Já vím, že to není ke kolům, ale moje oblíbené outdoor weby jsou dnes spadlé, nevím....
Vařič nám začal dělat dlouhé oranžové plameny a čadí,
je starý možná 25 let, vím, že se plynové hořáky čistívají, ale nevím jak, tak uvítám rady a tipy.
Oranžový plamen a čazení napovídá nedostatku vzduchu/kyslíku. Zkontrolovat a vyčistit otvory pro přívod vzduchu. Vzhledem k délce používání bude hořák pravděpodobně zakarbonovaný. Odstranit lze zkusit povařením ve vodě s přídavkem sody (uhličitan sodný), cca 10 minut a poté vyfoukáním, nebo nějakým přípravkem na dekarbonizaci spalovacích motorů a nebo zbraňovým čističem vnitřku hlavní od spalin(třeba Hoppes 9).
díky, zkusím tu sodu, zbraňový čistič nevím, kde bych sháněla. jestli jsou otvory na přívod vzduchu ty z boku trubičky mezi kohoutkem na plyn a vlastní "ploténkou", tak jsem jednoho vytáhla škvora, ale to nepomohlo, jestli jsou nějaká tělíčka v té trubičce, tak tam není vidět.
Pak ještě vidím 4 rovnoměrně rozmístěné větší dírky přímo v té síťce ploténky, řekla bych, že z jedné z nich jde ten největší žlutý plamen.
Další, níže uvedená doporučení jsou na místě, vzhledem k popisu plamene může jít zrovna tak či spíše o malou rychlost vstupujícího plynu a tím pádem se strhává méně vzduchu (vařič pracuje na principu ejektoru, stejně jako třeba laboratorní kahany - Bunsenův, Tecluho, Mekerův), způsobenou přiucpáním trysky. Zakarbonování je častější u benzínových, petrolejových nebo vícepalivových vařičů (Primus, Coleman), u propanových vzácně (pokud do hořáku nezatekla polévka). Takže nejprve prošťouchnout. A ano, vzduch se přivádí bočními otvory mezi ventilem a vlastním hořákem.
polévka nezatekla a přidání plynu nepomohlo (resp zvýšilo ty oranžové plameny)
mám VAR1, tam byl pro čištění trysky přímo přiložený rozstřižený navlékač nití.
Teda, tryska se čistí tenoučkým drátkem.
K ostatnímu (vyvařování)se neumím vyjádřit.
Vara mám dvojku, zásadní problém nikdy nebyl. Na čištění trysky byl přiložen tenoučký ocelový drátek, vypadal jako rozstřižený navlékač nitě do jehly. Ale když je ucpaná tryska, tak to nehoří vůbec nebo jen málo.
Vlezl pavouk těma kulatýma dírama na přívod vzduchu někam dovnitř do hořáku, mě tam hlupák opravdu vlezl, vypadalo to zhruba tak jak popisuješ. Eventuelně jiné smetí v té trubce mezi tryskou a hořákem. Ale šlo to vždycky nějak vytřepat. Pokud vím, tak hořák nijak rozdělat nejde.
a tím drátkem se má šťourat kam, do té síťky, nebo trubičky?
ale řekla bych, že problém vznikl postupně, během několika dní.
Šťourat do síťky asi neuškodí, ale problém neřeší. Hořák i s nosnou trubicí s otvory pro přívod vzduchu by měl jít odšroubovat od ventilu a tím by se měla odhalit tryska (může mít podobu krátké úzké trubičky), na výstupu z ventilu. Tu je třeba pročistit, případně vyměnit (v mém propan/butan vařiči Coleman Micro to takto jde, zdali i u VARu, bohužel nevím). Někdy stačí nečistota v plynu v kartuši nebo při jejím nasazování a problém je na světě. Aniž bych chtěl dělat reklamu, Coleman s námi prošel před dvaceti lety Skotskou vysočinu, 15 dnů, z toho 14 lilo a slouží dodnes.
Používám VAR 1 od r.1995na turistice i cykloturistice přes léto a doposud jsem žádný problém neměl.Po sezoně preventivně pročistím trysku přiloženým "čističem" a profouknu síťku hořáku zvenku pumpou/kompresorkem a je to, slouží dál...
Nebo v hořáku byla taková síťka nahoře zykukovala těma oválnýma dírama v kterých hoří plyn. Ta když zrezne, tak je vařič pryč. Kdysi prodávali celý hořák jako náhradní díl, ale levný to nebylo. Vypadávala mi po částech, tam co už nebyla to dělalo delší plamen, na zbytku hořáku to hořelo normálně.
on jako nový stojí 570 kč, takže se tím tak moc zabývat nebudu, leda by to šlo snadno.
manžel ale kontruje, že ty nové budou určitě větší šunty, jak to ostatně známe všichni