Stala se mi před časem taková hloupá věc. Jel jsem na skládačce, pak se něco odehrálo a pak si pamatuju až když mě nakládali do sanitky. Nevím co se stalo a tak krom toho, že se mi udělalo slabo, nebo že mě bezkontaktně sfouklo nějaké auto, přemýšlím, jestli to nějak nemůže souviset s tím, že na kole byl spadlý řětez a zároveň byl tak zakouslý zvenku mezi seřizovacími šroubky přehazovačky, že jsem ho ani nemohl po návratu ze špitálu vyprostit.
Napadlo mě, jestli se může stát, že se řetěz tak nešťastně kousnul, že při šlápnutí jsem se katapultoval. A pokud ano, jestli tomu nepomohlo, že na Ternu je vodítko řetězu, které ho nenechá volně spadnout?
Nevím. Nevím. Nevím.
Nedovedu si představit, jak by ses mohl takhle "nevědomě" rozbít, i kdyby ti řetěz totálně kousnul zadní kolo...
Dá se, když jeden omdlí, byť za jízdy na kole, zažít skoro cokoliv. To, že se kousl ten řetěz, mohlo být až následné.
Šlápnutí do spadlého a zakouslého řetězu je spíše o jeho přetržení nebo zničení přehazky a výpletu než co jiného, než nějaký pád a už vůbec ne tak rychlý a překvapivý s nárazem hlavy.
Už mě párkrát zastavilo zablokované zadní kolo, ale ani jednou jsem ani trochu neztratil rovnováhu a normálně jsem zůstal stát.
Tam se muselo stát něco jiného
Před pár lety se mi stala podobná věc. Jel jsem na silničce a ve stoupání ( naštěstí, jel jsem pomalu ) mi bliklo před očima a už jsem ležel ve škarpě. Po chvíli jsem se probral a domů opatrně dojel. Pak kolečko po doktorech, všemožná vyšetření včetně punkce z míchy... nakonec zjistili, že to nejspîš zpûsobil vysoký krevní tlak. Dostal jsem prášky a po pár měsících už zase funguju.
Kousnutý spadlý řetěz se nepohne a tudíž šlapky také ne. Budeš na horní šlapku tlačit a ona se nepohne. To tě k zemi nepošle. Opak je přetržený roznýnovaný řetěz. Tam prošlápneš do prázdna a silou se řítíš k zemi. Ve stoupání jsi dole rychleji, než dokážeš pustit řídítka.
Tvůj spadlý řetěz je nejspíš důsledkem pádu, který jsi nějak zapříčinil ty. Jestli jsi se praštil do hlavy, tak si nemusíš vůbec nic pamatovat.
Neumím si představit, že by tohle způsobil spadlý řetěz. Před rokem jsem měl podobný pád z koloběžky. Na známé trase, při nijak vysoké rychlosti. Prasklá lebka a pamatuju si taky až moment, kdy přijela sanitka. Policajty zajímalo jen, jestli mám dost velké odrazky - v poledne, za slunce a oranžové bundě. Svedli to na díru v silnici, o tom, že by mě mohlo srazit auto nechtěli slyšet, dali mi 200 Kč pokuty a hotovo. Když jsem byl schopen se jít na místo podívat, žádnou díru jsem nenašel. Takže taky nevim. Buď se mi zamotala hlava, nebo jsem udělal hloupou fatální chybu nebo mě sejmulo auto.
Trefil jsi díru v silnici, máš to oficiálně potvrzený!
Pokud by tě sundalo auto, tak bych řek, že bys to věděl a nějak bys to zaregistroval.
Možná ano, ale nemusel by si to pamatovat.
Můj synovec se tuto zimu takhle vymlel na lyžích. Teda asi. Vyjel on, skoro hned za ním jeho brácha. Našel ho na svahu čumět "do blba". Prakticky nic mu nebylo, jen si z toho dne nic, co bylo předtím, nepamatoval. Jestli se s někým srazil, nebo to vzal o strom, nikdo neví. Nepamatoval si ani, že ten den vůbec lyžoval.
A to měl jen modřinu. Co všechno může způsobit pád s prasklou lebkou, si ani nechci představovat.
Těžko, ten výpadek paměti byl dost dlouhý. Pamatuju si, že jsem stál na vrcholu stoupání (WC). Pak je pár set metrů mírný sjezd, rychlost nepřeleze 20. Pak se to rozjede rychleji, tak na 30. A první, co si pamatuju bylo, jak chodím po poli kousek od silnice a snažím se zvednout kolobku. Někdo na mě volá, že rychlou už zavolal. Říkal jsem proč, nic mi není. Až když jsem si sáhl na hlavu, nahmatal jsem krev.
Policajti mi dali ještě v sanitě dejchnout a dál je zaujaly jen odrazky. Jaký je třeba stav koloběžky, jestli fungují brzdy nebo jsou na ní stopy po nárazu je vůbec nezajímalo. Evidentně chtěli mít případ uzavřený a potrestaného pachatele.
Pořiď si kameru, když to příště přežije, může ti to dát alespoň nějaké odpovědi a budeš se mít tady čím pochlubit... ;-)
U řetězu si umím představit několik možností:
1) Nějak zablokuje zadní kolo = smyk zadního kola, to bys pravděpodobně ustál.
2) Zaseknou se pedály, vůbec nepůjde šlapat - za běžných okolností není důvod padat
3) Pedály nečekaně nebudou klást žádný odpor - šlápneš do prázdna. To mi připadá jako nejnebezpečnější varianta, pokud bys šlapal velkou silou třeba do kopce a řetěz se přetrhnul nebo spadnul se stejným výsledkem, mohla by ti cuknutím sklouznout noha z pedálu, nabít si rozkrok o trubku a došlápnout až na zem, což by k rozbití úst asi stačilo. Ale už hodně poštím fantazii z uzdy... :-)
Jestli se v tom chceš šťourat, tak prozkoumej kolo a hledej jakékoliv nové poškození. Stejně tak prozkoumej, co všechno máš natlučené a odřené. Totéž s oblečením, co jsi měl na sobě.
Když bude vše odpovídat pádu na levý nebo pravý bok, bylo by nejsnazším vysvětlení ztráta vědomí.
Jestli najdeš nějakou stopu po nárazu z jiné strany (hlavně ze zadu by dost naznačovalo), třeba by přední nebo zadní kolo bylo do osmičky, celkem by se nabízela kolize s něčím dalším.
Spadlý řetěz asi nedokazuje nic, to může jen být důsledek pádu.
Místo činu předpokládám, že zkoumala policie, klasicky se hledají stopy po brždění, tak se můžeš taky podívat. Vzhledem k tomu, že já si všimnul řady drobností na fotkách z mé nehody, přestože policie do protokolu napsala, že žádné stopy nenašli, nedělám si iluze o jejich pečlivosti... :-/
Jo a pořiď si leho, neb na něm jsi takové problémy neměl!
To jsem si od té chvíle řekl mnohokrát. Nicméně zatím zejména z důvodu transportu ne.
Zas to qám taková dálka nejni ...
Nee, to je špatně pochopeno. Potřeboval jsem kolo, které se lehce transportuje při běžném provozu (čti vezmou mi ho do místního autobusu). Od vás bych ho jednorázově dovezl třeba i po ose.
Hned to úvodní lehokolo by mohl šikovný zámečník spáchat:
https://www.alternativni-cyklistika.cz/lehokola...
Takéto aj bez zámočníka.
Tiež som letel z tejto skladačky, našťastie hlava dobre, prilba KO a chrbtica našťastie po týždni sa dala dokopy.
To je dobré, ty máš pohon obou kol.
A pokud někoho usadíš na nosič, mohl by to být i tandem! ;-)
Pardon, ten prvý je už skladačka.
Mikrospánek - je příčinou "nevysvětlitelných" havárií plechovek, ani cyklista není vůči němu zřejmě imunní.
Určitě to je možnost. Před lety na jedné 24 hodinovce jsem se přistihl, že se mi začaly zavírat oči a skoro jsem už usínal, naštěstí to bylo kousínek do depa, kde jsem zastavil. Dost mě to vyděsilo, to se mi ještě nestalo... takže jo, věřím, že by se na lehokole za jízdy usnout dalo, nepochybně i na klasickém kole se to stát může.
To opravdu ne, usnout při jízdě na kole není nemožné. Sám jsem to už dvakrát zažil, ustál jsem to, ale bylo to o fous.
Jenže ty nejsi etalon, každý jsme originál a:"vždycky se najde někdo, kdo to provede (v originále se mluví o blbci jak víme, že?)
Já vám všem děkuji za cenné postřehy (myšleno vážně, bez ironie).
Budu si i nadále myslet, že jsem prostě jen ztratil vědomí. Silnice je bez překážek, hned po návratu z nemocnice jsem si to prošel, jestli se mi něco nevybaví. Kdybych si měl myslet, že mě někdo poslal k zemi, mohl bych z toho mít špatné pocity.
Kolu se nic nestalo, jediná závada je ulomené logo výrobce. Přilba, ta mi asi zachránila hodně, je dost na maděru, nechci si představit co by bylo kdybych ji neměl. Ironií je, že na přilbě bylo to pádové čidlo, aby dalo vědět manželce, že je průser. Ale přeci si ho nebudu zapínat, když jedu jen ze vsi do vsi, že. :-/
O kameře přemýšlím už dlouho, dokonce jednu outdoorovou mám v šuplíku, tak asi budu muset vymyslet jak ji namontovat.
Zdravím, Petře :-), máš Terna, já taky, konkrétně Tern Link D8, koupený na podzim 2018. Převody původně 1 převodník 50 zubů, osmičková kazeta, po ojetí kazety jsem dal nové kliky 50/34 zubů. A stalo se mi tohle: jedu na tom do dlouhého táhlého kopce, pořád na velký převodník (jak jsem zjistil, ten malý je zbytečně malý, vyměním ho za 38 zubů) a největší pastorek a najednou mi spadl řetěz a zasukoval se mezi převodník a kliku, kliky se zasekly v poloze vodorovně se silnicí. A v tu chvíli jsem silně pocítil, jak mi tělo jde setrvačností dopředu, asi z toho důvodu, že najednou pravá noha nemohla jít do dolní úvrati. Ustál jsem to, ale kdyby se mi to stalo třeba při jízdě na rovině nebo z mírného kopce (z velkýho kopce nešlapu)... nevím, jestli bych neletěl přes řidítka.
Ten řetěz se zasukoval takovým způsobem, že jsem si nahoře ve vesnici v jednom domě musel půjčit kladivo, abych ho dokázal uvolnit. A jak jsem se z toho poučil? Od tý doby na tomhle kolečku s sebou v nosičové brašně vozím kladívko... co kdyby... (malou kovadlinu zatím nevozím) :-)
Kladivo?
Nebyl by lepší hup-cuk, přeci souvislý tah je pro řetěz přirozenější zatížení než rázy ...
Aha, tak přeci jen by to bylo možné. to já jel v mírném klesání, tak 30 km/hod, spěchal jsem.
To už je slušná rychlost na to, abys letěl, i když nějak nechápu, že si nedokážeš vzpomenout na tu chvilku před pádem, já už 2 x letěl přes řidítka (v zimě, na jiným kole) a mám to dost v paměti. Zřejmě ten úder do hlavy byl natolik silný, že si to nevybavuješ. Dopadlo to naštěstí nakonec dobře.
(já tenkrát do toho stoupání jel rychlostí 18 - 19 km/hod a ten pocit, že v tu chvíli poletím dopředu, byl dosti citelný).
, já do toho konkrétního stoupání jel 18 - 19 km/hod.
Jojo, šlupka to asi byla stěží si pamatuju místo tak 30 metrů před tím než mě našli. Měl bychu panu Specialezedovi poslat poděkování za přilbu, nevím, co by bylo bez ní.
Já jsem spadl na mokrých kolejích, asi na smyk předního kola. Vůbec si na ty koleje nepamatuji. První co si pamatuji, je že stojím na druhé straně veliké křižovatky, než jsou ty koleje a rozprávím s lidmi, kteří mne snad zvedli a tam odtáhli. Zavolali mi sanitku a ve špitálu se mé hlavě potom dost věnovali, včetně magnetické resonance. Přilba byla prasklá, lebka nikoliv. Ale paměť mám na ten okamžik zcela vygumovanou.
Jo, mozek funguje jinak než kamera, která zaznamená všecho až do okamžiku nárazu. Všechny pády na kole, lyžích, koloběžce atd. si pamatuju. Takovouhle šlupku jsem dostal poprvé a doba před pádem je úplně vymazaná, možná desítky vteřin.
Ono ani s kamerou to není tak jednoduché!
Když je ten náraz natolik silný, že dojde k odpojení baterie, resetu procesoru nebo vyskočí ze slotu paměťová karta, nedojde už ke korektnímu uzavření aktuálního souboru a těžko hádat, zda se vůbec podaří přehrát a kolik toho v něm bude chybět. :-(
Data se zpravidla nezapisují na kartu okamžitě, ale nějakou dobu visí v paměti, protože komprese potřebuje vidět i následující obraz a většinou se to zapisuje po blocích...
Na některých kamerách si můžeš nastavit, že zakládá nový soubor třeba každou minutu. Na kartě jsou potom mraky souborů a fakt, že člověk v nejhorším přijde o poslední minutu, je chabá útěcha, stejně bude nejdůležitějších posledních 10 sekund před nárazem. :-/
S trochou smůly může mít kamera v záznamu stejné okno, jako máš teď...
Já dodnes občas přemýšlím, co se vlastně stalo a nevím, co by se mi "líbilo" víc. Ztráta vědomí nebo mikrospánek v situaci, kdy jsem nebyl ospalý, rozrušený ani utahaný, prostě zcela bez důvodu mě docela vadí, nevím, co proti opakování dělat. Srážce autem se taky neubráním, ale to nemůžu nijak ovlivnit. Jediná změna u mě je ta, že jsem začal nosit helmu na koloběžce i na krátké cesty.
Ale to není potřeba, nijak se od té havárky nebojím jezdit na kole, koloběžce, autem atd. Jen mě prostě zajímá - a to je možná i profesní deformace - kde se stala chyba.
Nevyskytovaly se u vás v horách paranormální jevy (zápis PČR by tomu nasvědčoval)?
Oni ti UFOuni jsou taky pěkná čísla ...
Jediné, co mě napadá, že ti řetěz sletěl v záběru, kdy jsi se pořádně opíral, možná trochu vysedl a zároveň zkusil přehodit. Pak si prošlápl, protože se ti ztratil na nohách odpor, mírně vybočil, brnkl nohou o zem a už jsi letěl. K zablokování řetězu došlo až následně.
Takhle kouslý řetěz jsem jednou zažila, ale rozhodně to nemělo za následek takový pád.
Moje přední kolo se zaseklo mezi spáru v asfaltu na stezce, kam jsem zrovna uhnul z dvouproudovky kde jsem se proplétal v koloně mezi auty.
Začal jsem zrychlovat ze sedla a kolem 30km/h zásek a pád bokem na zem.
Nepamatuju si nic, tohle jsem vydedukoval hned jak mne napodruhé oživili.
Pamatuju si jen že to ještě zkouším v tom asfaltu, co to bylo, pak jsem zamknul kolo k zábradlí a sedl si do sanitky.
A pak čekání v čekárně a rozhovor s příslušníkem - myslel že nemám helmu.
Prasklá přilba, prasklá plíce, těžší otřes mozku, čtvrt roku jsem opakoval slova na konci věty.
Ale dobrý. Zlomený klíček je taky zábava.
Nikomu tohle nepřeji.
Ať to jezdí, a méně zasukovaných řetězů.
Zlomil jsem si přitom 3 žebra (jestli si dobře pamatuju), a zkroutil přední vidlici k nepoužití.
Přední kolo mělo tak tuhý výplet, že se jej to netklo, pouze brzdné plochy měly drážky od záseku.
Díra v asfaltu byla na milimetr přesně, stačilo do ní zapadnout a už se to sekalo že to nešlo ani vyndat, natož protočit.
Trochu karma.
Měl jsem v té době hodně crashů, a nepozorností to nebylo.
Spíše moc tlaku na pilu a přehnaná víra, nebo tak něco.