Ahoj, potřebuji poradit:
horské kolo, full, poněkud staršího data, komplet osazené Shimanem LX, převody 3 x 9, řadící páčky klasické rapid fire.
No a po letech mi na něm odešla levá řadící páčka (co řadí převodníky).
Rád bych zachoval tu řadu LX, sice se ještě něco dá sehnat, ale vypadá ta páčka naprosto nehezky, nelíbí se mi, je to prostě jiný model. Navíc ji neprodávají samostatně, pouze komplet na obě strany.
A tak koukám po SLX.
Ty jsou, černé, líbí se mi, smyková páčka má přepínáni na 2 nebo 3 převody (takže tu bych bral), nicméně je primárně určená pro 2/3 x 10 nebo 2/3 x 11 převodů.
A já mám 3 x 9.
Dotaz: když bych vzal tu SLX v provedení 2/3 x 10 - bude mi to chodit, když mám vzadu devítkovou kazetu?
Děkuji :-)
Tady píšou, že většina kombinací funguje dobře
https://bike.bikegremlin.com/1334/bicycle-front...
---asi si "stojím na vedení", ale rád se nechám poučit- není mi jasné, co má spolešný přesmykač s počtem pastorků na kazetě? Doteď jsem si myslel, že krom větší šířky ramínka pro "obsloužení" více pastorků kazety nic. Sám jsem přehazoval zadní kolo z 6-ti na 8-mi kazetu a než jsem vyměnil páčku přesmyku, fugovala původní spolu srazením na osmist. páčkou vpravo.
Má s kazetou společný řetěz a ten je u kazet nad 9 užší. Přesmykač řadí vždy jednou stranou svého smyku, tak by k tomu nemusel být moc citlivý. Takže nějak to řadit určitě bude. Jde spíš o to jak. To je ovšem problém vlastního přesmykače a nikoliv páčky. Pokud je zachován převod lanka, tak páčka fungovat bude a je jí jedno za co tahá.
tak technicky vzato, přesmykač tlačí na vnější šířku řetězu, tzn je-li řetěz užší, není vytlačen tak daleko do strany, což MŮŽE znamenat horší schopnost "přesmýknout" (roste vůle mezi "okénkem" přesmykače a řetězem co běží skrz)
U třítalíře musí přesmykač na dva pohyby překonat vzdálenost mezi třemi převodníky. To znamená, že jeho pohyb musí být přesně spjatý se vzdáleností převodníků a šířka řetězu na to mesmí mít vliv. U dvoupřevodníku tato úvaha neplatí. Tam jsou poměry mnohem jednodušší.
jenže šířka řetězu do toho právě vstupovat bude.
"Vzdálenost mezi převodníky" je vzdálenost osová (střed šířky (tloušťky) talíře), ale přesmykač na řetěz nepůsobí v ose, ale ze strany (na rozdíl od přehazovačky kde kladka vede řetěz v ose).
To znamená, že užší řetěz bude při stejném kroku přesmykače přesunut méně (přesněji o "polovinu rozdílu šířek" méně).
Vzhledem k tomu jak je přesmykač obecně spolehlivý zařízení, myslim že to na funkci bude mít vliv.
Nebo taky ne, záleží jak na hovno jsi zvyklý že to funguje :-)
Že přesmykač s řetězem užším než na co je to dělané chodí hůř už sem několikrátk někde četl a je to i moje zkušenost. Dal sem na 10r MTB pohon 11r řetěz Sram PC-1110 protože je levnější než jakýkoliv 10r a na BF psali, že to chodí dobře. No nechodilo to dobře, na přesmyku bylo znát, že nahoru se tomu nechce tak ochotně a po cca 50% opotřebení to začalo blbnout i vzadu.
řetězy pro 9 a víc rychlostí mají vnitřní šířku stejnou, ale vnější šířka se zmenšuje, tj. jsou tenčí bočnice, takže i klec přesmykače pro 10r je uřší než pro 9r. Takže pokud to seřídím aby to chodilo dobře na jednu stranu, tak širší klec přesmykače pro menší počet rychlostí to na druhou stranu nepostrčí dost daleko a tenhle problém je společný pro 2 i 3 převodníky.
No nevim, předělával jsem z 3 x 9 na 3 x 11 a na přesmykač jsem nesahal, ten je stále stejný a ani nepotřeboval nějaké seřizování a řadí to dobře, nepozoruju rozdíl.
8-)))
Jen jestli´s to neměl před přestavbou rozštelovaný ...
8-D
Žádné extra přesné seřízení to určitě nebylo, ale řadilo dobře a normálně, po předělání je to stejné, tak to až tak špatné být nemohlo a není a když vjedu do kopců tak se něco nakvedlám kvaltů :-)
Šířka 9-11r řetězů je dobře zdokumentovaná a ověřitelná. A jak by se měla přizpůsobit šířka klece užšímu řetězu je snad snadno představitelná.
Tady je další článek ze stejného webu
https://bike.bikegremlin.com/1334/bicycle-front...
je tam vidět, že přesmyk pro užší řetěz má užší klec, na druhou stranu tam autor píše, že i když se to nedodrží, tak to chodí, otázka je o kolik hůř než při použití správného přesmykače. Ono taky je dobře a "dobře".
Původně při změně jsem uvažoval, že vyměním i přesmyk a dám užší - přesnější, ale když jsem zjistil, že to funguje stejně, nepoznal jsem rozdíl, tak jsem to nechal.
Byl si zvyklý na vyvaklaný devítkový přesmyk a když si nezkusil to, co tam patří, tak nevíš jaké to mohlo být :-)
Ale houby vyvaklaný, jistě že 11 by byl o fous přesnější, ale také mnohem citlivější na přesnost seřízení.
Já to nikomu nevnucuju ani nikoho nepřemlouvám aby to měl stejně, jen jsem reagoval na to, že přesmyk nebylo potřeba měnit, ale ani nijak seřizovat při změně z 9 na 11. Pokud by mě přesmyk jen sebemíň zlobil, tak bych dal nový, to problém nebyl a byl jsem připravený ho vyměnit.
Lelku, takže přešels z devítkového řetězu na jedenáctkový - a na přesmykači to nedělá problém?
Ano a žádný problém s přesmykem.
Zdůrazňuji problém třípřevodníku. Tam totiž opravdu musí přesmykač překonat přesně vzdálenost mezi převodníky, poněvadž jinak by ten třetí převodník už netrefil. No a pokud musí chodit přesně o rozteč převodníků, tak v tom případě už tlouštka řetězu nemůže hrát roli. Jen by mohl stačit užší rámeček vodítka řetězu na přesmykači.
Souhlasil bych, že z hlediska páčky je důležité jen to, jak to za lanko tahá. Tedy primárně o kolik milimetrů se lanko posune na jedno zmáčknutí. Předpokládám, že to funguje lineárně a vzdálenost 1->2 bude stejná jako 2->3 ?
Co by to ještě mohlo zkomplikovat je fakt, že když řadíš nahoru, aby páčka zaskočila, tak za lanko zatáhneš trošku víc a když páčku pustíš, tak se lanko o kousíček vrátí, ale nečekal bych v tom zásadní rozdíl...
Jestli jsou převodníky pro užší řetěz blíže k sobě, jako je to v kazetě, nevím. :-)
Informace o rozteči převodníků obecně a pro jednotlivé rychlosti sem ještě nikde neviděl, na rozdíl od kazet kde je to popsáno poměrně dobře.
Proto se taky to hodnocení kompatibility omezuje na obecné konstatování "most combinations work fine", ale jestli je posun lanka zcela shodný nebo se liší, ale jakž takž nějak to chodí je otázka.
Já osobně bych tam dal páčku z 9r sady, pokud bych nesehnal vyšší řadu než Alivio, tak Alivo, rozhodně radši než potenciálně ne úplně přesně chodící SLX nebo XT.
Dotaz byl jestli levá páčka z 10r sady bude fungovat s 9r přesmykem, tj. jestli se na jedno zařazení posune lanko o stejný kus jako u levé páky z 9r. sady.
Na kole zůstane 9r přesmyk i řetěz, tazatel potřebuje novou páku chce vyšší řadu než Alivio, což už se v 9r verzi neprodává.
Pokud se ptáš na to zda Ti bude chodit 10 páčka (pravá) s 9 přehazkou tak odpověď je "NE"
Pokud se ptáš zda Ti bude chodit 2/3 páčka s tříplackou, tak ANO
LX páčky kup second hand, narazíš na ně zaručeně do měsíce.
Pokud Ti blbne zaskakování na LX páčkách, je častou příčinou zaschlá vazelína. Prasácké prostříkání WD a pod. funguje docela dobře.
Co myslíš tím "blbne zaskakování".
Ahoj, cibi, co myslíš tím "blbne zaskakování"?
Nevim co měl na mysli on, ale mě se tak jednou za rok stalo, že při přesmyku z prostředního na velký talíř se páčka nezaaretovala a nezůstala v potřebné pozici a spadla zpátky a tak jsem nepřeřadil. Stačilo pak vyčistit, WD vypláchnout prach a zaschlé staré mazilo a hned to zase dobře fungovalo. Prostě to chtělo tak jednou ročně vyčistit. Co mám teď novější řazení než jsem měl tak už mi to snad tři roky neudělalo.
zodpověděl Lelek.
jak jsou tam ty "západky" v řazení, umí se po čase přilepit. Následně buď nechce "ráčnovat" posuv nahoru/dolů (dolní páčka) nebo se nezachatí poloha. Příčina stejná- Vazelína vyschne+ nachytá do sebe leccos.
Pokud si netroufneš na komplet rozebrání a přemazání na cca sezonu stačí to WD.
Cibi a Lelek: jo, je to tak, jak říkáte - když řadím ze středního na velký převodník (nejmenší převodník nepoužívám, možná se to děje i při řazení z nejmenšího na prostřední), tak jde páčka naprázdno, a to i několikrát za sebou, potom se najednou chytne a jde přeřadit.
Já už se s tím setkal v minulosti, tenkrát jsem to rozebral, ovšem vyskočila mi tam nějaká pružinka a dost jsem se s tím natrápil, než jsem to dal dohromady, takže tohle nechci opakovat.
Takže: vezmu WD a dírama, co z nich koukaj obě páčky, to cáknu dovnitř.
Ještě dotaz: uvnitř budou určitě nějaký součástky z plastu - nenaruší je to WDčko? Není lepší tam cáknout silikonový olej?
Děkuji :-)
Jo, to je přesně ono co to dělá, bohatě stačí vzít WD a prostříknout vnitřek páčky a řazení, netřeba rozebírat, pak m otřít a na rok jsem měl zase pokoj, fungovalo to na cvrknutí.
Mě to dělalo jen z prostřední na velkou placku, nikdy ne z malého na střed, tam problém nebyl.
Nerozebírat, jen prostříknout, vyplaví se zaschlé nečistoty.
V těchto konstrukcích se používají plasty, které WD-40 nenapadá. Silikonové oleje mají obecně menší lubrikační schopnost a navíc se hůře odstraňují (po nachytání nečistot).
Silikonový olej i WDčko jsou jako maziva silně diskutabilní.
Tady ale nechceme ani tak mazat jako spíš "rozpustit sra*ky" a na to je WD perfektní...
A QUESTION OF LUBRICATION
Myth: WD-40 Multi-Use Product is not really a lubricant.
Fact: While the “W-D” in WD-40 stands for Water Displacement, WD-40 Multi-Use Product is a unique, special blend of lubricants. The product’s formulation also contains anti-corrosion agents and ingredients for penetration, water displacement and soil removal.
Mojim LX (rok 96) několik koupelí WD neuškodilo.
S nalezením správných poloh pružinek po rozebrání mám hodně podobné zkušenosti.
Navíc už odchází zrak, takže je to ještě zajímavější.
Prosím, ještě mi řekni, kudy do toho řazení mám to WDčko nastříkat.
Dneska ráno jsem na to krátce kouknul: řadící páčka směrem "na horu" je připevněna na spodní straně řazení, tam žádný otvor není.
Jediná "díra" je v místě, kde z těla řazení vychází páčka odřazování na menší převodník. Tak tam to naperu!
Ovšem, pane Lorenc - bude to stačit? Nebo ještě někudy jinudy? A kudy?
:-)
Oprava: směrem "NAHORU" dohromady!
Zkušenosti mám jen s LX a Aliviem.
V obou případech jsem se snažil dostat tu hadičku z spreje trošku hloub do mechanizmu dírama kolem páček.
Prostě počítej na obě páčky s polovinou malého WD a per to tam kudy to půjde :-)
Odlepení nenastane hned, ale prostě nastříkej, procvakej a opakuj.
hadr kolem páčky doporučuje 12 z 10 manželek...
Aspoň odšroubovat spodní víčko, to předpokládám nevyhřezne.
ano, bylo by to tak lepší....
ale závisí od typu a řady... už jsem sbíral :-( (páčky 3*7)
jak jsem psal toto je prasárna, nicméně funguje.
Také jsem to takhle musel udělat na horském kole,které jsem v létě dostal po několikaletém stání v kolně. Páčky chodily,ale nechtěly se zajišťovat. Stříknul jsem tam sprej,pak jsem tam ještě dodatečně kápnul olej. Od té doby to chodí bez problémů. Jen se mi brzy na levé spodní páčce rozpadne ten plastový konec. Počítám,že budu muset potom vyrobit nový z dvousložkového epoxidového tmelu.
Tak včera jsem to tam rval otvorem u té odřazovací páčky, teda šlo to blbě, má to tendenci hned vytejkat ven. Ale teď ráno mě napadlo, že položím kolo na pravý bok, takže to pak bude vtékat dovnitř.
(večer jsem zkusmo párkrát zkusil přeřadit - a chodilo to!!!, takže ještě udělám nastříkání v poloze ležmo a pak prubnu).
děkuji :-)
Sundat páku z řidítek tě zjevně nenapadlo :-)
Nebylo by to (zbytečně) moc složité (proti Aiově řešení)?
Stačí ji povolit a točit s ní na řídítkách. Když se doplňuje kapalina do brzd, tak se musí nádobka také vždy vyrovnat, aby to rovnou nevyteklo. Sundavání grippů je velký opruz.
jak jsem říkal... do měsíce se vynoří.
podívej, příp nasysli do zásoby:
https://www.bike-forum.cz/forum/34-daruji...
a totální chuťovka
https://www.bike-forum.cz/forum/34-daruji...
Tak závěr: předevčírem jsou tam stříknul to WDčko (né nijak moc, přiměřeně), včera jsem vyjel - a OK!, šlape to jak hodinky.
Tak ještě jednou díky :-)
není zač.
Okoukáno na bike foru.
...spousty děkovných dopisů....
Já vlastní zkušenost a zjištění a přemýšlení co by s tím šlo udělat a co by mohlo fungovat :-)