Ahoj, pokud bych chtěl vyrábět v garáži pár kol a něco i prodat - existuje něco jako homologace (osvědčení, povolení) pro silniční provoz? Aby třeba pojišťovna po mě nechtěla peníze, kdyby se zákazník vyboural na "nehomologovaném" vozidle. Kde bych k tomu něco našel? Google mi v tom moc nepomohlo, našlo mi to jen odkazy na výrobu motorových vozidel.
Nikdy jsem o žádné homologaci pro šlapohyby neslyšel.
Z hlediska provozu na komunikacích to musí splňovat zvonky odrazky blatníky, ale to bude všechno.
Z hlediska výroby (čehokoliv) budou nutné takové ty svářečské průkazy pro svářeče (rámu), ale když vidím co všechno lidí kupují a provozují, nepředpokládal bych, že existuje něco jako STK pro kola...
Co se chystáš vyrábět? Běžných kol je na trhu vcelku dost...
Co musí kolo splňovat řeší příloha č. 13 vyhlášky č.341/2002 Sb.
Je toho trošku víc než odrazky.
Zvonek, blatníky není povinná výbava.
Že je toho víc samozřejmě vím, to měl být "zastřešující termín" pro "povinné doplňky", ale na telefonu jsem trochu línej hledat uvozovky a tak...
Proboha lidi zjistěte si, co aktuálně platí, už 8 let platí vyhláška 341/2014.
Ahoj, líbí se mi lehotříkolky, ale spíš bych si jen tak hrál - vím, že to tady vyrábí už řada lidí, takže by se fakt jednalo jen o zábavu a případně přebytky šly by jen ke kámošům. Ale člověk neví, provoz na silnicích je velký, a pak se dohadovat s pojišťovnou, jestli to může vůbec být na silnici... Ale díky všem za reakce, zkusím si dohledat i to staré vlákno, jak radí cibi.
Tak až budeš něco mít, nezapomeň se pochlubit. Na výrobce lehokol je tu "průběžné" vlákno a vždycky rád kouknu co kdo páchá.
(hrozně rád bych taky, ale nemaje dílnu ani náznakem, jen technicky p!ičuju ostatním do řemesla :-) )
Blatníky ani zvonek není povinná výbava. Navíc za povinnou výbavu zodpovídá majitel, ne výrobce, sportovní kola např. ty odrazky dost často nemají.
Mít nemusí, ale prodejce je povinen písemně upozornit, že kolo není vybavené, že nesplňuje podmínky k provozu na silnici.
s takovýmto dotazem jsem se setkal buď tady nebo na bike forupřed pár měsíci.
Výsledek byl, pokud vím, nejednoznačné "ne"
použij funkci "HLEDAT"
V 90. letech existovala nějaká zkušebna schopná odzkoušet kola v Liberci-> hledej v časopisech z té doby a následně polož dotaz tam.
Případně požádej o odpověď ministerstvo dopravy.
301/2001 Sb.
Vyhláška
Ministerstva dopravy a spojů
Já bych se tím neřídil.
Vyhláška 301/2001 Sb. (platná od 28.8.2001) - zrušena 1.8.2002, § 43,Zrušovací ustanovení, 341/2002 Sb.
Já se tím řídil v roce 2006 a mám onu vyhlášku uloženou v PC. Od té doby jsem to již neřešil. Kdyby došlo k extrémním změnám, tak by toho byl plný net. Dík za info.
Teď to je Vyhláška 341/2014 Sb., jinak v otázce kol se tam toho moc nemění.
Firmy vyrábějící lehokola určitě nějaký certifikát o shodě vlastní. Profesionálně vyrobené kolo určitě musí splňovat nějaké normy min. materiálové a určitě i zátěžovou zkoušku. Návod k použití tříkolek Azub (ke stažení) certifikát obsahuje. Najdeš ho na anglické verzi stránky azub.eu u každého kola. Tak tam koukni třeba to bude to co hledáš.
Nebo si taky můžeš nechat podepsat od kamarádů co jim kolo postavíš čestné prohlášení, že tě v případě vady rámu a jí způsobené havárii nebudou žalovat. Jako že berou na vědomí, že kolo je domácí stavba.
Vyrobit kolo,nechat si ho schválit a začít ho veřejně nabízet,to by stálo spoustu peněz a návratnost investice nejistá. Spíš vyrobit pár kousků pro kamarády a známé,kteří to kolo půjčí k vyzkoušení dalším a teprve po pozitivním ohlasu a zájmu širší skupiny by mělo smysl se tím schválením a sériovou výrobou zabývat.
Pochybuju, že i k prodeji se kola musí nějak schvalovat. Schvalování podléhají motorová vozidla a i z toho mají elektrokola výjimku.
Až se Ti nějaký zákazník na tom kole vybourá,protože mu prasknul rám a bude chtít po Tobě odškodnění a úhradu zdravotní péče,tak po tom schválení úřady půjdou. Jinak můžeš jezdit na kole z Aliexpressu i na kole,které jsi našel ve stodole po pradědečkovi a dokud se něco nestane,tak je to v pořádku. Žádný policista na silnici schválení kontrolovat nebude. Maximálně brzdy,světla a odrazky. Mimochodem Rusové teď vytáhli z archivu zažloutlé výkresy ze 60.let a budou podle nich vyrábět skládačky.
Tak nám prozraď, na základě kterého předpisu po schválení úřady půjdou?
Silně pochybuju, že bude existovat předpis extra pro kola.
Kolo nemá žádný "papíry", STK nebo nic podobnýho.
Bude se na to vztahovat běžná byrokracie o kvalifikovaných svářečích, co potřebuješ na každý prd který vaříš na zakázku.
Ale takhle tady budem vařit z vody uplně všichni, neb víme prdlačky.
Ideálně by zakladatel udělal dobře, kdyby uhnal vhodného právníka.
Mít kamaráda v AZUBu by asi taky mohlo informaci zajistit, ale na dotaz cizího člověka silně pochybuju, že se firma bude obtěžovat...
No já nevim, třeba na střešní nosič taky nemám techničák, nebo nějaké papíry, přesto musí mít homologaci.Ono to možná nebude tak, že každé vyrobené kolo má nějakou technickou nebo cosi jako certifikaci, tu certifikaci má výrobce ----splnuje podmínky pro výrobu kol.
Kamarád co má soustružnickou firmu má nad běžnou soustružnickou živnost ještě certifikát, že muže vyrábět součástky i pro letecký prumysl, bez toho certifikátu by nemohl.
asi jsem to kdysi dával i sem----článek o jednom českém výrobci horských kol, u článku byla fotka jak vypadá kolo oblepené spousty čidel které měří jak se kolo--rám a sváry chová při jízdě.
Ale to jde o auta a letadla, to je přece jen poněkud něco jiného než běžné kolo pro dospělé. Kola pro děti a hračky taky musí splňovat přísné předpisy.
ok, prostě svaříš rám na kolo aniž bys vubec tušil jak se bude chovat spoj třeba v okolí sváru a prostě jen řekneš--to musí v pohodě držet pohromadě. Nemám s tím problém, já na tom jezdit nebudu.
Když sem napíšu, že jsem si do krku řidítek vrtnul dirku pro držák na mobil tak to je problém, ale svařit si vlastní kolo je v pohodě? no tak asi joo.
Ale no ták. Děláš jako bys nevěděl, že výrobce a prodejce musí kupujícímu garantovat, že vyrobená věc musí splňovat podmínky a musí zvládnout to co je v popisu výrobku.
No a to já si právě myslim že na to garantování asi bude potřeba trochu víc než jen---jsem se snažil to udělat co nejlíp.
Co bys ale chtěl víc a čím se řídit?
Je jasné, že použitý materiál nesmí ohrožovat životní prostředí a použité barvy nesmí být jedovaté apod., zrovna tak musí použít materiál co má nějaké vlastnosti, tam musí mít výrobce certifikaci materiálu, ale to už je něco jiného.
Mám dojem, že se to nazývá prohlášení o shodě a musí to mít každý výrobce a prodejce by měl ručit za to, že to prohlášení výrobce má. Přesnější podmínky by asi řekl každý kdo se zabývá výrobou věcí a jejich dodáváním na trh.
Auta a všechny cajky co na ně montuješ mají STK a homologacím podléhají. To vím(e).
Letadla jsou to samý ale víc a přísnější. To asi taky nikoho nepřekvapuje.
U kol jsem o podobný byrokracii nikdy neslyšel, což samozřejmě neznamená, že neexistuje, na druhou stranu kola nemají (mimo UCI) omezený prakticky nic, lehokolisti budiž příkladem.
Vzhledem k rychlostem, výkonům atp atp těžko ohrozíš někoho dalšího krom sebe, takže důvodů pro regulace relativně málo.
Jak jsem řekl, silně pochybuju...
já si spíš myslim, že samovýroba lehokola taky není uplně v poho. Tak konec koncu pokud odsud někdo zná někoho od azubu asi by se jak to tedy je dozvěděl.
něco jiného je vyrobit pro sebe a něco úplně jiného to mít výrobu jako živnost.
Vyrobit si můžeš doma klidně auto a nebo i letadlo. Problém je pak uvedení do provozu.
https://www.szutest.cz/blog/jak-postupovat-pri...
Nevím,bude to nějaký technický předpis. Použitý materiál,sváry...
A proč by muselo být, to je přece záležitostí výrobce a prodejce. Prodejce musí garantovat že prodávaná věc splňuje podmínky k čemu je určená. To bohatě stačí.
Přesně tak. To kolo by mělo mít nějaké technické podmínky k čemu je určené. Například tam napíšeš, že k provozu po komunikacích do užitečné váhy 120kg a pohonu šlapáním. Pak napíšeš prohlášení, že tebou vyrobený stroj se shoduje s přiloženými technickými podmínkami. No a až ti praskne přední vidlice ve sváru a kolo odveze majitele do škarpy, kde si ublíží, tak se to prohlášení začne zkoumat, zda odpovídalo pravdě.
Paqmatujete?
Olpran, když byl ještě Olpran
"Kola jsou testována zkušebním strojírenským ústavem."
8-D
Souhlasí - ještě stále tyto služby nabízejí:
https://www.szutest.cz/
Při výrobě rámu jízdního kola je opravdu důležité se trochu krýt, ať je tam slovo zákona nebo ne. Osobně to řeším tak že materiál beru od certifikovaného výrobce který mi poskytne data potřebné k tepelným zásahům u dané slitiny (fázový diagram atd). Dále, vyhýbám se svařováním, spíš pájím buď Cu-Sn nebo Ag (pracuji výhradně s oceli). Také je dobré se prokázat nějakou základní dovednosti při pájení. Jako strojař jsem si zainvestoval do IWE/EWE diplomu (včetně kulatého razítka). Problémy s výsledkem svých prací jsem zatím nezaznamenal. Jako koníček je stavba rámů jízdních kol moc fajn věc ale v ČR to člověka neuživí.
Dříve se tomu říkalo "tvrdé pájení" a myslím, že se používala i mosaz (tedy Cu a Zn). V dějinách motocyklových závodů je zaznamenáno, že mistr světa v silničních sidecarech, Švýcar Florian Camathias, si vyráběl rámy sám a pájel je mosazí. No a nakonec smrtelně havaroval po destrukci rámu. Pochopitelně ve hře byly jiné síly a namáhání. Ale jen naivní dotaz: drží to?
Pan Perič , legenda závodních rámařů u nás, vyrávěl rámy z Reynoldsových trubek, kde technologie byla na hraně možného. Neměl žádné počítače, digitální teploměry.. jen své oči, kdy vše musel odhadnout podle barvy. Pájel stříbrem. Na rámy dával doživotní záruku. Jen mu nesměl nidko vlézt do dílny, když právě pájel. Pouhé otevření dveří změnilo podmínky a pan Perič vyhodil návštěvníka i dílo.
Jednou se stalo, že panu Veselému praskl krk na vidlici kola pana Periče. Pan Perič byl z toho strašně nešťastný a neuvěřitelně si to bral, rozebíral, kde mohl udělat chybu.. Nakonec mu pan Veselý prozradil, že on je v tom nevinně. Opotřebovalo se mu ložisko hlavového složení, které bylo třeba vypájet. Starého (už tehdy) pána nechtěl otravovat, tak to odnesl do Favorita, který tehdy dělal i závodní kola pro ostatní závodníky. Ty se k tomu zachovali humpolácky, jak byli k tomu šmejdu, se kterým normálně pracovali zvyklí a neštěstí bylo na světě.
Tvrdé pájení oceli mosazí je běžná technologie. Když je spoj dobře nadimenzovaný a provedený, nemá důvod nedržet. Rámy kol se takhle vyráběly víceméně odjakživa, svařování je relativní novinka (někdy od devadesátých let? nevím). Prasklý pájený spoj jsem viděl jeden: na favoritu, utrhla se ta destička nad zadním kolem, na které drží brzda a nosič (špatně provedený spoj). Prasklé rámy jsem viděl tři, ve všech případech rupla trubka kousek od spojovacího fitinku, ne samotný spoj.
Kousek vedle, těch devadesátých let, tedy pokud pomineme kovářské svařování (4000 l.př.naším letpočtem). Ale je fakt že metody svařování v ochranné atmosféře plynu je relativně zánovní.
Našel sem podobný údaj, přechod z pájení na svařování metodou TIG kolem roku 1990.
užitečný odkaz 4U
https://www.szutest.cz/elektrokola-jizdni-kola...