Odstranil jsem kónusy, ale zatím se mi nepodařilo vyndat tuto kovovou prachovku, zkoušel jsem ji vypáčit, ale nechce povolit, spíš se začíná deformovat. Žádné zářezy pro případné vyšroubování to nemá - není tedy za co zabrat. Předem dík za příp. tip jak ji vyndat.
normálka šroubovákem - rozumně, potom srovnej.
nebo si vytiskni na 3d tisku dvoudílný stahovák který zapasuje za tu prachovku... žádně oficiální nářadí na to není.
jo ješte by jsi mohl najít nějakou hmoždinku co do toho zapaduje. (kovová s rozpínacím kuželem)
U proč ji mermomocí vyndavat? Kuličky, pokud je chceš zkontrolovat, vyklepneš, nebo vyšťouráš kouskem drátu, prostor za podložkou vytřeš kouskem hadru od staré vazeliny, zkontroluješ jejich dráhu v nábě, pak tam dáš novou vazelinu a kuličky, budou-li nepoškozené, tam dáš nazpět. Případně, když se Ti nebudou zdát dobré, dáš nové.
Budeš-li trvat na její demontáži, zkus z druhé strany otvorem v nábě prostrčit asi patnáct cm dlouhou kulatinku, tak průměr pět, a když ji v otvoru náby dáš šikmo, mohla by se zachytit o kraj díry v prachovce a poťukáváním po obvodu, by se mohla prachovka uvolnit. Pokud to "šprajcnutí" nebude stačit a kulatinka okraj díry v prachovce nezachytí, budeš muset tu kulatinku asi 5 mm na jednom konci ohnout.
Stejně jako drakovi mi není jasné, proč chceš prachovku vyndávat. Prostě prostor za ní vyčisti, dej novou vazelínu a znovu "přilep" kuličky.
Nekomplikuj si život něčím, co není potřeba.
Tak nakonec se poklepávanim po celém obvodu a prostříkáním čističem podarilo prachovku uvolnit a vyndat. Důvod k vyndání je, že to chci vyčistit a zkontrolovat poctivě - ložisko bylo dost zadělané.
Napadlo mě, lze volně ložené kuličky nahradit např. tímto věnečkem? Počet volných kuliček je 9 ks, věneček má 7 kuliček. p.s. nejraději bych měl normální ložiska místo kónusů, ale to by bylo asi na větší výměnu.
Dej tam jen kuličky, ten věneček se rozlamuje, na své staré zkompostované libertě jsem to tak měl.
Může se mu stát, že bude potřebovat jiný průměr kuliček, aby ložisko sedělo přesně.
Promiň ale mýlíš se-kuličky ve věnečku a volně mají shodný průměr.
To nepopírám, ale aby z kuliček z věnečku poskládal dokonalé ložisko, je nepravděpodobné. Pravděpodobnější je, že bude muset použít větší, nebo menší kuličly. Znát rozměry, tak to snadno spočítáš.
Použitím kuliček z věnečku a přidáním kuliček to sice vyřeší, ale ložisko bude mít pravděpodobně větší vůli, než je potřeba.
Průměr kuliček v zadním náboji je běžně 1/4 palce, čili 6,35 mm. Věneček, pokud ho správně namontuješ, nijak neovlivňuje místo kde se kuličky dotýkají oběžných drah. Jen je rozmístí stejnoměrně po jejich obvodu. Vůli přece seřizuješ dotažením konusů, rozměrem kuliček bys mohl ovlivnit míto jejich styku s kuličkami. Řada průměrů kuliček je ale normalizovaná, moc velký výběr těch, které lze použít, není.
Ano, s tím souhlasím. Právě kvůli přesnosti rozmistění kuliček se věneček používá. Stejně jako jsou rozmístěny kuličky v tzv. průmyslových ložiscích. Ložisko složené pouze z kuliček nemůže být nikdy tak přesné právě proto, že vzdálenost jednotlivých kuliček je nerovnoměrná.
Při otáčkách kola na kole to nemusí mít velký vliv, při otáčkách na motoru by to použít nešlo, protože by nerovnoměrností docházelo k vibracím. A to vůbec neberu v potaz tření kuliček o sebe.
Vím, že to není totéž, ale mám zkušenost s válečky u ložisek dolního oka ojnice u čtyřtaktních jednoválců (např. Norton ES-2 nebo Matchless G 80). Norton měl na klikovém čepu dráhu pro dvě řady válečků těsně u sebe, na které se navlékla ojnice a pak se slisovala kliková hřídel, Matchless měl dvě řady válečků v hliníkové kleci, mazání olejem dutým čepem a otvorem v dráze válečků jako Norton. Fakt je, že u Nortonů odcházely dříve nežli u Matchlesse. Takže válečky se o sebe určitě taky třely.
Pro rychlosti které se vyskytují na kole jsou sólo kuličky OK.
konus v náboji odpovídá ložisku s kosouhlým stykem.
styk mezi venkovním a vnitřním kroužkem sprotředkovává kulička https://www.prumex.cz/content/images/product...
pokud dáš jiný průmer kuliček, máš problém.
jiný počet (vyšší) je nutný aby jsi vyplnil obvod ložiska.
Jak vypadají koloběžková závodní keramická ložiska v nábách kol? Když s kolem zatočíš ve vzduchu, tak se to točí a točí a točí pořád dál. Má to volné kuličky nebo věnečky nebo celá ložiska? Čím to mažou? Používají se tahle ložiska i v závodních kolech?
keramické ložisko je klasické strojní ložisko ale vyrobené z odolnějšího materiálu.
V nábojích se používá klasické ložisko ne s kosouhlým stykem.
ostatní (použití, mazání) neumím odpovědět.
Ve všech radiálních "průmyslových" ložiskách se používají klece. Důvodem je technologie výroby: vnitřní kroužek se dá dovnitř vsadit jedině když jsou kuličky sesypané na jedné straně a nezabírají víc než půlku obvodu. Klec je potom nutná, aby se ložisko za provozu nerozpadlo. U ložisek s kosoúhlým stykem (včetně těch kónusových u kol) může být kuliček plný obvod a klec není nutná.
Čistě tribologicky vzato je lepší mít klec z materiálu s co nejnižším součinitelem tření mezi ním a kuličkou (bronz, plast apod., ne ten ocelový plech, jaký se používá na cykloložiska) než třít kuličky o sebe. Taky je lepší, když mají kuličky mezi sebou něco relativně měkčího, co při jejich náhodném přiblížení trochu uhne, než když se potkají natvrdo a musí někde proklouznout.
Z hlediska trvanlivosti nevím, jestli je větší zlo koncentrace zátěže do menšího počtu kuliček s klecí, nebo prokluzy v drážkách kvůli kolizím kuliček bez klece.
Z hlediska bezpečnosti je klec součástka navíc, která se časem opotřebovává (případně rezaví) a když se jednoho dne bez varování rozpadne, je celé ložisko v háji a kolo nejede. Bez klece tohle nehrozí.
Existují i průmyslová radiální ložiska, která jsou bez klece a používají jiný druh montáže kuliček. Vnitřní kroužek má z boku, blíž k vnějšímu obvodu, šikmou drážku válcového tvaru. Vnější kroužek má to samé, ale blíž k vnitřnímu obvodu. Také "nasypeš" do dráhy polovinu kuliček, pak nastavíš obě drážky tak aby vytvořily "trychtýřek", kterým jednotlivě kuličky namáčkneš do ložiska. Za provozu se polovičky nasazovacího otvoru míjí a drobný přesah jeho rozměru vůči kuličkám zajistí, že nemůže dojít k jejich vypadnutí. Jedná se o ložiska která jsou jen 7 mm široká, a rozdíl mezi vnitřím a vnějším průměrem je malý, většinou jen 12 mm. Tím jsou jeho kroužky tenké, a při namačkávání kuliček mírně propruží. Síla při montáži není veliká, a tak se kuličky ani kroužky trvale nedeformují. Kdybyste někdo potřeboval takové ložisko, dejte vědět. Třeba rozměru 25 na 37, 30 na 42, a pak i větších, mám víc. Nejsou ale určená pro vysoké otáčky.
Ne všude je v cyklo nábojích plechový věneček. Shimano dost používá volné kuličky, ale v některých nábojích vyšších řad má věnečky a ty jsou plastové.
Ano, dráha pro kuličku nebude 100%, ale jak sám víš ze zkušenosti, tak se dráha velice rychle upraví tím, že ji kuličky vyválcují. Stačí pak jednou, možná dvakrát seřídit vůli. Jinak se tady bavíme o setinách změny průměru kuličky.
Pokud máš stejnou dosedací plochu proč by jsi měl mít jinou kuličku?
(pomíjím kuličku o setiny jinou - ty moc nerostou)
Vždycky jsem vycvakal ten příslušný věneček necvakalo nic za jízdy. Ostaně to může vyzkoušet, žádný majlant navíc nebo poškození nehrozí, kromě ztráty času.
k tomu návrhu:
Pokud možno, používají se kuličky bez věnečku.
Pokud sílu v kole rozdělíš na 7 kuliček a na 9 kuliček co je lepší?
co je méně namáhané?
Ano, je to 9 kuliček.
dostat do náboje strojní ložiska je dost složitá úloha- i v případě že by jsi měl přístup k soustruhu a brusce na kulato je ekonomicky vhodnější si takovýto náboj koupit.
Nyní osobní povzdech:
Ondro, nevím jestli nás tady zkoušíš nebo opravdu nemáš technické vzdělání.
Věneček jsem zvažoval jen z důvodu, že by se s tím snáz pracovalo, než s volnými kuličkami. Ale tuto myšlenku jsem už opustil. Kolo-ložisko rozebírám do hloubky prvně, takže se omlouvám, pokud můj slušně položený dotaz snad někoho uráží.
ad věneček->
místo pro kuličky mázneš vazelínou, kuličky do ní dáš prsty/pinzetou, přilepí se na místě, složíš bez větších problémů.
ad Dotazy- vím že není každý technik, ale za poslední 2-3 roky se zde pravidelně objevují dotazy kde se nemohu zbavit pocitu že jsou míněny jako špatný vtip. Promiň prosím, že jsem Tě urazil.
Pokud chceš pracovat na sobě- kup si knížku Boháč-Karejs "Jízdní kolo" a přečti si ji. Popisuje sice "socíkovou" techniku, ale pěkně ukáže principy.
Spíš jako absolutní lempl, videí se servisem náboje je plný YT. A kdyby napsal od jakého výrobce a jaký typ to je, tak by se dal najít návod, třeba Shimano to má udělané pěkně.
Navíc to co chce je zbytečný, akorát zmrví tu prachovku. miska stejně většinou vyndat a vyměnit nejde a kuličky se dají vyndat tou dírou.
Strojní ložiska jsou príma, dokud nedoznají vakl. Pak je s nimi problém je vystrnadit a nahradit. V současnosti se těším jejich přízni, ale bojím se, co pak.
Já nevím, na starokolech se mi osvědčily volně sypané kuličky kde to jen trochu jde. Věnečky mají tendenci se rozlamovat a již jich vzhledem k tomu, že moderní maziva nevysychají není tolik potřeba (do těch mezer se sbíraly vyschlé trosky maziva)
...get the right tool for the job (blind bearing puller & slide hammer)