V jakém smyslu, elektrocentrála vozena v doprovodném autě nebo vláčena vozíkem za kolem?
Elektrocentrála bude v autě. Nabíjení vždy na závěr dne.
To jako budeš večer někde stát a dělat celou noc kravál?
To není na celou noc, ale tři hodiny to blafat asi bude, s tím se těžko něco nadělá, když použije nějakou rychlonabíječku tak dvě, ale pak zase musí centrála mít větší výkon.....
No a spotřeba benzínu, pokud si pamatuju, tak zhruba 1,5 litru na baterii, ale to buide záviset hodně na centrále.
I kdyby jen 3 hodiny, tak je to hrozný někde třeba do 10 vrčet.
Nepřeháněj
Když synové na chatě betonovali, měli pro pohon míchačky elektrocentrálu. Ta vydávala hluk cca jako kompresorová lednice.
Možná existují nějaké tiché elektrocentrály, ale ty co jsem slyšel na různých místech byly vesměs tiché jako sekačky nebo jako mrazící vozy.
Předpokladám že se kolega chystá někam do pustiny, kde to asi vadit nebude. Kdyby byl mezi lidmi, je jistě levnější a pohodlnější nabít ze sítě, koupit si v kempu proud.
Ve Francii jsem objevil u kanálů nabíjecí stojany pro ty jejich lodě. Za dvě euro. To je klidná varianta, jen bacha, stejně jako v kempech, je potřeba mít tu redukci z karavanové zasuvky na tu naší, běžnou.
(Pochopitelně na to jsem přišel až když jsem tam ty dvě eura hodil :))
No, takhle, ta moje brblala asi jako když běží Babeta na volnoběh. Dokázal jsem bedle spát, ale byla to moje centrála a byl jsem utahanej.
a nebude jednodušší to nabít z auta (občas nastartovanýho) přes měnič?? než další motor )-:
No, takže střídač z 12V na 230V, popř. nějaký hi-tech z 12V nabíječka těch 54V na aku nebo kolik a střídač se zas musí rovnat výkonem nabíječek. Takže třeba 3 nabíječky 250W = 750W trvale děleno 0,66 a potřebuješ střídač zhruba od 1100W, nikoliv tedy VA, jak nejčastěji uvádějí.
Mezi námi při 12V s nabíječkou 48V na 5A jsme na 250W a při 12V máme 20A, to už je na pěkný parametr průřezu vodičů, to ze sásuvky autozapalovače v kabině každého auta nemáš.
přímo na autobaterii...a fixovat u motoru
Z auta bez trvalého chodu motoru to nenabiješ ani náhodou. Na autobaterii při takovem trvalem odběru velice rychle padne napěti pod 11 v a měnič vypne. Neteoretizuji z auta nabijim ale mam tam tři 100Ah baterie a kabeláž k měniči jak kolejnice.
JJ, nabíjení z autobaterie osobáku 44-47Ah, tak jednu baterku to bude nabíjet zhruba 2 hodiny do úplného vybití. 1 aku nabíjet z fábie max. 2 hodiny v překladu, pak už nenastartuje :-D
někde uprostřed eduard22
https://solarforum.cz/viewtopic.php?p=18006#p18006
A to je docela zajímavé a možná i rozumné řešení.
Maslím že se to nerentuje, benzínová elektrocentrála nestojí tolik aby člověk opotřebovával auto.
Nabíjí se hodiny, to není na pár minut....
Ale zase sebou nemusí tu centrálu vláčet sebou, nezabírá prostor a nezvyšuje váhu auta a tím i spotřebu. No a centrála taky nějaké palivo spolkne.
Pro občasné nabití jednoho kola asi problém nebude, nabíjet častěji tři kola po delší dobu, tam už by to životnost motoru mohlo krapet zkrátit.
Já bych prostě radši hledal zásuvku, ale je možné, že bude daleko od civilizace
Ono to funguje. Alternátor auta potřebné ampery doda ale neni konstruovany na to aby je dodával neustále a trvale vysoké. Mě tam z altiku teče do těch baterii s kapacitou přez 300Ah zhruba 40 A altik to zatim zvládá ale byl jsem od autoelektrikaře informovan že mám rozhodně počitat s tim že přijde den kdy ten alternátor odejde bo na tak dlouhodobe dobijeni vícekapacitní baterie vysokym proudem než je pro ten vuz určená bude jeho životnost omezená. Proto je to asi v origo obytnych autech řešené tak že se nejdřiv dobiji autobaterie auta a teprve když je dobitá tak se začne dobijet externí baterie pro kempování. Upřimě, plánovat na takovém stylu dobijení a je jedno jestli autem nebo centrálou dlouhodobější akci kde je potřeba dobijet 3 elektrokola a ideálně výkonnějši cyklonabiječkou aby to bylo rychlejší to bych opravdu pečlivě zvážil. Ano on mu ten měnič v poho utáhne rychlovarku 2200w ale ta voda se začne vařit za pět minut a vypne. Nabijete ty kola taky za 5 minut ?
Navic si vubec nedělam žádnou iluzi o tom, že pokud mu po napsáni toho članku jak napájí barák nastartovanym autem to auto schořelo že to už si nechá jen pro sebe.
Ještě si to chce taky ujasnit o čem je vubec řeč když se řekne každy večer potřebujeme dobijet cyklobeterky. Kolika ampérový ? Kolik toho do nich budete potřebovat dobit? Asi nepojedete stylem že každej bude šlapat tak dlouho dokud tu svoji baterii nevysosa každy den do mrtě a kempovat bude každy jinde podle toho kam a kdo na tu svoji baterii dojede.
((-: sis odpověděl sám , ale těch příspěvků...když auto ochoří, zavolá autolékaře
Jojojo mě to došlo až později že zakladatel vlakna chtěl pouze potvrzeni že s centralou to pujde v pohodě dobijet.
Akorát šetřil informací o uvažovaném typu, z plezíru bych doporučil tedy centrálku jako příslušenství každého jednoho kola a nešetřit na nich :-D
Napadá mne jednodušší řešení, totiž stojan s válci a připojením na generátor (mohl by být lehčí nežli elektrocentrála). Večer by e-cyklista šlapal a dobíjel baterii, kterou přes den vybil. Tím by se lidský motor využil beze zbytku a naplnil by sen odpůrců elektrokol, že by vlastně jezdil "za svoje".
Tak to mám v záloze pro sebe, dozadu hub motor bez převodovky a jdeme na to, mám náhradní středovou trubku a do toho bych dal větší převodník nad 50 zubů a dozadu 11 kolečko a rotoped hned. Mám na 48V, takže vyšší otáčky jsou nutností pro rekuperaci. :-D
Ale to už jsme tu jednou probírali, že je to z děsné nouze ctnost, bo by ty válce na cestách museli vláčet 3, že. Vemsi jen trvale dodávatelný potřebný příkon.
šlapánim mám pocit zatím nikdo kloudně nepořešil při cykloturistice ani dobijení mobilu.Ono by to přez tu centrálu šlo a v poho by ty 3 cyklobaterky dobila, ale musela by brblat celou noc , před cyklonabiječky předřadit zásuvkový stmívače a na nich si nastavit --snížit výkon těch nabiječek, aby to centrála zvládala.
Ale si vubec neumím představit, že bych jel na delší výlet s tím, že každou noc budu poslouchat centrálu.
Řešením je taky, že ke každému kolu budou dvě baterie a nabíjí se ve dne někde bokem na odstavném parkovišti když jsou cyklisté odjetí a řidič s autem baterie pohodlně nabije a pak dojede na určené místo a počká až dojedou.
já to s manželkou než jsem pořídil na střechu dodávky soláry řešil stylem--jeden den se jezdilo na nabité cyklobaterky, na druhý den se dobilo z autobaterií a večer se přejelo autem zase k nějaké zásuvce 220V--do kempu kde se opět dobilo jak cyklobaterky, tak autobaterky na další dva dny.
Tohle by to vyřesila nějaká ta baterie Ecoflow.
Problém je jediný, cena.
Jinak je to funkční a spolehlivé.
Právě, pro další cyklovýlet zvažuji pořízení River 2 Max, 512 Wh, to je přesně jedna baterie, 6 kg.
Moje baterka má 3 kg, 500Wh. Ovšem nabíjí se 2,5 hodiny 6A. Tuhle nabiju ze sítě za hodinu.
Tedy, po nějakých 240 km pauza na hodinu.
Vyjel jsem 3 baterie, ale jedna už je nabitá z Ecoflow. Mám tedy dvě prazdné baterie a prazdné Ecoflow. Sednu si k mekáči a dvěma nabíječka hodinu nabíjím prázdné baterie - dostani tak 2x40 procent baterie a nabiju plné Ecoflow.
Mám pak k dispozici 1,8 baterie, tedy dalších 100 km.
A bezu jen 6 kg navíc, ne 16 kg.
Jsem lehcí, bez vozejku, dojezd 60 km znamená, že nemusím extrémně šetřit a jedu rychle.
300 km za 15 hodin plu 1 hodina na nabíjení.
A ještě uvezu to co potřebuju na cestu, a pokud nebudu muset furt moc šetřit, ani nebudu tak orvanej.
Vyzkousím :-)
No právě-- ta cena tý baterky je ale jaksi trochu jinde než u toho nápadu s centrálou
https://www.hornbach.cz/p/benzinovy-generator...
A to je ještě dost pravděpodobné že ten nápad vzniknul u piva na základě toho, že se ví o nějaký centrále kterou by někdo zdarma na ten výlet zapujčil.
Já z centrálou dojel kdysi do Paříže, příklad, jak fakt to nedělat :-)
Přesně takový uchylnosti jsou ale tím pravým kořením života. Ale musíš sám, nesmí tam být někdo kdo začne remcat--jsem to věděl, no to si zase něco vymyslel a podobně. Já občas na eůlektrokoloběžce vyrazím taky na těžko a vozejkem, cestou není problém pokud je třeba trochu dobít třeba v restauraci, stačí se s nimi domluvit, že pokud budu moci dobít, tak si u nich dám jídlo, pokud ne, tak hold musím jinam, zatím nikdy problém, večery u zásuvky 220V, většinou kempy, bud vlastní zaplacené připojení pro karavany--tedy vozit karavanovou redukci, nebo se domluvím s někym z chatek, stanu, karavanu kde se k nim za nějakou korunu připíchnu--nikdy si stejně nikdo ty peníze ode mě nevezme, naopak mi spíš ještě nabídne pivo, nebo tak něco, ale joo, jsem otrokem těch zásuvek, já chtěl jet mezinárodní turistickou E1 nebo tak nějak, jen přez čechy, ale v useku Dobříš až za Orlickou přehradu není poblíž trasy žádný kemp tak by to bylo už docela dobrodružství, i když šlo by to, určitě by se dalo domluvit že si k někomu jen dám přez noc dobít baterku a přechrápu někde za vesnicí v příkopu, na kole by to bylo uplně v pohodě, to se dá kousek popojet i bez baterky, na tý koloběžce je to ale bez baterky konečná, to tak max to kus někam odtlačit, jenže na kole by mě to asi nebavilo.
Uplně jsem to neodpískal ale co jsem se zblbnul do serfu tak se obávám že už mi na to volný čas nezbyde. určitě bych jel ale sám, nechci s někým řešit právě ty ruzné komplikace který by s tím byli spojený.
800W? Nejvíce dva souběžně nabíjené akumulátory, jinak celkem s velkou pravděpodobností vidím koupi nové centrály po sezóně nejpozději. Tyhle hobby nejsou určeny na trvalý výkon v maximu.
Hledal bych něco 2kW, to už jelo na "volnoběh" a roky.
"Hyperbola - z řec. hyperbolé = nadsázka
Tento umělecký/rétorický prostředek používáme tam, kde chceme zvýšit účinek nějaké své výpovědi.
A to buď proto, že jsme patetičtí, nebo chceme dosáhnout komického účinku.
Hyperbola umocňuje realitu nad běžný dojem.
Můžeme tedy úmyslně přehánět, zveličovat, nadsazovat (můžeme však přehánět i opačným směrem).
S hyperbolou se často setkáváme v lidové slovesnosti a v satirické literatuře." - viz www.ičeština.cz
Naprosto neúčinné, stačí malinko počítat.
To bys musel šlapat celý den, možná i víc, ne jen vecer :-)
Můžeš s sebou vozit otroka, nebo finančního nevolníka.
oteok nenaslape dost proudu sám na sebe
jo, jsem ženat :-)
a mám zrcadlo :-)
to už mám za sebou, dokonce jsem to vláčel na vozejku za kolem.
Ale pokud jde o nabíjení benzinovou centrálou, kterou si vezeš v autě, je potřeba si pohlídat, aby zvládla nabíjet 3 baterie najednou. Měl jsem malou centrálu Kipor, nebo jak se to jmenovalo, a ta prostě zvládla jen dvě nabíječky, takže když chci nabíjet 3 kola, musí na to centrála mít kapacitu. Jinak to blafe, dělá kravál a smrdí ty 3 hodiny, než nabiješ.
Řešením jsou elektrické nabíjecí stanice, mám Ecoflow Delta, má kapacitu 1300Wh, tedy 2 500 watový baterie nabije. Ale musí se dobíjet ze sítě, nabije se za hodinu.
(https://ecoflow.cz/products/ecoflow-delta-power...
Ale počkal bych si na Delta 2, měla by být koncem ledna, ta bude už LiFePo4, tedy snese, (snad) násobně víc cyklů.
Ale zase, na 3 kola je to málo, tak raději Ecoflow Delta Max, ta dá 1600W, ale zase má lionky, nebo Ecoflow Delta Pro, ta dá 3 kWh, takže kolo nabieš 6x, ale vážtí půl metráku a stojí sto tisíc.
Nabíjení z elektroškatule má tu výhodu, že to můžeš nabíjet i za jízdy, tedy já když to vláčím na vozejku, nebo i v autě. Benzinový agregát za jízdy nefunguje, protože musí stát na rovině, a v autě by tě udusil.
Ale ty elektrohračky jsou nesrovnatelně dražší
Pokud to nebude fakt nějaká čínská ludra, tak v pohodě. Např. nabíječka bosch 6A (asi jedna z nejsilnějších na trhu bude mít odběr do max. 250W). Většina nabíječek je dnes 4A, takže +-150W. Jde o to jak je centrála hlučná (kvůli rušení hlukem) a jakou má spotřebu, aby to nabíjení nebylo na hypotéku :)
Platí, že čím silnější nabíječka, tím nižší čas nabíjení.
Já tehdy měl 4A nabíječky a ten Kipor měl dávat 750W, a utáhla jen 2 nabíječky. Jak jsem zapnul třetí, zdechla.
6A nabíječka nabíjí 500Wh baterii 2 hodiny 10 minut, z nuly. 4A pak malinko přes 3 hodiny.
Jmenovitý výkon centrálky vynásob 0,66 a máš udržitelný výkon s největěí spolehlivostí. Příkon nabíječek znáš a počítej. Ve firmě kupujeme hondy za kdysi 22000Kč, jedou i na střeše jedoucího auta na asfaltové cestě. Doba chodu na nádrž při "volnoběhu" 8 hodin.
Rikam si, nebylo by jednodušší naplánovat cestu podle zásuvek? Sám o něčem podobném uvažuji s elektrokolobezkou. Ne proto, ze by to mělo nějaký smysl, ale jen pro zábavu.
Existuje mapa zásuvek, které dávají k dispozici občané. Dále tady máme zásuvky u cyklostezek, kempy, zapomenuté zásuvky na veřejných prostranstvích, u jimek, u Lidlu, na nádražích, hlídaných parkovištích, stojany pro elektromobily a tak dále. Hodně se da podchytit dopředu, něco malo i na místě.
Při cestování se o tyto zdroje zajímám a taky je nacházím. Tři dny zpátky jsem nabíjel powerbanku ve skalach u Jericha, v monastyru. To jsem opravdu nečekal.
Vice elektrokol je větší výzva, ale taky větší dobrodružství.
Píše, že pojede autem. Předpokládám, že bude kempovat někde, kde tu zásuvku nebude mít. I silnější nabíječkou to kolo bude nabíjet někde ke třem hodinám a kolo na nabíječce nelze nechat bez dozoru, ne všude jde k něčemu zamknout, zásuvka může být obsazená.
Takže proboha proč by to dělal. Vrátím se z výletu, nahodím elektrocentrálu, najím se a můžu v klidu dělat co se tak obvykle večer o dovolené dělá. Rychlonabíječka Bosch 6A si podle štítku bere 500W, na tři kola aby tam byla rezerva bude potřebovat 2kW centrálu, to se dá koupit do 10 tis., kvalitní tichá, ale může stát i několikanásobek.
Rychlonabíječka Bosch 6A stojí 4,5 litru a 500 Wh nabijí 2 hodiny 15 minut. Tu 4A dostaneš ke kolu, a nabíjí o hodinu déle.
3 rychlonabíjecky jsou tedy investice větší,než centrála
"Mapa zásuvek" - jak se to dá dohledat, bude po novém roce i aktuální? Myslím, že ten počet mega zásuvek bude letos dramaticky klesat.
To je jen theorie, o zásuvky k zásuvce.
Zásuvek ke všude dost, chce to vozit rozdvojku protože i nabíjejících je dost, většinou však mobily.
Jde o ty minimálně 2 hodiny u zásuvky, a to ještě musíš mít kolo na dohled, nechat ho takovou dobu bez dozoru by bylo dost riskantní.
Koloběžka je v tomhle ohledu praktičtější.
Funguje nádraží, tam klidně můžeš trčet 2 hodiny a nikdo tě nebude prudit a kolo máš u sebe. V mekáči vydržet 2 hodiny je těžší.
Výhodou jsou 2 baterie, máš už tak 2x větší dojezd a když obě vybiješ z půlky, můžeš pak mabíjet dvě současně a za hodinu tak získáš vlastně jednu plnou. Ale chce to 2 nabíječky s sebou, a ty taky něco váží.
Všechno má svoje plus i mínus.
Když jsem loni cestoval po Evropě, samozřejmě jsem prohlížel všechny industriální stavby (vysílače GMS, trafostanice, budky u výhybek na trati atd..), protože tam občas trčela zásuvka 230V. Ale co tam trčelo mnohem častěji, je zásuvka na 380V. Takže na další trip beru toto:
https://www.mall.cz/prodluzovaci-kabely/ahprofi...
A když tam bude po staru čtykolíková, to abys měl těch redukcí několik, jaké mají v cizině, stejné jako u nás?
Čtyřkolíkovou jsem nikde neviděl, ale co si ještě pořídím, jsou sersamy na otvírání elektro-dvířek, někde mají čyřhran, někde trjúhelník - uvnitř by mohla být nějaká šťáva, pokud ne přímo zásuvka, tak aspoň na svorky.
Na svorky? Nebojíš se,že tu stanici vyhodíš do vzduchu? Ještě bych do výbavy zabalil kabely s kotvami,abych je mohl vyhazovat do vzduchu na elektrické vedení,případně na trolejbusové nebo tramvajové troleje a výbava bude kompletní.
Normální člověk to otvírá bez poškození kleštěma s plochejma čelistma :)
Ale normální člověk se s nabíječkou nepřipojuje kleštinou rovnou na svorky rozvaděče. Jen jednou jsem tam viděl hořet oblouk od mého šroubováku a už to vidět znovu nechci.
220 je poměrně hodné napětí :) Když u nás rekonstruovali el. rozvody, tak jsem viděl maníky od elektriky si vařit vodu na kafe. Rychlovarnou konvici měli vcelku normální, jen ji připojovali do otevřený skříňky nějakejma většíma krokodýlkama :)
V "krimu" si muklové vařili kávu ponorkou ze dvou žiletek, oddělených (opět) dvěma zápalkami ...
a ty sis tam kafe nevařil ?
Vařil ve svém kanclu ...
8-)
I můj otec si tam takto vařil čaj, ale vylepšil to, normálně ty žiletky zařízl do nějaké obyčejné školní gumy na gumování tužky. Co to teda bylo za materiál, co tehdy snesl 100°C :-D
Tato diskuse mne mocně inspirovala, opět si potvrzuji, že je dobré být sociální a nebýt zahleděn jen sám do sebe.
Problém není ani to napětí, jako to, že to nemusí být vůbec jištěné. Nadřazené pojistky jsou už moc velké a odpor drátů může už být určující. Takže při zkratu to prostě volně hoří.
Budu sdílet postřehy a náměty z dalších cest.
Tak při zkratu vyletí i Deon z rozvodné skříně, i při odborné manipuaci se to může stát. 3 měsíce v nemocnici a doléčování zlámaných žeber to jistí.
ne, když bude rozvaděčový-dělený )-:
Francie je prošpikována kanály a na těch jsou přístavy - takové kanálové mariny se stojany s elektřinou a vodou. Za 2 eura.
Taky je potřeba redukce, stejně jako do celé řady kempů. Nevím jestli je to ta tvoje, tohle je prostě zásuvka pro běžné připojení karavanů.
Až se příště budu courat, zanesu ta místa do mapy. Cyklotrasy jsou totiž velmi často vedeny právě podél kanálů
Díky za tuhle diskusi, už včera jsem si redukci objednal. Karavanových stání oproti kempům pro stany přibývá.
Tohle je ve více Lutzelbourg v Lotrinsku, u kanálu Marna - Rý, kousíček od toho lodního výtahu
https://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Arzviller_plan_incline_01.jpg
Všimnul jsem si toho někdy v létě na Zeleném, a napodzim když jsem pod proudem jsem si říkal, dám si sváču a vyzkouším to jak to funguje, i když jsem měl šťávy dost. Na to, že to má tu karavanovou zásuvku jsem přišel až potom, co jsem tam hodil ty dvě eura :-)
Jinak tohle místo fakt doporučuju, kdybyste se někdy dostali do Štrasburku a měli čas na výlet (pro tebe fajn protože se tam v pohodě domluvíš německy).
Podél kanálu do Saverne je to asi 50 km a celkem nuda, takže bych volil vlak, ten bere kola grátis, pak pokračovat dál podél kanálu až k Údolí zdymadel u Arzvilleru, je to asi 12 km. Podél už nepoužívaných zdymadel vede cyklostezka, vystoupá se velmi pohodlně a tam nahoře zajet zkouknout nástupní/výstupní stanici toho lodního výtahu a po silnici šupem dolů, fakt je to tam krásný, pískovcové skály a celkem nenáročný výlet.
Čili ze Strasbourgu do Savern vlakem, a pak výlet. Kdyby člověk neměl s sebou kola, dají se ve Strasbourgu vypůjčit.
Jinak údolím zdymadel je nejlepší cesta na Paříž, protože se ten hřeben Vogéz přejede docela v pohodě, další významější kopce jsou až asi 50 km před Paříží....
https://photos.app.goo.gl/KGbFbjrg8D2zTcoZ7
A ta karavanová redukce zde zmíněná na mall je stejná pro fráns i dojčland?
Tak jsem byl ct-so na Valassku s elektrokolobezkou. A poprve jsem zkousel, jestli se da na na takove kratsi ceste ekolobezka realne nabijet.
Zjistil jsem, ze to docela jde. Zasuvky jsou na nadrazich a na zahradkach hospod, i zavrenych. Ale chtelo by to rychlou nabijecku. Mam dve pomale 52V 2A a na kolobezce dva nabijeci konektory. To cekani na nabiti je dost otrava, tak si koupim jeste jednu rychlou 7A nabijecku. Teoreticky bych ty dve pomale mohl zapojit pres redukci do jednoho konektoru a rychlou do druheho. To by bylo 11A, 52V, 572W. Ovsem netusim, jestli to kolobezka snese. Vyrobce mlci, kdyz jsem se ho ptal, tak se akorat ohanel tim, ze mam pouzivat original nabijecku.
A taky to vypada, ze zasuvky ve vlaku daji max 200W a pak vyhodi jistic pro cely vagon.
Nejake nabijeci stanice jsou i v mapach na seznamu, staci zadat nabíjecí stanice pro elektrokola.
Problém, na který si narazil a narazí na něj v každý, kdo na nějakém tom elektrovehiklu jede dál než mu dovolí jedna baterie je ten čas potřebný k nabíjení.
Bosch má 6A nabíječku jako nejrychlejší, a 509Wh baterii s ní nabíjíš 2 hodiny 20 minut.
Ta nabíječka a kabely váží kolem kila a není malá jak adapter k mobilu.
Zásuvek je fakt všude dost, méně ovšem těch, u kterých můžeš trčet dvě a půl hodiny. No, a leckdy ti pak ten čas dost chybí.
Našel jsem řešení ve více bateriích. Baterie váží 2,70 kg, čili o malinko víc než ta nabíječka. a taky je trochu větší, ale ospadne čumákování u zásuvky.
Nevím jakou naterii má ta kolobrnda, ale jestli náhradní baterie v batohu by nebyla schůdnější řešení než se to snažit nabít nějakou rychlonabíječkou co bateriím extra nesvědč8.
při zvýšení nabijecího proudu muže u měkčích baterek dojít k tomu, že na nich díky vyššímu proudu okamžitě vyskočí napětí nahoru a ve výsledku výkonnější nabiječka stejně sníží nabijecí výkon a nabijení bude trvat stejně dlouho jako s 2A nabiječkou.
Nakonec jsem objednal dvě 5A nabíječky v Číně. Z nuly by to mělo nabít 1kWh (něco přes) baterku za 2 hodiny. To už se celkem dá.
Moje kolobka externí baterku nemá, ale hodila by se.
A ten nabíjecí proud 10A je možná hraniční pro nabíjecí konektory, ale když se rozloží mezi baterky, tak je to pořád sranda. Je to jako nabíjet jeden článek 2 hodiny.
Řekl bych, že velká část dobrodružství při cestách na elektrohehiklech spočívá právě v tom nabíjení. Je to taková hra, kdo z koho.
Zvláště zajímavé by to bylo na Madeiře, kde by se dalo v pohodě nabíjet v noci pomocí vodní turbínky v levádě. Levád je tam dost a tečou velmi svižně. A přenocovat u některé taky není problém.
jen s tím nabíjením většími/velkými proudy...
samotné nabíjení "jenom" snižuje životnost článků.
Problém je, pokud budeš mít některý z článku již plně nabitý, ostatní poloprázdné. V této chvíli to řeší balancer, jen ten je stavěn na nějaký proud. Pokud do něj místo 2A valíš 5, asi to nevydrží. Buď balancér, nebo článek.
Já si to představuji tak, že veškeré nabíjení litiových aku v koloběžce probíhá nutně přes balancer. Který článek už má dost, tak se nenabíjí. Ostatní můžou dostat více proudu, ale zase jenom tolik, kolik pustí balancer a kolik dá zdroj.
Podle toho, co jsem zjištoval, tak elektronika nabíjení je stavěná na větší proudy, než kolik snesou nabíjecí konektory. Je to proto, že i rekuperace nabíjí a tam jsou proudy značné.
Marine, zatížitelnost balancéru je daná prvkem v kterém se "přebíjení" maří. bývají to např výkonové odpory ,nebo tranzistory. Možná proto trvá výrobce na origo nabíječce.
Dovolim si nesouhlasit. V balanceru se rozhodne nic nemari, pouze davkuje. Vykonove prvky jsou stavene na nejaky proud, ale rozhodne se v nich energie nemari. A protoze rekuperace dava mnohem vetsi proudy, nez nabijeni, necini ji nejmensi problem zvladnout 10A. Dovolim si tvrdit, ze zvladne zhruba tolik, co kontroler. Kdyz zacnu v 50km/h z prudkeho a dlouheho kopce brzdit pouze rekuperaci, kam ty desitky amper pujdou? Do baterek pres BMS, kam taky jinam. Do odporu nejdou, navic to potvrzuje fakt, ze u plne nabite kolobezky rekuperace nefunguje. Kdyby se v balanceru opravdu nejaka energie marila, musely by byt chladice nasobne vetsi. Viz suntovaci odpory v dieselovych lokomotivach.
Pre prípad že by to tu čítal niekto v snahe sa niečo naučiť tak si dovolím uviesť veci na pravú mieru.
1. Nie všetky BMS moduly majú balancer. Bežne sa s tým stretávam, je to tak, neobťažujú sa to tam dať a hotovo.
2. Najbežnejší typ balanceru je odporový, keď elektronika vyhodnotí že daná paralelná skupina článkov má vyššie napätie ako ostatné zopne tranzistor pripojený na odpor a prúdom niekoľko desiatok miliampérov danú paralelnú skupinu článkov vybíja. Ideálne toto prebieha úplne ku koncu nabíjania keď nabíjací prúd je už veľmi malý. Ak sú články príliš rozhodené tak skôr ako nastane balancovanie stopne nabíjanie ochrana proti prebitiu. Dočasne môže pomôcť manuálne vybalancovanie článkov.
3. Najsofistikovanejší je aktívny balancér, ktorý dokáže "presúvať" energiu medzi skupinami článkov a často vo väčšom množstve nakoľko nevzniká veľa tepla ako v prípade pasívneho odporového balancéru. Osobne pochybujem že sa niečo také v cyklo alebo kolobežkovej batérii nachádza, ešte som sa s tým nestretol.
BMS moduly sa robia v dvoch prevedeniach, so spoločným alebo deleným výstupom. Ak je BMS s deleným výstupom, prúd do a z RJ ide cez BMS inou cestou ako prúd z nabíjačky. Takže môže napr. zvládať 5A nabíjanie ale zároveň 40A vybíjanie/rekuperáciu.
Tohle vypada celkem logicky, asi to bude i pravda. :-)
Jinak tomu memu vyrobci kolobezky slo spise o to, jestli to vydrzi ta nabijecka. Ze ma sice stejne volty a ampery jako original, ale za nic neruci. Takova klasika. A kolobezka ma dva vstupy.
Nabíjanie žiadnych lítiových aku neprebieha cez balancer. Nabíjanie ide priamo a všetky články sa nabíjajú rovnakým prúdom. Balancér je paralelne pripojený na jednotlivé skupiny článkov batérie a podľa typu buď cez odpor vybíja alebo aktívne presúva energiu a tým vyrovnáva rozdiely.
Vím o tom úplný prd, tedy jak to uvnitř funguje
Jen vím, že na 85 procent baterii nabiji rychle, a zhruba stejný čas zabere zbylých 15 procent. Někdo mi říkal, že je to to balancování.
A další věc jsem zjistil, jako tu předchozí. Prostě pozorováním.
Protože nabíjím domovním solárem, vidím kolik du nabíječka bere. Obvykle tak kolem 300W. V poslední fázi, tedy nad tě h 85% (zhruba) sosá jen 60-80w.
Stejně tak mám vyzkoušeno, že kapacita baterie neklesá lineárně. Prostě na první pětinu baterie ujedu asi trojnásobek poslední pětiny.
Naučil jsem se s tím jezdit a vím, že se to tak chová. Proč asi pro mě není tak důležité vědět, ale možná ostatní laici, co jezdí na ekole,by s tím měli počítat. Nabiju na 80% vůbec neznamená, že dojedu 80% toho, co bych dojel, kd,bych nabil na 100%
Je normální chování, že nabíječka při vyšší úrovni nabití snižuje nabíjecí proud, nesouvisí to s balancováním, ale šetřením baterie. U elektroaut je rozdíl v rychlosti nabíjení při nízké a vysoké úrovni SoC mnohem výraznější.
S postupným vybíjením klesá napětí baterie, takže pro dosažení stejného výkonu se z baterie postupně odebírá stále vyšší proud. A to je důvod proč procenta na displeji neubývají lineárně. Není to ukazatel zbývající energie v baterii, ale procentové vyjádření stavu napětí, př. 4,2V full, 3V empty.
Smysluplné vysvětlení. Potom chápu na první pohled překvapivý údaj na displeji po ujetí 30 km, kdy z pěti čárek (Intuvia, Bosch CX) zhasne jediná, ale hlásí mi to předpokládaný dojezd (na stupeň Turbo) 40 km. Při lineárním čerpání bych měl ujet, podle čárek, ještě 120 km, což je jistě nereálné. Stejně ukazují svítící diody na baterii.
No, tyhle údaje o dojedu, tedy u Bosche,jsou velmi orientační.
Nabíjačka pri vyššom stave nabitia neznižuje prúd. Nabíjačka v tejto fáze nabíjania limituje napätie ktoré dosiahlo maximálnu úroveň a prúd samovoľne klesá. Keby mala batéria s BMS a kabelážou nulový odpor, táto fáza by prakticky neexistovala a batéria by sa nabíjala až do konca plným prúdom. Čím väčší je nabíjací prúd nabíjačky a čím väčší je odpor batérie, tým skôr nastane bod kde nabíjací prúd a výkon začnú klesať.
Pri elektroautách je riadenie nabíjania sofistikovanejšie aby sa dosiahol optimálny výkon alebo životnosť.
Ak bude jeden článok (presnejšie skupina) poloprázdny a ostatné plné (alebo skôr naopak) tak je batéria v prdeli a už sa takmer nedá používať. Balancér s tým nič neurobí ani keby chcel. BMS stopne nabíjanie a je po paráde.
Ještě drobnost.
Ne každá volně přístupná zásuvka ti dovolí sosat 10A.
To jo, ale v tomto pripade se bude sosat 2x4A pri 58V, to je necelych 500W a 2A ze zasuvky. Ve vlaku je ale i tohle moc. :-(
Kup baterku fo batohu a nešpekuluj.
Čas je drahý.
Čss co vytrpíš u nabíjení baterie bys mohl byužít jinak a jinde.
Sedět u zásuvky....
Na cestě,v dálavách.
To nechceš
To bych těch baterek musel koupit 10. :-)
A nebyly by mi stejně k ničemu, mám koloběžku.
Kolobrnda nemá vyjímatelnou baterku?
Některé modely výjimečně maji, ale ani jedna moje nema.
tak to je na broskev..,
Koloběžka je moc malá. Mechanismus na vyjímání a držení by jen zvětšoval zabraný prostor. Baterka bývá přišroubovaná pod stupátkem. Už tak je to opruz, který vlastně tu koloběžku jako odrážecí koloběžku totálně znehodnocuje.
Baterka je právě v tom stupátku, nejspíše proto, aby bylo nízko těžiště. A opruz to opravdu není. Málokoho by napadlo se na větší elektrokolobezce odrážet, to je opravdu nesmysl.
Elektrokoloběžky jsou obecně opruz a zjevně budou příčinou i generačního sporu.
Tady, ve Francii. jich už mají plné zuby. Koloběžky všude. koloběžkáři všude, a jezdí hodně rychle a potichu.
My, senioři, obecně slyšíme prd, a tak tichá koloběžka co valí 40 km/h po chodníku fakt může být problém.
E-koloběžky jsou a budou problém i u nás.
Docela se to začíná rozmáhat i v kempech co by pujčovna pro děti, takže jezděj po kempu jak divý mezi stanama a karavanama---samozřejmě co to dá a co zvládnou uřídit, nojo no, co naděláš, pořád ale lepší, než kdyby v kempu na recepci prodávali dělbuchy, což by ty prcky určitě taky bavilo.
Že ty děti jezděj jak divý naprosto chápu, taky jsem byl dítě, prostě by to tam neměli pujčovat, ale chápu, že každá koruna dobrá.
Ale jo,
přiznávám bez mučení, že stárnu v nerudného morouse. Tam kde hrozí skrumáž vřískajících děcek prostě nelezu, když vím, že mi ro ječení vadí.
Naivně očekávám, že zase druhá strana bude respektovat moje právo na klid třeba v naší restauraci Pod ledem po osmé večer.
Ale stalo se módou, brát uječenýho satana s sebou na večeři. Zvladá to jen Pepíček, ten takovou rodinku dokáže poslat tam kam patří.
Já držím hubu, a trpím. :-)
Dorazily mi dvě 5A nabíječky. Dneska jsem je vyzkoušel a koloběžka přežila. Z cca 30% do plna se nabila za 1:30 a maximální příkon byl 628 W. Takže jsem spokojený.
"Má někdo zkušenosti s nabíjením kol elektrocentrálou. Potřebuji na cestách nabíjet 3 kola."
No, JÁ vám říkám, že tady ve Francii...
Já s elektrocentrálou dojel do Paříže v roce 2012, zkušenosti fakt mám.
A co ty?
Kromě zbytecného výpadu,jaké jsou tvoje zkušenosti?