Kdybyste potřebovali náhradu za napínák na standardní patku vhodný pro Rohloff, tak jeden je v inzerci.
https://www.nakole.cz/bazar/4132-napinak-tacx...
Ten není "vhodný" pro Rohloff, ten JE pro Rohloff (original Rohloff prvek)
Tento napínák má značení výrobce TACX a jde použít obecně pro řazené náby. Já se ho zbavuju protože jsem přestal používat nábu Shimano Nexus 8 a vrátil jsem se ke klasické přehazovačce.
Podle stavu těch kladek to vypadá, že jsi tu nábu ještě používat nezačal :-)
Nebo jsou měněné?
Mám tyhle napínáky dva a přestože jsou v provozu na střídačku (každý na jiném kole), tak kladky už jsou několikáté.
Jednou BBB, pak i ty originál Tacx - stály stejně, ale vydržely míň. Taky nějaké děrované hliníkové, ale ty měly menší díru v ložisku, takže šly použít jenom dolů a nezbylo než pořídit další pár plastových nahoru.
Naštěstí zde není bůhvíjak nutné dodržovat to jejich UPPER a LOWER, když se zde s nimi vlastně neřadí.
Najel jsem s ním asi 500km a pak mi došla trpělivost s řazenou nábou Shimano a od té doby napínák ležel doma.
Povídej, čím tě zklamala, abys varoval ostatní :)
Asi nejhorší bylo, že nába neřadila pod zátěží. Dále vydávala na každý převod trochu jiný mechanický zvuk. A byla opravdu citlivá na seřízení lanovodu. Protože to byla technická novinka, tak stála nemálo peněz. Ani to nezabránilo Shimanu, aby mi k tomu přibalili levný ovladač alá GripShift.
*
Ta moje byla osmistupňová a byl to vylepšený model s červeným pruhem. Prostě draze zaplacená chyba výběru. Ale na svou omluvu mohu říci, že v roce 2008 jsem takovou nábu u nikoho neviděl a tedy jsem jí nemohl vyzkoušet.
Proč asi je u auta spojka?
Technicky vzato ti nic nebrání ani v kopci při řazení nepoužívat sílu. Jen se občas zastavíš a ani přehození nedokončíš. Pokud dokončíš, tak po zpomalení budeš potřebovat zase jiný převod. I některá auta mají ve velkém kopci problém se řazenim.
Jak píše níže Brahma. Řazení na jízdním kole má jiné priority, než v automobilu. Pohybuju se mnohem menší rychlostí, než auto a nedořadit znamená i zastavit. A na místě Nexus 8 nezařadí ani s rukojetí Revoshift. Konzervativní přehazovačka Deore LX byla za třetinu ceny Nexuse a pod zátěží řadila! A nevydávala u toho zvuky jako dětská hračka na klíček.
Nexus 8 jsem používal zhruba taky od toho roku 2008 a neměl jsem s tím nikdy žádný problém, měl jsem je na dvou lehokolech a když jsem kupoval ten druhý, bral jsem i pro kamaráda, který s tím jezdí dodnes. Kdysi na silničce, jsem měl řazení bez aretace polohy a to naučilo při řazení i v tahu lehce povolit a stejně i s Nexusem a řadil i v tahu bez problémů. Holt to chce umět a pak maximální spokojenost.
Na silnici je to povolení při přehození dobrá strategie. Pokud jedeš na horáku do pořádného kopce, kde už musíš pracovat s těžištěm, aby to řídilo a nepodkluzovalo, tak na nějaké odlehčení nemáš čas. Jsi rád, že to vůbec ještě jede. Kdybys zpomalil, tak hned stojíš.
Já mám na elektrokole Nexus 7. Do kopce to vyžaduje řadit nejlépe včas,aby člověk stihl povolit tlak na pedály a nejlépe je mohl ještě kousek vrátit,aniž by se přitom zastavil a spadl. Někde v terénu je nejlépe zpomalit už pod kopcem,zařadit si silný převod a pak na něj celý ten kopec pomalu vyjet. Je jedno místo,jeden kopec na výjezdu z obce,kde z vedlejší ulice přejíždím přes hlavní na cyklostezku.Není tam rozhled. Je tam i stopka. Na převod 3 ten kopec pomalu vyjedu,nechce se mi tam zastavovat,protože bych se nerozjel,když tam slyším a na poslední chvíli uvidím na hlavní auto,tak řadím na převod 1 za současného balancování na místě.
Ano. To celkem věrně vystihuje náboj s převodovkou Nexus. Když cyklista myslí dopředu a přijme svérázné zvuky, tak s tím jde žít.
Když jsem se s rohlíkem učil žít, taky mi to trvalo a dneska už přestanu šlapat při řazení skoro "automaticky podvědomně" :-D
Co si budeme nalhávat, v kopcu při opomenutí přeřazení znamená přestávka ve šlapání i tlačení, že :-D
Děkuju za upřímnost.
Zase to má ale výhodu,když odbočuji třeba ze silnice na nějakou pěšinu do kopce,plnou kamenů a kořenů. Dojedu na místo,na místě přeřadím o 3 stupně a pomalu vjedu do terénu. Tohle s přehazovačkou dokázat nejde,tam je potřeba řazení na nějaké dráze.
To je dobrá zpráva. Moje nába se jmenovala SG-8R36 a na při stání na místě řadila jen když se jí chtělo. Někdy ano, jindy ne.
Ideálně musí být v ten okamžik bez zátěže,proto je nejlepší ty pedály i povolit zpět. Když to řadí bez zátěže,tak to jde i o několik stupňů. Dá se dojet na místo na nejrychlejší převod,na půl metru cesty povolit tlak na pedály,přeřadit na nejpomalejší a odbočit někam do stráně.
Jestli potřebujete přestat šlapat nebo dokonce šlapat zpět, nezlobte se chlapci, ale prostě neumíte řadit. Tím odlehčením jsem myslel jenom mírné zmírnění tlaku na pedály, ale šlapat stále. Stejné je to i s přehazovačkou.
Ono to řadí i v klidu? To je ovšem skvělá vychytávka. To vám závidím.
Jak která nába. Já měl druhou generaci v roce 2008. Řazení na místě bylo garantované v návodu, ale fungovalo s pravděpodobností 50%. Řazení v jízdě mělo být vylepšeno proti první generaci mechanickým posilovačem. Ve skutečnosti to spolehlivě řadilo jen na rovině. Po té co jsem nábu demontoval, tak měla najeto okolo 500km a já uvažoval co s ní. Nikdo o ní neměl zájem ani zadarmo.
Věnoval jsem jí mému cyklomechanikovi, jako zajímavost do sbírky kuriozit.
Kdysi jsem četl nějakou dobovou recenzi na třírychlostní torpédo. Autor článečku se rozplýval nad tím, že to brzdí jako normální torpedo, ale lze i měnit převody. Nadšené vyznění článečku poněkud shodila poslední věta: Nejlépe to ovšem funguje tehdy, pokud nic z toho po tom nechcete. :)
A když jsme jezdili na tandemu s rohlíkem, to jsme tu "spojku" museli dost natrénovat.
Zní mi to trošku jako Alfine 8 se kterou jsem jezdil 3tkm.
Přehazovačky i převodovky mají svá technická specifika, která můžou být pro konkrétní jednotlivce/aplikace výhodné či naopak. Nicméně argument s řazením pod zátěží považuju za instantně nemocný - to je prostě prasárna.
Hluk převodovky je bohužel jedna z vlastností, pro které se obtížně hledá "výhodnost", je to dané kvalitou zpracování (byly tím proslulé auta východního bloku obecně). I špička ve svém oboru Rohloff je po koupi dost hlučný. Nicméně po zajetí ztichne a ani o něm nevíš - je velmi pravděpodobné, že to nebude výhradní vlastnost německého výrobce a Shimano by to časem udělalo taky.
Alfinu jsem měl s páčkama a i když jsem si to původně myslel, nebylo to uplně ono. Od výroby byly omezené na přeřazení jednoho stupně na zmáčknutí a byť nebyl problém bez narušení kadence přeřadit v "mrtvém bodě", přeřazení více rychlostí už chtělo čas než to tam člověk "naklikal".
Teď jezdím s Rohlíkem, který nic jiného než gripshift nemá a byť jsem si zpočátku myslel že to je blbost, zvykl jsem si a už bych neměnil. I při prudké změně podmínek stačí zlomek sekundy na přeřazení libovolného počtu kvaltů a můžu šlapat dál, platí i při výjezdech do kopce. Omezení řazení je v podstatě dané pohyblivostí zápěstí, tedy na kolik kvaltů dosáhnu.
Rozhodně si to netřeba představovat tak, že bych musel vyvěsit nohy, dvě vteřiny řadit, mezitím zastavil a pak se rozjížděl znova.
Ale i když k takovému zastavení dojde, třeba i z vnějších příčin chodce ve vozovce, prostě nakroutím potřebnou rychlost a můžu vyrazit.
Přehazovačka potřebuje pro přeřazení jet vpřed, takže na místě jsem v pytli, řetěz musí vyšplhat na příslušné pastorky, což nevyhnutelně stojí čas (tím víc čím pomaleji se kolo točí, tedy zejména ve stoupání) a to mnozí "léčí" právě tím "řazením pod zátěží".
Mezi její nesporné výhody patří zavedenost na trhu a z toho pramenící sériovost a tedy nízká cena (což ale taky platí relativně).
Souhlas, neměnil bych. Zrovna jsem si říkal, zaměřím se dnes cestou do práce na řazení, o kterém jinak ani nevím. Mám to s rohlíkem už dost přes 100 tisíc km (ne na jednom, střídám dva kousky).
Fakt není potřeba ani na chvilku přestat šlapat, rychlost šlapání je pořád stejná, jen se na okamžik sníží výkon - asi jako na desetinu vteřiny sundat nohu z plynu, nebo spíš ani to ne, jen trochu ubrat a pořád to držet v slabém záběru. Když to tam skočit nechce, omezení síly do pedálů jde úplně samo, je to všechno dílo okamžiku.
Zvlášť když sám výrobce tvrdil, že nic z toho, co s tím člověk dokáže provádět, tomu nemůže uškodit.
Že tam občas skočí něco jiného nebo se ozve nějaký pazvuk - no stane se.
Jenom jsem nezaznamenal ono snížení hlučnosti.
U lehkých převodů do stupně 7 poznám už podle zvuku, co je zařazeno. Další stupně jsou docela tiché od začátku.
Jenom snad snížení odporu - nebo jsem si už zvykl. Na kole vážícím přes 25 kg to ostatně zas takový vliv nemá :-)
Jsem si s tím hrál cestou domů a fakt není problém za plynulého šlapání řadit, když to člověk nerve vyloženě silou. Další plus pro kadenční jezdce :-)
Hlučnost, alespoň u mě teda, rozhodně klesla po první výměně oleje. Já jsem si tehdy zrovna udělal novej blatník, což je vlastně krabice vestavěná do nosiče - perfektní ozvučné těleso. Až mě vyděsilo jaký rachot jsem na spodní polovině rychlostí vydával. Nicméně to tak nějak pozvolna vymizelo, dneska už to nedělá nic nadměrného, ačkoliv ozvučnice jsem se rozhodně nezbavoval. Spodní půlku převodů po sluchu poznáš, ale nic co by člověka mělo urážet v rámci řetězu rachotícím v napínáku, nářadí cinkajícího v brašně a sípavého dechu jezdce :-)
Mám dojem, že tak trochu porovnáváme jabka s hruškama.
Jestli chci řadit tak, abych nic nepoškodil, tak musím odlehčit pedály jak s nábojovou převodovkou, tak s přehazovačkou. Převodovka v takovém případě řadí rychleji - cvak a hotovo, můžu hned zase šlapat. S přehazkou musím chvíli čekat a podle zvuku kontrolovat, že se řetěz přemotal kam měl a zapadnul do zubů.
Jestli je mi jedno, jak rychle si převodové ústrojí oddělám, tak souhlasím, že přehazovačka má navrch (i když bez pazvuků a občasného střílení to nebude). Většina převodovek v plném záběru prostě nepřeřadí. Výjimky existují, ale platí jenom pro určité kombinace převodů (třeba třírychlostní Sturmey-Archer může v záběru řadit do rychla, ale ne do pomala, osmirychlostní jenom z 1 na 2 a ze 7 na 8, nic jiného).
Všechny nábojové převodovky umí řadit, když kolo stojí a když noha zrovna netlačí na pedál.
Ale každému vyhovuje něco jiného. Já osobně situace "prudký kopec v terénu, kde musím složitě balancovat a sebemenší zpomalení by mě shodilo" vůbec neřeším, protože prostě slezu a strkám. Je to méně namáhavé a většinou i rychlejší :-).
To je docela hezky a věcně popsaný přístup k řazení na kole. Tak to také vidím a cítím. V životě cyklisty ale nastane den, kdy jde věcnost stranou a vítězí vztek.
*
Ke čtyřicátým narozeninám jsem si objednal vysněné expediční kolo od renomované firmy. Rám na míru, nešetřilo se na dílech. Když už, tak už!
Shodou okolností první a poslední dovolená s Nexusem internal 8, vyšla na hornaté Kanárské ostrovy. Všem připomínám, že kolo naložené taškami a zásobou vody má do svahu tu nejmenší zálohu rychlosti.
Ve stoupání jsem měl jen dvě volby. Neřadit a nebo zkusit to a pak s rachotem ozubených kol zastavit a tlačit.
*
Berme to věcně, jako dospělí. Řazená nába se nehodí pro každé použití. Je jedno jak je drahá a jak je majitel sebevědomý.
Teda ne že bych ti chtěl hanět expediční speciál, ale objížděči světadílů co jsem se dočetl právě naopak řazení v náboji obecně spíš vítají. Obvykle teda vozí Rohloff s 500% rozsahem, jestlis měl osmirychlostní Shimano tak to je nějakých 300%, což jsem prohlásil za málo i na Prahu. Pokud jsi neměl alespoň dvojplacku, celkem chápu že to bylo převodování nedostatečné (a pak nezbývalo než tlačit).
K tomu řazení v záběru - moje jediná zkušenost s planetovou převodovkou bylo jedno sdílené městské kolo a to mělo špatně seřízené řazení, takže mi to na jednom převodu zhruba v polovině rozsahu náhodně řadilo tam a zase zpátky, a to i v záběru; nebo možná v okamžiku, když v okamžiku převalení přes mrtvou polohu záběr na zlomek vteřiny povolil. Každopádně velmi příjemné, to nemohu říci!
(byl to překvapivě sedmikvalt, nejspíš Nexus)
Na ta sdílená kola se nábojové řazení používá docela často. Je tam jednoduchý řetěz a nic,co jde ohnout nebo ulomit. Samozřejmě stejně ale záleží jak s tím zákazníci zacházejí.