Jak jsem se dočetl, tak zmíněné pláště ve skutečnosti pasují na stejný ráfek s průměrem 622 mm. Chci si tedy ujasnit, že na trekové kolo (dosud plášť 35-622) bude pasovat plášť např. 29x2,0 (50-622). Do rámu kola se širší plášť vejde v pohodě, ale problém by mohl nastat s ráfkovými "V" brzdami. Vypadá to, že brzdové špalíky jsou docela blízko pláště, tak aby tam širší plášť nedrhnul. Nebo je to zbytečná obava? Máte někdo praxi se širšími plášti na kole s V brzdami? Dík!
Ma svým crossu používám pláště 47-622 (víc mi neprojde zadní stavbou) a když jsem měl ještě Véčka, nebyl žádný problém.
Tak je fajn, že brzdám šíře pláště nevadí. Proč jsou ale vůbec kategorie 28" a 29", když je to na stejný ráfek? Podle mě je to jen matoucí. Proč se neřeší jen šířka pneu a vzorek?
Nojo, když chtěli výrobci vylepšit 26" MTB o větší kola, mohli to nazvat 28", ale bylo by moc podobný "turistickým" krosům a trekům a nevypadalo by to vůbec nově a "dravě sportovně" :-)
To, že to je 29" o palec větší než 28", asi vyjadřuje podstatně tlustší pláště, tedy větší vnější obvod kola na stejných ráfcích.
Moje kolo je tedy asi 28,5"!
To je jenom, aby to vypadalo zajímavě. V reálu maj ty kola úplně jiný průměr :-D
Moje kola typu 28" mají ráfky 17-622 a 19-622 a mají s pneu tyto průměry:
66,8cm (obvod 210cm, plášť 25mm)= necelých 27"
69 cm (obvod 217, pláště 35mm)= něco přes 27,5"
Pokud chceš, aby ti blbej měřák správně měřil rychlost a ujetou vzdálenost, musíš si obvod kola přesně změřit. V-brzdy jsou proti různě širokým plášťům vcelku imunní, špalek "trčí" dovnitř a dotýká se jen ráfku, páky jsou dost dlouhé, aby šly až nad případný blatník. Problém může nastat s čelisťovýma brzdama a možná i s mini-V, které mají velmi krátké páky.
Ten vnější průněr asi není při nákupu podstatný a vnitřní průměr na ráfek by měl být stejný (622). Ale kvůli tomu, že to rozdělují na dvě kategorie, tak to není ani praktické při vyhledávání.
Brzdy ještě prověřím, ale na pohled je to dost natěsno. Děkuji. Je to asi takové kolo... https://cz.author.eu/krosova/modely-kol/author...
O čem by si fajnšmekři vykládali, kdyby nemohli odborně krafat o devětadvacítkovejch kolech a jak to perfektně sviští s jedním převodníkem 32 zubů :-D Správně sis všimnul, že důležitých je těch 622. A pak je důležité i to druhé číslo, které uvádí, jak je ten ráfek široký. Ne každý pášť jde nasadit na každou šířku ráfku. Takový celkem univerzál je 19-622, dá se do něj dát i 23mm úzký plášť, ale jak moc široký nevím, já tam mám nejširší 35mm, ale tuším kdosi psal, že i nějakých 42mm na tom má. To je potřeba si před nákupem ráfku/pláště zjistit. Kola označovaná jako 29" mají ráfky 622 dost široké.
Copak brzdy, problém je aby se ti širší plášť vůbec vešel do stavby kola. Mám dojem, že běžná treková kola jsou tak nejvýš do šíře 48, víc se asi už ne vejdou.
Tak, že se mu do rámu a do vidlice ten široký plášť vejde, nahoře píše... Nevím, jaké druhy véček existují, ale na těch, co mám já, je pod špalíkem dost podložek, které se dají odebrat či přidat podle šířky ráfku.
Nevim, nepíše co má za kolo, ale pokud to je běžný trek tak nevejde, něco jiného je šířka prázdného pláště a něco jiného je skutečná šířka po nafouknutí a pak ještě po nasednutí, kdy se plášť ještě rozšíří.
Podobný problém je i na 26 horákovi, kde už nemůžu dát víc než 2,35. Po nafouknutí by byl jen tak tak, ale po nasednutí ani omylem. Už takhle mám s 2,25 problém po projetí hutnějším blátem co nesteče musím dolů a klacíček a šťourat a šťourat.
Tak na to se neptal, ptal se na V-brzdy. Jinak, třeba na mém treku Author z roku 2007 jsou ráfky 17-622 a mám obavu, že do toho ani nějak extrémně široké pláště dát nejdou... V originále je tam 35mm a kolik víc by se tam vůbec dalo dát, bych musela zjišťovat.
Tady je nějaká tabulka, podle které se dá orientačně zvolit plášť do ráfku. Ráfky 19mm už toho poberou hodně, ale ono to bude při stejném plášti vypadat jinak v ráfku širokém 19mm a v ráfku širokém třeba 30mm.
http://www.zaplety.cz/www/assets/images/content...
Já vím, že neptal, na šířku ráfku taky ne, ale nějak pozapomněl, že to je velmi důležitý údaj jestli se mu vůbec tak široký plášť vejde nebo nevejde.
Ráfek se dá taky snadno vyměnit za širší, také není problém, ale stavbu kola neroztáhne.
Není nic snadnějšího než si změřit šířku stavby kola a pak někde u cyklohospody si změřit šířku nasazeného pláště, ideálně když na něm sedí tatík podobného vzrůstu s pár pivy uvnitř a bude vědět hned jestli má vůbec smysl aby o něčem takovém vůbec přemýšlel. někdo ale rád experimentuje a zkouší co ještě jde, tak třeba mu to půjde, protože brzdy ani ráfek problém není.
...píše v dotazu, že do rámu se širší plášť "vejde v pohodě". Osobně nevím , k čemu potřebuje tak široký plášť- ale asi potřebuje. Véčka upraví podložkami, horší to bude s ráfkem....
Taky bych řekl, že plášť 42 mm šíře docela dobře bohatě postačuje, Já jezdím dlouhodobě na 35 mm a zvládám ledacos.
Širší plášť na nezpevněných cestách je dobrý, ale stejně z toho 29 HT nikdy nebude, jen takový hybrid.
Nějak moc nevěřím, že ten 50 plášť měřil v nafouknutém a zatíženém stavu. A jestli vejde, tak vejde a ani s ráfkem nemůže mít problém, dá se hravě vyměnit. A když bude měnit ráfek a výplet, tak už může dát i kotoučové brzdy a má po všěeh problémech :-)
Upřesním: ráfek je 622-18, na který by (podle https://www.mitasbiketyres.cz/advisor/jak... ) měl pasovat plášť až 52 mm. Takže uvažovaný 50-622 by měl pasovat ještě s rezervou. Rovněž přikládám situaci s brzdovými špalíky. Myslíte, že tam plášť 50-622 nebude drhnout? Na fotce je kolo s pláštěm 35-622, hlavně horní hrana špalíků je blízko gumy.
Na pákách V brzd bývají díry pro upevnění špalků oválné. Špaliky se dají výškově posouvat, takže brzdí za ráfek a ne za plášť.
Ano, jde o to, aby horní hrana špalíku nebrousila o širší a tedy více vyboulený plášť. A když se posune špalík dolů, tak už asi bude brzdit na okraji, tedy mimo střed ráfku.
Nesmysl, V-brzda je udělaná tak, že můžeš špalík naklánět i posouvat na páce tak, že k tomu nemůže docházet. A můžeš přehodit distančky. Jedna je asi 3mm, druhá asi 5mm (odhad). Při extra širokém plášti dáš na stranu špalíku tu silnější.
Proboha, každý kolo je trochu jiný a každý plášť je trochu jiný, když to nejsi schopen posoudit sám, tak jak to můžeme posoudit my z jedné prťavé fotky? Prostě ten plášť kup nasaď a zkus a uvidíš, na 95 % ty špalky půjdou seřídit aby to nedrhlo a brzdilo, že špalek nepůjde úplně na střed ráfku je fakt jedno.
Tak nakonec, kvůli malému výběru širších, osazen pášť 47-622, Schwalbe Land Cruser. Montáž proběhla hladce, bohužel však změřená šířka nafouknutého pláště je sotva 42mm (místo očekávaných 47mm), takže v tomto je zklamání.