Na to odhlučněni střechy kuli dešti je nejlepší mit nad střechou ještě jednu střechu ktera navic i pobere sluničko. Mě to řeši solarni panely. Klasický obytný karavanovy auto mě neláká. Výrazně vyšši poplatky v kempech a navíc neskutečny opruz neustále předělávat interier ze spaciho na obytny. Na delši výlety už ale bereme i stan.
V našem autě by se dalo v pohodě přežít i bez stanu, ale jakmile se tam člověk zavře, třeba kvůli hmyzu, veškeré kouzlo je pryč, to už můžeme rovnou zůstat doma, v ložnici, stan určitě jo.
Taky jsem našel spoustu argumentů, proč klasický obytný auto ne, například přijdu o možnost využít dodávku k původnímu účelu - přepravit velké množství nákladu, nebo 7 osob s menším množstvím nákladu.
Střešní panely máš velký, to musíš mít elektriky na rozdávání, taky by mě možná časem lákaly, jen si na ně zatím netroufám.
S elektrikou nejsem moc kamarád, chtěl bych alespoň vzadu, je tam 12V zásuvka, vozit ještě jednu klasickou autobaterii, co mi doma zbyla z osobáku, a ani to nevím, jestli si můžu dovolit, když vypnu zapalování, jestli to neudělá nějakou neplechu v elektroinstalaci, která by vlastně, díky té druhé baterii, zůstala pod proudem.
Nejvíc by se mi líbilo spát pod volantem, s výhledem, ale neumím to vyřešit k vlastní spokojenosti, vzadu na zemi je to zatím mnohem pohodlnější.
Není to pohodlné jako vzadu na podlaze, ale dá se to. Asi na tom ještě zapracuju, vzadu v bedně mi to moc nesedí.
Manželce jo, cítí se tam bezpečně, ale já raději vidím ven co nejlépe, otevřu oko a vidím, vzadu si musím kleknout, abych pořádně viděl ven.
Ale když potřebuju v noci s pískem, je to poměrně náročný proces :-)
Jestli klacicky obytnak nebo jen dodavka upravena k přespavani to záleži jak to chceš využivat a kolik lidi potřebuješ převážet. Ono paradoxně spiš vyřešiš legalně i samopřestavbou dodavku předělanou na obytnak s tim že mužeš převažet i děti. Pak to ale právě znamena že spani je složitě rozkladaci.
Solary žádná složita věda neni. Jen si to chce ujasnit kolik ty elektřiny potřebuješ a vychazet z toho že třeba papirově 100 Ah autobaterie bude v realu i vzhledem ke starnuti tak max 70 Ah a že by jsi ji idealně měl vybijet kuli životnosti pouze do poloviny. Takže ve výsledku u 100Ah baterie počitat s využitelnymi plus minus 40 Ah. Klasicky se v karavanech použiva externi baterie dobijena z autoalternatoru přez cyrik. Elektroniku ktera začne dobijet externi baterii kdyz je plně nabita autobaterie. Ja to mam propojene komplet i s autobaterii a když bych nenastartoval tak mi na chvilku stači připojit 4 čl modelařskou lipol baterii kterou startovaci autobaterku během chvilky na nastartovani dobiji. Klasicky to ale všichni řeší pro kempovani externi baterii. Když ale víš jak umět nastartovat i z pidibaterie tak mi přijde líto nevyužít i autobaterii pro startovani. Zvlašt když se do toho auta vejde i třeba 100 Ah
https://www.nomadem.cz/cyrix-ct-12-24v-120a...
Ohledně autobaterii jsem po prvopočatečnich experimentech co dum dal začal postupně kupovat jak odchazeji stare klasicke autobaterky už nové dualni varta. Oproti striktně trakční poloviční počet cyklu ale i poloviční cena. Tak je to asi jedno. https://www.battery-import.cz/starter/dualni...
Hele a netušíš, jak by se chovala druhá baterie, zapojená do té 12V zásuvky vzadu? Stačilo by, kdybych ji odpojoval jen při delším stání, na noc třeba?
tak po včerejšku jsem zase o trošku moudřejší. Paralelní propojení dvou, nebo několika olověných bateriií má jeden veliký problém, pokud dojde u jedné z baterek k sulfataci, možná se to píše jinak, nic méně na jedné z těch v baterii na 2V sekcích dojde ke skratu, takže z 12V baterie se stává 10V a pokud se ji nabiječka, nebo ostatní baterie snaží nabít jako 12V autobaterku, tak se ji to ale vubec nelíbí, začne topit a muže i bouchnout---to se mi stalo včera, nebouchla, ale horká byla fest. nějaký rozumný profi elektronický řešení to ale nejspíš nemá , tak to hold potunim na každé baterii o teplotní rozpínací čidlo na každé baterii---to se používá i v modelařině jako taková poslední záchrana když selže veškerá elektronika detekce nabijených článku--jak to začne topit tak to prostě vypne.
Kdyby to byla stará baterie s vyvedeným propojením článků horem, tak by se dal kontinuelně měřit a hlídat každý článek zvlášť. U nových materií to nejde a na měření celé baterie bys musel na měření obvod s druhou paralelní baterií rozpínat. Měření teploty je dobrá pojistka.
k trakčním Vartám jsem kdysi na netu (10 let zpět) našel pdf šablonu kde vrtat aby se člověk dokázal napíchnout na propojky.
Detekce těch samostatných 2V sekcí v tomto případě nic neřeší. já potřebuji aby se ta vadná baterie trvale odpojila od ostatních paralelně připojených baterek a to si myslím, že jednodušeji než přez nastavitelný termostat já nevyřeším .
Pruvodním jevem vadné baterie bude vždy její postupné ohřívání to je stoprocentní a nejspíš to probíhá dlouhodoběji a pozvolna .
Asi to pořeším přez panelový termostat a přepínací autorelé.
https://dratek.cz/arduino/1921-digitalni...
https://www.autokelly.cz/Product/DO-STU46035...
Tak já myslím, že mám jasno, druhou baterii jsem chtěl dát úplně dozadu, je tam druhá 12V zásuvka a do ní ji připojit, a to už jsi mi vysvětlil, že není úplně dobrý nápad, tak jsem to vzdal, děkuju za informace.
Sbalíme všechny powerbanky co máme doma a to není zrovna málo, 4x 20.000mAh plus dvě menší, vloni jsme to zvládli se dvěma, takže houby zle..
Přez tu autozasuvku by to byl urcitě problem. Ja ted testuji kolik Amper dlouhodobě zvládne ten přepinač. Ted mi tam teče cca 24A a zdá se že to ten přepinač zvládá. Při finalnim zapojeni by přez něj mělo tect max něco pod 10A tak to asi bude použitelný.
Tebe ta elektrika asi baví, evidentně jí i rozumíš, já jsem trochu ujetej v tom, že čím je něco jednodušší, tím to mám raději, takže na prvním místě oblíbenosti je obyčejný kolo s CrMo rámem, pevnou vidlicí, páč si ho umím postavit i opravit sám.
U elektriky tohle neplatí, takže
pokud se snad v budoucnu rozhodnu elektrifikovat podobně jako to máš ty, určitě to svěřím odborníkovi, nechci se to učit na vlastním autě, takhle jsme s otcem postavili celej barák a má to svoje mouchy :-)
já a elektřina ----svoji neodbornost nahrazuji přemírou odvahy, ale díky modelařině jsem časem pochytil určité základy jak to zcela jistě fungovat nebude a určitý odhad do čeho bych se já už rozhodně neměl pouštět.
To obaterkování těch svojich aut ale hned od začátku konzultuji s člověkem co baterkám profesně rozumí, problém je ale v tom, že on umí poradit jak to zcelajistě fungovat nebude ale jak to zprovoznit naprostobezpečně to neporadí nikdo---ten kdo tomu rozumí si vystačí s tím, co mu řekli ve škole----NIKDY NESPOJOVAT PARALELNĚ OLOVĚNÉ BATERIE.
v těch obytných karavanech si většina vystačí s jednou externí baterii třeba pouze 70/150Ah což jim na nějaké světýlko, ledničku na den dva stačí a v kempech se automaticky připojují na 220V.
Já ale nechci bejt otrokem těch 220V zásuvek, někde to je v pohodě a i jsem to dřív využíval, někde v kempech to je ale pak jak kempování na sídlišti nebo před sámoškou, karavan namáčklej na karavan.
Originál oddělovač olověných baterek ale nejspíš nikdo nevyrábí, tak to hold plácám a tunim tak nějak postupně jak vyvstávají nějaké s tím spojené problémy.
Houby zle je Jindrův obrat. Když na něj stále nadáváš, tak ho současně nevykrádej. :D
"houby zle" pouziva spousta lidi.
Tak nam tu zase nebrahmackuj...
Nějak bylo, nějak bude, a splným břichem houby zle.
Znám tenhle výraz už od dětství, ale teď si musím znovu důkladně přečíst všechny Jindrovy příspěvky abych věděl, na která slovní spojení má tvůj Pánešek patent :D
Docela síla, že?
no, ono je to můj předklad běžné odpovědi na standardní otázku "How are you?"
Robert Bevan-Jones, můj kamarád a spoluautor knížky o škrdlovickém skle, vždy na tu v Anglii povinnou frázi odpovídá "not so bad" s takovým výrazem a dikcí, že přeložit to "není to tak špatné", by bylo poněkud nepřesně toporné.
Rob má od dětství nějaké to řídnutí kostí, bolí ho to stále, občas víc, občas méně, a když ho to bolí méně, může někam mezi lidi, kteří mu kladou tu blbou otázku. A on jim odpovídá správně.
Kdyby bylo "bad" byl by doma...
Opravdu?
A že jsi najednou tak outocitnej.
http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=4094
No, to je ono, s tou baterií, principielně bych to asi chápal, ale to tahání kabelů a kdo ví, co ještě, mě vůbec neláká, o baterii píší, že by neměla být v obytném prostoru, letos se na to vykašlu zcela určitě, dík za informace, určitě to půjde i bez toho :-) Bohatě by nám měl stačit nějaký cestovní solár, co mají třeba v Decathlonu, ale asi se vykašlu i na něj.
Zadní řadu sedaček nanosím a nainstaluju do auta během dvaceti minut, hezky po jedné, i kvůli nim je mi líto dělat na autě změny, které by tuto možnost vyloučily, takže to máme zatím fakt primitivní, už mám provizorně vyřešenou i přepážku za řidičem, abychom mohli klimatizovat :-)
Joo u těch baterek se to píše. Ale v podstatě každej ma ty externi baterky v autě. Já je mám hned za předni řadou sedadel kde to pak slouží jako lavice a ze startovací autobaterky pod nohama řidiče mam krátky dobijecí kabel.
Když jsou ty baterie vybity tak tam po nastartovani teče z alternatoru skoro 40 A což by byl určitě problem v připadě propojeni přez autozapalovač konektor a ty tenky origo kabely autoinstalace.
Máš to jak od profíka, pěkný. Já dneska konečně koupil koncovku a kus hadice na naši novou sprchu :-)
U těch klasickych zahradnich hadic je blby že časem ztuhnou. Ja jsem to zkusil předělat už z rozpadle zahradni látkové hadice kde uvnitř je nějaka měkká asi silikovová hadička a zvenči cosi jako krepovy šustak. Na vysprchovani —-umyti mydlem šamponem nám stači 5 l kyblik z kteryho ohřehu cca ešus na vařiči. To je tak akorat teply i když je venku kosa. Ale ono každemu vyhovuje něco uplně jineho. Jinak takova vsuvka. Vcera vecer přišla manželka abych si čuchnul k jejimu spacaku na kterem se valela přez den u auta. No nevim co to mohlo byt. Jesti kuna nebo něco takoveho ale evidentně se ji na něj něco vychcalo a to teda byla síla. Ještě že šla spát do stanu. Přez noc to naštěsti vyčichlo.
Nám stačí, když v tom přežijeme cestu do a ze Španělska, slušně se vyspat bez stěhování i se dvěma kolama a bagáží, večer se trochu opláchnout, ráno uvařit kafe, na dálnici aby to zvládlo předjet v kopci kamión, tempomat, klimoška, nízká spotřeba, na luxus nehrajeme, nemáme v plánu strávit dva dny na dálnici, cesta nám trvá 4-5 dní, tahle dodávka je jako stvořená na poklidný styl jízdy a koukání po okolí. No a když dorazíme k moři, všechno máme v kempu, umývárku atd. Já to jen kvůli tý cestě nijak radikálně vylepšovat nebudu, protože zbytek roku s tím budeme jezdit málo, na jednu, max.na tři noci, někam mimo zastavěná území, prostě jedem a koukáme, hele támhle u lesa je to pěkný...
Není jednodušší se osprchovat na benzince?
Jsou zařízený na kamionisty, ti se běžně mejou na pumpách.
Do Barcelony je cesta na jedno přespání, proč by to mělo trvat 4-5 dní?
Pokud se chceš vyhnout placené dálnici, je to potřeba brát z Mulhouse na Bourg en Bresse, Lyon, směr Clermond-Ferrand, dál na jih je neplacená až k Montpellieru, je tam placený most přes Millau, ale ten se dá obejet, a má to velké plus, ten most si prohlídneš.
Některé úseky ze vyplatí zaplatit,třeba průjezd La Jonquerou, tam bys ve snaze ušetřit 3 eura mohl trčet pár hodin v koloně a proprdět dvojnásobek nafty.
K tomu, aby si zjistil, jaké jsou kde poplatky je dobrej web
https://www.autoroutes.fr/index.htm?lang=en
Dáš start a cíl a ono ti to vypočte.
Je ovšem otázkou, jestli se opravdu vyplatí se snažit tolik ušetřit na poplatcích, protože PHM dneska stojí ve Francii kolem 2 eur/litr a v kolonách budeš mít dvojnásobnou spotřebu než při 80ce na dálnici a o "poklidné" jízdě si můžeš nechat akorát tak zdát, protože podobnej nápad mělo asi tisíc Holanďanů s karavany...
Jo nejlevnější tankování je u obchodních domů, hned za francouzsko/německou hranicí je to Carrefour Il Napoleon před Mulhouse, na neplacené dálniční přípojce. 24/24 na kartu,vude na tebe psát česky...
Raději vždy u většího města, velký obchoďák se s pumpou na karty...
Takže by se to dalo snad i bez sprchy...
Dálnicím se nevyhýbáme kvůli poplatkům, ale protože je to nekonečná nuda.
Na přelidněných benzínkách se nám všechno krapet ekluje, zrovna tak jako spaní po hotelech.
Kdybychom chtěli dojet do Barcelony na jedno přespání, budeme to mít mnohem levnější a pohodlnější busem nebo letadlem.
U La Jonquery jsem vloni na dálnici za tři eura vjel, omylem. Strávili jsme tam krásné odpoledne ve stojící koloně, pamatuju si to i z busu, když La Jonquera stojí, je úplně jedno, jestli jsi na dálnici, nebo na souběžné silnici, funguje to tam jako v Praze třeba.
Bo, letadlem ted asi ne.
Na Jonqueře si zjevně měl covidí pech, vloni to bylo drsnější, protože kontrolovali ta potvrzení.
Jinak je dálnice zpravidla o hodně volnější.
No, nuda na dálnici?
Jo, to je, zvykneš si.
Ta paralelní route national kolem Rhôny ovšem bývá mnohem drsnější.
Zase, já tam tudy jedu tak 6x až 8x za rok tak si troufám zevšeobecňovat, ale dělej jak myslíš.
Jezdíme tam 0x až 1x ročně tak si troufnu všeobecně říci, že si tu cestu chceme užít a něco málo vidět.
A ne jeden den čumět tisíc kilometrů na vrata od návěsu a druhý den to samý.
Na kontroly jsme byli vloni poctivě připraveni, v digitální i papírové podobě, projeli jsme Německo, Francii, částečně Španělsko tam i zpátky, nikdo to po nás nechtěl.
Ani v La Jonqueře, ani v kempu "na vrátnici".
Ale skočím si na třetí dávku, šetřím si ji od podzima, abych to měl na léto v pořádku.
Čert nikdy nespí, já se občas nebojím riskovat, ale manželka by z toho nespala :-)
Když chci něco vidět, jedu na kole.
To má tu správnou rychlost, dostaneš se všude do center měst a vesnic. V letní sezóně je cesta ze severu na jih a naopak náročná, protože se tím směrem snaží dostat všichni. A vyjedou i řidiči co nemají zkušenosti s jízdou do daleka, přecení se, klimbnou, nabourají, a dálnice stojí. Slušnou vlnu udělá už jen pár porouchaných závor na stanici výběru mýta. Když stojí dálnice, každý kdo může, hledá objízdné trasy. Takže v několika okamžicích je přeplněná i ta paralelní N po levém břehu Rhôny, a nepomůžeš si ani po D, na pravém břehu. Pohybuje se to krokem, v koloně, cesta co měla trvat 8 hodin trvá 19.
Lze si trochu pomoci tím, že jedeš v noci. Ale to ke v rozporu s tím "něco vidět". V noci je provoz výrazně slabší, ale sám na silnici nebudeš. Takových, co takhle uvažuje je víc. No, a pochopitelně, pak je zase lepší noční dálnice.
Před lety jsem si říkal, hele, vezmeš to bez mýta mimo dálnici, a za ty prachy co ušetříš, si orostě vezmeš někde hotýlek, to bude cestování na pohodu. No nebylo. Právě kvůli kolonám mimo dálnici, které vysilují řidiče o dost víc než když dálnice na hodinu, dvě, prostě stojí.
Jiné je to v dubnu, nebo začátkem října. To se po státovce dá Francie krásně projet a užít si ro. V letní sezóně, to by byla velká náhoda, že nějaká bouračka udělá špunt za tebou, a ry pak jedeš na pohodu.
Já se chystám někdy 25/7. Vyjedu do tmy, tak po desáté, druhý den večer budu v Sète, pak hodně brzo ráno, než se probudí Holanďani s karavanama vyšplhám do Andory, přespím, a další den, zase raději dřív, sklouznu těch 550 do Olivy. Přes Andoru je to sice zajížďka, ale ty kilometry navíc ti zaplatí levnější PHM co tam natankuješ.
Cesta, která se mi osvědčila. Německa se zbavit přes noc, stejně jako kusu Francie, a pak se děj vůle Páně. Kolikrát to bude stát, jak dlouho? To neodhadnu, ale vím, že kdyby ne, stal se zázrak.
Na kole už jsem to viděl 2x, jenže něco vidět chce i manželka.
Mohl bych jí říct, jestli chceš něco vidět, musíš zvládnout 2000km na kole, to má tu správnou rychlost, dostaneš se všude...
Sám nevím proč, ale navrhnout jí tohle řešení, mne dosud vůbec nenapadlo.
Děkuji za inspiraci.
Mne na tom fascinuje, že celá debata vznikla tím, že jsem byl autem v Mělníce, do kterého žádná dálnice nevede..
No, tak tedy hodně štěstí, taky s sebou tam všude, kde se mi to líbilo, nakonec dotáhnu Soňu. Jen ne v sezóně, kdy tam fakt bude masakr a už vůbec ne v staré dodávce uzpůsobené k přespání.
Před 30 lety jo, teď fakt už ne...
Dobrá, v červnu mojí učitelce zavelím: "Vem si dovolenou, teď tam nikdo nebude."
Dodávka má najeto třicet tisíc km, "stará" je dva roky.
Z mého pohledu by květen byl ještě lepší.
Nevim, tak se ptám, učitel si nemůže vzít třeba 14 dovolené v průběhu školního roku?
Theoreticky by to možné bylo. Pokud by se někomu podařilo paní učitelku přesvědčit, dostane za ženu moji dceru a půlku království :-)
Odkdy máš dceru?!?
:o)))
Když bude dovolená v květnu, bude i dcera, zas tak starej nejsem!
aha, tak to může být problém :-)
Ale prd, mají furt nějaké prázdniny. Dcwea taky učí...
.
Ono to nemusíš mít hned 14 dní v kuse, trochu o tom vím, jezdíme takhle často.
A pak jde o to, rychle se dostat někam, kde zvolníš. Když dokážu za tejden přejet Francii nakole, autem už je to jako prd.
Rozumím ti, co chceš, ale varuji, důrazně variji, před údolím Rhony v sezóně autem. Promysli spíš ten Clermond Ferrand a cestu Massifem dolů.
Ono je to všechno přelidněný už teď a to začínáme.
Člověk když jede údolím po ViaRhôna na kole, ty věci vidí jinak, než když se plazí za Holanďanem z karavanem, navíc , ta státovka je od řeky dost daleko, nic moc krása okolí. Krásná jsou městečka a vesnice, Vienne, Valence, Montrlímar, Orange a když si kousek zajedeš Avignon a Arles, ale tam tě autem ani po státovce nepustí, a nezaprkuješ, a z celé Provence ti zůstanou jen ty haly na předměstí a ten zadek karavanu, co za nim visíš
:-) pěkně popsáno :-)
Pěkně popsal, jak vnímá cestu mimo dálnice on.
Přijde mi to dost smutné, tvoje smajlíky mi přijdou krapet mimo mísu, to se mu posmíváš?
Ne, popsal jsem realitu.
Jsem ve Francii běžně tak 140 dní v roce, znám to tam, vím jak to chodí.
Nejčastěji právě jezdím na ten jih.
No, uvidíš to sám. Stínovat Sluneční dálnici po státovce, ani po okreskách, není dobrý nápad.
Tohle je tak tvoje trasa, ale netěš se, takhle to fakt neuvidíš :-)
Strasbourg
https://goo.gl/photos/vya8JMpwSmNkKtXv8
Sèlestat
https://photos.app.goo.gl/zChJo1akuhteLf9y6
Colmar
https://photos.app.goo.gl/kT8Xfo23NbXQXkZ37
Belfort
https://photos.app.goo.gl/45Tou4RjvetEzvZb8
Mintbéliard
https://photos.app.goo.gl/JqAP49VyuSJ7g2wB7
Besançon
https://photos.app.goo.gl/JhKSJ4jow3gMMVmS7
Beaune
https://photos.app.goo.gl/JhLabbJGbqqFynVG7
Macon
https://photos.app.goo.gl/MAxPYcK12tgMFHhM6
Lyon
https://photos.app.goo.gl/5RiXU4HthxUqEU6Q9
Vienne
https://photos.app.goo.gl/BdoKNo5v9D8jnDV97
Tournon
https://photos.app.goo.gl/pXqf89nK65HEkbqv6
Rhôna
https://photos.app.goo.gl/fGdxeGcDeEJhvfWH9
Orange
https://photos.app.goo.gl/Z7TefXrd5QSgHugg6
Avignon
https://photos.app.goo.gl/HEkfyZBcfhMs78CT6
Arles
https://photos.app.goo.gl/jpeKVKduPpNtqPaX8
Nîmes
https://photos.app.goo.gl/rZ8WqLehbGjfgAFZA
Aigues-Mortes
https://photos.app.goo.gl/7HesrsGD96NJ63v36
Sète
https://photos.app.goo.gl/NmCbWsXhGg9ukDCKA
Narbonne
https://photos.app.goo.gl/aN5CWAL6XokyjCgv7
Perpignan
https://photos.app.goo.gl/d4SwPKVeiC9kGrio7
tak tohle je zhruba trasa
Určitě neposmívám. Přišlo mi to hodně realistické a smála jsem se při představě, jak "z celé Provance zbyde jen vzpomínka na ten zadek karavanu". Je to tak, ale jednak si to asi každý musí vyzkoušet a druhak ne každý má ty koule to pak takto popravdě říct. Spíš bude básnit, jak si dovču krásně užil, zvlášť tu cestu přes Provance...
Báro tohle mi píše Jindra už třetí rok, nikdy jsem jeho rady neposlechl.
Hele a nic, žádné drama se nekonalo.
Ne, že bychom občas neuvázli v koloně, to ne, ale nevadí nám to, nespěcháme, bereme to jako součást cesty, patří to k tomu.
Ne, že bych před sebou Holanďana s karavanem občas neviděl, to taky ne, ale za prvé se mi ty jejich karavany líbí, takže to neberu úkorně, za druhé se mi líbí ti Holanďané, vystoupí z karavanu div ne v kvádru, když jedou pomalu, mají k tomu pádný důvod, jsou to sakra zkušení řidiči, navíc, nejsou to žádní burani, co se lepí na kamióny kvůli pár korunám, kradou sloupky, nebo vybílí minibar na pokoji a podobně, tihle postarší Holanďané mají vysokou úroveň..
Za třetí, je to o schopnosti správně vyhodnotit situaci.
Pokud ho nemůžu bezpečně předjet, respektuji jejich tempo, nechám si uctivý odstup, aby mne mohli předjet ti rychlejší za mnou, a koukám na něco jiného, ne na zadek karavanu co jede přede mnou.
Klidně si dál mysli, že Jindra ví všechno nejlíp, tvůj problém..
Ne nevím všechno nejlíp, ale zcela jistě Francii znám mnohem líp než ty.
Prostě to tak je.
V posledních dvou letech byl cestovní ruch silně omezen těmi confinementy, tak byl provoz nepatrně menší zatímco u hranic kolony.
Je totiž dočista fuk že nekontrolovali zrovna tebe, kontrolovali namátkově, a to vytvářelo hodinové kolony.
Letos, zatím se zdá,byna hranicích měl být klid
Zato bych čekal enormní nárůst výletníků, ze severu na jih, a naopak. Sám tam pojedu, a proto se pokusím zvolit pokud možno noční přejezd.
(jinak, přestože ty na rady nedáš někteří možná ano, na dálnici nebo trase souběžné to nefunguje, ale v místních podmínkách ano, chcete-li se vyhnout kolonám, jezděte mezi 12-14 hodinou, to frantíci žerou).
Ono je to jako z tou vojnou, pamatuješ si údolí Doubs, které je pro auto dlouhé sotva 40 km, ale podél řeky je to fakt paráda, ale zapomeneš na hodiny v koloně před Lyonem, Montelimarem, o pohybbu po státovce mezi Nîmes a Perpignanem ani nemluvím.
Mnoho lidí má podobný nápad "ušetřím, a ještě něco uvidím".
Neušetříš, neuvidíš, do center městeček se nedostaneš a když, tak nezaparkuješ. Když vidíš krajinu Provence poprvé, jsi nadšen. Nadšen si i potřetí. Pak už tolik ne, a vidíš i ta negativa.
Z Provence bych, kousek mimo trasu doporučil Saignon a celý Luberon
https://photos.app.goo.gl/kBTCkU3vUck5JYJG8
žila tam donedávna Lenka Civade, a skvěle o tom psala (tedy spíše pro ženy) a možná by si paní mohla od ní něco přečíst, dozví se o Provence víc než z okénka vanu...
https://cs.wikipedia.org/wiki/Lenka_Civade
Blíže na sever, kousek nad Valence je pak
http://www.doucefrance.cz/zaj%C3%ADmav%C3%A1-m...
To na světě nemá obdoby.
No, a na jihu, kousek nad Montpellierem je
http://www.doucefrance.cz/zaj%C3%ADmav%C3%A1-m...
no a úplně blízko Perignanu oak úžasný hrad
http://www.doucefrance.cz/pam%C3%A1tky/ch%C3...
Máš pravdu!
O tom cestování je, na nepříjemné zážitky zapomeneš, to hezké zůstane...
Ale pro mě to evidentně neplatí, já si budu pamatovat zadek karavanu, zatímco ty na zadek kamionu a nudný noční přejezd, zapomeneš.
Měl by ses jít léčit.
Tak jsem si, Jindřichu řekla, že se podívám na nějaké ty tvoje fotky. A začala jsem v tom tvém soupisu odspoda, od Perpignanu
https://photos.google.com/share...
Nu a co vidím? Hned na začátku 11, slovy jedenáct stejných fotek ze stejného místa ve stejném čase na stejný objekt. Na prvních třech jsi byl dokonce línej šoupnout trochu i tou židličkou, co ti stála v záběru.
Řeknu ti, jako lákadlo na aktivní dovolenou v Provence to album teda moc nefunguje:-))
Ne synku, já si "zadek kamionu" nepamatuji, protože jezdím furt někde a do daleka, to bych musel mít hlavu jako štoudev, kdybych si měl pamatovat každou cestu, nebo špunt na ní.
Snažím se ovšem chyby neopakovat, a dokonce, a často, si nechám od ostatních, co vědí to co já ne, poradit.
Ty jdeš svoji cestou
Ale, ty si ten zadek holandského karavanu budeš pamatovat, a jistě si na mě vzpomeneš, až se za ním budeš plazit. Snad nebudu škytat.
Jsem přesvědčen, že manželka bude z tvého rozhodnutí nenechat si poradit nadšená :-)
Děláš, jako by se mnou jela manželka poprvé :-)
Máme to trochu jinak, nebojíme se vydat do neznáma, experimentovat.
Jen tak mimochodem, můj názor je, že neznalost cizích jazyků vyžaduje mnohem větší odvahu vydat se do světa, než se tam vydat bez ní.
Takže se nám třeba stalo, večer jsme našli pěkné místo, u vysokého, betonového plotu okolo areálu motokárové dráhy.
Nikde nikdo, krásná schovka to byla, rituál stěhování bagáže do rakve proběhl v pořádku, ale když přišlo na hygienu, začalo vydatně pršet.
V tomto nečase si manželka usmyslela, že zrovna dnes chce být čistá a to kompletně.
Vystoupila z vozu, navzdory nepřízni počasí vykonala nezbytné rituály a já ráno, byla to nádhera, vyjasnilo se, kopce, vinice, však to znáš, bylo to u Rhony za Vienne, jsem zjistil, že přímo nad naším autem, na plotě, je kamera :-)
Chceme na to mít tři týdny, tak je máme.
Letos tam pojedeme autem počtvrté.
Zadek karavanu, ani haly na předměstí, nám v paměti neutkvěly.
Asi to bude tím, že se za nikoho nevěším, sám to u ostatních řidičů nesnáším, takže si dávám sakra pozor, abych jim nedělal to samé.
V paměti nám utkvěly nekonečné, voňavé, platanové aleje; malebné vesničky a městečka; nabarvené kolo s košíkem plným květin; taky piniové aleje a jalovcové, voní taky krásně; kukuřičná pole, vinice, obrovské, těžké hrozny vína, supermarkety máme taky rádi, malebné údolí řeky Doubs, kostelíky s barevnou kupolí; z Provence nám zůstaly v paměti vinice, cikády, malebné, cyklistické městečko Bédoin, kde ty jsi neudělal ani jednu fotku, Mont Ventoux, oslíci, ovce, pach spáleného brzdového obložení... a tak bych mohl pokračovat dlouho.
Hele, šíravníku, tak už neblbni a neodmlouvej! Poslechni rady staršího, vzdělanějšího a zkušenějšího kolegy, renesančního muže!
Když chceš jet kolem Rhôny, jeď do Clermont-Ferrand. To je přeci logické!
A nemotej se po té Francii 4 dny. Přejedeš ji lehce po dálnici za 1 maximálně za dva dny (s nábližkou do Andorry pro levnej benál).
A jezdi za kamionama! Za ušetřené peníze si dejte v Sète ústřice, protože Jindra je má rád.
A vůbec! Jindra přejede celou Francii od severu na jih na kole za týden. Tak posaď manželku do auta, dej ji ruce na volant a nohy na pedály, však ona si tě za týden tam na jihu vyzvedne i s kolem.
Jednoduché. Nechápu, co na tom nechápeš:-))
Jo, abychom se vrátili k tématu.
Přespávací auto.
Tak toho se co nejdříve zbav! Přespávací auto je totiž životní prohra....(navzdory tomu, že i Jindra si ve svém autě občas na matraci ustele. Ale všichni víme, že to je NĚCO ÚPLNĚ JINÉHO:-))
Ne, já jel z druhé strany z cyklistického městečka Malucene, Bédoin jsem minul, pokračoval jsem dalších 60 do Avignonu.
https://photos.app.goo.gl/JorR7dgc8s7PJLtF9
Protože ty po čtvrté za život, a já tam jenom letos už jel 6x,mohu zodpovědně prohlásit, že kecáš, a věšíš bulíky na nos a nezvědomuješ si, co si viděl z kola a jaká je realita z auta v sezóně.
Solary použivam tady ty
https://www.hadex.cz/g958-fotovoltaicky-solarni...
Uz se ale daji koupit i samolepici co se jako tapeta nalepi na střechu auta. Já jsem kuli nabijeni elektrokoloběžek použil 4
Kamošovi jsem na maringotku použil pouze 2 solary plus 140Ah autobaterii. Jeho manželka tam bydli v podstatě celoročně a centrálou musejí přikrmovat prý jen v zimě. Na svíceni a dobijeni mobilu tabletu a nějakyho tranzistoraku prý v pohodě i v případě akcí o vice lidech.
Ten obdélníkový výřez v té vysoce profesionální a krásné dřevěné fošně je tam kvůli tomu debilnímu debilnímu debilnímu furunklu na vnitřní straně šoupaček, že?
Co já už se s tím navztekal. Buď mi to spolehlivě roztrhne pytel se sutí, nebo s maltou, nebo to zas zadními dveřmi zahážu materiálem a pak nejdou šoupačky otevřít.
A mimochodem, časem stejně přestanou ty kontakty fungovat, a až budeš chtít dálkou odemknout či zamknout šoupačky, budeš muset kolenem tlačit zvenčí na tu černou plastovou lištu...
Zlatej Furgon! Zlatej!
Ten můj druhý bílý měl turbo a věř či nevěř i mezichladič stlačeného vzduchu. Jezdil 115 tacho, kolik ve skutečnosti, to jsem nezkoumal, ale na silnici rozhodně brzdou nebyl. Zvenčí malý, uvnitř velký a to vše za 8,5 na 100 (prázdný).
Mě by stačil už napořád. Akorát, že bohužel nemoderně vypadá, a zákazníci na ním ohrnovali nos... A tak bohužel...
Ano, kvůli debilnímu, dávám to tam jen na noc, aby to drželo molitanové matrace a zároveň šly šoupat šoupačky.
Když je potřebuju otevřít, debilní furunkl se v obdélníkovém výřezu zašprcne, vznikne tak asi 5cm mezera a kdo to nezná, do auta se hned tak nedostane.
V noci, jako ventilačka, k nezaplacení :-)
Já vím, máme to všechno hnusný, ale zkušenosti z kola mi říkají, že když už se nasomruju na noc na cizí pozemek, měl bych působit spíše dojmem člověka v nouzi, ne jako navoněnej frajer, navíc, jak říkám, máme to auto na zkoušku, může se stát, že ho zase pustíme do světa, tak se s tou "výbavou moc nepářu.
Oturbenou Avií jsem taky chvíli jezdil, evidentně na ní vzpomínáš s nostalgií, taky aby ne, když jsi v ní zažil moc pěkné chvíle, viz. tvoje vyprávění o správné výšce postele :-)
Já v ní rozvážel nábytek po Praze, moc rád na ni nevzpomínám, studený motor děsivě čadil a smrděl a
řekl bych, co se týče řízení, naše dodávka je mnohem pohodlnější, tišší, minimálně o jednu generaci vyspělejší. Ty šoupačky možná nemá ideálně vyřešené, nemám srovnání, proč ne, ale mně se vždycky líbily tak jsem rád, že je konečně mám taky, na parkovišti u supermarketu, když potřebujeme naskladnit nákup do auta, moc šikovný.
Chjo, tak se zeptám i tady :o)))
Ten vysoký stan také patří k tvé výbavě?!?
A ze jsem tak smela - co v nem je? Sprcha?
Jak kdy. Většinou wc a sprcha. Ted jsme na vícedenni dovolene tak je tam misto sprchy mrazak s lednici aby to nevrčelo v autě a bo jsme v narvanem kempu na samotě právě diky těm solarum tak je sprcha venku na tyčce od přístřešku.
Děkuji za vyčerpávající info :o)))
Do mého auta se fakt lecos vejde...
Občas v něm spím, tedy krátce, v noci. Jezdím do Bochumi každý měsíc už pár let.
Vyplatí se mi vyjet o půlnoci, přejete až za Drážďany liduprázdnou dálnicí, a pak si zalezu nanafukovací matraci a spím, hodinu, někdy i dvě.
Pak už nic nedoženu, ale ten noční přejezd ušetří pár hodin v kolonách.
Dělat si s auta chatu?
Jo, viděl jsem to, spousta nápadů.
Na stan už nemám kondici, a na hotel finance.
Tak chrápu v autě.
Pro mě - životní prohra.
Na stan je potřeba nějaká kondice?
Ano.
V každém případě se hodí, když lze bez problému vstát ze země.
To samý co o stanu, můžeš napsat třeba o autě.
"Ano. V každém případě se hodí, když lze bez problému vystoupit z auta."
Takhle v podstatě vzniko to moje vivaro.já jsem začal zjištovat že davat koloběžky na střechu zafiry mi přijde že každy dalši jaro jsou zase o měco těžši. Manžeĺce zase začalo připadat že postel je z bočnich dveři asi výš než loni. Mraky let jsme jezdili na kolech pod stan s dětma na těžko. Nic lepšiho jsem nikdy nepoznal. Žádny auto. Vlak a kolo bo i v tom vlaku už je to výlet. Za volantem v autě je to pro mě pořad práce. Ale věk prostě nezastaviš a už na to přestaneš mít i sílu Ono je něco jineho přečkat po buřině co ti rozmetala stan v kempu na hajzliku ve třiceti nebo skoro v šedesáti letech. Ja ještě občas na těžko jedu ale manželka už pod stan na divoko nechce. Jooo hodně ji vyhovuje stan u auta— když je dobře tak je ji tam dobře když přijde buřina nebo je v noci kosa přeleze ke mě do auta.
Ono ta neskutečná výhoda a je uplně jedno jakeho typu auta jestli dodávka obytnák kombik nebo cokoli co ti umožni přečkat i desetiminutovou bouřkovou smršt co roztrha třeba stan. Ve dvaceti třiceti to dáš ale v padesáti a vic už tomu naproti jit nechceš
Mně zas dělalo čím dál větší problémy zvedání velkého kufru do rakve na střechu, bál jsem se aby se mi nepohnula ploténka. Tak jsme na podzim, místo dvou, koupili čtyři poloviční, ani jsme je nepoužili a už máme dodávku.
Se stanováním si myslím, to není až tak o fyzické kondici, spíš je to v hlavě, o pohodlí. Taky už se mi do toho moc nechce, když se chystám, straší mi v hlavě ty nedrsnější zážitky, ale zas ve srovnání s mládím jsou dneska úplně jiné možnosti, i finanční, lepší materiály, přesná předpověď na několik hodin, navíc už člověk má nějaké zkušenosti, tak by to nemuselo výrazně víc bolet ani v šedesáti a výš, pokud je člověk jinak v pořádku.. a pokud má prostatik stižený dnou, problém v noci vylézt po čtyřech ze stanu, je to vlastně skvělý, když ho nic horšího netrápí.
> Na stan už nemám kondici, a na hotel finance.
> Tak chrápu v autě.
> Pro mě - životní prohra.
Čau lidi! Vím dobře, říkal jsme to vždycky a měl jsem zase pravdu, že bez mého moudrého vedení a hodnocení neumíte žít. Proto jsem zde opět se svou pravidelnou dávkou emocí, neboť co já říkám, dobře říkám.
Kdo nechrápe v herberkovém řetězci, kde si může dotáhnout zabahněný elektrokrám až k posteli, kde může krást elektriku a celou noc sušit triko fénem (sic!), a kde může vybrat pidichlasty z ledničky - přeci to tam nenechá,
ten je lůzr, nicka a prohrál svůj život!
Tak vám pravím z Bochumi ve 22:45, po večerce od vybrakované ledničky, váš moudrý Jája První Všechnovím.
Podle sebe soudím tebe...
Nejsme všichni stejní. Někteří jezdí i do přírody a ne jen po městech a po asfaltové silnici. Kempingwagen má své neoddiskutovatelné přednosti, které ovšem patrně nedokážeš pochopit.
Nejlepší stan je ten v batohu na zádech. Později to už nedáš nebo nemůžeš a jezdíš se stanem na nosiči. Když už ani to nedáš, pořídíš si kempingwagen. Ale jezdit s ním jen po městech a spát někde pokoutně na parkovišti je blbost.
Ty kempový auta je něco jiného. Jinak vybavený, jinak zařízený. V hodně zemích s nima už nesmí jen tak přenocovat na parkovišti, ženou je do kempů, kde vůz napojí na vodu a kanalizaci, prostě domek na kolech. Poplatky za bydlení v takovém krámu v kempech jsou značné. Něco jako karavan, ale jistě se s tím líp jede.
Tohle je ale obyčejná dodávka, VAN, ze kterého dáš pryč dvě řady sedadel. Vzniká celkem velká plocha, naložíš tam lecos, a vejde se pohodlně i ta matrace. Jak se s tím jede zaléží na typu tý dodávky, Traveller je udělaný tak, aby se s tím jelo jak s osobákem, ovšem jiné dodávky určené pro ty řemeslníky už asi tolik pohodlí řidiči neposkytnou.
Ale snad kromě Švajcu, tě nikdo z parkoviště nevyženr, když to tam zalomíš. Tady s takovejma popelnicema, nejčastěji VW parkují mladí surfaři u moře, jistě v tom pár dní bydlí, na parkovišti.
Žadné hadrové předsíňky ani vymakané soláry nemají, snaží se být nenápadní - šetří za kemp. Tomu rozumím.
Ty stare vw to jde spiš o srdcovku a vyjadřeni životniho stylu. Jinak je to děs běs. Ale zvlašt k tomu serfovani nebo cestam po výchonich rozmlacenych cestach to patří. Rozhodně nejde v připadě těch starych vw o zoufalce co nemaji na slušny karavan. Často ho maji taky ale mimo asfaltove silnice by se rozpadl. Jestli na střeše solar nebo serf. No to hold zalezi na tom jestli jedeš serfovat nebo jedeš někam s elektrovehiklem a potřebuješ nabijet nebo jestli to hold umiš vyřešit tak že zvladneš oboji. Upřimě je mi uplně jedno že 99 procent karavanistu zvladne tak maximalně strčit kliček do zapalovaci skřinky. Ale ono to neni o tom—/ ja chci mít nejlepši karavan na světě. Je to o tom když to jde a umiš si s tim třeba i za pomoci někoho jineho vytvořit zázemi k tomu aby jsi mohl provozovat co tě baví. Kdo nikdy neplánuje přespávat ve spacáku na sněhu taky si vystači s obyč spacakem a naopak.
Tady je to stejny.
Na cadyně taky solary nepotřebuju. V zimě na běžkach nepotřebuji dobijet elektrokoloběžky tak si tam tu elektřinu přivezu právě v těch baterkach z těch koloběžek bo se pak nemusim modlit aby přez den vylezlo alespon na chvilku dlunicko ktery je stejně tak nizko že ty solary daji prd. A proč v zimě cadynou a né vivarem. Bo s dvoukolkovou dodavkou na sněhu a ledu nic mnoho a navic problem ji vytopit. Ale na běžky jedu tak na max prodlouženy vikend vož se v malem autě ještě dá i když ten zatepleny pidiprostor mi tak trochu připomina kosmicky modul směřujici na měsíc. Tejden bych to nejspiš nedal.
Postavit nejlepší karavan na světě, tomu rozumím, to je výzva. Pokud máš takovou ambici, nelze tomu odolat a prostě ho postavit musíš!
> ovšem jiné dodávky určené pro ty řemeslníky už asi tolik pohodlí řidiči neposkytnou.
A zas jako vždycky bohorovně meleš bludy o něčem, o čem prd víš.
Piš si, že komfortem řidiče si současná velká dodávka s osobákem nezadá, není-li dokonce komfortnější. Stavitelný volant, klima, kůže, vyhřívaná sesle jako v osobáku. Navíc vyšší posez, lepší přehled a více místa pro nohy.
V závislosti na motorizaci - je-li turbo, pak si mě za křižovatkou chytejte.
Já v tom sedím denně. Kolik Ty jsi za poslední rok najezdil s velkou dodávkou, abys mohl soudit? A ne, modrý pinďa zaházený bordelem a ušmudlanou karimatkou fakt není velká dodávka.
Jenže je už dost podstatný rozdíl s tím jet někde padesátku do sousední vesnice a nebo pět set nebo dokonce tisíc, to už je s tou běžnou "řemeslnickou" dodávkou docela záběr proti slušnému kombiku či SUV.
Ano pořád plati co a kam s tim chceš jezdit. Horský kolo nebo silnička ? Ktery z nich bys vyřadil jako zbytečny ?
Aha, opět Tvůj všechnovím názor a svatá domněnka.
Vyjížděl jsem s dodávkou z Prahy v 6 ráno. Nehnal jsem to, takže do Zlína jsem po 300 kilometrech dorazil okolo jedenácté. A tentýž den jsem tam do večera provedl havarijní opravu střechy, včetně toho, že jsem si 4 poschodí po schodech natahal role asfaltových pásů po 40 kg/role.
Holt nepohodlná řemeslnická dodávka...
Takže nyní stejná otázka, jako na předchozího odborníka.
Kolik Ty jsi za poslední rok najezdil s velkou dodávkou, abys mohl soudit?
A jéje, další podobný, ještě bys mohl přijít s tím, až najezdíš kolik jsem já nacouval ....
Samozřejmě i na skládačce se dá jezdit po horách cestou necestou, ale rozhodně bude lepší jet na průměrném horákovi než na špičkové skládačce.
Buď bez obav, rozhodně umím porovnat pohodlnost velké dodávky a slušného osobáku na dlouhé cestě jak z pohledu řidiče i spolujezdce, který je navíc na tom myslím, ve většině případů hůř v dodávce proti osobáku než řidič.
Jestli si do teď jezdil se starým žebřiňákem a teď si pořídil tenhle rychlopřepravník, tak samozřejmě, že tvoje dojmy z rychlosti a pohodlnosti jsou správné a tohle auto je pohodlné, ale rozhodně ne proti osobáku.
Na to nemusím najezdit žádné velké tisíce kilometrů abych uměl porovnat pohodlnost a účelnost vozidel.
> Favorit1970: Kolik Ty jsi za poslední rok najezdil s velkou dodávkou, abys mohl soudit?
> Na to nemusím najezdit žádné velké tisíce kilometrů. Buď bez obav, rozhodně umím porovnat.
Čili nejezdíš, ale VÍŠ a UMÍŠ POSOUDIT.
No co už, takových chytrolků člověk potká za život milion.
Ty snad neumíš číst nebo co, nebo ti dělá problém chápat napsané?
Nepíšu, že nejezdím, ale abych mohl porovnávat, že nemusím najezdit žádné velké tisíce ilometrů.
Abys věděl jestli ti chutná pivo nebo nechutná, tak snad na to nemusíš vypít hektolitry piva, nebo ano?
Totéž platí pro kolo, kde mi stačí pár set km, a třeba pro porovnání sedla, bohatě stačí 100 km.
S tou skladackou opatrně, tam jde o požitek a zábavu.
Pravda, důležité je aby prožitek byl mimořádně silný a v takovém případě určitě je
Běžná řemeslnická dodávka? To je co? představil bych si pod tím pojmem něco jako Š1203. Ale dvanáctsettrojka už se tedy moc v provozu nevidí. A dnešní dodávky jsou fakt trochu někde jinde.
A proč si nepřečteš o čem je řeč? A jestli i tak pořád nevíš co to je , tak by mě docela zajímalo ve kterém vesmíru se pohybuješ, že si ještě něco takového neviděl, zkus se podívat i na fotky.
No tak zkus mě poučit, když jsi kromě všeho ostatního znalec i přes dodávky. Prd co? Až v nějaký odřídíš pár km, tak mudruj všeználku.
No, to je důvod proč Peugeot udělal toho Travellera. On je to fakt klon nějaké té řemeslné dodávky, ale snažili alse to postavit tak, aby to mělo jízdní komfort osobáku.
Na předních sedadlech se to podařilo, možná i na zadních, ale v rámci úspor jsem tam nechal raději dát nejlevnější lavici, jezdíme prakticky stále jen ve dvou, takže lavice je doma.
Proti jiným řešením přepravy kol to má ohromnou výhodu v tom, že jsou uvnitř zamčené, snadno se vyndají a zandají a nezašpiní se svinstvem ze silnice, jako když byly na kouli.
Jede se s tím fakt dobře, sedíš vysoko, neoslňují tě protijedoucí auta, neháže s tebou vítr.
Kromě positiv to má dvě nevýhody.
Vyšší spotřeba, a potřeba těch parkovacích domů s výškou nad 1,90, je jich hodně, ale zdaleka ne všechny.
U těch přestavených rachotin bude problém s emisemi. Spousta měst v Německu i ve Francii vyžaduje, abys měl jejich "zelenou" nálepku. Objednáš po internetu za pár babek, ale aby ti jí dali, musíš mít nějaké ty Euro6 parametry.
Jinak, pokud tě uvnitř zóny odchytí, je pokuta ranec.
A bude hůř, protože se snaží přitvrzovat, a nedivil bych se, kdyby podobné zelené nápady dostali zelenou i tady.
Tyhle dodávky jsou udělané na jedno brdo, výška 190cm, délka jako osobní kombík. Ať je to Peugeot, Ford, Renault, Opel, Toyota....Pohodlí jak v osobáku.
189 cm, ten centimetr nám nechali, abychom se vešli do těch 190 vrat. Ale anténka vždycky brnká. Je trochu delší než běžný kombík, měli i prodlouženou verzi "long". Má to tzv "chytrý" tempomat, což není tak docela adaptativní tempomat, který uměl i brzdit takže sám držel vzdálenost v koloně naprosto spolehlivě. Tohle jen brzdí motorem.
Ale, jestli se neproberou, tak máme šlus, protože od letoška vyrábí jen hybrida. Rozumím požadavku na elektrické dodávky ve městech, tam se najezdí málo kiláků a hodně se problafe v kolonách. Ale u Travellera, který je vůz opravdu na velké dálky, je elektrifakce pitomost, protože tx dojezdy jsou směšné, takže hybrid s sebou vozí jen těžké baterie, jako závaží.
Asi budem sedět doma na prdelích, jestli se nám fakt zblázní z té elektriky...
No, a kluci s těma staršíma dodávkama budou moc kempovat tak doma na dvorku....
Docela běs.
Jj, dlouhá verze je fajn. Za druhou řadou sedadel se nám přesně vejde ta postel, 180cm dlouhá. Na ni se poskládáme tak akorát.
Hele neni jednodušši se smiřit s tim že kdokoli děla něco jineho než že na tři cyklobaterie ujede přez francii denně plus minus 200 km jako by nežil ? Proč to tady řešit do nekonečna v každém vlákně ?stejně ho nikdo na tolerantni víru neukecá a bez debaty i kdyby si těch 200km denně odseděl jen na motorce stejně je to v jeho věku dobry vykon.
Buď bez obav, rozhodně umím porovnat pohodlnost velké dodávky a slušného osobáku na dlouhé cestě jak z pohledu řidiče i spolujezdce, který je navíc na tom myslím, ve většině případů hůř v dodávce proti osobáku než řidič.
Jestli si do teď jezdil se starým žebřiňákem a teď si pořídil tenhle rychlopřepravník, tak samozřejmě, že tvoje dojmy z rychlosti a pohodlnosti jsou správné a tohle auto je pohodlné, ale rozhodně ne proti osobáku.
Na to nemusím najezdit žádné velké tisíce kilometrů abych uměl porovnat pohodlnost a účelnost vozidel.
Ta komfortni rychlost obytnaku jak jsmem už psal se pohybuje do těch cca 100km za hodinu.
Samozřejmě je pak i možnost přepravit se podstaně vyšši komfortni rychlosti bud kombikě nebo suv. Ale zase pak ten ubytovaci komfort je přecijenom trochu horší. Ale jooo budeš tam první. O tom žádná.
Omlouvám se, omylem zařazeno, to patří o patro výš Favoritovi.
Já vim ale to neměni nic na tom že když chceš jezdit— trempovat s obytnakem tak ta cesta hold nebude se statši vyklepanou pracovni dodavkou tak komfortni jako novym osobakem.to je přece jasny.
To já přece dobře vím, proto také píšu co píšu, to jen Favorit má dojem, ale oprávněný a pochopitelný, že má pohodlné cestovní auto na dlouhé cesty když vyměnil původní žebřiňák za tohle relativně nové a "pohodlné".
Lelek-nakole ví hovno, jakým osobákem Favorit1970 jezdí, takže se mylně domnívá, že F. srovnává moderní dodávku s Furgonem.
Což L. nebrání myslet si, že sežral všechnu moudrost světa :-)
A to jako fakt porovnáváš, tenhle osobák s dodávkou?
A výsledek je, že dodávka je pohodlnější na delší cestování? Tak to jó, to máš určitě pravdu, taky bych radši sednul do tvrdého náklaďáku.
Ještě něco podobného na pobavení.
Osobák komfortnější je, ale ne ve všech ohledech, ne? Má lepší jízdní vlastnosti, odpružení, nižší spotřebu na dálniční rychlosti, našlo by se toho víc, ale když ho pořádně naložíš, dost se to srovná, spousta lidí, aby se vešli, vozí na střeše rakev, nebo kola, kdežto dodávka zůstává na svém, sto - dvěstě kilo navíc ani nepozná, zatímco osobák se jízdně začíná chovat spíš jako ta dodávka, může se stát, že díky nákladu budeš odkázán jen na vnější zpětná zrcátka, která jsou u dodávky boží, asi 3x větší, i výhled, obrovská okna až ke kolenům a vysoká pozice je u dodávky luxusní a pak když chci večer zajet někam mimo komunikaci, tak světlá výška je u dodávky srovnatelná s terénním autem, plus ten respekt k dodávce u řidičů osobáků bych taky vůbec nepodceňoval..
Dnes se mi podařilo ujet 60km se spotřebou 6,0l, jasně, byla to rovina, ale projel jsem Mělník tam i zpátky.
U dodávky tohoto typu se vyplatí za jízdy přemýšlet.
U malého osobáku, i když se moc nesnažím, na spotřebu to má zanedbatelný vliv.
(Na kole jezdím skoro denně, ale včera jsem konečně dobral antibiotika.
Tak uvažuju, že bych, asi po pěti letech, začal zase jezdit na žiletce, ať toho stihnu víc:-)
Já ujel dneska 980 na 58 litrů nafty, za 12 hodin, Andernos - Strasbourg. Dost naloženej.
Vůbec to není o přemýšlení, ale rychlosti. Automat přemýšlí za mě, a líp, doby,kdy automaty žraly víc jsou pryč.
Dalo by se jet ještě mnohem úsporněji, ale v sobotu na francouzské dálnici neuplatníš.
Jel jsem tak posledně z Bochumi.
Posadíš se za kamion co jede 80-90, nastavíš tempomant na 90, a vezeš se kapse, bere to na rovině kolem 2-3 litrů, když se držíš v té kapse za kamionem.
Prostě pustit radio, podcast, nebo lekci frániny, nikam se nehnat, a jedeš za polovinu, možná ušetříš ještě víc.
Je to jako na elektrokole, do kopce spotřeba, u těžkého auta stoupá, z kopce zase jedeš grátis, tak se to tak v normálním terénu srovná, za těch 1000 kiláků. Snažit se o takovou spotřebu v Pyrenejích je hloupost.
No, a když spěcháš, prostě si to zaplatíš.
Někdy spěchat člověk potřebuje, ale tak v 90% asi ne. Takže já teď jezdím za stejné prachy jako před zdražením, jen pomaleji...
Pokud šetříš tak, že se "posadíš" za kamión a vezeš se v kapse, o přemýšlení to opravdu není.
Chováš se jako blb, který vědomě porušuje zákonnou bezpečnou vzdálenost.
Na francouzských silnicích se tedy nechováš jako host, který respektuje pravidla hostitelské země,
nýbrž jako bezohledná, česká veš, která vědomě ohrožuje sebe i ostatní.
Tak takhle prosím, representuje naši vlast v zahraničí poslední renesanční muž z Popovic..
Ne, synku,tempomat drží dostatečnou vzdálenost, a to vždy
Dyť, propána, normální lidi ještě nezačali chlastat!
A už takhle kecáš?
Bezpečná vzdálenost, alespoň pro ty, co nespolkli šalomounovo houno, jsou 2 sekundy.
Takže, hochu, v té devadesátce je to 50 metrů. Což je mezera na 3 kamiony. Páč maximální délka jízdní soupravy motorového vozidla s návěsem je 16,50 m.
No - a Ty máš PADESÁT METRŮ za kamionem nějakou kapsu?? Tak to Ti chlapče radím šups na benzínku, oběhnout auto, pět dřepů, kafe a zahnat mikrospánek!
V Německu při rychlostech nad 80 km/h trestají vzdálenost v metrech menší, než odpovídá poloviční hodnotě rychlosti v kilometrech za hodinu. To jako Mnichovan nevíš??
Fakt jsi vedle, synku. Ne poprvé.
To jsme tu už před časem řešili:-))
Že ten bezpečný odstup (konkrétně na německé dálnici) je halber tacho, čili 1/2 tacho.
Jindra si to špatně vysvětlil, asi jak jezdí rychle po té dálnici, a tvrdil, že je to 2x tacho.
Čili vlastně maximálně 4 auta na dálnici na jednom kilometru. To se skoro nevyplatí stavět.
On je ale (vz)dělanej, a musí to znát, že?
Ten tempomat co hlídá vzdálenost má rychlejší reakční dobu než řidič a umí i brzdit. Tomu by měla stačit kratší vzdálenost mezi auty. Jestli je na ten tempomat tak velké spolehnutí to nevím. Fatální bouračka z toho snad nehrozí, ten kamion zase tak rychle brzdit neumí, takže by dobrzdil o něj. Kdysi jsme v mládí tohle provozovali za autobusy, ale byla to hodně adrenalínová jízda. Ostatně jako každá jízda v háku. Čím blíže, tím lépe, ale také nebezpečněji.
On si tu vzdálenost pořad přepočítavá podle okamžité rychlosti, a podle toho přidává olyn, nebo ne. Tvrdí, že drží ty 2s, jak moc je to pravda, nevím.
Tenhle "chytrej" ovšem není "adaptivní" a tak brzdí jen motorem, a když ubrzdit motorem nestíhá, pípne. Ale nenechá tě v tom. Kdybys náhodou zachrápal, a dostal se do nebezpečné vzdálenosti, zabrzdí ti to sám, ale do zastavení. Prostě sám hamptne na brzdu.
Udělal mi to jednou, na křižovatce, dojíždělo se pomalu, ten přede mnou najednou zabrzdil, já čuměl po vtákách či co, nevšimnul jsem si toho, a zachránil mě pás, jinak bych letěl okýnkem. Prostě to zadupnul sám.
Nevím, to auto má 190 tisíc najeto, tak 20 najela Soňa, tedy 170 tisíc s tim mám, tak mohu říci, že tomu věřím na základě zkušenosti.
Když jsou podmínky nepříznivé, hodně leje,je náledí , nebo tak, ten stroj ti neumožní tempomat zapnout, ví, že jeho výpočty za těch podmínek jsou nespolehlivé. Není to špatně vymyšlený. Hlídání pruhů, taky taková vlastnost,, co ti při dálkové jízdě pomáhá. Pokud opustíš pruh, musíš dát blinkr, jinak ti pípá a nadává. Takže, když se v noci začneš motat, pípá častěji, víš, že je čas na pauzu.
Osobák to měl vymakanější, čidla kolem dokola, to do téhle velké krabice nedali, a je to škoda.
Ale trvá ti to pár set kilometrů, než se naučíš tomu věřit. Když sám i brzdil, zdálo se mi, že začíná brzdit o dost později, než bych to udělal sám. Jako dálniční dálkoplaz vím, že nesodržení bezpečného odstupu je nejčastější příčinou bouraček.
Že tempomat má rychlejší reakční dobu a umí i brzdit platí jen za situace, že auto před tebou se chová normálně.
Například tak, že brzdí.
Může se ale stát, že řidič kamionu před tebou vlítne do hromadné nehody, prakticky bez brždění. Zákonná bezpečná vzdálenost byla zavedena hlavně kvůli těmto situacím, jestli se nepletu. Dělaly se výzkumy, jak hromadné nehody vznikají a jak co nejvíce omezit jejich následky.
Nechápu, že má někdo potřebu kvůli pár litrům nafty, svěřit svůj osud do rukou šoféra kamiónu před sebou, o kterém neví nic, jestli je střízlivý, čerstvý, nebo těžce unavený.
Já vím o řidičích kamiónů alespoň to, že na dálnici nezanedbatelná část z nich kouká na televizi, hrají hry na mobilu a tak podobně.
Je velikou otázkou, zda ty bys to v případě veliké rány před sebou včas zaregistroval a ubrzdil. I ty si na dálnici jistě ulevíš a nejsi vždy zcela soustředěný a připravený na nouzové manévry. Ten tempomat alespoň nezachrápe a reaguje stále stejně rychle.
Brahma:
Hele, když už se tady to OT o Jindrově jízdě po dálnici objevilo....:-((
Když Jindra chce jezdit ve vzduchové kapse za kamionem, ať si to s pánembohem dělá. Jistě ušetří. Už jen tím, že sníží rychlost na nějakých 80 km/h a když pojede 40 metrů za ním, tak částečně využije i té aerodynamiky.
Hlavně aby při tom koukání do zdi před sebou nezachrápal, aby včas a adekvátně zareagoval na pípnutí asistenta bezpečného odstupu a aby kontroloval zrcátka.
Nicméně. Když tady někdo nejdřív vyrobí kauzu:
https://www.nakole.cz/diskuse/19579-bezpecny...
natáčí z výšky 3 metry nad vozovkou něco nějakou nevím jakou a kamerkou, a pak napráská řidiče jeho zaměstnavateli, že nedržel bezpečný odstup....no tak je to chucpe jako prase.
Ale na to už jsme vlastně tady asi zvyklí, že?
A proč to rozčíleně adresuješ mně? Co já mám společného s Jindrovým ježděním v závěsu? Ja jen upozornil na to, že s vývojem asistentů už by to nemuselo být rovnou vražedné.
No, to záleží na tom, jak dobrý ten systém je a jak dobře ti to brzdí.
Vteřina by měla stačit, tomu stroji, aby zabrzdil, ta druhá vteřina má pokrýt tvoji reakční prodlevu. Tedy, ubrzdí to vždycky, pokud to auto před tebou rázně šlápne na brzdu. On taky nestojí na fleku.
No, a tady je pochopitelně úskalí. Pokud ten před tebou chrápe a vletí do něčeho stojícího, tedy, vlastně najednou před tebou postaví zeď, máš šanci se vyhnout nehodě malou. Systém pochopitelně začne okamžitě brzdit sám, a v tom je rychlejší než ty, ale může jen zpomalit rychlost nárazu.
Jinak, pokud náhle stojí na brzdě ten před tebou, taky furt jede, a systémy zvládnou.
Moderní auta už slušné systémy mají, i ty kamiony takže jejich systém by měl zabránit tomu, aby zachrápal.
Problém je v tom, že spousta "chytroušů" neví co je bezpečná vzdálenost. Tobě drží tempomat odstup, jemu se zdá, že ho brzdíš, a podjede tě, a nacpe se před tebe. Poláci jsou na to experti.
Tobě auto zpomalí, nastaví správný odstup a zase nějaký blb má pocit, že si necháváš moc místa před sebou.
Nekonečný boj, který řeším nočními přejezdy, kdy je dálnice volnější a bez kamionů, nebo tím, že tam nasadím 180, a blbci uhejbají sami, když tě vidí v zrcátku. Jenže pak to žere dvojnásob, možná víc. Takže poslední klidová možnost, zařadit se mezi ty kamiony, a šudlat to v poklidu 70-90...
No máš volbu 2s nebo 1,5s nebo 1s, já vždycky jezdím na 2s. Věř mi že i tahle vzdálenost k tomu, aby ti kamion razil vzduch a významně si ušetřil palivo stačí.
Myslím, že fakt toho najezdím na dálkách za měsíc víc,než ty za dva roky, tak mě neuč.
Na "páčku" jezdím už pár let, plynový pedál použiji zřídka, ono ai ten tempomat udržuje vzdálenost bržděním motorem, ro bede taky k hodně významným úsporám. Jen si na ro musíš zvyknout, protožě když nejsi zvyklý,máš sklony šlapat na brzdu mnohem dříve, než ti ten tempomat pípne, a to stojí prachy, často se kolona zase zrychlí, a ty probrzdíš. asoňa často křičí: no tak už brzdi a já nikoliv. Pičkám až pípne. Vím, že to je bezpečné a funguje to.
Předchozí vůz i sám brzdil, to byl luxus který do toho Travellera nedali ani za příplatek.
Ono když je člověk sám na cestě těch 8 hodin, má čas se zabývat takovyma hovadinama.
Nejzásadnější obšem je ta rychlost co tam nama čkáš. Včera jsem to zkoušel na té rovince i Rýna. při 80ce mi okamžitá spitřeba dávala 4,6, při stovce 6,2, ve 130 pak 7,4. Rovina,motor pořád táhnul. Neděle, žádnej kamion za kterej bych se schoval.
Co Bůh činí, vše dobře jest, pokud máš 50 metrů za kamionem spotřebu 2-3l, stal se zázrak :-))
Spíš bych ale řek, že sis prostě nemohl pomoct.
Tvoje duševní choroba ti velí napsat pravý opak toho, co jsem napsal já.
A tak jsi prohlásil, že úspora paliva při řízení vozidla NENÍ o přemýšlení, ale o rychlosti.
Rovněž ti nezbylo než napsat, že jsi lepší řidič než já a tudíž máš menší spotřebu.
Akorát se holt v rámci tahání trika profláklo, že pán, který odmítá přemýšlet nad tím jak ušetřit, ale naopak se snaží více vydělat, šetři palivo na úkor bezpečnosti své i svého okolí.
Když pominu nebezpečnost tvé geniální, dálniční strategie, za těch pár kaček by mi nestálo ani to, že budu většinu cesty civět na tu krabici před sebou.
Netušíc, co se děje před ní.
Neměl bych z toho vůbec dobrý pocit.
Ony ty instinkty jsou pořád ještě mnohem spolehlivější, než elektronika..
Na dálnici mám nastavený tempomat tak, abych byl o něco málo rychlejší, než kamióny a když nějaký dojedu, při vhodné příležitosti ho předjedu..
Ty, protože na dálnici najezdíš za rok tak 50x méně než já, máš jistě instinkty vycvičené jako americkej paragán a můžeš mě poučit :-)
Nepleteš si náhodou instinkt s reflexem?
Když dojedu kamion tak nevidím, co se děje před ním.
Mám z toho nepříjemný pocit - instinkt mi totiž říká, že reflexy jsou mi v takové situaci na nic.
Troufnu si říct, že jakožto všestranný sportovec, mám s velkou pravděpodobností o poznání lepší reflexy, než ospalý řidič, který si navíc nedávno postěžoval, že potřebuje nové brýle...
Hele a vysvětlíš už konečně, jak můžeš mít, v zákonné, bezpečné vzdálenosti za kamionem, spotřebu dva až tři litry?
Nevim jak moc trestají rozestupy, ale já tam běžně vídám třeba kilometrový "vlaky" kamionů s tak malými mezerami, že se tam mezi ně nevejde v té rychlosti ani osobák.
Myslím, že ty rozestupy hlídají spíš jen v nebezpečných úsecích, tam kde mají značky s upozorněním na rozestupy.
No, to je ten průšvih, že si visej za zadkem, právě kvůli tomu aerodynamickému pytli, a pak když naráz stojí, může být problém.
Na druhou stranu, že by kamion nedobrzdil se zase tak často nevidí, spíš takoví Šíravíci v starých plechovkách, co "spoléhají na neexistující instinkt".
Novější vozy brzdí často mnohem účiněji než ty starší, a pak se snadno stane, že "instinktář" nedobrzdí. Fatálních případů ale zase tolik nevídam, on narazí už v poměrně menší rychlosti, ale bouračka to je, dálnice stojí, a bějem pár minut se přidají další, co nedobrzdí.
Teď jsem četl, že snad naše moudrá EU chce zavést povinně instalaci omezovačů rychlosti, já bych byl spíš pro ty systémy, co budou hlídat odstup, a hlavně, sami auto zastaví.
Představa, že člověk reaguje rychleji mež stroj je naprosto lichá. Člověk má vždycky plus vteřinu, minimálně.
No, když to bude samo zastavovat a budou se před tebe do bezpečné vzdálenosti pořád cpát pšonci, budeš stát furt a nikam nedojedeš.
Mě takto onehdá srazil blb z kola. Jedu naložená z obchodu, je tam 500m dlouhé klesání s odbočkama do okolních ulic. Jedu třicet a držím si vzdálenost za autem, které bliká doleva. Čekám, až najede na prostředek, abych ho předjela zprava. No, nenasere se mezi nás audina a nevybrzdí mě? Doprava se on samozřejmě nevešel a musel zastavit, já vzala tlamu přes obrubník na chodník... Jsou prostě totálně blbí a jet pár metrů za cyklounem pro ně vůbec nepřichází v úvahu.
Tak moc, moc, si to přeješ, až jsi tomu nakonec uvěřil.
Nebudu tě zbytečně rozrušovat Jindříšku.
Ano, jezdím ve staré plechovce a spoléhám na neexistující instinkt :-D
Jinak, na Tour de France se dnes můžeš podívat v přímém přenosu jak ve skutečnosti vypadá přejezd Massiv Central východo-západním směrem :-)
No, Báro, jak kde.
V Německu tohle dělají Poláci na trase z Drážďan na západ, proto to raději projíždím v noci Ty 2s, co má nastaven tempomat jim generují z jejich pohledu "příliš velký odstup" a tak se můžou zbláznit, lepí se na zadek, podjíždějí, trojčí. Takové pondělí ráno je úplnej masakr, proto zítra vyjíždím po půlnoci, a ráno už budu na té omezené 120, před Dortmundem.
Na západě a jihu Německa se jezdí klidněji, a ve Francii s tím problém už není vůbec.
Děje se něco jiného.
Frantíci z neznámé příčiny zapomínají zapnutý levý blinkr. A ty, když ho předjíždíš,nevíš kestli to opravdu zapomenul (99%) nebo je to někdo, kdo opravdu chce měnit směr.
Tak je lepší na něj malinko zatroubit, aby věděl, že ho míjíš. Všimne si tě, ale blinkr bliká dál...:-)
Ty jsi fakt Čmuchaři na palici.
Massif Central se táhne od severu u Montluçonu až k moři. Hoši jedou oblastí Vulcania.
Já jej přejíždě kousek nad Clermond Ferrandem.
To je jako by sis vzal do palice, že Vysočina je ve Skutči ale ve Ždáru nad Sázavou už ne...
Měl bys navštívit znovu specialistu, začíná se ro zase projevova5 ta "borelioza" co tě pravidelně trápí :-).
Tedy, přejížděl jsem to v červnu 2021, to byl ten rok , kdy si zase nebyl nikde, seděl si doma na zadku a bál se covida, to si možná vzpomeneš.
Rajzování tenkrát bylo obtížnější, hlavně od poloviny srpna, kdy si vzpomněli, že musíš mít každé 3 dny negativní test.
No, přesto jsem pár výletů udělal...
http://www.doucefrance.cz/franci%C3%AD-na-kole1...
. :-)))
Tak já už jsem taky zjistila, že nejlíp se jede mezi půlnocí a pátou ráno :-) A někdy to využívám k přesunům po za dne frekventovaných silnicích do vzdálenějších lokalit, tam se pak můžu v klidu rozhlížet na okreskách.
No a dnes to vypadá, že na žiletku už jsem si, během tří vyjížděk, zvykl.
Trochu jsem změnil polohu pák na beranech, omotal novou omotávkou, asi o cenťák dal níž sedlo a to mi sedlo, 37km okruh, co bych ujel snad i poslepu, jsem dal s průměrem 29,2km/h.
Na kole, co s ním dělám na vsi vostudu, jsem to jezdil okolo 23km/h :-)
Na spaní v autě nám s manželkou stačí pohodlně i náš kombík (i při výšce 190).Zadní sedadla necháme doma a frčíme. V tom vnitřním prostoru si vezu i kolo, nosič není třeba. Obvykle spíme na různých štelplacech s domečkáři. Ještě se to nestalo, ale pokud by snad někdo měl kecy, že prostor je pouze pro karavany, můj argument je název vozidla- Opel Astra Caravan. V kempech ani nestavíme stan, ne kvůli kondici, ale v autě se nám spí prostě líp. Přeštelování zavazadel dopředu a příprava lože zabere o dost méně času než postavení stanu. Paradoxně snad nejvíckrát jsme na divoko v autě spali ve Švýcarsku, kde by člověk čekal největší problém. Problém trochu je, když má člověk sklerózu a zapomene jako já v kempu přední kolo od kola, co bylo na noc strčeno pod autem. Vracel jsem se takhle jednou asi 20km v Německu. Kempinkwagen nezavrhuju, ale fakt sebou aspoň zatím nepotřebuju vozit záchod a kuchyni. A hlavně má jednu zásadní nevýhodu. V horách se s tím jezdí asi trochu blbě a na dost míst, např. do mnoha horských sedel mají přímo zákaz. Ale vzhledem k tomu, co lidí s tím jezdí a baví je to, je asi blbost tvrdit něco o životní prohře.
Čteš špatně :-)
Za životní prohru považuji nemít kondici a navíc nemít ani prachy...
Prostě bejt chudej a nemocnej je naprd.
Já v tom velkym autě jen "odpočívám" nepřenocuji, do dálek se mi nejlíp jezdí přes noc. Jenže nad ránem se mi už klíží oči, a mikrospánek umí zabít. Takže zastavím a klimbám, hodinku, dvě. V těch dřívějších autech jsem jen oklopil sedadlo, ale to jsem byl pak pěkně zmasakrovanej, bolely záda. Tady si lehnu hezky narovno, takže pohodlnější.
Předělávat to ovšem na obytňák mi připadá trochu mimo, tedy v mém věku.
Těm mladým surfařům či tulákům rozumím, jsou nenápadní a neplatí.
Jestli máš Astru kombíka, ta tam má plochu taky dva metry, nebo ne? Tam se narovnáš v pohodě.
Takže odvoláváš, co jsi napsal?
> Na stan už nemám kondici, a na hotel finance.
> Tak chrápu v autě.
> Pro mě - životní prohra
Neumíš číst?
Co bych odvolával - nemít kondici a zároveň nemít na hotel je životní prohra.
Asi neumím číst jako poslední renesanční muž tvého druhu. A ani nechci :-)
Jo, vozit si všechno svoje bytí na kole je fajn. Dokud je člověk mlád a hlavně dokud je solo. S lety se přidá nějaká čičina... Může být jak chce pro přírodu, to dá ročně tak jednu cyklo - stano - dovolenou, ale každý víkend už je na ni moc. Neřkouc, přijde-li malé štěstí a životní naplnění. To už prostě chce s sebou více obslužného materiálu, malé štěstí nevydrží celý den šlapat, chce si taky hrát, kreslit si, a co když celý den prší?
Tak jsem na sklonku jinošských let pojal myšlenku poznávání ČR sice pěšky a na kole, ale se zázemím v autě. Jak to tak bývá, prvních pár pokusů bylo se Žigulem kombíkem, kde se vzadu dva vyspí.
Pak přišel komfortní karavan. Velmi pohodlné bydlení a velmi nepohodlné parkování.
A tak časem vykrystalizovaly požadavky na: moci se po výletě kde umýt, kde si uvařit, a kde se v suchu vyspat. Zkusil jsem to (2006) se starším Furgonem.
Paráda, paráda, paráda! Zaparkuji kdesi na kraji lesní cesty, starý otřískaný auťák neprovokuje. Umyji, uvařím, vyspím a ráno mizím. Pár perfektních dovolených s malým cyklistou, a nebo zase s velkou cyklistkou :-)
Mělo by to mít nějakou formu, ne jen hromady krámů naházené bez ladu a skladu v dodávce. Mě postačuje překližka a dřevoštěpková deska; mahagon a zlaté kohoutky nevyžaduji.
Spací auto pro mě musí splňovat:
- dvoulůžko pro dvě osoby,
- dvouvařič,
- samostatnou uzavřenou umývárku s chemickou toaletou,
- vstup do umývárky má být opticky a pocitově oddělen od vaření, nechci dveře do umývárky naproti kuchyňské lince,
- možnost uložení jízdních kol uvnitř vozu i během bydlení dvou lidí ve voze,
- je nutný samostatný stoleček mimo dvoulůžka (dítě spí, já u stolu čtu, studuji mapu, píši deník),
- variantně třetí rozkládací lehátko,
- ve variantě "živnostník" možnost vyjmout dvoulůžko a naložit jednu europaletu.
Docela bych se vsadil, že do řady měst v Evrop3 by ses s tímhle nedostal, nebo tedy dostal, ale zaplatil byz raketu za "emisní třídu"
To co jsem koupil si myslim že mi prodal přesně z tohoto duvodu. Vozil synka po evropě po nějakych závodech.
Zak jsem na to teď koukal.
Ti kluci ve VW to mají fakt asi jako symbol, ale podle SPZ jsou z okolí.
Parkoviště pro obytné vozy tu je asi 2 km od pláže, pár jich tam stojí.
Aby se nezabydleli přímo pod dunou, to tu mají mazaně ošetřeno portály o výšce 2 metry. Nic vyššího se blíž k moři nedostane a šlus.
Hipies jezdí přece v těch malých VW wagens.
Jindra8526:
V pořádku. Ani mě to neláká do Evrop3, do Mnichova, či do Compiègne.
Furgona jsem měl na poznávání např. Kadovského viklanu, Týřova, Libína, Stříbrné, Bítova, Boubína, Komorníku, přesypů u Vlkova, protržené přehrady, Vítkova Kamene, Dívčího Kamene, Kletě, Trnávky, Kojčic, SOOSu, atd.
Pro mě je krásná, jedinečná a naplňující naše země. Do konce života nestihnu poznat všechna krásná místa a projít si či na kole projet všechny cestičky v lesích, lukách a po hrázích rybníků.
Tuto životní prohru se starým orvaným střepem kolem komína se nepokoušej renesančně pochopit :-(
Tahle kraksna je životní prohrou pro všechny cyklisty co za tebou ten smrad musí dýchat :-)
S dětma—- vic ja ve dvou lidech už to chce opravdu něco většiho. Ono na ruznych videich ty zobytněne pididodavky jako třeba to moje vivaro vypadaji super ale v realu je lepši mit možnost někam zastrčit tašku s oblečenim než se mlatit hlavou o skřinku v ktery je jedno tričko. Chce to opravdu uvažovat stylem—- co ja k tomu co dělam a jak často to dělam skutečně potřebuji. Ono pokud jednou ročne jedeš s obytnakem na dovolenou tak tě asi nepoděla jestli to žere 7 nebo 15 litru. Zrovna tak tě nepoděla jestli zaplatiš v kempu za osobni auto 100 kč nebo za obytnak 350 kč ale pokud jezdiš každy vikend tak už to vidiš jinak. Moje zkušenost z kempu je takova že lidi co maji na obytnaky milion i vic stejně brečej jak je to parkovani obytnaku drahy.
Loni nám vyvstala potřeba vícemístného auta. To jak nám přibývají vnoučata a my si je chceme brát na "tábory" :-). Tak jsme pořídili Tourneo, protože jsme s ním udělali dobrou zkušenost v práci. No a chlápek, od kterého jsme to koupili, v tom měl udělané spaní. A to je super na toulání, které máme rádi. Postel je stálá a ještě máme místo i na kola. Víc nepotřebujeme. Hlavně je fajn, že je to nenápadné při parkování " na divoko". A když chci vézt prcky, tak je z toho za půl hodiny zase normální osmimístné auto.
Teď jsem ještě dokoupil stanový přístřešek, to kdyby bylo horko nebo pršelo.
Teď jsme s partou u lužických jezer v Geierswalde. No a jak chodím po kempu, okukuju podobně velké dodávky s kempovou vestavbou. Ty boxy pod postelemi jsou vcelku vychytané. Co by mě ale štvalo je fakt, že jsou dost vysoké. A pak se na posteli vůbec nedá posadit.
Časem pořídíš zvedací střechu se stanem, je to nevyhnutelné :-)
Tohle mě, doufám, nečeká :-)
Tak to pro sebe uděláš nižší :))
Dají se dokoupit otočné mechanizmy na přední sedačky nebo se to dá vyřešit i tak že na posuvné sedačce uřiznou zadni dorazy a na kempovani ji zasunou obraceně. Ale jak u ktere dodavky. Ja mam dvousedačku spolujezdcu pevně přišroubovanou k podlaze a vedou mi tam nějaky draty asi k nějakym narazovym čidlum či co to je.
Vysoké postele? Je třeba věci domýšlet do konce!
Já chtěl pod zadní příčné dvoulůžko umístit tři jízdní kola naležato na sebe, proložené koberci. A tak mi plocha dvoulůžka vyšla 73 cm vysoko od podlahy.
Jo, dítě nadšené. Skvělá tělocvična, dá se skákat dolů a s rozběhem skákat nahoru :-)
Dva dospělí už nadšení méně.
Pozor! Až do chvíle, kdy jsme se s nějakou tehdejší partnerkou na víkendu ve dvou po půlnoci koupali v zatopeném lomu. Potom ji vezmeš dovnitř, posadíš na to dvoulůžko na složený ručník a druhou osuškou utíráš ouška, bříško, a tak. No a jak tam tak stojíš... proti tomu lehátku... kde slečna sedí... tak najednou zjistíš, že to je ta přesně správná a geneticky daná výška lehátka...
Pohov!
Fotky v úvodu - kemp Olšovec, Jedovnice, bez zaváhání.
Kdopak ho ještě poznal?
(To nic, jen trocha nostalgie.)
"Za deset dnů jsem naspal 18 hodin. Ten, kdo spí méně, má větší šanci vyhrát. Halucinace a spánkové deprivace jsou běžné doplňky závodu," říká cyklistický ultramaratonec Svaťa Božák, který vyhrál závod Race Across America, kde musejí závodníci za dvanáct dní přejet Ameriku na kole. "Mám pouze plán dojet do cíle. Nepracuji s možností, že bych to vzdal. Stále se snažím posouvat hranice," dodává.
https://video.aktualne.cz/dvtv/4889-km-na-kole...
Hustý. Ale ve skutečnosti zřejmě vyhrál "jen" kategorii "Solo male under 50", ale nejlepší z kategorie "Solo male 50-59" byl ještě o tři hodiny rychlejší.
https://www.raceacrossamerica.org/raamx/rcrank...
V mládí jsem byl schopen na služební cestě (=doladění software na místě u stroje ve fabrice) ráno vyjet autem, celý den a noc ladit a druhý den ráno či dopoledne jet zase domů. Naši zákazníci byly často firmy s nepřetržitým provozem. Jednou jsem měl při návratu halucinace za volantem. Viděl jsem auto, které tam nebylo. Zastavil jsem a prospal se. Od té doby jsem si na to dával veliký pozor. Teď, když si jdu lehnout po 12 hodině a ráno to nedospím, tak jsem groggy. 1.8 hodin spánku denně bych nezvládl ani ve 20 letech. I na vojně ve službě, kdy jsem mohl spát 3 hodiny, tak bylo to strašně málo. Tak málo, že mne to ničilo.
A to je moc pěkná úprava Savienu, tohle by se mi líbilo :-)
Jen se pochlubím, že cesta do Španělska proběhla v pořádku.
Před startem jsme ráno nanosili zbytek bagáže do auta, zamkli barák, manželka otevřela vrata, já otočil klíčkem v zapalování a nic.
Dva roky staré auto a mrtvá baterka.
Sehnali jsme teda novou, start posunut cca o 2 hodiny a pak dobrý.
Na cestě tam a zpátky jsme v autě celkem spali šest nocí "na divoko", většinou někde na poli, snad pokaždé nás náhodně někdo místní objevil, ale vždy jen projel okolo, aniž by zastavil.
Celkem 3800km, průměrná spotřeba 7l potěšila, protože jsem se s tím moc nemazlil.
Jen čekám, někdy na podzim, tradiční pokutu za překročení rychlosti, zatím jsem to nikdy nedokázal uhlídat, obzvláště ve Francii, tam je rychlost omezená na 80km/h, ale častá je tam v obci zona30, nebo značka 60; 70; 90; 110; 120km/h člověk z toho má časem v hlavě guláš, když jede skoro celý den..
Dobrá zpráva:
hodně, snad polovina departementů 80ku zrušila a vrátila 90. Taky se dost radarů nějak náhodou poškodilo, methodou krum-patch.
Přijde-li ti pokuta, nic jim neplať.
Nemají na to právní paky to z tebe dostat. Průser může nastat jen v okamžiku, kdyby tě náhodou zastavili se stejnou SPZ ve Francii a náhodou koukali do databáze co o tom autě vědí.
Pak by ti to sečetli.
V tom případě je dobré taky žádnou doporučenou poštu z Francie nepřebírat. Oni mají furt ještě zbytky právního státu, a nějaké ty fígle, jako u nás, že když to nepřevezmeš, má se za doručené, tam nefungují.
Takže by ti případně sečetli jen ty pokuty v základu, nemohou ti dokázat, že si o přestupku věděl, když si nic nepřevzal.
Za ta léta co Francií jezdím, jsem pár pokut nasbíral, a většinou fakt jen nějakou tou nepozorností, neměl jsem v úmyslu být pirátem silnic. A tak mi pár dopisů i přišlo, ale nedostali ze mě ani euro.
Jiné to je, když tě sloví na silnici (na dálnicích bývají u mýtných bran). Tam platíš hned.
Bylo by hloupé prachy, za které si mohl mít hotýlky cestou, narvat do pokut.
Ale psal jsem to už před léty, Macron,jen co se dostal k moci, snížil z 90 na 80, a předal kontrolu nad rychlostí soukromým firmám, které ai z toho chtěly udělat zlatý důl.
Methoda "krum-patch" - tedy zezadu se přiblížit ke kameře radaru a fláknout do ní krumpáčem, kterou se tomuhle tunelu spontánně Francouzi branili, ukázala, že tudy cesta, kterou Macron vyleštil kámošům, nepovede.
Mám svoji hrdost, vloni jsem zaplatil a pokud se zadaří letos, zaplatím taky.
Za rok se tam chci podívat znovu, nerad bych tam dělal ostudu naší vlasti, až mě policajti zastaví. Musím representovat naši vlast v zahraničí a nechci se chovat jako vychcaný čecháček, přijel jsem tam dobrovolně, je to jejich země, jejich pravidla, znáš to určitě líp, než já, v cizí zemi se máme chovat jako hosté, ctít jejich zákony..
Poškozené radary jsem viděl celkem asi dva, většina byla v pořádku.
Zapomněl ses mě zeptat - v kolonách jsme celkem strávili cca 2 hodiny, drama se nekonalo.
A to jsme na cestu tam vyrazili asi v nejhorším termínu, v pátek, okolo desáté hodiny dopoledne..
No, ochcat policajta je ve Francii vnímáno positivně,viz Četník ze Saint Tropez :-)
No, representoval bys,kdybys uměl kváknout, takhle si jen "jeden z východu".
Člověk tam nejezdí dělat dopravní přestupky, ale jak tenkrát udělali tu sviňárnu se snížením z 90ti na 80, aby mohli vybírat, navigace to neuměla, a svítilo ti a překročení rychlosti to signalizovalo až v 90ti, občas se člověk zapomene. Platit výpalné za nachystané pasti není hrdost, ale blbost.
Dělej jak myslíš, jsem tam tak 100 dní v roce, a necítím se ohrožen.
Proč si neměl kolon se dá celkem snadno vysvětlit. Dole, na jihu Francie byla vedra, požáry, a media varovala před cestama dolů.
Tentokrat by měl kolony směrem do Normandie.
Z jedné dílčí cesry nemůžeš zevšeobecňovat.
Co já vím, media informovala a ne varovala.
Jen vypouštíš mlhu - kempy i hotely, byly úplně plné.
Mimo jiné i kvůli Holanďanům, tvrdil jsi mi, že budeme ve Francii zezadu čučet na jejich karavany, no, nečučeli.
Neplacení pokut sám pro sebe okecáváš hezky, ale já dostal pokutu za třicítku.
A moje navigace tenkrát tu čerstvou osmdesátku uměla.
I kdyby ta tvoje neuměla, věděl jsi o ní a předpokládám, že tvoje auto tou dobou už mělo tachometr?
Nejsem si jistý, zda lze označit za jednu dílčí cestu něco, co jsem v hlavní sezóně bez zásadních problémů autem absolvoval už počtvrté, přestože jsi pokaždé tvrdil, že mě čeká peklo..
Ok,beru.
Vracíš se k starému "Jindra si vymýšlí a lže" není ti pomoci.
Užij si svoji poruchu.
V době, kdys mě důrazně varoval před peklem v údolí Rhony, už panovalo vedro na jihu Francie, i ty požáry, několik týdnů...
Porouchaný jsi nejspíš ty, tenkrát jsi tu hrál Katastrofióla, místo abys napsal: "nebojte se údolí Rhony, média varují před cestou dolů, kolony budou jen směrem do Normandie...
Jinak ještě jeden poznatek, mobilní data - v Německu, ve Francii i Španělsku běžely bez problémů i hovory na Whatsappu, kdekoli - za jízdy autem, ve městě, na poli u kukuřice, vinice, na pláži, vrátili jsme se domů a tady zase šlus, dost dlouho čekám, až se mi načte alespoň fotka na Facebooku.
Zrovna včera někde říkali, že ve srovnání se "západem" ta data máme pořád mnohem dražší.
A kdo nikdy neviděl sekci potravin ve francouzském hyper-supermarketu, ten se má, páč žije ve sladké nevědomosti :-(