Hodlám dokoupit další lionku ke svým stávajícím 3 lionkám paralelně zapojeným. Kapacita každé je 15,4Ah o napětí 48V. Mohu k této setavě přidat baterii 48V/22Ah? Je vůbec možné spojovat paraleně baterie o různé kapacitě ale se stejným napětím? A jak by to mohlo fungovat? Poradí někdo?
To asi záleží na chytrosti elektroniky,kterou tam máš. Já mám paralelně zapojené dvě 36V baterie,každou s jinou kapacitou a nedělá to nic. Je to ovšem kolo s PAS senzorem,kde z těch baterií jde k ŘJ jen plus a mínus a nic jiného. Mám tam zapojený voltmetr,tak vidím,že pokles napětí vybíjením je u obou těch baterek stejný. Zřejmě se tedy z té s větší kapacitou odebírá více,aby se to napětí vyrovnávalo.
Z baterii i u mně jde jen + - tak že by to mohlo fungovat. Pro klid v duši by ale bylo vhodné použít diody, poradil kolega Arnošt. Pokusím se o tom někde něco vyšťourat. Nerad bych těba uhořel na inv. vozíku :-)
Obecně je to špatně. Když paralelně, tak už z výroby články ze stejné série, aby měly stejné vlastnosti a charakteristiky. Když to uděláš takhle lidově, tak se ty baterky budou „hádat“ a účinnost bude nižší, než při střídání baterek. Na diodách taky nějaký půlvolt ztratíš.
Hořet by to ale nemělo.
Já tam udělal zapojení každé té baterky zvlášť přes vypínač a pojistku. Mohu tedy do systému pustit proud jen z jedné,kterékoli,baterky.Pokud pustím obě,setkají se až u hlavního vypínače u spínací skříňky. K nabíjecímu konektoru jsem udělal přepínač,v poloze 1 se nabíjí první baterie,v poloze 2 druhá. Pokud bych měl věřit čínským číslům,tak jedna baterie má 60Ah a druhá 108Ah! Je ale zajímavé,že nabíjení té slabší trvá stejnou nabíječkou déle. Jinak nic neobvyklého nepozoruji.
Já je mám spojené z důvodů velkého proudového odběru motoru 2000W. Pokud mám zátah 30A pak každá baterie dává jen 10A. Jedna by při odběru 30-35A nejspíš shořela. Každá ma max. odběr jen 25A díky slabemu BMSku.
Co to máš za přepínače? Přes ně by asi 35A neproteklo.
To jsou čínské. Uvádí se tam 30A při 250V. Já tam tak vysoký proud nemám a navíc při nižším napětí by to mělo snést větší proud.
Pokud je vypínač na 230V na 30A vypínacího proudu, tak na nižším stejnosměrném napětí to 30A nemusí snést ani náhodou. Vypínače střídavého proudu využívají přechodu napětí nulou ve zhášecí komoře. Oblouk stejnosměrného prouduje jiná liga. To bych přitlačil spíš na ampéráži vypínače.
Já tam mám zapojeno napětí max 42V a proud max 15A. Funguje to normálně. Žádné zvláštní zvuky při zapínání a vypínání.
Tak používáš je při stání, pak to jako odpojovači nevadí, myslím použití při jmenovitém proudu.
Ono to přez ty vypínače fungovat bude, ale nejspíš se v kopcích i když asi jen nepatrně připravuješ o výkon.Je dost pravděpodobné, že na tom kontaktu toho vypínače budou nějaké ztráty, ale smysl to má řešit pouze pokud bys měl často pocit že kdyby to kolo v kopci pomáhalo trochu víc, vubec by ses nezlobil.
Já ty paralelní baterky spojuji konektory, není to tak komfortní ale zdá se mi to víc na jistotu.
To, že je ten přepínač 30A spíš znamená, že přežije 30A, né, že v pohodě přenese trvale a bez ztrát větší proudy. V autě používám pro dobijení cyklobaterií--napájení měniče 12/220V, při nabijení mi přez 60A modelářský XT60 konektor do 60A teče trvale cca 16A a ten 60A konektor topí.
Tak je to možné že to zrovna košer není ale mám to tak už 5 let zapojeno a funguje to spolehlivě. Půl volty neřeším :-) Dvě baterie už mají 5 let a ta třetí 3 roky. Stále na ně najedu více jak 100km. Hledám řešení jak zabránit aby se to hádalo.
Nic se ti hadat nebude. Zadnou diodu tam nedavej. Pouze je nabijej a vybijej soucasne aby bylo na obou sadach priblizne stejne napeti. Jeden dva volty sem nebo tam zadny problem neni. Pouze si ta vic vybita baterka mysli ze jsi ji pripojil na nabijecku. Provozujeme tak uz dlouho kolobezky kde jsou paralelne 3 baterie. Jediny problem je u cyklobaterek ktere maji usinaci BMS. Kdyz pak jedes dlouho za své nebo z kopce tak se to chytřejši bms vypne a je to potreba hlidat jestli je skutecne zapnuta abys nejel—- nevybijel jen jednu. Dá se to obejit tim ze na vystupu se mimo bms pripojiš rovnou na baterie. Podvybiti stejne hlida elektronika pohybovadla.
Nemám usínací BMS. Někdo ale tvrdí že ty staré mají větší odpor a tak ty odběry nebudou rozloženy do všech baterii stejně.
Jiny vnitřni odpor je problem pouze při vyšších proudech kdy ta měkči baterie nestíha jako pohonná ale funguje spiš jako nabiječka— třeba když jedeš z kopce tak pomalinku vyrovnava.. presouva sve vyšši napěti do te tvrdší. Nefungovalo by to na elektrické motokrosove motorce kde sady vybijoš rychle,ale na kole kde bude odběr v chvilkovych špičkách předpokladam max 30A a běžna jizda pod 10 A trvale to nevadi. Ja tak jezdim jednu vymeklou sadu z nejakyho založniho zdroje a problem s tim nemam.
Ano špička je vyjmečně 35A pouze při vyjetí opravdu prudkého úseku kopce. Jinak běžné kopečky tak 25-30A po dobu zhruba 20min. až půl hodiny. Rovina odběr tak 5-8A. Tak že, nakonec jsem se rozhodl pro koupi 48V/16Ah baterie od Šikuly z Tišnova. Možná letos koupím ještě jednu a ty dvě pětileté vyhodím.
Nechci prudit, ale to bych je koupil rovnou obě najednou, ať si na sebe holky zvykají od začátku. :-)
Ono je to uplne jedno. I v jedne sade se charakteristika vnitřniho odporu časem v člancich meni podle toho jak poruznu se ohrivaji ty vnitřni a vnějši članky.
Rád bych ale mám i jiné větší výdaje :-). Ale možná na to dojde příští měsíc a nebo až po něm. To není zase takový odstup. K těm dvěma co jsou staré 5 let (kupované taky s měsíčním odstupem), jsem dokupoval třetí až po dvou létech a sedlo si to bez problému.
Ty pětilety jsou uplne v haji nebo uz jen na kolo ?pokud ještě nejak fungujou tak bych pro ne využiti našel.nebo je dej nekomu kdo je dorazi az do uplne smrti.vyhazovat je jen ze na kolo uz maji malou kapacitu a netahnou je škoda.
Podle zatím dvou vykonaných jízdách soudím že maji ještě tak 9-10Ah každá. Třetí má 12 určitě. Je to ale jen přibližný odhad z měření cycle-analystu.
Nabíjecích plných cyklu mají ty dvě 215 a ta třetí 114. Až je odložím klidně si je kdokoliv může dorazit. Ale asi by se ti nevyplatilo pro ně jet do Valmezu. Taky se může stát že dojezdím sezonu, to vše se nějak vyvine samo :-)
Zatím jsem jízdu ukončil se spotřebou 20Ah a napětí na baterkách bylo 48V tak že rezerva ještě dostatečná.
Nic se Ti hádat nebude, dobře, ale. Ty aku budou v poklusu měnit stavy nabíjení/vybíjení, to zrovna jako kladný prvek nevidím, chemický proces se z ničeho nic neobrací obráceně ze sekundy na sekundu. Pak bych si tipnul, že nějaká "kondenzátorové aku" mezi řídící jednotkou a aku by asi tyto stavy řešilo. Ale to vařím z entuziasmu. Viděl jsem to u kustomizací elektromobilů využívajících rekuperaci, ale i někteří to dávají k 12V aku olovům. Dělají to z těch Hi-Cap kondíků na 2,5V, takže na 12V 6ks v sérii, tak pak na 48V 18ks nebo 19ks, ale to už je hodně prostorové řešení :-D
Jak zacneš někam dávat přemrštěně v dobré víře elektroniku tak ve vysledku dojedeš pravě na ty ruzné elektronické obvody. Tebe vubec nezajima co si mysli ktera z těch sad v poklusu. Jedna si hold myslí ze jede do maleho kopce a druhá si hold myslí ze je ten kopec prudkej. Jestli pak jedna dobiji tu druhou je to same jako bys to mel pripojene k nabiječce. Nedělejte vědu z něčeho co věda není. Při těch odberech co po tom chceme to funguje v pohodě. O jediny o co jde je aby ta měkči baterie měla pruběžně dost času dobijet tu tvrdči. Pokud by ten čas neměla. Jediny co se stane je že nevyužiješ tu jeji kapacitu.