https://traveladventure.cz/cyklisti-pozor...
Heuréka!!!!!
Epochální objevy!!!
Myslím, že pro mnohé cyklisty určitě
V Praze jsou cyklisté docela viditelní. Nosí nějakou světlou bundu a mají přední i zadní světlo. Nejhorší jsou elektrokoloběžkáři. Řítí se poměrně rychle v naprosto černém ninjovském oblečení s černým šátkem přes obličej. Ale zase díky velké baterii mají dobrá světla. To mnozí cykloturisté mají jen nějakou skomírající zadní bliknu. Každý svého štěstí strůjcem...
Tak to bych si tedy dovolila oponovat. Neplatí plošně, že jsou v Praze cyklisté docela viditelní.
Černých ninjů jezdí stále dost. A stále se najde i dost cyklistů, co si myslí, že "když vidím já, musí i mě vidět druzí". Zejména ve večerním šeru je to děs.
Za sebe bych ten poměr viditelní/neviditelní tipovala 50:50.
Já si vždycky vzpomenu na čas Mikuláše,jak jsem potkal toho černého rychlého koloběžkáře se svítícími červenými rohy...
Tak aspoň něco, že mu svítilo :o)))
Když jsem se nastěhoval do Hradiště (2002)
se mi stala taková příhoda: na cyklostezce stojí policista, zastaví si každého jednoho cyklistu a zkontroluje vybavení kola.
Platil snad každý...
U mne to bylo za 50-Kč protože jsem neměl odrazky na nášlapných pedálech.
(v té době náhrada reflexními plochami na botách nestačila)
Policista v dobré náladě říkal, že má větší výtěžnost než při číhání u radaru.
Faktem je, že jsem něco takové potkal poprvé a naposledy....
Lepší jsou takoví ti samozvaní policisté. Nedávno se mi stalo,že dvě dámy stály uprostřed stezky pro chodce a cyklisty a povídaly si. Okolo nich pobíhali na vodítkách jejich psíci. Dámy mně sice viděly přijíždět,ale k tomu,aby uhnuly,se neměly. O kus dál stojící dědek je poučoval,že musím mít zvonek a zazvonit na ně,že jinak uhýbat nemusejí. Skončilo to tak,že u dědka jsem zastavil a řekl jsem mu,že kromě zvonku mám také dvě nohy a kteroukoli ho mohu kopnout do p...
Samozvaní...
Dodnes nezapomenu, jak jsem před lety potkal na ulici jakéhosi dědka, který káravým hlasem pravil:
"chlapče, cyklostezka vede po druhé straně řeky!"
Tehdá mě to zarazilo natolik, že jsem bohužel během chvilky, než jsem zmizel z doslechu, nedokázal vymyslet žádnou odpověď...
Za prvé mu bylo prd po tom, kudy jezdím, to spíš on se nemá motat středem silnice, kudy jezdí auta, žádný zákaz vjezdu tam nikdy nebyl... a hlavně v té ulici bydlím... ale znovu už jsem ho tu už neviděl, takže byl ochuzen o mnoho vtipných odpovědí, které mě následně napadly... :-)
Článek, jako obvykle, zapomíná na tříkolkáře. Např. u odrazek na pedálech. I když je namontuji, tak budou odrážet světlo z kosmu a ze silnice a nikdo to neuvidí. Navíc moje staré nášlapy, nic takového z výroby nemají a ani to není na ně kam dát.
Smutná pravda místní zeměpisné šířky: Pravidla zoufale nedrží krok s dobou a "dohání" se to tím, že se nevymáhají.
V praxi to znamená, že můžu kdykoliv "zavřít" kohokoliv - z hlediska státu a zejména jeho represivních složek ideální stav...
Nestraš, nebo se budu bát vyjet na ulici :-) .
Buď v klidu, nastuduj si paragraf zákona 361 týkají se kola a zjištíš, že nic se nejí tak horké, jak se uvaří.
V únoru se mi stalo, že mě na cestě do práce dolela PČR a zastavili mě s blikajícím majákem a houkačkou. "Dobrý den pane řidiči, pčr, kde máte registrační značku? odpověď:na kole? pak jsem jim dokázal, že je to opravdu kolo, načež mě překvapili - to je super, olepené odrazkami, nádherně svitící a navíc blinkry." Rozjeli jsme se v dobrém.
A pak že jsou zdrogovaní agresívní! :-)
Článek víceméně opisuje zákon a související vyhlášku. Pro zákon je i koloběžka jízdním kolem, tudíž koloběžkář cyklistou... přitom požadavku nohou na šlapadlech na koloběžce vyhovíš těžko... :-)
Ten článek (možná schválně) míchá do povinné výbavy svá doporučení. Prohlásit přilbu za bezpečnostní prvek mi přišlo divné...
A třeba požadavek, že červené odrazko musí být pod sedačkou, si vycucali z prstu, podobně jako zatajili, že oranžové odrazko stačí ve drátech jednoho kola a odrazka lze nahradit reflexkami někde poblíž, třeba na oblečení...
Tak přemýšlím, kdo čte vyhlášky.
Cyklista musí být vidět, a to je základní zákon,ať si vyhlášky ustanovují cokoliv.
Přilba.
Prožil jsem zajímavý vývoj. Přilbu jsem zásadně odmítal, ale koupil jsem jí Soně, protože se lesem řítí jako sebevrah. Zkusil jsem si jí, a koupil sobě tu samou.
Ne, ze strachu o hlavu, tedy o náraz, ale vloni jsem si spálil temeno i ve vlasech do bolestivé podoby. A v listopadu jsem přilbu narazil, a nemusel divně kroutit hlavu, aby mě z kopce neulít kulich. Pochopil jsem, že fobrá přilba je celkem praktická věc.
Ale nikoliv kvůli bezpečnosti mé palice ale protože mě nespálí slunce nebo neumrzne palice. Jinak se prostě veze na nosiči.
Každý posuzuje přilbu podle významu své hlavy... :D
Moje hlava asi stojí za prd. Helmu jsem nikdy v životě neměl a na tříkolku si jí rozhodně pořizovat nebudu (další krám na převlíkání po příjezdu do práce, stačej ty cvakací boty)
Já mám dlouhý vlasy a celkem dobře chrání před sluncem i před mrazem... blbé je akorát, že po namočení dlouho schnou. To je v kombinaci s mrazem trošku mrzuté... :-)
Mě fascinují cyklisti, co vozí přilbu pověšenou na řidítkách, jednou jsem takhle viděl, moc nechybělo a mohla být přilba i příčinou pádu... takže jo, na nosiči bude bezpečnější, odtamtud se do drátů předního kola nedostane...
Já přilbu beru, když to nařizují pravidla závodu, jinak ne. Myslím, že je v pořádku, když se každý rozhodne sám...
Na přilbu mám špatné vzpomínky už z doby ježdění na Pionýru,když ji tenkrát Komančové zavedli jako povinnou,tak jsem nemohl jezdit,protože jsem ji neměl. Rodičové ji odmítali zakoupit,že stojí moc peněz. V podstatě stejně,jako ten Pionýr. Navíc v obchodech jich tehdy měli úplně stejně,jako banánů,nebo toaletního papíru. Musel jsem si ji tedy půjčovat od kamaráda,který ji vyhrál v nějaké soutěži. Až po nějaké době mi otec přinesl starou kokosku,kterou našel někde u popelnic. Já měl obrovskou radost,že už mám vlastní. Jinak přilba mi byla nepříjemná,měl jsem pocit,že mi brání v rozhledu. Teď na kole také přilbu nepoužívám,ale koupil jsem ji a je doma v pytlíku,abych měl jistotu,že se nebude opakovat situace s Pionýrem,že ji vláda nezavede jako povinnou a já najednou nebudu mít nic a nebudu moci vyjet.
A proč si nekoupíš takovou, která je pohodlná, velmi dobře sedí, nevadí ti ani po celodenním nošení a nijak ti nebrání v rozhledu?
Cena? ;-)
Hele dneska už je slušný výběr mezi přilbami i za docela rozumnou cenu. Tím myslím tak cca kolem tisícovky.
To se musí chodit, trpělivě zkoušet a vybírat a ne brát to levné.
K čemu je pak dobrá přilba třeba tisícovku nebo dvě, když ji nevozíš a máš ji doma někde na kredenci? Trochu zbytečný luxus a plýtvání. Když má někdo dost peněz aby si kupoval věci co nepoužije a má je jen doma naskládané, tak ho potom cena za něco co bude nosit a používat nemůže ani trochu trápit.
Přijde na to, jak moc si svoji hlavu ceníš. Kolik do ní chceš vrazit.
Když se někdo prokouše celou vyhláškou, a ne jen tím výcucem, tak zjistí, že hromada výbavy platí pro kola vyrobená, nebo dovezení po 1.1.1985 a další úpravy se netýkají kol vyrobených před 1.1.1973. To jsem suše sdělil orgánovi, který se pozastavoval nad špačkama a marně hledal v parném slunečním dni odrazek ve výpletu a šlapkách nebo odrazných materiálů na mých pumpkách, kožených botách a korkové přílbě při jízdě na kole z roku 1920 :) Rovněž funkce karbidové lampy mu byla zcela neznáma a sháněl se po zdroji energie pro ní a zcela udiveně vyslechl informaci, že se to zapíná sirkou.
Jsi dobrý "hecíř", zatím mám s policií jen ty nejlepší zkušenosti, ale je jen otázka času, než jeden z nás narazí na "dogmatika", který nebude chtít nic slyšet o logických důvodech absence "čehokoliv" a bude chtít peníze. Neb jak pravil tuším pan Werich:"Nejhorší ze všeho je "srážka" s blbcem".
V takovém případě jsem požádal, aby se daná situace zdokumentovala a řešila v správním řízení.
Po konfrontaci fotodokumentace a znění zákona jsem ze správního řízení odešel "bez ztráty kytičky".
Ovšem, jeden večer padl na prostudování zákona, dvě hodiny na "úřad" a nebylo to na kole, ale autem.
Pamatuji si to omezení rokem 1985 (nešťastné odrazky ve výpletu, např), ale nevím jak je to s omezeními před rokem 1973. Mohu poprosit o upřesnění?
díky.
tak mne dostali, v součastném zákonu ta kouzelné formulka o odrazkách ve výpletu až po roku 1985 už není (ta zaručeně v starší verzi byla). Rok 1971 rovněž neuvádějí...
viz:
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2002-341
(otevřít tiskovou verzi)
Příloha č. 13 k vyhlášce č. 341/2002 Sb.
Můžu poprosit o odkaz na konkrétní paragraf, ze kterého své tvrzení dovozuješ?
Já si z hlavy vybavuju jenom, že starší kola nemusí mít na rámu výrobní číslo. Že by tě rok výroby zbavoval povinnosti mít odrazka, se mi zdá nepravděpodobné...
U spousty věcí sice platí, že se nadále posuzují podle legislativy platné v době výroby/stavby/schválení, ale neplatí to absolutně, leckdy šlo jen o přechodná opatření, která při další novelizaci mohla zaniknout a podobně...
Nakonec na tom kole předpokládám jezdíš vpravo jako všichni ostatní, přestože tvoje kolo předpokládám pamatuje levostranný provoz?
Ještě před rokem jsem měl dostupné Aspi (databáze právních předpisů) už nemám, googli sám :)