Ahoj, předem díky za rady. Když je kolem nuly, tak mi zlobí zejména měnič na osmikolečko, konkrétně dlouhá páka (současně brzda, řadí na lehčí převody) projede naprázdno, bez odporu, bez efektu. Musím použít trik, kdy lehce jakoby přibrzdím a současně zařadím, pak se to někdy chytne, někdy ne. Působí to jako teplotní objemová roztažnost nečeho, cosi se tam zmenšilo a nezapadá. Po oteplení se to upraví. Je to nějaký Shimano, mohu se pokusit najít na tom ještě podrobnější specifikaci, ale je to staré kolo. Je to obvyklá potíž, nebo je to na opravu či výměnu? (A že to v -10°C neřadilo prakticky vůbec, to je asi špatně zvoleným mazáním, hádám)
Je nutné mazat něčím co netuhne.
I v autech se do větších mrazů musí dávat do převodovek netuhnoucí olej.
Ona se maže i ta část přehazovačky, co je v řídítkách?
Jistě že, včetně lanka a bowdenů, pokud ho nemáš zabroušené a neměníš každý rok.
Na sucho a v prachu bude těžko něco hladce chodit.
> Zakladatel: projede naprázdno, bez odporu.
> Lelek: bude těžko něco hladce chodit.
Cesta byla suchá, místy mokrá...
jenže ono to chodí až moc hladko, musím dělat speciální psí kusy, aby to šlo trochu ztěžka a zatáhlo to za to, co má. Bojím se, že když to namažu, bude to prokluzovat i zatepla.
Vlastní zkušenost, páčka se často opakovaně hladce promáčkla, ale nezabírala, neradilo to. Po lehkém namazání zase vše chodilo jak má. Už jsem to takhle řešil dvakrát .
Když by to nepomohlo a budeš muset hledat problém jinde, třeba ochozený vnitřní mechanismus, ale to namazání určitě na škodu nebude. Myslím namazat, ne utopit v oleji.
Tak jo, já tam něco stříknu, nakonec je to cesta nejmenšího odporu. dík
Vystříkat něčím co rozpustí zatuhlé mazivo a pak namazat něčím co nezatuhne.
Mazat lanka je akorát způsob jak dosáhnout toho aby se na to nachytala špína a přestalo to řadit.
Proto jsem také napsal kdy to je zbytečné a spíše ke škodě.
Podle popisu tam už je nachytaná špína s mazivem a za chladu zatuhlá, wedečko je momentální nouzovka, na jaře rozebrat a vyčistit.
Mícháš dvě věci, zatuhlé mazivo v řazení a mazání lanka v bowdenu.
Řazení asi je potřeba mazat, lanko v bowdenu jen pokud už začalo drhnout, jako nouzový pokus to rozchodit s tím, že brzká výměna je neodvratná.
Nemíchám, prach, piliny spolu s mazivem mění jeho vlastnost za chladu.
Dle popisu závady nezabírá řadící západka, pružinka nedokáže přitisknout hrot do ozubu řadící kulisy a posunout ji.
A: je zatuhlé mazivo (chladem ještě víc ztuhne), prostříknout třeba WDčkem a rozhýbat
B: praskla pružinka
Foto je ilustrační (jiný řazení, stejná funkce), bys věděl co hledat
rozebrat, vyčistit, promazat, složit
Nejzákladnější základ opravy mechanických udělátek :-)
Mne se stalo to same, akorat na rovnych riditkach, proste jak uz bylo psano, zatuhly unasec nezapadne do pastorku a proto to jde nalehko. Ja jsem sundal krytky, jak spodni tak vrchni, prostrikal WD, spis abych vyplachl ten prach, a pak to lehce striknul olejem na retez a rychtyk.
Urcite nemazej ani lanka ani bovdeny, zadelas si akorat na problemy, a rovnez nekupuj nic s teflonem, teflon se brzo vydroli, v nejakym miste se usadi a bude to spatne radit, v tomhle smeru vyrobci kombinovali az prekombinovali.