Byvše stará konzerva, spoléhám se doposavad na klasickou skládací papírovou mapu. Za hlavní výhodu považuju že při studiju mapy mám "rozhled" který mi žádná elektronika neposkytne a člověk i bez mapy tak nějak tuší, kterým směrem a co je kde (právě díky tomu rozhledu). A dá se vozit v brašně furt, nedojdou jí baterky a člověk si na ní ani nevzpomene, dokud jí nepotřebuje.
Bohužel jsou tu i nevýhody, skládat to dá práci, běda když zaprší a navzdory vší pečlivosti a opatrnosti, papír prostě trpí na ošoupání, potrhání a jiné lokální poruchy. A samozřejmě v poslední době dochází k "masivní" výstabě/značení cyklostezek a koridorů, což papír není schopný reflektovat.
A jelikož mám na léto cestovní ambice a urbanistická úroveň místní krajiny mě nutí kontrolovat správnost skoro každého odbočení, dostávám se k dotazu:
Co používáte k navigaci na výletech? Má pořízení samostatné cyklonavigace smysl? Co chytrý telefon vybavený nějakou aplikací? Nebo si mám pořídit kompas a začít trénovat mozek a přestat brečet?
A nestačilo by ti mít v mobilu jen tu mapu, na rozdíl od papírové aktuální i s tvojí polohou a záznamem projeté/ušlé trasy?
Mě to stačí bohatě (mapy.cz off line), navigovat nepotřebuju, stejně často měnim původní záměry podle aktuální situace, nebo jen tak, když se mi nějaká cesta zalíbí víc ...
Popravdě, nemám ani inteligentní telefon, takže pokud, i ten budu muset koupit, což samozřejmě JE taky cesta.
Začínám prostě zvažovat pořízení nějaké pomocné elektroniky a jsem na rozcestí, jestli nějak přizpůsobit relativně běžný telefon, nebo jestli dedikovaný cyklozařízení poskytuje v praxi nějaký benefity (který by stály za to). Ovládání za jízdy, odolnost zařízení, výdrž baterky, nějaký fajn funkce o kterých se mi zatím ani nezdá...
Podle mě nejvíc záleží na tom, jestli požaduješ, aby tě to samo navigovalo. On to umí i ten telefon, ale myslim, že by mu to brzo sežralo baterku, na rozdíl od použítí mapa/lokátor.
Cyklonavigace má podobný problém jako foun, taky odchází baterie Edge to vymyslelo,má náhradní baterku zespida Pak vdržíš třeba 2 dny.
Je to všechno menší než na displeji founu, zato dost dražší. Já jsem si na způsob, jakým to naviguje nezvyknul.
Pokud nechceš extra měřit co všechno měřit jde, jako ti závodníci, nebo nepoužíváš s radarem, myslím si, že navigace jako spešl zařízení, není dobrý nápad.
Radar funguje jak vidíš na obrázku.
Strany navigace se rosvítí zeleně, pípne to, a to kolečko nalevo ukazuje jak se za tebou vozidlo blíží, podle počtu kuliček víš, kolik jich je. Když se něco řítí moc rychle, radar pípá zběsile a strany svítí rudě.
Když je ta tebou klid, rosvítí se strany zeleně.
Tohle je, podle mě, celkem použitelná vlastnost navigace.
Potřebuju hlavně mapu, když to bude umět racionálně zobrazovat (průměrnou) rychlost tak to bude fajn, ale nejsem závodník. Ani největší tahák Edge 830 (jak jsem právě vygooglil) - čas strávený ve skoku pro mě nebude mít valného využití.
Nějaká racionální navigace po navolené trase by byla fajn, abych se v tom nemusel vrtat na každé křižovatce.
Radar u mě asi fakt nehrozí, na lehací tříkolce budu mít displej VELMI PRAVDĚPODOBNĚ víc mimo výhled, než zrcátka, která fungují dostatečně spolehlivě...
Cyklo navi nemám, ale v autonavi si musiš naklikať čo najpodrobnejšie trasu inak Ťa povodí kade-tade. Podobne to bude aj v cyklonavi. Ako píše Jindra, za pár ušetrených metrov alebo minúty Ťa zavedie kadiaľ ona chce a Ty nie.
Já jsem si Edge1030+ před Vánoci pořídil, chtěl jsem řešit svůj stařičký Garmin eTrex, který ukládá špatně data a blbě se mi pro něj připravují trasy. A po několika dnech jsem ho vracel.
Na způsob navigace jsem si nezvykl, množství "tréninkových" funkcí mě definitivně odradilo, nepotřebuju si počítat ani frekvenci šlapání, ani čas na jednotlivých okruzích, pochopil jsem, že je to cyklopočítač s vedlejší funkcí, která se jmenuje navigace. :-/
Rozhodl jsem se, že mi stačí telefon. Vždyť jsem sakra kdysi cestoval bez pohledu na šipku navigace, tak to s telefonem musí být lepší.
Mám přesně 15 dní Garmin Edge 530 a jsem z něj docela nadšený. Zatím tedy zkouším a ladím.
Trasy plánuju většinou v Mapy.cz v PC nebo i v mobilu, pošlu do Connectu a tím i do navigace.
Výhodou navigace je kvalitní upevnění, odolnost, neřešíš počasí, a i výdrž baterie oproti telefonu.
Co mám vyzkoušené, tak cesta do práce a zpět, cca 30km, klidně i v mrazu sebere cca 10% kapacity baterie. A to je ještě možnost vypnout podsvícení .
Normálně jedu v režimu cyklokomputer, před křižovatkou pípne a ukáže mapu se směrem kudy jet, pod kopcem zase ukáže jak je kopec dlouhý, jaký je aktuální sklon a kolik metrů převýšení zbývá na vrchol.
Kapacita baterie je prý 700mA, výdrž by měla být 20 hodin. Takže na 10-ti denní výlet, když počítám 10 hodin jízdy denně, mi na navigování stačí 10.000mA powerbanka a ještě tam něco zbyde.
Já mám ten krám vlastně jen jako cyklopočítadlo a hlavně ten displej radaru.
Zvyknul jsem si na to mít radarové oči vzadu, kdo s tím jezdí ti potvrdí, že je to návykové.
No, ukazuje mi to hlavně kolik mám ujeto a tu průmernou rychlost. Na dlouhé cestě občas potřebuješ nějaké pevné body, třeba až ujedu 50, najdu lavičku neb o něco, kde si sednu, a dám si sváču. Jindy zase honím průměrnou rychlost. A občas vůbec nic.
Ale když je cesta dlouhá,nebo spíše, zdá se být dlouhá, tak taková ta vlastně zbytečná čísla, jako průměrná rychlost, nebo kadence, jsou něčím jako milníky, postupnými cíly.
Někdy se jede samo a naprosto na pohodu, někdy prostě člověk hledá berličky.
O Varia radaru taky přemýšlím. Když jsem viděl, co to umí, tak k její koupi pomalu směřuji.
Ronda to taky už pořídil, zeptej se ho, co si myslí.
Já už bez toho jsem jako slepej.
A už i ta cena pomalu klesá
https://www.kupkolo.cz/blikacka-zadni-s-radarem...
Je to vážně dobrá věc. Funguje hodně spolehlivě, i ve dne dobře viditelné a výdrž baterie je taky výborná.
Tak to jsem asi měl smůlu,na tu baterii.
Mě vydrží 5-6 hodin, taky je možné,že jak ten krám vozím déle,výdrž ochabuje.
Takže dobíjím za jízdy, ale občas se konektor vycuká, a já přijdu o "oči vzadu" což mě nervuje
Asi taky hodně záleží na tom v jak hustém provozu se jezdí. Pokud radar neustále registruje dvě a více aut, tak displej jede naplno a i blikačka vzadu jede taky stále na maximu. V takovém střídmějším provozu dává asi 9 hodin.
Jsme to tu psal už před dvěma lety, kdy jsem si tenhle super stroj pořídil, že je je to cyklopočítač pro namakané treningové programy, ale cestovat podle jeho navigace chce větší míru trpělivosti, než jsem ochoten tomu věnovat.
Výhodou tohohle strojku, proti předchozímu modelu (taky ho mám ještě v šuplíku) je, že má tu externí powerbanku a tím máš jistotu, že na sto procent přežije celý den.
https://www.zivotsgarminem.cz/recenze-garmin...
Žádný navigační software není schopen vychytat všechny záludnosti cesty. Tedy s výjimkou Holandska. Tam jel google jak z praku, bez jediné chyb.
Google maps a mapy.cz.
V mobilu.
Obojí umí i navigovat, google ale cyklonaviguje jen v zahraničí, u nás ne
Rozkladat a skládat nemusíš,stačí si zvyknout na zvětšování a zmenšování, přehled co je kolem fakt máš taky, jde o zvyk.
Režim cyklonavigace pak mapy.cz má dvojí, horské kolo, silniční kolo.
Oba režimy vedou, pokud to jde, mimo silnice,režim silniční kolo se vyhýbá nezpevněným povrchům. Google maps má spíše jen režim "horské kolo". Zajímavé je, jak často se na obě navigace neshodnou, kudy vlastně jet.
Chyby (to že tě zavede do pasti) postupně mizí, ale stopro to není, musíš to kontrolovat s mapou, aby sis zbytečně nezajel, nebo, aby tě nehnal přes kopec jen proto, že je to o 209 metrů kratší než okolo.
Brzo narazíš na problém dobíjení,protože při navigaci to dost žere. Ten už jsme diskutovali milionkrát, nejlevnější a spolehlivé řešení, je powerbanka. Když je sucho.
Za mokra se pak hodí tvoje návyky z papíru. Prostě rosvěcíš displej jen někdy, nahlédneš do mapy, a jedeš bez navigace, jako dřû
ív.
Jak mi odcházel Garmin, tak jsem to dlouho řešil. Podobně jako ty i toho Garmina a teď offline mapy.cz používám jako mapu s ukazatelem, kde v současnosti jsem. Trasu předem nezaznamenávám, navigovat se na výletech nenechávám.
Mám android s velkým displejem a vodotěsný futrál na řídítka. Ten futrál jej chrání i při pádu. Mobil rozsvěcím poklepáním na obrazovku a hned na mne vykoukne mapa. Zhasínám knoflíkem. Tím se významně šetří baterie. Přesto k němu vozím powerbanku a v poledne ho trochu přikrmím. Když si vybereš mobil s pořádnou baterií, tak to třeba vydrží celý den bez dobíjení. Mapy.cz mám stažené offline celou Evropu na SD kartu v mobilu. Fyzická mapa 1:50000 mi stačí.
Při troše slušnějšího zacházení a předběžné opatrnosti (to pouzdro a umístění na chráněné části řídítek, u mne na představci) celkem vyrovná neprůstřelnost pouzdra Garmina. Má to lepší obrazovku, má to aktuální mapy. Umí to mnohem víc, než ta navigace.
Pokud máš stále jen tlačítkový mobil, tak máš nejvyšší čas dohnat dobu a naučit se s Androidem pracovat. Pokud to nebudeš umět, budeš brzy diskriminován úplně stejně jako neočkovaný Jindra v době epidemie ve Francii. A žádný ústavní soud tě nezachrání a nikdo, ani Jindra, tě litovat nebudou.
Takovej pěknej a věcnej příspěvek a zabiješ to posledníma dvouma řádkama...
Jsem chtěl dát vtipně najevo, že ten Android začíná být už docela podmínkou civilizovaného městského života. Mládenci u nás ve firmě si tím otevírají firemní dveře, nakupují, přihlašují se ani nevím kam všude. Prostě bez toho krámu už ani nedokáží žít. Já za nimi jen tak stařecky pokulhávám. To nebyla žádná provokace, ale zcela upřímné vyjádření situace. Jen trochu zlehčené. Jindra to jistě hladce unese.
Já si nějak poradím, o mě strach neměj :-)
Jak jsem psal, ten vodotěsnej mobil má nevýhodu, že mokrej nenabíjí, ale dá se to přežít, koukneš do něj tu a tam. Jen nesmíš být jelito, a musíš s tím počítat, a ne se zděsit, až když ti ohlasí že baterie je na 15 procentech a ty máš do cíle ještě 50 km a navíc v tom mobilu ten podělanej QR kód, bez kterého tě neubytujou, teda všude mimo Paříž.
Tento problém jsem vyřešil před dvěma roky a vyřešil jsem ho zakoupením telefonu Doogee 68.Předtím jsem poslouchal různé odborníky,a zakoupil a vyzkoušel různé dobré rady.
Telefon má IP 68,je a odolný proti vodě,prachu a pádu.Má dobrý příjem signálu a co mě pro jízdu vyhovuje nejvíce je,že v mapách cz si navolím trasu(cíl cesty) a tlačítkem na boku telefonu displey vypínám a v případě potřeby tlačítkem zapnu, a mapa pokračuje.V úsporném režimu vydrží i několik dní.Plné dobíjení je za 2hod.Telefonem můžu fotit,platit.+ vše ostatní.Android je na rozdíl od např.Samsungu bez různých nesmyslů.Mám ho v držáku na řídítkách dva roky a jsem s ním spokojený.
Má hmotnost 300g,ale když jsem zvažoval jinou variantu,a porovnal funkce,výdž,kapacitu paměti,a hmotnost, tak je to velmi dobrý parametr.
Nejsem žádný IT odborník,ale jan jsem ti sdělil své zkušennosti.
Používám papírovou mapu - právě k té orientaci v prostoru, kompas - na lišejník ani na mravence se spoléhat nedá a pak mobil s mapy.cz. Víc nepotřebuji.
Na delší cestování si připravím natrasování do mapy.cz - mám trasy uložené v mobilu a pak si je vytisknu i v papírové podobě - jen zmenšené, pro náhled.
Používám mobil. Před dvouma rokama sem koupil za dvě tisícovky Redmi 7A a odolné pouzdro.
I když to není jako rozložená mapa, tak to jak velký kus mapy vidíš je nesrovnatelné oproti cyklokompům s navigací.
Můžeš mít mapy.cz s offline mapami nebo jednu z mnoha aplikací co pracují s OSM.
Většinou mě nebaví trasu vymýšlet až během jízdy, stavět a dumat kudy se vydat dál, takže si trasu připravím předem na mapy.cz v prohlížeči na PC a vyexportované GPX nahraji do aplikace GPX, která umí navigovat podle nahraného GPX.
Jsem pravděpodobně ještě větší konzerva než Ty. K navigaci používám "itinerář" - vypsaná místa, po trase zvolené z internetových map. Pro jistotu většinou vezu i papírovou mapu, ale už jsem dojel i když jsem ji zapomněl doma a itinerář někde cestou vytrousil. Nemám problém se zeptat na cestu, a ještě se mně nestalo, aby mne někdo poslal k šípku. Občas se nechám zlákat hezky vypadající místní komunikací odpovídajícího azimutu, která ani není na mapě, a pak trochu kufruju. Jezdím po ose i proto, abych neměl přes metrák, tak pár kilometrů navíc nevadí. Nespěchám, ne vždy dojedu na čas, tak dám jeden noclech na cestě navíc. Určitě není špatné, vědět v každém okamžiku, kde přesně jsem, ale s něčím, co by mně přesně říkalo kdy a kam mám odbočit, bych si připadal o něco ochuzený. Často mně s odstupem připadají ty úseky, kdy jsem projížděl neznámé úseky po lesních cestách a hledal cestu k cíly, jako ty nejlepší.
Před lety jsem míval dobře připravený itinerář a přesně vymyšlenou trasu. Dneska vím, že všechno je v reálu jinak. Prostě někde silnici, nebo most zavřou, a plány jsou do háje Naplánovat 1200 km u stolu lze, a je to i zábava, to plánování, ale dopadne to jinak.
Na cestě je to prostě kombinace všeho, nejedu otrocky podle navigace, koukám do mapy, přemýšlím.
Když to přestanu dělat, nažene mě to na třeba na něco takového. Ono by to asi bylo úplně skvělé, kdyby před tím pár dní nepršelo, krásná cesta lesem. A tohle jsem ještě optimisticky fotil. Když jsem tahal kolo s vozejkem z půlmetrového bahna, na focení jsem neměl ani pomyšlení.
Proč?
Vypojil jsem na chvilku hlavu a poslechl navigaci.
cesta je dobrá, ale na jiný kolo :)
I tak by se to dalo říci.
Ale vlastně i kolo by bylo v pohodě, ale ten pulmetrákovej vozejk byl kámen úrazu.
Snažil jsem se to obejet ze strany, vozejk chytil za strom, a už jsem byl tlamou v louži.
A dál už to ani zestrany nešlo, prostě protáhnout to bahnem.
Ale Šéf byl na mě hodný, jak jsem se dostal z lesa, pustil liják, a všechen ten sajrajt ze mě i výbavy umyl.
Nebylo to poprvé, a mám strach, že ani naposled, kdy mě navigace vedla někudy, kde možná v půlce minulého století byla sjízdná cesta, ale v současnosti už není.
Byla by to nuda, kdyby to všechno fungovalo na sto procent :-)
Tohle Map Factor umí.. vypneš si v profilu vozidla malé lokální stezky a frčíš po asfaltu :) Dokonce si i u jednotlivých tříd silnic můžeš nastavit jejich "váhu" a ono to pak podle toho naviguje.
Ani ne tak kolo, to je na tohle dobrý, ale ten vozejk v tomhle asi dost zlobí.
Jo musí bejt k vzteku, když máš ty relativně úzký berany budící pocit, že se na tý první fotce klidně protáhneš při kraji a pak se ti ten dvoukolák vzatu z jedný strany zachytává o stromy a z druhý topí v blátě...
Když tahám přívěs já, tak alespoň vím, že nejširší část soupravy mám pořád na očích... :-)
"Když jde všechno přesně podle plánu, tak je někde chyba" - tohle je, myslím, heslo britských jednotek SAS. :-)
...podobnou cestu jsem jel před lety v Rumunsku. Cestu jsem měl zhruba naplánovanou doma v PC a jel v pohodě- až na 40km-ový úsek spojnice. Před ním se cesta změnila postupně z asfaltky na podobnou cestu a protože dva dny předtím liják, tak nehrozilo zlepšení, navíc do stoupání 5-8% v lese. Za sebou naštěstí vozík jednokolku(číňánka)s 15kg, tak se dalo. Pak ale příšel jeden úsek(200m) po těžbě a nastalo přenášení všeho po částech- naboso a min. po kotníky v kalužích/blátě. I přes to na tento den mám krásné vzpomínky..
Já jsem asi bohužel trochu víc limitován časem, tak si moc bloudění nemůžu dovolit.
Jinak s tebou vcelku souhlasim, hledání cesty je príma dobrodrůžo :-)
Mám odolnější telefon s velkým sklem, bezdrátově nabíjitelný. Mám taky odolnou powerbanku s bezdrátovým nabíjením telefonů. Neřeším tedy mokré konektory během dne. Na víkend potřebuju pro jeden navigující telefon s mapy.cz 20Ah powerbanku, nejvíc žere rozvícené sklo, s blutu sluchátkem takto projedeš celý den vybranou trasou sice jen náhodou, bo ta hlasová navigace pro kolo je otřes pro bloudění v závislosti na citlivosti dat GPS teleféna, ale baterka v telefonu vydrží :-D
Jak už tu také bylo psáno nejen Radkou nebo Brahmou a dalšími, A4 s vytištěnou mapou s trasou se hodí v eurofolii zalepená taky a ty offline mapy na SD mobilu. Kompas mám teda v telefonu a v navigujícím telefénu můžeš vypnout simku, bo stačí jen gps a blutu, pokud máš sluchátko pro zábavnou navigaci :-D
Jezdím se dvěma telefonama, jeden pracovní (data) a druhý navigující, proto se snažím mít i druhou powerbanku a k tomu dvě nabíječky. Doporučuju mít dva pytlíčky, ve kterém budou po jedné nabíječce a jedné powerbance, ideálně také každý pytlíček v jiné brašně. Nerozbije se to pak teoreticky najednou. Loni jsem takto koupil dva náhradní telefony a jednu powerbanku... Hlavně to nesmíš, opravdu nesmíš, vážit, bo Tě z toho čísla na váze trefí...
Jako víkendový sváteční akciový jezdec nemám zkušenosti s cestováním týdne na navigaci, ale co už tu byly diskuze, tak potom to rychlé nabití powerbanky hraje velkou roli. Osobně bych tedy koupil pro delší cestu vezenou mrtvou hmotu jako ty "powerbanky" plnitelné nějakými AA apod. koupitelnými cestou. Pak bych zavolal Radkovi a domluvil s ním nabíjení ze SONa, že...
Na pracovním telefonu pak z rozmaru někdy sdílím polohu s manželkou.
Jakmile už jezdíš s powerbankou, tak na kolo už dej světla nabíjitelná z USB, pokud nebudeš mít SON. Světla mám z čajná s klasickým USB A konektorem, takže můžu jezdit přímo na powerbanky.
Pokud umíš s telefonem sdílet polohu, tak je to fajn, ale když potřebuješ, aby Tě našli, tak se vyplatí posílat printskrín skla mobilu.
Ty jezdíš v létě potmě? Já tedy mimo jednu bláznivou jednorázovou akci nikoliv. Zimní ježdění je skoro pořád se světly, ale to se přes noc snadno dobije. Mám světla dobíjená z USB, ale potřebuji je jen na zimu. V létě minimálně.
Prosím Tě podle čeho usuzuješ moje letní nesvícení?
No přece podle sebe? V létě za světla nesvítím, ponšvadž ty slabé výkony cyklistických světel jsou zanedbatelné.
Z mapy.cz si doma tisknu mapy přepdokládanýho výletu, označím si do něj trasu. Přecejen ten papír pojme nějaký to okolí.. a navíc je vcelku aktuální a nevadí mi když jo zmuchlám, ztratím, použiju a zahrabu atd. Jinak sebou vozím androidí mobil a tam je na výběr - Gůgleho mapy (u nás cyklo neuměj, ale uměj najít kdejakou píčovinu, typu hospoda obchod atd.. najdu kde jsem a podívám se do papíru) plus mám nainstalovaný offline MapFactor Navigator, kde se dá nastavit i kolo a ještě řešit typy povolených cest a cestiček... Offline navigace nežere data.. v brašničce mám powerbanku, pokud naviguju, při zastavení dobíjím.
Zkus ty mapy.cz, taky snad už umožní stáhnout mapu a jet off line. Ta volba horské/silniční kolo mě vyhovuje velmi.
Mapy jsou dobrý pro prvotní plánování, ale MapFactor je lepší v tom, že si v profilu vozidla můžu zakazovat jednotlivé typy silnic jak potřebuju (mapy maj jen silnici, horský). Je to dobrý , když jedem na nějakej vejlet spojenej s pivovarama, nebo s lidma, co na státovku moc nemusej, že si to nakliknu a nežádáné minimalizuju :)
Tak jsem to teda nainstaloval, a koupil ty mapy i premiové funkce, ale nějak se s tím nemůžu zkamarádit, strašně pomalu to reaguje, pomalu se spouští, vyhledává a přepočítává trasy.
Možná něco dělám blbě nebo mám blbě nastavený.
Jaj vyloučit nějaké úseky jsem zatím vůbnec nenašel
jé já jezdím podle komunitních map a v pohodě :)
profil vozidla. můžeš si definovat vlastní vozidlo a nebo v přednastavením vybereš co tě zajímá a klikneš na povolené typy silnic.. můžeš úplně zakázat, snížit preferenci atd.
Mě právě tahle volba vůbec nesedí.
Silniční kolo, tě často nepustí na lesní a polní asfaltky a někdy i na cyklostezky
Horské kolo, to se zase snaží až fanaticky vyhnout silnicím I. třídy i za cenu šílených objížděk skoro nesjízdnými pěšinami
Potřeboval bych něco mezi tím.
A to se nebavím o plánování průjezdu přes vesnice, kde to místo plynulého průjezdu po hlavní silnici naplánuje průjezd sice o 50m kratší, ale s několika křižovatkami, kde musíš dát přednost
Tak ve výslednu musím každých pár metrů zadat do mapy průjezdní bod, aby to ve výsledku odpovídalo moji představě.
Mě právě ta volba "silniční kolo" vyhovuje, právě proto, že mě nezavede na nějakou šotolinu, kde pak na Zelenáči trpím. Ale jak píšeš, i v režimu "silniční kolo" se poněkud dogmaticky snaží vyhýbat hlavním silnicím, což zvláště v těch vsích působí komicky, tedy pokud nikam nespěcháš, nebo toho nemáš plné kecky.
V listopadu jsem jel naposled (ale po dvou letech zase poprvé) na Paříž a prtože jsem jel na baterie, mohl jsem si dovolit nějaké ty zajížďky. Nasadil jsem režim "silniční" kolo a držel se ho naprosto důsledně, abych ověřil na mě notoricky známě trase, kudy mě vlastně povede.
Máš naprostou pravdu, sám bych trasoval malinko jinak. Leckde jako navigace, jinde po svém.
Třeba kousek za Norimberkem je krásná asfaltová cyklostezka, ovšem asi na 500 metrů přerušena, bez asfaltu, jen hladká ujetá zemina, sjízdná jako asfalt. A jen kvůli tomuhle kousku mě režim "silniční" kolo vedl po souběžné silnici. Jak najedeš na cyklostezku, už prostě ten nezpevněný úsek musíš projet, není zbytí, a navigace to vyhodnotí, že to nechceš, a tak se 15 kiláků trípíš na silnici, místo abys jel jako král na stezce.
Tu trasu na Paříž, tak jak to jedou Mapy.cz mám na www.DouceFrance.cz, poslední cesta vloni.
Přesně tak, režim silniční kolo neumožní průjezd leckde kde by s opatrností dalo i když dám průjezdní bod přímo doprostřed úseku a často to cpe na silnice 1.třídy.
To, že v režimu MTB se vyhýbá silnicím 1. třídy je snad v pořádku, jet na kole po jedničce beru jako extrém a opravdu jen v nejvyšší nouzi, ale MTB režim to brutálně cpe na cyklotrasy a cyklostezky bez ohledu na to kudy vedou. Ale že to někdy nacpe i na pěšiny, tedy krátce čárkovaná cesta je taky fakt. Občas nesmyslné zkratky bočníma uličkama je tak fakt.
Ta jejich aplikace fakt aplikace je fakt zoufale primitivní, jediný důvod pro použití mapy.cz jsou jejich mapy, které jsou prostě podstatně lepší než OSM. Používat to v zahraničí je nesmysl, tam i mapy.cz mají OSM a aplikací nad OSM je spousta lepších.
Od té doby co zrušily mapy.cz možnost volit typ dopravního prostředku pro jednotlivé úseky je ten jejich plánovač fakt bída, musím vždy nasekat mraky bodů aby to vedlo kudy chci.
Je to tak. Silniční kolo nepustí na kousek šotky normálně sjízdné a horské kolo to tlačí lesem po kotárech i kdyby měl najet dvakrát tolik výškovejch i délkovejch. Třeba to časem vylepší.
Tak se současným rozmachem "gravel" kol bych byl docela optimista, až na průjezdný profil je to nastavení které by se mi vyloženě líbilo :-)
Já v to vylepšení spíš nedoufám, vzhledem k tomu, že zrušili tu volbu různého způsobu dopravy pro jednotlivé úseky, přijde mi že spíš jejich snahou je to zjednodušovat aby to bylo pochopitelné i pro úplné dementy.
A v poslední době to rozvíjejí hlavně co se týče autonavigace, šéf mapy.cz je autíčkář.
Co koupit, na zkoušku, nějakou bazarovku?
Starší navigaci, na tužkovky od Garmina, teď lze koupit za pár korun, při normálním zacházení jsou to skoro nezničitelné, úsporné přístroje, takže bych se bazarovky nebál. Jen si musíš ohlídat, aby ti nějaký hajzlík neposlal poničený přístroj - aby neměl poškrábaný displej, utržené zapínací tlačítko a pod..
Třeba Dakota 10 od Garmina, na dvě tužkovky, nepotřebuješ hledat zásuvku. Dá se koupit pod tisícovku jak nová, jsou v ní české TOPO mapy.
Nedávno jsem neodolal a koupil ji za pár šupů manželce, a taky Oregona s foťákem a turistickou mapou Evropy. Když s ním vyšli na trh, stál přes deset tisíc. V podstatě už máme doma na každé kolo jednu navigaci :-)
Ale navigovat tyhle krámy neumí, trasu si musíš naklikat doma a uložit ji do navigace.
Stačí ti starý mobil z frcu, v něm stažené mapy.cz. – doma musí bý funkčí připojení přes wifi. K tomu pro zichr za pár stokorun powerbanku (< 100 g) . Já takto fungoval když jsem potřeboval být nedohledatelný přez cz sim kartu (covid).
Já ten starý mobil i powerbanku měl doma. Nevím co za mobil chtějí ve frcu, z dlouhodobého hlediska je asi ekonomičtější nový levný mobil.
Teď mě tak napadlo, existuje nějaká opravdu cyklomapa? Ne jen turistický hybrid, ale opravdu mapa pro cyklisty, kde by byly vyznačené nesjízdné (ale pro turistu stále schůdné) úseky a podobné pasti?
Zkus Shocart:
http://www.cykloserver.cz/cykloatlas
3 typy kvality cest, značky překážek, schodů, atd.
Něco je v Cykloatlasu https://www.cykloserver.cz/cykloatlas
OSM má velmi pokročilé možnosti tagovat druh cesty, typ a kvalitu povrchu a MTB obtížnost.
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:highway
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:surface
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:smoothness
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:mtb:scale
Předpokládám ale, že cest, kde to bude detailně vyplněno bude minimum.
Další věc je najít mapu založenou na OSM, která to zobrazuje.
Něco ukazuje https://mtbmap.cz/ ale v projektu na githubu se tři roky nic neděje a mapová data na webu jsou rok a půl stará.
Ono při tom množství lesních cest a vzhledem k tomu, že jeden liják nebo týden těžby to může kompletně změnit je tohle udržovat asi celkem nereálné.
Díky!
Tak jasně že podmínky se můžou měnit, ale jedna věc je rozbahněnost po posledním dešti, druhá věc je vjet do něčeho takovýhodle :-)
https://d34-a.sdn.cz/d_34/c_img_H_L/QeMQAT.jpeg...
Není to pod Tetínskou skálou? Takový trailík nad vodou. Mezi Řeží a Kralupami byl na pravém břehu také takový. Byl méně ostrý, zato mnohem frekventovanější. Ale už to tam upravili a kouzlo je pryč.
špatná dcera/sestra
https://mapy.cz/fotografie?x=14.3383492&y...
Jsem si popletl jména, ale mám radost, že jsem to poznal. Také jsem tudy nesl kolo.
Tak zrovna tohle je v OSM otagovaný jako mtb:scale=4 a navíc tedy ještě zákaz vstupu
https://www.openstreetmap.org/way/68996049
Fotografická mapa na mapy.cz je zajímavý další způsob jak zjistit jak to tam vypadá.
Zatím jediný, který mě napadl. Jeho funkčnost je nicméně diskutabilní.
Já na takhle obvykle sonduju šířku cesty kvůli tříkolkovatelnosti, nicméně jak se ukázalo při výletu na Závist, nikdo mi nezaručí, že jsou na fotkách všechny kritické úseky, nebo alespoň ty nejkritičtější...
Takže v konečným důsledku můžeš zjistit, jestli skutečně "NE", ale nepotvrdíš si, jestli opravdu "ANO".
Fakt si se tam dotáhnul z tříkolkou?!?
Ani náhodou, šel jsem tamtudy pěšky a stačilo!
Ale jako příklad mi to přišlo vhodné...
Moje "oblíbená" je zase cyklotrasa 4003
https://mapy.cz/fotografie?x=16.2804429&y...
https://mapy.cz/fotografie?x=16.2827281&y...
Teď už je v mapě aspoň slovy vepsáno, že jde o obtížně sjízdný úsek.
By mě zajímalo, kdo tamtudy tu cyklotrasu namaloval :-D
Občas mám pocit, že to trasují buď cyklomasochisti, co si takové terény užívají, nebo odpůrci cyklistiky, co jsou pak uspokojeni tím, jak to těm cyklounům zase natřeli.
Ale spíš bych řekla, že to tam prostě natáhnul někdo, kdo to tam nezná a podívat se na to nešel. A navíc se nevyzná ani v mapě, protože vrstevnice mu musely napovědět, že to asi obyčejná lesní cesta nebude.
A nebo naopak to mohl trasovat někdo, kdo chtěl cyklistům (kteří o to mají zájem) umožnit pohyb skrz chráněné území.
Máme tady taky pár takových, nejznámější je cesta od Dolského mlýna ke Kamenické stráni. Bez označení za cyklotrasu by se tam prostě nesmělo s kolem vůbec a spoustě lidí stojí za to, těch 300-500m přetlačit. Blbý je, že stále máme oficiálně jen ty žlutý "silniční" tabulky a tak to tam občas zavede někoho, kdo je zvyklý brousit jen asfaltík ...
V Krkonoších to vyřešili těmi dřevěnými tabulkami se symbolem bikera.
Přijde mi, že to je jak v který oblasti, tady v tom kopcovitém pohraničí se s tím tak nemažou a dají trasu i na celkem nic moc cestu, tenhle úsek je ale fakt extrém.
Nejezdí se tohle při Sudetech?
Podobných cest je tam víc. Místní borci to bez problémů jezdí.
Na odpruženém biku, ba i na hardtailu, se dá sjet ledacos.
Jezdí, shora dolu a někteří to fakt jezdí.
Já sem chtěl tehdy objet broumovské stěny a pak mi přišlo, že nestíhám, a tak sem v mapy.cz na mobilu našel tuhle zkratku, podle vrstevnic bylo jasný, že to bude krpál, ale čekal sem, že to bude normální cesta (jako je z druhé strany), když je to značená cyklotrasa. No nebyla. Těch 500 m od konce asfaltu k Pánově věži sem se nahoru hrabal skoro čtvrt hodiny.
V OSM a textových popisech cyklotras na webu jako třeba zde https://broumovsko.ochranaprirody.cz/sport... je vedena cyklotrasa 4004 v tomto trasování https://mapy.cz/s/calesukoga ale v map.cz tenhle úsek chybí. A taky je to součást MTB Sudety.
jezdí, většina sjezdu se dá i na lehu (-:
Už jsem to sem jednou dával, letos mě páteřní cyklotrasa 23 vytáhla na rušnou silnici č. 7, místo toho aby byla trasovaná po turistické modré.
Asi proto, že je to "páteřní" trasa, tak se jí snažej co nejvíc nacpat na asfalt. Tady na opačném konci dvacettrojky je to místy podobné. Vůbec bych jí nezačínal z Přípeře hnusným stoupákem po frekventované silnici na Maxičky. Já to značení moc nechápu, přece když chce někdo jezdit mezi auty, stačí mu autoatlas ...
Nevím jak u nás, ale Fanoušové tp mají.
https://www.francevelotourisme.com/itineraire
i v papírpvé podobě, kde máš navíc ještě povídání o všem, co má smysl cestou zkouknout
Mají v tom tradici. Měl jsem před lety v ruce itinerář k TdF a taky to bylo pěkné čtení.
Dřív jsem používal papírové mapy. Po pořízení chytrého telefonu jsem přešel na elektronické (offline vektorová OSM v Locusu), ale používám je v podstatě stejně jako ten papír: kouknu do mapy, porovnám se skutečností a podle toho většinou poznám, kde jsem a kudy dál (když ne, bývá rychlejší popojet k nejbližší ceduli, než zapínat GPS). Obtažení naplánované trasy fixou simuluju nahráním GPX. Kompas jsem zpočátku vozil, ale časem jsem zjistil, že ho vlastně nepotřebuju.
Když pospíchám a nechci bloudit, nechám trvale zapnutou GPS a pak už se jenom snažím, aby šipka na mapě sledovala čáru, ale to je nuda. Většinou cestuji proto, abych si to užil, a trénink orientace a paměti je vítaný vedlejší efekt.
Výhodou elektroniky oproti papíru je skladnost, nepromokavost, podrobnost a snadná aktualizace. Nevýhodou je v té mojí konkrétní implementaci zmatené zobrazování a skrývání názvů obcí v závislosti na měřítku: často vidím na mapě vesnici nebo i město a nemůžu trefit zoom, při kterém bych zjistil, jak se jmenuje.
K plánování používám:
* mapy.cz - úvodní automatické nalezení trasy v režimu silničního kola, následné ruční úpravy, ortofoto a panorama (snažím se vyhýbat úzkým hlavním silnicím bez krajnic), export do GPX.
* mapa.prahounakole.cz - povrchy, kopce, zákazy vjezdu, provoz a jiné cyklo-specifické informace.