Jelikož nás všechny Holfi celkem oprávněně obvinil z pouhého pustého tlachání bez vztahu k cyklistice, tak jsem vymyslel jedno aktuální cyklistické téma.
Nechci zde diskutovat to nejlepší světlo, které kdo vozíte. Chci diskutovat potřebný výkon toho světla ve vztahu ke způsobu ježdění na kole.
Je jasné, že pro jízdu po pusté známé silnici 3 km z hospody domů potřebujete jiný výkon, než pro ježdění lesem po cestě, kterou moc neznáte. Do osvětleného města zase potřebujete jiný výkon.
Další otázka je směřování toho světla. Někdo potřebuje jen na sebe upozornit, jiný potřebuje zejména vidět pod přední kolo. Další jezdí po neznámých silnicí nocí a řeší ztlumování světla, aby neoslňovalo.
Ceny světel jsou třeba od 300Kč po 4000Kč a ne každý potřebuje to nejdražší světlo.
Takže by mne zajímal vztah mezi způsobem jízdy a výkonem světla.
Já po Praze zejména v zimě jezdím po tmě a používám světlo SMART700 s USB dobíjením.
Max to dává na 2.5 hodiny 700 Lumenů, což celkem stačí i na úplně černou silnici zcela bez osvětlení. Ve městě se s tím dá v pohodě sjíždět po silnici 30km/h. Většinou jezdím na nižší výkon 350 Lumenů, což ve městě většinou stačí. S tímto výkonem to vydrží 6 hodin. Do lesa je to slabé a musí se volit, jestli to víc svítí do dálky nebo před přední kolo. Do města dobré.
Cena cca 1000Kč. Obsahuje to jeden lithiový článek 18650, který se dá při poruše vyměnit.
Uvažuji o světle Fenix BC30R (1800 lumenů) za 3500Kč. Má to dva reflektory. Jeden svítí do dálky a druhý před přední kolo. Je to také dobíjecí přes USB do dvou interních lithiových akumulátorů 18650.
1800Lumenů krátce na tlačítko, 1000Lumenů to dá 2.5 hodiny a mých 400 Lumenů opět 7 hodin jako moje Smart 700 světlo. Užiju to dělo, nebo je to pro mne jen těžší bazmek na chlubení?
Jezdím hlavně dopravně po Praze a to i v zimě za tmy. Že bych jel se světlem v terénu nepamatuji. Jednou ročně podnikám noční výlet kolem Prahy po silnicích.
Tak v podstatě sis odpověděl sám, čím horší povrch, tím víc světla je potřeba, stejně tak pro vyšší rychlost, pokud to tam neznám, pokud není veřejné osvětlení. Konverzi výkonu světla na osvětlení cesty, tedy převod lumen -> lux záleží dost podstatně na tvarování světelného kužele.
Já za úplné tmy nejezdím, ale co sem měl dvě světla, tak 400 lm mi na slušné cestě přišlo nic moc 700-800 už celkem šlo.
Ano pro opravdové svícení v úplné tmě, to je v Praze vzácnost, je 400 Lumenů málo. S 800 Lumeny se už dá dobře jet.
Inu, jak už jsem tady posílal kdesi jinde, vozím vpředu "obrysovky" za účelem "být viděn". Celkem čtyři bílé ledky. Naprosto dostatečné na pohyb místy, kde nehrozí setkání s autem, tedy vyhrazené cyklostezky apod, umístěním na blatníky varuju dopředu o své šířce.
Hlavní světelný výkon na předním konci mi zajišťuje Fenix BC35R. Kolik má světelných režimů popravdě ani nevím (budou to 3 nebo 4), protože mi i na osvětlení cesty v neosvětlených částech Prahy stačí 2 nejslabší režim.
Hlavní pointa výběru tohohle světla nebyla ani ve výkonu, jako v:
1) shora oříznutému svět. kuželu.
Jelikož na lehotříkole je montáž světla nevyhnutelně nízko a pro dosažení racionálního dosvitu musí být světlo dost "vodorovně", strikně oříznuté světlo nesvítící všem do xichtu jsem vyhodnotil jako nutnost.
2) externí ovládání
Jelikož mám světlo namontované prakticky u šlapek, ovládání světla přímo je za jízdy prakticky vyloučená, druhou nutností světla tedy bylo externí ovládání (kabelem), které jsem si mohl pohodlně vytáhnout o ten metr dál na řidítko.
Možnost "probliknout dálkovkama", které světlo umožňuje, už jsem v provozu párkrát použil a dosavadní zkušenost je, že pokud s okolními auty komunikujete "jejich jazykem", přinejmenším to ničemu neublíží.
Stran výkonu je to tedy do města trošku overkill, bohužel slabší (levnější) světla obvykle postrádaly výše popsané "nezbytnosti"...
Nový model obrysovek (+ blinkrů) pro nový rok :-)
žebro nahoře je funkční nebo jen okrasa?
Těsnost 3d tisku? (jsem už řešil prosakující)
Žebro je čistě estetické, je v tom (bude v tom) zakletých osm celkem obyč LEDek, nároky na chlazení nula.
Pokud by tisk sáknul, nemělo by to vadit, co prosákne steče po stěnách a odteče spodem podél blatníku, vodotěsnost je proti dešti, ne na potápění :-)
Tvůj Fenix má čtyři režimy svícení:
turbo na tlačítko 1800 lumenů, 400, 150, 45. Předpokládám, že jezdíš na těch 400 lumenech jako já. Ovšem do úplné tmy ti to stačí? Nepotřeboval bys víc?
Oříznutý kužel svrchu schvaluji. Tak to má být. Ovšem, ne každé světlo to umí. Od jakého výkonu je to už nutnost?
Pokud je to tak, pak jezdím na 150.
Víc bych nepotřeboval, na nejvyšší režim nejezdím, tím jsem si 100% jistý.
1) ber v potaz, že jezdím na tříkole a tedy po alespoň jakž-takž cestách
2) dlouhodobě jsem zvyklý spíš na nižší výkony světla, oči přizpůsobené šeru mají možnost zahlídnout i ledacos mimo kužel vytnutý světlem. Když máš světlem vypálený střed, šance že uvidíš něco mimo něj se rovná prakticky nule.
Oříznutí světla pokud vím nutnost fakticky neni, v německu tuším ano, ale u nás je to pořád jen slušnost.
Výkon od kterého to bude "nezbytnost" asi těžko dopátrat, protože výkon který ti do očí z černočerný tmy přijde "bolestivej" ti v městském světelném smogu přijde nezajímavej...
Při těch 150 vysvícených Lumenech jezdíš po silnici zhruba jakou rychlostí? Určitě se s tím jezdit dá, akumulátorové světlo na žárovkových reflektorech asi víc nedávalo. Ale nešlo to moc rychle.
těžko říct, tachometr podsvícenej není, takže když potřebuju světlomet, už dávno na něj nevidim.
Nejsem si nicméně vědom, že bych nějak měnil jízdní styl, takže když mě nebrzdí kopec, nedostatek energie při návratu domů atp, 25-30 cestovních kilometrohodin držím.
Na stranu druhou, míst kde to reálně lze není v zástavbě zase tolik a v momentě kdy si člověk uvědomí, že to světlo právě díky oříznutí nemá šanci osvětlit šípkovej šlahoun přečnívající ve výši očí do cesty...zpomalí tě to podvědomě.
Pokud se nechystáš na noční traily, myslim že je to světlo víc než adekvátní.
Všechny diskutéry, kteří budou odtahovat tuto čistě technickou diskusi do tlachání budu nemilosrdně mazat. Tlachacích témat je tu dost. Vyžijte se tam. Mne zajímají výkony a světel, směřování a tvarování jejich výstupu a hlavně závislost potřebného výkonu na typu povrchu vozovky. Také by mne zajímalo, od jakého výkonu je třeba už světlo sklápět, aby neoslňovalo.
Mám zato, že skoro ona všechny moderní světla jsou spíše bodová a jasně směrovaná a proto tu jde o oslnění směrem. Tady buďto složitě přepínáním jako u automobilů, či sklápěním, což by nějak šlo řešit.(Kdysi bývaly u silnic ony tabule k seřízení světel)
APP. Tak trochu mimo hlavní tema - podle mě je hlavně pro motoristy důležité i to zadní světlo, svět.výkonem by mělo být na úrovni automobilů.
IMO v tom oslnění nejde jen o výkon, většina cyklosvětel má velmi malé reflektory, např. moje Nitenumen X8 má dva reflektorky o průměru 16 mm, tedy světlo vychází z plochy 2x 2 cm2, přitom umí až 1200 lm, což je skoro jako 100 W žárovka. Tedy to představuje velmi malý velmi jasný bod. Pokud by to světlo vycházelo z plochy 10x10 cm jako je to (hrubým odhadem) u auta, tak to zdaleka nebude tak zlé. To je jako dívat se na matnou a čirou žárovku o stejném výkonu, tuhle zkušenost má asi každý, matná je daleko méně nepříjemná než pohled přímo na vlákno v žárovce čiré, proto se taky taková úprava dělá.
A taky je pocit oslnění jednak individuální a jednak záleží v jak moc světlém prostředí se pohybujeme, po probuzení nás oslní i slabá lampička a pak si přivykneme. Takže pokud potkám v noci chodce, který se pohybuje potmě, tak mu může být nepříjemné i světlo, které je jinak v pohodě.
Asi je tu důležité nasměrování. APP. Tak jsem si vzpoměl na přítele, který měl gdysi na autě onu sadu světlometů tehdy halogenů a jak říkal, jedny speciálně zacílené na otrlé netlumící řidiče náklaďáků sedící výš. Tvrdil, že přepínali okamžitě....
Abych zjistil čím a jak moc svítím, tak jsem musel sáhnou archivní hromádky. Myslel jsem že mám to současné světlo o něco dýl, ale bude to teprv 9 let.
Mám Fenixe BT 10 a má 3 režimy svícení + strobo.
Výkon svícení to má 80, 200 a 350 lumíků. Po dobré a nerozbité silnici běžně jezdím na 80, bohatě to stačí, mimo silnici nebo na rozbité mám 200 a také velmi dobře stačí. Když ho mám přizvednuté, tak už hodně oslňuje řidiče proti.
A výkon 350 zapínám jen v dost náročném terénu. Někdy v opravdu obtížném terénu a zvlášť v neznámém sjezdu by se hodilo mít tak o 100 až 200 víc, ale i tak se to dá naprosto bezpečně a s přehledem zvládnout. V nejhorším si krapet přibrzdím. Pro jízdu na kole to má víc než dostatečný dosvit 140 m.
Uvažoval jsem o novém světle, třeba BC 30, svítí to velice hezky a do sjezdu v obtížného terénu mimo cesty by bylo lepší, ale kvůli nějakým 2 jízdám zab rok to je zbytečný.
Děkuji za inspekci archivu :)
Na tobě je jasně vidět, že na co si člověk zvykne, to má a s tím jezdí. Jsi proti mně o 100 .. 150 lumenů níže. Ale třeba máš jen lepší zrak.
Kdyby v té době byla k mání BT 20, která měla výkon 100, 300, 450 a 750 lm, tak bych určitě ji koupil a byl bych víc než spokojený a určitě by min to bohatě stačilo.
Už dost let moc dobře nevidím, a nejhorší to je za šera a při přechodu ze světla do velkého stínu, to musím hodně zpomalit. Občas to je dost sranda loterie když vlítnu ze světla z luční pěšiny do hodně tmavého a hustého lesa. To s potížema vidím kde je pěšina mezi stromy a pevně doufám, že na pěšině není zapomenutý pařez :-) A když včas nesundám tmavý brýle, tak je to vůbec loterie trefím - netrefím :-))
Šedý zákal, už mi ho také našli. Ale zatím mi brání fokusovat jedním okem na monitor počítače. Ve tmě si myslím vidím stále dobře.
Šedý zákal snad ještě ne, mě k občasnému potrápení stačí šeroslepost.
Fenixe BC30 mám. Není pravda, že jeden reflektor svítí do dálky a druhý do šířky, svítí oba stejně. Na silniční ježdění používám Fenixe BC20 (mám variantu 1 i modernizovanou 2), na krosce do lesa, terrainu a vůbec v kombinaci právě s BC30 (variantu R bez vyměnitelných aku nechci), kdy 20 svítí furt naplno blízko před kolo a 30 víc dopředu na nějaký nízký stupěň s tím, že když potřebuju, zašajním čudlítkem turbo. Takhle je to OK. Uvažuju, že si tu 30 dám i na silničku, krásně se hodí na prosvícení blbů, co si myslí, že cyklistovi se dálkovky vypínat nemusí, nebo na temné motající se postavy
Na stránkách Fenixe malují u BC30R dvojí směřování světla. Předpokládal jsem, že je to dělané osovým rozhozením těch dvou reflektorů. Takže je to jejich tvarováním a jen jsou zdvojené?
Používaš Fénixe s vyndavacími akumulátory, které nabíjíš externě. Jak často měníš na cestě v noci ty akumulátory za nabité?
nene je to stejné jako u BC 20 (která se už nedělá) tvarováním plexi vepředu. Svítí to viz obrázek (to je BC 20 starý model .. ale kužely to má všechno stejný, liší se to lumeny a mírně barvou světla). Druhý obrázek je, když se ze starokolisty stane mičurinec a rozhodně se křížit zbytky světel :)
Takhle to vypadá zepředu, všechny 3 typy.. když jedu teď v zimě, kdy je tma a svítím už od výjezdu, tak jednou v tý 20 aku vyměním. Mám tam 3400 článek, jezdím tak na 2-3 hodiny (někdy víc), světlo vydrží tak 2, 2,5 hodiny podle toho na kolik ho zapnu. Většinou jede tedy naplno, když už je tma, při stmívání bliká.
Aha, takže to máš naplno. Mám pocit, že to naplno stavěli vždy na ty cca 2 hodiny. Vyvíjí se jak LED tak články. Takhle naplno jezdíš jen v terénu, nebo i po silnici?
Máš pěknou světelnou rampu.
to třetí nahoře je tam jen položený pro srovnání :) Ty BC 30 mám puštěný při tmě naplno všude, i v asfaltu jsou díry, který rád netrefim. Je to mazlý hýml.. znova fotit nebudu, doufám, že je to aspoň trochu vidět.
Oprava BC20 mám puštěný naplno :)
Hmm a když je to seřízené, tak přepínáním můžeš i tlumit při "blikání" motoristů...
Tak ještě jednou ostřeji za světla... ty vroubky v horní třetině reflektoru lámou světlo dolů. Pokud se tedy dají dva Fenixy seřízené tak, aby jejich světelné kužely na sebe navazovaly, získáš hodně dlouhý docela rovnoměrně osvětlený prostor před sebou. Jako "dálkový" se hodí ta BC30, má větší svítivost. Jak svítí jedna BC20 V1 je vidět na tý fotce se starou plečkou. Na rozdíl od mudrce Zanyna si nemyslím, že tohle je bodové světlo.
Inu - sorry. Ono z fotek se to poznat nedá.
Podobné vroubky má i Gaciron V9D, trochu to světlo sráží dolů a prodlužuje to světelný kužel, ale vliv na omezení oslnění je celkem malý, i když to výrobce tak prezentuje.
Jak to funguje Garcinomu netuším, ale u Fenixe , jak je i vidět na fotečce, to funguje docela obstojně.
Při té kombinaci BC20 a BC30 v terénu používáš kupředu který stupeň? Má to kráktodobé turbo 1800, střed 1000 lumenů a minimum 400 lumenů. Používáš těch 1000 nebo 400 lumenů? S 1000 bych byl asi také spokojený. 400 mi přijde do terénu a bez dalšího osvětlení málo. Ale nedokážu posoudit vliv toho druhého světla svítícího před přední kolo.
Já mám BC 30 V1 a ta má pět režimů výkonu: Turbo 1800 lumenů (po dobu zmáčknutí, max asi něco kolem 30 s jakmile vypne ochrana přehřátí.. ještě mi nevypla) -> 1200 lumenů -> 500 lumenů -> 200 lumenů -> 100 lumenů -> varovné blikání (200 lumenů). Normálně mívám puštěných těch 500 a pak si přisvítím turbem. Při 1200 turbo už smysl nemá.
Teď se prodává V2 a ta je o fous svítivější.
Turbo 2200 lumenů (po stisku tlačítka, max. 30 s) -> 1500 lumenů -> 600 lumenů -> 200 lumenů -> 50 lumenů -> varovné blikání (pulzování mezi 50 a 600 lumeny).
Mám Gaciron V9D - 1600. Má režimy - pulzování 50 až 100 lm, svícení 200, 400, 800 a 1600 lm + strobo 1600, ale to se snad ani nedá použít.
Má žebrované sklíčko, takže by neměl moc oslňovat. Kužel světla jě dost široký a pěkně rozložený. Nevýhoda je vestavěná baterie a držák, který při sundávání světla v mrazu rád praská. Výhoda je možnost použití světla jako powerbanku nebo dálkové ovládání.
Na silnici, kde to znám, jedu za sucha 200 lm, za mokra nebo při rychlejší jízdě 400 lm. Maximum 1600 lm používám jen vyjímečně, pokud chci probliknout auto, které odmítá ztlumit dálkové. Vždycky to pomohlo. :-)
Novější modely už mají vylepšený držák.
Jen pro zajímavost. Nevím, kolik je na tom pravdy, ale od kolegy jsem se dozvěděl, že v současné době je nejlepší česká svítilna Lucifer.
Za tmy nejezdím, takže víc o tom nevím.
https://luciferlights.net/vykonne-celovky
Neřekl bych, že na kolo je čelovka to nejvhodnější světlo
Za 490,- lze dokoupit držák na řidítka.
To je pěkné, ale není to dobrý držák. Dobrý držák je nenejen pevný, ale dá se rukou za jízdy nastavit ve směru nahoru a dolů, ale také trochu i do strany. Na vlaštovkách se to velice hodí.
Aby držák pevně držel a nemohl se samovolně hnout jak to chce vyhláška a aby šel nastavit rukou za jízdy jsou poněkud protichůdné požadavky.
I ten šroubovací držák třeba od Fénixe, když za něj pořádně vezmu, tak ho trochu protočím. Na pevnost světla to vliv nemá. Můj Smart má drobnou korekci i do stran.
Príma, díky. Na horáku mám vlaštovky a korekci potřebuji. Tedy až si ho koupím.
Noční trailový psüchopati vozej brutální bombu na řidítkách a menší světlo na helmě, čili vlastně čelovku. Prej je docela fajn, když máš nějaký světlo, který se otáčí tam kam tvoje hlava, protože v prudkých zatáčkách ty řidítka prostě neukazjou kam bys potřeboval.
Asi to bude jako se vším, tedy otázka priorit.
Pro městského dojížděče asi spíš nevhodné (osvítit si řidítka je DOST na pendrek), na stranu druhou, když nastane pasáž, kde tlačíš, čelovka bude vhodnější než světlo na řidítkách kola.
Souhlas, čelovku na kole jedině někam, kde je člověk sám. Na "být viděn" je potřeba něco, co trvale svítí nebo nějak pravidelně bliká směrem dopředu, ne něco, co při každém ohlédnutí na nepředvídatelnou dobu zmizí a při kouknutí nevhodným směrem oslní. Na "vidět" je potřeba možnost libovolně se rozhlížet a to moc nejde, když musím mířit světlem pořád před sebe. Jo, dá se namontovat jedno slabší světlo na kolo a druhé na hlavu a pak to celkem funguje.
Čistě technicky je taky lepší, když je světlo výrazně níž než oči, protože potom líp vykresluje stíny v dírách na silnici.
Dobře, že jsi se objevil.
To tvé automatické stmívání dálkových světel je jen technická libůstka, nebo máš už světelnou rampu na úrovni automobilu a je to zapotřebí?
Jaký výkon asi tak dopředu vysvítíš?
Od jakého vysvíceného výkonu si myslíš, že to stmívání či i jen lepší směrování světla má smysl?
Světlo nízko sice dělá stíny a odhaluje nerovnosti, ale zas nevidíš jak hluboká díra v tom stínu je.
Čelovka na kolo se hodí jako druhé světlo do terénu. Má výhodu, že jí snadno natočíš směrem, kam zrovna potřebuješ vidět. T.j. do zatáčky, na detailní průjezd vedle díry a podobně. Na silnici to dokáže být velkým zlem, poněvadž není problém se s výkonnou čelovkou podívat protijedoucímu řidiči do očí.
Ty Lucifery jsou hodně výkonné, ale také už potřebují powerbak na týle čelovky, tak jak tomu bylo v době žárovek a plochých baterií. Je to těžší. Našel jsem jejich svíticí výdrže v závislosti na vysvíceném výkonu. Kupodivu se svým akupackem dosahují časově dvojnásobné délky svícení.
Čelovka Lucifer M6:
1700 lumenů 1.75 hodiny
850 lumenů 4 hodiny (to je velmi pěkné)
410 lumenů 10 hodin (také 2x tolik co moje Smart. Jak to dělají?)
210 lumenů 18 hodin
Čelovka Lucifer S2X s jedním článkem Lion 18650 už má poloviční doby odpovídající našim běžným světlům na řídítka:
950 lumenů 1,75 hodin
470 lumenů 4 hodiny
230 lumenů 10 hodin
Je to o velikosti baterie.
Akupack na zátylku může být, ale nemusí. Prodává se prodlužovací kabel a pak může člověk mít aku kde je mu libo. V brašničce pod rámem, v batohu na zádech či jen v kapse. Mám čelovku M5, ale vozím ji spíš jako zálohu. Na hlavní svícení mám Convoy S2+ s 1000 lm, kde používám většinu času prostřední mód s 300 lm. Plný výkon používám vyjímečně a nejnižší také. Je to tak na posvícení na papírovou mapu, kterou ale už nevozím.
Lucifer je dobrá svítilna, ale nejlepší české (a asi i světové) jsou tyto:
http://solclighting.com/cs/
Není to pro šetřílky, za kvalitu se hold platí.
Do terénu je spousta světla naprostá nezbytnost. Mám jednu výkonnou na dálku a dvě menší na osvětlení prostoru před předním kolem. Kvůli radiusu řídítek jsou samozřejmě umístěné na hrazdě před představcem. Čelovka je do terénu také naprosto nezbytná. Je třeba vidět nejen dopředu, ale i kam zatáčím.
Do města není potřeba nejsilnější svítilna na trhu, ale silné světlo se hodí taky. Cyklista nemůže uvažovat, že díky pouličním lampám vidí dostatečně, ale že hlavně musí být viděn! Bludičky o výkonu pár set lumenů se dají na silnici velmi lehce přehlédnout.
Koukejte hlavně na parametry a nešetřete. Jde o vaše životy.
Herr Solc tady kdysi měl založené téma kde se pokoušel propagovat ty svoje lampy. Výsledkem byla poměrně vášnivá diskuse a obecné odmítnutí.
Masakrální výkon, RGB světlo doplněné o UV a sofistikované ovládání o asi třech zanořených menu, pokud se pamatuju dobře byly asi největší mínusy.
Na noční trailování, kde můžeš svítit na všechny strany bez ohledu na cokoliv asi použitelné, mezi ostatní účastníky provozu naprd. To vše s cenovkou přinejmenším premiovou.
Pokud teda od té doby nepřišel s něčím opravdu pro cyklisty...
Ne nepřišel s ničím novým. Světla potřebují mimo dvou externí akupack. Ta dvě, co mají interní akumulátor a jsou tedy spíš pro cyklisty, stojí 2x tolik co Fénix a ani ten není levný. Je to světlo 2x lepší? Já ho nechci pomlouvat, ale jen z toho prospektu mne to nepřesvědčilo.
To bylo v podstatě předmětem diskuse tehdy.
Ty světla nejsou špatný, technicky vyloženě vyšperkovaný, ale tam někde leží ten problém. Výkonově leží nesmyslně vysoko (pro běžného cyklistu), obsahují hromadu funkcionalit, podle hesla "abych na něco nezapomněl, raději tam narvu všechno".
Diskutovalo se to předtím, než jsem si koupil přední světlomet a koupil jsem si Fenixe, tolik k tomu, co jsem vyhodnotil jako lepší v poměru cena/výkon (a NE, "výkon" v tomhle případě neznamená jen lumeny)
Také mi to tak přijde a ten Fénix mi přijde vlastně mnohem cyklističtější. Ne obecně lepší, ale lepší pro připevnění na řídítka kola.
Lepší pro připevnění, lepší pro ovládání, prostě obecně ergonomičtější.
Výkonově pořád minimálně dostatečný.
A hlavně cenově výrazně příznivější.
Ono to nebude o tom, že by ty megafirmy neuměly udělat takový megašajnidlo, jako spíš o tom, že se trochu zabejvaly výzkumem, co je možný prodat a za kolik.
A pak vyrobily světlo pro konkrétní aplikaci.
Nejezdíš v noci a už vůbec ne v noci v terénu. Nejsi cílová skupina.
Externí akupack je nezbytnost, abys nemusel každou chvíli měnit baterie. Ničemu nevadí a nijak nepřekáží. Je připevněný na rámu a připojený kabelem.
Pokud bys někdy vyzkoušel třeba noční Říp, věděl bys, že by ti obyčejný Fénix s jednou osmnáctšestsetpadesátkou zhasnul už v Kralupech.
Nejsi cílová skupina, nemáš s nočním ježděním žádné zkušenosti, ale víš, že tohle cyklisté rozhodně nepotřebují. Řada lidí je odborníkem na cokoliv...
Nevím jestli cyklisté tohle potřebují, ale rozhodně bych takového mag... s tímhle nechtěl na silnici potkat.
Vždyť píši jen, že mne nepřesvědčil. Jinak máš pravdu, nejsem jeho cílová skupina. Pro moje ježdění po Praze, jeden podvečerní výlet do noci po silnici za rok a občasný pozdní návrat z terénu mi Fénix postačí s velikou reservou.
Ne, cyklisté tohle nepotřebují.
Drtivá většina cyklistů tohle nepotřebuje.
Je fajn, že těch 30 nadšenců v republice si to může koupit, když mají pocit že to užijí, ale deklarovat to obecně jako cyklistické světlo je prostě zcestné.
Opravdu to cyklisté nepotřebují? Ptal jsi se jich na to? Opravdu si myslíš, že v republice za tmy nikdo nejezdí? Až na těch třicet, pravda :-))
Cyklisté jezdící za světla po cyklostezkách a vracející se domů za šera to opravdu nevyužijí. Pokud bys jezdil v terénu a vracel se za tmy, tak bys to pochopil.
Fakt ti to světlo na fotce přijde jako naprosto necyklistické? Dokonce jako zcestné? Můžeš sem dát fotku svého světla, které je nejspíše úplně jiné a tudíž splňuje "parametry cyklistického světla"?
Většina to nepotřebuje, menšině se to velice hodí. Netřeba se kvůli tomu hádat.
Jak už jsem tady někde napsal, na lesní trail kde si můžeš dovolit svítit všema směrama jako blázen to může fungovat a být platné a užitečné (ačkoliv kdybych tam dělal hajného a měl na starosti zviřátka, asi bych tě hnal sviňským krokem)
Drtivá většina cyklistů nejezdí za podmínek, kde by takové světlo alespoň teoreticky mohlo dávat smysl, na to se jich nemusím ptát, stačí koukat okolo sebe. Jeden by se až divil, kolik kol nemá světlo vůbec žádný.
Cyklistická nevhodnst není o tom, jak to světlo na fotce vypadá, ale o tom, jak svítí. Už jsem zmínil, že oříznutej světelnej kužel považuju za nezbytnost.
Pokud by se nějakou náhodou Solcovic světla masové rozšířily (což je díky ceně krajně nepravděpodobné), velmi pravděpodobně by na sebe nenechala dlouho čekat nějaká vyhláška, která by upravovala cyklistický světla stran výkonu, úhlu vyzařování atp. Zatím je to na tomhle poli dost vágní, pravděpodobně z historických důvodů.
Světelný výkon svých světel neznám, jenom počty LED a napájecí proudy. Kužel mám vždycky kruhový, rozptyl kolem 15°, úhel sklopení takový, aby co nejvíc světla skončilo na silnici přede mnou a zároveň mě neoslňoval přepálený flek přímo před kolem (referenční osa protíná zem zhruba 5..10 m daleko).
Horní hranici, kdy už to začíná fakt oslňovat, jsem našel: 24 pětimilimetrových LED půl metru nad zemí, napájení cca 19 mA pro každou (jmenovitý proud je 20 mA). Zároveň je to pro mě spodní hranice pro bezpečnou jízdu potmě při snížené rychlosti.
Spodní hranice, kdy světlo neoslňuje, ale už je dost intenzivní na to, aby si ho včas všimla protijedoucí auta, leží někde nad kombinací 16+2+2 LED čtvrt metru vysoko, kterou mám na jiném kole (16 je sklopených a 2+2 míří vodorovně dopředu, takže se to těžko porovnává). Dosvit jenom pár metrů, samostatně na jízdu potmě stačí jenom když jedu krokem.
Dvě výkonové LED s 15° optikou a odběrem 200 mA pro každou se mi osvědčily jako naprosto adekvátní dálkovky, se kterými nemusím nijak omezovat rychlost, ale které radši zhasínám, když něco jede proti. Přesný světelný výkon nedokážu změřit, ze jmenovitých hodnot odhaduji cca 100..200 lm dohromady.
Jaký máš úbytek napětí na té rozsvícené diodě, té jedné z 24.
Když předpokládám úbytek 2V, tak mi celkový vysvícený výkon při 19mA vyjde asi 1W. To není mnoho. (24x0,019*2)
Rozptylový úhel 15° dává prostorový úhel (PI*(sin(8.5))2=0,068 steradánů.
1W do 0,068 steradiánu dává 14 Lumenů.
Někde je chyba :(
Ale i tvých odhadovaných 200 lumenů je docela dolní hranice použitelnosti.
Úbytek napětí na těch malých bílých ledkách je něco přes 3 V, takže těch 24 dohromady cucá něco kolem 1,5 W.
Chyba je nejspíš v tom, že se převádíš watty na lumeny vzorečkem pro převod lumenů na kandely. Převodní poměr lm/W je konstrukční parametr LED a vypočítat nejde. Svítivost těch mých 5mm LED je pravděpodobně něco přes 10 cd, ale přesně to nevím. Jestli je úhel opravdu 0,068 sr (nevím, se steradiány neumím počítat), tak vychází celkem 16,3 lm. Hm, to je pořád nějak málo.
U těch výkonových LED jsem vycházel z údajů výrobce: 160 lm při 350 mA. 200 lm dohromady je nejpravděpodobnější.
Lumen je jeden watt do jednoho steradiánu. Steradián je prostorový úhel, který na jednotkové kouli vysekne jednotkovou plochu.
Ale je to k ničemu, poněvadž to stejně neumíme přepočítat.
Zkusím to večer ještě jednou v klidu a pomalu.
Před pár lety jsem začal experimentovat se světly od Busch Muller
https://www.bike24.com/p238291.html
,která napájíme dynamy Shutter Precision https://www.bike24.com/p2107159.html
Svítíme stále i přes den. Odpor dynama je téměř nulový. Svítíme i zadním červeným světlem. Když jsem před těmi pár lety potkal někoto takového, kdo svítil přes den, tak jsem si pomyslel něco o bláznech a o přehnané úzkostné starosti o bezpečí. Avšak teď se na to dívám jinak. Tahle naše světla používáme na svých kolech celá rodina a výhody jsou tyto:
1. neřeším baterie, nestatám se zda mám nabito. Popadnu kolo a jedu a když se někde zdržím a zatmím, tak je mo to fuk.
2. už se nestává, že se v protisměru někdo chystá předjíždět, což většinou znamená, že to musí nacpat mezi mne a předjížděné auto. S tímhle světlem je tohle předjíždění prakticky zmizelo.
3. vidím na dálku zbytek rodiny
4. světlo svítí opravdu hodně a mám ho naklopené tak, že díry v cestě vidím ve velkém předstihu a rychlý sjezd za tmy není problém.
Ne že bych něco měl proti konkrétním značkám, ale tohle jsou obecné vlastnosti jakýchkoli světel napájených jakýmkoli nábojovým dynamem :-). Ale jo, jednu zásadní výhodu to světlo od B+M má: dobře tvarovaný kužel. Maximum světla jde na silnici, minimum do vzduchu a do očí. Není potřeba přepínat mezi potkávacím režimem, při kterém neoslním, a dálkovým, při kterém vidím na cestu, protože mám oba zároveň.
Jednou si ho asi pořídím a otestuju.
taková světla znám také, již delší dobu.. stačí do nich osadit LED modul a napájet dynamem KING.. takových 350 lm to udělá :) Zde v kombinaci s moderním fenixem :)
Pana Solce jsem chtěl přemluvit, jestli by se právě nepustil do návrhu LED modulu do standardního cyklosvětla s lepšími vlastnostmi, než ty komerčně dostupné od Petzlta, ale je nějak zahleděn do svých megašajnidel a nic...
Problém je v tom, že udávají osvětlení plochy 70luxů a to se bez znalosti vyzařovacího úhlu nedá přepočítat na svítivost (počet Watů do prostorového úhlu 1 steradián). Všechny výkony zde udávané jsou v Lumenech a těch 70 luxů nedokážu přepočítat.
Jo, ten přepočet brutálně závisí na tvaru vyzařovaného světla. Busch + Müller to uvádí všude v luxech a i další výrobci, on totiž dosažené osvětlení definuje i ten německý předpis na cyklosvětla. Ta nemožnost to srovnat je frustrující, ale ono to asi vážně plně dobře nejde, ale mohli by uvádět obě hodnoty.
Měli by. Já takhle prostě světla s popisem v Luxech odvrhuji. Takový popis je mi k ničemu. Je zajímavé, že to jsou většinou světla s hodně tvarovanou vyzařovací charakteristikou. Světla se souměrným kuželem jsou popsána většinou v Lumenech, tedy svým vyzařovacím výkonem.
Téma, nebo spíš přispěvatelé se vyčerpali, tak si dovolím udělat shrnutí a zevšeobecnění.
Světelný výkon cyklistického předního světla je závislý na způsobu noční jízdy a členitosti cesty, po které se jede. Čím složitejší cesta, tím větší výkon je potřeba. Do terénu nestačí jen světlo montované na kole, hodí se zde čelovka (může být slabší než hlavní světlo), kterou se nasvítí zrovna potřebné. Na silnici je čelovka nevhodná, poněvadž její světlo je směrově nestabilní a dokáže hrubě oslňovat.
Na hladkou prázdnou silnici bez okolního osvětlení většině stačí výkon okolo 200 lumenů.
Do města do provozu, kde každý svítí a je třeba obstát v konkurenci aut, je lepší 400 lumenů.
Pro rychlou jízdu po rozbité silnici, kde je třeba hledat díry to chce okolo 600 lumenů.
Pro jízdu terénem klidně 1000 lumenů a více a čelovku k tomu.
Údaje vychází z individuálních preferenci jednotlivých cyklistů. Není to dogma, každý to cítí trochu jinak. Také každý jezdí trochu jinak a jinde.
Takže konkrétní doporučení na jaké přední světlo -vhodné na silnici, tma, rychlost okolo 30km/h, neoslňovat protijedoucí auta, slušná výdrž s indikací stavu, ovládání dálkové a aby to nebyl cenový nesmysl. Momentálně mám bludičku od ťamana, na chůzi dobré, ale pro rychlejší jízdu tragické, je to tak akorát abych nebyl pro okolí neviditelný.Okukoval jsem Fenixe BC30, ale nějak se jsem se ztratil ve verzíh provedení.
Mám starší BC35R a plná spokojenost, takže současných BC30R a BC30R V2.0 bych se v principu nebál.
Z uvedených bych volil asi "starší/nižší" verzi, protože má externí ovládání na kabel a bezdrátovým technologiím já nevěřím.
Jo ten Fenix je docela príma. Je sice dražší, ale chybu neuděláš. Jen si musíš vybrat, jestli chceš dobíjet externě a moci vymněňovat po cestě nabité články, nebo nabíjet celou svítilnu pohodlně po USB, ale když zhasne, tak je konec.
Ještě k těm šikovným ovladačům světla z grippů řídítek. Je to skvělé, ale v případě pádu to rukou snadno celé utrhnete. Výrobce náhradní díl nedodává a světlo se bez toho ovládá blbě. Oprava je problematická, vodotěsnost po opravě jde do háje a nic to nevydrží. Celé světlo odejde na jeden čudlík.
Top víš, že se to dá tak snadno poškodit a zničit nebo jen odhaduješ. Na řiditkách mám kde co a jediné co jsem při pádu urazil, nebo spíše ukopl držák navigace, kterou jsem měl blbě umístěnou. Dnes ji mám jinde a tak to nehrozí.
Snažil jsem se kolegovi vymněnit ten přetržený kabel. Dlouho jsem hledal náhradu, hledal jsem jak to zaizolovat. Stejně to byla bolavá ruka a nic to nevydrželo
Kolega jezdí terénem po trailech potmě.
Asi se to stát může, vždycky je potřeba zvažovat kam co umístit a kudy vést jaký kabel aby při pádu byla malá pravděpodobnost poškození. Ke světlu mám vedený přívod od baterie, je to pevný kabel, když by ho vyrval ze světla, je to asi konečná toho světla.
Gumové tlačítko pod palcem na řídítkách je při pevném úchopu a následném rázu první na řadě k utržení. Nejde o kabel, ale přímo o to tlačítko.
Tisíce lidí vozí na řiditkách různé páčky nebo tlačítka a nemyslím, že by to bylo až tak citlivé a ohrožené při pádu. Vždyť snad to tlačítko v rudce nedržíš ani o něho nemáš opřenou ruku. Pokud jo, tak je to hodně špatně. Na řiditkách mám páčku na sedlovku a tlačítko na tlumič a nemám obavu že by při pádu utrpěly. To už je víc ohrožený zvonek :-)
Zkusil´s kabel a tlačítko (ze stran) schovat pod omotávku?
Jinak ti nezbývá, než použít bezdrátové propojení ...
To bylo světlo kolegy, já to jen opravoval. Na rovných řídítkách omotávky nejsou. Jsou tam tlusté nastrkávací gryppy a pod ně to nenacpeš a také by to tam nefungovalo. Jinak by to byl výborný nápad.
Informace z tebe lezou "jak z chlupaté deky"!
8-)))
Hele zas to tak neprožívej. Nevim jakým způsobem jsi zvyklý padat, abys to celé snadno utrhl. Podle mě je ten ovladač dost nízkého profilu a má velmi slušnou šanci, že při pádu neutrpí.
Popravdě, držkopád kde by hrozilo poškození toho ovladače bude daleko větším nebezpečím pro světlo samotné.
A i kdyby náhodou - celej ten externí ovladač jsou jen 2-3 spínače připojené přes USB do světla, ve kterém je zakletá veškerá inteligence, ten ovladač je tak tupej, že už to tupější bejt nemůže. Já jsem začal tím, že jsem to hned po nákupu přestříhnul, abych nastavil kabel, páč mi byl asi tak o metr krátkej.
I kdyby to Fenix nebyl schopnej/ochotnej dodat jako ND, to zvládnu zbastlit i já, a to mi elektro prakticky nic neříká...
A světlo umí fungovat i bez něj, rozhodně nesouhlasím s tvrzením, že "Celé světlo odejde na jeden čudlík."
To nebyl Fénix a nebylo to připojené přes USB. Pochybuji, že by někdo do toho spínače ještě cpal procesor, aby to umělo sériově komunikovat. Zbastlit to není problém. Problém je mechanická odolnost a vodotěsnost toho bastlu.
Když spadneš na bok a nepustíš řídítka, tak si můžeš hodně ochránit ruce. Ryješ zem řídítky. Ale při tomhle jejich pevném svírání a cukání to bereš rukou přes to tlačítko. Není problém kabel natáhnout, nebo to celé urvat.
Ne, komunikace je čistě na bázi šlusnutí dvou drátů proti sobě, jen je to shodou okolností připojené přes standardní USB konektor.
Já si fakt nedovedu představit, jaký skopičiny seš zvyklej dělat a jak promyšlený máš svoje pády. Podle mě je tlačítko uplně bez problému a pokud to hodíš opravdu "škaredě přes střechu", jeho poškození bude to poslední co reálně hrozí...
Tohle tlačítko má pevný bakelitový rám a ovládá se nejspíš synchronizovaně s pohledem. Skoro nachápu jeho význam, když se to stejně může mačkat na té svítilně. To co jsem opravoval byl plochý gumový přílepek ke grippům. Prostě se to intuitivně nahmátlo palcem a zmáčklo. Očima se nic nehledalo, bylo to pořád pod palcem. Nic nepřekáželo, jen se to snadno utrhlo.
Tohle tlačítko si dáš na rudla tak, abys ho měl v dosahu palce a nemusel nijak přehmatávat, nebo jinak hýbat rukou. Ubezpečuju tě, že pokud nejseš absolutní nemehlo, nemusíš se při jeho ovládání na řidítka nijak dívat a můžeš stále sledovat cestu.
Hele nebyl bych si tak jistý, že je to en prosté šlusování. Když jsem rozkuchal Blackburny, tak si říkám fajn, mokrospínač, dím tlačítko a bude.. prdlajs nefungovalo. Jakl jsem se měřit a ty kurvy tam měli v seplém stavu 100 Ohmů a ve vyplém 4k7. Začlo to šlapat, až když jsem tyhle odpůrky doplnil.. nějaká ochrana proti zkratu a přetržení kabliků...
V Kroniu lze objednat jakýkoli náhradní díl, nebo opravu Fenixe.
Tak zrovna na Fenix netrvám, ale jestli by vyhovoval nejlepší vlastnosti/cena tak proč ne, po cestě články měnit nechci, aspoň nějakou indikaci stavu nabití (25,50,75%), dálkač na kabel-žádnou další beterii v ovladači.