Zkus dedka, babu, psa, kocku a nakonec mysku - kdyz diky ni vytahli repu, urcite povoli i slapka.
radko čtu často tvýc hustý komentáře, ale na moje vynech ano?
Na jiném vlákně se probíraly pravé a levé závity na šlapkách, stojí za to se podívat, třeba drží, protože ji utahujete celá rodina. Jinak prvním krokem je WD40.
obrázkový hýbací návod: https://www.youtube.com/watch?v=frUlwhFdwI8
Pokud je servis daleko, a klíč je dostatečně kvalitní, dá se páka prodloužit vhodným nástavcem (trubka, jekl).
Koukni do historie, cca před 14. lety se na foru řešil podobný či stejný problém.
Držet klíč a bouchat do něj gumovou palicí. Neprve si ale ujasni směr bouchání, abys to neutahovala.
A máš klíč na šlapky? Má dlouhou násadu, s tím obyčejným ze železářství to jde o hodně hůř.
Bacha na závity,je tam levej a pravej. A podívej se jestli není přivařena. Tak jsem jednou chtěl povolit pedál ale nevšiml jsem si že je privarenej.
Ne neohnul ale vyzvejk klíč.
Před 6 měsíci jsem řešil stejný problém. Ačkoliv jsem povoloval správným směrem, nepomohl WD40 ani prodloužení klíče trubkou. Kovaný klíč 15 mi vyskočil a nakonec se mírně rozevřel. Abych ho úplně nezničil nezbylo nic jiného než kliku ze dvou stran opatrně rozřezat, tak abych nepoškodil závit pedálu a rozlomit. Pedály jsem chtěl zachovat, kliky chtěl vyměnit.
Proto doporučuji vždy před montáží pedálů do klik namazat závity vazelínou. Olej nepomůže, vyschne.
to co jsi provedl byla chyba. Olej a ohřívat horkovzdušnou pistolí.. třeba opakovaně. šlapku rozebrat a nechat jen osu..... kdyžtak celý shodit a použít příložky a svěrák (chytnout za osazení osy) a otočit klikou.
V tomto případě zjevně nestačil stranový klíč a bylo by vhodnější, pokud se vejde, použít tzv. očko, které vyskočit nemůže, případně gola klíč s příslušným oříškem. A penetrační olej opakovaně.
Takové očko, které nasadíš na hřídel pedálu jsem ještě neviděl. Před mnoha léty jsem se setkal s hřídelí na které byl pro nasazení klíče šestihran, ale očko, kvůli osazení ložiska jsi mohl nasadit jen ze strany kliky a to bys ho tam musel nechat už při nasazování pedálu.
Šestihran na ose pedálu + očko - žádnej problém.
Jen to má jeden háček a to že takto rozebraný pedál není úplně triviální opět složit. Zejména vymezení vůle ložiska bez přípravku je na několik pokusů a to se to už musí znát jak.
Sestavení je brnkačka. Hlavně při rozebírání nepostrácet a nepomíchat kuličky (na vnitřní a venkovní straně mohou být různé počty). K nastavení hladkého chodu konusových ložisek je třeba více pokusů, závitová vůle to poněkud komplikuje. S trochou cviku je to za pár minut hotový.
Pokud je pedál K.O. a je potřeba jen povolit, odpadá kompletace a nastavování.
No právě, více pokusů a vědět jak na to. V tom je ten celý problém.
Na klasice ovšem nelze, viz obr.
Jasně, chybná představa, omlouvám se za blbost.
na pedál dokáže nasadit očko snad jen pan Houdiny :)
Stačí ohřát kliku autogenem
Tak ono to může prostě taky zarůst, když se nakombinuje ocel s hliníkem/duralem. Ty dva kovy k sobě prostě nepatří.
Děkuji za vaše rady. Avšak jste si zřejmě vůbec nečetly problém na který jsem odpovídal podle své zkušenosti, nikoliv názoru.
Za prvé: v mém případě jsem chtěl vyměnit kliky protože pastorky byly po smrti a řetěz na nich klouzal.
Za druhé: pedály jsem nechtěl měnit.
Za třetí: WD40 ani správný směr povolování levotočivého závitu nezabralo.
Za čtvrté: nepomohla ani větší páka.
Za páté: pedály ( šlapky stojí tak max. u silnice v Dubí ) nebyly rozebiratelné a i kdyby ano proč bych to dělal když kliky byly na vyhození.
Za šesté: tazatel chtěl zřejmě poradit co s tím udělat. A když neví že pedály mají levý závit, bude vědět jak je rozmontovat?
Obyčejnou pilku na železo možná mít bude. Horkovzdušnou pistoli, gumovou paličku, očkové klíče, Gola sadu či autogen? To si nejsem jist.
K bodu pět - moseli to nějak vyrobit, je to z více dílů, tkže rozebiratelné. Otázka je, jestli se to po rozebrání podaří poskládat do funkčního stavu.
Akorát tazatel měl opačné priority - chtěl vyměnit pedály a kliky zachovat, což se domnívám, že je častější varianta, byť je pravda, že u mě to taky (dokonce opakovaně) zabalili převodníky dřív než pedály... :-)
To nahřátí není marný nápad, šlo by zkusit třeba i fén, jiný zdroj horkého vzduchu nebo třeba vařící vodu... nejlépe v kombinaci s chlazením osy pedálu, nejspíš marný pokus, ale nic se tím nezkazí...
Nejlepší je každopádně prevence = napatlat při montáži vazelínou a utahovat jen přiměřeně... :-)
Vhledem k tomu, že jsem povolil hloupě tmelem zalepený jemný závit na středovém složení usilovným boucháním gumovou palicí do klíče, tak si myslím, že ta palice bude skoro všelék. Jen je třeba bouchat správným směrem a nějak fixovat ten klíč, aby nespadával a neničil hrany matice. Já jsem použil utažený francouzský klíč přes velikou matici stahováku. U pedálu se to vše mnohem drobnější.