Dobrý den,
kolo mi špatně brzdí, v servisu to seřídí, ale nikdy mi nevydrží brzdit normálně dlouhou dobu, už mě nebaví pořád nechávat vyměňovat lanka... jsou tam véčkové brzdy, páčka skoro úplně dolehne až k řidítkům... původně po prodeji řadu let to brzilo dobře, jsou tam brzdy Tekro, vpředu ponechaná od doby prodeje, vzadu mi dali Shimano (proč nesehnali stejný díl, který tam byl?) a vpředu i vzdadu oproti stávajícím špalíky, na které se nasazuje jen ta gumička, nemění se celý špalík...
A když se měnily lanka, vyměnily se i bowdeny za pořádné, opravdu pevné ? A v jakém stavu jsou koncovky bowdenů ? Na tomhle se opravdu nevyplatí šetřit těch pár korun rozdílu levnějších a dražších. A dělá to opravdu moc. Zvlášť když píšeš, že ti páka jde až k řidítkům. Prostě něco hodně propružuje. Nejspíš ty mizerné bowdeny (harmonika), nebo bowdeny zalejzají do vymačkaných koncovek. Pak taky můžou být vymačkané nebo jinak zdeformované, vydřené čepy v páce na řidítkách, nebo i samotné čelisti brzd, můžou se na čepech kroutit, místo aby svíraly ráfek. Těch možností je na Véčkách několik. Chce se to pozorně podívat, co se děje, když silou sevřeš páku, a pak se zabržděným zatlačíš dopředu, dozadu - koukáš do se smačkává, šponuje, hejbe. Systém je to jednoduchý, přehledný, o účinnosti ale rozhodují i desetinky vychýlení jinam, než by mělo být.
Jsem jen řadový uživatel, pokusím se to popsat takto a zaměřím se na ty zvláštnosti, kterých si všimnu: na štangli jsou 3 lanka, to lanko úplně vlevo je při stlačení páky na řidítkách vpravo hodně uvolněné -je to vidět, u pravé páky na řídítkách vyskakuje někdy lanko přímo u té páky z bowdenu (myslím tím tu pevnou tmavě modrou pásku kolem lanka se s stříbrnou koncovkou na konci), musím ho nasadit zpět (kdyby se to přehlédlo při jízdě z prudkého kopce, nemusela by brzda vůbec zabrzdit, už párkrát jsem vyklouzlé lanko ručně nasadil zpět při jízdě..) a taky nemám doladěné řazení, sice to řadí, dá se jezdit, ale není to vůbec doladěné, posledně měnili pastorky a řetěz, je to tak složité, abych si nemohl doladit to řazení sám... asi ano, pouštět se do toho radši nebudu, ale třeba to tak těžké není a stačilo by jen něco dotáhnout a bylo by možné vyhnout se servisu... pokud tam pojedu a budu chtít něco s brzdami, nabídnou výměnu lanek, několikrát už se měnila a moc se to neprojevilo, když seřídí brzdy, vydrží seřízené pár zabrždění a páčka bude při brždění zas u řídítek.
No, jako řadový uživatel máš 3 možnosti.
1. najít a oslovit ve svém okolí někoho, kdo problematiku zná a od něj se to naučit
2. najít na netu návody, a je jich dost, jak se seřizují brzdy a řazení. Podle toho to zkusit.
3. zajet s kolem do servisu.
Zajeď s tím do servisu. Ale do JINÉHO servisu. Jestli to takhle vypadá a funguje po výměně lanek, nenechal bych si od nich našroubovat ani čepičku na ventilek.
Ronda Ti to tu popsal. U páčky na řídítkách máš dutý šroub se zajišťovací vroubkovanou matkou. Tu musíš rukou povolit a ten šroub úplně zašroubovat dovnitř. Tím se lanko uvolní. U ráfku na brzdě to lanko prochází svorkou. Tu musíš povolit klíčem a to lanko napnout. Napneš ho tím,že popotáhneš ten volný konec lanka. Bude tedy delší,než byl dosud. Pak tu svorku zase klíčem utáhneš. Přitom musíš kontrolovat,jesli ten bowden s lankem někde nevyskočil z úchytu na rámu. Když máš lanko v té svorce posunuté a svorku utaženou,tak zkus zmáčknout páčku brzdy. Krok by měl být menší,než předtím. Jinak něco není v pořádku. Ten dutý šroub s rýhovanou matkou u páčky potom slouží k jemnému doladění. Jeho vyšroubováním zmenšíš krok brzdy. Musíš to ale dělat při povolené brzdě,jinak Ti s ním nepůjde otočit. Jen vždy potom zkus krok. Nakonec ho zajisti tou rýhovanou matkou. Pokud potom během jedné jízdy se ten krok zase zvětší,tak je na místě to,co napsal ronda. Bowdeny a koncovky bowdenů.
Seřízení přehazovačky ani brzd náročné FAKT není, na YT najdeš videí kopec prakticky v libovolném jazyce.
Pokud ti vyskakuje bowden z brzdové páky, je lanko volné jako prase. Sice je fakt, že se s časem vytáhne a to ponejvíce když je nové, ale tohle mi zní spíš jako že je na konci blbě utažené a ty ho z brzdy vytahuješ.
Tak jako tak, není to raketová věda a seřídit lanka by měl umět každý kdo na kole jezdí. VŘELE ti doporučuju aby sis pořídil patřičné nářadí a začal to trénovat. Pusť si video jak se to dělá, pohrabej se v tom, záhy pochopíš co a jak a budeš mít radost žes to sám zvládl. Jako bonus budeš schopný to opravit či alespoň dobastlit až ti povolí někde něco v lese, aby ses dostal domů.
Poznámka k přehazce: pokud ti to řadí dobře největší a nejměnší kolečka, ale uprotřed to zlobí a přeskakuje, bude pravděpodobně ohlá patka přehazovačky. To je ten meziprvek který se má ulomit když havaruješ, abys nezničil přehazovačku či rám. Je to cíleně slabý místo, bohužel to občas dostane za uši třeba při převozu autem, nebo úklidu na půdu.
Seřídit to není složité pokud ty díly jsou bezvadné na což bych z jeho popisu úplně nesázel.
Solidní lanko se ani jako nové nevytáhne. Maximálně se tak mizerné lanko utáhne a tím trošku prodlouží. Proto se nevyplatí ušetřit desetikorunu. Většina problémů bývá spíš v mizerném laciném bowdenu. Ten si hraje na harmoniku. Nejlepší je pro brzdu i řazení ten s podélnou výztuží. A pevné koncovky co se neproklovou.
Když zašroubuju stříbrnou matici přímo u brzdové páčky na řídítkách (vstupuje do ní taková ta stříbrná koncovka bowdenu s lankem) úplně natěsno co nejvíc to jde, za jízdy se mi opět stalo, že úplně vyskočí bowden, ve kterém je lanko ven, jak už jsem psal a to lanko na štangli úplně vlevo je volné, navíc mám silné pozdezření, že zadní špalík dře o ráfek, sice nenápadně, ale je moc blízko na jedné straně... prostě je to celé rozladěné, mám knížku Vše o kolech, popisují tam leccos, hodně obecně
seřízení V-brzd
https://www.youtube.com/watch?v=xMC2h12sFjE
seřízení přehazovačky
https://www.youtube.com/watch?v=O5QzyWNqQcY
Zašroubováním,jak popisuješ,to lanko povolíš a zvětšíš krok té páčky. Abys ten krok zmenšil,tak musíš ten šroub vyšroubovat ven a zajistit ho tou vroubkovanou matkou. Prohlédni si ta videa.
Možná kdybys brzdy i páčky vyfotil a vložil sem fotky, byla by větší šance na konkrétní rady. Jak se říká fotka za tisíc slov...
Jestli špalík dře nebo ne, není těžké vyzkoušet - nadzvedneš předek/zadek, kolo roztočíš a pokud dochází ke kontaktu měl bys to vidět+slyšet. Při té příležitosti se taky podívej, zda roztočené kolo sebou výrazně nehází do stran, pak by bylo dobré začít vycentrováním kola, což bych doma nezkoušel...
Jestli je jeden špalík výrazně blíž, dá se to řešit štelovacími šroubky (jedna pružinka se utáhne, druhá povolí), samozřejmě za předpokladu, že nejsou křivě přišroubované ty brzdové špalíky a podobně... :-)
Jezdím s ráf. brzdami Tektro skoro 10 let a žádný problém. Lanko po zimním provozu vytáhnu a po kontrole stavu máznu vazelinou a nasadím zpět. Seřídím vzdálenost, rovnoměrné dosednutí obou stran na ráfek a hotovo. Při výměně botek je postu seřízení tu:https://www.google.com/search?q=r%C3%A1fkov%C3...
Z účinkem není problém ani v prudkých klesáních. Ale záleží hlavně na stavu a ukončení bovdenů- jak píše ronda....
Ti nevím, ale mazat vazelínou lanko bych teda neudělala. Dyť vazelina vysychá, a když je ještě řídká,lepí se na to prach, pak se to akorát ucpe. Se lanka snažím ani moc nedotýkat, než ho navleču do bowdenu, to tam klouže samo, tak je to udělaný. A jednou za čas (řádově roky) ty lanka prostě i s bowdenama vyhodím a dám nová. Cena obojích (řadících i brzdových) je menší, jak cena ani ne moc drahého řetězu, a vydrží mi přes dvacet tisic kilometrů. Kdo jezdí víc v prašném a blátivém prostředí si může pořídit dražší se silikonem uvnitř a najezdit míň.
Jsem někde vyčetla, že se může na konec lanka před navlečením kápnout slza oleje, ale i to jen u některého typu lanka a bowdenu. Bowdeny se silikonem uvnitř určitě ne.
"Bowdenem se silikonem uvnitř" se míní potah silikonem vnitřku bowdenu nebo lanka? Nikdy jsem to neviděl, zato, u motocyklů, lanka potažená teflonem, která se skutečně nemusela mazat. Kapka oleje se používala spíše jako ochrana lanka proti korozi, nikoli primárně k účelům lubrikace. Existují maziva, konec konců i na velořetězy, která po aplikaci nelepí, z jiné sféry, zbraňových maziv, pak třeba Hoppe´s Dry Lube Teflon, který se mi osvědčil na lanka.
Co sem viděl různé rady, tak nejvíc se doporučuje nerez broušené lanko bez povlaku a bowden bez jakéhokoliv sajrajtu. Různě povlaky lanka jako optislick se ošoupou a ucpou bowden a mazivo chytá špínu.
Se omlouvám, má tam být teflon,ne silikon. třeba tento:
https://www.velosport.cz/brake-5mm-4?gclid...
To je jak vkuchyni, teflonové pánve, silikonové formičky... kdo si to má pamatovat.
V poslední době jsem vyměnil bovdeny za ty s teflonem uvnitř a je po problému jak s drhnutím tak s těžkým chodem....
To vypadá, že je buď povolený šroubek, který drží konec lanka (jak píše David), nebo že kovové jádro bowdenu někde zalézá do dírky, kterou má procházet jenom lanko (to se projevuje varhánky na gumovém povrchu).
Jestli chceš, pořiď nové lanko, tři metry brzdového bowdenu, hrst koncovek (existují plechové nebo obráběné, doporučuji zásobit se oběma typy) a stav se u mě v Praze, spravíme to pořádně.
Hele, mně to připadá že nešteluješ lanka.
Tj nekompenzuješ opotřebení brzdových gumiček.
Když to převezmeš ze servisu:
-brzdí to dobře? (no-ne)
-jdou brzdové páky až k řidítkům (ano-ne)
po nějaké době došponuješ lanka tím dutým šroubem na řidítkách? (ano-ne)
(na správnou stranu? (ano - ne -nevím)
podle odpovědí na tento kvíz, budeme pokračovat.
Po odvozu domů z opravny to brzdí normálně tak cca 14 dnů, lanko úplně vlevo na štangli je volné-je to vidět pouhým okem, lanko vyskakuje z té pravé páčky na řidítkách, přímo u té páčky z toho naplno zašroubovaného stříbrného šroubu u brzdové páčky - včera se mi to zase stalo. Přední brzda je tam ponechaná ta původní, se kterou se kolo pořizovalo, brzdí celkem dobře, ta zadní tedy funguje hůř, páčka na řidítkách je téměř u řidítek, trochu to ale zatím přeci jen pořád brzdí, ale chod kola se bude při brždění postupně prodlužovat... v uplynulé době jsem jezdil spíš méně a brzdy byly spíš méně používány, ale v opravně budou nejspíš nabízet výměnu lanek, možná by stačilo tu brzdu na zadním kole nějak vyčistit či někde něco utáhnout, seřídit a promazat, ale nemám jistotu, kde přesně... jinak špalík na zadním kole se chová tak, že jeden se při stlačení páčky na řidítkách ani nehne a ten druhý se přitlačí k ráfku, ale je dost možné, že se ne vždy zcela vrátí zpět a trochu tedy někdy přibržďuje...jsou tam ty špalíky,na které se jen nasadí nové gumičky, původně tam tyto nebyly... děkuju za rady a čas věnovaný tomuto dotazu.
Lanko brzdy musí být z principu funkce předepnuté.
Já se v tom popisu asi trochu ztrácím (že by se hodila fotka už jsem psal), ale štelovací šroub u rukojeti brzdy snad vždycky napíná lanko jeho VYŠROUBOVÁVÁNÍM, takže když je úplně zašroubovaný, bude lanko nejvíc povolené, ne?
Pokud je brzdové lanko úplně volné, nemůže to rozumně fungovat a vyskakování bovdenu z páčky je logický důsledek a signál, že je nutné lanko víc napnout.
Jestli kolo bylo v servisu a přesto se v zadní brzdě pohybuje jen jeden špalík, pak změň cykloservis nebo se to nauč seřídit sám.
Takže nekompenzuješ opotřebení.
prostě z brzdové páky vyšroubuj ten šroub.
Pokud nestačí "chod" šroubu, tak popotáhni lanko přímo na brzdě a dotáhni šroubem.
Pravá délka vyšroubování šroubu je ta, kdy Ti ještě nešktrtá ráfek o brzdové gumičky.
Pokud se Tiá nehýbe jedno rameno brzdy (je blízko ráfku), je na něm takový malý šroubek (dole kousek nad tím kde je brzda přišroubovaná k rámu) Na té straně, kde to je bližší k ráfku, ho přitáhni příp na opačné povol.
zadní brzda brzdí vždy míň, tak 20-30%, přední mnohem víc. Proč? protože geometrie a mechanika.
Prosím bez urážky- za socíku by jsi na kole nejezdil. Co jsi si nespravil sám jsi neměl.
Je pro mne nepochopitelné jak můžeš být tak netechnický.
Ještě než začneš měnit napětí vracecí pružiny na čelisti, tak oběma čelitěm namaž olejem čepy a prohýbej je bržděním nasucho. Ty čepy seusí pravodelně mazat.
Seřízení se zatím moc nepovedlo, problém vidím v tom, což tedy mohu popsat neodborně asi takto: při zabrždění se nehýbe jedna čelist zadní brzdy, hýbe se jen ta druhá a při stlačení páčky brzdy na řídítkách se špalík na této jinak nehybné čelisti posune k ráfku, ale pak už se nevrací a špalík se nevrátí, čelist té brzdy se tedy ani nehne a nevrací se, dochází tedy k přibržďování kola, když se pokusím štelovat ty šroubky pro vzdálenost špalíku od ráfku, tak žádný efekt nepozoruju, ještě teda zkusím promazat ty čepy, pokud teda najdu, kde přesně jsou, olejem, mám olej Finish Line na drsné podmínky a snad ještě i ten obyčejný na kola a šicí stroje, WD 40 tam nejde použít??? nemám s tím zkušenost a budu se muset vypravit do servisu.
Tak toto mi dělalalo na koloběžce a byl silně zašpiněný až zasraný ten čep na vidlici. Taky jsem zalíval olejem, přecvakával předpětí pružiny (toto jsem nakonec na jedné té brzdě poškodil) a jiné úkony. Oddělat, vyčistit a nasadit. To mi pomohlo, naučil jsem se tak ty brzdy nastavovat :-D
Každopádně sundat z toho čepu. Důkladně prohlídnout jak čep, tak brzdovou čelist. Na kole od Authora i po několika odborných servisech jsem to sundala a byl:
a) čep zasraný barvou, od výroby to evidentně nikdo nikdy nesundával
b) protože to na ten čep dobře nedosedlo, byl prasklý plast, který se na ten čep navlíká.
Bylo potřeba očistit čep, koupit nové brzdové čelisti (není to moc drahé, kolem dvou stovek), namazat čep, nasadit brzdy, seštělovat a fertig.
Jo, a ještě praktickou radu: Ten šroub, kterým se přichytává páka do díry v čepu, moc velkou silou nedotahovat. Při prvním pokusu jsem to víc dotáhla, udělal se tam grót a nešla pak ta páka sundat. Musela jsem pilníčkem grót pečlivě obrousit a byla to piplačka.. Není potřeba to nějak moc utahovat, zbytečně si vykoleduješ, že ti místní borci řeknou, že máš nasraný v rukách, když nedovedeš optimálně dotáhnout šroubek (stalo se mi tady).
Jsou ,podle řešení kluzného ložiska, dva druhy čelistí:
1. vlisovaný lesklý kroužek (mosaz, bronz?), většinou, levněnky. Otáčí se to celé na čepu.
2. kluzné lože je součástí čelisti, vnitřek je na čepu přitažený šroubem napevno, otáčí se to kolem něj. Přesnější, míň chytá vakl. Při provozu to ale dokáže zatuhnout (rozhejbával jsem Sh. i Avidy, celoroční provoz - sůl je sviň).
Dali tam Sh. takže, to bude provedení 2, promáznout rozhýbat, musí to chodit hladce.
Našel jsem návod na Avid, je to použitelné i pro Tvůj případ.
Chtěl bych sundat čelist brzdy a vyčistit ty čepy a promazat, ale nejde roztočit ten šroub, mám sice pětku imbusový klíč, ale jen takové základní nářadí, hlavně je ten klíč strašně krátký a když klíč nasadím, vyklouzává mi, chtěl bych to nějak povolit a možná by mohlo pomoct třeba kápnout WD 40, ale neodejde něco? Už se mi jednou stalo, že jsem použil toto mazivo u svítilny a nešla mi pak zašroubovat...a čím to pak namazat... vazelínou - třeba touto https://www.kolokram.cz/vazelina-force...
nebo jaká je vhodná na promazání čepů ráfkové brzdy? Nebo mi stačí olej na kola a šicí stroje či ten od Force, kterým se maže řetěz? Děkuju za rady.
Našel jsem tyto brzdy, které bych chtěl pořídit místo těch Shimano, jde o: https://www.velo-team.com/brzdove-celisti...
Výška těch nových Tekro je 110 mm, kde přesně změřit ty stávající Shimano, abych zjistil výšku a nekoupil něco špatně... kolo je krosové od Authora pořízeno v roce 2003, brzdy vpředu Tekro, se kterými se kupovalo, vzadu dali místo nich Shimano.
WD 40 nemá v tomto případě čemu uškodit, klidně použít. S tou svítilnou by bylo potřeba vědět, z jakých byla materiálů a zda příčina skutečně byla v aplikaci WD 40 (maximálně na chvíli nabotná pěnovou gumu, ale jinak je neagresivní). Krátký imbus se dá nastavit vhodnou trubkou.
Především když vyhákneš ten bowden s lankem a rozpojíš ty dvě čelisti od sebe,tak by se mělo dát každou tou čelistí na tom čepu volně otáčet. Pokud to zlehka nejde,tak to máš právě zatuhlé na tom čepu. Nemusíš se bát,že bys nějakým WD sprejem něco poškodil,jen si za tu čelist zastrč hadr a zakryj si i ten brzdový špalík,aby sis ho nepostříkal. Na ten imbus si případně nasaď nějakou trubku,nebo si zajdi do železářství pro jiný. Jinak čím to namažeš je celkem jedno. Důležité je,aby se to na tom čepu volně otáčelo. V té čelisti je nějaké pouzdro,které se od výrobce k výrobci liší v materiálu i kvalitě. Pokud chceš tu brzdu vyměnit za jinou,tak především potřebuješ,aby měla stejné rozměry. Stejný průměr otvoru na čep a aby brzdový špalík šel upevnit do stejné vzdálenosti od toho čepu,jako byl původně. Nejlépe když si do obchodu vezmeš tu starou čelist s sebou a porovnáš rozměry.
WD-40 pomůže na rozpuštění zatuhlé špíny, co je tam teď - stříkni, chvilku počkej a pak to zkus povolit. Rozeber a potom tak dlouho namáčej WD a šťourej hadrem (případně párátkem nebo něčím podobným), dokud nebude všechno čisté.
Plochy, které po sobě mají klouzat, potom mázni vazelínou (na značce nezáleží). Brzdy jsou blízko u pneumatik, cáká na ně voda a olej by se brzy vyplavil.
řekl bych že máš nesprávně nastavenou polohu brzdového špalíku.
Brzda se "zaklíní" o ráfek.
Pokud to tak máš déle, můžeš mít částečně obroušenou gumičku, takže s tím bude víc práce.
Namazáním ničemu neublížíš, ale je třeba nastavit polohu brzdových gumiček vůči ráfku.
Dle mého brzdy není třeba měnit, jen nastavit.
Pokud jsi někde z okolí, mohu Tě to naučit.
Děkuju za nabídku a za rady a trpělivost se mnou, ale snad už se mi podařilo seštelovat konečně tu zadní brzdu - hodně tomu pomohlo promazání, rozhýbalo se to a začaly reagovat ty šroubky pro doladění vzdálenosti špalíků od ráfku... teď přijde na řadu ta přední brzda, nyní ta přední brzdí o hodně hůř než ta zadní seštělovaná...povolím tedy lanko té přední a přitáhnu ho a když špalíky budou moc blízko, takže to bude brzdit trvale, zkusím doladit těmi šroubky... Strašné je však řazení a tady mám obavy, že mi to fakt vůbec nepůjde - přeskakuje mi to, tzv. práská, ne na všech pastorkách, ale asi uprostřed - mělo by se to doladit a nejsem si jist, jestli tohle zvládnu sám, řadí to, ale při přeřazení musím někdy zařadit 2x i 3x, aby si řetěz sedl, řetěz měněn a řazení si mělo sednout... dnes jsem zjistil, že moje kondice není ok - po delší době jsem vyjel dál, trochu moc teple jsem se oblékl a vzal jsem si navíc asi i dost nevhodné boty než ve kterých běžně jezdím - těžké kožené pohorky Meindl s hodně tvrdou podrážkou, ve kterých se i obtížně chodí a otékají nohy... zdá se vám, že jsou na kolo vhodné? přišlo mi, že je velice tvrdá podrážka, na kratší vzdálenosti se mi zdály docela dobré, ale tak 40 km a stoupáky po asfaltu? Jde o krosové kolo, žádná silnička...
Jauvajs.... pro tebe by bylo vhodné myslím toto kolo, co na něm běžně jezdím (nemá ŽÁDNÁ lanka na seřizování, rovněž převod je zvolen napevno),.. občas tedy i v kožených botách s okovanou podrážkou, normálně v keckách, ale vzít si boty, které nesedí si na pěší nebo cyklovýlet může vzít fakt jen blbec.
Neladíš lanka, ale zas třeba napínáky řetězu tak, aby nebylo kolo "dvoustopé"...
Jde to i bez nich (pokud nemáš sílu v nohách, aby sis kolo šlapáním přitáhl dopředu), nebo jen s jedním.... se dvěma je to tedy výrazně jednodušší, stačí na to prsty. Povolíš klíčem matky na ose, napínákama natáhneš řetěz a srovnáš kolo a matky na ose utáhneš, Asi tak na 3 minuty.
Špatně utáhneš, nesedí patky, nebo víc zabereš a už je to šejdrem. Napínáky tam patří. Jasně, mazácky voflegmit se dá kdeco, že by to stroji ale prospívalo...
U starejch napínáků patky sedí vždycky :) Nejhorší jsou takový šizený poválečný napínáky jen z ohlýho drátu, s neuzavřeným okem na osu. To se vytáhne během 5 minut.
Jen jestli ty si na nás nevymýšlíš? Takový blbec snad nemůžeš být. Jakou potíž si vymyslíš na příště? Že jsi jel celou dobu v igelitové pláštěce a bylo ti horko? Že ti po cestě upadla řídítka?
V zimně vyrazí v plavkách, v letě v kožichu. Nějak bych se ani nedivil......
Trénink imunity? Třeba to odradí i Covida... :-)
Představ si, že na silničku mám karbonové podrážky. Proti těm jsou podrážky těch tvých pohorek jak žabky od čonga. Tvrdá pevná podrážka je pro jízdu výhoda, pro chůzi už moc ne.
Ohledně podrážek: těžké a tuhé pohorky nejsou samy o sobě žádný problém, pokud ti dobře padnou, dobře sedí na šlapkách a nemotají se ti tkaničky do řetězu. Jestli se v nich špatně chodí a otékají nohy, tak jsou samozřejmě k ničemu, a to nejen na kolo.
Ohledně řazení: nový řetěz na staré kazetě a najednou začal na některých pastorcích přeskakovat? Jestli byl předchozí řetěz už moc vytahaný, tak ty nejpoužívanější pastorky ohlodal tak, že už na nich nový řetěz nebude držet. Jediným řešením je výměna kazety.
Nebo to může být špatným seřízením. Přehoď na nejmenší pastorek (nejvyšší číslo na páčce). Potom cvakni páčku o jednu pozici nahoru. Jestli nepřehodí, nějak řetěz na ten druhý pastorek dostaň (třeba zařaď o jedna výš a zase zpátky) a pak zkus šroubovat ty štelovací objímky bowdenu na přehazovačce a na páčkách tak dlouho, až se na tom druhém pastorku řetěz udrží a přestane skákat jinam. Jestli není někde něco hodně špatně, mělo by to začít fungovat.