Dobrý den všem,
TL;DR: jaká maziva do DualDrivu? Nemáte někdo servisní manuál?
Podrobně: při výměně kazety jsem si řekl, že rozdělám, zkontroluju a případně promažu DualDrive na svém lehokole. Asi jsem udělal dobře, protože pravé vnější ložisko už obsahovalo značně znečištěnou vazelínu. Vnitřek byl bez nečistot, ale pokrytý takovou červenou gelovitou hmotou v tenké vrstvě. Něco jako je červená vazelína, ale zpětně si myslím, že to mohl být i zestárlý zatuhlý olej.
Tak jsem to vyčistil a namazal vše teflonovou vazelínou White Star, co používám na ložiska. Dotáhl jsem kónusy tak, aby před montáží do vidlice nebyl cítit vakl (ladil jsem to docela dlouho, odhaduju že tak s přesností na 10-20° otáčky závitu to mám nastavené dobře).
Po namontování na kolo mám pocit, že jde šlapat víc ztuha než předtím, jakoby se víc nadřu. Nevím jak to objektivně ověřit, protože vrátit se v čase neumím. Ale například při šlápnutí pedály proti směru se řetěz daleko víc prověšuje, jednou se mi i namotal vnitřkem oka přesmykače okolo celého převodníku. Řetězové trubky jsem čistil, tam snad problém není. Naopak na volnoběh jde kolo otáčet lehce a nevypadá to, že by se někde brzdilo (ale netestoval jsem bez pneumatiky, její setrvačnost jistě leccos může zamaskovat).
Může to být bržděné tou vazelínou v planetovém soukolí? A pokud jo, čím jiným ten vnitřek namazat? Mám tady třeba
- silikonový olej ve spreji (používal jsem na řetěz, ale vždycky se dost rychle "vypařil")
- silikonový olej v olejničce
- grafitový olej Coyote ve spreji
- strojní olej v olejničce
Případně - abych to nemusel celé znovu rozebírat - mohlo by pomoct vnitřkem osky vpravit dovnitř něco, co by tu vazelínu okolo planetového soukolí rozředilo, ale přitom ponechalo vazelínu ve vnějších ložiskách? Třeba WD-40 nebo některý z těch olejů?
Nebo je to celé nesmysl a jen se mi to zdá, protože mám málo natrénováno?
Díky.
Vazelína v ložiskách významně přispívá k odporu kola. Kolečka na kolečkových bruslích, když jim namažeš ložiska stejným způsobem, jako se maže kolo, se budou tak blbě točit, že to bude k nepotřebě. Čím řidší vazelína a čím méně jí je, tím menší odpor, ale zase menší výdrž toho ložiska. Nejlepší je to to mazat olejem, ale to pak musíš stále přimazávat.
Pokud jsi schopen tu vazelínu zvenčí rozředit olejem, tak by to mohlo pomoci. Jen to pak zase může někam zatéct, kde se to mazat nemá. Třeba přemazání ložisek torpéda způsobí po čase namazaní třecích ploch brzdy a torpédo přestane brzdit.
To si nemyslím, že by uvnitř DD bylo místo, které by nemělo být namazané vůbec. Spíš je otázka, jestli se to olejem zředí. Možná to spíš znovu rozdělám, ve věnečkách ložisek nechám vazelínu, a zbytek umyju benzínem a dám tam olej (asi ten grafitový).
Moh´ bys to najít třeba tady:
https://www.sheldonbrown.com/
Tady to vypadá, že vnější ložiska různých převodovek mažou vazelínou, a do vnitřního prostoru, kde jsou cvrčci, řazení a planetové soukolí, nalijou nějaký olej. Tak to asi udělám stejně.
Mám Sachs 5-rychl. na retiazky.
Maźem tak, že si nakloním na bok a popoťahujem retiazky a kvapkám do hriadeľky na retiazku. Používam prevodovo-hydraulický(je taký redší) pre traktory(mal som vedrá 20L z tohto oleja a čo zostalo, som pozlieval do fľaštičky a podľa mňa maže dobre)alebo bicyklovo-strojový (ako si písal na šij.stroje).
WD by som asi nedával, len úplne v núdzi.
Místo teflonu bych použil spíš grafit, ale zas takový přehled o těch teflonových vazelínách nemám, abych to mohl říct s jistotou. Kromě grafitové vazelíny jsem zkoušel i obyčejnou žlutohnědou, s ní to chodí stejně dobře.
Olejová lázeň by byla nejlepší, ale dá se použít jedině když jsou ložiska dobře utěsněná gufery, jinak vyteče. Konstrukci DD neznám.
Jestli se ti řetěz při zpětném šlápnutí prověšuje víc než předtím, tak tam nějaký zvětšený odpor určitě je. Nevím, jaký je u DD doporučený postup seřízení; Sturmey doporučuje vyladit kónusy tak, aby na ráfku byla cítit nepatrná vůle.
Z tribologického hlediska má teflon nižší koeficient tření nežli grafit (dokonce nejnižší vůbec). Lepší než grafit je i molybdendisulfid a hexagonální nitrid bóru (hBN). Vůbec nejlepší výsledky pro motory a rotační uložení vykazuje směs teflonu a hBN v olejové bázi, kde se uplatňuje synergetický efekt. Komerční produkty olejové suspenze posledně uvedených přísad neznám, ale údajně existují.
A jak je to s trvanlivostí? A teda já bych myslel že nejde jen o to tření v převodu samotném, ale i o viskozitu (třeba uvnitř planetového soukolí).
Napadl sníh, tak jsem se rozhodl že přezuju na zimní pneumatiky, a při té příležitosti teda holt rozdělám DualDrive znovu. Sundal jsem to z vidlice a zkouším v ruce. Protáčení proti směru šlapání jde úplně hladce, jen teda osa se točí opačným směrem. Protáčení po směru je výrazně tužší. Jde to utočit v ruce, ale je znát, že to víc žere energii. Zítra bych to rozdělal, nechám ve věnečkách tu silikonovou vazelínu, zbytek umyju a naliju tam nějaký ten olej.
Manuál k Dual Drive zde:
https://www.servicearchive.sram.com/sites...
Napiš do některého ze servisních středisek z manuálu, určitě ti poradi.
Tak jsem to rozdělal (asi po měsíci ježdění s novým mazivem), celé umyl benzínem a důkladně prozkoumal. Ono je to tak, že v DualDrivu II jsou celkem čtyři cvrčci - zleva doprava - jeden napevno spojuje náboj s "oběžnou dráhou" (středy) planet, druhý vypínatelný spojuje náhon z kazety na tuto oběžnou dráhu (je aktivní jen na dvou rychlejších stupních), třetí vypínatelný spojuje vnější ozubení planet na náboj (je aktivní jen na nejrychlejším stupni) a čtvrtý napevno zajišťuje volnoběh kazety. Takže pokud člověk šlápne zpět, jede víc než jeden cvrček jen třecím převodem proti svému směru (na 1. stupeň 1 a 4, na 2. stupeň 1, 2 a 4) a na 3. stupeň všechny čtyři. Proto má DualDrive při šlápnutí zpět větší odpor, který se ale při běžné jízdě neprojeví. Při běžné jízdě jsou všechny cvrčky vypnuté nebo zaseknuté, jen při zařazeném 3. stupni prokluzuje cvrček 1 na oběžné dráze planet, a náboj kola je držen cvrčkem 3 na obvodu planet. Čili stupně 1 a 2 by měly být relativně podobně efektivní (planety se točí vždy, a buďto je náboj připojen na obvod planet, anebo na oběžnou dráhu), stupeň 3 o kousek méně.
Namazal jsem tedy ložiska a řazení teflonovou vazelínou, planetové převody a cvrčky silikonovým olejem, a složil to zpět(*). Pak jsem přes osu ještě nalil další množství oleje. Pocitově v ruce je to docela v pořádku, ale uvidím, až s tím pojedu.
(*) a když jsem po namontování na kolo chtěl ještě slít benzín ve kterém jsem to umýval, našel jsem tam podložku, která patří úplně nejvíc dovnitř mezi planetové soukolí a cvrček 2. Takže celé znovu sundat a rozebrat. Pusťte si pro inspiraci na Youtube video s lakatošem abyste tušili, jak jsem nadával.
Dneska jsem s tím jel - pocitově fakt o dost lepší. Škoda že v místě kde si typicky měřím čas, ležel po celou cestu uježděný sněholed, takže o nějakém porovnání rychlosti nemohla být řeč.
Ale úplně v závěru, kde jedu po čtyřproudovce z prudkého kopce, to na nejrychlejší převod začalo vydávat takové pískání nebo skřípání, jak kdyby to někde nebylo dostatečně mazané. Když jsem pak zastavil a zkoušel to znovu vyvolat, tak se mi to nepodařilo.
Tak nevím - vrátit se k vazelíně?
(ale mám objektivní důkaz že ten odpor je menší - z tohoto kopce jsem minule nebyl schopen dosáhnout 60 km/h, zatímco teď to ukázalo maximálku 61.5 i přesto, že jsem s rozebráním DD ještě nasadil "zimní" pneumatiky, které mají vyšší valivý i aerodynamický odpor)
Další jízdy potvrdily problém. Typicky tak po půl hodině to občas začne skřípat/pískat v rytmu šlapání. Častěji to nastává, pokud delší dobu souvisle točím "v záběru" pedálama, bez chvilkového volnoběhu. Většinou zvuky zmizí, když prošlápnu dozadu, nebo přeřadím na jiný stupeň a zpátky. Někdy to ale nepomůže a zvuky začnou hned znovu, jakmile začnu zase šlapat. Zvuky jsou různé, od vysokého pískání stylu "nenamazaný řetěz" až po jakési kovové drhnutí.
Ach jo, asi čas na další rozborku.
Tak ještě pár týdnů jsem s tím jezdil v tomto stavu, většinou na prostřední stupeň to nepískalo, a na ostatní to začalo skřípat až po pár desítkách minut jízdy.
Dneska jsem to rozdělal, že se podívám kde je to nenamazané, a tam dám místo oleje vazelínu. Docela mě překvapilo, že poblíž planetového soukolí na ose to bylo rezavé jak liška. Může olej působit korozivně? Je to nějaký silikonový olej "Carlson" asi z OBI nebo něčeho podobného.
Umyl jsem to celé a namazal vazelínou s PTFE. Holt se smířím s větším odporem, hlavně ať je to dobře mazané a nepoškozuje se to. Do planetového soukolí jsem se snažil dát té vazelíny minimum, uvidíme.
Jako přímo důvod ne, ono to pískalo fakt jen pod zátěží a jen někdy (občas třeba když jsem po delší jízdě rovně projel zatáčku, a asi tam působily síly jinými směry). Ale soudě podle barvy maziva a koroze to mohlo být přesně v tom místě - ten kulatý bazmek je vlastně oběžná dráha planet, a zboku na ni doléhá taková velká tenká podložka, která je zajíštěná segerovkou (na ose je uvnitř té zkorodované části vidět zářez kam segerovka zapadá). Tak si myslím, že to mohlo vrzat tam.
Ona celá ta sestava není uvnitř náboje nijak napevno, má to z obou stran pružiny (z levé strany ta pružina právě dosedá na tu podložku o které mluvím), a těma pružinama je to držené, aby se to celé neposunovalo k okraji náboje. Takže i s tím chováním jak to pískání záleželo na přeřazení tam a zpět, na uvolnění tahu řetězu, anebo na průjezdu zatáčkou, si myslím, že to mohlo být tam.
Ale jistě to nevím.
Před asi dvěma měsíci jsem brutálně zmokl, tak asi nejvíc v životě (nebo mi vynechává paměť, holt už nejsem nejmladší). Od té doby jsem měl pocit, že DD začal tak jako pískat, vrzat - ve frekvenci otáčení kola, nikoliv ve frekvenci šlapání. Dokonce i když přestanu šlapat, tak to na volnoběh periodicky hvízdá. Tak jsem si řekl, že tam zateklo, a rozdělal jsem to.
Nebylo vidět nic podezřelého, jen z bíložluté PTFE vazelíny se stala lehce světle šedá. Nic tak rezavého jak s tím olejem výše. Tak jsem to umyl a narval tam víc vazelíny, a při té příležitosti přezul na zimní gumy. No a po složení to zase krátce píská. Trochu mám pocit, že záleží na tom, jestli jedu do pravé, nebo do levé zatáčky. Taky to nehvízdá hned jak vyjedu, ale až po několika minutách, což znesnadňuje diagnostiku. Na volno se zvednutým zadním kolem samozřejmě nic.
Co by to mohlo být? Ještě mě napadly volné špice, ale to se mi moc nezdá, jeví se být přiměřeně utažené. Každopádně je to s frekvencí otáček kola, bez ohledu na šlapání nebo volnoběh, a možná trochu závislé na směru zatáčení.
Máte nějaké tipy, kam se dívat, co zkontrolovat?
No evidentě se někde něco tře podle otáčení kola a mění se podle zatížení kola a to zejména při páčení kola vůči ose. To znamená při náklonu a zatáčení. Tohle se nejvíc projeví na obvodu toho kola. Nedostává se ti do kontaktu plášť s blatníkem, nebo nějakým jeho upevňovacím šroubem uvnitř? Nemáš nesouměrně s vracející ráfkovou brzdu? Nebo jen špatně se vracející brzdu? Té také vadí propláchnutí vodou a jejím bowdenům jakbysmet. Nemáš nějaké svinstvo na brzdových gumičkách? Volný výplet kola bude způsobovat deformaci v náklonu také. No a pak zbývá utažení osy kola ve vidlici. Ten střed lze asi vyloučit, když jsi ho rozebral a přemazal. Tohle je na systematické vylučování krok po kroku.
Výplet spíš skřípe, převodovka píská čistě jako myš. Brzda o ráfek nebo plášť o blatník nevrže, ale šustí a chrčí. Tím se asi dá vyloučit všechno kromě nábojů. Kontrolní otázka: nejde to z toho druhého?
Když to vrže bez ohledu na zařazený převod a i na volnoběh, tak můžeme vyloučit v podstatě všechno kromě prachovek a gufer sousedících s tělesem náboje.
No právě. Ten výpletový zvuk (jak já si ho pamatuju) to není. Fakt spíš takové myší hvízdání. Možná bych řekl že i víckrát za otáčku kola, aspoň podle toho že většinou je to 3 hvízdnutí a pak trochu pauza, 3 hvízdnutí, pauza. Brzda o ráfek určitě ne, to mám vycentrované dobře, a navíc by se to měnilo s tím, když třeba pustím brzdu v zatáčce. Nebo přitáhnutím brzdy v rámci volného chodu páky - to jsem zkoušel, a zvuk se nijak nemění. S brzdou to stoprocentně nesouvisí.
Je to vysoký zvuk, takže směrové vnímání by mělo být dobré, ale i tak stoprocentně vyloučit druhý náboj asi neumím. Nejhorší fakt je, že to začne až pár minut po vyjetí.
Ještě jsem vypozoroval, že když mám dost sil a šlapu intenzivně "do kulata" (tj, řetěz je celou dobu v záběru), tak to dělá míň, případně vůbec. To by zase směřovalo k rovnoměrnému napětí ve výpletu, například. Ale těžko říct.
Upřímnou soustrast. Letos jsem tohle znovu zažil
Je to hrozné, to hledání a odstraníš to jaksi mimochodem. Prostě to zmizí, ani moc nevíš proč.