reklama

Rohloff při velkých otáčkách

Mám "Rohlíka" ve 20" kole tříkolky. Při rychlých sjezdech nad 50 km/h bez šlapání se mi stává, že se uvnitř nějak odstředivou silou přeskupí západky či co a když chci otočit šlapkami, cítím, že je špatně zařazeno a perou se tam zuby. Řadicí rukojetí otáčet jde, normálně cvaká a žádný zvýšený odpor necítím, ale nepomáhá to. Po zpomalení si zase všechno sedne. Najeto má něco přes 2000 km. Je to verze s externí řadicí mechanikou, kterou mám zhruba v poloze "8 hodin" při pohledu zleva ( http://nightrider.xf.cz/galerie/riksa05.jpg ).

Setkali jste se někdy někdo s něčím podobným? Psal jsem prodejci, ten neví a slíbil, že se zeptá výrobce.

Za provozu mi to nevadí, při takových rychlostech stejně nešlapu, jenom mě to u nejlepší převodovky na světě docela překvapilo :-).

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 05.11.2020
Autor: NightRider

Re: Rohloff při velkých otáčkách

     

Ne že bych chtěl zpochybňovat tvá pozorování, ale jsi si jistý tou odstředivou silou?
https://youtu.be/2cBspp9RaFI
POdle tohohle nejsou západky v rotující části a obecně dost dobře nevidím nic co se mohlo odstřeďovat (by byl dost nedostatek u náboje, že).
Co jsem sledoval Tvou konstrukci, nemohlo by to být spíš otřesy? Vyklepat ty západky už si dovedu představit a na patřičném povrchu a rychlosti do toho může vstupovat i frekvence.
Na svém (1tkm) pravidelně přišlapávám při téměr sedmdesátce což by při 24" mohlo plus mínus odpovídat a zatím jsem nic nepostřehl. Řazení mám vytrčené směrem vzad "3hod".

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 05.11.2020
Autor: Sodoma
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Rohloff při velkých otáčkách

     

To by bylo ale hodně velké mínus, kdyby mu vadily otřesy. Nejvíc jimi trpí při odpružení stavby, na tvrdé konstrukci zas schytává větší rány přes ložiska.
Ale že ani při jednom nevydává sebemenší pazvuky, i když se blíží stovka tisíc km, to svědčí o nějaké úrovni a rychle se na ni zvyká jako na samozřejmost.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 05.11.2020
Autor: Radek
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Rohloff při velkých otáčkách

     

Tak samozřejmě že by to bylo mínus nemalé, ale dovedu si ho alespoň teoreticky představit. Ono, náboj citlivý na otáčky mi taky nepřijde jako výhra.
Každopádně jsem o rohlíku přečetl "všechno co google našel" v rámci přednákupního výzkumu a tohle co popisuje NightRider slyším poprvé. Že se to někomu povedlo za nějakých extremních podmínek "vyklepat" jsem ale kdesi chytil, spravilo to přeřadit tam a zpět.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 05.11.2020
Autor: Sodoma
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Rohloff při velkých otáčkách

     

Nic takového jsem nepozoroval, ani při dost vyšších rychlostech.
Zkus kolo nějak podepřít a roztočit na místě (čím a jak - to už si poradíš), jak se to bude chovat, jestli je to jen otáčkami.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 05.11.2020
Autor: Radek
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Rohloff při velkých otáčkách

     

Díky za odkaz. Takže odstředivou silou to není a vzhledem k tomu, že jsou dvě západky nahoře a dvě dole, tak by nemělo záležet ani na tom, jak je osa ve vidlici natočená. Že by se nějaké rohatky dostávaly do rezonance? Ale to by se projevovalo všem a ne jenom mně.

Otřesy to asi není, stává se mi to i na dokonale hladkém asfaltu a vlastně na ničem jiném si takhle rychle jezdit netroufnu. Naopak když jedu pomalu, může to drncat jak chce a všechno je v pořádku. Na druhou stranu, za takových podmínek zase většinou nepřestávám šlapat. Ještě to prověřím.

Taky je možné, že je to olejem - zatím jedu na první náplň. Měnit ho budu někdy na jaře, tak se uvidí, v jakém je stavu a co se stane potom.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 06.11.2020
Autor: NightRider
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Rohloff při velkých otáčkách

     

Tak jestli se to samovolně objevuje a mizí s rychlostí vyšší než něco, tak to odstředivou silou asi být musí, nic moc jiného tam působit nebude. Spíš je otázka co se tam bude dít.

Ten olej není špatný nápad, první náplň chca nechca bude obsahovat nějaký "záběhový" piliny a olej se odstřeďovat bude. A pokud ho odstředíš opravdu vysokýma otáčkama, bude nahuštěnej právě tam, kde ty planety musí zapadat do vnějšího kola. A čím větší otáčky, tím víc práce to dá "vymáčknout" ho tím planetovým kolem z cesty plus se to děje za vyšší rychlosti, čímž odpory dále rostou.
Hydraulika je svinstvo a když nemá kapalina kam uhnout, dokáže být neskutečně "tvrdá". Kdo někdy měnil hlavu motoru nebo jinde točil šroub do slepé díry, nejspíš o tom ví svoje. Na troše oleje nebo vody relativně snadno strhneš závit ani nevíš...

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 06.11.2020
Autor: Sodoma
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Rohloff při velkých otáčkách

     

Když se tady otevřelo téma Rohlloff. Přemýšlím, že bych si ho přendal z tandemu na normální kolo. Ale tudíž bych potřeboval nové vedení, rukovět, kladku, atd.
Nemohu to však nikde dohledat jako náhradní díl. Nemáte někdo odkaz na slušný e-shop?

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 06.11.2020
Autor: petrp
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Rohloff při velkých otáčkách

     

http://cyklonaradi.cz/nahradni-dily-a...

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 06.11.2020
Autor: mildakh
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Rohloff při velkých otáčkách

     

Děkuji a znamenám si.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 06.11.2020
Autor: petrp
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Záhada vyřešena!

     

Tak nakonec za všechno může napínák řetězu (stará přehazovačka) a ne převodovka. Jak teď v zimě tuhne vazelína, roste tření v kladkách a řetězu někdy vychází lehčeji přeskočit přes zuby než ty kladky roztočit. Zvuk a pocit v pedálech je úplně stejný, jako když jsem jednou Rohlíka přeřadil v záběru nebo když na jiných převodovkách trefím mezipolohu. Ve velkých rychlostech se to projevuje nejspíš proto, že rozjetí samospádem na takovou rychlost chvíli trvá a mazivo v kladkách mezitím stihne vychladnout. Je zvláštní, že se to neprojevuje při každém rozjezdu - když je řetěz v záběru, je klid, i když je napínák na spodní větvi, která v záběru není. Ale to už je jedno, řešení bude jednoduché: mazat kladky něčím řidším a případně jednou pořídit nové s lepšími ložisky.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 09.11.2020
Autor: NightRider
Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Záhada vyřešena!

     

Tak na to si došel docela rychle, já už bych tady měl dvě témata plná zoufalého lkaní :-D

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 09.11.2020
Autor: Arnošt905
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Záhada vyřešena!

     

Tak to bych fakt nečekal :-D
Ale tak hlavně že se to našlo a pověst náboje byla očištěna.
kladky rozebrat a vyčistit (pokud jsi to nedělal nedávno), dokáže se v nich sulcovat neskutečnej bordel, jinak jsi řešení celkem trefil.
Jo a bacha na origo napínák, 1/2"x1/8" se do něj těsně nevejde a počítá to čepy. Ne moc a asi by se to časem zaběhlo, ale...

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 09.11.2020
Autor: Sodoma
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Záhada vyřešena!

     

Ještě otázečka: jaks to vyšpionil? Sice máš řetěz celkem na dohled, ale stejně v padesátce hledat tyhle detaily...

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 09.11.2020
Autor: Sodoma
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Záhada vyřešena!

     

Opravoval jsem závadu na elektroinstalaci ( https://www.nakole.cz/diskuse/25555-vlastni... ), při té příležitosti jsem vyčistil řetěz a napínací kladky a najednou to řachtá znatelně jinak a dřív to přestane.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 09.11.2020
Autor: NightRider
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Cyklovyjížďky na e-kole

19.09.2024
Hledám prima parťáka - cyklistu s e-kolem ve věku cca 60 let na společné pohodové výlety do okolí Prahy i dále. Já…

Hledám: Nejen z mého kraje - parťačku nejen na kolo :-)

01.09.2024
Ahoj,rád bych vyrazil na projížďku s parťačkou. Sdílení zážitků je přece jen prima :-). Jezdím na kole bez motoru…

Hledám: Parťáka nejen na kolo

30.08.2024
Ahoj, já 180 cm, 52 let, mladistvého vzhledu i myšlení, hledá parťáka na kolo. Odpoledne, víkendy, okres Plzeň …
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

523 cyklistů (5 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 11. část

Kolečko se uzavírá Ještě v Kazachstánu jsme byli tak trochu celebrity. „Zdrastě, jak se máte? Viděl jsem vás…
Peggy | 24.09.2024

Dámská 2024 – jezero Milada, Děčínský Sněžník, Ploučnice, Husí cesta a z Roudnic

Začínáme další desítku naší tradiční Dámské, dlouho jsme nevěděly kam vlastně pojedeme a kdy pojedeme. Radka…
HMS | 18.09.2024

Slovinsko – Rakousko – relax v lázních Zreče 13.6. až 18.6. 2024

Letos opět s Mamutem, líbí se nám precizní připravenost tras i znalost místa, kde vedou trasy po cyklo i…
HMS | 18.09.2024