Ahoj, mám takový delikátní problém. Nedávno jsem zjistil, že mi drhne zadní kolo. Při bližším pohledu jsem zjistil, že kolo není uprostřed zadní stavby, ale je napasované k jedné straně. Myslel jsem, že mám pořádnou osmici, tak jsem kolo vycentroval. Dneska jsem kolo konečně zase nasadil a plášť pořád dře o rám. Vůbec netuším, kde je chyba. Napadla mě pokroucená zadní stavba, ale nenašel jsem žádné prasknutí nebo něco podobného. Nemáte někdo nějaký nápad? Děkuji :-)
Stáří, nájezd, model, havárky..? Možná by se mnohé vysvětlilo.
A to nějak najednou začalo,nebo jsi třeba to kolo přestavoval a dal jsi tam jiné zadní kolo?
pokud máš klasický rychloupínák, měl jsi křivě nasazené kolo. (nebo hnutou zadní stavbu)
Po opravě je to horší - nepovedlo se Ti to kolo vycentrovat špatně? Tj na střed náboje, ne na střed upínacích matic?
Dráty na straně kazety mají být výrazně kolmější než na druhé straně.
Mám vyhlou zadní vidlu a žádné popraskání barvy se nekoná. Přepletení o centimetr ke kazetě to zlepšilo.
Asi před týdnem jsem dojel v kopci dva starší e-cyklisty, u jednoho bylo vidět,jak se s tím kolem pere a zezadu, jak jsem jel chvíli za ním,bylo vidět proč,že to kolo nemá jednostopé,ale dvoustopé. Když jsem u něj zastavil,abych mu to řekl,tak si také stěžoval,že mu to zadní kolo chytá o bowden. Všiml jsem si,že tam má to zadní kolo nasazené nakřivo.Navíc osu měl sice s matkami,ale na jedné straně měl tu osu v té matce úplně utopenou. Tak jsem mu ty matky povolil,kolo srovnal. Poloha toho kola se může změnit,když ho někdo špatně namontuje třeba po lepení,po nějakém nárazu,nebo třeba když to kolo někdo upevní do nosiče za autem nějakým stahovacím popruhem přes to zadní kolo.
Stalo se mi před časem něco podobnýho - držkopád a lehká osmička na zadním. Dojet 2 km domů šlo, doma jsem vycentroval tak, aby kolo neházelo. Ale celý zadní kolo se mi posunulo k jedný straně a téměř škrtalo o rám. Na jedný straně mezera asi 5 mm, na druhý mezera na dva prsty.
Dal jsem s tím ještě nějakou vyjížďku. Sice to nijak objektivně nevadilo ale štvalo mě to. přemýšlel jsem o hnutý zadní stavbě a servisu ale nakonec jsem se pustil znovu do pečlivějšího centrování: na jedný straně postupně vyýplet na celým kole o chlup povolit, na druhý o kousek přitáhnout. Samozřejmě bez hrubý síly. Půlhodinku jsem si s kolem hrál a povedlo se krásně srovnat do středu.
edit: je to full s pevýma osama, v uchycení problém být nemohl
Díky za odpovědi a rady. Po dlouhém přemýšlení jsem si vzpomněl, že mi před několika měsíci padl do výpletu řetěz a poškodil skoro všechny dráty, což způsobilo osmici. Kolo jsem vycentroval a jezdil dál (já vím, já vím...). Na dovolené mi pak jeden drát praskl, tak jsem je po návratu vyměnil rovnou všechny. Ještě jsem se věnoval ložiskům v náboji, tak mě napadlo, že jsem mohl špatně poskládat matky a podložky, čímž by třeba mohlo dojít k posunu ke straně (?). Po tomto mém zásahu jsem si všiml, že plášť dře o zadní stavbu, ale protože mám ještě jednu silničku, jezdil jsem na ní a tento problém odkládal. Kvůli momentálnímu nedostatku času jsem zadní kolo zavezl do servisu, aby na to koukli profíci. Když jsem pak kolo nasadil, stále dře, i když jsem jej zkusil dát i opačně. Žádný pád nebo něco podobného, kvůli čemu by mohlo dojít k pokřivení zadní vidlice jsem neměl. Takže asi s celým kolem do servisu, co? :-)
Pokud jsi měnil dráty poloviny výpletu, tak jsi to ráfek nejspíš posunul od středu. Centrování není jen o vyrovnání vln na ráfku, ale hlavně o ustavení ráfku do středu kola. Centrovacím pravítkem bys to zjistil přesně.
https://www.kovys.cz/p/centrovaci-pravitko/
Zkontroluj, zda máš správně ty matky a podložky a pak prostě posuň výpletem a ráfkem na správnou stranu.
pokud se nechceš pouštět do centrování, tak ano. ale není to nic složitýho - prostě si chvilku hraješ s centrklíčem. Mně to pomohlo a ušetřil jsem za servis
Na nějaké konkrétní doporučení bych potřeboval vědět, co máš za patky rámu, jaký náboj a osu, ke které straně je kolo napasované a ideálně i vidět nějakou fotku.
Obecné doporučení: nejlepší centrovací stolice je podle mého názoru ta vidlice, do které chceš kolo instalovat. Tam si nemůžeš nevšimnout, že ho máš o centimetr vedle.