Ahoj
Nemáte prosím nějaké základní tipy, čím by mohlo být (a jak to řešit), když někde v kole cvaká při jízdě do kopce?
Po rovině všechno v pohodě = ticho, ale když šlapu větší silou, něco někde cvaká a připadá mi, že se to postupně zhoršuje. Na začátku to byl jen prudký kopec, když jsem se postavil do pedálů, teď už stačí zabrat větši silou i v sedě na rovině.
Na funkci to asi nemá vliv, ale štve mě to... :-(
Kurňa, to je dotaz jak od prvňáčka. Zkusím přeleštit věšteckou kouli.
Jo aháá, už vím co tomu je...je to rozbitý !
Zkusils vypozorovat, s čím by to mohlo souviset ? Vylučovací metoda. V jaké frekvenci to cvaká. Jestli s otáčením kola, nebo s frekvencí otáčení klik atd...
Dobře, možná to z textu nevyplynulo, cvaká to zásadně v rytmu šlapání. Pokud nešlapu, je ticho, pokud šlapu zlehka, tak taky. Většinou jedno až dvě lupnutí na každé šlápnutí, pokud zaberu dostatečnou silou... dřív jen občas někdy, teď už skoro pravidelně.
Cvaká to i v případě, že se vůbec nedotýkám sedla, takže sedlovku jsem vyloučil.
Pokud na pedálech stojím a zkouším je střídavě zaťěžovat bez šlapání, tak nic.
Podezření jsem měl na osu zadního kola (směrově mi ten zvuk tam pasoval), ale větší utažení rychloupínáku nemělo vliv.
Zítra zkusím prohodit pedály z Ibexu, nemyslím, že by to tím bylo, ale je to jedna z mála věcí, co má lehokolo kompatibilní...
Jestli se frekvence nemění s přeřazením rychlostí, tak bych nábu vyloučil. Pedál to může být (to vyloučíš prohozením). Nějaký pomrvený zub na převodníku bys vyloučil přehozením na jinou placku. Pak už zbývá v podstatě jen střed (pokud nějak atypicky nelomcuješ třeba řidítkama :-)
Jak máš chycené kliky, co tam máš za střed ?
Teď nedávno jsem zrovna měnil na horácovi střed. Mrtvé ložisko na levé straně, co šláp to cvak. Pěkná průda.
A taky mi něco svého času cvakalo od středu, než jsem přišel náhle na to, že to cvakal naprasklý rám ;-)
Poznáš to z fotky?
Teď jsem zkusil, jak dotažené jsou šrouby, co drží levou kliku. Zvláštní je, že nápis hlásá, že mají být utažené stejně. Jeden šroub mi přišel utažený jakž takž - v pohodě povolím a utáhnu cestovním multiklíčem, se druhým vůbec nehnu. Momentový klíč nemám, tak jsem tohle nikdy neutahoval a jelikož s druhým šroubem nehnu, znejistěl jsem, jestli není třeba doleva? To mě odradilo zkoušet větší sílu...
Mohlo by tohle hrát roli?
O variantě prasklý rám uvažovat nechci, vždyť to kolo má najeto jen pár tisíc, většinu po silnici... žádnou prasklinu jsem každopádně neviděl...
To prasknutí byla konstrukční chyba u tlumiče konkrétního modelu fulla (nebyl jsem sám).
Ty dva šrouby jsou normální metrický s pravým závitem. Utahují se nastejno. Nejlépe momenťákem. Jde o to, aby byly utažený, ale nevyrval se závit z kliky. Klika tam sedí na tisícihranu, ta by lupat neměla (octalink a čtyřhran je na to náchylnější). Při troše smůly by mohlo cvakat ložisko, jestli dostalo někde čouda, nebo se tam dostal svinčík (jsou dvakrát kryté, ale třeba wap to probije)
Jo a nemusíš se bát ty šrouby normálně povolit, nemusí se vyšroubovávat. Pak nadzvedneš nějakým šťourátkem takovou jakoby podložku v tom řezu kliky a kliku normálně stáhneš rukou z tisícihranu. Pak jednoduše vytáhneš pravou kliku z ložisek a můžeš ozkoušet každé ložisko zvlášť jestli neškobrtá.
Montáž je pak jednoduchá opačně. Nasuneš trubku do ložisek nadoraz, nasuneš kliku, zamáčkneš podložku a utáhneš oba šrouby nastejno. To je celé.
Tak pedály jsem prohodil. Byla to větší výzva než jsem čekal, lehokolo se vzpíralo a nechtělo své pedály vydat... sice už mám dlouhý klíč, ale když má leho pedály na čumáku, nešlo pořádně zapáčit, kolo pořád utíkalo nebo se kácelo... ale zvítězil jsem. :-)
Šrouby na levé klice jsem zkusil úplně povolit, klika pak měla citelnou vůli, ale jak ji sundat, na to jsem nepřišel, tak jsem to zase zašrouboval, budu muset příště nastudovat, co přesně mám udělat s tou podložkou, zřejmě nějaká finta...
Každopádně levou klikou to pravděpodobně nebude. Zkusil jsem na kole stojícím v chodbě zmáčknout brzdy a postavit se na pravý pedál... a ozvalo se hlasité cvaknutí. Když jsem nohu povolil, většinou se ozvalo to cvaknutí znovu.
Jakoby něco přeskakovalo mezi dvěma polohama podle toho, zda je řetěz napnutý nebo uvolněný. Jde to hodněkrát opakovat a furt to cvaká až se občas cvaknutí při uvolnění neozve... a v tomhle stavu to chvíli vydrží a cvaknutí se pak ozve až při uvolnění brzd nebo pohybu se zabržděným kolem.
Na zařazeným převodu zřejmě příliš nezáleží. Takže z mého pohledu spousta možností - střed, náboj, rám, všechno dohromady nakonec možná i dráty zadního kola jsou trochu ve hře. :-(
Taky musíš vyšroubovat ten plastový šroub zboku co je v něm ten hvězdicový otvor.
https://www.parktool.com/blog/repair-help/crank...
Díky, tohle Ronda nezmínil, to je pak jasné, ale na tohle nemám klíč... :-)
No jo, na toho plastovýho zmetka jsem zapomněl, soráč...
Dle popisu to může dělat povolená miska TH2 (velmi často není dodržemý montážní postup - srovnání čela středové mufny (pro HT2 je třeba zafrézovat obě strany), stačí i nerovnoměrná vrstva barvy a příruba nedosedne stejnoměrně, může se to časem povolovat, popř. i ložisko může trpět)
Než se pustíš do toho středu, sundej patku přehazky, očistit a máznout. Stačí nějakej drobnej borčus a překrásně to cvaká.
Výplet vyloučíš lehce: sptoupneš na pedál, odkloníš kolo od sebe a popojedeš - případný volný drát se ozve (zopakovat i z druhé strany)
Neměnil si brzdové destičky?!? Mě to teď po výměně dělají. Do kopce vrzají až hrůza, po rovině klid.
Zajímavá myšlenka. Nějak na jaře jsem MTB dal po dvou letech do servisu (když už to návod žádal), kromě všeobecné kontroly měli vyměnit brzdovou kapalinu a destičky taky měnili.
Zhruba od té doby to cvaká, já pak jezdil furt na Ibexu a MTB jsem vyndal z garáže až teď, protože na příští závod se Ibex příliš nehodí...
Mohou ale destičky vydávat zvuky, když nebrzdím? Souvislost s tím, zda šlapu / nešlapu si moc neumím představit.
Souvislost se šlapáním je dost divná. Bral bych to ještě pokud by náby a vidlice byly nějaké bláto, tys měl přes metrák a kymácel by ses na tom při šlapání, že by se celé kolo nějak výrazně kroutilo. To ale u tebe fakt nepředpokládám. Když destičky škrtají, tak furt, ať šlapeš nebo nešlapeš. A už vůbec to nezávisí na frekvenci šlapání.
Také nevážím metrák, ale když jedu do kopce a více se zapírám do řidítek, tak kolo vrže jak sto let nenamazné. Postupně se to ale zlepšuje.
Nejspíš ti praskají řídítka v úchytu představce. Povol to, vysuň řídítka, mázni to vazelínou a smontuj.
Také by ti mohly praskat krční obratle a přenášet se to do blízké hlavy. Na to už vazelína není.
Brahmo, Brahmo, spíš asi praská tobě...
Píšu, že kolo vrže. A když vrže, tak vrže - nepraská, nelupe, necvaká ani nic jiného. Prostě prachobyčejně vrže.
S novými destičkami jsem jela letos na Dámskou - jak to začalo vrzat, postupně jsme promazaly kde co, až zkrátka zbyly jen ty brzdy. A ty teda fakt mazat nebudu, takže budou povrzávat než si sednou.
Nicméně díky této zkušenosti vím, že nové destičky dokáží při jízdě do kopce dělat pěkný rámus a dokáží docela zamotat hlavu.
Vrzaly dřevěné loukotě v kolech. To ale asi nebude tvůj případ :-)
Ty brzdíš, když jedeš do kopce? Patrně nikoliv. V tom případě ti drhnou destičky o kotouč a to je evidentně špatně. Buď jsi ohnula kotouč nebo se ti špatně vrací destičky do klidové polohy, nebo máš nakřivo namontované přední kolo ve vidlici. Na rozdíl od vrzání v hlavě, je tohle snadno řešitelné. Navštiv servis, oni to opraví.
pokud je opticky OK rám (žádné praskliny)
(a nemáš odpruženou zadní stavbu)
1-na zkoušku vyměnit na jednu jízdu pedály.
-pokud nepomůže, namontovat původní zpět, před montáží namazat vazelínou závity.
2- sundat, namazat a nandat zpět všechny
šrouby převodníků, vyčistit a namazat dosedací plochy převodníků. projet, pokud to nepomohlo:
3-sunadat kliky ze čtyřhranů (nebo co tam máš) vazelína, smontovat projet.
Pokud nepomohlo:
4- vymontovat osu/ ložiska, zkusit chod příp vyměnit. Pokud je to šroubovací, montovat opět přez vazelínu.
Pokud toto vše nepomohlo, hledej dál - sedlovka i představec umí dělat divy, pátrej po prasklinách... Už se mi stalo, že mi vrzal výplet, ale nešlo to se šlapáním ale otáčkami kola.
Pokud je tam pressfit střed, skoro zaručeně si našel důvod lupání, a nepomůže Ti zřejmě nic, možná na chvíli loctite:-(
no přeji hezký víkend nebo několik večerů. Na konci budeš vědět, jak je Tvé kolo poskládané, co se jak montouje, dotahuje a snad nebude lupat. (bez ironie)
edit,: dle mezičasem přidaného fota tam máš Holowtech.
máš tam Holowtech, oba šrouby v klice se utahují na +- předepsaný moment + je tam pojistka a stavěcí šroub v ose.
montáž/ demontáž má návodové video na YT.
Na samolepce máš předepsaný moment, prostě si podle délky ramene imbusáku přepočítej trojčlenkou potřebnou sílu na konci klíče (bacha kila/ newtony), potěžkej si vhodný předmět v ruce a máš kalibrovaný momentový klíč.
Cvakání :-D Také jsem nedávno zažila při každém šlápnutí, cvakalo to ve středu nejenom ve středu.
Objednala jsem pěkný super klíč na Hollowtech, manžel ho použil na dotažení a je po cvakání.
Ahojky
Tak cvakání se podařilo odstranit, s nejvyšší pravděpodobností to dělala patka přehazovačky. Ono mi to furt vycházelo na rychloupínák zadního kola, všechny symptomy na něj ukazovali, ale holt to chvíli trvalo, než mi došlo, že se kolo opírá ještě tohohle vehementu...
Takže díky všem za rady, včera cestou na závod jelo kolo krásně potichu, pohoda... no a potom, to je na jiné vyprávění... každopádně teď MTB připomíná hroudu bláta, které se z něj dneska pokusím dostat, jaké zvuky bude vydávat potom si netroufám hádat...
Ty dovedeš navnadit na to "jiné vyprávění" :-))
Teď nebudu moct pomalu usnout, co se ti zase kde povedlo :-))