Uvažuji o koupi Garmin Oregon 750t PRO.
Na západ od našich hranic občas potřebuju protáhnout přes město, a to v režimu "cyklo", nebo najít alternativní trasu, pokud narazím na zákaz vjezdu cyklistů.
Jen si nejsem jistý, jestli to tenhle Oregon vlastně umí?
Máte s ním někdo praktické zkušenosti?
Děkuji.
https://www.garmin.cz/garmin-oregon-750t-pro/81000
tohle si střihnu s telefonem a mapy.cz, ale když chceš utrácet :-)
Chci odolný přístroj na tužkové baterie, abych nemusel řešit nabíjení a navíc si nemůžu pomoct ale myslím si, že telefon by měl být uložen bezpečně někde v brašně, nejlépe mezi hadrama.
Já jsem to teď řešil. Můj starý Oregon dosluhuje. Touch-fólie ač už vyměněná je vymačkaná, teče do něj vypínacím tlačítkem a už na něj pořádně nevidím. Nového za 10000Kč kupovat nebudu, když za to koupím dva mobily. Tak jsem zakoupil vodotěsné pouzdro na mobil na představec. Přes fóliii lze mobil slušně ovládat a na představci je trochu víc chráněn, než na řídítkách. To pouzdro má trochu zasílené boky, takže také mechanicky chrání. Viditelnost mapy, její velikost a rozlišení obrazovky je nesrovnatelné. Není to ten nerozbitný tank, co je Oregon, ale je to za polovinu ceny a vidím na to líp.
absolutní souhlas, na navigaci mi navíc bude stačit i starší, již nepoužívaný telefon, a navíc se většina tras dá zvládnout jenom s hlasovou navigací s telefonem v náprsní kapse. Když nebudu mít nic zapnutého, tj. síť, data ..., tak mi baterka spolehlivě na jízdu vystačí
Jsem to včera otestoval celodením provozem. Zapnul jsem to v 10 hodin a vypnul, už skoro na konci baterie, asi v 19 hodin. Celo dobu jsem měl puštěné mapy.cz, přijímal GPS signál a měl puštěného stopaře pro záznam trasy.
Mapy,cz umí zablokovat uzamčení mobilu. Takže když mi po 1/2 minutě zhasne display, tak ho znovu probudím dvojitým poklepem na obrazovku (pod tou fólií to jde blbě), nebo bočním tlačítkem, které promáčknu i přes obal. Při vyjetém podsvícení naplno mobil v polostínu vidím. Na plném slunci nikoliv. Alespoň rukou je potřebné to zastínit. Ale Garmin se choval stejně, ba hůře. Obrazovka je větší a vidím na ni. Ovládat se to dá dobře i přes tu fólii.
Vydrželo to celý den zobrazovat, ale já mám docela kapacitní baterii.
Takže spokojenost.
Mám 700 a to je skoro totéž jen bez foťáku a možná pár zbytečností.
Navigace to co potřebuješ umí, jen musíš mít správný mapový podklad a pak ji správně nastavit.
Jinak tyhle přístroje jsou už docela bateriové žrouty, zvlášť při navigování a plném podsvícení. Bohužel bez dostatečného podsvícení nic nevidíš.
Aha, dík za info, takže za denního světla musím mít podsvíceno? To je hodně na prd, takže už zbývá jen Montana, tu bych teda radši, páč má větší displej :-)
Navigace s tímhle displejem (sklo gorila) musíš mít trvale podsvícené, jinak nic nevidíš. Přes den za slunečného svitu naplno, při trvalém zapnutí displeje pak baterie i bez navigování a jen se záznamem trasy vydrží zpravidla 4 hodiny. V noci samozřejmě stačí slabé podsvícení a pak baterie vydrží 6 hodin.
No to je od Garmina vážně krok správným směrem :-( Dakota mi vydrží skoro 12 hodin, když jedu podle čáry a vypínám displej, to si jako myslej, že lidé jezdí na kole převážně v noci?
Taky mě to docela štve, že udělali takové silné žrouty. Když jedu na celý den, tak musím mít 3 páry baterií. Když jsem měl stařičkou 60CSx, tak mi na celý den stačil 1 pár a na 24 hodin 2 páry a i když také měla gorila sklo, tak u displeje jsem přes den vůbec nezapínal podsvícení a bylo to dobře čitelné. Slabé podsvícení bylo nutné jen v noci.
Je to turistická navigace, takže když nevíš, vytáhneš to z kapsy, jukneš a deš dál, na kola je řada Edge, ale ani tam ta výdrž není úplně hvězdná, sou i další výrobci cyklo navigací.
Edge nechci, ta je vhodná na jedno denní akce, chci navigaci na vícedenní cesty na tužkovky, abych nemusel tvrdnout někde u zásuvky jen kvůli nabíjení tý její baterky, nebo powerbanky.
Co se navigačních funkcí týče, tak to by se mi líbila, kdyby měla displej čitelný za denního světla bez nutnosti podsvícení..
A co ti řeší tužkovky? NiMH články stejně musíš nabít a mají malou kapacitu, nebo máš v plánu vozit pakl primárních Lithiových článků?
Vozím pakl drahých lithiových tužkovek jako železnou rezervu, páč jsou lehounké a při uskladnění kapacitu ztrácejí jen velmi pomalu.
Už je mám víc jak pět let a nepoužil jsem je, no a cestou jedu na obyčejné, dokupuju je v supermarketech, čímž se moje navigace stává absolutně nezávislou na zásuvce a já taky.
Kvůli mobilu vozím velkou powerbanku, ale tu vždy nabíjím až v cíli cca 14 denní cesty.
S tím dokupováním může být i problém. nějak v loni jsem se byl projet v Orlicých a v navigaci jsem měl jen 1 pár a druhý jsem zapomněl doma. V Rokytnici měli otevřeno a tak jsem šel zakoupit nějaké jednorázovky. Měli baliček po 4 kusech rozumné značky a nebyly až tak staré. Nevim proč, ale bída, jeden pár vydržel tak půl hodiny provozu.
Z kapsy může rovnou vytáhnout mobil s mapovou aplikací. Osobně nevidím žádný přínos samostatné navigace za takovou cenu, s malým displejem a už vůbec ne přínos v tužkových bateriích (Ni-MH). Kromě toho i bez podpory navigačního systému Galileo, což u samostatného zařízení pro navigování beru jako zvlášť nedostatek.
S tím Gorila vůbec nesouvisí, to je jen čiré sklo, akorát je speciálně dělané, že se to snadno nepoškrábe, ale zároveň je to odolné není to snadno rozbitné.
Čím lepší displej, tím víc potřebuje podsvícení, černobílé displeje sou v poho, 256 barevné sou taky celkem čitelné, 65k zase horší a ty moderní true color úplně nejhorší.
Já sem uvažoval o něčem základním, ale nejlevnější mapový eTrex 22x stojí pětilitr a displej to má miniaturní. Tak sem šel do mobilu. V dešti nejezdím a dělám max jednodenní výjezdy, spím doma.
Oregon i Montana musely být vždy podsvícené, jinak jsi toho moc neviděl. Můj Oregon, aby šetřil měl to podsvícení oproti mobilům evidentně nedostatečné a na sluníčku jsem to musel zaclánět a už víc to nedalo. Mobil může také různě svítit, ale když se vyvalí naplno, tak to uvidíš i v plném světle. Ale pak žere akumulátor.
Myslel jsem, že Montana má stejný typ displeje, jako ta moje Dakota, na tu je za sluníčka vidět nejlíp bez podsvícení :-( Aby to k něčemu bylo, musel bych jet podle čáry na Dakotě a novou navigaci zapínat jen když se dostanu do problémů, to už můžu rovnou použít mobila a nemusím kupovat novou navigaci.
Souhlas iphon na volani a nutnou komunikaci mam bezpecne ulozeny v brasne a na riditkach mam mobilv of line android. Kdyz jde do tuheho poskytnu tomu of line androidu hospot z toho iphonu.
Ps: nekde jsem na netu postrehl zpravu ze i mapy cz by uz snad meli zacit umet aktualni stav. Objizdky a podobne
Mně se osvědčila voděodolná brašnička a na telefonu mapy.cz pozn. je dobré mít mobil, který umožňuje rozsvítit displej poklepáním.
Ano brašnička na rámu za představcem je ještě víc chráněná, než na představci. Také je robustnější. Jen je celkově větší a těžší a ještě méně sportovní.
Děkuji za informaci, já snad nakonec začnu uvažovat o použití mobilu, když čtu ty jobovky od Lelka a Brahmy, a nebo ještě dokoupím skoro za sedm tisíc dynamo v náboji, kam ten svět spěje?
Pokud nejezdíš v náročném terénu, kde častěji hrozí pád, tak dnes bych také o navigaci už neuvažoval a pořídil mobil a slušný pevný držák. Pořídit mobil, dobrý držák, powerbanku a nabíjení dotykovým kabelem a máš po starostech a je to ještě o malinko levnější než Garmin navigace.
Taky jsem to řešil a zatím zůstávám u telefonu na řidítkách ve snad odolném pouzdře a na něm off-line Mapy.cz. Jezdím převážně v terénu, tak zapínám turistickou mapu. Pár hodin to vydrží, teď sháním tlustší pouzdro aby se mi do toho vešla pod telefon i nějaká tenká powerbanka. Koukal jsem na pár navigací, zkoušel jsem si i ty nejnovější a nejdražší Garminy hodinky (asi za 30k) a přijde mi, že tomu telefonu se nic nevyrovná. Hlavně dobře čitelnej displej.
No hlavně ten telefon všichni nějakej máme, takže ho kvůli tomu kupovat nemusíme :-)
Pak už řešíme jen pouzdro s držákem a eventuálně powerbanku.
Já sice mám sebou telefon, ale ten je dobře uložený aby nedoznal úrazu :-)
Pro určení kudy jedu mám dobře odolnou navigaci co snáší průtrže, krupobití a občas i nějakou ránu kamenem.
Samozřejmě jsem si odzkoušel jet i podle mapy v telefonu, ale po pár hodinách došla baterie. Pro mě to je dost nepraktické mít sebou velké powerbanky abych měl funkční telefon pro focení a hlavně když bych potřeboval počasí, mapu a hlavně telefonovat.
Já si kupoval telefon s co největším akumulátorem, jinak standardní Lenovo. No a teď jen hledám způsob, jak ho vozit a neutopit a nerozbít. Takže nyní mám ten voděodolný obal na představci. Přijde mi, že pád většinou pohltí řídítka a představc je docela chráněný. Jak už jsem psal, Garmina jsem měl rád, ale už na něj pořádně nevidím.
Ani s brýlemi na něj nevidíš? A jsi si jistý, že Montana co se teď prodává, má taky sklo gorila co je nečitelné na slunci? Vypadá úplně stejně, jako ta původní.. asi vyrazím na Čerňák a podívám se na ně v reálu.
Naopaks brýlemi na něj už nevidím. Bez brýlí v pohodě. Umím na to koukat dírou pod brýlemi, ale je to o hubu a jde to stále hůře a hůře. Prostě nový Oregon je pro mne už neperspektivní. Před rokem bych ti ho obhajoval. Bohužel strárnu. Proto také píšu o svém postoji a ne univerzálně.
Já akorát nechápu, v čem je rozdíl, když já na ni vidím už jen s brýlemi?
Proto bych chtěl raději tu Montanu, má největší displej, takže čáru, dle které jezdím, bych bez brýlí jakž takž viděl a na podrobnosti bych zastavil a si ty pitomý brejle holt nasadil.
Je to totéž, prostě nevidíme. Jen ta Montána stojí dvojnásobek mobilu a display má nižší rozlišení a horší podsvětlení. Má vysoce odolné pouzdro. Horší touch, ale funguje i pod vodou.
To je hezký, že funguje pod vodou, trochu to ale kazí fakt, že pod vodou není GPS signál.
Garminí krabička má kolem displeje zvýšený okraj kvůli mechanické ochraně toho displeje. Za deště se na displeji vytvoří asi tak 2mm hluboká vrstva vody. I přes tuhle vrstvu se můj Garmin s membránovým odporovým touchem dal ovládat stejně blbě jako vždycky. Takže tím míním pod vodou. Jestli plave jsem nikdy neřešil.
Co takhle v nejnižším místě rantlu propilovat úzký odtok ? Rantl na ochranu by zůstal, vodotěsnost taky. A jestli nemáš navigaci úplně vodorovně, tak by to mělo fungovat.
Proč, Garmin tu vodu, když je v pořádku zvládne. Jen ten můj už ne. Je starý. A jelikož už na něj nevidím, tak do podruhé přetěsňovat a vymněňovat membránu touche nenechám.
Já si na to koupil extra telefon, levnej s velkou baterkou 4Ah, Redmi 7A za dva litry, ještě sem s tím nejel tak dlouho, ale pokud ukazatel % nekecá, tak by rozsvícený se spuštěnými mapy.cz/Locus podsvícení auto měl vydržet cca 9h (po třech hodinách jízdy ubude zhruba třetina baterie). K tomu mám telefon co používám normálně jako telefon, ten by mohl posloužit v případě potřeby jako záloha.
To co chce za ty svý werky Garmin je šílenost, za to koupíš telefon s IP68 a 10Ah baterií.
Jenže u těch telefonů to bohužel bývá obvykle tak, že čím větší bateria, tím zároveň větší žrout (výjimky samozřejmě jsou, ale nemusí jinak vyhovět). A při jízdách 12 a více hodin, nebo několikadenních pod stan už může být problém, nebo se jde do rizika, že mobil třeba v nejnevhodnější okamžik chcípne. Záleží na užití a preferencích. Já používám stařičkou jednoduchou Dakotu. Povodí mě v pohodě, na jedny dobíjecí přes 12 hodin provozu při plném podsvícení. Už jen kvůli tomu vopruzu s bateriema bych neměnil.
Můj stařičký Oregon 450 je s výdrží taky v pohodě. Potřebné mapy mám na SD, trasu v GPX natáhnu a na dovolenku do neznáma stačí jen občas mrknout, jestli jedu dobře- hlavně přes velká města. Až začne haprovat, bude k tomutéž stačit i smartfon (na kterém stačí zapnout GPS taky jen občas...
Protože správné outdoorové aktivity jsou takové, kdy jsi každý večer někde v hotelu či penzionu. Ne že se někde couráš a spíš bůhví kde. :(
I tak mi to přijde na hlavu, u outdoorové navigace musí být displej podsvícený naplno, aby byl čitelný za denního světla? Za takový prachy? Asi začnu pracovat na vývoji vařiče, který bude hřát, jen když bude venku více jak 30°C (ve stínu!).
To jsou právě ty úchylárny u navigací s barevným displejem. ČB displej je krásně čitelný na slunci a bez podsvícení.
I ty starší barevné displeje jsou velice dobře čitelné i bez podsvícení.
Pokud chce člověk na cestách digitálně fotit, je to problém a nějaké řešení potřebuje. Ale kvůli navigaci si dávat dynamo do kola je zbytecne. Na to stačí miniaturní Garmin 130, který má spoustu nedostatku, ale pořád je to to nejlepší, co znám. Použít k navigaci mobil je nouzové řešení, které vyžaduje zázemí k nabíjení a silné nervy při pouzivani :-) Nebo dobrá věc na víkend, ale nepoužitelné na delší cesty.
Nespletl jsi se ? nechtěl jsi napsat, že 130 je pořád to nejmenší (místo nejlepší) co znám.
Mám ho, ale určitě bych ho nepořizoval kvůli navigování. Dobře čitelná a hodně variabilní zobrazovací jednotka pro různá čidla, ale s prachmizernou výdrží baterie.
Zrovna ten EDGE 130 nemá výdrž větší než mobil, u zařízení s malým čenobílým displejem je to nepochopitelné, ale je to tak, sou černobílé cyklokompy co mají udanou výdrž až 48h jako Lezyne Mega XL GPS. Bryton 450 má 32h. Takže navigace s výdrží sou, ale EDGE 130 to fakt není.
Malá výdrž aku a spousta zbytečných funkcí jsou nevýhody Edge 130.
Ale navigace je perfektní, displej taky.
Je to hodně malé udělátko, takže mi spolehlivě drží na říditkách kola i koloběžky v každém terénu. Což byl hlavní důvod, proč jsem opustil eTrex 10.
A tím, jak je přístroj malý, má i nepatrnou spotřebu. Vybije se asi po 7-mi hodinách navigace, tak ho v průběhu dne nabiju z powerbanky během nějakého zastavení.
Kvůli této navigaci opravdu není třeba montovat dynamo na kolo. :-)
Další neocenitelná výhoda je, že se dá tahle navigace dát na ruku jako hodinky. Ne jako cihla.
Taky uvažuji vyměnit pomalu dosluhující Oregon 300 a vymýšlím, co místo něj.
Z těch řešení, co padla výše, se mi ani jedno moc nepozdává.
Mobil do držáku - pokaždé, když budu chtít telefon použít, tak ho z držáku vyndávat a zase dávat zpět. Typicky focení.
Zkoušel jsem brašničku na horní trubku na mobil. Vrchní plast se leskl a na mobil jsem pořádně nevyděl.
Ono samotný mobil, jako jediný přístroj na navigaci bez zálohy, je na nic. Už se mi stalo, že mobil třetí den na dvoutýdenní dovolené začal stávkovat, ale podle navigace se jelo dál.
Stejně tak životnost baterií. Jedu klidně 8 - 9 hod čistého času, takže klidně 10-11 hod zapnutá navigace. Vypínám ji jen na delších zastávkách. To by mobil bez powerbanky nedal. Baterie v navigaci vydrží den a půl. Vozím náhradní dobíjecí + nabíječku a 2 páry kvalitních alkalických jako zálohu.
Powerbanku mám jen na dobíjení mobilu, který normálně vydrží cca 3 dny. Takže vydržím asi 7 dní nez zásuvky.
Někdy zajdu do prodejny a poprosím o zapůjčení, abych měl představu, jak moc špatný to s viditelností na sluníčku je. Ale asi opravdu je, takže pokud budu trvat na Garminovi na tužkovky, jediné řešení, které mě napadá, je dynamo v předním náboji, používat ten jejich NiMH akumulátor a přikrmovat to za jízdy tím dynamem, aby to mohlo svítit naplno. Ideální řešení, za více jak dvacet tisíc..
A co nějakou vhodnou placatou baterii z elektrokola na nosič jako velkou powerbanku pro všechny udělátka ? Nemyslím to jako ironii, ale jako námět, netuším ale jak reálný po elektronické stránce. Byla by to sice váha navíc, ale to dynamo taky něco váží, navíc klade při odběru nějaký odpor. Takže bilance by byla plus mínus stejná.
Je to docela hrůza, jak nám v tomhle směru technika pokročila.
O elektrice toho moc nevím a mám rád profesionální řešení, s baterií s elektrokola by to asi taky šlo, ale rád bych jel co nejvíc nalehko, svižně a obojí mi nevoní už kvůli té váze, navíc to dynamo je drahý a musím počítat s tím, že o kolo přijdu.
Asi nakonec zůstanu u osvědčené Dakoty a nějak si poradím i bez pokročilých navigačních funkcí.
Nebo tu chytřejší navigaci koupím, ale vytáhnu ji jen když budu potřebovat navigovat, zas tak často se to nestává a netrvá to dlouho, takže by těch tužkovek moc nesežrala.
Já jsem si udělala funkční baterii ze dvou bidonů (bidon s víčkem nahoře i dole). Zásuvku jsem zalila do eprozinu, aby to pasovalo do upraveného víčka, které je dole. Funguje to i v dešti.
Mám v tom Pb akumulátor na 12V, ale dá se do toho nacpat cokoliv, co se tam rozměrově vejde.
Jsem se dívala, že různých baterií je dnes všude plno, ale mám na všech kolech ledky na 12V, tak se držím 12V.
Zajímavý řešení ale ty vážně taháš s sebou tenhle olověnej akumulátor? To váží hodně, používal jsme ho při modelařině jako akumulátor ke startéru na spalováky. Když už tak spíš klasickou powerbanku na bázi lithiových článků, to váží max. třetinu při stejný kapacitě.
Dřív jsem tahala Ni-Cd 1,5 Ah. Tohle je olovo 1,3 Ah. Rozdíl ve váze je deset deka, rozdíl v ceně je 1200 Kč. Za ty prachy těch deset deka odvezu. Svítí mi to minimálně 8 hodin, dýl jsem to netrápila, ale i po osmi hodinách to při testu svítilo.
El_bidon váží 720 gramů, to je, jak kdybys vezl flašku s vodou. Se cestou nenapájím. Když jedu dál, dám do druhého košíku kafe a někde v hospodě po cestě si můžu dát něco dalšího a nalít za kafe vodu. Pro mě je důležitější svítit, když zatmím, než chlastat.
Teď v létě, když je dlouho světlo a nevyjíždím až po sedmé, tak nevozím vůbec nic, se za světla stihnu vrátit a dvě hodiny bez vody vydržim.
Ještě k té váze:
tento přední náboj váží 235g
https://www.cyklonemcik.cz/zbozi/naboj-predni...
Tohle nábojové dynamo váží 870g:
https://www.global-sport.cz/naboj-dynamo-6v30w...
dává to 6V-3W, světla moc svítit nebudou...
Oproti náboji bez dynama vezeš navíc 635g!
Můj bidon je těžší o necelých deset deka (720g), má konstantní napětí 12V a nebrzdí to kolo.
Bidon se vším všudy přijde na čtyři stovky, nasadíš - vyndáš, dáš na nabíječku.
Nesmíš brát ten nejlevnější šunt, dynamo náboj SON má 440g
Koupil jsem si univerzální nabíječku na tužkovky a aku 18650. Navíc může sloužit i jako power banka, když do ní dám nabitý článek. Takže mi stačí vzít několik 18650 článků, které můžu podle možnosti dobíjel a z nich pak nabíjet elektroniku.
A 5000 mAh powerbanka co zhruba odpovídá 12V 1,3 Ah olověnému aku váží 156 g a stojí neclý čtyři stovky
https://www.czc.cz/xiaomi-power-bank-5000-mah...
Můžu na to připojit přímo 12V led žárovky?
Já se po těchto zařízeních dívám. Šunt za pár stovek nehodlám riskovat, ale už jsem si našla třeba tohle:
https://www.spyobchod.cz/12v-6800mah-dobijeci...
Ten jeden ampér by to dávat mělo, a pokud to fakt má uváděné parametry (váha, rozměr, kapacita), pak by to za ty dva litry stálo. Ale na druhou stranu je to rozdíl půl kila od toho, co mám a co je spolehlivé, robustní a mám to zaběhané, odzkoušené a funkční. Zatím mi to za změnu nestojí. Tyhle technologie valí tak rychle dopředu, že za pár let to může všechno vypadat úplně jinak a za jiné ceny, takže to zatím jen sleduji.
Ale nemám vůbec nic proti tomu, když to jiní budou zodpovědně prakticky testovat a dělit se o zkušenosti ;-)
Abych byla upřímná, místní vrchní elektrikář s sebou vozí to olovo... asi ví proč :-))
Ta konkrétně ne, ale dělají se i s výstupem 12V, na CZC od 500 Kč s kapacitou od 10 Ah
https://www.czc.cz/powerbanky-baterie-a...
Každopádně LED pracují s daleko nižším napětím, bohatě stačí jeden Li-IOn článek s napětím 3,6 V, 12V LED světlo je zbytečnost.
Já nebudu předělávat čtyři kola. Je mám osazený autoledkama na 12V, s paticema T10 a přejít na jinou voltáž obnáší dohledávat k tomu optimální žárovky se správnou paticí, případně předělávat i ty patice. Ono to není jenom o nějaké baterii, tu musíš někam strčit a udělat všechny věci okolo, aby to uspokojivě fungovalo. A ještě musíš k určité baterii taky mít odpovídající nabíječku, kabeláž, všude stejný konektory atd.
Asi dost těžko budu mít připojení kabeláže na kole k baterii USB portem, to už Jindra vyzkoušel, že nedrží, natož aby to bylo vodotěsný...
Takže baterka za čtyři stovky může taky obnášet další litr za věci okolo, včetně poštovnýho, bo v jednom kamenným to nedáš dohromady, spíš i na víc...
Pokud budeš mít zdroj odzkoušený na příkon 3W v kuse několik hodin, budeš ho provozovat několik let s frekvencí dobíjení aspoň jednou za týden, dej vědět konfiguraci. Já takový zdroj mám v konfiguraci do čtyř set za světla a kabeláž na jedno kolo plus baterie za čtyřista přenosná mezi všema kolama, dohromady 2000 Kč. Provozuji to snad sedmej rok a loni jsem dávala nový baterie, do té doby to jelo na Ni-Cd z vrtačky.
Tak nepředělávej, to bylo jenom pro příklad jaká je cena a hmotnost Li Ion powerbank.
Existují tuny cyklosvětel s akumulátorem přímo ve světle i na drátě, ovšem dát si na kolo světlo z auta, to je fakt vynález.
Není třeba světla předělávat, pomocí napěťového měniče za pár korun lze udělat 12V z běžné USB powerbanky https://www.aliexpress.com/item/4000390901983.html
napadá mě jenom starý for, jak si bába koupila první digitální hodinky. A na co máte ten batoh? Tam mám baterky
Mám oregon 600.
Vše záleží od mapového podkladu, předpokládám že v ceně máš jen Čechy, ve variantě PRO jsou docela slušný. Takže když najdeš dobrou open source mapu, tak umí. Originál zahraniční mapy od Garmina neznám, jsou pro mě zatraceně drahý.
Vlastně si vzpomínám, že v Dubrovníku jsem udělal spoustu přestupků, protože jednosměrky jsem v mapě neměl.
600 má malej displej, plánovat to snad umí, ale moc si nedokážu představit, že to půjde rozumně použít. Ale opakuji, HODNĚ záleží na kvalitě mapy.
Já v posledních letech používám do Garmina tyto
http://garmin.openstreetmap.nl/
nedovedu posoudit, jak jsou dobré či špatné, protože jsem jiné nezkoušel a spolu s občasným kouknutím na mapy.cz či osmand v mobilu mi to stačilo.
Plánovat nepotřebuju, to dělám doma.
Ale ne vždy se zadaří a pak nechci ztrácet čas, improvizovat, čučet do mapy, případně do mobilu.
Například průjezd městem doma moc plánovat neumím. Takže chci na začátku velkého města zadat do navigace cíl, který je za městem, na naplánované trase, aby mne tím městem protáhla, v režimu cyklo.
Mám zkušenost s mapami od Garmina v autě a na motorce a jsem spokojený, občas si ze mě dělá prdel, ale co jsem tak četl, tak je to normální u všech navigací :-)
Některý ty cyklo-navigace mají v ceně i mapu Evropy, tak bych to koupil rovnou i s mapou.
Průjezd měst v zahraničí plánuju podle Google map funkcí Street Wiev v kombinaci s Mapy.cz. Samozřejmě tam, kde to jde.
Třeba v Polsku šlo tohle super.
Jak to zhruba asi děláš? Necháš si to naplánovat na Mapách.cz a pak si zkontroluješ na Street Wiev, jestli je to jetelný? To musí dát děsný práce, já jsem na tohle línej, chci aby tohle ta navigace dělala za mě :-)
Přesně tak. Dělám to jen u velkých měst. Nebo občas kliknu na cestu, abych věděl jak je široká, jestli má krajnice a tak.
Jako mapu používám http://www.openfietsmap.nl/ a dojel jsem s Garminem podle ní třeba do Černé hory a zpátky. Pro mě to použitelné jednoznačně je.
Ale neplánuji, ani jsem podle toho nejel podle navigace. Měl jsem z domova představu kam jedu a pak jsem čas od času Garmina koukal jako do mapy se značkou Tady stojíš. Většinou jsem vybíral nějaké cykloroute, ale zrovna na Balkáně jich je minimum a speciálně v Chorvatsku mizerně navržených.
Ale opakuji, hodně záleží na podkladové mapě, kromě toho co v ní je a není zakresleno třeba taky tak si autor dal práci s vyladěním přibližování a oddalování, některé mapy fungují pěkně, ale třeba zrovna ta PRO co je u toho má s vykreslováním při větším oddálení těžký problémy.
Garmin má v nabídce i cyklomapu, ta by byla asi nejlepší, ale je momentálně nedostupná.
Mám tohle, ale zatím jsem s tím jel jen párkrát v režimu "navigovat"
https://zivotsgarminem.cz/recenze-garmin-charge...
Ta externí baterie vyřešila problém předchozího modelu, tedy že to nezvládlo celý den.
Přístroj je to špičkový, spáruje se s mobilem, zobrazuje textovky i maily, funguje s čidl, kadence, rychlosti i teploty a velmi dobře funguje s radarem
https://mtbs.cz/clanek/test-garmin-varia-radar...
No, a ten zase tvoří úzké hrdlo, protože ten dá tak 14 hodin blikáním Ale lze rychle dobít o pauze nebo i za provozu z rámové brašničky.
Displej dokonalý, čitelný, navigační povely srizumitelné, i když mě chybí hlasové povely, pípá jako kuře.
Slabé místo je navigační software, prostě jede jinudy, než bych jel já. No a ten soft mají všechny Garminy, tak si nevybereš.
Ale abych byl spravedlivý, žádný navigační soft mi nevyhovuje, každý občas jede jinak než bych zvolil.
S dobře naplánovabou trasou a nahranou do strojku může pomoci zvládnout obtížné úseky.
Ty máš Edge 1030? Nevíš jakou kapacitu má vestavěná baterka? Tenhle údaj nemá Garmin nikde uvedený.
Viděl jsem fotku rozlousknutého 1030 a byla tam baterka 1900mAh (7.22Wh).
Nevím, ale hlavně to není potřeba řešit, protože to vyřešila ta externí baterie co se dá nacvaknout.
Mám i Edge 1000, pokrok, kromě té externí baterie je v nabíjecím konektoru. Ten je u Edge 1000 umístěn nešikovně a zespoda.
Existuje dlouhý držák, který ti to umožní nabíjet zespoda i za jízdy, a tam je zase problém s tím, že se ten konektor vyklepe.
Ronda vymyslel jak to ochcat magnetickým konektorem, to funguje.
Jenže mě něco povedlo, tak jsem se "odměnil" a koupil si tu 1030.
Lepší displej, ale ne tak, abych mohl někomu doporučovat to koupit, třeba proti té 1000.
Já jsem hračička a ty věci chci mít super, ale moudré to není. Myslím, že pokud jedeš dálku, nepotřebuješ nic víc než slušný mobil a powerbanku.
Pokud jseš cyklista ci potřebuje ty údaje ze všech senzorů,pak jsou tyhle hračky super, ale pro normálního dálkaře to za ty prachy nestojí
Mě se líbí Edge 530. Ta je levnější.
Pokud by tam byla baterie 1900mAh, jak psal Milosch, a vydrželo to na ní fungovat aspoň 15hodin, jak píšou v testech, není to tak špatné.
Při nějakých 11hod/den v provozu, to vychází 1500mAh/den. To na 10Ah powerbanku by fungovala aspoň 6 dní. Stačí mi jen funkce navigování po předem naplánované trase + čidlo rychlosti.
Dobíjení z powerbanky vždycky večer po dojezdu.
Docela by mě zajímalo, jak je tohle počítání reálné v provozu. :-)
Součástí je cyklomapa Evropy, zajímavá cena, zbylo by na dynamo v náboji a na brýle, to jsou mi věci :-)
Ale zabudované baterky nemám rád.
Mám doma starou Motorolu na čtyři tužkovky, na tohle řešení nedám dopustit.
By mě zajímalo, kdy výrobci těchhle elektrických pomocníků, včetně aut, konečně pochopí, že budoucnost je v univerzálních bateriích, které za přiměřený poplatek vyměním za nabité u kterékoli benzinky, například?
Normálně používám OSM mapu upravenou pro Garmina. Je to řešení zdarma.
V tomhle jsem hrozně povrchní, moc tomu nerozumím, chci, aby mi to usnadnilo život, asi máš na mysli nějaké free mapy, stáhnout, upravit pro Garmina, naládovat do navigace, bez záruky(?), já raději trénuju, ladím kolo, kupuju stany, spacáky, dneska jsem rozhodl, že mi stačí kazeta 7s a tři převodníky :-)
https://openstreetmap.cz/
Jejich mapový podklad používají mimo ČR i Mapy.cz .
Stan, spacák a karimatku už jsem vyladil. Jen pořád řeším, jaké kolo by bylo vlastně nejvhodnější.
Děkuji, ještě se musím hodně učit, vypadá to zajímavě.
Na 90% jsem rozhodnutý pro retro-bika Author s ocelovým rámem a původním osazením, je skoro nejetý, ale trochu mi vrtá hlavou lehounká silnička, pár kilo by ušetřila, po asfaltu by letěla, na druhou stranu roste riziko odcizení, musel bych ji kvalitně z ohyzdit a vymyslet jak na ní navěšet Ortlieby.
Nakonec jen okolo Dunaje z Vídně do Pasova, od tam na Šumavu a okolo hranice domů. Jedu se synem.
Původní plány byly jiné, ale člověk míní a Korona mění. :-(
Dibrej plán, já jel s dverou tejden 30 km z Kremsu do Melku 5 dní, když jí bylo 11 a půl :-)
Já mám ozkoušeno, že to vydrží vždycky asi o třetinu míň času, než udává výrobce.
15 hodin je Ok, jdyž se na ně můžeš spolehnout na 100%
Jenže není to tak.
Selže to v poslední, zásadní hodině, kdy už toho máš plný zuby, a chceš bydlet.
Málo bezpečné, z mého pohledu.
Jiná věc je, že tyhle věcičky se dobíjí velmi rychle i z pwb.
Šíravík je už moc konzervativní, tužkové akumulátory fakt jsou minulost. Jiná věc je, že se podělat může cokoliv. Tak kombinace navigace a mobilu je fajn řešení.
Ale při nákupu,nepřemýšlej o výdrži, žádná nevydrží celý den, tedy tvůj den.
Ostatních jo, ale ty to odskáčeš :-)
Počítej s dobitím z pwb během dne a vyber si, co ti bude vyhovovat
Konzervativní, jak se to vezme, výměnný systém baterií naopak považuju za něco, co nutně přijde za pár let zase do módy.
Že mám rád na cestě co největší nezávislost snad taky není konzervativní, spíš alternativní.
Kdybych měl někde hodinu, dvě, sedět u zásuvky kvůli nabíjení, bych asi měl okousaný i nehty na nohou.
Jet od zásuvky k zásuvce, od hospody k hospodě, z hotelu do hotelu a viset k tomu celou cestu na netu mi přijde mnohem konzervativnější, já se raději soustředím na cestu, do počítače se doma naučím dost, v posteli spím taky skoro celý rok, chce to prostě pořádnou změnu, zážitek je pak mnohem autentičtější.
Však jsi na dovolené. času dost. :-)
Třeba 1,5 hodiny čekání ve frontě na nádraží v Polsku na nákup jízdenky domů. Naštěstí v hale byla zásuvka. Aspoň jsem si stihl dobít telefon. :-)
Čekání na nádraží mi kupodivu nevadí, ale proč dřepět někde u zásuvky, když můžu vytáhnout z brašny dvě nový tužkovky a frčet dál?
Jako občasný elektrokolista jsem zvyklej čučet po zásuvkách všude.
Jsou jich všude mraky. Nádraží, fast-foody, benzinky, obchoďáky, všichni musí dobíjet.
Mnohde mají i jen velké USB zásuvky, takže ani nabíječku mít nemusíš
Nemyslím si, že vývoj šel směrem k výměným batetiriím, spíš k mobilům na jedno použití, zavoláš si,vybiješ, zahodíš, koupíš nový
Kola výroby se musí přece točit...
Proto ve všem jsou ta kurvítka, aby se to rosypalo jen co tomu skončí záruka
No, teď píšeš jako konzerva, která ještě nepochopila, že systém "zavoláš si, vybiješ, zahodíš, koupíš nový" je neudržitelný, protože stupidní.
Je, a můžem si o tom myslet cokoliv, ale tudy ten vývoj jde úplně ve všem.
Nic nemá vydržet dýl než záruku a postavit se proti tomu je stejně marné, jako moje výzva, že krádeží by ubylo, jdyby lidi nekupovali kradené věci.
Těch co upřednostní cenu před tím, jestli je to správné bude vždycky moc.
Výroba pro spotřebu je devastující, ale přes všechny proklamace a akce pojede dál.
Teď, třeba ta corona, totálně zničila jakékoliv aktivity na odstranění jednorázových plastových obalů, příborů, kelímků a všech těch věcí,co se zdálo, že mají odzvoněno.
Naopak, všechno bude "hygienicky" zataveno v plastech...
S zdálo se, že mají odzvoněno.
Omyl, od roku 2021 by již všechny spotřebiče měly být opravitelné
https://www.novinky.cz/domaci/clanek/polovinu...
Čili výrazně podraží. No a pak to stejně nebude nikdo opravovat, protože cena opravy poleze do tisíců. Pro domácího kutila ale dobrá zpráva. Vyplatí se pak vzít za hubajze z druhé ruky porouchaný opravitelný spotřebič a pohrát si s ním. Jenže těch kutilů je jen pár. Většina stejně bude nakupovat nové.
podmiňovací způsob je správný
Bafuňáři z EU si mysleli, že by to tak mělo být, jak to bude nevíme, ale vsadil bych víc na kurvítka než na Unii
Ty kurvítka jsou taky skvělá UL. Možná se v pár věcech skutečně vyskytly, ale masovka to není určitě. Neumím si jinak vysvětlit, že co doma mám, to furt funguje a funguje a funguje... Připadám si jak ve skanzenu, ale je mi líto funkční věci vyhodit (protože bych místo nich pořídil jen něco úplně funkčně stejného). A jsou to věci vesměs z období okolo roku 2000, kdy už legenda o kurvítkách běžela naplno.
Jsem na tom podobně- "novoty" koupím, jen když jde o úsporu energie. U mobilů to nevidím tak "růžově(černě)". Ušetřilo by se jen za nabíječku, jinak by muselo být vše jak je dnes- a to se při omezené dostupnosti drahých kovů nikdy nedostane na úroveň "kup- použi- zahoď". Navíc kdo má dnes- krom pár seniorů- mobil jen na telefonování? Odpadu produkuje lidstvo i tak haldy- a většinou zbytečně...:-((
Pochopitelně, to je extrémní fantazie.
Spíš jde o to, že se v těch tabletech nebo founevh dneska už nepočítá s tím, že by se baterie měnila.
Je to uděláno tak, abys amatérsky do toho nelezl. Když víš, jsk to lousknout a kde batetii sehnat, strojek ti pojede dál.
Já si radši koupím novější model.
Má lepší funkce, bývá rychlejší, a odstraňuje chyby předchozích modelů a přináší nové.
Je to návyk od těch počítačů, tam jde vývoj tak rxchle, že dva roky starej strojek je nepoužitelnej pro profesionální práci.
Ale nemění se všechno, jen procesor, grafické karty, paměti. Krabice se zdrojem zůstává stejná. To u notebooků, tabletů nebo mobilů nejde. Měníš celé.
Dva roky starý Surface Go jsem vyměnil za nový, i jdyž mu vůbec nic není. Jen ten nový je 2x rychlejší, a to je to, co potřebuju.
Nepočítá to 4 ale 2 hodiny.
U strojů, které používají kluci pak místo 2 hodin 10 minut.
Ale ty si nevezmu na kolo.
Oproti tomu, kleště kombinačky mám po dědovi, a nové asi nikdy potřebovar nebudu.
Takže ono jak u čeho.
Pro profesionální užití ano (viděl jsem to v bývalé firmě, co se dělo okolo generací CADu). Pro domácí užití, když dotyčný nějak divoce nepaří, nebo netěží, tak desetiletý comp pro prohlížeč, fotky, video (kromě editace), muziku a podobné ftákoviny je úplně v pohodě. Vidle mu do toho můžou hodit nejvejš tak Widle.
Určitě žádná "kurvítka", které by věci záměrně likvidovali v těch přístrojkách nejsou.
Jen jednotlivé součásti nejsou dimenzované na dlouhodobou výdrž, ale na krátkodobou. Věci vyrobené před 15-20ti lety byly fortelnější.
Kov nahradil plast a tak.
Já mám to bourací kladivo, s kterým se teď tak časzo mazlím. Přestalo fungovat, zjistil jsem, že to budou asi uhlíky. Za pár korun.
Jenže jsou umístěny tak, abys k nim nemohl bez rozebrání stroje, a taky mají je jen ve specializovaných opravnách.
Takže abych mohl pokračovat, musela si Soňa udělat výlez do Varů, kde někoho uprosila aby je vyměnil na počkání.
Z dětství si pamatuji vysavačm Taky se mu musrli měnit uhlíky, a byl na to zařízený. Povolil se šroubek, bez rozebírání stroje, a vyměnil.
Zvládal jsem to už jako dítě a šikovností přitom neoplývám.
Já mám dokonce už dvacet let vrtačku, ke které mi rovnou nabalili i uhlíky a dodnes jede na ty původní. A to jsem s ňou postavila barák, ne, že by se flákala. Akorát mi teď vylezl šroub ze sklíčidla a musím sehnat správnej klíč na zpětné našroubování, bo to není obyčejnej křížák. A když už to budu opravovat, tak opravím i přívodní kabel omotanej izolačkou už na obou stranách a můžu vyměnit i ty uhlíky...
Dobře si pamatuju, že v roce 2000 se o těch kurvítkách mluvilo už naplno. Plastová převodová kolečka v různých přístrojích a nářadí jsou už mnohem déle. To jen lidská paměť má svá kurvítka. Z mládí si kdekdo pamatuje, že všechno mělo téměř neomezenou životnost. Když se ale začne pídit po skutečné realitě, tak zjistí, že ty verky měli doma jen poměrně krátkou dobu a i během ní byly porůznu v servisech mnohokrát. Dneska ta zařízení makají (v průměru) léta, servisáka nepotkají a pak prostě chcípnou. Tehdy za stejnou nebo kratší dobu člověk servisáka sháněl několikrát. Vzpomeň na televize, pračky, mixéry, auta ve vtaku k najetým kilometrům atd...
Ale zpátky k tomu nabíjení.
Třeba teď, sedím v restauraci Missisippi v Bochumi. Telefón je OK, má 84%, měl jsem ho v kanclu v nabíječce. Ale nosím si s sebou wifi modem, mám v něm sim s mbohem levnějšími daty než má mobil. Taky 4G, takže jsem ořipojen na net přes wifi wodem a ten je připojen do mobilní sítě. Jsou to hračky, co se vejdou do kapsy.
Ale když to modemítko vysílá a přijímá, vybíjí se fofrem, lžou že vydrží 8 hodin, spíš polovinu, když se data hejbou.
Takže koukám, mám tam 33%. No, tak vytáhnu powerbanku a dokrmím si to.
Nebudu hledat zásuvku, prostě jednoduše,na stole přikrmím na 100%.
Než jsem tohle dopsal, mám tam z 63 už 71, dobíjí se to fofrem. PWB mi klesla z 84 na 80%
Nabiju z ní tu hračku asi 4x, nebo 2x wifi 2x foun.
A až budu někde u zásuvky, jakože budu v hotelu, naláduju tu pwb do plnejch. Tahle hračka bohatě pokryje moji celodenní extrémní spotřebu.
Mimochodem, skvělé Fajitas
Ty musíš bejt zakuklená ženská, že zvládáš tolik věcí najednou. Na mě by toho teda bylo moc, hlídat nabíjení, procenta před chvílou a teď (to si píšeš nebo si to fakt pamatuješ?) u více zařízení a ještě sledovat a vychutnávat chody večeře...
Mám přeci tu fotku, nic si nemusím pamatovat, a teď, koukej, už 95 a 70
fakt to funguje
a můžeš i vidět, porovnáním těch 2 fotek, kolek jsem spotřeboval dat :-)
Jindro- až bude většina potřebovat(a muset být "v dosahu" stále)to co ty, pak půjde vývoj možná tímto směrem- bez ohledu na odpad, ekologii ap. To by ale všichni museli podnikat a kdo by pak vlastně pracoval? Asi roboti- čehož se my už nedožijeme a proto nic z toho, co je nutné pro tebe, není nutné pro většinu (aspoň si myslím). To, co ušetříš s wifi modemem na datech částečně pohltí jeho cena a mineš jinde. Souhlasím s komfortem dobíjení powerbankou. Vozím na dlouhé cesty kolem (30dní)dvě (8 a 10000) a ty pokryjí spotřebu v pohodě- podle potřeby se jednou/2x ubytuji na noc a dobiju. Zatím se mi nestalo, že bych byl "bez šťávy", kolikrát ani druhou nevyužiji. Proto nepotřebuji žádný nevýkonný zdroj (ani dynamo či solaární panel)...
Stačí, když nařídí povinnou sledovačku kvůli "chytré karaténě". Si nezajedeš ani na týdenní vandr bez těch udělátek.
Teda ne kvůli karanténě, ale "e-roušce". Jak by někdo věděl, že kolem tebe prošel nakaženej, když bys to neměl zapnutý.
No to teda nevím, jak by donutili někoho ke koupi zařízení co potřebuje úřad- museli by to dodat, jinak je nařízení k ničemu....
Poměrně snadno "občanským tlakem". Vzpomeň jaké byly scény, když letos v dubnu vyrazili Pražané na své chalupy. Lze lidi zblbnout obdobně, že ti každý bude vykládat, jak jsi nezodpovědný když ignoruješ sledování pro obecné dobro.
Tak nějak. Ale asi by mi museli to zařízení na státní útraty pořídit. Já ho nemám a nařídit by to asi nešlo, snad, aspoň doufám že ještě ne...
Už si zapomněla jak tahle vláda ani ne ze dne na den, ale z noci na den zakázala lidem podnikat? Jak šmahem zavřela hranice, takže se najednou lidi nedostali do práce? A překročení hranic i otevření obchodu, restaurace, hotelu,... by bylo sankcionováno tučnou pokutou. Zrovna tak může dnes večer Vojtěch či jiný panák svolat tiskovku a tam pod hrozbou sankcí nařídí vyhláškou MZ č. X/y používání nějakého software. Maximálně se pak nechá vyfotit jak s velkou slávou doveze krabici smartfounů do nějakého důchoďáku.
Všechna tato opatření ale nepotřebovala ani nenařizovala pořízení nákladných věcí- hlavně by byl problém v legislativě... :-((
Já nevím. Sebrat někomu ze dne na den zdroj obživy je svým způsobem pořizování nákladných věcí.
Ne, že bych chtěla to "sebrání obživy ze dne na den" obhajovat, z toho mě tu snad nikdo podezřívat nebude, ale rezervy by lidi měli mít, může se stát cokoliv, přírodní katastrofou počínaje a, co si budem namlouvat, válkou nekonče, a je potřeba to nějak v krátkodobém horizontu zvládnout.
Už před lety nás poučovali (tehdá Kalousci???), že máme mít rezervu na tři měsíce, poslední dobou už to bylo snad až na půl roku...
Já vím, dnes je moderní lízink, hypotéka a spotřebitelský úvěr, každá reklama do toho lidi tlačí, ale o těch optimálních rezervách se taky občas v nějakém periodiku dočteš, je tedy na každém, jak si to veme k srdci. Než vlastní přežití dva tři měsíce vidím jako průšvih rozbordelení smluvních vztahů, ztrátu důvěry, dlouhodobou nejistotu a ohrožení existence v důsledku recese a znehodnocení úspor (tedy té zodpovědně budované rezervy) inflací.
Záloha na půl roku je v případě mé rodiny iluzorní, a nebudem v tom asi osamoceni, a 3 měsíce taky nemáme. Mandatorní výdaje a módní doplňky to neumožňují :-D
Hele, já se dost bráník tomu slovu "podnikat", i když máš pravdu, dneska už to tak je.
Podnikat, pro mě znamená mít prachy, najmout si lidi, sehnat jim práci, a z toho co vydělají si kus nechat pro sebe.
Já začínal od píky, měl jsem ale jazykovou výbavu. Tak jsme s kámošem udělali program,na zakázku, pro ty "kapitalisty" skoro zadarmo a pak nás bylo víc, ale já jsem furt byl tím, kdo programuje ty výpočty, a ty kšefty shání.
Před 25 lety jsme si odhlasovali systém dělení vydělaných peněz, a ten držíme furt.
I když, protože na to programování už nestačím, prostě kolegové teď živí, tedy nechtějí po mě o moc víc, než abych kšefty sejnal a staral se o to, aby neubyly.
Takže by se dalo říci, že jsme něco jako "družstvo" spíš než podnikatel co má firmu.
Proto jsme dobří, máme něco, co konkurence nemá. Nemusíme se hlídat.
Všichni vědí že cíl je společně vydělat peníze,ne zbohatnout, ale mít svoji životní úroveň podobnou stejně kvalifikovaným lidem na západě.
Pod pojmem podnikatel si představuju někoho, kdo prostě ostatní bere u huby.
Já ne, kolegové mě nechávají už flákat, protože ví, že bych už programováním spíše škodil.
Zato já jsem pořád, skoto, on line, a když potřebujou s čímkoliv co zvládnu pomoci, mohou mě sehnat 24/24.
S tou ekologií to máš tak.
Jsem pyšný na to, že do vladti dovezeme ročně asi 15 milionů, aniž bychom pokáceli strom nebo spálili uhlí. Prodáváme jen znalosti, ne hmotu.
A tsk fakt, že mám každý rok nový mobil tohle asi v ekologické stopě nepřebije.
Beru to tak, že vlastně jediná práce, striktně ekologicky vzato, je pěstovat cosi. Ale any si mohl pěstovat,musíš mít pluh. Ten někdo vyrobí. A pak traktor, a tak dál.
Náš software je taky nástroj, něco jako ten traktor, který umožní lépe lidem pracovat. Jistě, šlo to i radlicí za volem, my dodáváme lepší je nástroj než je jen ruchadlo.
Nemám výčitky z konzumu, snažím se neničit přírodu a trochu ji snad i pomáhám.
Tvůj postoj chápu, ale připadá mi naivní
Ještě jedna věc, je to vlastně to zelené šílenství, co nás potřebuje. Ty stožáry je nutné co nejrychleji postavit, aby se nestabilní energie z ekozdrojů mohla stěhovat z místa na místo.
Kdybych vyvíjel počítačové hry, neměl bych asi pocit, že se snažím správným směrem.
To jsou pro mě věci zbytečné, přesto se v nich realizuje mnohem víc zisků.
Je cestou do pekel, nebo k socialismusu, začít špekulovat,co je pro společnost prospěšné a co ne.
Pro mě je absolutně zbytečný fotbal.
Ale Pod ledem to vykřikovat nebudu, protože pro ty dědky je to jejich život....
Nasadit tu "správnou ekologickou šablonu" chce dost egoismu.
K čemu to hrají, za umělého osvětlení, a to nemluvím o hokeji, to bych dostal rovnou po tlamě.
Opravdu potřebujeme led v létě?
Kolik mých mobilů na to v té uhlíkové stopě padne?
Jj, kdyby ses pod ledem choval jako tady, dostal bys po tlamě.
Tak buď rád, že tě alespoň nesmáznu a běž se chlubit jinam.
Nebudeme "slovíčkařit"- znovu jsem přečetl svou reakci a nic naivního na ní nevidím. To, že všichni nejsou OSVČ, "nepodnikají" a někdo se musí starat o výrobu, distribuci, služby a likvidaci odpadu? Je jejich vina, že nedosahují všichni vysokého vzdělání? :-O
To se mi spíš zdá naivní tvé chápání slova "podnikat".....
Ono to do sebe totiž dobře zapadá, každý dělá co umí a když ho to navíc ještě baví, je to výhra.
A když neumí nic a chce vydělávat, tak se dá na politiku, nebo krade,nebo obojí.
Je možná špatně, že se často zaměňuje "vzdělání" za to "mít nějakou školu". Znám spoustu hodně vzdělaných lidí s nepatrným formálním vzděláním a naopak, dost blbců,co mají před jménem Mgr.
Slovo "podnikání" má díky několika grázlům takovou příchuť něčeho ničemného a darebného, ptoto se mu vyhýbám. No, a díky atmosféře,co tu systematicky vytváří některá politická seskupení, jsou i OSVČ, nebo živnostníci některými "zaměstnanci" vnímáni, jako "zloději".
No, a úplně nejhorší model vydělávání mám já.
Jsem totiž zaměstnanec, se všemi těmi odvody a daněmi jako mají ostatní zaměstnanci, ovšem vlastní firmy. :-)
Čí je vina, že někdo má a někdo nemá vzdělání?
O vině bych nemluvil. Jisté je, že všichni nejsou stejně bystří a stejně šikovní, tam už jsou rozdány nefér karty pánem Bohem,či přírodou.
Pak hraje roli něco jako píle,vytrvalost, cílevědomost. To byl případ mých rodičů, oba z dělnických rodin vystudovali díky nezměrné vůli "něco dokázat". Ti z "vzdělanějších" rodin mají mnohem lepší startovní podmínky, zase ani vina ani zásluha, ale osud. Znám dost kluků, co měli "na víc" ale nikdo je netlačil, nepřistrkával, aby se snažili.
Já to měl jednoduchý a nalinkovaný, jen jsem se "škubnul' a místo pozemního stavitelství utek k mostům, brácha k vodním stavbám, a tím naše vzpoura končila. No, a popravdě, na škole nás udržel strach, že když to "nedáme" půjdeme na dva na vojnu, místo roku, jo to byla motivace.
Ale to je furt to formální vzdělání.
Co se naučíš sám, dobrovolně, z vlastní vůle, to asi je pro každého to nejdůležitější.
A to nejde paušalizovat a extrémy jsou k prdu.
"Jsem horník, a kdo je víc!"
Nebo, kvůli titulu jezdit tři týdny do Plzně ....
Tři týdny študují čučkaři, co jim to moc rychle nejde.
Policejní ředitelé vylepšili rekord. Za 13 dnů MBA a podmínka generálské hodnosti se všema prebendama je splněna.
https://www.pressreader.com/czech-republic/mf...
Beru to tak, že darovanému koni na zuby nekoukej, tedy nehodlám kritizovat navigační soft že jede jinudy, než bych jel já, pokud mě nakonec dovede tam kam chci, bez zbytečného bloudění :-)
Ostatně, všechny cesty vedou do Říma, některý tedy kurevskou oklikou :)
A i slepé uličky jsou hodny objevování. Musí přece někdo přijít a pravit : "Tudy ne, přátelé, tudy cesta nevede..." (JdaC)
Když koupím cyklonavigaci za skoro 25 tisíc, není ten soft ani náhodou darovaný, a měl by umět navigovat s tím, že si zadám mnohem víc parametrů, které vybraná trasa má mít.
Volba: silniční kolo a mtb je prostě pidle mě málo.
Vidím to jako stárnoucí softwarák, který neustále musí plnit požadavky zákazníka na optimalizaci výpočtu a rozšiřování vstupních parametrů pro filtry.
Prostě technicky řešitelné velmi jednoduše, ale stálo by to prachy za programátory. Tak místo toho prod@vají furt zastaralej sw šrot s vyhledávači, které strašně pokulhávají za mižbostí hardwaru.
Prostě dají zákazníkovi absolutní minimum, tolik, kolik je schopen akceptovat, ale ani o malinko víc.
Jasně že si to zaplatím, myslel jsem to spíš obrazně, že navigaci považuju za dar od pánaboha, protože mi dává pocit bezpečí.
Ne, že bych měl špatnou schopnost orientace, spíš jsem zmatkář.
Pocit bezpečí v tom smyslu, že se nemusím bát dlouhého a častého kufrování, za hranicemi navíc bez možnosti zeptat se na cestu.
Nemám srovnání, ale přijde mi, že jsi velmi náročný uživatel, mě bude výběr mezi silničním a MTB kolem stačit.
Buď mě potáhne čistě po kvalitním povrchu, nebo v režimu MTB musím počítat s občasnou kulturní vložkou, takže MTB režim bych asi zadával jen v nouzi nejvyšší.
pokud někdo užívá turistickou navigaci, a bavíme se o nich, tak skutečně mtb a silnice musí stačit. Protože se zároveň předpokládá určitá schopnost číst mapy, ne se jenom nechat slepě navigovat. Osobně preferuji mapy.cz, mapy garmin nejsou zadarmo, plánovat v nich je tragické, ale když se to už povede, tak navádějí dobře. Černobílý displej je sice dobře čitelný, ale na korigování trasy potřebuji barvy s vyznačenými turistickými trasami a cyklotrasami. Pro fajnšmekry existuje aplikace cyklotrasy, které navedou nejenom na značené, ale fyzicky ověřené průjezdné trasy, ty jsou ale jenom pro česko a tuším slovensko.
Konkurence seznam map
https://phonemaps.cz/aplikace
Zrovna na to koukám ale přijde mi, že Seznam má ty mapy podrobnější. Taky jsou offline a pro mě je to zatím vyhovující. Já ale nejsem žádnej plánovač: prostě jedu a občas se kouknu v místech kde to neznám. Nevyužívám žádný extra funkce, jen místo papírový mapy kouknu do telefonu na řidítkách.
Mě na tom navigačním software vadí, že opravdu mají k dispozici v mapě mnohem víc údajů, podle kterých by mohli filtrovat, volitelně, ale nedělají to. Ani tu volbu "nejlepší" povrch tam nemáš, a kriterie podle čeho rozhodují, že to bude silnička nebo mtb, jsou pro mě nejasná.
Najaře jsem si nakoupil ty papírové francouzské cyklomapy, a tam ty údaje, co bych chtěl jako filtr k navigaci jsou. Jak povrch, tak sklony, a ještě spousta povídání kolem.
Takže musím sám natrasovat a místo sw zapojit hlavu.
Software by tohle měl a mohl umět taky.
Rád bych pochopil, proč ti nevyhovuje režim "silniční kolo".
Pokud pojedu na rozumně naložené žiletce, na dostatečně odolných pláštích, nejlepší povrch nepotřebuju, stačí mi přijatelný.
To byl měl režim "silniční kolo" zvládnout, nebo máš ověřeno, že to nezvládá?
Pro jízdy na těžko jsem přešel z 28" treka na 26" horáka, na něm bych neměl mít s těžce naloženým kolem problém ani s rozumnou šotolinou, když jsem ji opakovaně zvládnul i na trekovi.
Na horákovi toho projedeš hodně i na těžko. Viz fotka.
Ideální by bylo, aby to umělo režimy tři: silniční kolo, trekové kolo a horské kolo.
Střídám 26" celopevňáka a cyklokrosku, kde mám podobné pláště, jaké jiní vozí na treku. Takže šotolina a hladší polní a lesné cesty nejsou problém ani s brašnama.
Vím to, jenže mě to baví valit to po silnici, trialové pasáže umím, ale málokdy pomůžou dojet do cíle dřív, mám rád čistý řetěz a tak. A obul jsem Supreme 42, skoro bez vzorku :-)
Proto mě zajímá Jindrův názor, jezdí dálky na žiletce, mohl by mi vysvětlit, co mu vadí na Garmin režimu "silniční kolo", proč potřebuje to "nejlepší", když ten režim musí počítat s čistě silničním obutím i schopnostmi ridera.
Kromě jednoznačných chyb, kdy tě iv režimu "silnička" navede do polí, mě dost vadí to, že se snaží tě navigovat mimo silnice 1. třídy, tedy po našem. Prostě tymůžeš klidnou vesnic8, kde nepotkáš jediné auto, projet po státovce, ale "cyklonavigace" počítá s tím, že to ty nechceš, a vede tě souběžnými ulicemi s hlavn8,kde je občas zpomalovací hrb, občas dlažba, je to delší, ale jsi mimo státovku.
Jen magora to baví jezdit tam, kde ti bok lízají auta, ale právě v těch bavorských vesnicích, se nic takového neděje, možná ve špičjách
Ale velký Garmin guru řekl "mimo provoz kdekoliv to jde" a tak mají natrasováno. Nezajedeš si kilák, po horším povrchu, jen proto, že nepojedeš po státovce středem vesnice, aby tě náhodou nepotkalo auto. Za vsí tě navigace stejně na tu státovku vrátí.
Na to by měla být volba "chci se vyhnout státovce ve městě či vsi"
Oni tam mají možnost, "vyhýbat se státovkám" ale tím myslí, mimo osadu. To si pak natáhneš někdy trasu o 30%, ale ve městě tě bočníma vedou vždy.
Je to fajn, když jedeš s vnukem, rodinou, dokáže to navigovat tak, abys auto potkal zřídka.
Nám, co auta nevyhledávám, ale nebojíme se jich,ta navigace nedává šanci.
A stačilo by, aby se mě zeptala
No a proto tyto cyklopseudonavigace nepoužívám, ale používám telefon s offline Mapfactor Navigatorem, který je nejen zdarma, ale daj se k němu stahnout komunitní mapy celýho světa zdarma a navíc si přesně můžu nastavit profily vozidla - auta, cyklisty, pěšáka, autobusu, náklaďáku... a povolit či zakázat jednotlivý typy cest.
Já teď posledně jezdil v podstatě jen podle cyklonavigace navigace Google maps, příslušnou mapu si to stáhne, takže data tolik nežere, ale taky ne tak, že bych to měl furt na řídítkách, ale určil jsem si města, nebo nějaké body, kam trefím, třeba furt po silnici až do vesnice xy, a tam se zase kouknu, popřípadě zkoriguju trasu.
U nás to cyklonavigace od google není implementována.
Musíš ale stejně furt bejt ve střehu, protože ten prevít jak může tě zatlačí někam na polní cestu, a to je na silničce fakt problém. Ale protože se Francií a Německem pohybuju na kole dost často, už vím, co mě čeká, nebo co bych snad mohl čekat, a tak kufruji malinko.
No a v tý Belgii a Holandsku to zase člověk mohl fláknout na řídítka a spolehnout se na 100 procent.
Navigace v telefonu mi vyhovuje víc, protože mluví a jen nepípá, to taky nechápu, proč Garminové za ty prachy nemohli dodat hlasové pokyny. Protože je lepší když ti řekne "za 200 metrů doleva" než když jen pípne a ty musíš zaostřovat na displej co chce.
Hele, ted´jsem si vzpoměl, jak jsem před lety naletěl v navigaci Sygic.
Koukám, mají tam volbu "jet kolem" - říkám si, jsou to Slováci, já bych řekl "na kole" ale dobře...
Tak dám "jet kolem" do Remeše, a koukám, že ta mrcha mě žene pryč od řeky do nějakejch kopců....
No, oni mysleli "obejet" či "jet okolo místa určení" to jsem si rval vlasy, jakej jsem trotl...
Za mě dobrý, ale chápu, že tobě to vadí.
Nechci, aby mne navigovala na delší vzdálenosti, ale aby mne jednou za pár dní protáhla větším městem, nebo navrhla alternativní trasu v případě nečekané překážky - zákaz vjezdu cyklistů, apod., za této situace nebudu řešit, jestli trasování navrhla ideálně, protože to sám líp nedokážu.
Dík za informace.
Idealní by bylo, kdybys měl 30 parametrů, které si můžeš zadat jako prioritu.
Pro program to fakt není problém
Pár let mě takhle prudí úplně jiné branži, ale princip, tedy softwarový, je stejný.
Vic filtrů
...ještě "normálnější" by byly režimy silnička/trek/MTB "nalehko" a "natěžko". On asi bude rozdíl, jestli valíš na silničce jen s bidonem a pumpičkou, nebo naloženou "natěžko". Osobně jsem se sám divil, co všechno se dá projet na treku s brašnami (20-25kg)- sice pomaleji, ale "v sedle". Stačí dobré obutí, kondička a hlavně vůle....
Prostě vede mě jinudy,než sám bych jel, a to i na trase, kterou velmi dobře znám,a vím, kudy na silničce nejlíp.
Je to jen vyhledávací algoritmus, ta data v mapě jsou,jen ti dát šanci volby.
Já na ty jejich navrhované trasy rezignoval, když potřebuji, natrasuji si sám.
Ale můžeš si to zkusit sám. Tady,doma,někde kde to dobře znáš. Dej si navigovat a třeba se se atrefí do toho, kudy bys jel. U nás se mi to nedaří
Šotolina je k prdu, bere sílu a kilometry.
To nech elektrikářům. Hezky po hladkém, ať to odsejpá, to je radost, ale každej jsme jinej.
Ale měnit kolo protožev navigaci mají chyby je pro mě dost drsný. Mě taky kolikrát zavedlado polí, a cesta, na mtb pohodová, se na silničce mění v trápení, mám ozkoušeno.
Tal si to fakt radši dost dobře rozmyslím sám.
Ale bacha,je to země od země. V Němceku a Francii i podle regionu. Někde funguje, jindy tě vede polema,i v režimu silnička.
Jediná země, kde cyklonavigace funguje na 100% je Nizozemí
Tohle nekdo nepouziva?
TEASI One 4
https://www.lidl-shop.cz/TEASI-One-4/p100288917
TEASI Core cyklopočítač
https://www.lidl-shop.cz/TEASI-Core...
...s tím má zkušenosti Jindra(jen asi se starším typem)....
https://www.nakole.cz/diskuse/17240-skutecna...
https://www.nakole.cz/diskuse/17823-zalozni...
Ale jak píše kolega, je to první verze téhle hračky, pak už nevím.
Měl jsem s tím jen problémy.
Pokud potřebuje někdo turistickou navigaci, je lepší si koupit slušnější mobil. Pokud chce cyklonavigaci s cyklopočítačem a všechny ty snímače a tsk, tak asi garmin
Osobne mi mapy cz vyhovuji opravdu v poho. Varianta podle nalady koloˇˇˇhorsk졡silnicni pripadne turisticka trasa vyuzivam podle nakady jak kde. Jediny ci mi prdi ale treba to neumim jen nastavit v menu je bud vylet po okoli. Nebo zaznamenat misto startu jednoduse do pameti toho mobilu. Umim to pouze jako odkaz na svoji mejlovou stranku coz je opravdu oser. Klasicka navigace do auta mi umi konkretni misto ulozit rovnou do sebe. Ale na cyklo a v podstate bech placenych aktualizaci je dnes uz ale nepouzitelna. Respektive cvaknu si tam to misto kde jsem a prez jinou mobilackou navigaci uz jen musim vyresit jak se na to misto dostat v soucasne dobe.
Jinak ted jsem na tyden pracovne v Liberci pritulka meho kamose tady neco potrebovala udelat tak jsme to vymysleli tak ze to pojmu jako takovou pracovni dovolenou bydlim v kempu prez den makam odpoledne si tu mohu drandit podle libosti a kempovani mi plati. K ni jezdim z kempu na elektrokolobrnde je to l ni cca 3.5 km ale i trasa silnicni kolo je pakarna oproti trase autem. Jenze zpet mi to po trase autem nenavede treba do 100m jednosmerky a treba zpet trasa horske kolo mi navede na snad 100 schodu ktery jde ale v poho objet po silnici.
Ale v principu jsem s mapy cz v poho jen mi tam prdi ze bud to ja neumim. Nebo to fakt nejde jinak nez byt on line prihlaseny kdyz si chci zaznamenat do pameti nejake mistoˇˇˇsouradnice.
Já podle mapy.cz jel jen snad 2x, jak jsem blbě odbočile, dibně se ro přepočítávalo, prostě mě to prudilo. Pro mě, když jsem zvyklek na určitý způsob ovládání, to bylo neovladatelné, stejně jsko ty Locusy, OsmAndy a všechny ostatní navigace v mobilu. Google naviguje slušně, ale v ČR s kolem mikoliv.
No a taky má ty mušky, o kterých píšeš u mapy.cz
Jede jak z praku, a najednou mu jebne, a uhne doleva do lesa, kde ti (většinou pod kopcem) zmizí cesta, teda rovno tě naviguje do roští. Zavede do spepé uličky, nebo k plotu.
V Alsasku mě jednou hnal do vojenského pásma.
Prostě v 90 procentech, možná 95 funguje bezvadně, a zbytek je průšvih.
Proto se musí furt hlídat,koikat do mapy, jestli cesta kudy tě pobede skutečně existuje.
Dá se s tím žít.
Protože s věkem člověk hůř vidí, mohl by se navigační soft, kromě těch filtrů, zaměřit i na jasné hlasové pokyny (proto asi jezdím sts google maps). Když mi pípne a ukáže šipčičku v rohi je to k prdu, protože nevidím, jestli je doleva nebo doprava.
Jsou to jen stroječky, nedokonalé, neustále se vyvíjející a vylepšující, ale jen si nejsem jist, jestli správným směrem.
Jestli ti vývojáři softu poslouchají,co zákazníci chtějí a potřebují.
Ono je fakt spoustu rozdílných požadavků, každý jezdí jinak.
Ale specielně u toho Garmina, dražšího než 20 tisíc,bych čekal, že to budou mít zmáknutý.
Nastavovat všechno v přístrojku je pakárna, ale připojit k počítači (a to už tam je) a umožnut si v klidu a přehledně nastavit všechny parametry, včetně rozvržení displej a hladových pokynů by dneska už fakt neměl být problém.
Ono se to asi stane, ale v době, kdy už budu nejen blbě vidět, ale i slyšet :-)
Použití mapy je snadné i plánování trasy v režimu offline.
Zadáš Plánování trasy, Start a vyber buď místo, které chceš nebo "Moje poloha". Samozřejmě musíš mít zapnutou polohu (umístění).
Já používám mobil s OSMAnd/LocusMap a routovací engine BRouter, kde si sám nastavím preference. Mobil nabíjím powerbankou. Powerbanku dynamem (ono je to alternátor) ShutterPrecision. Levnejší než SON26, prý nižší účinnost a větší mechanický odpor.
A teď ukradnu vlákno a zeptal bych se zda někdo nemá zkušenost s navigací Lezyne Mega XL. Chci to jako logger s dlouhou výdrží. Díky!
Mobila "dokrmuješ" průběžně z powerbanky, která je zároveň propojená s alternátorem, nebo jak to funguje? Alternátor v pohodě stíhá mobila dobíjet?
Mobil nabíjím když mu klesne baterie pod cca 20%. Nerad mám na řidítkách kabely. Pak to zas odpojím aý to dosáhne ~90%. Přes den to mobil uživí. V noci ne, to mi sežerou všechno světla. Ale! Jezdím na lehokole na silnicích. Kdybychom jezdil na MTB skoro krokem, tak mi to mobil neudrží na živu. Nejvíc šťávy s toho dostanu tak okolo 25 kmh-1. Pak mi to klesá.
Mobil při aktivní navigaci mi vydrží 60 km. Pri navigaci podle dopředu spočtené GPX trase 80 km.
Porovnání komerčně dostupných systémů https://www.cyclingabout.com/list-of-hub-dynamo...
Tu "powerbanku" tam mám ze dvou důvodů:
1) Světla svítí plným jasem i v pomalých "technických" úsecích nebo když stojím na křižovatce
2) Zkrátí nabíjení mobilu a řeší problém, že mobil se chvíli nabíjí a pak zas ne.
Zůstanu u tradičního názvu dynamo :-D Tvoje volba je zajímavá za necelou půlku SONa, jakou máš prosím Tě k tomu tu nabíjecí elektroniku?
Lehokolo http://www.forumslader.de/automatiklader/. Drahé, ale výkonné a líbí se mi, že to je schované v rámě.
Na silničce vlastní tvorba a nedosahuje kvality již zpomenutého ForumsLader.
Na leho jsem měl kdysi Bush and Müller Luxos IQ2 a nedoporučuji. Neutáhne to mobil a B&M odmítá opravy. Po pádu jsem utrhnul kabel.
Taky bych doporučil Jindrovu cestu s velkou powerbankou.
Taky upozorňuji na problémy USB konektorů, které se rádi vyklepávají. Mne zatím neodešel na mobilu ale je pozorovatelně volnější.
Zato jsem ulomil držák na mobil QuadLock™.
Tak u toho sem nějak nepochopil způsob nákupu :-D
Pošleš email a dohodnete se, co Ti má dodat. Jestli jenom plošák, nebo Ti to má sestavit celé.
Ty vyklepávající konektory Ronda slušně ošéfoval magnetickými konektory.
Ale i tak, ten kablík z rámové brašny na řídítka otravuje. Občas si člověk do něj drkne, a když se telefon vyndavá a zandavá na focení, taky dost prudí.
Určitě je bezpečnější dobíjet to z pwb v brašně.
Než magnetický konektor/kablík (sice zabrání vytržení, ale konektor namáhá taky), je lepší použí bezdrátovou nabíjecí podložku https://www.aliexpress.com/item/33041548726.html
A jakou to má účinnost? Obávám se, že to dynamo neutáhne! Zas takovú rezervu to nemá... A nobo jo?
Dynamem to neutáhneš, musíš to mít z powerbanky, a tu dobíjet.
Ni, to taky nefunguje, zkoušel jsem, předělal jsem nabíjecí držák z mobilu na ten na řidítka, ale bohužel, taky stačí, aby to nadskočilo, pohnulo se, a nenabíjí.
Navíc Xperia1 už zase bezdrátové nabíjení nepodporuje
A funguje to v každém mobilu? Ta mobilní kastle není moc magnetická. Leda, že by stačil ten ocelový okraj toho USB mini konektoru.
Prodává se vždy magnetický kablík + magnetický konektor, který se nechává trvale v mobilu. Drží to spolu fest, což ale nemusí být pro použití na kole výhoda - namáhání konektoru, viz výše.
Nesmíš nechat plandat kábl, aby celou vahou páčil za konektor. Když ho kousek od konektoru přichytíš, tak je to úplně v pohodě. A nehrozí vyškubnutí nebo vypáčení při nějakém škobrtnutí o kabel.
Plusem je i to, že se dá za jízdy pohodlně přikrmovat i víc udělátek, žádné hledání zdířky. Přitáhne se to samo.
Jojo, už jsem na to koukal. Ten kousek konektoru s přechodem na piny, co se zasune do toho standardního mikro USB tam drží dobře?
jj, ten je tam nafest. Musí se zabrat nehtama, aby šel ven.
Já jsem použil kablík přivedenej pod 90 stupni a dosedací ploška je kulatá, takže nic netrčí a nemusí se trefovat směr, může se i volně pootočit. Kablík je měkkoučkej a hodně poddajnej.
Je to věc za pár korun z Aliexpresu. Když nechceš čekat, je u nás nějakej překupníček, co je má skladem sice o dost dráž, ale žádná hrůza a máš to doma hned.
Nebylo by foto jak ten kábl neplandá?