Dneska jsem viděl kolo s kazetou 11 - 50 zubů.
Pěkná kotoučová pila. Co si o tom myslíte?
Tohle by už asi mělo pokrýt každou sestavu 3x9. (Musím se podívat na kalkulačku převodů.)
Ale spíš mne zajímá technická stránka věci. Jaká je životnost řetězu? Je lepší jednoplacka nebo dvojplacka? Váha, cena, vlastností rámu...
(Vynechte prosím v diskuzi obsluhu přehazovačka/ přesmykač. Kdo je levý tomu nepomůže ani kolo s jedním převodem :-) )
To rozhodně ne. Pro běžného cykloturistu po kopcích je ideální 3 x 9 a nebo 2 x 10 nebo 11. Samnozřejmě že ten kdo jezdí jen po rovině někde kolem řeky nebo jezera bude stačit 1 x X, ale už určitě ne v kopcích nebo dokonce v horách.
no, pokud jezdíš výhradně do kopce, tak ty převody naženeš menší plackou. Z kopce jsi ale nahraný, budeš mít kadenci jak motorová myš...
Píšu o cykloturistice, takže je jasné že jde o jízdu po rovině, do kopce a také z kopce. A co mám zkušenosti, tak jízda do kopce z celodenní vyjížďky zabírá přibližně 1/3 času.
50 zubu na kazetě to už je dobrá úchylárna ....
hele, nemám kalkulačku převodů, mám excel :-)
je to blízko, ale posuď sám
-vlevo moje 8x3
-vpravo 1x12 kazeta 11-50, na zkoušku jsem dal 2 převodníky- jeden co pokryl pomalé rychlosti, druhý pro rovinu.
Trošku jsem fixloval,ono by to mohlo pokrýt, stejně jsem nezařadil 42/11 ani nepamatuji a i 42/13 jedině z kopce.
zkusím najít něco s kazetou od 10 zubů, mám pocit že by to mohlo být blíž
Na 3 x 9 u 36 pastorku mi vychází 0,61 a s malou úpravou s pastorkem 40 mám 0,55 a s tím už se dá vyjet ledacos a o dost víc než s 50 pastorkem.
To snad záleží na tom jaký si k tomu 50z pastorku dám převodník.
Tak pokud si veme jen jeden, tak rozsah bude konstantních 455%. Buď pojede rychle po rovině a špatně do kopca, nebo dobře do kopca a pomalu na rovině.
Pokud si k tomu dá víc převodníků, tak je otázka, kolik přehazka pobere zubů (např. 47). Ale i tak to vyjde nastejno: buď pojede po rovině a do kopca nic moc, nebo pojede do kopca a po rovině pomalu.
Taková kazeta už mi přijde jako slepá ulička.
Nikdo netvrdí, že je to vhodné pro každého a pro všechny situace, jak sem napsal, 11-50 mají jen ty ekonomické řady Sram, u Shimana je u 1x12 všude 10-51.
Navíc si znovu přečti na co reaguju, reaguju na lelkovo že s 36z pastorkem na 3x9 vyjede víc než s 50z pastorkem, což je nesmysl, když dám 30z převodník, tak mám převod 30/50 tedy 0,6, což je lehčí než 22/36, což je nejlehčí převod na "legální" konfiguraci u Shimano 3x9 i 3x10.
Já jsem psal, že mám 0,55 a to je rozhodně lehčí převod pro stoupání než 0,6 :-)
Uvažoval sem tu konfiguraci co odpovídá specifikaci. No tak bys dal převodník 28z.
Ale klidně, kdo bude chtít může třeba 22, ale netuším jak ho to bude bavit potom na rovině nebo i z mírného kopce.
Záleží přece především na tom kdo kde jezdí, jakým profilem a jak moc je nadupaný a jak dlouho vydrží to tahat na jeden převodník.
Pikoškou ovšem je, že moje kolo mělo "z fabriky"
kazetu 11-28. (jo, psal se rok 1996)
Takže v pohodě bych to tou 11-50 pokryl.
A 10-51 má rozsah dokonce větší.
Ono nejde jen o celkový rozsah rozsah, ale i odstupňování jednotlivých převodů.
Třeba rozdíl 17z - 20z, co mám na devítikolečku 11-34, už mi docela vadí.
A schod 10 - 12 si už nedovadu představit.
A taky čím míň zubů na převodníku i pastorku, tím rychlejší opotřebení, protože je menší opásání řetězem a síla se přenáší na míň zubů.
Podle této tabulky nemá pro mně význam přecházet z mých 3x8 na tento nový střední proud. U maželky tak můžu v klidu udělat z 3x7 (11-28) taky 3x8 (11-36 případně 11-40) a vyjde mi to lehce levnější a hlavně údržba bude levnější.
U Shimana je 1x12 vždycky 10-51, 11-50 jen levné varianty Sram Eagle NX a SX.
A to tvoje 42-22 s kazetou 11-32 má rozsah 555 %, to je tak o půl převodu míň než 10-51 kazeta s jednoplackou.
Jak moc do pomala nebo do rychla si to děláš už je jen otázka volby převodníku.
Kazeta 10-51 s jednoplackou má vždycky rozsah 510%. Takže jeho 42-22/11-32 má zhruba dva převody navíc...
Od kdy je 555 % o dva převody víc než 510 %? Cos měl na základce z matiky?
Nezamlouvej podstatu svého omylu. Jeden převod bývá cca 15-20% , což je to, co jsem napsal. Moje matika je na rozdíl od té tvé v pořádku.
Ano, jeden převod je 15 - 20 %, 555 je o 8,8 % víc než 510, tedy o půl převodu.
Přikládám grafické znázornění abys to pochopil i ty.
Tvůj problém je, že mícháš procentní body a procenta dohromady. V našem případě se musí odečíst 555% - 510% = 45% . To jsou ty 2-3 převody,které by ztratil proti údajnému zisku půl převodu, co tvrdíš ty. Jinak se zbytečně směšně uchyluješ k urážkám. Nikdo ti nebere tvůj převážně užitečnej přínos ale každej z nás je omylný.
Naopak ty špatně mícháš procenta a procentní body, jestli si nepochopil ani ten obrázek, tak si prostě blb a nemá cenu se ti pokoušet to vysvětlit, prostě ti není dáno abys to pochopil.
Ale no tak kohoutku, dnes máš prostě špatnej den.
tak jo, kazeta shimano XT 10-51 je prakticky můj kompletní používaný rozsah.
(viz poznámka o nepoužívání převodu 42/11)
...ale stejně se mi to nelíbí a ten co to navrhl bude v pekle muset jezdit na Esce Premier s vyčvachtanými klínky a chromovanými ráfky...
Tvoje spekulace o více plackách je zbytečná, ke kazetě 11-50 se dává vždycky jen jedna, neexistuje přehazovačka co by byla konstruovaná aby s takovouto kazetou zvládla ještě víceplacku.
Třeba to půjde nějak naroubovat na "rohlíka" a dopředu dát převodovku v klikách. To by bylo 14x12x2 rychlostí. :-) Jenom 336. Není to málo? :-D
Na rohlíka ne, ale Sturmey Archer dělá tuhle trojrychlostní převodovku s rozsahem 177 %
http://www.sturmey-archer.com/en/products...
terá prakticky nahrazuje trojtác. S kazetou 11-51 by to dalo rozsah velmi pěkných 820 %
To už by ta převodovka do klik snad byla i zbytečná.
Navíc to na rozdíl od těch převodovek do klik stojí velmi pěkné dvě tisícovky.
Tak jsem to hodil do kalkulačky a nevychází to. Porovnal jsem staré kolo 3x9 na stránce http://gears.mtbcrosscountry.com/
Přitom prodejce tvrdil že se to vyrovná. :-(
Prodejce chce přece především stále prodávat, tak ti klidně bude tvrdit cokoliv jenom abys koupil.
Ty musíš vědět k čemu to chceš, kde budeš jezdit, jak dlouho a jak si na tom fyzicky co si schopný utáhnout.
Navíc převod 1 x X aby něco vydržel, byl odolný a nebyl těžký, tak je mnohem dražší a ještě k tomu je hodně citlivý na přesné seřízení. Na převodech 3 x 9 to je tak nějak od oka a klidně mnohokrát rovnaná patka a stále dobrý. To s jednoplackou těžko.
Sram gx eagle 1x12, 27,5x3.0 gumy
Takový pohodový ježdění po lesích, polňačky, asfat, prach, občas bláto, déšť, brod, sníh. Jen občas mazání. Čistil jsem tak 6x wapkou a párkrát v potoce. jinak nic. Do kopce tlačím.
Nemám tachometr, ale odhaduji tisíc km a řetěz je za měrkou, na předním převodníku se už dělají pomalu žraločí zuby, trojka vzadu taky žraločí, takže řetěz měnit nebudu a ojedu to co to půjde.
Řadí to perfektně, zatím jsem nic neseřizoval.
Velká nevýhoda je ta, že je ramínko hrozně dole a chytá bordel při průjezdu kalužemi a při horních převodech je řetěz kousek od gumy, takže se tam taky chytá bláto.
Výměna kazety a řetězu s převodníkem by vyšla na 5000,- a to teda nedám. (bylo to tam z výroby)
Přejdu na shimano, možná, to je podstatně levnější, prý...
Jj, cena a a tlačení jsou nesporné výhody převodu 1 x 12 :-))