Ahoj, dneska při výměně odpružené vidlice se mi podařilo zmáčknout a prázdno přední brzdu Shimano typ 445. Pistky jsem zasulul zpět do roviny šroubovákem, bohužel vnější pístek chodí křivě, Poznal jsem to podle toho že mi nešla seřídit brzda. Písky jsem zkoušel promazat několikrát proceduru opakoval bohužel bez úspěchu. Jde s tím ještě něco udělat nebo je to na výměnu brzdy? Díky
Nemělo by k tomu dojít, ale teoreticky by se mohla žvejknout gumová manžeta, v které pístek drží (prakticky si to představit moc neumím, je to tam natěsno).
Ještě bych zkusil po vyndání destiček pístku větším plochým šroubovákem domluvit, aby se srovnal.
Ještě před tím ale pořádně prohlédnout, jestli to není jen nějaký optický klam, protože moc prostoru pro šíbování nakřivo tam ten pístek nemá.
Jde zamáčknout až úplně do třmenu, aby nikde nevyčníval ? Je i potom nakřivo ?
Pokud by nic nepomáhalo a byl pořád opravdu nakřivo, dá se třmen snadno rozpůlit a třeba za pomoci kompresorku vyrazit ze třmenu. Pak vyčistit, manžetku urovnat a pístek zpátky zamáčknout. Nic na tom není, je to úplně jednoduché zařízení, složitosti jsou v páce na řidítkách.
Jak říká Ronda zkus ho ručně srovnat.
Když ho šroubovákem srovnám tak je úplně rovně. Když nasadím destičky a namačkám tak je deska vůči kotouči křivo. Takže mi to škrtá o něj škrtá. Desky jsem několikrát vyndaval a sundaval abych se ujistil jestli se mi nedá nějak špatně nebo mi nevypadla pružinka ale vše v pořádku.
Moment - není nakřivo třmen ? Srovnaný pístek nemůže vyjíždět nakřivo. Je to váleček, který sedí v gumovém kroužku čtvercového průřezu a stejnoměrně na něj tlačí kapalina. Může být, že nevyjíždí pístky stejnoměrně. To se dá ale vychytat nastavením třmenu a pomocí udělátka z Číny, nebo dvou "vizitek".
Taky se může stát, že nějak švindluje rozpěrná pružinka, málo pravděpodobné, že by se nějak kousnula destička.
Zkoušel jsem i kolo mít otočený vzhůru nohama zabrzdit následně seřídit třmen aby to neškrtálo, což se podařilo, když ale kolo otočím a zabrzdím tak to opět škrtá a destička vnější je na nakřivo.
Nejlepší vyhodit destičky, nasadit kolo, okometricky nastavit třmen rovně a na střed vůči kotouči (se zatlačenými pístky). Pak nasadit destičky, mezi destičku a kotouč z obou stran nastrčit dva kousky kartonku (nebo jeden ohnout přes kotouč, zhruba síly vizitky), pomáčknutím páčky přiblížit desky kotouči (sledovat, jestli vyjíždí stejnoměrně). Pokud by nevyjížděly stejnoměrně, dá se tomu pomoct tak, že se s citem přidrží kotouč, aby ho ta "rychlejší" destička nepřetlačovala, nekřivila a nechá se ke kotouči doputovat i ta "pomalejší" deska. Důležité, aby při zmáčknutí páčky desky nijak znatelně nevychylovaly kotouč. Pak se vytáhnou kartonky, zmáčkne brzda a mělo by to sedět, neškrtat. Zpětný pohyb pístků zajišťuje ta manžetka ve třmenu, ve které se pístek šponuje tam a zpátky, zpětný pohyb desek zajišťuje dobře napružená a usazená rozpěrná pružinka.
A neteče z toho také kapalina?Ten pístek prochází hranatou gumičkou,jak píše ronda.Když zabrzdíš,tak se ta hrana vykloní,pístek se vysune a když brzdu povolíš,tak se ta gumička srovná zpět a tím vrátí pístek do původní polohy.Dost možná,že když pohledáš,tak bude existovat nějaká opravná sada těch gumiček.Může být také na tom pístku něco,nečistota,kousek rzi,co brání plynulému pohybu.To by tu gumičku poškozovalo.
Na tyhle brzdy nic nekoupíš. Dá se sehnat na Avidy (repasoval jsem deset let staré), nebo něco málo na Shimana nejvyšších řad, ale jen rok, dva staré verze. Při ceně těhle třmenů by se to ani moc nevyplatilo.
Ještě mě napadlo, jestli kolega tazatel má od koupi kola ještě takovou tu žlutou plastovou vymezovací kostičku, nebo nějakou jinou kostičku s opravdu rovnoběžnýma stěnama (třeba kousek silné překližky, nebo nějaký plocháček, silný jemný pilník atd.), vložit mezi málo vysunuté pístky a pomačkat páčku. Kdyby byl nakřivo pístek, bylo by to jednak dobře vidět, druhak by se o ten kus něčeho silou hydrauliky srovnal.
Tak jsem se koukal na ty pístky jak vypadají Když vyndám destičky a přijdou mi že jsou rovný. Vyzkoušel jsem dát i novou sadu destiček včetně pružinky ale to se mi nepovedlo vůbec řídit vždycky to drželo, i když jsem měl písky předtím zatažený Zkoušel jsem si i z vizitky vyrobit zmiňovaný tool . Když jsem koukal na staré destičky zjistil jsem že destička která je na vnitřku je rovna a tana vnějšku s brousena směrem dolů. Tak jsem zkusil destičku dát tak aby kompenzovala vysunutí pístku na jednu stranu což se předtím přirozeně stalo opotřebením a teď to cinká jenom 1 místě ale v podstatě vůbec nebrzdí kolo. Předtím jsem asi destičky omylem prohodil což by za normálních okolností vadit nemělo ale v případě tohoto opotřebení to vadilo. Kolo brzdí trošku líp a nedochází k průhybu kotouče, Každopádně něco Je tam "velký špatný" ale jezdit se na tom dá
Mluvil jsem z technikem a ten mi rikal zajimavou vec. Asi sice pokud se u tehle brzd Shimano obrzdi desky za polovinu dostane se do systemu vzdy trosku vzduchu. Moc se mi to nezda ale je zkusenej skovnej a dela v oboru uz dlouho. Takze rikal ze by pomohlo odvzdusneni a nasledny serizeni podle nejaky silnejsi desticky co se vlozi mezi pistky pri plneni. Ale nic jsem takovyho nedohledal. Kazdopadne abych hlidal desky jestli nejsou uz pres pulku obrzdeny mi prijde docela sila.
Ale tvůj problém přece nejsou zavzdušněné brzdy. I totálně zavzdušněné brzdy budou tlačit pístkem kolmo na destičky.
To máš ty skoro bezúdržbový brzdy?
No například já jsem se s primárně tekoucí brzdou docela vyvztekal, ale po výměně jsem na ní ani nesáhl. Na přední brzdu, která netekla jsem za ty 3 roky ještě také nesáhl. Jednou za rok se podívám, jak jsou sjeté destičky a to je všechno. Když je něco blbě, tak to není o běžné údržbě, ale o opravě. No a oprava v servisu je jasná a jednoduchá. Je to výměna celé brzdy. To, že to zkouší opravit sám a že mu to trvá je jen výsledkem jeho hobby.
Prosím tě, ty to vůbec nesleduj, tobě stačí brzdit "na pekaře" ;-)
Jestli si ještě vzpomínáš, což není v našem věku jen řečnická otázka, tak šlo o úplně neschopnou paní, která neuměla brzdit jinak, než prudkým zatažením brzd. Dobré brzdy jí automaticky posílaly přímočaře přes řídítka. Já nejsem tahle paní. Naopak ty jsi se nemohl téhle situaci přizpůsobit a pochopit, že dobré brzdy nemusí být pro každého dobrodiním.
Já to tušil. To nic, na každého to jednou přijde. :D
Ty otazníky znamenají, že vůbec netuším souvislost s mojí odpovědí Baře.
Nejspíš proto, že ty vůbec netušíš, proč a na co jsem odpovídal ;-)
Jejda, bylo to fyzicky pode mnou, tak jsem předpokládal, že to je reakce na mne. Zvlášť kvůli našemu brzdovému sporu. Promiň, zmýlil jsem se.
A pamatuješ si na něj ještě? :D