Ahoj, zjistil jsem, že mám v předním náboji miniaturně ohlou osu (lze to poznat jen přejetím osy po rovné ploše, může to být tak 0,5 mm vychýlení). Je to retro kolo ještě s 8 mm osou a konusy. Ohnutí ale nemá na funkci žádný vliv. Zajímá mě jestli to nese nějaké riziko
Až to praskne, tak se ti kolo vychýlí ve vidlici ke straně. Většinou to praskne v ložisku, tedy na jedné straně. Z vidlice to neuteče, havárii to patrně nezpůsobí. V zadním kole Favoritu mi osa praskala pravidelně každý rok po dovolené. Několikrát jsem na tom dojel z práce domů. Vyřešil jsem to koupí lepší náby s kazetovým kolečkem a hlavně koupí horáka a necháním Favorita pro silnici a na lehko.
Osobně bych vyměnil.
Pokud je to klasický náboj tak tam pujde dat i duta osa s rychloupinakem(+konusy+matice)
ktera ma prumer cca 9 mm a nemá snahu se ohybat.
To bylo to první, co mi radili, když mi stále praskala ta osa. Dutá osa s rychloupínákem měla tu výhodu, že když praskla, tak zůstala na tom rychloupínáku navlečená...
Brahmo, s tím že když praskne přední osa se vlastně nic neděje jsi jenom žertoval, viď?
Ten let přez řidítka přímo vidím....
Pokud máš rychloupínák, tak to zůstane viset na tom drátu. Ta vidlice spolu se zbytkem náby lecos udrží.
Letos mi praskla přední vidlice. Když jsem rozepnul rychloupínák, tak jedna noha vidlice upadla. Přesto jsem nikam neletěl, jen to cvakalo. No dál už jsem na tom nejel. Prostě to nába a upínák udržovaly zaklíněné v celku. Ale tohle nikomu rozhodně nedoporučuji podceňovat. Na druhou stranu ne každý defekt rovnou musí končit strašlivým karambolem.
no ale Brahma reagoval na osu bez rychloupinaku.
Pokud Ti praskne osa predního kola (ještě jednou píši KLASICKÁ) tak se kolo vykloní k jednomu z brzdových špalků.
Dále je to jen o tom, jak si rozjetý a jak na tom kole sedíš.
Takže - pro zakladatele vlákna:
buď "neřešit a jezdit" nebo vyměnit.
Druhou variantu doporučuji já.
a hlavně - nerovnat.
Souhlas, nejlépe vymněnit.
Na druhou stranu všichni jsme v rukou Božích a nějak to s námi dopadne. Když nepraskne osa, tak ... ??
Právě že si říkám jestli to opravdu nějak fatálně naruší pevnost té osy. To ohnutí je jen stěží okem poznatelné, opravdu malé. Jde mi o to že 8mm osa se blbě shání a je to Favorit žádný enduro na sjezdy.
Nechci za každou cenu pomlouvat Favorita - ale jestli takové nepatrné ohnutí nebylo už z výroby. Před devadesátým to nebyla žádná vzácnost, například u středových os (pokud se vůbec sehnaly). Na zmeťoura může člověk narazit i dneska, spíš teda u něčeho levnějšího, kde se tolik neinvestuje do kontroly.
Jestli to nemáš na nějaké závodění, nebo divočení, tak bych to asi moc neřešil. Budou možná maličko švindlovat konusy po jiném natočení kola, nejspíš ale nic zásadního.
U nás osu 8mm mají v každém krámě, kde kupuju věci na kola:
https://www.moxma.cz/osy-naboju/21984-plna-osa...
https://www.jizdnikola.net/osa-naboje-predni...
https://www.velohanak.cz/cyklo/osa-naboje...