Mám tento problém. Při zatáčení do prava mně kotouč 180 dře o destičky, do leva to nedělá. Sřídít to už nijak nejde. Osobně mám podezření na "měkou" vidlici, na těch šavlích mám uchycené stupačky, detail zde https://bob54.rajce.idnes.cz/Prestavba_inv....
Podotýkám že správně by tam měl být jen 160mm kotouč. Doporučte kvalitní kotouč 160mm a kvalitní destičky. Třmen je tam nějaký levný na lanko. Hydry nechci z důvodu zachování spínače rekuperace.
A ještě jedna rada, na ten můj vehikl raději pevnou vidli a nebo odpruženou?
https://www.mcbike.cz/zbozi/vidlice-20--fe-1-1...
https://www.paul-lange.cz/spinner-20-odpruzena...
Když tam máš teď odpruženou, tak to nějak zlobí?
Ty máš brzdu jen na předním nebo máš brzděné i zadní kola?
Zadní mám bubnovky, ty používám až když to neubrzdí přední.
Mám na těch šavlích uchycené stupačky a zřejmě se ty šavle hýbou protože kotouč občas dře o destičky. Hlavně při zatáčení do prava. U pevné by stupačky nic nevytáčely.
Nějaké nakroucení vidle by mělo jít souhlasně i s nábou a třmenem. Navíc ta vidle je oproti běžné kratší, takže i tužší.
Maká ale v jiných podmínkách, než na běžném kole. Opěrky nohou by s tím snad neměly nic moc dělat (pokud teda do nich nějak nebejčíš, (nepomáháš) nohama zatáčení. Netuším, jaký vliv má na tu vidli a pohyb náby (i nepatrný ale mění výrazně polohu kotouče vůči deskám) ten velký silný motor.
Zkusil bych hledat nepatrnou vůli v uchycení kola ve vidli, nebo v ložisku předního kola. Nemusí se třeba snadno projevit v ruce, ale při plném zatížení ano.
Kroucení vidle, nebo vymačkaná vůle v ní by sama o sobě neměla mít přímý vliv na brzdu na ní uchycenou, ale v součtu vůlí tomu taky může napomáhat. Je to atyp použití, chovat se tam může leccos jinak, trpět a opotřebovávat jinak.
Pevnou bych na to ale určitě nedával. Při rychlejší jízdě by ti to skákalo a trochu bych se bál o ovladatelnost.
Já tam dal 180mm kotouč ale má tam správně být jen 160mm. Na ty vůle mrknu, jaky kotouč by jsi doporučil? Mám vyhlédnuty tento
https://www.kupkolo.cz/brzdovy-kotouc-shimano...
ale nevím jaké destičky?
Na treku mám nějaké vcelku obyčejné (Deore nebo jen nepatrně výš) kotouče 160 a 180 mm.
Na horácovi (180 a 205 mm) se mi náramně osvědčily kotouče Max1
https://www.zbozi.cz/vyrobek/brzdovy-kotouc...
Akorát bacha, aby se ti tam vlezly na šířku ty hliníkový unašeče kotoučů. Brácha je vzadu mít nemůže.
Že jsem tě neposlechl a nezkontroloval utažení šroubu na ose, mohl jsem ušetřit 1545Kč. Ano šrouby byly povoleny ale přišel jsem na to až mně to syn vynesl domů a zboží už bylo objednáno. Teď mám doma kotouč který mně tam nepasuje a jednen třmen semihydry navíc.
Spolu s bubnovkama na zadních by měl v předu dobře stačit 160 mm kotouč.
Taky si myslím že by to mohlo stačit.
Myslím, že pro tebe nemá odpružená vidlice význam. Utlumí jen nárazy do rukou, které máš ale volně položené na řidítkách, neopíráš se o ruce jako na zábradlí. Odpružení by v tvém případě mělo význam na zadní kola, což.je asi nereálné.
Asi by to odpružení na vozíku šlo realizovat, ale možna na dvě sezony se to finančně nevyplatí. Už do toho nechci strkat moc peňěz, už je na čase šetřit na pohřeb :-)
Na pohřeb nešetři, buď ho zaplatí rodina, nebo stát. Máš snad pocit, že jsi jim dal málo. :-) Sakra to je blbé téma, nemáš tam něco lepšího.
Už nemám :-) I o tom je život. Ale máš pravdu, raději budu šetřit na něco co se mi hodí až budu upoután jen doma. Výtah nemáme a schodišťovou plošinu SVJ (část) nechce povolit. Už nyní mně trvá 20minut než vylezu do prvního patra.
To máš fajn sousedy, vždyť to moc místa nezabírá a až to tady zabalíš, tak se dá zdemontovat a prodat. Poslal bych jim otevřený děkovný dopis
Škoda papíru, bohužel jsou to hlavně staří a dokonce 3 z majitelů maji sami problémy vylézt do schodů. Jde o osobní zášť podobně jako na tomto foru :-) Čtvrtou majitelku už odstěhovali do hospice, tu z druhého patra jednou týdně snášeli hasiči v potupné plachtě. Vždy zablokovala jedno hasičské auto a čtyři hasiče téměř na hodinu. Plošina by vyšla na 200tis a užívat by ji mohli ti kteří již nemohou na nohy.
Zapeklitá situace a neřešitelná. Tuhle věc by měli upravit zákonem aby jden idiot v SVJ nezablokoval postiženému člověku možnost pohybu. Úřady ti řeknou aby jsi se přestěhoval ale kde vzít prachy na nový byt to už ti neporadí:-) Navíc v novém bydlišti může být situace obdobná.
Jeden snad ne. SV má výbor (u nás 3 lidi) a minimálně jednou ročně členskou schůzi, rozhodnutí je na "většině" a návrh může podat každý.
A ta "osobní zášť" - s tím by chtělo něco dělat!
Se schodišťovou plošinou musí být souhlas 100% jinak na ni nedostaneš příspěvek na zdrav. pomůcku a žádna firma to neudělá. U nás žádný výbor není, vládne tu jen předseda už více jak 10 let s volbou před těmi vice jak deseti léty. Vládne tu anarchie.
Jak by jsi řešil osobní zášť několika sarých komoušů vuči mé osobě (nestraníka a antibolševika)? To je zašť ještě z předrevoluční doby a současně ze stejné fabriky. Trvá to už 45let. Nabídl jsem smír už několikrát za posledních 15let, bez úspěchu :-)
Nezbývá než počkat až vymřou a nebo natáhnu brka dříve já :-) Jiné řešení není.
"Schodolez" by to nevyřešil?
http://www.allmedica.eu/schodolez-cena/
Nevyřešil, je potřeba další osoby k jeho obsluze.
I když jsou i samoobslužné ovšem ceny mimo mé možnosti. Ale do určité míry by to řešení bylo.
Pokud to nechtějí ostatní vlastníci povolit, tak bych podal žalobu (žádost) k soudu o souhlas a nevěřím že by to soud zamítl. Pokud by tomu nebránily jiné zásadní okolnosti, tak nevěřím, že by se našel soudce co by to zamítl a nepovolil.
Každý vlastník pokud je jeho návrh neschválený má právo podat soudu žalobu o rozhodnutí a nahrazení souhlasu.
To by asi prošlo, na druhou stranu by mu to ty kurvy hned druhej den schválně poškodily.
Je taky otázkou, jak dlouho by trvalo, než by soud rozhodnul a pokud by byl velký zájem nevyhovět, kolik by bylo různých námitek, odvolání a dalších obstrukcí. Vnoučata by se asi dočkala...
Přesně, při rychlosti naších soudů, možná dříve natáhnou bačkory ti co nesouhlasí a nebo já.
Nemyslím, že by to trvalo nějak dlouho, v tomhle rozhodují soudy docela přijatelně rychle a nějaké dva až 3 měsíce se snad dá vydržet. V těhle případech soudy většinou rozhodují jen na základě listin a často ani nenařizují hlavní líčení. Nejsem si úplně jistý, ale řekl bych, že ani odvolání není přípustné. Náklady na takové řízení taky nebudou až tak velké na to jakou pomoc a úlervu ti to přinese.
Někteří další vlastníci se na tebe možná budou mračit a nebudou tě zdravit, že sdis prosadil svoje, ale jiného bych se moc neobával.
Zrovna dnes jsem se potkal s předsedou SVJ a ten mě tvrdil že pokud mě to přiklepne uřad pak prý SVJ to řešit nemá. Podle mně je to blbost ale možné je vše :-) Asi nejschudnější bude ten schodolez, na něj ovšem příspěvek nedostanu. Tak mám důvod na něco šetřit :-)
To mně taky napadlo ale, viz nade mnou :-)
Jenze pokud nejezdi jen rychlosti chuze, pevnou vidli vyrazne snizi ovladatelnost voziku. A kdyz kolo nezapruzi, neutlumi a odskoci, taky ho to muze rozhodit a prevratit.
To je pouze polemika. Jezdí výhradně po zpevněných plochách a myslím, že minimálně 90% z toho je asfalt. Těžko odhadovat, kolika % je zatíženo přední kolo a kolika % zadní. Vzhledem k tomu, že přední kolo je tažné, potřeboval by, aby bylo zatíženo více než zadní. Můj hrubý odhad je max. cca 30 % a to jsem asi přehnal. Myslím, že bychom se tom vehiklu s oběma modifikacemi museli prvně svézt, abychmom mohli vyjádřit svůj názor na to co by bylo lepší a proč.
Jenze kdyz povali 20+ a tredi nejakou zaplatu nebo vystouplejsi kanalek, predni kolo odskoci a jeste tomu napomuze velka neodpruzena vaha motoru. Dneska to pobere odpruzeni a tlumeni. S pevnou by ten kopanec sel do celeho voziku. A ma na nem kolmo kola, vysoko teziste. To by byl supec...
To mně dělá i na té odpružené že to odskakuje i když ne natolik aby mně to nějak vykolejilo :-) Již jsem se to naučil velmi dobře ovládat a ještě ani jednou jsem se nyvyklopil. A to jezdím i terénem kterému se i mnozí cykliste vyhýbají :-) To ovšem jedu krokem.
Přidám se s dotazem. Vloni jsem přešel na kotouče, nechal jsem uprade kola na servisu. Typ přesně ani nevim, jen Shimano deore ... hydraulický.
Mám teď najeto okolo 2. tisíc km a zdá se mi, že přední brzda má hnusnej vrzavej chroustavej zvuk. Co vidim na destičkách, tak tam ještě asi přes 1/2 mm je, Ale nevidim celý. Než to rozeberu (pro mě novinka, musim se to naučit), tak se zeptám:
Může to být už ojetý? Myslel jsem, že vydrží víc, než špalky - asi moc brzdim. Nebo se do nich dostal jen nějaký bordel.
A druhý dotaz - jsou destičky tvarově různý, nebo má deore vždy stejný?
Dík.
K tomu nájezdu - já je sjedu bez problému po 1.500 km - jsem prostě brzdič :o)))
Takže ano, můžou být sjetý, ale můžeš tam mít i nějaký bordel.
Vyndej destičky ven, je to naprosto jednoduché a pro všechny skoro stejné. Návod najdeš na youtobe. Pak budeš hned vědět.
Má hydry - tam bych do toho nebyla tak hrrr. Může mu uniknout tekutina nebo si je snadno zavzdušní.
Tím že vyndá destičky nijak nezasahuje do hydraulického systému. Nesmí během montáže stlačit brzdovou páku, jinak mu to nepůjde samo zpět a bude muset šroubovákem ty pístky roztáhnout. Ale to není také žádný problém. Jen se toho nesmí panicky bát.
Desticek je vic druhu, tvaru. Pak taky pri nakupu chtit tzv. organiky, levnejsi, mekci, pro bezne jizdy bohate dostacujici, snad i lepsi
Jak dlouho vydrzi taky zalezi, v jakem prostredi se provozuji, ale taky co je to za desky. Treba Force jsou levnejsi, ale maji mensi vydrz, nez Alligatory.
Polymer je sice levnější, ale taky daleko míň vydrží a při delším sjezdu se dřív přehřeje a přestane brzdit, za mě už jedině kovové, i když to občas zařve.
Hmmm,maximalista, zavodnik... organiky jezdim i v Alpach, kotouc do modra a brzdi furt.
Metaliky maji zas jiny brzdny projev z pocatku. Kazde maji svoje plusy a minusy i uziti. No a taky zas by se divil, proc driv meni kotouce.
A nebo taky tlusťoch co se bojí to pustit z kopce.
Kotouč docela drží, už na něm mám třetí kovové desky a pořád OK, ale musí to být kotouč určený pro kovové desky, ty resin only kotouče asi moc nevydrží. Co mi sežralo kotouč byly levné desky z Aliexpressu.
Kupovat tak dulezitou vec, jako je klicovaa soucast brzd na Alikovi je slusna sebevrazda :-)
No při výdrži co sem uváděl sem chtěl ušetřit, ale desky nebyly nic moc, řvaly, drolily se a žraly kotouč. Měl sem vzorek od 4 provedení a dvoje už sem ani nenasadil.
Konkrétně tyhle
https://s.click.aliexpress.com/e/cdXzESFW
zkusil sem zelné a zlaté, stříbrné a červené už sem ani nenasadil. Možná je zkusím až budu mít kotouč před smrtí.
Nebudu tvrdit, ze je to jedina nejvhodnejsi a nejlepsi znacka, určite budou i jine srovnatelne, nebo třeba i lepší - ale velmi dobrou zkušenost jsem udělal s oranžovýma organikama od Alligatoru. Cena není nijak závratná a vzhledem k výdrži a vlastnostem skvělá. Metaliky od nich neznám. Ale dělají ještě vyšší level, s karbonem. Mají prý být odolnější vyšším teplotám ve sjezdech. Ale ta cena...
Polymer od Shimana stojí 110 Kč, ten oranžový Alligator 170 Kč, je o tolik lepší?
V případě kovových je Shimano za 280, dají se najít jiné levnější, ale jen o pár drobných než aby mi stálo za to s tím experimentovat.
Dá se najít i spousta pod značkami jako Force, Max1, Author, KLs, ale je otázka jestli to není stejná kvalita jak z Ali za pade jen pod "značkou".
Kdyby šlo jen o destičky samotné, tak testovat a zahazovat destičky by mi asi až tak nevadilo, ale pokud to může odepsat kotouč, tak už na to kašlu.
Force brzdej docela dobre (treba pro treka na silnici v pohode), ale na horaku docela mizej, vydrzej vyrazne min.
Alligatory k Shimanum moc posoudit neumim. Poridil jsem je pro Avidy. Ted je ma bracha i na Shimanech 8000 a 8020, ale zas je moc neporovna. Az leda v Alpach bude na zadek nasazovat Shimanacke s chladicem.
Proste to neresim. O tolik drazsi nejsou a brzdi dobre.
Zrovna pred chvili jsem cistil kolo po vcerejsim celodennim praseni a bahneni. Vidlice se pridrhla, retez sitva tocil, ale desky skoro jak nove.
Může být, já sjedu přední polymerové desky v Deore brzdách za 500 km. Chroustavý zvuk už bude, že se do kontaktu s kotoučem dostává substrát destičky nebo rozporná pružina. Pokud zbývá 0,5 mm brzdného materiálu má se měnit.
No hlavně,že je to prakicky bezúdržbový. To bych letos už měla sjetý 6x :-)
To strašně záleží na tom kde a jak jezdíš a jak brzdíš, jinýmu to může vydržet klidně desetinásobek. Takové srovnání si musí udělat každý sám, respektive to musí být od jednoho jezdce.
Díky všem. Nojo, bylo to sjetý, sice rovnoměrně, ale už se objevovaly nějaký ty "nýtky". Nový brzdí zase krásně tiše a hladce :o)
Jen mě překvapila ta životnost, předpokládal jsem větší, než u špalků na Véčkách.
Pokračuj v testování a průběžně referuj :-)
I spalky na Veckach jsem odrovnal za jediny den. Stacil celodenni dest a ostry pisecek v kopcich.
Na prostredi zalezi i u desek. Brachovi v hradeckych lesich vydrzi podstatne min, nez kdyz litame nekde v Orlickych nebo Zeleznych horach. V tech lesich hori i kotouce nebo retezy, vse ma sotva polovicni zivotnost, nez na mem kole. Ja do tech lesu temer nejezdim.
Hradecký lesy můžu potvrdit - kdysi cestou na sraz jsem to tamtudy bral a bylo těsně po dešti.
Přede mnou borec na horáku, tak jsem se nechtěl nechat na leháči zahanbit, valil jsem to rovně přes kaluže a užíval si odpružení, kolo už bylo po cestě stejně nehorázně zasviněné.
Většina materiálu na destičkách prostě za tu chvíli zmizela, skoro bez brždění, jenom tím, jak se okolo promílal píseček.
To jsem měl mechanické kotoučovky, kde jsem pořád musel nastavovat co nejmenší mezery a každou chvilku tam něco zachrastilo.
U hyder teď pozoruju aspoň jedenapůlnásobek životnosti už jenom kvůli těm dostatečně velkým mezerám.
V těch vašich pískovcových cestách a stezkách dostává všechno zabrat. A když písek ještě lehce zvlhne, tak je to žrout brzd, řetězů a převodů a není potřeba ani moc brzdit.
Když už je zde tohle téma - projevuje se mi u jedné brzdy taková divná věc, co jsem vyměnil destičky.
Když pomalu mačkám páku, hýbe se jen jedna destička. Dosedne na kotouč, ten se trochu vychýlí a až pak, jak začne růst tlak v systému, s ťuknutím přiskočí destička druhá.
Při jízdě to nemá nejmenší vliv. Když je opravdu potřeba brzdit, to celé proběhne v setině vteřiny. Jakýkoliv brzdný účinek nastane stejně až když jsou na kotouči destičky obě a pak už se nic dál nehýbe, takže kvalitu dávkování nic neovlivňuje. A zpátky se už vracejí zároveň.
Tak by mě zajímalo, jestli s tím něco dělat. A to jsem třmeny před nasazením destiček ještě propláchl "čističem brzd" ve spreji.
Čekal jsem, jestli se to časem nějak nezmění, ale ne. Má na to vliv snad jen teplota a vlhkost, že to dělá míň nebo víc, když to před jízdou zkouším.
jj, jak píše Billicek, jestli to nedělá žádný problém, tak to zbytečně neštudovat. Pohne se první ten pístek, který má o nějaké procentíčko menší odpor, druhý ho následuje, až když se odpory vyrovnají (třeba o kotouč).
Kdysi jsi tu doporučoval opatrně namazat manžety okolo pístků. Tohle mi připadá jako přesně to, co by se dalo udělat.
Na V brzdách opucuji hadrem osy brzdových kleštin, namažu je olejem, rozhýbám periodickým stlačováním a nakonec ještě seřídím odtlačovací pružinu. Potom chodí obě kleštiny stejně. Na hydrách se to dá jen namazat. Případně to trochu rozhýbat.
Asi jsem tehdy kázal tak trochu bludy. Přesněji, k ničemu to moc není. Maximálně tak k očištění od hrubých nečistot (což se občas hodí, takže prospěšná funkce mimoděk :-)
Pístek sedí volně v silnějším gumovém kroužku (manžetě), hydraulika ho vždy přetlačí (napřed pochopitelně vždy ten, co půjde snáz) a pak propružená manžeta zatáhne pístek zpátky, oddálí od kotouče.
Blbě jsem uvažoval (jako u prasátek auta), že pístek pendluje skrz manžetu tam a zpátky (pakny pak vrací pružina). U kotoučovek to funguje trochu jinak. Nejlepší je fakt si všechno pokud možno rozebrat a prohlédnout důkladně zevnitř. To jsem u brzd udělal až tuhle zimu.
Aha, tak to je jiná.
Pak už zbývá jen vyndat kotouč, odlačit písky na maximum a zkusit to znovu nechat přiblížit na kotouč. Třeba se to pohne a změní. Další varianta už je jen ta totální rozborka.
Já jsem u své zvolna sáknoucí brzdy nakonec koupil novou a vyměnil to. Bylo to jednodušší, než to rozebírat a ještě jsem si docela polepšil.
Mohl být třeba naprasklý nebo štípnutý pístek, načnutá manžeta. U většiny brzd se snad ani náhradní nedodávají, nevyplatí se to. S prací servisáka by to překročilo cenu nového třmenu a kutilů kvapem ubývá. Přitom práce je to jednoduchá a na pár minut. Naštěstí do hodně stařičkých Avidů jsou v prodeji, Shimano má jen do nejvyšší řady a ještě jen pro dva poslední ročníky.
Doporučuje se očistit, pístek zvenku potřít brzdovým olejem, pístek zatlačit a zabrzděním zase vytlačit. Opakovat dokud se to nerozhýbe. Pokud to nezabere, tak už asi jedině rozborka
Ani úplné fungláče (nové originál pístky i manžety nemusí chodit úplně vyrovnaně. Prostě nepatrně větší tření nebo pevnější struktura materiálu té manžety a jde první ten protilehlý pístek, i kdybys dělal rozborku každý den.
Ale jak psal sám Radek, při brzdění je to zlomeček vteřiny, než se pístky potkají u kotouče, není co řešit. Důležité, aby se stejnoměrně vracely.