reklama

Motorová brzda, rekuperace

Vzhledem rychlému opotřebování brzd, resp. destiček u elektrokol se jeví jako ideální řešení brzdění zadním motorem - elektrodynamická brzda, léta běžně používaná v dopravních prostředcích. Tento systém používá např. pohon zn. BionX, vč. rekuperace energie. Cena samotného pohonu této značky se však prakticky vyrovná kompletnímu elektrokolu. V poslední době to vypadá, že výrobci se zaměřují spíš na středové pohony, které z principu nemohou motorovou brzdu ani rekuperaci využít. Máte někdo zkušenost s pohonem, resp. funkcemi systému BionX, ale za cenu srovnatelnou např. se středovým pohonem zn. Bafang?

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 19.06.2018
Autor: guwavi

Re: motorova brzda, rekuperace

     

Neviem či je taký kompletný systém, ale v princípe stačí vybrať vhodný motor a k nemu riadiacu jednotku ktorá má potrebné funkcie vrátane rekuperácie. Batéria by mala byť dostatočne dimenzovaná nielen na odbery, ale aj na nabíjací prúd pri rekuperácii.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 19.06.2018
Autor: Lubo990
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1

Re: motorova brzda, rekuperace

     

To chápu, potíž je v tom, že nabídka vhodných komponentů je zatím slabá. Právě snad jen BoinX dělá tu ideální kombinaci s motorem velkého průměru do zadního kola, bez převodovky. Tak se sníží počet mechanických dílů, které se mohou porouchat a šetří se brzdy, rekuperace je další méně významná třešnička.
Samozřejmě dát za samotný tento komplet 50tis. je nesmysl, proto dotaz směřoval k alternativním značkám místo BoinX.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 20.06.2018
Autor: guwavi
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1

Re: motorova brzda, rekuperace

     

Komponentov je práve nepreberné množstvo, treba hľadať. Motory viď nižšie, RJ sa tiež robia od výmyslu sveta a o ostatných drobnostiach ako plyn a ďalšie ovládacie prvky ani nehovorím.
Problém nie je že by nebolo z čoho, problém je si vybrať z toho množstva :-)

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 20.06.2018
Autor: Lubo990
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1

Re: motorova brzda, rekuperace

     

Jde také o to za jak dlouho se cena toho řešení srovná s cenou destiček + jejich výměny.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 20.06.2018
Autor: petrp
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: motorova brzda, rekuperace

     

V prípade BionX možno dlho, ale hub motor + RJ + batéria (akákoľvek na rozdiel od BionX) je lacnejšie riešenie než BionX a tiež lacnejšie než motor stredový. Tak potom je to bezpredmetné, úspora je okamžitá a naďalej len rastie.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 20.06.2018
Autor: Lubo990
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1

Re: motorova brzda, rekuperace

     

Většina současných hub motorů má ale převodovku a volnoběžku, tedy celkově nepoužitelný koncept pro motorovou brzdu.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 20.06.2018
Autor: guwavi
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1

Re: motorova brzda, rekuperace

     

To by som nepovedal, skôr je ich tak 50/50. Crystalyte, Mxus, Golden Motor - Magic Pie, Leaf motor, Nine Continent, QS motor... A to som určite na nejaké zabudol, nehovoriac o množstve no name na webe - aliexpress napríklad... Väčšina výrobcov robí motory vo viacerých prevedeniach, takže na výber sú desiatky priamych hub motorov.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 20.06.2018
Autor: Lubo990
Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1

Re: motorova brzda, rekuperace

     

Kolik voltů by měla mít plně nabitá LIfePo4 48v?

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 20.06.2018
Autor: kormik
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1

Re: motorova brzda, rekuperace

     

58,4V

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 20.06.2018
Autor: Bobbob
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: motorova brzda, rekuperace

     

Díky Bobbe

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 20.06.2018
Autor: kormik
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: motorova brzda, rekuperace

     

Máš zajímavé poznatky, můžeš se podělit o své zkušenosti a říci, kolik km máš naježděno s elektrokolem a s jakým pohonem, jaká je reálná životnost destiček apod. - předem děkuji.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 20.06.2018
Autor: renata68
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: motorova brzda, rekuperace

     

Kompletní elektrokola s možností motorové brzdy, příp. i s rekuperací, se u nás asi běžně neprodávají. A do přestavby se zatím bez praxe netroufám pustit. Takže také uvítám praktické informace:) Předpokládám, že díky motorové brzdě bude životnost brzdovývch destiček řádově delší než u běžného kola.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 20.06.2018
Autor: guwavi
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1

Re: motorova brzda, rekuperace

     

Môj prvý ebajk, starý horák prerobený pred 4-mi rokmi má motor Magic Pie 2 a RJ Magic (pred 2-mi rokmi upravená na 60A), najazdené takmer 18tis. Používam univerzálne, dedina, mesto, lesy, lúky, polia, ťahanie vozíka... Brzdy V-brake, keby som nemal bajkov viac a nerobil výmeny aj iným, tak aj zabudnem ako sa to robí za tú dobu kým sa zoderú. A nielen výmena, ale aj priebežné nastavovanie má dlhé intervaly. 80-90% brzdenia je cez motor. Pomocou rekuperácie nejde brzdiť až do zastavenia, ale podľa motora a nastavenia systému tak do 10-15km/h. Odtiaľ to už brzdy hravo zvládnu. Motorom nejde brzdiť pri pomalej jazde napr. dole nejakým totálne rozbitým terénom, kde nie je možné dosiahnuť rýchlosť pri ktorej by už motor brzdil.
Druhý ebajk mám pre priateľku, postavený asi o rok aj niečo neskôr, motor Mxus XF40, RJ Magic, najazdené zopár tisíc. Brzdy kotúčové mechanické, pôvodná predná bola jazdená a ukázalo sa že je na figu tak som ju vymenil za shimano, odvtedy OK. Platničky zatiaľ meniť nebolo treba.
Tretí ebajk má niečo vyše roka, motor Mxus 3K Turbo 4T, vzadu V-brake, vpredu kotúč mechanika, zatiaľ meniť nebolo treba. Najazdené 6700km.
K brzdeniu motorom by som ešte napísal že na rozdiel od mechanických bŕzd ktoré fungujú na princípe trenia a čím vyššia rýchlosť tým brzdia slabšie, motor brzdí tým viac čím vyššia rýchlosť. Takže sa to pekne dopĺňa a samozrejme pri dlhých zjazdoch sa nemusím trápiť či sa mi brzdy neprehrievajú nakoľko väčšinou stačí brzdiť motorom. Praktické sa ukázalo aj zapojenie prepínača ktorým môžem brzdu trvalo aktivovať, napríklad pri dlhšom zjazde alebo ak chcem ísť nadol pomaly. Podľa potreby ju vypnem/zapnem palcom a nemusím mať ruky stále na brzdách dolu celým kopcom.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 20.06.2018
Autor: Lubo990
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1

Re: motorova brzda, rekuperace

     

Dodám že magic s řj. sinwave brzdí a rekuperuje už při rychlosti 10km/h a ubrzdí až do zastavení. Navíc má dva režimy rekuperace, ja používám jen jeden a tak nevím jak se chová ten druhý režim.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 20.06.2018
Autor: Bobbob
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: motorova brzda, rekuperace

     

Umožňuje řídící elektronika volit různou intenzitu motorové brzdy? Údajně to má zvládnuté jen BoinX, ale neznám aktuální stav.
Při rekuperaci zohledňuje elektronika maximální nabíjecí proud dané baterie, aby nedocházelo při rekuperaci k jejímu přehřívání a zkrácení životnosti baterie?

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 20.06.2018
Autor: guwavi
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1

Re: motorova brzda, rekuperace

     

Ideálne je použiť LiPo, to nemá problém s vybíjacími ani nabíjacími prúdmi a dosahuje v takejto prevádzke dlhú životnosť. Bonusom je možnosť rýchleho nabíjania. Alebo použiť dostatočne dimenzovanú Li-Ion batériu ideálne z článkov ktoré sú vhodné pre väčšiu záťaž. Ja mám na všetkých bajkoch LiPo...

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 20.06.2018
Autor: Lubo990
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1

Re: motorova brzda, rekuperace

     

Regulovateľnú rekuperáciu umožňuje napríklad Adaptto, momentálne sa však asi nedá zohnať a čo viem tak aj riadiaca jednotka Phaserunner od Grin-u (dá sa kúpiť na www.fasterbikes.eu). Myslím že niečo mali aj Kelly controllers... Určite by sa našlo...
Na RJ Magic ide nastaviť PWM hodnotu rekuperácie cez PC, ale sila nie je regulovateľná za jazdy. Napriek tomu je to celkom použiteľné.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 20.06.2018
Autor: Lubo990
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1

Re: motorova brzda, rekuperace

     

Rekuperace by byla skvělá, kdyby se jí výrobci věnovali, v kopcích jsem vybil baterku, ale sjezdy mi ji nijak nedobily, přitom mi to pak chybělo.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 21.06.2018
Autor: cavendish
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: motorova brzda, rekuperace

     

Ještě je otázka, za jak dlouho přejde baterie z vybíjení do nabíjení. Tedy jak dlouhý musí být kopec.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 21.06.2018
Autor: petrp
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: motorova brzda, rekuperace

     

Prakticky hneď. Vo chvíli, keď motor začne brzdiť (zvačajne je nástup brzdnej sily postupný, ale trvá to len zlomok sekundy), začne tiecť prúd do batérie a nabíja. Takže funguje to pri každom pribrzdení, nielen pri jazde z dlhého kopca. Samozrejme množstvo energie pri krátkom brzdení bude malé ale pri dynamickej jazde aj po rovine bude výrazný efekt šetrenia bŕzd a príjemnejší pocit pri brzdení. Nič nešúcha, nepíska, netrie sa, je to akoby vás niekto chytil zozadu a brzdil. Zaujímavejšie množstvo energie je možné získať dlhou jazdou z dostatočne strmého kopca. Stáva sa že po výjazde na kopce tu v okolí toho moc v baterke neostane, a rozumnou jazdou nadol s rekuperáciou nejakých 500-1000m výškových dokáže do batérie dobiť pár Ah čo na dojazd domov stačí.
Málo sa hovorí ešte o jednom benefite, a to je možnosť ísť dolu kopcom so zapnutou brzdou a šliapať zároveň. Na prvý pohľad blbosť, ale len do chvíle keď sa potrebujete šliapaním zohriať a je to stále dolu kopcom a teplota nezodpovedá celkom oblečeniu... Alebo v chladnom období, napríklad v zime. Tiež je to dobré ak chcete ostať v tempe a nechcete aby vám stuhli nohy.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 21.06.2018
Autor: Lubo990
Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Cyklovyjížďky na e-kole

19.09.2024
Hledám prima parťáka - cyklistu s e-kolem ve věku cca 60 let na společné pohodové výlety do okolí Prahy i dále. Já…

Hledám: Nejen z mého kraje - parťačku nejen na kolo :-)

01.09.2024
Ahoj,rád bych vyrazil na projížďku s parťačkou. Sdílení zážitků je přece jen prima :-). Jezdím na kole bez motoru…

Hledám: Parťáka nejen na kolo

30.08.2024
Ahoj, já 180 cm, 52 let, mladistvého vzhledu i myšlení, hledá parťáka na kolo. Odpoledne, víkendy, okres Plzeň …
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

495 cyklistů (9 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 11. část

Kolečko se uzavírá Ještě v Kazachstánu jsme byli tak trochu celebrity. „Zdrastě, jak se máte? Viděl jsem vás…
Peggy | 24.09.2024

Dámská 2024 – jezero Milada, Děčínský Sněžník, Ploučnice, Husí cesta a z Roudnic

Začínáme další desítku naší tradiční Dámské, dlouho jsme nevěděly kam vlastně pojedeme a kdy pojedeme. Radka…
HMS | 18.09.2024

Slovinsko – Rakousko – relax v lázních Zreče 13.6. až 18.6. 2024

Letos opět s Mamutem, líbí se nám precizní připravenost tras i znalost místa, kde vedou trasy po cyklo i…
HMS | 18.09.2024