reklama

Trail aneb sklon přední vidlice

Právě jsem zprovoznil své první lehokolo domácí výroby. Celkem funguje dle předpokladů, ale má jeden zádrhel. Mám přední vildici postavenou dost "kolmo" a asi následkem toho je řízení jakoby nestabilní - v zatáčce má kolo snahu "spadnout" do ještě prudší zatáčky a při jízdě je přední kolo jakoby nestabilní a pořád má snahu se vychylovat do boku - nejedu rovně ale furt jakoby drobně doleva-doprava (po vlnovce). Mám strach kolo trošku víc rozjet, ať nehodím držku. Dle různých informací z web usuzuji, že právě malý sklon přední vidlice (respektive hlavové trubky) může za problémy s řízením. A teď ten dotaz na odborníky a zkušené stavitele lehokol. Ideální by samozřejmě asi bylo celou hlavovou trubku (ve které je uchycena pžední vidlice) více "položit" a tím se přední kolo dostane více před vidlici a řízení pak bude stabilnější. U hotového kola to bude trošku problém, ale šlo by to. Pak mě ale napadá druhá možnost - mám nějakou vidlici z BMXky, na které jsou dole navařeny směřem dopředu plechy a teprve v těch plechách jsou otvory pro osu kola. Kdybych ty plechy ještě prodloužil směrem dopředu (navařím další plech) a udělal bych do nich nové díry pro osu kola tak aby ty díry byly ještě více vpředu, dosáhnu stejného výsledku na stabilitu řízení jako kdybych "zešikmil" hlavovou trubku?
Dík za radu.

[ Zpět ]
Datum: 08.05.2006
Autor: Jihra

Re: Trail aneb sklon přední vidlice

     

cilem je mit zavlek asi 50-70mm
Zavlek je vzdalenost pruseciku svislice spustene z osy kola se zemi a pruseciku prodlouzene osy vidlice se zemi.
Zavlek ma byt takovy aby kolo bylo vlecene neboli osa vidlice ma protnout zemi vice v predu.
Pak pri zatoceni kolo jakoby vyboci a bude pri pusteni riditek tlaceno zpet do sve stabilni pozice rovne vpred.
Tolik teorie jiste neuplna.
Obrazek najdes treba tady:
http://wisil.recumbents.com/wisil/plans/plans1.htm

[ Zpět ]
Datum: 09.05.2006
Autor: Neregistrovaný uživatel (lada lehokolo.com)
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Trail aneb sklon přední vidlice

     

Napsal jsem to umyslne jinak nez na co se ptas protoze z popsaneho je videt ze bez znalosti konkretni situace lze pouze rici nidko nevi prte v zavislosti na uhlech a vzdalenostech ti to postup vyse popsany muze i zhorsit.
Zmer sve kolo a vymysli si postup sam.

[ Zpět ]
Datum: 09.05.2006
Autor: Neregistrovaný uživatel (lada lehokolo.com)
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Trail aneb sklon přední vidlice

     

Jo z obrázku je mi to už jasné. Předtím jsem to chápal trošku jinak. Dneska mi kolega poradil, abych zkusil otočit přední vidlici jakoby dozadu - tim "dostanu" osu předního kola (lépe řečeno kolmici k zemi) za "prodloužení" osy otáčení vidlice. Výsledek byl přesvědčivý. Přední kolo se výrazně zklidnilo, otáčení je plynulé. Trail je ale už asi trošku moc velký - kolo neochotně zatáčí a pokud více přišlápnu do pedálů, tak v řídítkách cítím, že kolo má snahu jakoby zatáčet. Chová se prostě jako kolečko u nákupního vozíku v supermarketu - prostě je už moc "vlečené". Všechno to proměřím a zvolím nějaký kompromis.

[ Zpět ]
Datum: 09.05.2006
Autor: Jihra
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Není to stejný, naopak

     

Když dáš pomocí nějakých na vidlici navařených plechů kolo dopředu, bude to ještě horší. Abys zvýšil závlek (stopu), musel bys dát ty plechy směrem dozadu a to si taky myslím, že by bylo pro začátek nejjednodušší pokus s tím (jednodušší, než převrtávat záklon hlavové trubky). Tímto způsobem mají řešený závlek např. nákupní vozíky a taky to funguje:-)

Jestli máš použitou nějakou vidli z jinýho kola: Většina vidlí je dělaná tak, že jsou zahnuté směrem dopředu, takže závlek vzniklý záklonem hlavové trubky vlastně zmenšují. Zkus dát vidli obráceně (ohybem dozadu - tedy že bude závlek naopak zvyšovat), mohlo by to stačit, záleží tu na každým cm.

[ Zpět ]
Datum: 09.05.2006
Autor: PavelŠ
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Trail aneb sklon přední vidlice

     

Měl jsem v úmyslu napsat to co PavelŠ, ale byl rychlejší.
Při stávajícím sklonu vidlice musíš pro větší stabilitu posunout osu kola dozadu. Nejjednodušší pokus je otočit vidli o 180°, pokud tomu něco nebrání.
Můžeš se mrknout na http://www.adventuresofgreg.com/hpvlog, pokud se ti podaří mezi updaty někdy z minulého léta nebo podzimu najít fotku toho, co má to celokapotovaný torpédo uvnitř, najdeš tam přední vidlici, která má hlavu skoro svisle (možná svisle) a závlek (trail) je stejně jako u nákupních vozíků dosažený vlečením osy kola za osou vidlice. Viděl jsem videa na kterých je to kolo krásně stabilní ve vysokých rychlostech a docela dobře ovladatelný v rychlosti chůze.

[ Zpět ]
Datum: 09.05.2006
Autor: Jirka
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Trail aneb sklon přední vidlice

     

TAké jen potvrzuji, co je o závleku psáno v předchozích reakcích. Jednou jsem "zestabilnil" koloběžku, která měla jen minimální skon hlavové trubky také jenom tím, že jsem napřímil vidlici. A stačilo to. To se ale jednalo o 27" kolo a o vidlici z favoritu. Ta je z měkké oceli a lze ji za studena tvarovat.
Skus laborovat s otáčením té tvé vidle s plechy.

[ Zpět ]
Datum: 09.05.2006
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Trail aneb sklon přední vidlice

     

Dík všem za vysvětlení, teď už mi to je jasné. Vidlu jsem otočil, ale to už je moc. Tak ji zešikmím. Nebudu hlavovou trubku kuchat z rámu, ale rám před a za hlavovou trubkou naříznu (vyříznu do něj zářez tvaru V), zohnu a zavařím - půjde to, je to jakl. Zvolím nějaký kompromis.

[ Zpět ]
Datum: 09.05.2006
Autor: Jihra
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Trail aneb sklon přední vidlice

     

Hodně štěstí, a vystav někde fotku kola, třeba na pokryti.wz.cz

[ Zpět ]
Datum: 10.05.2006
Autor: Jirka
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Trail aneb sklon přední vidlice

     

Jelikož budu upravovat sklon hlavové trubky v rámu (měnit trail), ať se mi to lépe řídí, tak bych měl na všechny přítomné lehokolisty prosbu. Změřte na svém lehocipedi trail, napište, jak je velký a jak jste s řízením spokojeni. Určitě to bude zajímat další zájemce o stavbu lehokola svépomocí.

[ Zpět ]
Datum: 11.05.2006
Autor: Jihra
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Trail aneb sklon přední vidlice

     

Udělej stejny jako na normálním kole. Budeš spokojen.

[ Zpět ]
Datum: 11.05.2006
Autor: Neregistrovaný uživatel (lehotrojkolka)
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Trail aneb sklon přední vidlice

     

Zkusím proměřit pár kol. Jelikož opravuji kola, tak jich tu vždycky pár mám. Tak jsem zvědav.

[ Zpět ]
Datum: 11.05.2006
Autor: Jihra
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Trail aneb sklon přední vidlice

     

cau
nechcu ti do toho kecat ale to co napsal lada na zacatku ma smysl
problem je v necem jinem, totiz pocit z rizeni je podle me i otazka typu rizeni /u spodniho i zprevodovani/ a taky toho jak moc mas zatizene rizene kolo a na zaver je to jeste funkce rychlosti, a uplne na zaver kazdy ma tu "objektivitu" co je moc citlive a co ne nekde jinde...
tedy obecna charakteristika je podle me blbost...
jinak clovek si zvykne na vse, akorat extremy zavleku jsou trochu divny....

[ Zpět ]
Datum: 12.05.2006
Autor: Neregistrovaný uživatel (nink)
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Trail aneb sklon přední vidlice

     

zapomel jsem ze roli hraje i rozvor samozrejme

[ Zpět ]
Datum: 12.05.2006
Autor: Neregistrovaný uživatel (nink)
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Trail aneb sklon přední vidlice

     

Asi jsi zvědavý spíš na homebuildy, ale změřil jsem svůj Azub 4. Vyšlo mě přibližně 50mm. Řízení je vcelku živý a ochotný, což mi naprosto vyhovuje. K nestabilitám nedochází ani na hodně nerovným povrchu (při nárazech na šutry a tak), řídí se to pěkně.

[ Zpět ]
Datum: 12.05.2006
Autor: Jirka
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Trail aneb sklon přední vidlice

     

má ten sklon vyzerať takto http://www.geocities.com/rcgilmore3/RowVelo...

[ Zpět ]
Datum: 12.05.2006
Autor: Neregistrovaný uživatel (joci)
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Trail aneb sklon přední vidlice

     

Tak takhle jsem to taky zkoušel - s vidlicí otočenou dozadu. Ale už to bylo moc, kolo se otáčelo neochotně a v rytmu šlapání se mírně vychylovalo do boku (nebo mělo aspoň snahu se vychylovat) - prostě jako u vozíku v sámošce.

[ Zpět ]
Datum: 12.05.2006
Autor: Jihra
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Trail aneb sklon přední vidlice

     

SHRNUTÍ:
Tak jsem proměřil traily u 10 různých kol, převážně treky a horské. Výsledek je tento.
Převážná většina kol měla trail 6-7 cm. Nejmenší trail mělo kolo SOBI (něco jako skádačka) - 4 cm. Největší trail měl nějaký trek od Olpranu - 10,5 cm. Moje lehokolo má trail 2 cm - řízení je nestabilní, kolo v zatáčkách "padá". Když jsem otočil vidlici dozadu, tak byl trail 6,7 cm - to už se mi zdálo trošku moc, řízení bylo sice stabilní, ale přední kolo neochotně zatáčelo a pří šlapání mělo tendenci se v rytmu šlapání mírně natáčet do stran. Připadá mi, že čím menší přední kolo, tím menší by měl být trail - u toto kola SOBI je malý trail (oproti průměru) a přesto se s kolem dobře jezdí a zatáčí.
Vzhledem k tomu, že mám přední kolo o malinko menší, než na SOBI, a řekl bych, že u lehokola je žádoucí trošku vyšší stabilita řízení, zvolil bych trail asi 5-5,5 cm. Vyzkouším to a pak napíšu, jak to dopadlo.

[ Zpět ]
Datum: 13.05.2006
Autor: Jihra
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Trail aneb sklon přední vidlice

     

Tak jsem dnes přišel na zajímavou věc. Mé první lehokolo-prototyp se pořád blbě řídilo, řízení bylo nestabilní, měl jsem strach jet trošku rychleji. Zkoušel jsem 3 vidlice s příslušnými koly, výsledek na prd. Tak jsem si upravil rám, abych mohl nastavovat různě veliký trail. Experimentoval jsem z trailem od cca 1 cm do 12 cm - furt to bylo k ničemu. Tak jsem na to šel jinak. Změřil jsem si u několika normálních kol úhel hlavové trubky (to je ta trubka, ve které je vidlice) vůči vodorovné rovině země. Všechny kola měla ten úhel cca 72 stupňů. Tak jsem na lehokole nastavil úhel hlavové trubky taky na 72 stupňů - a ejhle - řízení najednou funguje tak jak má (vyzkoušel jsem opět tři vidlice)!!! Takže závěr je jednoznačný - pokud použijete na lehokolo originál vidlici z nějakého kola, tak si změřte úhel hlavové trubky toho kola a stejný úhel nastavte na lehokole - a je to. Trail neřešte, ten už za Vás vyřešil výrobce kola.
Jak nejlépe změřit úhel hlavové trubky? Postavte kolo na vodorovnou podložku. Vemte do ruky vodováhu, tu přiložte vodorovně k hlavové trubce a úhloměrem změřte úhel hlavové trubky vůči vodováze.

[ Zpět ]
Datum: 18.05.2006
Autor: Jihra
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Trail aneb sklon přední vidlice

     

Tedy nechci být šťoural ale jak jsi dokázal úpravami rámu měnit trail aniž bys měnil úhel hlavové trubky? Jinak by ses při určitém trailu do těch 72° strefil.

[ Zpět ]
Datum: 19.05.2006
Autor: Neregistrovaný uživatel (VR)
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Trail aneb sklon přední vidlice

     

Dělal jsem tu úpravu rámu tak, že jsem měnil sklon hlavové trubky (rám - jakl - jsem shora naříznul do "V" a postupně jsem jej přihýbal). Sklon jsem měnil "skokově" a do těch 72 stupňů jsem se asi zrovna netrefil. Buď to bylo málo nebo hodně. Vyzkoušel jsem tuším 5 různých "sklonů" hlavové trubky a kontroloval jsem při tom trail, ale pocitově to řízení nebylo dobré. Pak když jsem ten sklon hlavové trubky nastavil přesně (dle možnosti) na 72 stupňů, tak rozdíl v "kvalitě" řízení byl ihned patrný. Pak už jsem se na změření trailu vyflák.

[ Zpět ]
Datum: 19.05.2006
Autor: Jihra
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Trail aneb sklon přední vidlice

     

Závaží a vodováha to jsou základní okometrické pmůcky stavitele lehokola.

[ Zpět ]
Datum: 19.05.2006
Autor: Neregistrovaný uživatel (...)
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: jednotlivce,páry,skupiny

15.01.2025
Pro společné vyjížďky na kole,v zimním období pěšky po Česku i zahraničí. Nejlépe důchodci,kteří mají dost času -…

Hledám: Parťáky, parťačky, čím víc tím líp

10.01.2025
Pro výlety i cestování na kole i bez kola. Víc lidí = víc zábavy, nápadů, možností. Sólojízda je trochu nuda.…

Hledám: Horsky prusmyk lezení na kole v maroku, v Atlas

29.12.2024
Horsky prusmyk lezení na kole v maroku, v pohoří Atlas. hledáme partnera na kolo. jedeme 1500-1800 km autem.…

PR články:

Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

472 cyklistů (15 přihlášených)

Nekonečná bikepackingová dobrodružství: Objevování Velké Fatry

Po návratu z hudebního festivalu, kde jsme s manželem prožili bouři, jsme se vrátili k našim dětem, které…
Kristina | 13.01.2025

Napříč Českem aneb tak trochu jiná dovolená

V sobotu dopoledne přijíždíme s mou drahou ženou do Vyššího Brodu - do známého města na jižním okraji Šumavy.…
JohnyB | 27.12.2024

Pobaltí 2023 aneb 2090 kilometrů od Narvy na Kurskou kosu - 1. část

Úvod a vlastně rovnou i závěr :-) Takže tento rok (2023) to byly Litva, Lotyšsko a Estonsko. Já vím, žádná…
Peggy | 11.12.2024