Jsou o 140 g těžší. Takže vybavení XT s para má zrruba stejnou hnotnost jako LX bez. 140 g je asi tak menší hlt piva, snad to takové omezení není. :')
A funguje para lineárně až do obrždění špalků na hloubku drážek dejme tomu 1 mm? Koukám se na obrázek a nelze to z toho zjistit.
To je tak minimální změna , že se tím vůbec nezabývej
Obrázkovej? .. http://cycle.shimano-eu.com/media/images...
jo dik! :)
To byla první věc kterou jsem měnil na horskym kole, aniž bych dojezdil ty staré obyčejné. Jsou nesporně lepší. Paraleogram je o tom že síla je přenášena kolmo na plochu ráfku, zatímco u obyčejných zhruba pod uhlem 30stupňů a tak se rozkládá na kolmou a.... => paraleogram má mnohelm lepší přenos síl.
Přenos (rozklad) síly je u paralelogramových stejný, jako u obyčejných Véček. ?Výhoda? je jen v rovnoběžnosti špalku s bokem ráfku. No nevim. asi si počkám až na brzdy Šimáno+ABS.
Dane, porovnáváš asi brzdy Cantilever a Véčka.
Cantilever fakt stály za velký kulový.
Obávám se že každý mluvíme i jiném rozkladu sil. Mluvím o síle mezi brzdným segmentem (špalkem) a ráfkem. U běžných brzd Cantilever a běžné V musíš udělat spojnici mezi špalkem a kloubem čelisti. Síla je kolmá na tuto spojnici. U paraleogramu se díky kloubovému mechanismu síla přenáší kolmo na plochu ráfku. Jinak pokud byly brzdy Cantilever správně seřízeny (a to nebylo přo použití prefabrykovaných vahadel) tak teoreticky brzdily téměř stejně jako běžná Véčka Ale díky pružnosti materiálu vahadel a napojení v čelistích byly v praxi horší.
Nemas tak docela pravdu,obycejny vecka maji bod otaceni v ose cepu co je na ramu kdezto s paralelogramem ho muzes soupnout nekam jinam,cimz se zmeni i rozklad sil.
.. hm. Ta složka síly kolmá na ráfek se tedy využije na brždění. A co ta druhá složka (ta rovnoběžná s ráfkem)? Tak se spotřebuje na co? Nadnáší celé kolo? Nemůže to potom celé vzlétnout, pokud by brzdy byly nešťrastně seřízené?
Ne ta tě zaráží do země. Tak že se zahrabeš jako krtek
Myslím, že to máš stejně nešikovně seřízený. Když síly kolmé na ráfek jdou z obou stran proti sobě, tak se vyruší a nic z toho. A nakonec ti zbyde jen ta síla do země. Leda kdyby byly čelisti seřízené nesymetricky, tak by se to dalo využít k zatáčení.
To já to mám seštelovaný tak, že při brždění tlačím na brzdové páky k sobě, tedy dozadu. A právě tahle síla směřující dozadu mě brzdí. To je přece jasný, žádný marný tlačení na ráfky. :')
Tlač si na co chceš, hlavně, že zachováš hybnost :-)
No já to mam seštylovaný na to zahrabavání. Trochu reju asfalt, ale to není už můj problém.
...zatímco u běžných brzd se špalíky pohybují po kruhové dráze s otočným bodem v místě uchycení čelisti brzdy na čepu vidlice, pak u "para" brzd je pohyb brzdových špalíků směrem k ráfku, i jejich přitlačení k bokům ráfku naprosto přímočarý. Umožňují to právě paralelogramová raménka s dvěma klouby. Lineární přítlak špalíků k bočním plochám ráfku zvyšuje účinnost přenosu brzdné síly...
to fakt ? myslel som , ze vtom vyrazny rozdiel nie je.svojho casu som zo svojho kola odmontoval vecka a dal tam cantilevery co podla mnohych krok dozady, ale brzdilo to prekvapivo dobre.
Je to citace z knihy I. Hrubíška Horské kolo od A do Z.
I u "para" se špalík pohybuje po kruhové dráze a střed otáčení je blíž k ráfku, jen ho ten mechanismus drží stále ve stejné poloze - rovnoběžně s ráfkem, takže se sjíždí naprosto rovnoměrně (teoreticky). Ale to je jedno pro výslednou sílu - kolmou k ráfku, ta je přeci rovnoběžná se silou, kterou lanko stahuje obě páky brzd, čili jednozvratná páka (pár stupňů odchylky se dá zanedbat, na rozdíl od cantilevrů - 30-50st).
Lineárně působí jen "Hydry".
Chtělo by to asi nákres. Takhle to nemá smysl.
Stačí tohle foto: http://cycle.shimano-eu.com/media/images...
Hezký no. ty mam na kole. Ale mysle jsem¨schematický načrt, ze kterého by bylo jasné jak se síly rozkládají. Když budu mít čas udělam načrt a pošlu mailem co mam na mysli
Ještě doplnim. Paralelogram neni dvou, ale čtyřkloub.
Jinak dřív jsem měl Centriky s podobným rozkladem sil jako Cantilever, a taky v pohodě brzdily. Ale zase když jsem dal Véčka na dětský kola, tak holky ubrzdily i dlouhé prudké klesání. Tam to znát bylo.
Jo. Špalík zůstává ve stejné rovině. Takže při lehkém brždění i při větším přitlačení dosedá na ráfek vždy celou rovnou plochou, což je asi dobře. Bez para se to tam tak trochu žvejká..
Už jsem se začínal obávat, že ten paralelogram je k ničemu, tak jsem to musel prozkoumat v reálu. :')