ČD dráhy a další dopravci + oficiální politika EU proklamuje cestování vlakem.
Ale to co se poslední dobou děje je nehorázné.
(Mimo světlé vyjímky jako je trať Prah - Ostrava) Vlak mi vyhovuje, na opravených tratích jste za pár hodin na druhém konci světa a máte celý víkend se vrátit domů.
Ale zkušenosti jsou posldní dobou tragické, především vedlejší tratě, kdy překonání 100 km trvá 6 hodin. Ale co je nehorší jsou ceny například minulý víkend, 60 km, cena 200 Kč. Naštěstí jsem byl sám, s celou rodinou to je 800 Kč se jdu pověsit na nejbližší strom. A to pomlčím o mezinárodních jízdenkách - 2000 Kč za 80 km.
Nevíte proč jsou ty ceny takové brutální? I přes obrovské dotace, které EU do železnice tlačí?? Není se co divit že všichni jezdí autem...
A co vlastně rozuměte pod pojmem "druhý konec světa"?
:-)
Včera jsem jel okolo Hospody na konci světa. Je ve Stálkách (Vranovsko, okr. Znojmo).
Takže jeden konec by byl. Ale kde je druhý:-)
To mě vrtá hlavou, zkus sednout do vlaku.....
Já znám Penzion Na konci světa, je to ve Stálkově kousek od Slavonic. Tak teď máme dva konce a vlastně to není ani moc daleko. To se dá snadno přejet i na kole :D
To já mám Konec světa i s celnicí a strážní budkou...
http://ifcax.rajce.idnes.cz/Sochy_22.8.2009/...
Děláš v tom čurbes, teď máme 3 konce světa, a musíme určit ktery je první, který druhý a který bude diskvalifikován.
Jenže to záleží, jak vlastně svět vypadá. Pokud by svět vypadal jako lano (asi můžeme zjednodušit na úsečku), tak by samozřejmě měl konce dva. Pokud by to ovšem byl trojúhelník, byly by evidentní tři konce a složitější tvary mohou mít konců ještě mnohem víc, takže já bych na dvou koncích rozhodně nelpěl. Je ovšem taky otázka, zda jsou všechny konce stejně významné? ;-)
....když by měl dva konce- kde by byl začátek? :-((
.....tak ti nevím- já se domnívám, že konec je opak začátku. Tvá poznámka je taky začátek diskuse....;-)
Se začátkem si nehraj, nebo se dostaneme do dialektického sporu jestli Slovo nebo Velký třesk.
Ale notak, každý přece ví, že svět nemá konec, svět má Okraj, přes který není radno přepadnout.
Taky se hlásím s jedním koncem světa: jmenuje se tak malá hospoda nedaleko Českého Šternberka, i jsme tam jeli kdysi s nakolákama :-)
Že ty jsi státní úředník?
Do již tak chaotické situace se třemi konci světa vnášík konec další!
Ještě pár konců a založí nám odbory....
Podle A.Jiráska je konec světa tady... :-)
....druhý je na Šumavě(nebo první?), ale pravděpodobně bez vlakového spojení...:-((
Že by bylo cestování vlakem nějak extra levná záležitost, to není - ale numera jako 60 km za 200 Kč jsou opravdu silně přestřelená.
Takhle brutální ty ceny fakt nejsou.
Ale jsou dost brutální, jdi na www.cd.cz a zadej si např.
Brno,Kr.Pole - Žďár n. Sázavou t.j. 77km a bez slevy je cena 113 Kč.
Tedy žádná láce a připočti kola. Pro rodinu je auto výhodnější.
Rodinu 4členové to stojí 312Kč.
https://www.cd.cz/eshop/spojeni-tam/d2c6f394...
Ale kuš.
77km x 6Kč/km (auto) stojí rodinu víc, než vlak.
Musíš zkrátka počítat veškeré náklady, ne jen cenu benzínu. Další nevýhoda je, že se musíš vrátit na místo startu.
Navíc se po celodenním ježdení musíš ještě soustředit na jízdu, kdežto ve vlaku můžeš už jen relaxovat. Klidně i s pivem. :-)
Kolego, takhle se běžně neuvažuje, auto jsem pro rodinu pořídil, protože na to mám a utáhnu z rozpočtu pevné náklady. Jedu-li na výlet tak mne limituje volná hotovost a pak obvykle volím tu levnější variantu.
Navíc, když nechám auto stát, tak mi ty pevné náklady přepočtené na km rostou, musím k nim totiž připočíst i cenu za tu jízdu vlakem, že ano? Tak kde je ta výhoda?
Ta výhodnost se bude dost lišit podle toho, jak blízko má člověk železniční stanici a jak často jezdí.
Protože i když auto už dejme tomu má ta rodina tak jako tak a tedy fixní část nákladů už jí skoro nevzroste, tak kvalitní nosič na kolo taky není zrovna zadarmo, natožpak čtyři pro celou rodinu. Za jeho cenu už se dá vozit kolo vlakem docela dost dlouho.
Pro mě osobně je ale jako hlavní ta výhoda, že se nemusím vracet k zaparkovanému autu.
Auto přece nepořizuji jenom na výlety, to by zřejmě zvítězila doprava vlakem. Bydlím ve městě, ale za rekreací jezdím převážně na Vysočinu do vesničky se sedmi čísly - projíždí jí vlak, ale nejbližší stanice jsou 2 a 3 km. Autobus tam také jezdí 2x za den. Obchod tam není, hospoda také ne. Prakticky si každá trvale žijící rodina pořídila tolik aut kolik je dospělých příslušníků, protože bez nich se neobejdou, ať již kvůli nákupům, cestě do práce (také až 55km do Brna), cestě k doktorovi, na úřad apod.
Za takové situace zahrnovat pevné náklady na provoz auta do úvahy o výhodnosti zda jet vlakem, nebo autem na výlet je zcela iluzorní a účelové.
Proč iluzorní a účelové, protože kilometry ujeté za výlety jsou pouhým zlomkem kilometrů NUTNĚ ujetých za prací, nákupy atd.
Do nákladů za cestu vlakem také nepočítáte přímé i nepřímé daně, které od vás vyberou, aby mohli dotovat vlakové dopravce.
Dotace jsou v pořádku, protože by mnoho tratí zaniklo a ani zde přítomní zastánci výhodnosti vlakové dopravy by neměli čím jezdit!
Jak by se jim pak auto hodilo! :-)))
...protože to jsou náklady na provoz- cestovné kdekoliv se také nepočítá podle počtu cestujících, ale obsahuje i náklady. Kdyby se nedotovalo, tak by bylo tak vysoké, že by nikdo necestoval, ale je to "věc veřejného zájmu a služba obyvatelstvu". Někteří jezdí "nutně" vlakem i do školy a do práce a taky nejezdí zadarmo- takže otevři své "iluzorní a účelové oči" a přímé či nepřímé daně nech na pokoji... ;-)
Čti pozorně! Já jsem snad kritizoval dotace do vlakové dopravy?
Cituji:
"Dotace jsou v pořádku, protože by mnoho tratí zaniklo a ani zde přítomní zastánci výhodnosti vlakové dopravy by neměli čím jezdit!"
A kde jsou jejich zdroje, pouč mě prosím.
bi-cyklisto:
Jak říkám, buď pozorný, ještě tady mám několik příspěvků které jsi neomínusoval! :-)))
....i ty buď pozorný- odkud víš kdo a co plusuje nebo mínusuje? Souhlas nebo nesouhlas neznamená automaticky palec...:-))
Čti pozorně! Vysvětlení dotací není žádná "reakce na tvou kritiku", jen vysvětlení složky cestovného. Zdroje dotací jsou z našich daní- to je jasné. Mimochodem tzv. "šrotovné" byly také nepřímé dotace
Tak ale zase nemá cenu přemýšlet jestli je jízdenka vlakem na výlet drahá nebo ne. Za vstupenku na koncert dám několik stovek a také nepočítám, že minuta hraní stála tolik a tolik Kč a doma bych to měl z internetu zadarmo.
Prostě chci jet vlakem na výlet, tak zaplatím X Kč. Chci jít do ZOO zaplatím za jedno odpoledne s rodinou litr a je to.
Mně to nevykládej, také vesměs dělám to co chci i když jsem pouze klasický český důchodce, který nemá peníze na rozhazování. Protože mám konečný zdroj volných financí, tak občas musím kalkulovat výhodnost řešení.
Byl to kolega "malej-jarda" který do diskuze o výletech chtěl zahrnout "pevné náklady" viz:
http://www.nakole.cz/diskuse/22165-kolo-vlakem...
Však jsem taky auto nezahrnovala - jen ty nosiče na kolo...
V pořádku, nikdo Tě nekritizuje!
Nosiče jsou dnes pěkná pálka a když u některých připočteš tažné zařízení, tak se člověk pěkně prohne. Ale není to investice pro jeden výlet, nosiče použiješ víckrát, případně použiješ na jiné auto a zhodnotíš při prodeji.
Když jsou na autě hagusy, tak nosič na střechu není tak drahý a když se s kolem nechce jet víc než 120, tak je to záležitost 500 korun.
Ano, KDYŽ!
Když jsou hagusy, když nemám MPV, když nejsem malý, když nejsem slabá ženská, když nejde o elektrokola....
njn, mam-li na opici, musim mit i na banany...
Pokud nemam na banany, da se ti resit i levnejsim kompromisem na ukor pohodli (a snad me sousedi nelomluvej :-))
Já takhle třeba uvažuju. Kdybys počítal celkové náklady, třeba bys zjistil, že jezdit vlakem je levnější.
Já třeba auto nemám, takže kdybych si ho koupil jen kvůli vození (leho)kola na výlety, tak by pořizovací cena rozpočítaná do kilometrů byla naprosto šílená a za benzín by to byly jen drobné. :-)
Fakt netvrdím, že cena nebo služby ČD mi vyhovují, nicméně alternativní dopravci, pokud vím, stále kola neberou vůbec.
Holt cena je důsledkem nabídky a poptávky, přičemž v létě tady bývají třeba InterPantery koly celkem zaplněné, takže ČD ani nemají důvod zlevňovat...
> alternativní dopravci, pokud vím, stále kola neberou vůbec
Regiojet do vlaků ano, dokonce k low-cost (!) třídě zdarma (!). Zrovna minulý týden jsem jel z Prahy do České Třebové s kolem celkem za 99 Kč (potřeboval jsem se dostat do Bystřice nad Pernštejnem a lenost mi nedovolila jet to z Prahy celé)
Přípojím se k Jerryho otázce. Jaká je šance dostat do Regio Jetu lehokolo? Ty jsi, Jendo, to moje viděl naživo.
Jo, ale to asi neodhadnu. Ty háky jsou docela vysoko, takže by to snad jít mohlo - http://www.zelpage.cz/news_n/img_4826.jpg
Si vyhlídni nějaký otevřený dostatečně dlouho před odjezdem a zkus si to :).
Na tyhle háky leda za zadní kolo a předek nějak naklonit a opřít o zem. Ale už to překáží kolu visícímu vedle. Vyzkoušeno s pythonem (sice v jiném vagónu, ale ten měl strop nad háky ještě výš a pořád to bylo málo).
Nevím, jak tady, ale v RegioPanterovi jsem Azuba na háky pověsila a místa měl dost.
REGOIJET na trati PHA UH a PHA BA ma v kazdem vlaku tri haky na kola. Da se to rezervovat a v LOW COST je to v cene jizdenky. Vyuzivam to hojne a su spokojeny, uz nejezdim se slozenou skladackou, ale s neslozenym trekacem. No a vcera teda se slozenym skladackovym tandemem, pekne tam vessel. Neberte to jako reklamu...
A jaký jsou šance naložit tam Azub Ibex?
To opravdu nevim od Azubu mam jen DVOJKU a ECO. Prozatim jsem je vlakem neprevazel. Muzes to otestovat a podelit se o zkusenosti s ostatnimi.
Já myslím, že ty vagony jsou určené na přepravu jízdních kol. Takže je jasně blbost se tam snažit cpát pohovku na kolečkách.
AZUB EZ1-SC v zakladni konfiguraci bez nosice. Prepraveno na trati PHA Ceska Trebova s REGIOJET bez problemu.
Tak nevím kde ty ceny bereš ale 77km rychlíkem expres to stojí 99Kč.
Stačí zadat do idosu a víš ceny hned.
A exVsacanem dokonce jen 85Kč.
Podle tarifu je to těch 113 (tedy u ČD). Ovšem pro víc lidí už to vychází na osobu líp, protože je skupinová sleva.
Pak jsou různé akční jízdenky, kdy to může být i o dost míň, ale to už je "jak kdy a jak kde".
Ale Ifčo, množstevní sleva není argument, to bych mohl také tvrdit, že cesta autem jde na vrub řidiče a ostatní jedou zadarmo!
Také jezdím vlakem, i já mám rád, když se nemusím vracet na místo startu. Na rozdíl od tebe jezdím na "normálním kole", tak je mé rozhodování snadnější. Prostudoval jsem si nabídku ČD, řada slev je podmíněna pevnou platbou na vstupu a pak musí uživatel dobře kalkulovat, aby se na konci období nedostal do situace "Nechci slevu zadarmo."
To taky nebyl "argument" - to byla jen poznámka k výpočtu ceny.
…pokud to není trasa, kde jezdí jenom vlaky, kde je potřeba jízdenka + jízdenka na kolo + místenka.
Při koupi jízdenky přes net, máš (u ČD) místenku a rezervaci na kolo zdarma.
Třeba s Leoexpresem stojí 8 km 69 Kč a kolo si tam vemeš možná tak skládací. Ale je fakt, že Leošovi to dotuje tatík bo na státní dotace zatím nedosáh. Proto je vlastně furt ve ztrátě.
Ceny jízdného za osobu i za kolo ve vlaku Českých drah, a. s., jsou neskutečně zhovadilé. Taky se není čemu divit, když zaměstnávají tolik lidí a musí je platit. Prostě v duchu hesla "vše proti cestujícím!"
Já vlakem s kolem nejezdím, ale teď co bude zima, o tom uvažuji: jet ráno na kole do práce nejde, je tma, náledí a jet v tom mezi autama je pro mě o ústa. Takže uvažuji, že ráno sednu s kolem na vlak a do práce pojedu takhle, z práce už odpoledne za světla po ose. Ovšem troufám si na to díky tomu, že tady u nás na trati Praha - Benešov jezdí krom ČD i společnost Arriva, která má proti ČD neskutečně nízké ceny pro lidi i kola (např. kolo bez ohledu na vzdálenost za 10,- Kč!!!).
arriva? Fakt? O tom vůbec nic netuším... D9ky. Zkusím někde pohledat...
To míval Jančura do Liberce taky. Arriva má ještě tu výhodu, že má či měla za zády Veolii.
Tipuju, že postavit železnici a provozovat to není pro dopravce ani pro společnost nic levného…
> Není se co divit že všichni jezdí autem...
Auta jsou taky dotovaná (spotřební daň a mýtné zhruba pokryjí infrastrukturu, prostor a externality už ne).
Pleteš si hrušky z japkama. :-)
Trať staví a udržuje stát (SŽDC) a dopravci platí za její použití.
Ano, jsou i výjimky. Např. Jindřihoradecké dráhy a jejich úzkokolejka.
Nicméně v zásadě má pravdu v tom, že provozovat železnici není nic levného. Je tam dost nákladů, které se v případě silniční dopravy rozpustí nějak jinak. Třeba vlastní dopravní cesta. Ve městech obvykle v majetku a tedy v rozpočtu města. To samé městské zabezpečovací zařízení, tedy semafory. Náklady na řízení provozu jsou v silniční dopravě převážně náklady na policii, takže se opět nepodílejí přímo na výdajích na provoz infrastruktury. Atd., atd.
Krom toho autobus (abychom zůstali u veřejné dopravy) je na pořízení o mnoho levnější než stejně kapacitní motorová jednotka.
A kdyby člověk při jízdě autem měl platit mýtné z každého ujetého km, tak jak se platí poplatek na železnici, tak by to také vypadalo jinak.
Prostě levná železniční doprava je vlastně nesmysl. Ale levné cestování po železnici, to se občas dá vymyslet. Rumburk - Praha vychází vlakem tak na cca 1,30 Kč/km. Z Dráždan do Düsseldorfu jsem jel za 19 €. To je obdobný mechanismus jako levné letenky.
V letošním roce jsem jel s kolem vlakem Českých drah jenom jednou a nemíním to opakovat. Z Valašského Meziříčí do Hostašovic. Je to 8 km a stálo mne to 51 Kč.
21 Kč jízdenka a 30 Kč příplatek na kolo. To znamená 6,375 Kč na ujetý kilometr.
Nemíním to podporovat, proto od té doby z Hostašovic do Valašského Meziříčí autem, kolo do kufru a vyjde mne to nesrovnatelně levněji a to i když jedu sám.
Vlak jsem použil, protože kdo to tam zná, tak ví, že z Hostašovic do Valmezu je ve špatném stavu cyklostezka. Vysypali to tam hrubým kamenivem a na tom se jezdí blbě. Použít souběžnou silnici první třídy, která je hodně frekventovaná, částečně vede lesem ve ktrém vás na kole není vidět, se podobá úmyslné sebevraždě.
Krajina kolem Valašského Meziříčí je krásná a krásné jsou i blízké cyklostezky, jen ta cyklostezka z Hostašovic je opruz, proto jsem jedenkrát použil vlak ale snad už nikdy více. 8 km za padesát jedna korun je mnoho, když jsem si kolo naložil a vyložil sám.
To je fakt zrůdný!
U nás je hodně lidí závislých na vlaku (cesty do práce, na úřady, k lékaři...), velká škoda, že se nelze domluvit a ty vlaky začít sabotovat, věřím, že by potom podstatně zlevnily (viz USA a černoši, kteří na výzvu M. L. Kinga přestali jezdit veřejnou dopravou, tam to teda nebylo kvůli penězům, ale rasismu, ztráty společností na jízdném byly po pár dnech tak obrovské, že přišla náprava.
Podobně např. Česká pošta, druhá zrůdnost! :-)
Však to lidi bojkotuji, ale stát to dotuje, tak jsou Dráhy vysmátý. Dotace narušují tržní mechanismy a není to jediný příklad, kdy se takhle drží podniky, které by bez dotací zkrachovaly už dávno. Jenže na dotace spoléhají a proto si mohou dovolit takové ceny a hraní s poloprázdnými vagonky. Za bolšána stálo jízdné na stejné trati z Hostašovic do Valašského Meziříčí 1 Kčs, tedy jednu korunu. Ano, až k takové inflaci nás dovedla dotační politika. Docela skandální.
Copak jízdné, ale elektrická páječka. Za socíku na ní byla záporná daň z obratu, takže se prodávala levněji než se vyrobila a dneska je tam plus 21 % DPH!
A Rudé Právo za padesátník každé ráno, i kdyby na chleba nebylo :-))
....co za padesátník, mladíku- za 25 haléřů..:-(
Rudas za 25 haku ? Prosim te, v ktere dobe ? Me je pres padesat a co vubec pamatuju i stary zazloutly noviny ze sedesatek, tak padik.
Nevěřím, že zrovna ty by sis ze sváho kupoval Ruďase....
Sparty ani Startky jsem si taky nekupoval, ale pamatuju ceny :-)
Može byt, ale nejprv si ujasníme termín "šedesátá léta"- jde o roky 1951-1960. Já jsem ročník 1953 z Bruntálu a tam v tý době Rudé právo bylo bílý, za 0,25Kčs přes týden a když začalo vycházet sobotní vydání, tak to bylo za 0,50Kčs. Pak se to zvyšovalo na 0,50 a 1Kčs sobotní atd- halt inflace roste, "mladíku"....;-)
Ujasni si ty šedesátá léta. Jsi o deset let pozadu...
Tak jsi přesně definoval léta padesátá, dědečku :-)
....všem omluva- záměna termínů "...léta" a "...desetiletí" :´-(
V poho. Já navíc ani nepsal "šedesátá léta", ale "v šedesátkách", takže z toho jasně čouhalo 60-69.
Lidi vlak bojkotují? Na to jsi přišek kde?
http://ekonomika.idnes.cz/ceske-drahy-uz-nejsou...
Tak za tohle může Jančura, potažmo jeho reklama na kolejovou dopravu. V českém tisku se dlouhodobě před Jančurou dělala negativní reklama na ČD. Cílem bylo jasně snížit cenu firmy pro plánovaný prodej. S nástupem Jančury na trh tahle reklama utichla a lidi se dostali z pod vlivu této magie a začali uvažovat zase normálně a spočítali si, která přeprava je pro ně výhodnější, Přičemž cena není jediné hledisko. Výjimku tvoří pouze ti, kteří jsou pod dlouhodobou kletbou Imperius uvrženou na lidi zlou ODS z doby ministra dopravy Římana. Projevuje se to u nich tak, že jezdí pouze autem a na každého kdo jezdí MHD nebo vlakem se dívají jako na socku :-p
Já ti nevím. Auto jsem nikdy neměl a když poslouchám kolegy, kolik je co stojí, to jsem nikdy během roku do jízdenek nevrazil co oni vrazí do auta.
Vždycky, když mě napadne, proč já vlastně nemám auto, protože některé věci se fakt bez něj řeší obtížně, dojde mi, že by to byl obrovský a trvalý zásek do rodinného rozpočtu. Vždyť jen zákonné pojištění by mě vyšlo málem na tolik, kolik zaplatím za rok na jízdném.
Ono je to taky o tom, kdo má jakou potřebu jakého auta a jaká je to pro něj míra sebeprezentace a prestiže. Neříkám, že by měl každý jezdit ve starém Fagotu (favorit), ale pro fůru lidí s průměrným příjmem přijde šestiletá kára se sotva 150 kW společensky nepřijatelná (maličko nadsázka :-) Pak ty prachy samozřejmě letí...
Tohle jsem nikdy nechápal. Auto je dopravní prostředek, je potřeba aby bezpečně jezdilo, v rozumném čase a vešlo se mi do něj to, co potřebuju. Myslím, že hodně lidí v mém okolí to tak má. A mnozí z nich budou spíš patřit do příjmově nadprůměrných.
Jeden známý si koupil dražší verzi auta jen kvůli tomu, aby mu to dobře fungovalo s telefonem. Do té levnější verze nejsou ochotni dát dražší zábavní systém. Jinak by mu bohatě stačila i ta levnější verze.
EDIT: K čemu je mi drahé auto, když pak nebudu mít na to s ním jezdit na zajímavá místa a za zajímavými zážitky.
K čemu ? Pro svůj vlastní dobrý pocit (v pohodě, chápu, to je ta dobrá varianta), nebo pro pocit sebeprezentace, sociálního statusu, leckdy krapet falešného. Takové grófství na splátky :-)
mamka se potřebuje občas v neděli dostat domů z Kroměříže, ale vlak nejede. zjistili jsme, že je výhodnější dát za těch 20 km taxíku 250 kaček, než aby si pořídili domů auto. a to už je docela mazec :-D
(normálně to stojí pětikilo, ale mají "známého" taxikáře, tak to stojí míň)
Krátký vzdálenosti jsou nejdražší- když si spočteš jen spotřebu benálu u auta do deseti km, tak v zimě ani nezahřeješ motor- spotřeba klesá s prov. teplotou a teplotou venku a ustálí se až po zahřátí (když začne fungovat chlazení)...:-((
A ještě zrůdnější je, že vám všem vlakařům, ty cesty doplácíme my, co vlaky sabotujeme jaksi přirozeně, protože dědinou nejezdí....
Zrůdné je to, že ta cena, která se vám všem zdá velká, je ještě dotována z peněz daňových poplatníků, kteří mnozí vlakem vůbec nejezdí.
Něco je tu fakt dost špatně.
Pro poštu si stát zřídil monopol a prostě jí kšefty dohazuje sám, všechnou ouřední jde Českou poštou.
Pro balíky jsou často o dost výhodnější privátní kurýři, a že jich je. Ale soudruh stát zařídil, aby pošta nekrachla.
Nojo, ale tu malebnost železnice autem nenahradíš. Jen těch písniček co je o železnici...
To žádným "Řidič, ten tvrdej chleba má" nenahradíš. :D
Vše je relativní a velmi subjektivní a ta "malebnost" pak tuplem.
Cajdáků o drncajících pražcích je jistě bezpočet, protože k těm příměstským zálesákům patří jako ta "deka a rum".
Ovšem jsou i lidé, kteří kladou otázku "jak chcete žít bez koní?", jiní zase teskní po "Jawě 250", proti gustu nic nenaděláš.
Je to dopravní stavba, se spoustou krásných konstrukci, tedy některé jsou i velmi škaredé, ale člověk si časem najde krásu i v té škaredosti.
Jsou tratě, které dopravní význam defibitivně ztratily, a jsou dotovány vysloveně jako turistická atrakce a technická památka, třeba takový Žlutý vláček v Pyrenejích:
http://www.tourisme-canigou.com/decouvrez/le...
https://youtu.be/BkMIXXuy408
63 kilometrů je už slušná vzdálenost na to, že to provozují jako atrakci, a taky se každý rok fest bojuje o přežití žluťáska, protože generuje ohromné ztráty.
I k nám vedla železniční vlečka, ještě zhruba před 20ti lety byla občas využívána, dneska zarůstá trávou. Asi její existence byla neobhajitelná, i když z pivovaru denně vyjíždí desítky, ne-li stovky kamionů a jistě do něj taky nějaké to obilí či co musí navážet.
Některé tratě asi má smysl zachovat a provozovat jako "kulturní dědictví", některé má smysl dotovat i ve smyslu dopravním.
Ovšem nejsem si jist, jak moc se dotuje doprava a jak moc platy a zlaté padáky na ředitelství drah. Takovej Žaluda nakupoval sklo od Víznera, mohl bych vyprávět...
Jsem si skoro jistej, že po pár generacích najdou lidi krásu i v těch temelínských chladicích hyperboloidech, já až s úchylným potěšením pozoruji ty věže dálkového vedení, nebo takovej designer Honza Čapek (dělal hodně design PET lahví), když byl tázán, jak moc mu vadí ta ekologická zátěž, těch poházených petek, pravil, že mu to vadí příšeně, protože nechápe, že může někdo něco tak krásného jako je petka vůbec zahodit, a věřím, že si dělal legraci jen z části...
To, že se skoro "každý rohlík" balí do um. hmot a obaly z nich nahradily tradiční recyklovatelný a rozložitelný papír a opakovaně využitelné a taky recyklovatelné sklo je snaha o zisk na jedné straně a neschopnost kompetentních o nařízení zpětného výkupu a zpracování těm, kdo do nich balí. Pak je všude bordel a černé skládky. Podobné je to i s dopravou- vše se dopravuje kamiony i přes celou republiku, staví se nové cesty, staré se přetíženou dopravou mění na tankodromy a železnice zívají prázdnotou- přičemž tratě jsou vybudovaný a tolik na údržbu nepotřebují. Naví jeden vlak je za x kamionů, jen přemluvit "atodopravní loby" a ne naopak....:-((
Jo- a dotace do toho netahejme,šrotovné byl taky druh dotace, na který se poskládali i "neautaři", tak jako na školstvo bezdětní, atd...
hlavní železniční tratě prázdnotou nezívají.
Některé tratě asi prázdnotou zejí, ale při nejmenším u přejezdů na hlavní trati zjistíš, že toho jezdí docela dost (čím víc spěcháš, tím blběji ty vlaky výjdou).
A není to tak dávno, kdy jsem četl nějaký článek, kde se nákladní dopravce rozčiloval, že je trať plná rychlíků a osobáků o několika vagónech a oni s nákladem, že musí čekat a že by přeci lidem jeden vlak za hodinu stačil, že by se pak přepravilo mnohem víc nákladu... :-)
Taky by se mi líbilo, kdyby třeba polovina nákladu z kamiónu přešla na železnici, ale co přesně tomu brání, nevím. Dokud je to ale kamionem rychlejší a levnější, určitě se to měnit nebude.
Jo, to souhlasí. Na hlavních tratích je provoz docela na fest.
Ale lokální tratě jsou většinou z pohledu nákladní dopravy bída a utrpení. Ve Velkém Šenově se hodně dlouho snažili vozit materiál po železnici, chtěli šetřit lokální silnice, ale pak to vzdali. Vozit to drahou byl drahý špás.
Navíc ze sousedního lomu jezdí tak co hodinu dva velké kamiony kamení (byť je tam funkční vlečka), že snažit se šetřit silnice proti těm dopravcům kamení nemá smysl.
....jjjjo, my s tím naděláme prd(myslel jsem nákl. dopravu). Preprava na větší vzdálenosti jistě rychlejší nebude- o přímé ceně nemám tucha, ale vlak vezme min. 20kontejnerů, neničí cesty a produkuje míň spalin, veze to jeden člověk a pokud nejde o potraviny, tak ostatní až tolik nespěchá- nehledě na bezpečnost a nehodovost na silnicích..
:-)) nespěchá... To máš vidět, jak je leckdy ta poťachtaná logistika časově našponovaná. To by fabriky musely budovat několikanásobně větší sklady dílů a surovin, aby si mohly říct "pár dnů sem, pár dnů tam..."
Nařídíme, zakážeme, ostatně, k čemu Čech v létě potřebuje pomeranče, cožpak nemá dost vitamínů z našeho ovoce a zeleniny?
Jo, toza Husáka byly silnice hladký jak dětská prdelka, páč mandarinky byly jen na Vánoce.
Tak to si laskavě strč do...
...nesplet sis reakci? (na Čechy, Husáka, jižní ovoce a prdelky) Nestrkej mi do úst svoje bláboly- nebo ti někdo přišápl kuří oko? Potom promiň..:-(
A fakt nechápu ty minusy. Patrně jsou od lidí, kteří to tam neznají a myslí, že si vymýšlím. Inu, ta hloupost našeho národa se projevuje taky tady.
....asi nechápou, že za "vopruz" je třeba zaplatit..:-((
A to si představ, že když třeba pojedeš ze stanice Ústí nad Orlicí Město do Ústí nad Orlicí bez kola, tak zaplatíš 11 Kč (nekecá-li Idos) a přitom je to jen jediný tarifní kilometr... a určitě mají někde stanice i blíž než 1 km... :-)
Nemůžu si pomoct, ale vozit kolo 8 km vlakem je mimo moje chápání. O nakládání kola do vlaku uvažuju tak od 50 km dál. Jasně, může nastat nějaká krizová situace - zdravotní nebo technický problém, ale pak zase nebudu řešit padesátikorunu.
Nicméně z tvého pohledu patřím do kategorie sebevrah, protože (leho)kolo považuji za dopravní prostředek, který na silnici patří a když neznám lepší variantu, klidně po frekventovaný silnici pojedu... samozřejmě kromě dálnic a úseků, kde je zákaz cyklistů...
Neurčuje se jízdné podle tarifních pásem a ty jsou podle km?
Ta už je zakalkulována v tom tarifu, ne?
však jo. on píše podle kilometrů,já dodávám plus nástupní sazba.
takže jinak: cena = nástupí sazba plus cena za kilometry. v ceníku už to maj na ty kilometry sečtený, takže 1km vyjde dost draho.
????
Když u nás pojedu MHD jednu zastávku, tak bez slevové karty zaplatím 20Kč. I když to bude třeba jen 200m. Zkrátka IDS JMK. :-(
Asi tak, 8 km pojedu na kole, i kdyby to mělo být 20 km zajížďky ;-)
(Ale zrovna tam po té silnici sebevrahů jezdím i víckrát za rok - ne celou, jenom úsek mezi Krhovou a odbočkou k nádraží Hostašovice, dál už po cyklostezce místo zrušené trati.)
Tak přepravovat kolo vlakem na vzdálenost 8 km je fakt luxus. Ale nedává to zrovna vypovídající obrázek o "drahotě" vlakové přepravy.
Přeprava kola na vzdálenost 1-50 km stojí 30 Kč, dál to pak mírně narůstá. Vcelku ten postup výpočtu chápu. I když kolo umím naložit relativně svižně, nějaké zdržení to pro spoj představuje a do ceny se to promítlo.
Na těch 50 km už vychází cena za kilometr velmi přijatelně.
Bydlení mimo velké město mi přišlo vždy šikovné v tom, že člověk může sednou na kolo a jet aniž by pořád zastavoval na semaforech. Když čtu tuhle diskusi, říkám si, jak je šikovné, že v Praze máme metro a vlaky, kam můžu s kolem zadarmo jen na tramvajenku. Občas, když člověk nestíhá, se to docela hodí.
Nejen když nestíháš, také např. když se na kole chceš vyhnout středu města, nebo když se zadarmo chceš dostat na hranice města - Radotín, Zbraslav, Klánovice.... a pokračovat "kolmo".
Hojně využívám, když jedu s vnuky 7 a 10 let.
Pokud využíváš vlak častěji, proč si nezřídíš In-kartu nebo kilometrickou banku?!?
Docela by mě zajímalo, z jakých tras konkrétně si vypočítával to svoje "kilometrovné".
Kilometrovné jsem vypočítal dle skutečných nákladů.
Ověřit můžeš třeba tady: https://old.cd.cz/asistent/default.aspx
K těm 21 Kč připočítej 30 Kč za kolo, takže jestli jsi nechyběla kdysi v hodině počtů, dojdeš ke stejnému závěru.
A kilometrickou banku když už s ČD jezdit nemíním? No uznej sama. Nejsem blbec jako někdo, abych si kupoval něco, co bych nevyužil:)
Ty jsi NejdemiTo?!?
No, leccos by to vyjasňovalo...
Pomůže nějak kilometrická banka nebo nějaká karta s jízdným pro kolo?
Mně hlavně připadají hloupé vlaky, kde je povinná místenka pro jízdní kolo. Pokud ji člověk nemá, tak platí 100 kč pokuty(?) i když je jediným cyklistou ve vlaku. Ta místenka tu cestu prodraží a nevím, jak je to teď, ale kdysi, když jsem chtěl mít v záloze poslední vlak večer, jsem musel místenku kupovat už ráno (než vlak opustí výchozí stanici ve výchozím státě) a navíc mi naúčtovali místenku i pro mě, že bez ni neumí místenku pro kolo prodat... a nakonec jsem tím vlakem ani nejel... :-)
Budeš prudit?
Vydáme nařízení, že místenky se vydávají centrálně v Praze na Hlavním nádraží, v pondělí a ve středu od 8 do 12 a pak od 14 do 16.
Místenku si budeš moc objednat i elektronicky ze své datové schránky, nebo za použití el. podpisu, ovšem platit je budeš moci jen hotově, rfůžovou složenkou na poště!
Myslíš si že dráha není úřad???
Karta IN25 zlevňuje jenom jízdné pro člověka (o 25 %), pro kolo ne. Stojí necelou tisícovku na 3 roky a co jsem to tak před koupí počítal, vyplatí se mi, i když jezdím jenom párkrát do roka.
Jízdenky se jednoznačně vyplatí kupovat po síti a v předstihu. Místenka pro člověka i kolo je zadarmo, platí se jenom poplatek za zavazadlo. Máš téměř zaručeno, že se do vlaku vejdeš, a když je předstih dostatečně dlouhý, dají ti ještě slevu ("včasná jízdenka"). Jenom ten e-shop je dost peklo :-(.
Vlakem kolo vozím prakticky výhradně mezi Prahou a Brnem a tam jezdí Railjet:
http://nightrider.xf.cz/galerie/lsmz2016_01.jpg
Když není vyloženě plno (pátek odpoledne), není problém. Cenově mi to vychází na něco přes dvě stovky za jednu jízdu.
Už se mi několikrát stalo, že vagon na kola, kam jsem měl rezervaci "jaksi" zapomněli připojit.
Jako odškodné jsem jel 1. třídou a kolo se vezlo na zadním představku vlaku. :-))
Si kupuj jízdenky přes internet, místenku na kolo ani sebe platit nebudeš. A funguje to normálně i přes mobil.
Když jedu s kolem, tak z mého pohledu má vlak jen jedinou výhodu, že se nemusím vracet do místa odkud vyjíždím. Jinak naprosto žádná jiná. I když jedu sám, tak náklady na cestu vlakem v plné ceně jsou minimálně stejné a to i když počítám kilometry autem tam a zpátky proti jedné cestě vlakem. Nemluvě o pohodlí cestování, možnosti si vzít sebou kde co i to co nepotřebuji.
A ten opruz s nastupováním a vystupováním s kolem nevyrovná ani kdyby cena cesty autem byla dvojnásobná a zvlášť tam kde nemají vysoké nástupiště.
A co mě stále udivuje je nesmyslně úzký vstup a dveře do vagonu. vagony jsou moderní nebo modernizované a upravené pro přepravu třeba 10 i více jízdních kol, přesto tam mají vstup z vagonů z před 50 lety.
U těch dveří je zcela dominantní problém repase vlakové skříně. Udělat tam jiné dveře je z hlediska předpisů několikanásobně složitější než vyměnit interiér.
Ale máš pravdu, je to jeden z důvodů proč dávám přednost jezdit vlakem s kolem do Německa, protože se tam líp nastupuje do vlaku.
Taky už jsem jel tím německým vagonem a to je opravdu radost do nich nastupovat s kolem.
Tak pro mě je rozhodně jednodušší nastoupit do vlaku, než narvat lehokolo do Corsy.
Tak o tom nepochybuji :-)
Ale třeba v takové Trutnově nebo i jinde kde v podstatě není nástupiště, tak si to nastupování a následné vystupování s lehokolem nedovedu moc představit bez pomoci další osoby. To musí být už hodně dobrý vzpěračský výkon. Mě stačí když se tam musím nasoukat s kratším a o dost lehčím kolem a mám toho na celý den dost.
Nojo, vlakem většinou jezdíme ve dvou a pak je to v pohodě. Pokud nástupiště je, tak je to v pohodě i v jedné osobě. (Kolouše postavím na zadní, přední kolo tak akorát dosáhne do vagonu. Zezadu oběma rukama zvednu a zašoupnu dovnitř, nastupuju za ním. Ven podobně, jen obráceně.
v Polsku jsem poprvé zažil, že jsem kolo z nízkopodlažního vlaku muset na nástupiště tahat nahoru. :-)) U nás je to většinou obráceně.
Mimochodem - když se tu řeší České dráhy... máte někdo zkušenosti s požadavkem náhrady škody při zpoždění?
Syn letěl minulý týden pracovně do Švédska. Tj. neprve vlakem z Brna do Prahy. Nechtěl to mít úplně na poslední chvíli, tak jel vlakem o hodinu dřív, než by mu bývalo mělo stačit. A co čert nechtěl - sto minunt zpoždění. Tj. už ve vlaku přeplánovával - nejdřív že bude muset taxíkem místo hromadnou dopravou... pak že přehází jen nejnutnější věci z kufru do ruksaku, aby nemusel přes check-in... no, zpoždění spolu s odpolední dopravní špičkou způsobilo, že na letiště dorazil právě v okamžiku, kdy hlásili "last call" a gate mu zavřeli před nosem.
Letěl tedy nakonec až ráno... má někdo zkušenosti s požadavkem na náhradu škody v tomto případě?
Nejspíš se to řešit nebude, letenky stejně platí jeho chlebodárce z Dánska, a papírování by tak bylo neúměrně komplikované - ale aspoň teoreticky?
Praktickou zkušenost nemám (teda jo, mimořádně zrušili jeden spoj, jel jsem busem a po měsíci jsem dostal zpět 15 Kč), ale tuším, že při zpoždění můžeš dostat zpět akorát nějakou část jízdného, škody které to zpoždění způsobí je nezajímají a jestli už je 100 minut dost, budeš muset hledat nebo se zeptat.
Tak to máš tady, pokud jízdenka stála aspoň 400 Kč, mohl by dostat stovku zpět, jinak asi nic...
https://www.cd.cz/typy-jizdenek/odskodneni...
Ano, tohle jsem četla. To jsou ale materiály Českých drah. Mně spíš zajímalo, zda někdy někdo zkoušel vydobýt víc než kolik samy "velkomyslně" nabízí...
(Na druhou stranu - zpoždění bylo způsobeno popadanými stromy po vichřici. Tj. nejspíš by stejně nastupovalo nějaké vyloučení odpovědnosti, jde-li o důsledek živelní pohromy.)
Bohužel od okamžiku rozdělení na ČD a SŽDC, je těžké se byť jen dobrat k tomu, kdo vůbec zpoždění způsobil.
Takže pokud to nějak budete řešit, určitě se pochlub, jak to dopadlo, ale jsem dost skeptik. Z pohledu přepravních podmínek Českých drah musí být cestující rád, když ho vůbec do cíle dovezou...
Hodina rezervy je šlakovitě málo a taxík z Hlavního nádraží na Ruzyň je rovněž sázka do loterie, v zácpě příjdeš o hodinku jako prd.
Prostě velni riskantně naplánováno časování.
Tyhle věci (tedy znám jen z jejich celkem agresivní reklamy) řeší PravniNaroky.cz.
Pro mě je ovšem varovným signálem, že tvrdí, že je to zdarma, tyhle věci úplně zadarmo se čadto dost prodraží. Ale zkusil bych to tam.
Prd pravni VaseNaroky.cz
https://www.vasenaroky.cz/
Tak v běžných podmínkách to riskantně naplánováno nebylo. Ta hodina byla navíc nad normálně dostačující rezervu. Kdyby ten vlak měl zpoždění už v Brně, tak jel autem, bohužel to nabral až po cestě.
To je těžký - pro něj jsou tyhlety lety normální součást práce a když bude mít naplánováno časování "neriskantně", tak profláká hodiny na letištích, a zas bude těžko stíhat práci, co si musí mezitím připravit z domu a taky se na to vyspat, občas se i předem trochu poposouvat na jet lag. (Po Švédsku bylo Řecko, odkud přijel včera večer a pozítří odlétá do New Yorku.) A na druhou stranu to časování vyšlo pořád dobře. I tím následujícím letem přiletěl ještě hodinu předtím, než měl být "na place", akorát holt spal předtím v Praze a ne v Malmö.
Nakonec jedinej, kdo se nervoval, jsem byla já, která jsem měla v mobilu puštěný palubní portál jeho vlaku a beznadějně sledovala, jak narůstá zpoždění z počátečních 3 minut na 107... :-))) On byl v klidu.
Jak jsem psala - ono se to řešit nebude. Škodu utrpěla dánská firma, o moc peněz nešlo a ti se tím zalamovat nebudou. Zajímá mě to spíš teoreticky, zda už někdo řešil s drahami něco podobného.
Před pár rokama jsem v zimě potřeboval do Kolína, takže vlakem z pražského Masarykova nádraží.
Nejdříve se na tabuli objevilo zpoždění 5 minut, to pak aktualizovali na 15 minut - 30 minut - a ještě více... no a potom se ten vlak z informační tabule úplně ztratil.
Jojo, i vlak se může ztratit :-)
No kamarád mi vyprávěl, že v Ostravě je nějaký online systém sledování tramvají a tak se na to na mobilu koukal a stál při tom na zastávce. Tramvaj byla podle mobilu na předchozí zastávce. Tak si říkal fajn za chvilku je tady. No a za chviku byla poloha tramvaje o zastávku za ním. Akorát ji neviděl projíždět, takže jeho závěr byl "Po Ostravě jezdí neviditelné tramvaje." Možná to bylo podobně i s tím vlakem co se jak říkáš ztratil.
To je přesně ta úvaha "v běžných podmínkách".
Pokud chci něco stihnout, neuvažuji "běžné podmínky" ale přiměřený extrém. Proto taky nerad létám a ty vzdálenosti do 1000 absolvuji vždy raději autem. Na čas, když si k tomu dám ty "rizikové přirážky" na cestu, to vlastně vyjde stejně.
Jo, ti mladší jsou relaxovanější, občas bych jim za to dal po tlamě. Když se řekne ve dvě, neznamená to půl třetí (sorry nějak nám to ujelo). Protože já počítám s riziky, a nechci aby se na mě čekalo, tak tam obvykle jsem v pul druhé, a tím přicházím o hodinu, zatímco mladý šetří svůj čas.
Někde je nedochvilnost vladtně tolerovaným pravidlem, jinde budí dojem "toho odněkud z východu" a člověk tak ztrácí body, aniž by vůbec začal.
Soňa taky remcá, proč 2 hodiny před odletem, stačí hodina...
No, jedu tak, abych na letišti byl 2 hodin před odletem a to bezpečně, takže tam jsperm 2,5 hodiny před, a mám celkem klid.
Jednou se mě to dost vyplatilo, přijedem 2 hodiny před odletem, zjistím, že nemám občanku, přesně vím, že je v pracovně na stole, když jsem včera dělal on line checking hotelu. Taxík to zvládnul z Ruzyně k nán a zpátky za 90 minut, tedy furt 30 minut v kapse, co plašíš :-)
Bylo to safra drahý.
Jak psal Jrr, zdá se, že tady by byla snaha něco z ČD vydolovat marná, jestli bouřka, vítr či co, pak naprosto marná.
Na druhou stranu, tím, žecsi to nezaplatí ze svého, z téhle lapálie se prostě nepoučí, a čeká ho brzy repete. Těch příjezdů "ještě, že sis nechal takovou rezervu" je celkem hodně, a jak svět blbne, zdá se, že přibývá.
Cesta RER z Orly na Saint Lazare nemůžectrvat dýl než hodinu, dvouhodinová rezerva je tedy dostatečná. Metro víchřice nezastaví.
Ale zastaví ho nahlášená bomba. A taxíkem jsou ty dvě hoďky jen tak tak..
Tady nejde o poučení... pokud musíš být v tolik a tolik ještě doma u počítače, ale druhý den v tolik a tolik v aréně o tisíc kilometrů jinde, a ještě mezitím zajet k rytci nechat vyrýt na medaile jméno, které jsi ještě pár hodin předtím neznal, tak tam prostě ten čas nemáš. Pokud máš takovou akci pětkrát do roka, tak holt kvůli dostatečné rezervě třeba jednu noc nespíš. Pokud je to do roka třicetkrát - prostě to nejde.
U letů do Ameriky nebo do Číny si to pětkrát posichruje, ale u těch po Evropě je ten ztracený čas na "rezervy" dražší než případná druhá letenka...
Ale to už jsme mimo téma.
Nerozumím tomu "doma u počítače".
Počítač je se mnou všude a on line.
Jinak, jak říkával kdysi Jirka, spát budeme, až budeme staří,jednu noc v tejdnu nespat?
Nebylo to zamlada vlastně standardem?
Počítač "všude a online" je fajn, pokud potřebuješ přečíst a poslat mail či příkaz do banky. Na onlajn komentování počítačového turnaje by asi ostatní lidi v letištní hale či vlaku zvědaví nebyli a ani rychlost a spolehlivost připojení by to neutáhla.
Utáhla, mám ověřeno, jen ten počítač je trošku dražší a dražši a kvalitnější musíš mít i připojení.
Na mail mebo banku stačí foun.
Ale z letištní haly se fakt dá prd dělat, já to vláčím po hotelech, včetně vlastního mobilního připojení, protože ty hotelové wifi bývají strašně nespolehlivé a pomalé.
Mlaďoch je flexibilní, poradí si a časem si vychytá technologie, o tom žádná.
Neutáhla. Počítačové hry potřebují úplně jinou rychlost a spolehlivost připojení, než funguje na kancelářské aplikace. Aby to ani nezakolísalo během jízdy vlaku... těžko.
Ty "vychytané technologie" jsou v podstatě domácí vysílací studio. Se dvěma širokoúhlými monitory; tuším jen sluchátka s mikrofonem stály zhruba tolik, co můj noťas. To do vlaku nedostaneš a pracovat s tím za jízdy fakt nemůžeš. Na tom nic nevychytáš...
Ale už jsme se opravdu hodně vzdálili...
Ve vlaku je spojení fakt naprd a tahat s sebou studio tuplem, to jo.
Jinak, hardware na hry se moc neliší od toho, který se používá na naše aplikace, grafika musí být dost rychlá, jen zvuk nás vůbec nebolí.
Ono to v čem se hrabem taky není moc "běžná" kancelářská aplikace.
Jo sluchátka a mikrofon, taky jsem pořídil, jen ne kvuli práci ale kvůli té fránině, ten výukovej soft spolehlivě vyhodnocuje výslovnost, ale potřebuješ právě hodně kvalitní mikrák.
Hry fakt jdou kompletně mimo mě, ale ukážu ti, jak vypadá pracoviště chlápka, co navrhuje věže dálkového vedení.
Naši programátoři mívají standardně tři monitory, velký širokoúhlý uprostřrd, a dva menší po stranách.
Pokud jde o připojení, s tím bývá svízel.
Jak jsem psal, veřejné wifi jsou obvykle nepřijatelně pomalé, připojení ethetnetem už mizí.
Já potřebuju rychlost ne kvůli obrázkům, ale kvůli datům. Veškeré zdrojové kódy jsou kdesi daleko ve Finsku nebo snad i Americe, popř. na serveru v Praze a natahuji si je do počítače přes net. A je tp hromada dat, na hotelové wifiě můžu pustit "pull" a odejít na večeři. Naštěstí ve městech už bývá 4G mobilní síť, a ta běhá jak z praku. Chce to slušný LTE modem.
Protože už nic nepíšu, stačí mě rychlé připojení, a pak rychlý počítač, abych mohl bleskem kompilovat. Slušné rozlišení monitoru.
O ceně raději mluvit nebudeme, stejně tak to připojení serveru v Praze optikou, aby to běhalo (i druhě strana drátu musí být rychlá) asi měsíčně taky koštuje co ten tvůj notebook.
Takže pak můj cestovní HW je ten vpravo. Ta krabička vedle něj, je ten LTE modem.
Tohle už se fakt dá vláčet i na kole, jen to položit na bok s bražnou kde ta hraška je by bylo asi safra drahé.
Co je přiměřená rezerva a co přiměřený extrém, bude hodně individuální, ale 100% není nic.
U Českých drah už jsem zažil různé extrémní situace jako přetržení vlaku, porucha lokomotivy, přetržená trolej, namrzlá trolej, výpadek elektřiny, sebevrah v kolejišti... a hromadu zpoždění, kdy jsem se skutečnou příčinu ani nedozvěděl.
Když máš smůlu, pročekáš 3 hodiny jak nic. Někdy se dá teoreticky najít náhradní doprava, většinou ti nikdo nic neřekne (průvodčí často nic neví, ale mimo nádraží tě vystoupit nenechají) a jen sleduješ, jak se původní plány hroutí...
Nemůžeš všude jezdit o 6 hodin dřív, někdy by to nemuselo stačit, v ostatních případech je to zmařený čas. Takže rezervu si volím přiměřeně tomu, za jak velkou katastrofu považuju pozdní příjezd.
Člověk má sice v danou chvíli pocit, že je to konec světa, ale není...
Přesně tak.
V daném případě by "katastrofou" bylo nebýt tam druhý den včas. Jestli dorazil hodinu před začátkem nebo už večer předtím, bylo jedno. Letenka stála nějakých sto eur.. ten čas (plus šachy s tím, kdo jiný tedy nechá popsat a na místo doručí medaile, když by synáček odmítl s tím, že potřebuje "rezervu") by byl dražší.
Vlaky ČD moc neumím, ale na jednání jezdím o den dřív, stejně tak, když mám stíhat loď, vyplouvá ve 21 večer, většinou se v Rotterodamu mrcasím už ráno.
Jak říkáš, stát se může cokoliv. No nejezdím 30x, ale tak 15 - 20x za rok ale už zase čtvrt století. Za tu dobu se člověk naučí odhadnout "přiměřený" extrém i "běžnou" dobu cesty.
Prostě v 80 procentech připadů cesta trvá 7,5 hodiny, v 15 procentech do 9ti, párkrát jsem jrl 11 až 12 hodin, a jednou nedojel vůbec, dostala mě sněhová bouře na Spessartu.
No, a tenhle jeden extremní připad mě naučil si dát tu rezervu, když mohu, podržím si jí. Když mi na tom záleží.
No, ale když jsem byl mladší, taky jsem to častěji rval nadoraz, to je fakt.
Nojo, na jednání... ale tady je řeč o víceméně běžném dojíždění do práce, byť na stovky kilometrů. Tj. "o den dřív" ještě pracuješ jinde.
To jsou nesrovnatelné obory. Ty bys měl průser, kdybys přijel na jednání později, synáček by si zas nikdy neudržel tento flek, kdyby nedokázal zvládat práci pod tlakem a vyžadoval na všechno časové rezervy. To jsou úplně různé věci.
Já jsem s autobusem zažil, že řidič zabloudil.
Ale můj syn zažil jednou jízdu vlakem EC přes Kralupy - Neratovice - Střekov. Dodneška mu to závidím.
Jinak je zajímavé, jak se na některé lidi ty problémy lepí. Já vcelku dobře všelijaké problémy s cestováním snáším, konec konců "výluky a zpoždění, cestování koření", mimořádné situace si spíš užívám než bych z toho měl nervy. A i když jsem jezdil jeden čas hodně, zažil jsem jich minimálně. Zato syn, kterého to spíš vytáčí zažil už několik sebevrahů, přetrženou trolej, popadané stromy,... To já nikdy nic většího. Jedinou mojí kuriozitou bylo přetržené lanko od plynu a chlap kterého museli ze záchodu vytáhnout za pomoci rozbrušovačky, protože se zasekl zámek.
Nám od nového jízdního řádu 2018 ruší 6 rychlíků. Nebudou tu stavět.... A to od nás jezdí +- 400lidí denně!.....