Myslíš probrzděný? Já to normálka měřím šuplerou přes váleček. http://www.nakole.cz/images/f/diskuse/ab/l...
Dobrá metoda. Kde ale vzít data, kolik je u kterého ráfu ještě ok a kolik je na výměnu ?
Měnil jsem jen jednou na treku a to jsem bral spíš okometricky, pocitově. Prostě ta koryta už byla podivně hluboká...
Nojo, tohle je príma měření, ale musíš sundat plášť. Chtělo by to dokázat to měřit bez téhle rozborky. Dalo by se to měřit obě strany ráfku naráz šuplérou přes oba ráfky a pášť, ale to bys to musel předem změřit na novém ráfku, jakou máš vnější šířku ráfku a hlavě si to někam zapsat. Jak se to bude sjíždět, tak se bude ta vnější šířka zmenšovat.
U ráfku s testovacím vrypem poznáš sjetí po vymizení toho vrypu. Běžně se to testuje tím, že ten ráfek praskne a udělá se na něm boule. S povolenou brzdou se dá většinou dojet. Pokud se to stane za horka při dlouhém brzdění, tak se takový ráfek dokáže úplně pokroutit a je to třeba centrovat, aby se dalo vůbec dojet.
tak přední ráfek by měl být netknutý (nebo já předníma brzdama nebrzdím, takže můj bude)
Při tvých nájezdech a tvých průměrkách nebrzdíš přední ?? No, tvůj anděl strážnej nemá jednoduchou robotu...
Ve sjezdech to rveš přes zadní? No ty si ďábel, co na to plášť? A co brzdná dráha, vejdeš se do zatáčky?
Od dětství mám zafixované, že brždění přední brzdou neskončí dobře. Tak to nedělám. Jesti je to dobře nebo špatně nevím. Zadní plášť je sjetý vždycky víc, jak jinak.
Nechápu ale jak se bez přední brzdy srovnáš do zatáček, já bych neměl šanci a to vůbec nemám špatné brzdy a plášť mám určitě širší než ty. Jedině začít brzdit zbytečně brzo, ale to se jednak snižuje průměr, ale hlavně radost z jízdy mizí.
Ještě je možné že bys zatáčky bral po oušku bez brzdy v duchu "kdo brzdí prohrává" :-))
Na silničce se kromě výjimečných situací brzdí oběma současně, pracuje se s těžištěm. Přední kolo má větší účinnost, protože jde na něj větší váha. Když brzdíš jen zadkem, taháš ho za sebou s malou účinností.
Na horácovi je to snad ještě markantnější, zadní brzda je důležitá spíš kvůli kormidlování, balancování, manévrům i do kopce při záběru.
Ty si do kopce na horácovi přibržďuješ zadní brzdou? Proč? Když se ti zvedá přední kolo?
To musíš zvládnout přenesením váhy. Zadní brzda je dobrá při přejezdu nějakých nerovností pro srovnání balancu a směru. Nepředstavuj si to ale jako zarafnutí natvrdo, to bys šel dolů hned. Jen lehký cvrnknutí o páčku, nebo kraťoučký lehký přibrzdění, citovka. Zrovna tak pomalé balancování v ostré zatáčce. Když to nedáváš jako borci smykem, nebo s nadhozením kola, musíš holt potupně kormidlovat, balancovat a zatáčkou se prokejvat :-)
Aha, tak takhle ostrou zatáčku, pokud to nestačí projet opatrně krokem už nedám. Prostě pak dám nohu na zem i s tím, že už se možná do kopce nerozjedu, protože klipsny. Ono by to pro mne v takovém kopci stejně skončilo jen někde o kousek dál. No a ve směru dolů jsem se smykem v terénu točit nikdy neodvážil. Musím to někdy zkusit.
Měřím obvykle, když dělám zimní údržbu a mám ten plášť sundaný. Podle toho co je namalované na ráfku. A ráfky na kterých to namalované není nekupuju. Protože i kdybych si to změřil na novém a někam napsal tak už po týdnu nevím kam sem to zapsal a po měsíci už nevím ani, že jsem to měřil.
Měnil jsem zadní po 15000 km a přední po 24000 km. Obojo preventivně, když už se ty hodnoty dostaly na limit 1,1 mm.
A je to tady. Takže rozumný dolní limit stěny duralového ráfku je asi 1mm.
Měnil jsem na horákovi jednou za 10let, zhruba po 50tis. km. Byl ale obroušen totálně :-)
Co zkusit poslat dotaz výrobci? Určitě na to mají tabulky....
Ve slušném servisu by to taky měli vědět.
Děkuji za hezký obrázek, marně jsem doufal, že to takhle dělat nebudu muset. Bohužel se ráfky nesjíždí rovnoměrně, tedy ne vždy je to nejvíce sjeté v místě kontrolní drážky. Tak holt taky budu muset. Děkuji.
Jestli se nepletu, výrobci uvádí právě ten 1 mm. Nechci to teď hledat, ale protože mne tento problém už delší čas straší, tak jsem při svém hledání tento údaj už několikrát potkal.
Např. Remerx uvádí na svých stránkách 0,3mm.
Což mi přijde hodně málo.
to se mi nějak nezdálo, těch 0,3 mmm a taky že jo :) zde čtu 1,1 mm
http://www.remerx.cz/data/files/katalog_remerx...
Ne tloušťka stěny, ale hloubka prohlubně.
http://www.remerx.cz/technologie-2
úplně dole:
"Povolené opotřebení brzdné plochy je 0,3 mm."
myslel jsem, že se bavíme o minimální tloušťce stěny....
Remerx lepí na ráfky samolepky s přesně rozkreslenými kótami, kolik se má kde naměřit. Jestli si dobře pamatuju, minimum tloušťky stěny je 1,1 nebo 1,3 mm, ale záleží na konkrétním typu.
Jinak jako přibližné vodítko funguje to, že dokud jsou boky ráfku víceméně rovné a rovnoběžné, je to OK. Jakmile je v nich na pohmat cítit koryto a vršky se jim rozevírají do stran, mají dost.
Jak to všeci děláte, že ráfek dřív probrzdíte než narazíte? :-(
naražený ráfek jsem už měnil taky, spolu s ohlou sedlovou trubkou . Ještě jak jsem jezdil na klasice, tak jsem takhle naklepal ráfek i se sedlovkou na těch odvodňovacích kanálkách na horských cestách.
Musíš ty strouhy skákat a ne do každé spadnout.
to já už potom věděl, že stačí zvednout prdel ze sedla a tlumit to stehnama, jenže než na to došlo bylo naklepáno :-p