reklama

Leštěný hliník: co s ním?

Máte někdo komponenty s povrchem z vysoce leštěného hliníku?
Jsou vůbec určené na normální ježdění, nebo spíš jenom pro parádu, sucho a ideální podmínky, aby se pořád pěkně leskly a nemuselo se na ně ani sáhnout?

Mám staré dynamo SON, co po 60 tisících km nejeví nejmenší známky opotřebení ložisek a chtěl jsem ho použít na kolo, kde bude všechno nové, nebo výjimečně aspoň vypadající jako nové.

Jenomže jak ten leštěný hliník má vypadat, když do něj během těch let kdejaké držící mokré svinstvo vyžralo fleky, občas se to očistilo a tím zas podřelo, prostě nic moc.
Nový zadní náboj, tedy převodovka, musí být ve stejné úpravě. Ale pokud by měla časem vypadat takhle, bude lepší barevný elox, to znamená i nové dynamo.

Pokud by to šlo přeleštit, tak zas jenom na chvilku a za tu práci to nestojí.
Nebo dá se jinak tento povrch dlouhodobě udržet i v drsnějších podmínkách?

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 27.05.2017
Autor: Radek

Re: Leštěný hliník: co s ním?

     

Hlíně k parádě pomůže leda tak dobře udělanej elox. Nebo pod barvu. S tímhle furt bojujou jawičkáři (litá hliníková slitina). Ti rozumní tomu nechávají volný průběh a jen otírají a drží v čistotě, nerozumní leští mechanicky i chemicky a pak se z toho můžou zbláznit.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 28.05.2017
Autor: ronda
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1

Re: Leštěný hliník: co s ním?

     

A on ho někdo dělá na zakázku? U starého dynama by to asi znamenalo totální rozložení a nechat elexovat jen tu vnější krabici. Je to tak?

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 28.05.2017
Autor: Brahma
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Leštěný hliník: co s ním?

     

Jednak to nerozeberes ani neslozis, navíc epos změní vzhled. Takže v tomhle případě asi nepoužitelné. Na kšeft se dělá ledaskde, přírodní, barevný i tvrdoelox. Šikula ho zmakne i doma, i ten barevný.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 28.05.2017
Autor: ronda
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Leštěný hliník: co s ním?

     

Tou cestou bych nešel.
Dělá se v nejrůznějším provedení už hotové. Dokonce pořád ještě i ten leštěný povrch, ale jak to tak vypadá, jsou v tom už sami.
Sehnat něco podobného dozadu nejde, asi už na to jinde přišli. Takže výměna.

Jenomže u nového SON 28 mezitím změnili vzhled, je odlehčené a míň brzdí, ke spokojenosti všech. Teď jenom čekám na ujištění od výrobce, že zároveň nedá ani o chlup menší výkon při vyšším napětí a nestandardním použití, to znamená hlavně srovnání průběhu napětí naprázdno vzhledem k rychlosti. Prostě pokud nebude elektricky naprosto stejné nebo lepší, zůstanu u starého - žádný kompromis.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 28.05.2017
Autor: Radek
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Leštěný hliník: co s ním?

     

Už ti otrnulo, tak vymýšlíš "bejkárny".
O takové "načinčané" kolo bude mezi kriminálníky větší zájem než o tvé "staré, ale dobré" ...
Abys nesplakal nad výsledkem!

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 28.05.2017
Autor: AV
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -3

Re: Leštěný hliník: co s ním?

     

Ale houby, dokud je kolo v dílně, tak se musí vylepšovat. Když se s ním vyjede, tak se začne jen utírat až do další generálky. Tohle je zcela přirozený stav.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 28.05.2017
Autor: Brahma
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Leštěný hliník: co s ním?

     

leštěný Al musí být přelakovaný nebo (lépe) eloxovaný. Elox se musí následně "uzavřít" - vyplnit póry. Pokud máš zájem zjistím Ti u technologů jaký konkrétní lak se používá...

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 29.05.2017
Autor: cibi
Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Leštěný hliník: co s ním?

     

no ohledně eloxu mi kolegyně napsala toto:

Ahoj, záleží jaký program či konečnou úpravu v procesu eloxování zvolíš. V letu se provádí anodická oxidace v kyselině chromové, ale aktuálně jsou problémy se zátahem. Zátah je konečná úprava, na které záleží otevřenost nebo uzavřenost pórů.

Dělají se dva druhy:
1. se zátahem ve vodě/dvojchromanu v AI se používá voda. V tomto případě tzn., že jsou póry uzavřené a povrch je zcela chráněn před vnějšími vlivy nemusí se dále lakovat. V případě, že chceš takto upravený díl lakovat je nutné dodržet dobu do které se to má dělat. Je to dáno podnikovou normou pro anodickou oxidaci v kyselině chromové LeN 54322.

2. bez zátahu- tzn., že póry jsou otevřené se používá pro lepení a nebo jiné účely. Tento dílec je nutné lakovat ihned po eloxu, pokud na to chceš aplikovat jakýkoliv nátěr.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 30.05.2017
Autor: cibi
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Leštěný hliník: co s ním?

     

To vypadá, že to mají opravdu zmáknuté. Tak mne napadá, proč výrobci nedělají rámy na kola eloxované. Asi by tam nemohli napsat tu svou pitomou značku :( Já bych si jednobarevný pěkný rám bez nápisů klidně koupil.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 30.05.2017
Autor: Brahma
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Leštěný hliník: co s ním?

     

zvládnuté -> kolegyně je technolog povrchových úprav :-)

jinak ono eloxování a další povrchové úpravy je pro letecké účely dost důležité.
Chrání nosné díly proti korozi.
Na na letadle které je konstruované na doraz je to hodně důležité.

Bohužel díky ekologii docházi k zákazům některých povrchových ochran (kadmiování nebo některé látky použivané při eloxu) kde není možná dostatečná náhrada.

jinak eloxovaný rám by byl o poznání dražší než lakovaný.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 30.05.2017
Autor: cibi
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Leštěný hliník: co s ním?

     

Při eloxování ale povrch zmatní (alespoň co používáme my), existuje i elox, který by "zafixoval" vysoký (zrcadlový) lesk? Myslim, že to byla podstata původního dotazu.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 30.05.2017
Autor: PepikW
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Leštěný hliník: co s ním?

     

Zaručeně ano, v 90. letech měl Autor serie kol se stejně barevně a leskle eloxovanými díly.

Zkusím od kolegyně vymámit zda o tom něco neví.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 30.05.2017
Autor: cibi
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Leštěný hliník: co s ním?

     

Nebyl to tehdy ten kartáčovaný a lakovaný duralový rám bez eloxu ? Ten při správné slitině lesk udrží.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 01.06.2017
Autor: ronda
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1

Re: Leštěný hliník: co s ním?

     

Ne, tehdy byly rámy ješte CrMo.
Myslel jsem módu barevných nábojů, brzd..
jako příklad:
http://www.dartmoor-bikes.cz/dartmoor-quantic...

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 01.06.2017
Autor: cibi
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Leštěný hliník: co s ním?

     

Zprávy z technologie:
lesklý elox se v letectví nepoužívá z důvodu nízké odolnosti.
Používáme napr. červený elox, ale ten je matný.
Nemáme ani externího dodavatele.

Takže vím prd.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 01.06.2017
Autor: cibi
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Leštěný hliník: co s ním?

     

Já mám právě za to, že povrch při eloxování (možná už i při přípravě mořením) mění strukturu (eloxuje se v kyselině), takže zrcadlový lesk vezme za své - změní se na "hedvábný" lesk. Ten zrcadlový vysoký lesk půjde ochránit asi jen lakem.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 01.06.2017
Autor: PepikW
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Leštěný hliník: co s ním?

     

Viděl jsem hliníkový kartáčovaný rám, stříknutý transparentním lakem. Asi se to moc neujalo.
Barevně nebo přírodně eloxovaných je mnoho dílů na kola. Asi i nějaké rámy by se našly. Nejspíš ale s vyšší cenovkou. Materiál a hlavně sváry by musely být perfektní a vychytané, aby elox nedělal mapy, fleky a odstíny.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 30.05.2017
Autor: ronda
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Cyklovyjížďky na e-kole

19.09.2024
Hledám prima parťáka - cyklistu s e-kolem ve věku cca 60 let na společné pohodové výlety do okolí Prahy i dále. Já…

Hledám: Nejen z mého kraje - parťačku nejen na kolo :-)

01.09.2024
Ahoj,rád bych vyrazil na projížďku s parťačkou. Sdílení zážitků je přece jen prima :-). Jezdím na kole bez motoru…

Hledám: Parťáka nejen na kolo

30.08.2024
Ahoj, já 180 cm, 52 let, mladistvého vzhledu i myšlení, hledá parťáka na kolo. Odpoledne, víkendy, okres Plzeň …
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

574 cyklistů (8 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 11. část

Kolečko se uzavírá Ještě v Kazachstánu jsme byli tak trochu celebrity. „Zdrastě, jak se máte? Viděl jsem vás…
Peggy | 24.09.2024

Dámská 2024 – jezero Milada, Děčínský Sněžník, Ploučnice, Husí cesta a z Roudnic

Začínáme další desítku naší tradiční Dámské, dlouho jsme nevěděly kam vlastně pojedeme a kdy pojedeme. Radka…
HMS | 18.09.2024

Slovinsko – Rakousko – relax v lázních Zreče 13.6. až 18.6. 2024

Letos opět s Mamutem, líbí se nám precizní připravenost tras i znalost místa, kde vedou trasy po cyklo i…
HMS | 18.09.2024