Potřebuju poradit. Manželku při jízdě na kole po silnici začne velmi rychle bolet krční páteř, už po cca půl hodině jízdy. Když jede na stejném kole v terénu, tak ani po několika hodinách nic. Myslím si, že je při jízdě po silnici nějak zbytečně strnulá. Nemáte zkušenost s nějakým cvičením - protahováním přímo za jízdy, které by tomu mohlo pomoci?
S páteří nevim. Já mám malinko jiný problém, ale podobný.
Když jedu po silnici delší dobu, tak mě začne bolet zadek. Když jedu v terénu tak ani po celém dni nic. jestli ono to nebude tím, že v terénu jsem každou chvíli z kola, chvíli jdu, chvíli jedu, chvíli letím :-)
Ať manželka zkusí při začínající bolesti dát o dva, tři těžší a jít ze sedla.
Dík všem za rady. Sám si myslím, že to je kombincí věku a právě toho neměnného posazu na kole při jízdě po silnici. To stoupnutí kvůli zadku používám, zkusím ještě radu nějakého odborníka na protahovací cvik, který se dá dělat za jízdy.
Tuhle radost se ztuhlým a pak třeba při rozhlídnutí prudce bolestivým pohybem (spíš nemožností pohybu, otočení hlavy), dobře znám hlavně z motorky. Když jsem jezdíval s dost těžkou blembou, blbě přikrčenej a držel tak hlavu mírně vyvrácenou dozadu. Při delší jízdě to bylo k nevydržení. Pomohlo změnit kubatůru :-) a s tím i posez. A hlavně pomáhá pohyb hlavou, otáčení, rozhlížení. Na kole s tím není problém.
Kup paní lehokolo.
"Na něm omládneš minimálně o deset let ..."
a budou se dít věci ...
8-)
Koupí ženě lehokolo a sám z toho omládne o 10 let?!? Tak jestli to funguje takhle, kupuju okamžitě lehokolo manželovi :o)))
Jo,lehotříkolky máme oba, jen je to pakárna nosit tříkolu z patra a do patra každý den kvůli 2x14 kilometrům. To protahování, které popsala Radka určitě vyzkoušíme.
Jinak to určitě není nějaký nezvyk nebo stres, za mlada jsme najezdili spousty kilometrů, třeba i přes dva tisíce během tří týdnů dovolené a žena nikdy tyhle problémy neměla. Holt roky se hlásí.
Možná ještě typ na nějaké jednoduché lehké leho - i to by mohlo být řešení.
Co znám protahovací cviky na krční páteř, tak se do toho zapojují i ruce.
Pokud není schopna pustit řídítka, vzpřímit se a klidně protahovat, tak bych si na to zastavil.
Jelikož se při tom také může ta hlava zamotat, tak bych si zastavil tím spíš.
když už se ti ta hlava zamotá, tak stejně zastavíš. tak nebo tak :-D
Protahovací cviky za jízdy jsou, ale pokud paní sedí „strnule“, pak je otázka, do jaké míry zvládne protažení za jízdy. Jde o to, aby sebou neřízla. Protahování za jízdy je poněkud na úkor stability a chce to zručnost, protože i když se protahuješ, musíš přece jenom sem tam šlápnout do pedálů.
Já používám dva protahovací cviky, co mi doporučil zdejší diskutér dusann (doktor a cvičitel pilates) a mě osobně pomáhají. Ale chce to trošku zručnost, protože - jak už jsem psala - stabilita je při protahování za jízdy hodně snížena.
1. cvik = protažení bedekry
lehce se nadzvednout nad sedlo a protáhnout se dozadu jako by za sedlo. Při cviku je potřeba „zadek“ vytáhnout co nejdál a pořádně natáhnout ruce, aby se protáhla páteř. V protažení se dle možností prodýchat.
2. cvik = protažení hrudní páteře
zapřít se pevně rukama o řidítka, schoulit hlavu a ramena jako do klubíčka (ale nezapomenout i přesto koukat na cestu) a protáhnout hrudní páteř vyhrbením. V protažení se opět prodýchat.
No a pak ještě podle potřeby protahuji nohy – patu zapřu o šlapku (event. položím nohu přes šlapku) a protáhnu nohu „patou napřed“ co nejvíc do dálky.
A podle potřeby protahuji ruce – kroužení ramenou nebo kruhy jednou paží. Oběma najednou jsem to ještě nezkoušela :o)))
Možná řekneš, že to nejsou cviky na protažení krční páteře, ale uvedenými cviky se ti tak nějak protáhnout a uvolní celá záda a klouby má to vliv i na tu krční páteř.
Hlavně dojde k celkovému uvolnění těla, což je při tom strnulém sezení potřeba.
Zcela určitě pomůžou masáže (samozřejmě ne při jízdě, ale po, prostě klasická masáž krční páteře). Ale je to setsakra drahý, leze to do peněz :-)
Měla by změnit posez. Jestli je strnulá, tak bych asi zkusila zkrátit vzdálenost sedlo - řídítka (jiný představec, posunout sedlo)
Jede-li tam i tam na stejném kole, mohou se problémy přesunout (nepolepší si)
Nemyslím si. V terénu sedíš na kole trošku jinak než při "konstantní" jízdě na asfaltu.
Třeba v terénu bys měl mít sedlo níž než na silnici.
Pravda, tady se asi nepředpokládá, že by paní jezdila nějaký hardcore, nicméně vliv to mít může. Takže bych i laborovala se sedlem směrem nahoru a dolů.
Ona je vůbec otázka, o jaké kolo jde a zde má správnou velikost.
A v neposlední řadě jde také o zkušenosti a zda se třeba na tom asfaltu „nebojí“ okolního provozu.
... bych řek´, že u vás (ve městě) je vyšší koncentrace absolventů FTVS (fakulta tělesné výchovy a sportu - pro neznalé) než ve zbytku republiky na počet obyvatel.
Takže fundovaných (odborných) rad přehršel
má těžkou přilbu. Ať jezdí po silnici bez přilby. To tady ví každý ale bojí se to říct.
Jen jestli nemá moc velkou hlavu. Také by mohla jezdit bez hlavy.
tak hlava ji určitě bolí, jezdila-li by bez hlavy myslím, že i bolesti by pominuly.
Karel Plíhal, Gilotina
https://www.youtube.com/watch?v=AuwT4-NOqRE
Vono když má někdo krční páteř v prdeli, bolí z toho i hlava, navíc k tomu přichází motolice a nauzea. Chce to najít dobrýho fyzioterapeuta, nechat si vysvětlit kde je chyba, naučit se správně cvičit.
A cvičit a cvičit hlavně doma, v klidu se na to soustředit, protože když při cvičení během jízdy vlítneš do díry, je to v prdeli.
A cvičit furt, jak s tím člověk přestane, dřív nebo později je krční páteř zpátky v prdeli.
A když je v prdeli krční páteř tak je i hlava v ..., ani se mi nechce říkat kde :-p
Na šíravníka bacha!
Je nedostudovaný anatom ...
A kdyz je hlava v neci perdeli, trpi krcni pater dvojnasob. Pak uz je jedinym resenim preorientace na bezpaternost.