Zdravím, prosím o radu jestli má někdo zkušenost na silničce s hybridníma pedálama nebo MTB pedálama?? Jednak chci občas na silničce vyjet i v obyčejné obuvi a za druhé se mně vůbec nelíbí silniční tretry, které jsou na běžné chození k ničemu. Ptám se tedy, jestli je vhodné dát na silničku buď mtb pedály nebo ty hybridní, kdy na jedné straně je kufr a na druhé obyč pedál...Díky
Mám hybridy, jedna strana SPD, druhá klasický pedál a naprosto mi to vyhovuje. Na delší trasy mám boty shimano s kuframa, do hospody a s vnoučatama běžné kecky.
Vlastně nevím na co se ptáš tím " je vhodné".
Mám pár exkolegů co jezdí na silničkách s spd, mají jedny boty na horáka i silničku a nikomu rozumnému to nevadí :)
Kombinaci nášlap spd a pedálu nebo pedál nacvakávací do spd jsem sice na silničce neměl, ale jezdil jsem tak bez problému na MTB.
Pokud tedy chceš mít jednu obuv na silničku a horáka a pokud ti nejde o gramařinu a nebo se nebojíš, že ztratíš nějaké to pidiprocentíčko výkonu v pružnosti bot nebo neuchycené hnátě, tak směle do toho !
Tak do teď jezdím s obyč pedálama, takže myslím, že to může být jenom lepší co se týče rychlosti.
A ano mám i MTB, ale tam mám taky obyč pedály. Díky těm hybridům bych, ale mohl použít botu i na MTB až si tam dám taky nové pedály.
Hybridní pedály jsou zlo. Váží jako cent.
Vraž tam běžná SPD. Dělají se i jednostranná SPD, ušetříš tím nějakou váhu.
Spíš než hybridní hrůzy si raději kup nášlapy, slušný platformy a pedálový klíč (patnáctku).
Na silničním kole neustále přehazuju silniční a bikový spdčka. Výměna zabere asi minutu.
> Váží jako cent.
Tak třeba PD-M520 váží 380 g, PD-M324 (náhodně vybrané levné oboustranné) váží 533 g. To znamená, že tvé kolo bude o 0.15 % těžší (uvažuji 100 kg hmotnost kola s jezdcem a nákladem). Má cenu takovou věc řešit?
Já bych problém viděl spíš v opruzu, že na každé křižovatce budeš hledat správnou stranu. To bych asi nevydržel a proto mám PD-M520.
Jednak s těmi 0,15% váhy kola musíš furt točit, druhak "stokrát nic umořilo i vola". Co chvíli tady čtu, že těhle, nebo zas jiných pár deka nemá cenu řešit. V součtu jsou to obvykle kila navíc.
Každý deko se na jízdě podepisuje, na silničce dvakrát (nebo pětkrát ?)
Jinak použití SPD pedálů na silničce ničemu nevadí. Výhodou speciálů je asi nižší váha bot a pedálů. A pro mě bylo podstatný skutečně pevný uchycení boty na pedálu - systém nabízí možnosti volby úhlu vůle, já vozím 0 a naprosto vyhovuje. Na SPD mi noha na pedálu plavala, to mi nesedělo. V terénu prima, tam se na kole člověk kroutí jak žížala - na silnici je lepší pevný stabilní poloha.
Tak, vyřešeno.
A sandálky do batůžku!
Roli hraje i větší plocha pedálu, kdy se neutlačuje ploska nohy. Ale to není problém většiny cyklistů - neprošlápnou ani "měkké" turistické tretry.
Záleží jen na tom, jak se do toho opírají, a kolik toho ujedou....
Ono to 100volování je spíš o extrémech.
Kolikrát potkáš cyklistu, který nemá na kole ani kapsičku ba ani čepičky ventilků, dokonce třeba i nafoukaný lehčím plynem než je vzduch :), ale pak se podíváš líp a vzadu kolem pasu má pneumatiku z několika kapes, kde to má všechno stejně narvaný ( aby kolo vážilo 6 kilo nebo má dvě cykloflašky po litru a víc na to aby ani neztratil ani vteřinu někde při nabrání vody, případně má na řiditkách soustavu držáků na 30 deka elektroniky a měřič " kadelce " :)
Jak říká jeden kolega žiletkář nahoru to vytáhnu a dolů mě to jede :)
> Jednak s těmi 0,15% váhy kola musíš furt točit
Když jeden pedál stoupá, druhý klesá a součet jejich sil je 0.
> V součtu jsou to obvykle kila navíc.
No dobře, já neřeším ani ta kila (furt to jsou procenta, což znamená, že bych třeba zvládl o kilometr za den víc nebo byl ze školy doma o 10 sekund rychleji), ale budiž.
Nemáš pravdu. Přečti si něco o momentu setrvačnosti.
Rozdíl je 250g - půlka hmotnosti. S tímto přístupem může mít kolo devět kilo nebo osmnáct. Je možný, že na tvoji jízdu to nemá prakticky žádný vliv, ale já rozdíl poznám.
Asi bys měl zdůraznit, že problém je při každém roztáčení, aŤ už kol nebo něčeho jiného. Jakmile se to jednou točí, tak už je to fuk.
Jenže pedály kliky roztáčíš při každém šlápnutí. A nebo ty máš místo nohou elektromotor s konstantním krouťákem?
Další, kdo si nepřečetl o momentu hybnosti a setrvačnosti. Když se točí se stálou frekvencí, tak to stojí jen odpor prostředí. Při rozjíždění a zastavování musíš hmotu na tu frekvenci rozhýbat.
Konstantní krouťák je k ničemu, zajímavá je konstantní frekvence. A tu +/- při šlapání udržuje každý.
Možná by to JendovoH tvrzení obstálo při nereálně pravidelném kulatém šlapání, kdy by svaly zabíraly, tak jako cívky v elektromotoru, stejně po celém obvodu kružnice. Jenže nohy i při kulatém šlapání "pumpují" a zabírají jen v omezených výsečích.
Podle mě stačí když nebudu pedály v žádné fázi aktivně zpomalovat.
Zpomalují ti samy. To bys je musel točit úplně na volnoběh na ideálních ložiskách bez jakýchkoliv odporů. Za normálních okolností by to bylo perpetuum mobile.
> Zpomalují ti samy.
Ano a proto mi jejich setrvačnost nevadí.
(btw. já si myslím, že mi pedály vůbec nezpomalují, protože kolo jede +/- konstantní rychlostí a převodový poměr se nemění. Takže zpomalení pod rychlost kola by znamenalo že by cvaknul cvrček a to se neděje)
A ty jim nohama nedoplňuješ energii ?? Proč je tam potom vlastně máš ? Dej si tam pevné stupačky, když ti kolo jede samo ;-)
Doplňuji, ale rychlost otáčení je furt stejná. Jenom v různých fázích cyklu působím různou silou.
A o tom to právě je ! Tobě to na první pohled připadá jako naprosto plynulé - ale kdyby sis ten pohyb rozfázoval, tak se nohy nastřídačku vezou a zabírají. Setrvačnost tam sice hraje velkou roli, ale nějaká ta procentíčka ztrát musíš záběrem doplňovat.
Já vím, je to malé procento a vliv váhy pedálu bude hrát vcelku nepatrnou roli. Teda při nějaké párkilometrové cestě. Ale když kmitáš třeba sto kiláků, nebo na lehký převod dlouhé kopce, tam se i ty nepatrné rozdíly nasbírají do neuvěřitelných hodnot.
> ale kdyby sis ten pohyb rozfázoval, tak se nohy nastřídačku vezou a zabírají
Ale úhlová rychlost je furt stejná a to je přece to, co nás zajímá…
Určitě furt stejná ? I rozfázovaně ? Třeba do prudšího kopce ?
Pokud by to šlo do neuvěřitelných hodnot, tak by se pak asi dělo to, že závody by vyhrávali cyklisté s malou nohou, protože roztáčí menší hmotnost na pedálech, a borci s větší nohou by měli smůlu. :) Ale tak to asi nebude a tedy asi nejsou pravdou ani ty neuvěřitelné hodnoty. Pokud chceš, aby to tvrzení mělo váhu, tak to alespoň uveď nějakým výpočtem nebo měřením.
Tím chceš říct, že váha pedálu a bot nehrajou žádnou nebo jen zanedbatelnou roli?
Pokud je jeden pedál a jedna bota těžší tak při otáčení kolem stejné osy hraje :)
samozřejmě při stejné hmotnosti obou pedálů i bot.
Vypočítat to neumím, ale myslím, že to každý snadno pochopí, když si na každou nohu dá kilové závaží a dá si 100 km projížďku ve zvlněné krajině :-)
Tady jde o dvě věci.
Hmotnost hraje roli vždycky, ať jde o hmotnost rámu, řídítek, brzd, řazení, to se všechno sčítá. Pokud jde o rotující hmotu, je zásadní mit co nejlehčí ráfek a obutí.
Rotující hmota šlapek dá prd, větší vliv může mít tření v ložiscích než setrvačný odpor při rozjezdu (u šlapek).
Když nasadím pedály Shimano Dura Ace 244g nebo Shimano Ultegra 314g, na tom, jak se mi šlape to nepoznám, ale pro závodníka - gramaře - je každý gram dobrý.
ad jindra, spíš je každý gram dobrý pro výrobce, dokonce už si gramaře vychovali tak, že jim nevadí osazení kol, které je lehké ale hovno vydrží :)
Vem si jen, jak dlouho se dařilo prodávat levný karbon s přirážkou jako " luxus"... přitom valná část konzumniho karbonu je cenově levnější než hliník..
No tak já rozhodně nejsem žádný gramař a na kolo podle okolností střídám dvoje boty, oboje jsou pevné a hodně pohodlné. Jedny váží 1040 g a druhé "jen" 780 g a dovolím si tvrdit, že těch 260 g zátěže na nohou je setsakra znát, zvlášť po stovce km nebo v kopcích.
To samé bude s pedály.
Ano.
Myslím, že hraje téměř stejnou roli jako váha kdekoli jinde na rámu a v případě ježdění po cestách i na jezdci.
Myslel jsem, že se bavíme o intervalech v řádu sekund (jedno až několik šlápnutí). Pokud se bavíme o stabilitě v rámci minut, tak samozřejmě není. Pak se to ale rozpustí ve všech dalších odporech, setrvačnostech a hmotnostech.
Myslíš úhlových minut ? Tak hluboce bych to zas nepitval. Stačí po desítkách stupňů.
Rozfázovat pohyb pedálu na minuty (časové) ?? To jako jak ? Když už, tak jednotlivou otáčku kliky, na šestiny, nebo osminy. Pak se můžem bavit o tom, kdy noha zabírá (zrychluje) a kdy se veze (zpomaluje). Nejmarkantnější a u většiny lidí dobře okem viditelné při jízdě do prudšího kopce.
> Rozfázovat pohyb pedálu na minuty (časové) ?? To jako jak ?
No jako že v 16:00 jsi točil 90 RPM a v 16:01 80 RPM.
> Když už, tak jednotlivou otáčku kliky, na šestiny, nebo osminy. Pak se můžem bavit o tom, kdy noha zabírá (zrychluje) a kdy se veze (zpomaluje).
Přesvědčil jsem se výpočtem, že při jízdě do 10% stoupání už je to znatelné (změny v rychlosti kolem 10 %), ale není mi jasné, proč ty změny rychlosti vadí. Ta kinetická energie rotujícího pedálu se neztratí, ale vypotřebuje se na pohyb kola dopředu.
Jenže ze zpomaleného pohybu klik musíš kromě kol a řetězu znovu a znovu roztáčet i pedály.
Netvrdím, že je to nějaká zásadní položka, ale je to gram ke gramu, desetinka Wattu k desetince Wattu, při dlouhé štrece nebo dlouhém stoupání se už něco nasčítá. Hodně nenápadně, ale je to tam, spolu s dalšíma zbytečnýma ztrátama.
A žvást, že je to jedno, protože sebou stejně táhnu dvacetikilový panděro a třicetikilovou pérdel je úplně mimo. Ty další, technický ztráty sebou vezu zas ještě navíc, ať už jsem metráček, nebo houžvička.
Nezdůrazňuju to proto, aby hned každej začal s vytřeštěnýma očima gramařit a odvrtávat klece na pedálech. Vadí mi jen bagatelizace prokazatelných souvislostí. Jinak se na kole mořte s čím kdo chcete.
> Jenže ze zpomaleného pohybu klik musíš kromě kol a řetězu znovu a znovu roztáčet i pedály.
A naopak když kolo v té části šlapání kdy se neopíráš do pedálů plnou silou zpomaluje, pedály ženou kolo setrvačností dál…
> Ty další, technický ztráty sebou vezu zas ještě navíc, ať už jsem metráček, nebo houžvička.
Ale jo, jasně. Já spíš vysvětluju, proč nemám motivaci utrácet tisíce, když tím získám zlepšení kdo ví jestli o 1 %.
1% by bylo dost fajn, to máš kilák na stovce, dva kiláky na dvoustovce.
To by za pár tisíc stálo :-)
Jindra - to je právě ten úhel pohledu. Na dvaceti, třicetikilometrovým vejletě nemá opravdu smysl takovéhle věci řešit. Ale je blbost z titulu svého úzkého pohledu je bagatelizovat.
Tak jsem to spočítal, za zhruba 15 tisíc Kč mohu výměnou bot a pedálů ušetřit 308 gramů, jen na tom, co rotuje na klikách.
Rám nevylehčím a nemá to velký smysl, použitím Michelinu Pro4 Endurance na pláštích ušetřím celkem 100 gramů a to za 2600 Kč, krásných 33 gramů mohu získat tím, že vyměním brzdové čelisti Ultegra za Dura Ace za 5200 Kč.
Ještě zhruba za 800 můžu vyměnit duše za UltraLighty a získat tím celkem 70 gramů.
Takže když to sečtu mám 511 gramů dole a to jen za něco málo pod 24 tisíc kaček, to se musí vyplatit!
A co řetěz ? Máš s dutými nýty ? A jak je na tom ořech náboje ? Ten je předpokládám u téhle řady hliníkový. Kazetu ae určitě nemáš z jednoho kusu titanu. Rezervy se vždycky najdou. Třeba v nenápadných kladkách přehazky. Jednak váha, druhak chod ložisek.
To já když se podívám na Ibex, tak si říkám, že řešit nějaký gramy, to by mě mohlo...
Jsem línej na závod sundávat nosič, na K24 jsem dokonce nesundával ani brašnu, která má i prázdná určitě přes kilo... kalkulace hezký, ale roky před tím bez brašny jsem nikdy tolik nenajel... :-)
Furt jsou rezervy. :-)
Ale když tak na to koukám, tak v podstatě to tak vychází, rozdíl hmotnosti mezi sadou Ultegra a Dura-Ace bude dělat nějakých 180 gramů, a rozdíl v ceně je asi 18 tisíc, a ta kola se pak liší asi taky o 20 tisís.
Teď je otázka, jestli je rozdíl jen ve váze, nebo to líp brzdí a řadí?
Je to sranda, vyleješ bidon a jsi o 20ku bohatější :-)
Můžou bejt propracovanější tvary pro vyšší tuhost, jiné materiály, snadnost a přesnost chodu. Pro ty, co loví desetinky a setinky ten rozdíl určitě smysl má.
Blbě jsem to spočítal, zapoměl jsem na spoustu věcí.
Vahovy rozdíl je 652g, to už je docela dost
http://www.thebikelane.com.au/2015/06/2015-road...
Mám dojem, že se tady rozjela vážně odborná diskuze lidí, kteří mají rádi kola, ale z fyziky asi jedničku ve škole neměli. :) Mínusko, které jsem dostal o tom taky svědčí. Přece úhlová rychlost při točení klikama se zase tak moc nemění. Ikdyž někdo netočí frenkvenčně po kružnici a zabírá jen v části, tak neznamená, že tam je nějaký velký rozdíl v rychlosti. To by pak logicky byl s každým šlápnutím i v rychlosti kola a to jistě uznáš, že je rozdíl docela neznatelný.
Už jsem odpovídal Hraboshovi. Ano, máš pravdu, s krouťákem to nesouvisí.
Mi připadá, že nikdo (kromě Hraboshe a mě) si nepřečetl pořádně úvodní příspěvek. Nebo netuší, co je to silnička a jak a proč se na ní jezdí.
Nějaký turistický trek, nebo trekově užívaný horác (a i silnička degradovaná na posouvadlo do obchodu a zpátky) snesou klidně kila navíc. Jenže kolega se ptal na pedály pro silničku. Tudíž se dá předpokládat sportovní jízda. A tam hraje roli každé deko. Odšťuch, udržení tempa, ovladatelnost, na to mají kromě tuhosti váhy obrovský vliv.
Mimochodem, nedávno jsem si opět udělal vánoce, na svého poměrně těžkého horáce jsem pořídil tuhé, lehoučké ráfky. Oproti stávajícím jsou lehčí o nějakých 100g. Řeklo by se, zanedbatelné - jenže to kolo znatelně ožilo, snáz překonává překážky, mnohem lehčeji manévruje, přesně vede stopu, Udělat ve větší rychlosti myšku je oproti minulým brnkačka.
A aby sis potvrdil svoji teorii o stoupá-klesá, sedni někdy na kolo v kanadách, nebo lyžákách a rozjeď se po nějaké placaté štrece. Pěkně pravidelně kmitej a pak porovnej se stejným úsekem v lehkých botách.
myslím, že zhruba 50 procent silničkářů netuší jak a proč se na ní jezdí :)
Promiň, ale nedokážu poznat, jestli to není placebo efekt. Objektivně by to šlo změřit power metrem, ale powermetry jsou bohužel drahé.
Ty s tím máš zkušenost ? Já jo. Jak v terénu, tak na žiletce (vyměnil jsem hlínu za uhlí)
Jestli je to placebo, tak mimořádně a hmatatelně funkční :-)
Nemám (resp. mám zkušenost s různě naloženým zadním nosičem a nejsem si vůbec jistý, že bych to dokázal ve slepém testu odlišit) a i kdybych měl, tak bych ji stejně nejspíš nedokázal odlišit od placeba.
Ještě k tomu placebu na horácovi - když se zasekám někde mezi šutrama a mám roztáčet o dvakrát 100g méně, tak se z té šlamastiky snáz dostanu. A ta ovladatelnost je taky snadno vysvětlitelná. Roztoč si v ruce nějaké těžké kolo z horáce a pak s ním prudce "zatoč" (opatrně, jinak ti zláme pracky a namlátí ti :-)
A pak to udělej s lehoučkým kolem ze silničky. Půjde to o poznání snáz.
Gyroskopickej efekt je sfiňa. někdy je moc užitečnej, jindy se s ním pereš.
Gyroskop chápu a uznávám. U ostatních si nejsem jistý.
> když se zasekám někde mezi šutrama a mám roztáčet o dvakrát 100g méně
Kromě roztáčení 200 g ještě musíš uvést do pohybu dalších 90 kg nebo kolik vážíš.
Ale to roztočení rotující hmoty je klíčové. To se musí stát do relativně velké rychlosti a bleskově. Svoji váhu pak posouvám jen o centimetry.
Na tohle není potřeba wattmetr, na to ti stačí jednoduchý fyzikální výpočet.
Vyjetím kopce získáš potenciální energii, ta je lineárně závislá na výšce a hmotnosti. Při jízdě z kopce potenciální energii utápíš v aerodynamickém odporu. Energie, kterou utopíš v aerodynamice je kvadraticky závislá na rychlosti, lineárně na vzdálenosti. Energie spotřebovaná na valivý odpor je lineárně závislá na vzdálenosti. Tedy máme tady jednu složku celkové práce závislou na rychlosti a to kvadraticky - aerodynamiku. Pro získání nejvyšší průměrné rychlosti při stejné práci je potřeba mít co nejmenší rozdíly rychlosti. Tedy do kopce jet co nejrychleji i za cenu toho, že pak z kopce pojedeš o fous pomaleji.
Pro zjednodušení se hmotnost všech otáčených dílů počítá 3x. To platí pro kola, na klikách bych dal koeficient 2x.
Jednostranné Force váží 240g a nejsou ani příliš drahé. Oboustranné Ritchey Paradigm Pro váží 256g a Ritchey Paradigm WCS váží 223g. Jasně, stojí to více peněz. Ale u jednostranných si hmotnostní úsporu koupit nemůžeš.
To je zajímavá úloha z dynamiky.
Vzhledem k poloměru rotace u ráfku a u klik bych mnohem menší vliv hmotnosti nášlapů jen rozdíl mezi 3 a 2, ale je to jen pocit.
Určitě by se to dalo spočítat, ale vůbec se mi do toho nechce.
Jinak o vlivu hmotnosti ráfku+obutí k poměru hmotnosti rámu jsem kdysi někde četl poměr 10, nikoliv 3, ale to byl Husák ještě švarným jinochem...
Ten podíl je samozřejmě úplně jiný, menší. Počítat to nebudu, ostatně se to ani pořádně spočítat nedá. Záleží na tom, jak často se člověk zastavuje a rozjíždí, jak často mění frekvenci otáčení.
Jasně, ale princip je dán, rotující hmota by měla být vo nejlehčí.
Ale pedály tak rychle nerotují, proto ten poměr 2/3 není asi realistický.
Mě připadá Rondův názor rozumný (po té co hsem se párkrát spálil). Ono se to sčítá. Deset deka tady, 20 tuhle....
Jiná věc je, že počítám deka na kole, a přehlížím kila na pupku.
Takže, z tohohle pohledu, pokud nechce honit kilometry a časy, klidně bych tam fouknul pedály, co mu budou vyhovovat, bez ohledu na hmotnost.
Tady to může být třicet deka. A nemusí to být citelný finanční rozdíl.
Když dáváš kolo na střechu auta, nebo do vlaku, tak pupek nehraje tak velkou roli.
Už jsem to tu psal - myslím, že to není jen pocit - když pominu nějaké hmotnostní extrémy (u kola i cyklisty), tak o zbytečných pět kilo těžší cyklista proti ideální váze rozdíl zdaleka tak nepozná, jako když sedne na těžké kolo, nebo o pět kilo lehčí. Nevím, jak to funguje, třeba by to někdo vysvětlil, ale je to tak.
Však se shazováním váhy máme svoje zkušenosti. A během těch hmotnostních kotrmelců jsme přesedali z kola na kolo, nebo jeli nenaložení/naložení, ne ? Bylo co a jak porovnávat. Prostě svoje váha se veze nějak snáz...
Je to tak.
Myslím si, že kromě hmotnosti ráfků a obutí taky hodně záleží na šířce pláště.
I když naložený Veterán a nenaložený Author váží zhruba stejně, jede Veterán při stejné námaze mnohem rychleji.
Často to je kvalitou komponentů. Kromě toho, že jsou těžší, tak jsou většinou i méně přesné atp. Když někdo vrazí prachy do lehkých komponent, tak i očekává, že budou fungovat lépe (což se děje). Další věc je, že o svoje drahý kola se starám znatelně lépe než o "těžkou plečku do města", která může čekat maximálně tak namazání řetězu 3x za zimu a jednou v létě. Jo a za rok či dva výměnu řetězu.
V neposlední řadě hraje velkou roli tuhost. Levné komponenty pruží a jsou gumový. Nejvíce to poznáš, když měníš rychlost.
Nemusí být rovnou rozdíl v samotném kole. Stačí na stejném kole naložených nebo nenaložených 5 kg a "naložených" nebo nenaložených 5kg sádla.
I ta váha jezdce ale není vůbec zanedbatelná. Když jsem během dlouhé nemoci shodila skoro dvacet kilo a poprvé vyrazila na kolo, překvapilo mě, že ač jsem byla slabá jak moucha, vyjela jsem kopce, které jsem před nemocí tlačila (intenzívněji jsem začala na kole jezdit až pak, tj.byla to doba, kdy jsem za delší vyjížďku považovala 20-30 km a do kopce tlačila skoro vždycky. Tj. ta kondice nebyla nic moc a tím pádem ani ten propad po nemoci nebyl až tak velký - převážil vliv té nižší váhy. Ale opravdu velmi znatelně.
Dvacet kilo už je skoro extrém. To už asi poznat bude citelně. Uvažoval jsem spíš v limitech běžného lehčího/těžšího kola - 5 až 10 kg
To bych potřeboval nějak vysvětlit těm o deset kilo lehčím šmejdům, který mě urvou v prvním kopci.
A tak je to jenom o těch deseti kilech ? ;-)
> Jinak o vlivu hmotnosti ráfku+obutí k poměru hmotnosti rámu jsem kdysi někde četl poměr 10, nikoliv 3
To by mě fakt zajímalo jak na to přišli.
Jinak obvodová rychlost kola ~30 km/h, obvodová rychlost pedálů 5 km/h.
Nemusíš jezdit jen v silničních tretrách. Dělají se i jiné a pohodlnější cykloboty, ve kterých se dá chodit.
Hybridní pedály SPD+placka (Force) jsem vyzkoušel a nevyhovovují mi. Jednak kvůli nutnosti po každém rozjezdu hledat tu správnou stranu, ale hlavně proto, že na placce mám nohu položenou jinak než v nášlapu a vychází mi tak jiná "efektivní délka" nohy. Jinak řečeno, po každé změně režimu bych potřeboval o víc než centimetr zvednout nebo spustit sedlo.
Nevím, jestli to takhle má víc lidí, nebo jenom já. Každopádně to stálo za zmínku.
Jinak v SPD tretrách s kufrem zapuštěným v podrážce se chodí bez problémů a zvenku ani není poznat, že to není úplně obyčejná sportovní bota.
Tak jsem si tam dal na jedné straně spd a na druhé obyčejná plocha. Hmotnost je 300g. Pravda asi o polovinu víc než sem měl ted na normálním pedálu, ale zase doufám, že se to vygumuje stabilitou nohy a pořádným záběrem.
Tak úprava. Píšou 322 g/pá. Původní obyč force pedál, který sem měl a teď ho vážím má 122, takže 244g. Rozdíl je tedy 80 g, což je váha, která představuje asi 0,8 % váhy celého kola.
Což je na silničce už celkem dost. Na univerzálním treku 8 dkg nehraje zase až tak významnou roli, ale na silničce už jistě.
No ale jak říkám. Doufám, že stabilní uchycení nohy tento rozdíl smaže. A jelikož vozím v brašně 450 g strong phone a 300 g gpsku a většinou tak půl kila jídla, tak myslím, že je to jedno:-)
Kup si oboustraný nášlapy a turistické tretry s co největší podrážkou.
Rozdíl v komfortu našlapávání za jakékoli situace je nebetyčný.
Rozdíl v chození taky.
Pokud v tom necheš závodit, hmotnost treter neřeš.
Víc nemám co bych dodal...
;)
Mám jednostranné SPD. Na nich jen jednu odrazku a tudíž se gravitačně staví vždy do stejné polohy. Takže v botách s kufrem jakoby kopu a v „civilních“ hrabu. Na to se dá zvyknout. Žádné složité hledání.
Drahá frajeřina, ke které jsem se ještě neodhodlal, jsou pedály s bajonetem MKS. Dělají jak klasické platformy, tak nášlapy.
https://youtu.be/FdmJA4KHL3g
Protikus k bajonetu se šroubuje do normálního pedálového závitu. Nejčastěji si to kupují lidi na skládačku, po složení jim nepřekáží pedály. Mě láká možnost pedály přehazovat mezi koly.
Tak jsem našel nášlapy, co by mohly vyhovovat.
Prý nejlepší systém co se týče jednoduchosti zacvaknutí a vycvaknutí, píše recenzent z Ostrova.
Jen jsouvtrochu dražší a unesou prý jen vychrtlíka do 90 kg....
http://www.mojekolo.cz/time-pedaly-xpresso-15
Tyhle budou lepší
http://www.global-sport.cz/pedaly-speedplay...
A ušetříš na poštovným
Pro mě mají moc uzounkou platformu, upadlo by mi chodidlo...
Jo a co se týče hmotnosti, je pár lehčí jen o 3 gramy. Teď ještě vyřešit, jak přidělat kufr na ponožku, a ujedem všem!
Ponožku ?? Si se zbláznil ? Vždyť ta má nejmíň pět gramů. Kufry naheftuješ hořčíkovým vrutem přímo do chodidla.
Nohy máš doufám oholený (váha chlupů, aerodynamika...)
To mě nenapadlo, já tě nemít, tak se dřu jako blázen...