Řetěz v poloze vzadu na velkém a vpředu na malém ozubeném kole, když je kolo mimo provoz ? Anebo klasicky - vpředu i vzadu malé? Shimano LX je ale myslím vzadu reverzní, t.z. pružina tlačí ke kolu, tedy k velkému pastorku?
ukouslo mi to nadpis - V JAKÉ POLOZE MUSÍ BÝT ŘETĚZ U SHIMANA LX, LDYŽ SE NEJEZDÍ ?
Vzhledem k tomu, že se jedná o napínací pružinu řetězu tak vpředu i vzadu na malém. Ale jelikož se při tom zase kříží řetěz tak bych to vůbec neřešil. (a nepřepínal)
Nejenom vzhledem k te hodine, kdy se ptas, bych nechal retez s prehazovackou odpocivat nejlepe v horizontalni poloze, doporucuji eventuelne i podlozit mensim polstarkem. Hlavne je od sebe nerozdeluj, aby se ze sklepa celou noc neozyvaly tesklive zvuky :) .
Vašku, tvůj humor je sice osvěžující, ale můj dotaz vážný. Doposud jsem si myslel, že Shimano LX pracuje jako jiné přehazovačky nižší řady, tedy pružina je nejmíň namáhaná v poloze nejmenšího pastorku. Rád bych věděl, jestli tomu tak je, abych zbytečně neunavoval materiál.
Nedělej si s únavou pružin hlavu, dřív ti odejdou čepy a kladky. Ale jestli chceš zimovat v odpočinkové poloze, pak pružiny vpředu i vzadu povolíš odřazováním ukazováčkem. A pokud je řetěz v klidu, křížení mu nevadí.
Malej dodatek. Pružina přehazovačky zůstává i při krajním uvolnění stlačená skoro jako při krajním stlačení, jinak by to přestalo řadit. Když odstavíš auto, polovina ventilových pružin zůstane taky stlačená a nic se neděje.
Dobre, tak seriozneji: at uz mas prehazovacku LX starsiho- klasickeho typu, nebo novou- inverzni, pri odstaveni kola je naprosto jedno, kde mas retez. Podle mne je unava materialu v tomto pripade zanedbatelna. Vlastne jsi uplne prvni, koho neco takoveho napadlo. Ono by se teoreticky kolo nejmene opotrebovavalo, poskozovalo a unavovalo nepouzivane ve sklepe, rozebrane do nejmensich dilku a ponorene v olejove lazni. Nepridavej si problemy tam, kde nemusis :) . Hezky den.
Já to nikdy neřeším, a to je kolo umyju na zimu a trošku osprejuji olejem a dál to neřeším. Je to let co to tak dělám,ale ráda se přiučím...
Co myslýš tím, že se nejezdí?!? Snad teď nechceš kolo zazimovávat, když už je tu jaro?!?
Na kratší dobu - týden či měsíc si s tím vůbec hlavu lámat nemusíš.
řetěz každou sezónu roznýtuji a otočím aby se pravidelně omačkával z obou stran
Díky za všechny dobré i humorné rady. Některé se ale rozcházejí od těch, které jsem mezitím od odborníků získal. Přehazovačka i převodník by měli být opravdu tehdy, když se skončí jízda, v té poloze, aby byli co nejvíce uvolněné. Nejlépe je to zjistit tak, že ve střední poloze zatáhnu za lanko a tím poznám, kterým směrem se pružina stlačuje. Pak samozřejmě uvolnit jak převodník tak přehazovačku do pozice s nejmenší mechanickou námahou. U mých LX je to malé ozubené kolo vpředu i vzadu.
Tak preji i vsem jeste neprodanym kolum v obchodech, aby nachystany odborniky taktez odpocivaly v pokoji s vhodne zvolenymi prevody ... Nemelo by se zapomenouti i na presmykac, ktery jak znamo obsahuje tez pruzinu. Doporucuji rovnez vyvleci lanka z brzd, nebot jim hrozi unava vytahanim. Je to nutne, kola maji take dusi. A propos, duse, je lepsi je vyfouknout a kolo nechat viset, aby nedochazelo ku zbytecnemu napinani sten jejich a plastu. Vsechny sroubky povolit na minimalni pocet Nm, maji take pravo se neprepinat. :)))
:o)))
S tímhle přístupem bych do středy uvolňovala a od středy utahovala, abych zase v sobotu mohla vyjet :o)))
Moje kolo se asi obdobné uvolňovací terapie nedočká :o)))