Teprve najíždím první kilometry. Docela nezvyk oproti normálnímu kolu. A po instalaci computeru velké překvapení, 30 km/h bez nějakého jo usilí.
Co máš?
Můj velký Pepík je normální kolo, mám jen pocit, že se při vyšších rychlostech tak trochu vlní. Myslel jsem, že je rozcentrovaný, ale kola jsou v cajku. Asi to bude fakt tím kloubem uprostřed.
Mám najeto asi 600, tak si teprve na sebe zvykáme.
Výhoda je, že se dá složit a přepravit jako zavazadlo busem nebo vlakem i linkama, kde kola běžně neberou.
Nevýhodou všechno ostatní.
Myslim,ze jste popsal trefne.
Ale moznost popojet hromadnou dopravou je sice jedine,ale obrovske Plus,ohromne to zvetsi akcni radius.
Jedna se jenom vyberem zmensit ta negativa.
Mimochodem ,to pluti ramu,pokud jdu do kopce do stoje, mohu potvrdit.
Kross Flex 3.0. Asi něco trošku těžšího. Teď hledám, jak to nejlíp uchytit. V MHD s tím problém nemám, i když přece jen je lepší dát ho do volnějšího prostoru.
Vlakem by to asi šlo v pohodě, u linkových autobusů asi záleží jak kde, u Student Agency asi těžko, u ICOMů bych se moc nebál, že by mi to nevzali jako zavazadlo, Arriva, kdo ví. Vlakem by to prošlo v pohodě.
Tohle?
http://www.krossbike.cz/city_kolo-kross_flex_3...
V čem je problém? Jak velké to je, když to složíš?
Když si to pomyslně rozdělíš na čtvrtiny, tak jednu čtvrku, šířka +- rozdíl šlapek. Ale nelze to složený zajistit. Mám to v ostrém provozu teprve krátce. Problém je najít správné místo, kde to držet. Po zemi se to moc táhnout nedá a pokud to neseš delší dobu, tak se to pronese. Přece jen se to i zdá docela bytelné.
Dobry den,
jezdi se s ni rycle a daleko - i hromadnou dopravou
Jo, taky se mi to líbí. Ostatně se taky nemusím vracet na místo, kde jsem kolo nechal, což je fajn, a ani není třeba zámek. Nicméně u mého modelu je lepší využívat větších prostor, takže u nových busů v PID takřka výhradně dopředu.
Letos jsem vyuzil se skladackou rezijku ceskych drah na 14 dni za 1000,- a vyuzivam casto denni stredoceskou a libereckou sitovku
(225,- a 175,-, pro dva lidi pak o vikendu 300,- a 225,-).Skladacka mi dava s vlakem pocit volnosti a dalek bez moynosti takovych
buzeraci jako rezervace kola v rychlicich.
Na silnice pouzivam Tern Linka D8 a do terenu pseudohoraka s pevnou vidli,plne nahradi treka(akorat musim vyhodit kola a pak se vejde i tasky na 20" skladacku)
Já s tím teď začal, takže uvidím. V MHD to jde, i když lidi na to zatím nejsou zvyklí. Ve vlaku bych opravdu problém neviděl. Horší to ale asi bude s různejma náhradkama, kde přece jen můžou přijet se vším možným. I když co jsem viděl na náhradce Stará Paka-Liberec tak tam by asi problém fakt nebyl, místa tam bylo víc než dost a při nástupu v Liberci bylo řidiči dokonce lhostejno, jestli mám jízdenku nebo ne.(I když k odbavení nakonec proběhlo i v buse.)
Letosni rok byl na vyluky kvuli dotacim extremni.
Ale abych navnadil na denni z Prahy:
1)Vlakem do Korenova a 100 vyskovych metru a jste na jizerskych plani
a pak se moc do kopce neslape.
2)Dolni Zleb - posledni vlakova zastavka u Labe na nasem uzemi - 50 km do Drazdan,uspornejsi program 20km na pevnost Konigstein
3)Do Cerne v posumavi a kolem Lipna na Vyssi Brod a Rozmberk a pak z rychlikove stanice "Rybnik" po Ceskzmi Budejovicemi zpatky
No, já zatím mám skromnější plány, spíš pohyb po městě, nebo v blízkém okolí.
Ja letos vyzkousel dost veci na tu rezijku
Tak poslední dobou ČD nabízejí zajímavé věci. Já si musím vynachválit kilometrickou banku, takže jsem se taky podíval na zajímavá místa, ale bez kola.
Ta skladacka neni na vykony,ale clovek zvladne daleko vic nez pesky
Asi tak. Normální kolo to nenahradí, ale na přesuny je to dobré. Letos mne překvapila výluka v Brně směrem na Bystrc. Bez kola jsem se musel buď spolehnout na chůzi, což bylo ale dost daleko a neznámým terénem, případně podél kolejí, tedy neefektivně, nebo na náhradku, kupodivu trolejbusou ne úplně přímo. Se skládačkou bych se dostal i podél kolejí celkem rychle.
Hovno!
V metru nás občas jede v zadním voze 5 a víc, lidi nemaj problém, stačí se naučit slůvka PROSÍM a DĚKUJI.
Jezdím Tern Link D8. Mám ho od jara 2012 a k dnešku najeto přes 8000 km.
Kolo je stavěné do rychla, na dobré cestě bez problémů. Pokud dá jezdec vyšší frekvence šlapání, prožene lecjaké plnohodnotné kolo. V děravém terénu oboustranné trápení. Jízda brzda - plyn je náročnější než na běžné velikosti kola, malé 20" kolo dobře manévruje, ale hůře nabírá rychlost oproti 26" nebo 28" kolům.
Rozměr složeného kola přesahuje podmínku 60x60, takže ve vlaku by se za kolo mělo platit. Zatím jsem to ale vždycky ukecal nebo to průvodčího ani nenapadlo. Staré zelené vagóny diskomfort (úzké dveře, strmé schody), oproti běžnému kolu ale velká výhra. Pro časté ježdění vlakem je vhodnější Brompton, který rozměr 60x60 splňuje.
V pražské MHD legální, možné, trochu exotizmus. V metru skládám, jen když se nevejdou kolegové s velkými koly a chci jim uvolnit místo.
Meziměstské nebo mezistátní autobusy jsem zatím nezkoušel, ale láká mne to.
Velká výhoda při přepravě autem. Odpadá nutnost venkovních držáků nebo demontáže kola. Velmi praktické pro dojezdy k autu a od auta.
V interiérech je někdy složené kolo velké a na obtíž. Například ne v každé restauraci je dostatek prostoru pro jeho odložení a proplétání se mezi stoly nemusí být zrovna snadné.
Na úřadech jsem za exota, vrátní se na mne usmívají, se zájmem mne pozorují a proti kolu nikdy nic neměli. Stejně se tváří i úředníci. Občas musím odpovídat dotazy, kde jsem kolo koupil, kolik stálo atd.
Soužití s auty je dobré. Řidiči malému kolu moc nevěří, jsou ke mně ohleduplnější. Někdy se zájmem kolo pozorují, v zácpě čelím dotazům (cena, vlastnosti, obchod) a už na mne volali dotazy i spolujezdci za jízdy auta.
Obecně to není zázrak, má to své mouchy, ale je to velmi praktická věc. Uvědomil jsem si to, když jsem měl kolo v servisu. Měl jsem k dispozici má ostatní kola, ale praktičnost při používání v městském provozu kulhala. Uvědomil jsem si, jak moc je mi to kolo užitečné a jak jsem na něm závislý.
Jo, zdá se, že řidiči se k tomu chovají o dost líp než k normálnímu kolu, což je dobře.
Na tom kole mne překvapilo, jak se chová úplně jinak. Nebýt Vláďova volantu, tak bych za sebou měl pár, asi dost ošklivých, pádů. Nevím jak jiné modely, ale ten Flex má ruční jenom přední brzdu, zadní v pedálech, takže člověk přestane šlapat, či se lehce zapře a kolo začne pořádně brzdit(i když to může být tím, že je to nové kolo), takže má člověk tendenci letět přes řídítka. Ale už si zvykám.
Kolo většinou budí pozornost, ale zatím se zdá, že pozitivní.
Mohl jsem dneska zkusit pražskou Arrivu(stejní řidiči jezdí i meziměsto), ale pro jistotu jsem k dojezdu na metro použil DPP. Přece jen, tam to je v pohodě.
Myslím, že u meziměstských přepravců by to mělo být +- jako u ČD. U dopravců jako Student Agency, Eurolines atd. asi dost záleží na doprovodu.
Tern Link D8 má klasická véčka, takže jízdní vlastnosti nejsou až tak odlišné. Nízká štangle je výhodná v krizových situacích, s kola se lépe seskakuje. Malá kola zapadávají do děr, je třeba na to myslet ve sjezdech s ohledem na velmi proměnlivou kvalitu českých povrchů.
Maximálku mám asi 65 km/h s kopce, asi 45 km/h po rovině (bez větru, dobrý povrch) a 150 km za den. Rozjezd je línější, jinak nepociťuji velký rozdíl, zvykl jsem si velmi rychle.
Rozsekal jsem se naopak na horáku 26", když jsem jel stejnou trasu a nevešel jsem se do zatáčky na mostek. Obejmul jsem zábradlí a vyděsil kolemjdoucího chodce. Neuvědomil jsem si, jak moc malá skládačka lépe zatáčí (hladké pneumatiky lépe sedí v náklonu, kratší kolo lépe zatáčí).
Jo, ta manévrovatelnost mne dost překvapila, bohužel při odbočování a ukazování je to lehce nestabilní.
Ten Tern Link D8 mi přijde jako vložení toho co jde z normálního kola do skládačky. Zas Flex má řazení v náboji, takže odpadá nějaká starost, zda spadl řetěz, respektive kam.
Ano, při ukazování je třeba pozorně sledovat, co je na silnici. Na roletě a při odbočení vpravo je lepší kašlat na ukazování a raději držet řídítka. Ta malá kola dělají své.
Flex - tři rychlosti jsou málo.... Je fakt, že Nexus je pohodlný na řazení ale když se na něm něco podělá, tak je to na dlouho a za dlouhý peníze, zlatá přehazka.
Tak oni 3 rychlosti můžou stačit. Záleží na člověku a terénu, a taky na jejich nastavení. Ostatně 5 rychlostní favorit taky může dobře posloužit(samozřejmě jako kolo, nikoliv jako skládačka).
Já si zatím nemám nač stěžovat, ale je ještě brzo na hodnocení. Má to necelých 20 km, od chvíle, co měřím. Ale nemám pocit, že by to jelo nějak příliš pomalu, ani že bych se příliš nadřel.
Řídil si někdy auto?
Myslíš si, že poznám, aniž bych tě míjel zblízka a věnoval ti pozornost, jestli máš skládačku, mtb, nebo treka?
Nervi furt ten svůj aktivismus do kažé tvé věty.
Zkus jezdit na kole tak, že nebudeš hledat nepřátele, sle pojedes si jen tak, pro rafost.
Jako já, z Janova do Barcelony.
Pak pochopíš, že jsi mimoň. Spousta šoférů jezdi na kole, to jen ty máš v hlavě betonovou kostku.
Jdi s tím doprdele.
Omlouvám se Jindro, ale já jezdím po Praze na všech svých kolech. Mám proto srovnání. Řidiči nepoznají skládačku, ale poznají malé kolečko (20"). Malá kola a jezdce na stopce vidí každý a nejsou na to zatím moc zvyklí.
Jezdím v zásadě na všech kolech stejně, pokud to podmínky dovolí (koleje, díry a hrboly). Rovněž oblečení nemám odlišné, pokud jedu po Praze. Mnohdy absolvuji stejnou trasu na různých kolech. Liší se tedy jen použité kolo.
Při jízdě na 20" skládačce si nechává většina řidičů znatelně větší odstup, zejména na křižovatkách. Evidentně nevěří tomu, že se to kolo tak rychle rozjede. Asi si i myslí, že je to nestabilní.
Není mi vůbec příjemné, když na mne lidi pokřikují z otevřeného okénka, kde jsem to koupil, kolik to stálo, kolik to má rychlostí atd. Kolikrát jsem si říkal, že by mi měl prodejce zasponzorovat tričko s dostatečně čitelnou reklamou, abych ty dotazy nemusel odpovídat.
Hodně lidí si podle stylu jízdy myslí, že je to elektrokolo. Na ty nereaguju vůbec a prostě šlapu dál.
Ano, mám řidičák a jezdím i autem, dnes už v podstatě jen pracovně.
Na kole jezdím kromě silničky všechno. Ta mne neláká a taky se k ní nevyjadřuju. Jezdím i dálky jako Ty, pouze jsem mladší, tak preferuji stan. Mám ale na kontě i terénní zájezdy s cestovkami a jiné věci.
Jinak řidiči nejsou tupci. Poznají horské kolo a ofešákovaného cyklistu. Potkávají je často a mají předsudky, co od nich mohou čekat. Když tak vypadáš, nejčastěji Tě někdo osolí. To není aktivizmus (cyklo ani anticyklo). To je osobní zkušenost. Vyzkoušej to a nebudeš se divit.
Mimochodem řidiči mají předsudky i vůči autům - velká, malá, dodávky, TIR, dálkový vs. městský bus. Taky třeba pražská značka, brněnská, ostravská... Částečně jsou to pouhé předsudky, částečně zkušenost (vlastní nebo ostatních).
Napsal jsem, co je pravda. Kdybych tu zkušenost opakovaně nezažil, nepsal bych to. Když jezdíš jen dva různé crosse, těžko takovou zkušenost uděláš.
Tak dnes vyzkoušeny kočičí hlavy a jiné dlažky. U kočičích hlav není moc o co stát, ale přejet to lze.
Chce to co nejširší plášť. Mně se tam vejde Schwalbe Big Apple 2 palce. Citizeny, se kterými je to z výroby dodáváno, nejsou špatné, ale i na minimálním tlaku (2,5 baru) jsou kočičí hlavy hrůza. Samozřejmě záleží, jak jsou kvalitně kostky poskládány a jak rychle se jede, ale hrůza.
Proměna Pepíka dokončena.
Jezdí už jako "dospělé" kolo.
Co se týká přepravy skládačky, konkrétně Tern DLink 8. Pokud ji mám bez obalu, je občas problém s řidičem v autobuse, ojediněle i s průvodčím ve vlaku. Jakmile zmizí v obalu, zmizí i problémy. Většina lidí si myslí, že vozím v tašce nějaké bicí.
Bohužel ve vlacích Siemens Desiro, které u nás jezdí, se nevejde pod sedačku.
Taky mám na to futrál, ale oproti původním informacím nepojme kolo i s brašnou na nosiči. Díky tomu ho vozím, ale nepoužívám.
Je pravda, že kdybych ho používal, neumazal bych si minule triko od oleje, když jsem se snažil vymotat z vlaku na perón. Asi to budu muset přehodnotit.
Mě futrál Azub slibuje už dva měsíce.
Jinak kolega MiBo měl pravdu, utáhnul jsem šroub u toho sklapovacího zámku o půl kolečka, a přestalo se to vlnit.
Skládačka s velkýma kolama je fajn, není to Bromík pod paží, ale s tou odpruženou sedlovkou zvládám dlažbu jak na treku.
Konečně je z Pepíka kolo, stálo mě to dalších 13 tisíc, k těm 13, co Pepík s Tesko výbavou stál.
Neštvou mě ty prachy, štve mě, že mám doma ráfky, šlapky, řazení, brzdy, pláště, úplně nové, zaplatil jsem za to, a můžu to narvat akorát tak do popelnice.
Tyhle vyhozené prachy mě štvou.
A taky to, že si člověk myslí, že si koupil slušné kolo od zavedené firmy, Azub, a dostal Tesco šrot. To je tristní.
Dneska už ani to umělý máslo není pravý.
Dobry den,
Take mam ty zkusenosti
"Zlepseni" Tern Linku me stalo 5000.
Horskou skladacku 26" palcu jsem si postavil z ramu.Vyslo me to asi na 8000,-.
Ram jsem sehnal za hubicku,ale s obrovskou davkou stesti a to nejen na prodejce,ale i na material - je to CRMO.
Tak koukám, že pro skládačku patrně platí výjimka z pravidel pro kola v nákupních centrech, nebo alespoň teda tady v Praze na severu. V klidu jsem šel se skládačkou a ani u přepážky nebyl problém. Otázka je, jak by se zachovali třeba v Paládiu.
Stejně by mne zajímalo, co tak vadí, když si v nákupním centru vezmu kolo s sebou(nejedu na něm), když se nedá kde kolo legálně uvázat. Ostatně jednou jsem se potřeboval s kolem projít jedním takovým obchodem a když jsem řekl, že chci jenom projít skrz, tak mi to sekuriťák povolil. I když to asi bylo tím, že jsem narazil na někoho, s kým se lze domluvit.
Záleží kus od kusu, tedy od soudruha.
A když takovej soudruh vrátnej dostane pojeb od nadřízeného, že tě tam pustil s kolem, může bejt sebevstřínější, a nepustí tě a nedomluvíš se, s jedním jsem takhle diskutoval a on mi vysvětlil, že kdyby bylo na něm, klidně, ale šéf ho má na kameře....
Skládačka nemá žádné výjimky, možná tě přehlédli.
Do Palladia s kolem nelez, můžeš to uvázat na náměstí Republiky, směrem k Revoluční jsou ta ty bazmenky k tomu určené. Kolo se dá uvázat legálně téměř kdekoliv. U Anděla mají ty stojany, do podzemního parkoviště s kolem nesmíš. Naopak na Chodově mají v podzemním parkovišti vyhrazený koutek pro kola. U Arkád na Pankráci není žádný stojan, ale zase to není problém uvázat na krytém parkovišti.
Ono tam kde je větší hustota lidí můžeš s kolem trhnout nějaké madam punčošku, do někoho drknout, prostě je to velkej železnej krám, tak není divu, že ho s sebou nemůžeš vláčet kudy se to zamane.
Jo, ty kamery, to je dost pitomá věc.
No, Paladium je cyklisticky špatné. Koukám, že ty stojany jsou tam nějak hodně nově, ale je to na náměstí. Paladium předtím fakt nic nemělo. Což je tristní, když se vezme, kolik se kvůli němu udělalo pro autíčka.
Myslím, že to, co uvádíš, jsou zástupné problémy. Stejnou škodu myslím můžeš udělat nevhodným pohybem s kočárkem nebo s košíkem, co se třeba Tesca týká.
Hele, měl si někdy problém před Palladiem zaparkovat kolo?
Já nikdy. Zato najít volné místo zaparkování v podzemní garáži byl občas problém.
Kolik si platil za kolo?
Že nic?
Zkus to autíčkem!
Jinak, kočárek s kolem nesrovnávej.
Když do mě omylem drkne maminka s kočárkem, usměji se, a řeknu: "to nic". Ona to dítě nemůže přivázat k zábradlí před obchoďákem jako ty kolo.
Zkus jen malinko myslet.
Dobré bylo když jsem kupoval kolo ve Sportisimu na Novodvorské a hlídač na mě že tam s kolem nemám co dělat.
:-)
Teda lidská blbost nezná mezí. Ostatně nějaký obchod s koly je třeba v Obchodním centru Šestka, a to ještě ne tak triviálně umístěný, jestli si dobře pamatuji.
Nicméně kolo bych spíš kupoval u malých prodejců, kvůli jakés takés jistotě, že to kolo je v pořádku. Přece jen, obchodní politika velkých řetězců je, co nejvíc prodat. Obchodní politika malých prodejců je, pokud nechtějí brzy skončit, je udržet si zákazníky.
Mně přijde že ten řetězec bude kupovat kola ze stejného zdroje jako ten malý prodejce. Samozřejmě nemám Olpran za dva litry.
Motivace byla taková, že mi předtím na Meridě Crossway z Mallu po necelých dvou letech praskl rám a velký řetězec to nestihl do 30 dnů otočit v servisu a vrátili mi proto celou částku, takže jsem dva roky jezdil zadarmo :). To se podle mě ve specializovaném obchodě nestane.
No, nemáš.
To je v pořádku.
Byl jsem v Peugeotu v Liberci, a taky jsem nemohl projet prodejnou autem, i když téže značky. Nepřekvapilo mě to.
Jo, ale tahle prodejna nemá dveře (dostupné pro lidi) ven jinudy než halou obchoďáku. Takže když si tam koupíš kolo, nemáš si ho kudy odnést…
Když tam koupíš kolo, odvedeš si ho hlavním vchodem. Sekuriťák po tobě možná vyjede, ukážeš mu parahon a prostředníček.
Žádná věda.
To nevím kde žiješ. Kromě Tesco Letňany (kde jsem byl tím pádem naposledy) do větších i menších sámošek chodím i s kolem.
Kam, jako projdeš sámoškou s bicyklem?
Si děláš srandu.
I ty mámy musí děcko vyndat s kočárku.
To mi fakt řekni, kde můžu nakupovat v sámošce s kolem, znáš mě, pujdu to vyzkoušet, tak si dej bacha, ať nedopadneš jak s tou dlažbou v Revoluční.
Viz SZ. A dlažba v Revoluční byla a je v pohodě.
https://youtu.be/Hiiu3Bz9Tyg
Od 8:30, je to 14 dní staré, zkoušel jsem novou kamerku. Ta díra jako prase byla na konci, je teď zaplácnutá asfaltem, je to celkem zřetelně vidět.
Tak ono tady na severu těch opravdu velkých věcí není. Vlastně jen Tesco Letňany a pak Obchodní centrum Krakov. Billa má, alespoň co vím, prodejny samostatné, Kaufland vlastně taky a Albert víceméně taky a Penny taktéž má samostatné prodejny a Norma na Štepničný snad nějaké možnosti uvázání má, a to, co je bokem využiješ spíš minimálně. Možná tak by se to ještě dalo zkusit na Ládví(u metra, zbytek je buď průjezdný venkem, nebo za pevnými schody, kam se to beztak člověku moc tahat nechce).
Sám se teda velkým prodejnám spíš vyhýbám. Ono to není nijak příjemné.
Taky zírám, já myslel, že jezdíš po Praze na silničce. S tou chodíš do obchodu? A jak se protáhneš vstupním turniketem? Nebo používáš skládačku? To by mne fakt zajímalo.
V obchodně je leckdy na obtíž i složená 20" skládačka (je-li více lidí nebo třeba průchody kolem pokladen). Já mám za velký příplatek boční kolečka, tak to mohu vozit za sedlovku za sebou jako nákupní tašku, ale stejně mám pocit, že s tím nejsem moc vítán, takže to dělám velmi výjimečně. Třeba přijedu na kole do práce a pak jdu pěšky nakoupit do obchodu, kolem kterého jsem do práce jel.
Takže máš-li nějaké praktické zkušenosti, jak to dělat lépe, sem s nimi.
Ke stojanům svá kola nepoutám, bojím se o ně, takže raději přijdu pěšky. Mám na tom i různé taštičky, které je pakárna pořád sundávat.
Nenechám kolo nikde stát hodiny za šera, ale o přivázané k něčemu se moc nebojím. Před tím obchoďákem je vždycky dost lidí, doufám, že nikdo nebude mít tu drzost zvaknout takhle veřejně ten řetěz.
V samošce jsem dosud nezažil, aby někdo vedle sebe vodil kolo, to bych fakt jednou za život chtěl vidět :-)
I já jsem ještě nikdy nikoho neviděl nakupovat v sámošce s nesloženým kolem vedle sebe, proto mne příspěvek Hraboshe velmi překvapil.
Normálně to kolo prostrčím bránou na vozíky. Ve větších sámoškách (kde se počítá s tím, že s vozíkem dojededeš na parkoviště) často ani nemají ani tu bránu.
Z vlastní zkušenosti:
Naprosto bez problémů je Kaufland, Globus a větší Billa.
Naprosto nepoužitelné je Tesco.
Když půjdeš nakupovat tak se mrkni na dveře, mají tam seznam všeho co dovnitř nesmí. A často tam bicykl chybí.
Samozřejmě používám kouli na krku a necpu se do menších sámošek kde je problém aby se člověk vytočil s vozíkem. S tím kolem to ani není potřeba, jestli pojedu kilometr sem nebo tam až tolik řešit nemusím.
Člověče tak jsem kontroloval naši billu a tam chybí věcí! Bagr, žirafa, skákací pogo tyč, ...
Mně by to asi přišlo žinantní. Připadal bych si, že se pletu. Teda v sámošce. Do obchodních center jsem si také kolo někdy vzal, když jsem dojel a zapoměl jsem si zámek. Vždy to šlo domluvit.
To je jen náhoda, se skládačkou to nemá nic společného. Já jsem si dovolil zkusit na sociálce kolo nesložit s tím, že jdu jen do podatelny hned za vstupními dveřmi a už byl u mne vrátný.
Jestli tedy nikdo neprotestoval, byla to jen náhoda nebo lenost ostrahy. Anebo to nevychytali při vstupu a pak už si mysleli, že jde o kolo nové v obchodním centru zakoupené.
Tak jsem dneska zkusil, co se s tím dá dělat. Pokud na to člověk má, tak se dá docela držet tempo s TDF. Pak jsem si řekl, že když už stejně je třeba vystoupit dřív, že alespoň zkusím, co z toho dá opravdu vytáhnout, a tak jsem to z bezpečného kopce dost svižně rozjel. Takže i rychlostí kolem 40 se toho dosáhnout dá, ale za takových rychlostí už to není úplně v pohodě. Už jsem to musel mírnit. (Maximálně jsem dosáhl 39.2, což je slušné.)
Tak jsem s tím jel 41.5, ale víc už to nezvládne. Ne kvůli tomu, že bych na to neměl, ale protože za takových rychlostí se na skládačce těžko udržuje směr a sebemenší nerovnost, ač není viditelná, ji rozhodí.
Jak už jsem tu mnohokrát psal, dá se to pustit i víc (s kopce), ale čím menší kola, tím je to víc o ústa. Největší problém jsou propadliny a promáčkliny na pohledově jinak dokonalém asfaltu, protože jsou neviditelné a člověk s nimi nepočítá.
Na druhou stranu výhodou malých skládaček (16-20") je nízko umístěná tyč rámu, takže když už se něco stane, dobře se s toho seskakuje. To je i výhoda v provozu mezi chodci (např. pražská pěší zóna).
Ty nezvládneš, ne to kolo :-)
Kolo by mohlo jet i stovkou..
Já si pustím maximálně 50 i na velkém kole, na skládačce jsem jel 48, ale mám 26" kola.
Skládačka s 20" kolama a 3stupňovým Nexusem dosáhne stovku leda při pádu do Macochy...o moc víc než na 40 se to v tuzemských podmínkách reálně rozjet nedá...v Alpách možná...
Obávám se, že ani to. Zkoušel jsem to na dost kvalitní silnici. Bohužel opravdu neviditelné nerovnosti, kterým se úplně vyhnout prostě nejde. Samotné kolo by možná zvládlo víc, ale pak by už jízda byla opravdu extrémně nebezpečná s tím, že by jezdec byl rád, pokud by vyváznul živý. Už při těch 41.5 to jsem to držel spíš silou vůle. Běžné kolo je za takové rychlosti daleko stabilnější.
Jindřichu, Jindřichu, už se zase naparuješ?
Jel´s na ´Palmičově´ kole, že víš, jak se chová? Nebo jsi zkonzumoval Šalamounovo (však víš co ...)
Ale prd, píše "skládačka", já mám skládačku Pepíka.
Nenaparuji se, vím, že na kole, na kterém jezdím maximálně 50, jiný klidně dá 70.
Blok je v hlavě.
Pochopitelné jde taky o to, na jakém povrchu se jede, a velikost kol hraje roli. Mě pomohlo, že jsem utáhnul šroub podle rady kolegy MiBo, a skládačka se přestala vlnit.
Věta "skládačka nejede....atd" je nesmysl.
Správně by měl napsat "já na své skládčce....".
Není skládačka jako skládačka a není cyklista jako cyklista.
Já bych nenapsal, že můj Pepík nejede víc jak 50, vím. Že spousta lidí by naněm dokázaka jet rychleji, já ne.
Tak skládačka nejede víc, než její jezdec. Těch 41.5 je už ale opravdu na hranici bezpečnosti jízdy. Možná na čistě rovném úseku lze dosáhnout o něco málo víc, ale tady už začíná problém s malými nerovnostmi, které nejsou vidět. A jakmile kolo ovlivňuje něco takovéhleho, tak je to maximálka kola. Jiný by si možná toufl víc, ale jeho jízda by věru neskončila nijak šťastně.
Neblbni! I když pojedeš jen 20 km/h je to pořád 4x rychleji, než kdybys šel ´zu fuss´
Hnát se čtyřicítkou? Proč, co ti uteče?
Není to maximálka kola ale tvoje.
Nepleť pojmy
Kolega MiBo na 20 palcích jede 60, já 60 nejel snad ani na 28 palcích.
Jde taky o zkušenost. Ty máš skládačku pár dní, tak nemůžeš mít takovou jistotu, nevěříš sobě ani kolu, jako budeš mít, až na tom ujedeš pár tisíc kiláků.
"Hranice bezpečnosti" není žádná fixní veličina, ale tvoje, ryze subjektivní hranice, za kterou ty už se necítíš komfortně. Bude se posouvat nahoru a pak zase dolů.¨
Já si zdaleka dnes nedovolím na kole to, co jsem si troufal bez problému před 40 lety. Párkrát si natlučeš a přehodnotíš svůj postoj, nebo taky ne, znám kluky v mém věku, kteří v pohodě rajtují v terénech, kde já bych se bál snad i pešky.
Tak doby, kdy jsem si na skládačku zvykal jsou už pryč. Snad jediný, co mi dělá problémy je někde to kolo složit a umístit. Jinak to kolo už zas tak nešetřím. Takže už jsem docela schopen vnímat rozdíly.
Na mojí skládačce se člověk pohybuje daleko líp v místech, kde je vysoká koncentrace lidí než na normálním kole díky tomu, že se snadno dá rychlost regulovat na rychlost chůze. Při vysokých rychlostech ale opravdu cítím, že je to dost nestabilní. Říkám, možná se z toho ještě dá vytáhnout víc, ale už je to hazard.
Hazard je někdy sejít schody :-)
Já si pořídil "velkou" skládačku, na tom nepoznám rozdí, prostě kolo.
Výhoda je, že to může všude se mnou, strčím to do kufru a frčím.
V cizím městě to dává křídla, než bych to všechno obešel, takhle vytáhnu Pepika, nasadím sedlo, vyměním si botky a jede se.
Nechápu, jak jsem mohl tak dlouho bez Pepíka žít...
Tohle rozhodně nevypadá nijak skladně. I s tím svým mám občas trochu problém to nějak vhodně uložit, i když řidiči autobusů a tramvají proti ní nic nemají. S tímhle si nějak nedovedu představit, že bych to používal jen jako prostředek pro rychlý přesun v kombinaci s tramvají či busem. To už je skoro lepší normální kolo.
Já potřebuju aby se mi to bez problému vešlo do auta, a pak jsem to mohl mít jako zavazadlo v dálkovém buse nebo ve vlaku, a aby se na tom dalo cestovat jako na normálním kole. Složí se to tak do balíku 95x100x30, a váží to šacuju tak 17 kilo.
Zdá se, že jsem to vychytal,už se mnou putuje....
Tohle jsou Helsinki, centrum, dneska odpoledne :-)
(z Pepíka)
https://youtu.be/LTPA4wXrQCY
Ech, 17 se vším, nebo samo kolo? Osobně mi to na skládačku přijde dost velké, ale fotky mohou klamat.
To moje se paradoxně daleko lépe složí do busů než do auta. Možná, že i v dálkovém buse bych to dal pod nebo nad sedadla, I když to by chtělo vymyslet zajištění. Přece jen, jistota je jistota. Ale beztak radši cestuju vlakem.
Sakumprásk, bez brašen.
Do busu musíš do zavazadlového prostoru, ale splníš limit pro velikost zavazadla, stejně tak ve vlaku, asi s poplatkem, ale to nehraje roli, důležité je, že můžu do každého TGV.
Městské kolo, na popojíždění to není, spíše expediční, s kterým nemáš problém se nacpat do dopravního prostředku.
Myslím si, že je těžší než bežné 26 kola, protože to všechno nesa ta jedna rámová trubka.
Jinak fakt je to zázrak, zaparkuješ auto někde na předměstí nebo v hotelu, vytáhneš Pepíka, a nepotřebuješ MHD nebo hledat parkování, a v těch opravdu centrech jsi i nejrychlejší. Pěšky jsou 4 kiláky daleko, na Pepíkovi chvilka.
Limitní velikost zavazadla (složeného kola), za kterou se ještě neplatí, je v různých zemích různá. Kolo, které má největší dva rozměry 60x60 (Bromík) je zdarma snad všude. U ostatních kol záleží na zemi a dopravci.
Zdarma není pro mě prioritou, prioritou je, vezmou-li mě vůbec.
Na Bromíkovi by se 120 s brašnama pár dní po sobě jelo dost naprd, soudím.
Jiný typ skládačky, jiné určení a užití.
http://pathlesspedaled.com Napříč Amerikou, napříč Novým Zélandem...
Jo, jsou lidi co objíždějí svět na velocipédu, koloběžce, v trabantu a někteří jdou pěšky.
Ale z mnoha důvodů cykloturisté skládačky s malinkejma kolečkama neupřednostňují, některé z nich tu už zazněly.
Já vím, je to o frekvenci ježdění MHD, vlakem nebo autobusem. Ty kolo používáš jako turista, proto správně preferuješ jízdní vlastnosti. Kdo dělá často kombinované jízdy (denní dojíždění do práce, objíždění úřadů atp.), preferuje menší rozměr s jistotou nulového jízdného nebo alespoň s nadějí, že to většinou zdarma bude.
Ta velikost rozloženého kola trochu klame. Na skládačkách se honí centimetry, proto převládají malé skládačky (16"-20").
Teď už je delší dobu hitem rozměr 24", protože se zjistilo, že větší kola mají výrazný vliv na komfort jízdy (hlavně zakopávání a námi oběma zmiňované rozkmitání při rychlé jízdě na malých nerovnostech), přitom ale výsledný balíček naroste o cca 10-15 cm, což není tolik. Navíc lze používat standardní příslušenství a komponenty (například nosiče, přehazovačky...).
Pokud musíš honit striktní limity, potřebuješ malou skládačku. Pokud máš limity volnější (skládáš do vlastního auta nebo do zavazadlového prostoru autobusu), vyplatí se alespoň 24", když už ne těch 26".
Je otázka, jak půjde vývoj dál, protože od 24" k 26" už je jenom kousek. Nemám informace, jak se daří prodávat 24" skládačky, ale v provozu je zatím moc nevídám.
Tak ten 24" bude spíš výstřelek. Myslím, že v reálu buď bude klasické kolo, nebo skládačka typu Brompton.
Než mít skládací krávu skoro stejně velkou jako normální kolo, to už je lepší mít normální kolo.
S "normálním" kolem narazíš na limity přepravy.
Rozmontovat a smontovat, zvláště když vozíš nosiče a blatníky dá dost práce a zabere dost času.
S nesloženým kolem tě spousta spojů nevezme.
Ladil jsem Pepíka na míru Francii, ty vzdálenosti jsou tam velké, a je rozdíl, jestli se budeš drkocat dva dny lokálkama, nebo proletíš zemi v TGV.
Není to žádná "kráva", prostě velké kolo, které můžeš složit a přepravit.
On ten rozdíl opravdu činí 10-15 cm, což není tolik. Na 24" a větším kole už bez problémů použiješ standardní nosič a standardní přehazovačku a další věci. To je velká výhoda, pokud jedeš víc km. Můžeš pak například použít standardní brašny (včetně bočních).
Pokud Ti kolo svými parametry nevyhovuje, je snadné ho výměnou jednotlivých komponent upgradovat. To je na malé skládačce těžší.
Nakonec dokonalou ukázkou je upgrade Jindrova Pepíka. Malá skládačka od TERNu by měla podobné komponenty, ale jejich upgrade by zdaleka nebyl tak jednoduchý.
Dopředu bych proto větší skládačky nezatracoval. Kromě toho podmínky přepravy veřejnou dopravou se postupně zlepšují. Například viz ROPID zde:
http://www.ropid.cz/cykliste-v-pid-od-14.12...
Složené kolo do limitu je zdarma a přepravuje se i tam, kam nesmí kolo nesložené. Nadlimitní složené kolo překračující jen 1 rozměr je zdarma také. A pokud je větší ve více než 1 rozměru a cestující má tramvajenku, tak jedno takové zavazadlo veze také zdarma.
Já mám právě 24'' Tern na kombinaci kolo - vlak.
Zkušenosti
- super jízdní vlastnosti. Rozdíl oproti klasickému kolu je minimální.
- Rychlost - občas jezdím vlakem s kámošem, co má 20'' skládačku. Na biku je lepší než já, ale na skládačkách mu ujíždím z kopce i do kopce.
- Složený kolo vezmou zadarmo do všech příměstských vlaků co jezdím. I do autobusů, když není plno a usměju se.
- Ale je velký - reálně překračuje limity, na delší nošení to nění. V autě zabere půl kufru.
26" skládačka je geometrií v zásadě standardní kolo. Malé skládačky (kola velikosti 16-20") mají geometrii jinou, navíc malá kola neskutečně zakopávají. To je velký limit pro rychlost.
Já mám maximálku přes 60 km/h (na 20" skládačce), pochopitelně dolů s prudkého kopce a na novém asfaltu. V jednom místě byla malá propadlina, naprosto neviditelná a musím říct, že to kolo pěkně rozkmitalo do všech stran. Nečekal jsem to a bylo to hodně nepříjemné.
Ta malá kola opravdu do všeho zahučí a navíc kolo je kratší. Díky tomu nemůžeš dostatečně přenést váhu dozadu. Řidičsky jsou proto sjezdy ve větší rychlosti náročnější na techniku jízdy, ale hlavně na předvídavost (vyhledávání děr a nerovností).
Malá kola poznáš i na prasklinách v asfaltu. Už jsem tu jinde psal, že rozdíl v komfortu 20" skládačky a 28" crosse s obdobným obutím je velký, pokud jsou v asfaltu praskliny nebo vydrolené kusy. Ta o 8" větší kola hodně vyžehlí (nezapadnou tak hluboko do díry a o malé díře pak ani nevíš).
Velká výhoda je naopak slalom na kvalitním povrchu (třeba asfaltu). Tady je malá skládačka velmi obratná. Navíc je zpravidla dodávána s relativně hladkým obutím, takže lze v zatáčkách hodně klopit, protože pneumatika nemá žádné boční výstupky, které mohou v náklonu povolit. Kromě toho sedíš na stopce nad štanglí, takže když už to nedáš, snadno seskočíš.