reklama

rozdíl v v nabíjení Li-Ion a LiFePo4 - otázka pro znalce

Napětí při kterém se balancuje je pro
Li-Ion 4,2V na článek,
LiFePo4 3,6V na článek.
To je jasné.

Takže pro klasické 36V baterie to je pro
Li-ion (10 článků) 42V,
LiFePo4 (12 článků) 43,2V.
Taky jasné.

Ale jasné mi není proč pro Lion bude nabíječka mít přesně těch 42V a pro LiFePo4 má 43,8V, tedy o 0,6V více (0,05V více na každý článek). Jenže u Li-Ion to je přesně, tak čím to je? Já si myslím, že pro vybalancování stačí celkové napětí vyšší jen o chloupek proti napětí danému počtem článků a balančním napětím článku. Nevím proč by to nemělo platit jak pro Li-Ion, tak pro LiFePo4. Neví tedy někdo v čem je zakopán pes a nebo mi něco uniká? Díky.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 15.04.2015
Autor: Robikl

Re: rozdíl v v nabíjení Li-Ion a LiFePo4 - otázka pro znalce

     

Nevím jistě, ale naprázdno bude mít víc, protože po připojení k baterii musí překonat vnitřní odpor článků a případně i diodových polí v BMS, kde také padá napětí. Proto asi je napětí navýšeno o tyto ztráty, aby se na článku dosáhlo plného napětí, což je pro ukončovací fázi nabíjení třeba.

Možná...

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 16.04.2015
Autor: e-totem
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: rozdíl v v nabíjení Li-Ion a LiFePo4 - otázka pro znalce

     

Jenže nemá to jen naprázdno. Při nabíjení to vystoupá na 43,8V a pak s klesajícím proudem se tohle napětí drží. Ale i tak dík. Když ani ty nevíš, tak pak už nevím kdo. :)

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 16.04.2015
Autor: Robikl
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: rozdíl v v nabíjení Li-Ion a LiFePo4 - otázka pro znalce

     

Ja jsi myslim, ze pro LiFePO4 clanek plati 3.65V, a ne 3.6V. 12 clanku maji 43.8V. Ale je to skoro jedno. Pokud napeti po nabijeni je pod 3.9V, za par hodin klesne na 3.45-3.5V, a za par dni do 3.35-3.4V.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 17.04.2015
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: rozdíl v v nabíjení Li-Ion a LiFePo4 - otázka pro znalce

     

No právě, když se dívám na specifikaci BMS pro LiFePo4, tak je tam vesměs balanční napětí 3,6V.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 18.04.2015
Autor: Robikl
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: rozdíl v v nabíjení Li-Ion a LiFePo4 - otázka pro znalce

     

Ahoj.Nabíječku neřeš. Kdybys chtěl zjistit jak to je přesně tak bys musel baterii otevřít a měřit napětí přímo na článku.
Nabíječka by mohla mít i třeba 100 V a přesto by byla ok. Vždy je to sestava Nabíječka - balancér - články baterie.
Každý výrobce si toto vyprojektuje sám. Nekombinoval bych nabíječky pro Li - pol, Li - ion, Li - Fe apod. Vždy ke každé baterii to co doporučí výrobce. To nevylučuje možnost univerzální nabíječky.
Některé balancery si vstupní napětí a proud zcela zpracují samy a některé spolupracují s nabíječkou (takovou zrovna mám).
Přeji prima den.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 18.04.2015
Autor: primas
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: rozdíl v v nabíjení Li-Ion a LiFePo4 - otázka pro znalce

     

Musím ti kapku oponovat, tak třeba li-ion a lipol mají stejnou nabíječku.
Dále není to vždy sestava nabíječka-balancer-články baterie.
Měl jsem baterie z linergy (li-mn) a ty balancer neměly tak že to byla nabíječka co si to řídila nikoliv balancer.
V současné době používám lipolky rovněž bez balanceru a stejnou nabiječku jako na li-ionku.
Používám i novou samsung a ta už má i balancer, na ni používám nabíječku na lifepo4 s upraveným (nastevením trimru) koncovým napětím misto 43,8V na 42V.
Tedy nabíječky vždy dokáží bateri nabít aniž by k tomu potřebovaly balancer.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 18.04.2015
Autor: Bobbob
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: rozdíl v v nabíjení Li-Ion a LiFePo4 - otázka pro znalce

     

Tak baterie jsem měl otevřené mnohokrát, ať už ty koupené nebo ty které jsem si sestavoval. O BMS si troufám říct že i něco vím, takže musím reagovat na některé informace. Jednak je dobré si uvědomit, že balanční proudy jsou u běžných BMS většinou poměrně malé (stačí to, protože se články během cyklu rozejdou minimálně) a pokud to nabíječka žene na zbytečně vyšší napětí, tak to samozřejmě nestíhají a pro více rozhozenou baterku pak jde napětí na některých článcích zbytečně vysoko... Samozřejmě je tam ochrana pro LiFePo4 3,9V, která to odpojí, ale i tak je zbytečné takhle brutálně provádět nabíjení... Lépe je jít na napětí jen o chloupek vyšší než je balanční napětí článku krát počet buněk. Takže fakt to není jedno. BMS, které by bylo jedno jaké na ní dáš napětí neznám. Pokud ty jo, tak mi jí schválně ukaž.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 18.04.2015
Autor: Robikl
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: rozdíl v v nabíjení Li-Ion a LiFePo4 - otázka pro znalce

     

Ja bych jeste jednu vec rekl. Mam zkusenost v nabijeni LiFePO4 baterky (12 clanku) malym proudem 100mA s dohledem nad kazdym clankem. Jedna se o "balansovani", zacatek nabijeni byl 4A. Kazdy clanek se zastavil pri nabijeni na nejake hodnote. Jeden clanek na 3.55V, druhy - 3.75V, ostatni - 3.6-3.7V. Zadny ne byl nabit do 3.9V. Tak slo by nabit baterku bez BMS pomoci maleho proudu. Staci sledovat proud, ne napeti.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 21.04.2015
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: rozdíl v v nabíjení Li-Ion a LiFePo4 - otázka pro znalce

     

NA těchto napětích se ti to mohlo zastavit proto, že jsi to neměl moc rozhozené. Obávám se, že bez BMS i při malém proudu 100mA by pro rozhozenou baterku napětí klidně a pohodlně šlo u některého článku výše.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 21.04.2015
Autor: Robikl
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: rozdíl v v nabíjení Li-Ion a LiFePo4 - otázka pro znalce

     

Myslim ze 100 cyklu te baterky prosli, tak baterky uz rozhozeny:) Ja uz nekolik krat nabidl ruznym lidem udelat pokus nabijeni LiFePO4 proudem kolem 0.01C. Ja to udelal. Zjistil, ze napeti zastavi vedle 3.6-3.7V. Ale lidi tomu neveri:)

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 21.04.2015
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: rozdíl v v nabíjení Li-Ion a LiFePo4 - otázka pro znalce

     

Robikl:
Podle mě je to co popisuje rozhozené hodně. Rozdíl napětí článků po vybalancování by měl mít tak max 0,012V mezi nejslabším a nejsilnějším.

Battle: nerozumím jak jsi dokázal na začátku nabíjet 4A proudem, když tvrdíš že jsi nabíjel 100 mA na článek ?? To je 1,2 A, kam se ztratil ten zbytek, tj 2,8 A ??
CC/CV si najdi na google a nastuduj, než začneš lidem nafukovat hlavy. Kdo má pak léčit baterky po takhle odborných radách který tady lidi nasbíraj, co?

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 21.04.2015
Autor: e-totem
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: rozdíl v v nabíjení Li-Ion a LiFePo4 - otázka pro znalce

     

Zdravim E-totem.
Jeste jednou:) Od zacatku nabil baterku ~do 3.35V na clanek proudem 4A (CC), ktery postupne klesal do 0.3A (CV - 3.65V na clanek). A pak udelal zajimavy pro me pokus. Prodlouzil nabijeni proudem 100mA pomoci jiny nabijecky. Tak zadna baterka ne sla na 3.9V! To je ten vysledek o kterem mluvim.
O jakem zbytku 2.8A jde - nerozumim. Odkud je cislo 1.2A - taki. O jakem leceni baterky jde?

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 22.04.2015
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Cyklovyjížďky na e-kole

19.09.2024
Hledám prima parťáka - cyklistu s e-kolem ve věku cca 60 let na společné pohodové výlety do okolí Prahy i dále. Já…

Hledám: Nejen z mého kraje - parťačku nejen na kolo :-)

01.09.2024
Ahoj,rád bych vyrazil na projížďku s parťačkou. Sdílení zážitků je přece jen prima :-). Jezdím na kole bez motoru…

Hledám: Parťáka nejen na kolo

30.08.2024
Ahoj, já 180 cm, 52 let, mladistvého vzhledu i myšlení, hledá parťáka na kolo. Odpoledne, víkendy, okres Plzeň …
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

414 cyklistů (7 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 11. část

Kolečko se uzavírá Ještě v Kazachstánu jsme byli tak trochu celebrity. „Zdrastě, jak se máte? Viděl jsem vás…
Peggy | 24.09.2024

Dámská 2024 – jezero Milada, Děčínský Sněžník, Ploučnice, Husí cesta a z Roudnic

Začínáme další desítku naší tradiční Dámské, dlouho jsme nevěděly kam vlastně pojedeme a kdy pojedeme. Radka…
HMS | 18.09.2024

Slovinsko – Rakousko – relax v lázních Zreče 13.6. až 18.6. 2024

Letos opět s Mamutem, líbí se nám precizní připravenost tras i znalost místa, kde vedou trasy po cyklo i…
HMS | 18.09.2024