reklama

rozdíl v v nabíjení Li-Ion a LiFePo4 - otázka pro znalce

Napětí při kterém se balancuje je pro
Li-Ion 4,2V na článek,
LiFePo4 3,6V na článek.
To je jasné.

Takže pro klasické 36V baterie to je pro
Li-ion (10 článků) 42V,
LiFePo4 (12 článků) 43,2V.
Taky jasné.

Ale jasné mi není proč pro Lion bude nabíječka mít přesně těch 42V a pro LiFePo4 má 43,8V, tedy o 0,6V více (0,05V více na každý článek). Jenže u Li-Ion to je přesně, tak čím to je? Já si myslím, že pro vybalancování stačí celkové napětí vyšší jen o chloupek proti napětí danému počtem článků a balančním napětím článku. Nevím proč by to nemělo platit jak pro Li-Ion, tak pro LiFePo4. Neví tedy někdo v čem je zakopán pes a nebo mi něco uniká? Díky.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 15.04.2015
Autor: Robikl

Re: rozdíl v v nabíjení Li-Ion a LiFePo4 - otázka pro znalce

     

Nevím jistě, ale naprázdno bude mít víc, protože po připojení k baterii musí překonat vnitřní odpor článků a případně i diodových polí v BMS, kde také padá napětí. Proto asi je napětí navýšeno o tyto ztráty, aby se na článku dosáhlo plného napětí, což je pro ukončovací fázi nabíjení třeba.

Možná...

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 16.04.2015
Autor: e-totem
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: rozdíl v v nabíjení Li-Ion a LiFePo4 - otázka pro znalce

     

Jenže nemá to jen naprázdno. Při nabíjení to vystoupá na 43,8V a pak s klesajícím proudem se tohle napětí drží. Ale i tak dík. Když ani ty nevíš, tak pak už nevím kdo. :)

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 16.04.2015
Autor: Robikl
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: rozdíl v v nabíjení Li-Ion a LiFePo4 - otázka pro znalce

     

Ja jsi myslim, ze pro LiFePO4 clanek plati 3.65V, a ne 3.6V. 12 clanku maji 43.8V. Ale je to skoro jedno. Pokud napeti po nabijeni je pod 3.9V, za par hodin klesne na 3.45-3.5V, a za par dni do 3.35-3.4V.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 17.04.2015
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: rozdíl v v nabíjení Li-Ion a LiFePo4 - otázka pro znalce

     

No právě, když se dívám na specifikaci BMS pro LiFePo4, tak je tam vesměs balanční napětí 3,6V.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 18.04.2015
Autor: Robikl
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: rozdíl v v nabíjení Li-Ion a LiFePo4 - otázka pro znalce

     

Ahoj.Nabíječku neřeš. Kdybys chtěl zjistit jak to je přesně tak bys musel baterii otevřít a měřit napětí přímo na článku.
Nabíječka by mohla mít i třeba 100 V a přesto by byla ok. Vždy je to sestava Nabíječka - balancér - články baterie.
Každý výrobce si toto vyprojektuje sám. Nekombinoval bych nabíječky pro Li - pol, Li - ion, Li - Fe apod. Vždy ke každé baterii to co doporučí výrobce. To nevylučuje možnost univerzální nabíječky.
Některé balancery si vstupní napětí a proud zcela zpracují samy a některé spolupracují s nabíječkou (takovou zrovna mám).
Přeji prima den.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 18.04.2015
Autor: primas
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: rozdíl v v nabíjení Li-Ion a LiFePo4 - otázka pro znalce

     

Musím ti kapku oponovat, tak třeba li-ion a lipol mají stejnou nabíječku.
Dále není to vždy sestava nabíječka-balancer-články baterie.
Měl jsem baterie z linergy (li-mn) a ty balancer neměly tak že to byla nabíječka co si to řídila nikoliv balancer.
V současné době používám lipolky rovněž bez balanceru a stejnou nabiječku jako na li-ionku.
Používám i novou samsung a ta už má i balancer, na ni používám nabíječku na lifepo4 s upraveným (nastevením trimru) koncovým napětím misto 43,8V na 42V.
Tedy nabíječky vždy dokáží bateri nabít aniž by k tomu potřebovaly balancer.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 18.04.2015
Autor: Bobbob
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: rozdíl v v nabíjení Li-Ion a LiFePo4 - otázka pro znalce

     

Tak baterie jsem měl otevřené mnohokrát, ať už ty koupené nebo ty které jsem si sestavoval. O BMS si troufám říct že i něco vím, takže musím reagovat na některé informace. Jednak je dobré si uvědomit, že balanční proudy jsou u běžných BMS většinou poměrně malé (stačí to, protože se články během cyklu rozejdou minimálně) a pokud to nabíječka žene na zbytečně vyšší napětí, tak to samozřejmě nestíhají a pro více rozhozenou baterku pak jde napětí na některých článcích zbytečně vysoko... Samozřejmě je tam ochrana pro LiFePo4 3,9V, která to odpojí, ale i tak je zbytečné takhle brutálně provádět nabíjení... Lépe je jít na napětí jen o chloupek vyšší než je balanční napětí článku krát počet buněk. Takže fakt to není jedno. BMS, které by bylo jedno jaké na ní dáš napětí neznám. Pokud ty jo, tak mi jí schválně ukaž.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 18.04.2015
Autor: Robikl
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: rozdíl v v nabíjení Li-Ion a LiFePo4 - otázka pro znalce

     

Ja bych jeste jednu vec rekl. Mam zkusenost v nabijeni LiFePO4 baterky (12 clanku) malym proudem 100mA s dohledem nad kazdym clankem. Jedna se o "balansovani", zacatek nabijeni byl 4A. Kazdy clanek se zastavil pri nabijeni na nejake hodnote. Jeden clanek na 3.55V, druhy - 3.75V, ostatni - 3.6-3.7V. Zadny ne byl nabit do 3.9V. Tak slo by nabit baterku bez BMS pomoci maleho proudu. Staci sledovat proud, ne napeti.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 21.04.2015
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: rozdíl v v nabíjení Li-Ion a LiFePo4 - otázka pro znalce

     

NA těchto napětích se ti to mohlo zastavit proto, že jsi to neměl moc rozhozené. Obávám se, že bez BMS i při malém proudu 100mA by pro rozhozenou baterku napětí klidně a pohodlně šlo u některého článku výše.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 21.04.2015
Autor: Robikl
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: rozdíl v v nabíjení Li-Ion a LiFePo4 - otázka pro znalce

     

Myslim ze 100 cyklu te baterky prosli, tak baterky uz rozhozeny:) Ja uz nekolik krat nabidl ruznym lidem udelat pokus nabijeni LiFePO4 proudem kolem 0.01C. Ja to udelal. Zjistil, ze napeti zastavi vedle 3.6-3.7V. Ale lidi tomu neveri:)

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 21.04.2015
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: rozdíl v v nabíjení Li-Ion a LiFePo4 - otázka pro znalce

     

Robikl:
Podle mě je to co popisuje rozhozené hodně. Rozdíl napětí článků po vybalancování by měl mít tak max 0,012V mezi nejslabším a nejsilnějším.

Battle: nerozumím jak jsi dokázal na začátku nabíjet 4A proudem, když tvrdíš že jsi nabíjel 100 mA na článek ?? To je 1,2 A, kam se ztratil ten zbytek, tj 2,8 A ??
CC/CV si najdi na google a nastuduj, než začneš lidem nafukovat hlavy. Kdo má pak léčit baterky po takhle odborných radách který tady lidi nasbíraj, co?

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 21.04.2015
Autor: e-totem
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: rozdíl v v nabíjení Li-Ion a LiFePo4 - otázka pro znalce

     

Zdravim E-totem.
Jeste jednou:) Od zacatku nabil baterku ~do 3.35V na clanek proudem 4A (CC), ktery postupne klesal do 0.3A (CV - 3.65V na clanek). A pak udelal zajimavy pro me pokus. Prodlouzil nabijeni proudem 100mA pomoci jiny nabijecky. Tak zadna baterka ne sla na 3.9V! To je ten vysledek o kterem mluvim.
O jakem zbytku 2.8A jde - nerozumim. Odkud je cislo 1.2A - taki. O jakem leceni baterky jde?

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 22.04.2015
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: jednotlivce,páry,skupiny

dnes
Pro společné vyjížďky na kole,v zimním období pěšky po Česku i zahraničí. Nejlépe důchodci,kteří mají dost času -…

Hledám: Parťáky, parťačky, čím víc tím líp

10.01.2025
Pro výlety i cestování na kole i bez kola. Víc lidí = víc zábavy, nápadů, možností. Sólojízda je trochu nuda.…

Hledám: Horsky prusmyk lezení na kole v maroku, v Atlas

29.12.2024
Horsky prusmyk lezení na kole v maroku, v pohoří Atlas. hledáme partnera na kolo. jedeme 1500-1800 km autem.…

PR články:

Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

370 cyklistů (13 přihlášených)

Nekonečná bikepackingová dobrodružství: Objevování Velké Fatry

Po návratu z hudebního festivalu, kde jsme s manželem prožili bouři, jsme se vrátili k našim dětem, které…
Kristina | 13.01.2025

Napříč Českem aneb tak trochu jiná dovolená

V sobotu dopoledne přijíždíme s mou drahou ženou do Vyššího Brodu - do známého města na jižním okraji Šumavy.…
JohnyB | 27.12.2024

Pobaltí 2023 aneb 2090 kilometrů od Narvy na Kurskou kosu - 1. část

Úvod a vlastně rovnou i závěr :-) Takže tento rok (2023) to byly Litva, Lotyšsko a Estonsko. Já vím, žádná…
Peggy | 11.12.2024