reklama

přední hub motor a odpružená vidlice

Přední motor a odpružená vidlice... Je to dobrý nápad? Vím, že tak to má Bobbob. Já mám u prvního kola taky přední hub motor jenže v pevné ocelové vidlici! Říkal jsem si, že s ohledem na síly, co tam jsou tak to je v pořádku a trekingové kolo je přeci stejně na dobré cesty. Taky jsme si říkal, že jakákoli větší neodpružená hmota stejně nebude fungovat ideálně. To jasem celý já perfekcionista. Jenže to je teorie a praxe je taková, že na některých silnicích to člověka vydrncá dokonale. Co není na kole napevno, tak někdy i letí pryč. Paradoxně jsou někdy horší silnice než cyklostezka. Člověk se musí držet u kraje, dke je většinou nejvíce výmolů, ikdyž třeba opravovaných. :(
Takže otázka na zasvěcené zní, jestli má cenu uvažovat o výměně přední vidle za odpruženou a to speciálně u elektrokola s nábojovým předním motorem?
Mám obavu taky z únavy materiálu. U normálního kola to bere max moment od brzd a taky to bere vodorovně sílu od brždění či nárazu. Tady bude smysl momentu na ose po směru i proti směru, takže z hlediska únavy nepříjemné. Podobně pro síly.
Uvítám jakýkoli názor. :)

[ Zpět ]
Datum: 14.08.2012
Autor: Robikl

Re: přední hub motor a odpružená vidlice

     

Ja osobně tam mám nějakého "santoura" za 2500kč a už jsem s tím vymetl i pár děr bez následků. Můj názor je ten že pokud máš tlunič nárazu tak i méně trpí osa motoru jelikož nárazy nejsou "tvrdé". Spíše jsem většimou ohnul zadní netlumenou osu ale přední nikdy a to váha kola a mně je 150-170kg podle toho jak to naložím. Hovořím o klasické ose, ne rychloupínací tu jsem ještě neohnul. Asi by bylo i lepší zakurtovat obě strany záchtným ramenem toč. momentu. Ja to zatím mám jen jedním ale taky na tom nijak nedivočím.

[ Zpět ]
Datum: 14.08.2012
Autor: Bobbob
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: přední hub motor a odpružená vidlice

     

Řešil bych to jako Bobbob, ale raději připlatit za Suntour EPICON. Ceny jsou mezi 3500 - 5000 kč. Případná repase nebude taková rána jako u dražších vidlic. Například repase vidlice FOX je cca za 2000kč.

[ Zpět ]
Datum: 14.08.2012
Autor: maratonec
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: přední hub motor a odpružená vidlice

     

Mrknu na to. Jen je ještě jeden zádrhel a to, že je to starší kolo, takže vidlice je na závit. Prostě stará klasika s možností nastavení výšky řídítek. Ale jak jsme koukal, tak dneska skoro vše je pro ahead.

[ Zpět ]
Datum: 14.08.2012
Autor: Robikl
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: přední hub motor a odpružená vidlice

     

Hledej třeba: http://www.srsuntour-cycling.com/SID...+Fork/3197/NEX/SF12-NEX4100-V3+26%27.html
nevím ale co vlastně máš za rozměry,tahle je 26" V-brake , opsal jsem to z naší specifikace,máme ji na jednom modelu. V pravý roletě si najedeš na modely,je tam i 700c. V CZ by ti ji měl dodat nejlépe BP Lumen , ale je třeba ještě znát délku hlavové trubky a průměr

[ Zpět ]
Datum: 15.08.2012
Autor: e-totem
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: přední hub motor a odpružená vidlice

     

Nejde mi ten odkaz pořádně vložit, tak ještě jednou zkusím
www.srsuntour-cycling.com/SID=si744d0907a5d8f416daa750774e07a7/dstore/products/Suspension+Fork/3197/NEX/SF12-NEX4100-V3+26%27.html

[ Zpět ]
Datum: 15.08.2012
Autor: e-totem
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: přední hub motor a odpružená vidlice

     

Vyhozené peníze. To už je lepší klasická ocel.

[ Zpět ]
Datum: 15.08.2012
Autor: maratonec
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: přední hub motor a odpružená vidlice

     

Díry jsou zákeřné. Hlavně ty co jsou pod vodou po jarním tání. Proražená duše a deformovaný ráfek o tom ví svoje. :( Fakt je, že tohle by odpružení řešilo. Kolo ačkoli těžké díky motoru by přeci jen odskočilo a nebylo tlačeno na hranu díry vahou celého předku. A co změna geometrie? Není s odpruženou vidlicí předek už moc vysoko? To mi taky vrtá hlavou, jestli tím, že předek půjde výše nebude moc položená hlavová trubka a nezmění se chování kola.

[ Zpět ]
Datum: 14.08.2012
Autor: Robikl
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: přední hub motor a odpružená vidlice

     

Jsou vidlice s různým zdvihem tak že si můžeš vybrat, ja jsem volil vysoký a nevidím v tom problém.

[ Zpět ]
Datum: 14.08.2012
Autor: Bobbob
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: přední hub motor a odpružená vidlice

     

Pokud jo, tak půjdu do menšího zdvihu, ať z toho neudělám čopra. Ha ha.

[ Zpět ]
Datum: 14.08.2012
Autor: Robikl
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: přední hub motor a odpružená vidlice

     

To bych nedělal, snížíš tím rozsah tlumení. Jdi do standardu - 100mm. Nějakou osvědčenou vidlici, kterou nebude problém opravit.

[ Zpět ]
Datum: 14.08.2012
Autor: sparlinek
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: přední hub motor a odpružená vidlice

     

JJ, s tím naprosto souhlasím.

[ Zpět ]
Datum: 14.08.2012
Autor: Bobbob
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: přední hub motor a odpružená vidlice

     

Aha. jenže to by znamenalo mít předek o 100mm výše a taky o něco více položenou trubku řízení. Ale nezmění se nějak vlastnosti kola?

[ Zpět ]
Datum: 14.08.2012
Autor: Robikl
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: přední hub motor a odpružená vidlice

     

V tom problém není. Vzpřímenější posed o reálných cca 8cm bude spíše pohodnělší.
Zvýšený odpor vzduchu při rychlostech ekol je zanedbatelný.

[ Zpět ]
Datum: 14.08.2012
Autor: sparlinek
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: přední hub motor a odpružená vidlice

     

Vzpřímenější posed nevadí. Ale když se více položí hlavová trubka, tak asi to má nějaký vliv na stopu? Tak to jsem myslel tou změnou geometrie.

[ Zpět ]
Datum: 14.08.2012
Autor: Robikl
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: přední hub motor a odpružená vidlice

     

Já mám vidlici se 100mm zdvihem (Raidon) na rámu, který byl pravděpodobně vyráběn v době pevných a max. 60mm vidlic (ocel, jen V návarky, vypadá jako menší opuchlý Favorit;-).

Reálně se předek nezvedne o celých 100mm kvůli sagu (zanoření vidlice, když si na kolo sedne jezdec), a také kvůli tomu, že výrobce s tím již počítá a při konstrukci vidlice neplýtvá s výškou (vypuštěná vidlice má spodní misku hlavového složení asi o 10-20mm níže než pevná vidlice). Takže předek se zvedne, ale jen o málo.

Není to nic hroznýho, i když je to při jízdě poznat. Při rychlejší jízdě a ostřejším brzdění (což na elektrokole hrozí) položenější vidlici naopak oceníš.

[ Zpět ]
Datum: 15.08.2012
Autor: Joe-CUBE
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: přední hub motor a odpružená vidlice

     

Obecne bude kolo, kdyz se zvysenim predku "zakloni", asi o neco min citlive na rizeni, trochu min tocive. Da se to ale rict i tak, ze bude lip drzet rovnou stopu. :) Prijde na to, jak se to vezme, a co se komu zrovna vic hodi. U elektrokola, kde jde myslim spis o pohodovou jizdu nez nejake zurive klickovani mezi sutry a koreny, se to da asi klidne brat z toho druheho pohledu.

[ Zpět ]
Datum: 15.08.2012
Autor: Andrej
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: přední hub motor a odpružená vidlice

     

Ahoj,není problém, akorát se vyhni těm úplně levným, my používáme suntour a v pohodě. Máme je na několika modelech. Dokonce se méně přenáší hluk motoru do rámu,takže kolo je ještě tišší.

[ Zpět ]
Datum: 15.08.2012
Autor: e-totem
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: přední hub motor a odpružená vidlice

     

No přemýšlím. Něco jiného je asi lehký převodový motor s výkonem 250W a tahle ta 500W bestie 6,2kg těžká. Ale asi mi nic jiného stejně nezbude, když chci komfort.

[ Zpět ]
Datum: 16.08.2012
Autor: Robikl
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: přední hub motor a odpružená vidlice

     

No, to asi jo... tenhle výkon je podle mě lepší vzadu. Teda podle mě je každej lepší vzadu.Je to komfortnější na jízdu,bezpečnější při poruše a na kluzkém povrchu a většinou vyjde podstatně kratší kabel

[ Zpět ]
Datum: 17.08.2012
Autor: e-totem
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: přední hub motor a odpružená vidlice

     

Já vím a souhlasím, že výkon nad 250W fakt raději dozadu. U dvou další elektrokol to tak mám. Ale tohle byla moje první stavba a hlavně vzadu mám planetovou převodovku, takže to byl ten rozhodující důvod. Nyní tam je příkon 12 a 36V, reálný výkon možná 350W a určitě dostatečný krouťák. Takže do toho nepouštím ani polovičku co u druhého kola a stačí to. Neříkám, že to je do hor, ale 12% kopec s příšlapem dám. Stačí přidat svých 250W a mám 600W celkově. Výhoda elektrokola je, že člověk není po prvních dvou delších kopcích hotovej a tak nějak má sílu i do dalších.

[ Zpět ]
Datum: 17.08.2012
Autor: Robikl
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: přední hub motor a odpružená vidlice

     

Silný motor,pokud nemáš vážný důvod do předních vidlic nedávej nikdy.

Úvaha o únavě je na místě, nejde o vysokocyklovou únavu ale nízkocyklovou, kterou nazýváme křehký lom. Většinou způsobené defektem materialu. Nevím jestli konstruktéři kontrolují vidlice ultrazvukem nebo roentgenem, viděl jsem v e-pohonu vytržené uchycení - urvala se část té packy s u žlábkem kam se zasouvá osa kola. Jasný kaz materiálu.

Když upadne přední kolo jsou následky horší.než u zadního.
Prostě nebszpečné řešení.

[ Zpět ]
Datum: 18.08.2012
Autor: Jindra8526
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: přední hub motor a odpružená vidlice

     

Pokus si dáš kvalitní vidlici a nebudeš na tom divočit (myslím akcelerovat) tak se není čeho bát.
Samozřejmostí jsou dvě ramena točáku. Zatím jsem za 40 let co jezdím na kole zlomil zadní vidlu ale předni nikdy. Ja vím stát se to může a pak děj se vůle boží. Ovšem to se může ulomit aníž by v té vidlici byl motor. Taky jsem viděl pár ulomených uchycení osy na vidlici a nebyl to motor který by to urval, byl to jen divoký sjezd nezi šutrama. Ovšem z hlediska pocitu falešného bezpečí je to lepší dát do zadní vidle.

[ Zpět ]
Datum: 18.08.2012
Autor: Bobbob
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: přední hub motor a odpružená vidlice

     

Takže když to vezmu zhlediska únavy, tak hliník je na tom jak známo hůře než ocel. Dá se tedy říct, že ocelová ač pevná vidlice je z hlediska únavy lepší než odpružená hliníková vidlice?

[ Zpět ]
Datum: 18.08.2012
Autor: Robikl
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: přední hub motor a odpružená vidlice

     

Jinak u kola číslo jedna mám vzadu planetovku, takže to je ten důvod.

[ Zpět ]
Datum: 18.08.2012
Autor: Robikl
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: přední hub motor a odpružená vidlice

     

Dural má horší vrubovou houževnatost, to znamená mj. že se trhlina třeba velmi rychle šíří . Ocel je v tomto lepší, při pravidelné kontrole je jistý že trhlinu zjistíš dřív než si nameleš (laicky řečeno)

[ Zpět ]
Datum: 18.08.2012
Autor: e-totem
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: přední hub motor a odpružená vidlice

     

Jsem ocelovej mostař, takže o ostatních materiálech vím prd. Ale to co říká kolega e-totem zní logicky.

Bob má pravdu, není se čeho bát když můžeš spolehnout na součástky, ale já, Bob to ví, musím mít vše double sichr

[ Zpět ]
Datum: 19.08.2012
Autor: Jindra8526
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: přední hub motor a odpružená vidlice

     

Ve výrobě se vidlice určitě netestují jednotlivě, stanoví se technologický postup a na vzorku vidlic vyrobených podle něho se udělá cyklický a deformační test na stolici. Pak už jen vizuální kontrola před lakem.
Problém je, že běžné vidlice nejsou stavěné pro motory a s namáháním od motoru se původně nepočítalo. Ani u vidlic pro diskové brzdy , motor působí opačným směrem, ale při použití záchytu reagce pro silné motory bych řekl že je to v pohodě. U pevné vidlice motor násobí namáhání spodní části a koncovek ohybem. Ale v praxi jsem zatím neslyšel o vážnějším problému , jen několik roztržených koncovek při nedostatečném dotažení kola a protočení osy. Postižení vždy bezpečně zastavili, protože se jim najednou přibrzdila přední V brzda. Tady bych dodal, že nedostatečná pevnost vidlice má za následek spíš deformaci osy motoru, což hlavně u převodových motorů je vážný problém. Je třeba brát v úvahu že osa bývá u některách typů motorů dutá.

[ Zpět ]
Datum: 19.08.2012
Autor: e-totem
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: přední hub motor a odpružená vidlice

     

To jsem si myslel. Pak ovšem nemůžeme vyloučit nahodilou nehomogenitu a vrub.

Z hlediska únavy bych jako problém viděl.spíš střídání směru napětí při rozjíždění a brždění (rozkmit).

[ Zpět ]
Datum: 20.08.2012
Autor: Jindra8526
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Cyklovyjížďky na e-kole

19.09.2024
Hledám prima parťáka - cyklistu s e-kolem ve věku cca 60 let na společné pohodové výlety do okolí Prahy i dále. Já…

Hledám: Nejen z mého kraje - parťačku nejen na kolo :-)

01.09.2024
Ahoj,rád bych vyrazil na projížďku s parťačkou. Sdílení zážitků je přece jen prima :-). Jezdím na kole bez motoru…

Hledám: Parťáka nejen na kolo

30.08.2024
Ahoj, já 180 cm, 52 let, mladistvého vzhledu i myšlení, hledá parťáka na kolo. Odpoledne, víkendy, okres Plzeň …
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

383 cyklistů (7 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 11. část

Kolečko se uzavírá Ještě v Kazachstánu jsme byli tak trochu celebrity. „Zdrastě, jak se máte? Viděl jsem vás…
Peggy | 24.09.2024

Dámská 2024 – jezero Milada, Děčínský Sněžník, Ploučnice, Husí cesta a z Roudnic

Začínáme další desítku naší tradiční Dámské, dlouho jsme nevěděly kam vlastně pojedeme a kdy pojedeme. Radka…
HMS | 18.09.2024

Slovinsko – Rakousko – relax v lázních Zreče 13.6. až 18.6. 2024

Letos opět s Mamutem, líbí se nám precizní připravenost tras i znalost místa, kde vedou trasy po cyklo i…
HMS | 18.09.2024