reklama

Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kola

Zlomení drátu ve výpletu kola na cestě nepříjemně překvapí, při drsnějším zacházení v terénu se může poškodit i ráfek. Kdy ráfek končí svoji životnost a jak vyměnit prasklý drát ve výpletu? Jak poznat, že opotřebení od používání ráfkových brzd je kritické, poradí další díl Bike školy.

Datum: 15.04.2012
Autor: Redakce

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

Jojo, i toto jsem potřeboval vědět. Moc dík za tento počin (seriál), moc dobrej nápad a bezvadně popsané i pro takové umělce, jako jsem já. Ještě jednou dík.

[ Zpět ]
Datum: 15.04.2012
Autor: Pepíček
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

Tak bacha ať si výplet ještě víc nerozšteluješ, já teda mám niple s pravým závitem, nebo mám hodinky od Krampola.

[ Zpět ]
Datum: 15.04.2012
Autor: HonzaK
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

A navíc, kam je doleva, když mám nipl zrovna nahoře a kam, když je zrovna dole u země... :-)

[ Zpět ]
Datum: 15.04.2012
Autor: ronda
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

Je tam pravý závit, takže ten, kdo je aspoň trochu technicky zdatný, ví, že směrem zvnějšku (třeba šroubovákem) je utahování ve směru ručiček, ale při utahování zevnitř (na obrázku) je utahování proti ráfku proti směru ručiček, ať je nipl nahoře či dole. Už jsem potkal i dost žen, které to chápou.

[ Zpět ]
Datum: 16.04.2012
Autor: Pepíček
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

Já mám už 32 let digitálky :-)
Normálně ti rozmontuku a smontuju na co ukážeš, ale třeba když vlezu pod auto a mám něco povolit nad hlavou, nebo navíc ještě šikmo stočenýho, tak si už musím krapet víc představovat, kam budu točit.
A s tím kolem je to podobný - hned si uvědomit kam točit, když je nipl dole, nebo pod bradou...

A takovýhle zmatek mi nakonec naprosto pozitivně usnadnil rozhodování o novém kole, když mi v kopci prasknul drát a já ho právě s niplem nahoře vyšroubovával tak dlouho, až jsem lepil... :-)

[ Zpět ]
Datum: 16.04.2012
Autor: ronda
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

Na směr utahování existuje jednoduchá a univerzálně fungující (narozdíl od hodinek) pomůcka: Vezmi svojí pravou ruku, prsty stoč kolem šroubu nebo matičky (to je jedno) tak, aby konce prstů ukazovaly směr otáčení. Zvednutý palec ti v tuhle chvíli ukazuje, kam se bude zvolený otáčející se díl pohybovat.
Funguje to na libovolné straně ráfku, pod autem, kdekoliv. :) Pokud narazíš na levý závit, použiješ (překvapivě :) levou ruku místo pravé. Jinak je postup stejný.

[ Zpět ]
Datum: 17.04.2012
Autor: Marble
Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

Tak tuhle pomůcku slyším poprvé. BOD+

Mě tedy nedělá problém si to představit, stovky hodin strávených v dětství se stavebnicí Merkur se prostě musí projevit. To moje děti vyrostlé na Legu to mají horší. :))

[ Zpět ]
Datum: 17.04.2012
Autor: petrp
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

A nějaká rada pro ty, co si pletou ruce?!?

[ Zpět ]
Datum: 17.04.2012
Autor: radka
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

Vezmi si šroubek s matičkou, uchop do náhodně vybrané ruky, zatoč podle prstů a pokud se bude pohybovat podle palce, je to pravá ruka ... :)

[ Zpět ]
Datum: 17.04.2012
Autor: Marble
Hodnocení: +7 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

Ještě že tady nefunguje videodiskuze. Májem jsem si teď ukroutila oba palce :o)))

Díky, odteď bez matičky a šrubku nevyjíždím :o)))
Jen nevím, nevím, z toho točení amtkou se mi chce blinkat...

Nápisy se neosvědčily, jsem schopná ukázat i s popsanou levou rukou, že se má jejím směrem doprava...

[ Zpět ]
Datum: 17.04.2012
Autor: radka
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

Alternativní postupy: http://xkcd.com/199/ (směr otáčení je od prvního vektoru k druhému)

[ Zpět ]
Datum: 17.04.2012
Autor: Marble
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

Napiš si na ně fixou "LEVÄ" a PRAVÁ". Nebo si to radši nech napsat od někoho, kdo si to neplete :-)

[ Zpět ]
Datum: 17.04.2012
Autor: ronda
Hodnocení: +5 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

Seno,sláma.

[ Zpět ]
Datum: 17.04.2012
Autor: zazvur
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

To se taky motá :o)))

Já si nepletu jediné - "ke mě" a "k tobě", ale s tím mají zase problém ostatní, protože nejsou schopni s eorientovat v tom, kdy je co "ke mě" a kdy "k tobě" :o)))
V autě to ale funguje celkem bez komplikací :o)))

[ Zpět ]
Datum: 17.04.2012
Autor: radka
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

To máš jako s Cimrmanem, když učil žáčky telefonovat. Základní věc je, že se do aparátu nehlásíme "Haló, tady já", protože nejsem pro volaného tady, ale tam !

[ Zpět ]
Datum: 17.04.2012
Autor: ronda
Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

Bod :-D

[ Zpět ]
Datum: 17.04.2012
Autor: zazvur
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

Tssss. Když předpažíš, hřbety rukou nahoru, tak ta, na které máš palec vlevo, je pravá ;-)
Kapišto ? :-)

[ Zpět ]
Datum: 18.04.2012
Autor: Jarda
Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

Tak z tohohle se mi chce blinkat jen když to čtu.
Radši to ani zkoušet nebudu, protože tu není nikdo, kdo by mi ty ruce pak rozmotal :o)))

[ Zpět ]
Datum: 18.04.2012
Autor: radka
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

Beznadějnej případ... :-)))

[ Zpět ]
Datum: 19.04.2012
Autor: Jarda
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

Docela dobrý, zkusím si to uložit do makovice a aplikovat. Já, když už se plazím pod autem (a kolikrát ani na tu matičku nevidím), tak si v momentě zmatku pomáhám tím, že ruku dám do normální polohy, "zatočím" si požadovaný směr a pak zkroucením ruky to "přenesu" na matičku. Takhle to vypadá jak postup pro retarda, ale je to rychlý a i v útlumu to funguje :-)

[ Zpět ]
Datum: 17.04.2012
Autor: ronda
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

No to je sice fajn, ale když já mám obě ruce levý.

[ Zpět ]
Datum: 17.04.2012
Autor: Papji
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

Naopak, to máš dobrý, aspoň se ti neplete pravá s levou :o)))

[ Zpět ]
Datum: 17.04.2012
Autor: radka
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

Já zas mám doma hodiny, které jdou opačně, takže nejen že si pletu pravou a levou, ale i řídit se "podle chodu hodinových ručiček" u mě může dopadnout všelijak :o)))

[ Zpět ]
Datum: 17.04.2012
Autor: radka
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

Ve druhém odstavci se píše: "Při měření hloubky probrždění je dobrou pomůckou např. platební karta nebo vizitka přiložená kolmo k brzdné ploše ráfku. Krásně vidíme, kolik materiálu již zmizelo. Máme-li pryč více než 1 až 1,5 mm, je na místě opatrnost, případně rovnou výměna."
Nepřipadá Vám půl druhého milimetru trochu dost? Myslím, že se nejčastěji uvádí mezní hodnota opotřebení asi 0,35 mm.

[ Zpět ]
Datum: 15.04.2012
Autor: PS
Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

Připadá. Viděl jsem bouchnout ráfek, bylo to na zadním kole a jelo se naštěstí pomalu. Milimetr to ani nebylo. U pracovního kola jsem přední ráfek preventivně vyhodil, když jsem naměřil přes 0,4 mm. Možná zbytečně, ale nechtělo se mi to ověřovat v praxi.

[ Zpět ]
Datum: 15.04.2012
Autor: Radek
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

Ta finta se stahovacími pásky jako "dorazy" pro centrování kola je dobrá, to jsem neznal.

[ Zpět ]
Datum: 16.04.2012
Autor: Jihra
Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

Ja jsem to taky neznal, ale proc nepouzit primo brzdu, kterou utahnu o neco vic nez obvykle? Samozrejme za predpokladu, ze se vraci vzdy do te stejne polohy - na mem byvalem kole jsem musel vzdycky po nechtenem rucnim posunuti brzdy parkrat zmacknout packu, aby se vratila do stredu. Ale vypletl a vycentroval jsem takto nekolikrat kolo bez vetsich problemu. Nekdy jsem jeste pouzil fix prilozeny k vidlici, ktery mi nakreslil presne misto, ktere mam na jedne strane utahovat a na druhe povolovat.

[ Zpět ]
Datum: 16.04.2012
Autor: Akito
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

Toto bych viděl hlavně u kotoučových brzd jako bernou minci. A také né vždy se ti vrátí ráfkové do středu ráfku.

[ Zpět ]
Datum: 16.04.2012
Autor: Ozzák
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

K centrování používám kousek drátu, který omotám kolem vidlice, a konec přihnu k ráfku.
Kdyby praskly dráty vzadu na straně kazety, vozím v sedlové trubce, kromě normálních drátů, pár upravených tak, že mají zabroušené patky ze stran a zespodu, aby šly prostrčit bez sundání kazety. Není to vůbec nouzové řešení na dojetí, drží docela dobře.

[ Zpět ]
Datum: 22.04.2012
Autor: henry
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

Ak tomu dobre rozumiem, mas upravene draty tak,z e na konci to ma ako keby hacik? A ten prestrcis nejako cez dieru v naboji?Dobry napad. Kolko taketo riesenie vydrzi? Neviem, ci by som takto vydrzal tyzden an cestach.

[ Zpět ]
Datum: 23.04.2012
Autor: Jaroslav
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

     

Ano, je to, fakticky vzato, háček, ale s prodlouženou spodní stranou. Mně dráty nepraskají, takže jsem to ještě nepoužil na cestách, doma jsem drát nasadil a napnul fest, nasadil do vidlice a skákal. Choval se jako ostatní.

[ Zpět ]
Datum: 23.04.2012
Autor: henry
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Cyklovyjížďky na e-kole

19.09.2024
Hledám prima parťáka - cyklistu s e-kolem ve věku cca 60 let na společné pohodové výlety do okolí Prahy i dále. Já…

Hledám: Nejen z mého kraje - parťačku nejen na kolo :-)

01.09.2024
Ahoj,rád bych vyrazil na projížďku s parťačkou. Sdílení zážitků je přece jen prima :-). Jezdím na kole bez motoru…

Hledám: Parťáka nejen na kolo

30.08.2024
Ahoj, já 180 cm, 52 let, mladistvého vzhledu i myšlení, hledá parťáka na kolo. Odpoledne, víkendy, okres Plzeň …
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

497 cyklistů (8 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 11. část

Kolečko se uzavírá Ještě v Kazachstánu jsme byli tak trochu celebrity. „Zdrastě, jak se máte? Viděl jsem vás…
Peggy | 24.09.2024

Dámská 2024 – jezero Milada, Děčínský Sněžník, Ploučnice, Husí cesta a z Roudnic

Začínáme další desítku naší tradiční Dámské, dlouho jsme nevěděly kam vlastně pojedeme a kdy pojedeme. Radka…
HMS | 18.09.2024

Slovinsko – Rakousko – relax v lázních Zreče 13.6. až 18.6. 2024

Letos opět s Mamutem, líbí se nám precizní připravenost tras i znalost místa, kde vedou trasy po cyklo i…
HMS | 18.09.2024