Nedávno jsem jel v Ostravě na kole a málem jsem se z toho smradu poblil. Od té doby jsem přemýšlel jak se dá chránit proti O(s)travě. Protože pan Madej (ODS) nevidí v ŽP na Ostravsku problém, rozhodl jsem se investovat do respirátoru SPIRO P2 s aktivním uhlím.
http://www.canis.cz/ochrana-dychacich-cest-2...
Ale nezdá se mi dost praktický. Uvažuji o polomasce 3M 7502 s kombinovaným filtrem ABEK1 nebo protiprachovým filtrem P2 s aktivním uhlím nebo minimálně o samostatném filtru P3. Nemáte někdo s tímto zkušenosti?
Je-li vyhlášen smogový poplach, nevyjíždím. Větry vanou od západu a Ostrava je od nás na východ, ale ´sichr je sichr´...
:-)
No jistě, úřady vám tam nařídí skoro úplný zákaz vycházení, a přesto se najdou cvoci, kteří ten humus chtějí inhalovat i při zvýšené fyzické zátěži :-)))
Až mi ty úřady zaplatí volno v den inverze, tak zůstanu doma. Prosím už tady takové poznámky nepište. Chápu, že někdo jezdí na kole jen když je 21 stupňů a polojasno. Já ale jezdím do práce na kole a bohužel je někdy i inverze. Takže hledám řešení. Děkuji za názory k maskám a respirátorům. PS: V zahraničí je běžné chránit se v době inverze i když nejedu na kole. V ČR to ještě běžné není a proto jsem otevřel tuto diskusi.
Zkus pohledat v historii.
Jirka tu někde psal svoje zkušenosti s podobnou maskou.
Tak jsem to našel.
Jirkovi zkušenosti:
http://www.nakole.cz/diskuse/11060-maska.html...
Díky, našel jsem toto http://www.respro.com/products/allergy-relief... v historii z března 2010.
Je to alternativa, ale nevím zda se prodává v ČR v cykloshopu by se na mě dívali asi dost divně:) Filtr stojí 14 liber což je asi 400. To je trochu více než u 3M. Podle toho obrázku, který byl pulikován má "respirátor" respro účinnost 1 proti prachu FFP 1 oproti SPIRO FFP2 + ACC (aktivní uhlí), což je lepší filtrace proti prachu + to uhlí. Ještě jsem ho nezkoušel. Ten zahraniční vypadá stylověji a asi se i dobře nosí, filtrace je horší a cena vyšší. Oproti 3M a SPIRO.
Myslim, ze krome miry filtrace bys taky mel posuzovat, jak obtizne se skrz filtr da dychat. Lepsi filtrace muze znamenat vetsi odpor, coz pri fyzicky aktivite bude dulezite.
Netusim ale, zda tohle nejak vyctes z parametru. Zkusenosti zadne nemam, u nas se nastesti zatim dychat da...
No to SPIRO mam koupené, stálo to 56 korun, teď čekám až to vyzkouším. Lepší se mi ale zdála nějaká maska, s tím "papírovým" respirátorem SPIRO bude asi problém dobře ho nasadit. Proto hledám alternativy dražsí a trvanlivjější. Jinak nový protiprachový filtr P1 do 3M stojí 72 Kč za pár, takže je to relativně pak levné oproti tomu RESPRO z británie.
No ta obtižnost dýchání by měla být dána, velikostí filtrační plochy, čím větší tím lepší, účinností, čím větší tím horší a tím jestli má výdechový ventilek, protože výdech jde pak bez odporu mimo filtr (oproti zmiňované šále) Podle zkušeností Jirky z března 2010 viz odkaz výše jde filtr P1 s výdechovým ventilkem úspěšně použít jak v zimě tak v létě. Navíc ty filtry by měli být designovány na to, že se s nimi pracuje takže při fyzické zátěži. Ale za osobní zkušenost i názory budu rád.
Chtěl jsem tím jen naznačit, že při těchto podmínkách je na pováženou na tom kole vůbec jet... Jsou i jiné možnosti dopravy po městě.
Když pojedeš někde na vzdálenost 1 km, tak nějaký filtr bude asi dobrý, ale co na větší vzdálenost a ve stoupání, dá se takový filtr vůbec udejchat ? Když si v zimně dám přes pusu šátek, tak z kopce výborný, problém ale už mám po rovině a do kopce to vůbec nejde, to už neudejchám.
No já jezdím pomalu. Do práce to mám +/- po rovině 10 km. Tj. nějakých 45 min v mém podání. Více se kochám a méně makám :) Na skládačce s Nexus 3 to ani nijak hrotit nejde, což mi vyhovuje. Právě nevím jak se bude ten respirátor chovat když navlhne. Ta polomaska, kterou jsem zkoušel v obchodě byla docela v pohodě. Navíc filtry jsou velké, částečně zakrytované a nebrání výhledu.
http://www.canis.cz/ochrana-dychacich-cest-2...
Design mi nevadí, na Ostravě alespoň upozorním na problém s čistotou ovzduší.
Obojí polomaska i respirátor mají výdechový ventilek shodně jako zahraniční alternativa, takže jsou určeny pro vyšší zátěž. To je asi rozdíl oproti šále. Jde i o to, že filtr P tedy prachový neodstraní oxidy síry, které jsou v Ostravě díky lagunám Ostramo nadlimitní také, mimo PM10. K tomu by měl sloužit filtr E1 případně filtr K proti čpavku z chemičky MCHZ.
To s tou vyšší zátěží moc nechápu... Protože přeci když se se zadýcháme, tak je důležité pořádně nadechovat a dostat do sebe co nejrychleji co nejvíce kyslíku. Výdechy jsou, opět jen podle mého názoru, už mnohem méně důležité. A asi také nejsou tak prudké jako nádechy.
Nebo jsem úplně mimo ? :-)
podle mne nejsi. A když si vzpomenu jak se běhalo s plnou polní, plnejma zásobníkama a s kosou když měl člověk na ksichtě plynovou masku, tak....
Tak to nešlo dokud jsme si nedal podd bradu krabičku od sirek, což nebylo vidět, ale udělalo to přístup vzduchu. Ovšem funkce plynová masky tím byla naprosto skrečována.-)
Ale ta Jirkova maska, kterou jsme na ksichtě měl kladla mnohem menší odpor. Fakt prudkej kopec nevím, ale minimálně rovinu bych tím dal asi bez problémů
No právě... Mně jde o ty ventilky, které mi zrovna u výdechu připadají úplně zbytečné :-) Když už se kvůli případně už moc hustému filtru neudusím při nádechu, tak nějaké vyfouknutí není nijak kritické...
Leda, že by tam ty ventilky byly proto aby ten filtr zbytečně nevlhnul... ?
No smyslem vetsiny masek a filtru je chranit tebe, nikoliv okoli, takze je proste zbytecne filtrovat vzduch, ktery vydechujes.
Urcite to prospeje i filtru, ale hlavne budes moct vydechnout rychleji a driv se zase zacit nadechovat.
Šlo mi o to, že když ten filtr navlhne, tak se taky v jednu chvíli může stát, že se přes něj už nenadechnu, protože se tou vlhkostí úplně "ucpe" ;-)
možná je to blbost ale trochu logiky by to mohlo mí :-)
je možné že ta filtrační hmota nebo co tam je, je udělaná na jednocestném principu, kuli lepší filtraci. Takže je možné přes ní se nadechnout, ale už nemá schopnost propustit vzduch zpět, a kuli tomu je potřeba ten zpětný ventil, jterý je také jednocestny, takže vadechneš ale nevnikne ti do masky, žádný vzduch z okolí.
Jistou logiku by to mělo ale asi by bylo lepší se podívat po internetu po nějakém povídáním o maskách všeobecně. Určitě tam najdeš i odpověd na tvou otázku B-)
No ja se s plynovou maskou setkal akorat na zakladce, kde nam merili ksichty a asi jsme s maskama zazili i nejaky pseudo cviceni.
Vzdycky to ale bylo bez filtru, pry jsou drahe a skola snad vubec zadne nemela.
To, ze to byla vlastne fraska a nesmysl, mi doslo o mnoho let pozdeji. :)
Díky za info, on v tom příspěvku taky psal, že se s tím dá jezdit. Nevíš jestli ji ještě používá nebo to hodil do koše?
pokud vím, tak pořád aktivně používá.
Napiš mu obálku. Má tady nick "Jirka"
No ja vam do toho nechci kecat, ale mel by snad platit zakon zachovani (pokud nemas v tele diru) a to co vdechnes musis driv nebo pozdeji zase vydechnout.
Nemuzes prece rict, ze vydechovani neni dulezite a tak budes se jenom nadechovat, skoncil bys jako balon... :)
Vyssi namaha podle me znamena, ze potrebujes za dany cas prohnat plicema vetsi objem vzduchu a komplikovat ti to bude pripadny odpor pri nadechu i pri vydechu. Vydechovy ventil ti usetri namahu aspon pri vydechovani, kdy uz je zbytecne vzduch filtrovat.
Klidně kecej, protože u tohohle se nějak vlastním rozumem nemůžu dobrat logiky :-)
Asi máš pravdu.
Jo přesně tak to má fungovat. Respirátory pro nižší fyzickou zátěž ten ventilek nemají a při výdechu musíš vzduch tlačit ven přes filtr. Samozřejmě, že ty filtry jsou dnes mnohem lehčí než ty které známe ze základní školy před revolucí.