Ahoj, napadlo mne udělat petici za legalizaci vozíků za jízdní kolo určených k přepravě dětí. Prosím o připomínkování textu a další lidi do petičního výboru napište mi na [email protected]. Chtěl bych to dodělat dneska. Bude uveřejněna na www.petice.net
Vážený pane ministře, Vážení poslanci a poslankyně, senátoři a senátorky parlamentu ČR,
Požadujeme legalizace vozíků za kolo určených k přepravě dětí, požadujeme ukončení stávajícího právního vakua.
V současné době jezdí v ČR vice než 12 tisíc vozíků a většina těchto vozíků je homologována v ostatních zemích EU. Podle prováděných testů jsou správně vybavené vozíky (osvětlení, vlaječka, odrazové materiály, bezpečnostní pásy, ochranný rám) bezpečnější a pohodlnější než cyklosedačky, které jsou u nás povoleny. Není proto důvod vozíky zakazovat, ale naopak jejich užívání vhodně začlenit do stávají legislativy.
Požadujeme urychlenou přípravu legislativy, k legalizaci vozíků za kolo určené k přepravě dětí. Doporučujeme přitom vycházet z legislativy německé, vzhledem k tomu, že nejvíce vozíků provozovaných v ČR pochází z Německé spolkové republiky. V Německu jsou povoleny vozíky o maximálních rozměrech 1 x 2 x 1,4 m (š x d x v). Limitovaná je také hmotnost - u vozíku bez brzdy na 40 kg, u vozíku s brzdou 80 kg. Ve vozíku mohou jet maximálně 2 děti. Cyklistický vozík s dětmi může vést pouze cyklista starší 16 let. Vozíky by měly být vybaveny odrazkami (v předu bílé barvy, vzadu červené barvy) bezpečnostními pásy a vlaječkou ve výšce 2 m z výrazného materiálu.
místo: V Liberci , datum 13.7.2011
Petiční výbor ve složení:
Jméno, příjmení, trvalé bydliště
Pavel Matějka
Zmocněnec petičního výboru pro styk s úřady:
Jméno, příjmení, trvalé bydliště, případně email
nestálo by za úvahu do toho zahrnout i další blbosti (řazení cyklistů do pruhů na víceproudých komunikacích)?
Myslim si, ze to neni dobry napad, tim by se vec komplikovala.
Taky bych to teď nekombinoval. Teď jde o to že výklad MD oficiálně znemoznuje používat mnoho rodinám vozík za kolo. Ale rád podepíšu další petice.
Zas je to docela dobrý způsob jak upozornit na nedotaženost silničního zákona vůči cyklistům. Že vozíky pro děti nejsou ojedinělý úlet.
Současně se tím rozšiřuje počet potenciálních signatářů, protože by se to týkalo všech cyklistů a ne jen majitelů vozíků pro děti (samozřejmě je možné se spoléhat na solidaritu, ale zas na druhou stranu proč bych měl být třeba já solidární, když "vozíčkáře" můj problém s pruhy víceméně nezajímá?)
Taky bych to nekombinoval - tohle je petice - né návrh zákona nebo jeho nějaký přílepek.
Podle mého názoru by naopak samostatná petice jiné na komplikace v životě cyklistů dala i signál, že je problémů víc a že by se to mělo řešit systémovějš.
Alespoň tak naivní jsem :-))
Tobě přijde systémové dělat extra petici na každé cyklisticky špatné ustatanovení? >8-O
Politici se budou zabývat jen tím co bude v petici, na zbytek se vykašlou, novináři to samé. Když bude více partikulárních skupin dělat samostatně různé petice, tak se akorát rozmělní, nikdo se v tom nevyzná a ztratíš sílu, kterou by jsi mohl čerpat ze synergické spolupráce většího množství lidí kteří se zapojí do propagace.
Pokud ale bude petice obsahovat větší výčet věcí, se kterými by cyklisté chtěli "hnout", pak to politici odloží rovněž a nebudou se tím zabývat.
V tomto případě je určitě lepší udělat více petic.
Ostatně, nikdo ti přece nebrání, aby jsi petici na výše uvedené rovněž napsal.
uvědom si, že když někam vyrazíš s peticí, tak se, ať chceš nebo nechceš, stáváš mluvčím cyklistů. A já bych byl vcelku rád aby někdo kdo mě reprezentuje cyklisty se snažil problémy řešit koncepčně a nikoliv ad-hoc podle toho co se zrovna píše v novinách. Protože potom vytváříš dojem, že cyklisté nejsou schopní řešit problémy s nadhledem a přehledem o problematice.
Houby mluvcim cyklistu, to je nesmysl! Petici muze podat kdokoli za co chce a mluvi jen za ty, co tu petici podepisou. Cykliste nejsou politicka strana ani zadny spolek, je to mnozina lidi, co maji spolecnou jedinou vec, a to, ze obcas pouziji kolo.
Když se novinář zeptá člena petičního výboru na "...", tak v tu chvíli je veřejností vnímán jako mluvčí dané skupiny lidí. Prostě to tak je.
A petice "bez xichtu" (a tlačenky v médiích) má mnohem menší dopad.
To mas pravdu, proto bych byl radeji kdyby se toho chytil nekdo povolanejsi. Nemel by to byt vyrobce a distributor ale ti co maji o problematice prehled jsou v ruznych odbornych skupinach a vytvareji tlak na MD jinak. Tlak beznych uzivatelu jim muze pomoci. Ale mozna se pletu. Kazdopadne budu rad kdyz se nejde nekdo jiny, ale to jsem cekal i 3 roky v Ostrave pri oragnizaci cyklojizd a nasel se az jsem se odstehoval.
Pokud se toho chytis budu jedine rad. Nejsem mluvci cyklistu a nechci ani byt.Nejradeji bych se jen podepsal a o vic se nestaral. Jsem jen rodic ktery vozi dite ve voziku, protoze veri ze je to lepsi nez na sedacce a vic mi to vyhovuje. Prijde mi ze kdyz to jde v okolnich statech proc musime byt vyjimka. Petice je reakce na vyklad zakona MD. Jeste pred mesicem jsem byl presvedcen ze je vse v poradku kdyz mam vozik do 80 cm.
Zbytečně by se to rozmělňovalo. Vždyť se to s přehledem koncepčně řeší v pracovní skupině na MD, tohle je zjevně nějaká "rána z boku", která prostě potřebuje zatlačit.
Zkus raději vymyslet, jaký trestný čin MD spáchalo tím, že řadu let ve věci nejednalo.
A proč do té petice nezahrnout "krátký, přehledný a úderný výběr jasného a nejhoršího" a nepodpořit tím aktivitu pracovní skupiny na MD?
Protože řešení problému rozhodně není "na týden".
Protože tohle celé jde zcela jasně mimo pracovní skupinu.
Hraboshi, v tom případě si uvědom, že když vyrazíš na cyklojízdu, tak se stáváš "reprezentačním vzorkem cyklistů" - a to také každému líbit nemusí...
V nejakych clancich k tematu voziku na dite byla zminka o pripravovane evropske norme na privesne voziky za kolo na dite. Stalo by za to zjistit, zda jiz existuje (nepamatuju si, v jak starych clancich to bylo), a jakou hodnotu sirky voziku obsahuje.
Jinak tady je asi carka navic a misto "urcene" ma byt "urcenych": "Požadujeme urychlenou přípravu legislativy, k legalizaci vozíků za kolo určené k přepravě dětí."
až bude zveřejněná, moc rád jí podepíšu
Rozhodně bych přidal informaci o chystané změně ve slovenské legislativě, která vozíky na přepravu dětí také povoluje...
Tam je myslim ale tech 80cm, kdyby se to prevzalo tak by meli smulu lidi s croozerama a tech je podle toho co vidim nejmin polovina.
To je ovšem jejich problém - omezení na 80 cm je v zákoně uvedeno zcela jasně.
Jasně - nejdřív to uděláme blbě a pak teprve dobře, tak to mysliš? Nebo donutíme všechny mít jedináčky?
Ne. Myslím to tak, že kupovat si vozík širší než zcela jasně zákonem požadovaných 80 cm je poněkud zpozdilý nápad.
My jsme vozík kupovali již v dubnu 2005 a ten první v Německu. Pravda je, že jsme vyhlášku nezkoumali, to jsem začala až po prvním problému jedné uživatelky v ČR (tuším 2009, bylo to také zde v diskusích), našla jsem německou úpravu, kde je povoleno oněch 100 cm a další. A nějak jsem doufala, že to časem bude přijato i u nás. Ani v nejhorším snu by mě nenapadlo, že po 3 letech klidu, začne hon na uživatele vozíků - nyní se to lavinovitě šíří z jednoho media na druhé a snad každá verze je ještě ostřejší, než původní reportáž.
Teď se bojím, že už vozík nebudu moci používat ani na zavazadla, jak jsme měli v plánu :-(
A mohu být ráda, že dvojčata z vozíku již vyrostla, protože život bez něj by byl mnohem komplikovanější...
Dvoumistne voziky (chariot, croozer jsou sirsi nez 80cm (83 resp 88 cm), zmena zakona by jen prospela. Doufam, ze se namcum podari legislativni upravy EU zmenit
Nevím jestli se to sluší, ale možná by stálo za to upozornit na skutečnost, že se zákazem dětských vozíků stává ČR nepřístupná pro cyklisty přijíždějících z okolních zemí, třeba po, s velkými investicemi budované, Labské cyklotrase.
Dobrá připomínka.
Přesně tak, již jsem našla několik odkazů na německých stránkách, kde je upozornění, že na Šumavě a v Jižních Čechách nejsou vozíky povoleny. Což musí pro návštevníky ze zahraničí být docela zábavné - právě tam se jich prohání nejvíc :-)) Zatím :-((
Možná bych ještě zmínila - ale třeba ne přímo v petici, případné důsledky. Tím, že MD nejdedná tolik let a lidé užívající vozíky doufali v to, že až začnou naši zákonodárci jednat, budou jednat po vzoru kolegů z CIVILIZOVANÝCH zemí, mnoho podnikatelů si zřídilo půjčovny, snad i uživatelé by se mohli spojit. Jak je to s náhradou škody? Třeba všichni zbohatneme jako p. Šťáva (Diag Human) ;-)
Zbohatnout můžou jedině ti, kteří mají zahraničního vlastníka - tam je šance na arbitráž (třeba TV Nova, Diag Human, čínští majitelé forovoltaických elektráren, ...)
Tak máme zase pech :-(.
Tahle celá kauze je podle mne na žalobu. Nevím jestli proti státu, proti MD nebo proti novinám. Být výrobcem, tak o tom vážně uvažuju.
Každopádně začínám nenávidět noviny. Z každé blbosti udělají mega bublinu a o důležitých věcech píšou jen velmi stručně nebo vůbec.
Já to vidím na ministerstvo, protože pokud jsou slova citovaná mluvčím MD opravdu výsledkem projednávání věci, pak je vidět, že tam snad nikdo není na svém místě. Celá EU podniká masivní kroky k rozšíření cyklistiky a sportu, podporuje se cestovní ruch atd., ale my si zase najdeme vlastní cestu :-(
Dosud se v právním vakuu vozíky mlčky tolerovaly, ale to, že se nyní mluví o zákazu a hledají se na všech místech argumenty pro zákaz pohybu na silnicích, je podle mě asi ojedinělé v celé EU.
Ať vybudují síť cyklostezek, jako má Německo, Rakousko a další země a nebudou muset řešit problémy s cyklisty na silnicích :-(
Je to obtížné. Nejsem právník, ale dneska jsem si pročítal skutkovou podstatu relevantních trestných činů a nic moc se na to nehodí.
Já vím, že tohle je nereálné :-(
Ale co apely na to, že celá EU rve peníze do podpory sportu, zdravého životního stylu, podpory turistického ruchu atd. a že my bychom se měli snažit si s nimi sladit podmínky tak, aby se nám uživatelé vozíků nemuseli vyhýbat?
Apely nestačí. jediné, co u nás platí, je zákonná povinnost sladit normy. (a v Praze ani to ne, ale to je jiná pohádka) :-/
Uvažoval jsem o tom, že dobrým spojencem v této věci by mohly být kraje, popř. centrály turistického ruchu v oblastech, kde je rozšířená cykloturistika (jižní Čechy, jižní Morava, etc.). Existují konkrétní organizace, na které se lze obrátit?
Pokusím se něco sepsat a poslat mailem. Určitě to budou všechny přeshraniční regiony, tam je nejvíce programů EU atd. A jak psal Petrp - budujeme stezky a dopadne to tak, že ČR cyklisté přejedou a kola a vozíky vybalí na hranicích :-(
Co ten Evropský parlament. Nemají tam naši zastupitelé lepší informace, než ti doma spící?
Budeme jezdit s vozíky jen za hranicemi, podobně jako si švec odbíhal zazpívat do země krále Miroslava :-)
Žasnu, jak jsou ty pohádky nadčasové...
Dost mě štve, že noviny papouškují výrok ministerstva dopravy, aniž by se zeptali jakéhokoli právníka, je-li výklad ministerstva správný.
Policie přece spadá pod jiné ministerstvo, takže IMHO není výklad MD až tak důležitý. Důležité je jestli budou policajti lidi chytat a pokutovat nebo ne.
Potíž s tím výkladem je, že je to fakt složitá věc, která s nejvyšší pravděpodobností umožňuje oba závěry. Já se už nějakou dobu snažím získat nezávislý právní rozbor, ale nemám na to peníze, tj. to nemůžu zadat zakázkově, a všichni právníci, kteří by to mohli udělat dobrovolně, od toho po zjištění komplikovanosti problému dali ruce pryč. :-(
Hele, pro mne to jasné jak facka... V zákoně nikde o tom není ani slovo, tak opravdu nechápu jak přišli k té konkrétní sumě 2500,- pokuty :-/
Také by mne docela zajímalo na jaký přestupek tohle chtějí naroubovat aby to zdůvodnění mělo hlavu a patu...
No, fakt bych byl rád, kdyby to bylo takhle jednoduché a mohl jsem touhle větou setřít na MD toho, kdo tuhle srandu odstartoval...
Pro tuhle chvíli je ale vážně potřeba ucelený výklad včetně citací zákona a patřičných právních principů, který od A až do Z prokáže, že se s vozíky na veřejné komunikace smí.
Vzhledem k tomu, že nám je celý život vtloukáno do hlavy, že "neznalost zákona neomlouvá", tak docela nepochopím proč to ti kreténi "zákonodárci" (jo, od nich to jsou fakt dárečky...) musí dělat tak složité, že se v tom zamotají nakonec i oni sami :-(
Aby dneska člověk pochopil nějaký paragraf, tak snad aby k tomu zaměstnal armádu právníků, protože se ani oni na 100% neshodnou. Za svoje peníze samozřejmě...
Proč mám takový neblahý pocit, že je to snad schválně ? :-/
Je-li lepší "jen" petice za vozíky či rozšířená, to se nedá říct předem, jelikož nikdo nezná dopad toho nebo onoho. Jestli je mezi námi někdo odpovědný a schopný záležitosti se ujmout a dotáhnout ji, rád se pod ni podepíšu. Určitě bude mít větší cenu než nějaké nárazové hromadné akce, kde se předvádějí sváteční cyklisté.
Nevím, školy nemám, ale nepřijde mi vůbec taktické žádat o legalizaci a mluvit o zákazu. Zákon situaci neřeší či řeší úplně blbě, proč tedy akceptovat postoj MD a tvářit se že jsou vozíky opravdu zakázané.
Řekl bych, že je zapotřebí spíš mluvit o pochybnostech, právní nejistotě atp.
Autorovi tleskám a zároveň se mu potutelně usmívám, zapoměl totiž na dvě základní pravidla české aktivistické scény, které nádherne ukazuje již krátká diskuse :D
Pravidlo první : (O lezení do zelí )
Uvědom si autore, že jsi se stal mluvčím nás všech, rozuměj těch kteří již léta bojují na straně barikády za nás všechny, sami chtěli názorně zabojovat za ty vozejky a ty jsi tak jako trochu podběhl a to se autore nezávislé neaktivistické petice nedělá !
Pravidlo druhé: (bez nás ? to tedy ne !)
Milý autore ty prostě musíš , jménem dobra,zaplevelit tvůj celkem jasný požadavek tak, aby se v tom nikdo nevyznal a všechny proudy ismů se v toma našly a tak byly uspokojeny ve svých oprávněných požadavcích.
:D
JSI POVRCHNÍ DEBIL
protože jinak by Ti asi došlo, že lidi spolu mají spolupracovat a nikoliv si hrabat jen na vlastním písečku.
Nevím co je nepochopitelného (a aktivistického) na tom, že silniční zákon má více chyb než jen vozíčky a že by stálo za úvahu to řešit dohromady.
Proč mne hned napadlo něco o potrefeném vodním ptactvu?
;-)
Jsou lidé, kteří dokážou komunikovat i jinak než polopaticky a chápou že jsou nepřímo oslovováni.
Jako povrchní debil samozřejmě vůbec nechápu co jsi tím chtěl říci :D
Jako povrchní debil jsem pak uchvácen tvým slovním majstrštykem, že autor petice za vozíky "SI JEN HRABE NA VLASTNÍM PÍSEČKU".
To je vod tebe vohromnej nepovrchní postřeh.
Tleskám :(
Hm, jenže tohle už není o diskusi zde a hanobení Hraboshových vlezlých připomínek. Tady jsou třeba činy.
Takže.
http://www.facebook.com/pages/P%C5%99%C3%ADv%C4...
a akce následují, ale nepotáhneme to ve třech. Speciálně bych potřeboval asistenci všech, kdo tu měli chytré právní názory.
Potřebujeme konkrétní, úplný a přesný návod pro situaci, kdy je cyklista s vozíkem zastaven policistou, který jej chce pokutovat.
Dále potřebujeme vyvrátit to právní stanovisko z roku 2008 (Bůh dal, že nic nového než tohle nevymysleli, ale vytvoříte někdo systematický text použitelný jako obecný protiargument, který se dá kopírovat kamkoliv, kde napíšou, že vozíky nejsou legální?).
Jo a lobbyismus a aktivismus se taky hodí. Cynismus též, ale jen když k něčemu povede.
Kdo chce víc než rozumovat, ať mi napíše na [email protected] . Teď máme skupinu 4-5 lidí, ale budeme potřebovat veškerou pomoc.
Je link v pořádku? Háže mi to moje stránky...
Měla by to být FB stránku s názvem "Přívěsné vozíky za kolo - podporujeme změnu legislativy". Kdyžtak zkus vyhledat (třeba přes klíáčová slova "vozíky za kolo" a přidat se manuálně.
Facebook pro mě zůstane navždy temnou džunglí, kde věc, která jednou fungovala, nemusí fungovat znovu už nikdy...
Německo to vyřešilo takto: http://www.bocklradweg.de/pdf/verkehrsblatt.pdf
Jednoduché, jasné, stačilo by to jen přeložit, dát vlastní číslo a odkývat.
Pokud vas to potesi, tak v Polsku maji novy silnicni zakon, ve kterem je pouziti detskych voziku povoleno. Jeste tam taky maji par dalsich vychytavek pro cyklisty. Pokud nekdo umite polsky, stalo by asi za to to prelozit a zverejnit nova polska pravidla pro cyklisty nekde v cestine.
http://www.miastadlarowerow.pl/index_prawo.php
Tady je vytah v anglictine: http://www.ecf.com/4264_1
V dobách, kdy byly naše děti malé se vozíky neprodávaly, proto nemám zkušenost s jejich nákupem.
Mám možná trochu blbý dotaz na ty, kdo dětský vozík kupovali. Upozorní Vás třeba v autorizovaném obchodě na podmínky provozu takového vozíku? Nebo jsou ty podmínky součástí návodu nebo záručních podmínek? Čili dozví se kupující, že by třeba mohl mít s vozíkem oplétačky s policií?
Myslím si totiž, že pokud někdo dokáže vytvořit účinný tlak na změnu nějakého technického předpisu, jsou to hlavně výrobci, distributoři a prodejci. Oni snad chtějí prodávat homologované a do provozu schválené výrobky. Taky budou mít asi víc informací o podmínkách provozu vozíků v jiných zemích, tudíž více pádných argumentů.
Ale samozřejmě petice uživatelů také může věci pomoct.
logicky vzato je teď na odstřel Česká obchodní inspekce, která dovolila prodej tohoto nelegálního a nescháleného sortimentu :D
ČOI je v tom nevinně. V jiném tématu někdo psal, že na vyfocení se s tím na zahradě je to skvělej artikl.
To jen my pomýlení jsme se domnívali, že se to má používat k něčemu tak nesmyslnému, jako vlečení za byciklem ;-)
Dovolím si doplnit: "...vlečení za bicyklem na pozemních komunikacích ;-)"
Po zahradě si to můžeš vléci jak je libo :o)))
přesně tak. Taky si můžeš postavit vlastní auto v garáži a je uplně jedno jak bude vypadat a dokud s ním nebudeš jezdit nebo jen po zahradě je to fuk. Problém bude, až budeš chtít jezdit po veřejný komunikaci...
Což mě, který potkávám různě vehikly postavené po domácku jako traktůrky či náklaďáčky, rozesmívá.
u nás na vsi se to taky ještě běžně potkává. Náklaďák kterej je na bůh ví jakým podvozku, místo sedačky dřevěná lavice a za ní dřevěný sajtny a vše vez jakýkoli kastle nebo něčeho takovýho:-) a podobný věci. Ale už je toho míň než když jsem byl malej.