Ahoj, poradite mi jakym mazivem vystříkat bowdeny? Lanko mi začalo na koncích a na rámu kde je obnažené rezivět a třepit se tak jsem koupil nové, ale bowdeny jsou ve velmi dobrém stavu tak je nesmysl je měnit, kazdopadne tam asi nejaky bordel z provozu bude tak, čím je vystříkat pred protažením lanka? Něčím řidkým? WD-40? silikon? teflon? nebo lanko maznout vazelínou? Díky.
WD asi bude stacit. Ale jestli bylo lanko zrezle, menil bych i bowdeny. Urcite uz taky nebudou v tak vynikajicim stavu. Lanko je nejspis pekne obrousilo, zvlast ta zkorodovana cast.
BTW, jak kontrolujes stav bowdenu zevnitr? 8-D
říkám že lanko bylo rezavé jenom na koncích (u koncovek) a na spodní částu rámu (pod stredem) kde vede mimo bowden. Jinak díky.
Lanek jsou velmi různé druhy. Většina levnějších moc "nerezová" není. Né každý skladuje kola na skříni v bytě, když se střídá teplota (třeba na balkóně, na půdě, v kůlně), kondenzuje na tom voda, a liška je tam hned:-(
No prave...
Osobne bych vymenil oboji. Lanko minimalne nerez (rozdil cca 50 Kc na kus) a bowdeny teflonovane. Pak je klid.
Tak tak, pěkně lanka, bovdeny, řetěz, brzdové špalky (já mám véčka) pěkně na všech kolech najednou při jedné práci. Pak se na to nemusí rok sahat. Ale dávám tam nejlevnější věci (tedy mimo Tesco/Olpran), je to spotřebák.
Nerezova lanka v nejakych lepsich bowdenech jsem mel na starem horaci snad 5 let. Predtim jsem rezova lanka menil tak jednou rocne. Za ten priplatek se mi to opravdu vyplatilo.
Možná je to už trochu rozmařilost, ale kupuju kvalitnější bowdeny a do nich jedině nerezový a hlavně broušený lanka. A pak můžu na dlouho zapomenout, že je tam vůbec mám.
Na silikon a vazelínu se lepí prach a špína, tedy nelze doporučit. Naproti tomu WD-40 je primárním určením čistidlo. Na konzervaci ani mazání není primárně určeno, ale vede si v tom poměrně zdatně. IMHO do bovdenů při výměně lanek ideální.
Jelikož je levné, dostupné a má široké použití, tak ho už používám na všechno, od čištění zbraní (na konzervaci např. loveckých zbraní nebo vzduchovek na CO2 by byl ale již nevhodný) přes řetěz a bovdeny po aplikací do zámků v autě (nemám dálkáč, tím že vytěsňuje vodu brání zamrzání v zimě).
Je řídké a odpařuje se, tedy není vhodné pro dlouhodobou konzervaci. Při pravidelné aplikaci to ale není problém.
Jinak maziva jsou docela věda (máme zákazníka, který dělá a servisuje maziva pro výrobní stroje...)
http://cykl.cz/item/alchymie-mazani-nejvetsi...
Poslední odstavec;-)
shimano bovdeny jsou dodavany i s vazelinou, ale taky si myslim, ze je lepsi neco ridkyho, protoze co s vazelinou, kdyz zaschne.
Jinak nechapu diskusi novy bovden ano nebo ne. Metr stoji pitomou dvacku a vymena je vzdycky hodne znat. Lanko se totiz casem zarezava do ty vystylky a jde to ztuha
To jsem taky jemne naznacoval... 8-)
já tam občas kápnu mazání na šicí stroje...
A kdybys měl přehazku, mohl bys použít i mazání na bolavý kolena... :-)
Mazat bowdeny je volovina, pokud nefunguji jak maji tak se meni, jasne ze i s lanky. Mazani zpusobuje navazovani necistot a tim jejich jeste horsi chod. Jako nouzovka se da pouzit zminene WDcko, ale spis na zachranu treba na zavodech, rozhodne ne na prodlouzeni jejich zivotnosti. Mazani teflonovych bowdenu uz je zhovadilost dvojnasobna, teflon tvori prave kluznou vrstvu a vic se uz nemaze. Nejlepsi mazani bowdenu je jednoduse jejich vcasna vymena. Zalezi pochopitelne na podminkach jezdeni, ja musel driv menit bowdeny treba po mesici jezdeni v solnych kaluzich na ziletce, kdyz jsem to tenkrat s jezdenim prehanel :o)
Jestli se nekdo zminuje o nejake vazeline u bowdenu Shimano, urcite pujde jenom o konzervacni prostredek, zrejme kvuli ochrane ucvaknutych koncu.
Přesně tak, měnit lanka a přitom nevyměnit bowden je totální nesmysl.
A když už se někdy dělá jen částečná operace a ne komplet výměna, tak je jediný případ kdy to má smysl. A to když není bowden k přehazce v jednom kusu, tak se vyplatí častěji vyměnit pouze poslední kus bowdenu u přehazky, kam se dostává nejvíce bordelu. A pokud se to dělá častěji, tak je lanko většinou ok a stačí jen ten kousek bowdenu.
Příště se zase vymění komplet vše.
Dozadu na poslední bovden stačí koncovka s dlouhým náběhem a gumička, která zamezí se dostat bordelu dovnitř. Mám to tak a nemám s tím jediný problém a vždy to vydrží stejně jako ostatní části.
http://www.bikesport.cz/cz/bovdeny-a-lanka...+nahr.dily/alligator-koncovka-ly-hpa-08+hpr-01_743
Jinak také měním bovdeny s lanky vždy, nikdy mě nenapadlo je měnit méně často.
Mě bovden přežije tak 3 lanka. Vždy při výměně pořádně kápnu WD, protažením lanka se WD roztáhne po celé délce, lanko pak pořádně utřu do sucha a rok to chodí (1-2tis.km, dešti a blátu se snažím vyhnout).
Tak je pravda, ze jsem v te soli najizdel v zime behem 1 mesice i 2000 km :o/
já to taky měním najednou, ale když mi začnou jít víc ztuha řadící bovdeny, protože se mi podaří tam natahat bláto nebo vodu atd. atd. tak stačí trošku toho olejíčku a zas to běhá v pohodě. Za poslední rok jsme to udělal už asi třikrát a jsou tam furt ty samý lanka a bovdeny...