Samozřejmě se mnou budete souhlasit, že ano. Jenže, kolik z nás kolo opravdu využívá do maxima? Tím myslím nejen pro cykloturitiku, či závody, ale při běžném životě ve městě či na venkově. Já se snažím používat kolo v maximální možné míře celoročně, je to dáno i tím, že nemám auto a řidičák, což je ideální, protože se obávám, že když si to pořídím, tak přestanu jezdit na kole :-D. Jakou zkušenost a pohled máte na toto vy?
Já bohužel auto mám a je to přesně tak, jak říkáš. Zcela vážně uvažuju, že se ho zbavím...ale na druhou stranu občas se to auto hodí, tak se teď rozmýšlím, jestli se mi vyplatí ho držet, nebo ho prodat a v případě potřeby si vzít taxíka.
Jo to máš pravdu, auto se občas hodí, je v něm teplo, nefouká tam a neprší (nešněží). Takový komfort na koel většinou nemáš. Na druhou stranu, kolo Tě na provozu tolik nestojí a za pohonné hmoty také nic nedáš, kolo je prostě kolo, ropa bude rok co rok dražší.... bohužel. No taxi je na mě pořád moc drahé, raději otravuji známe a neznámé :-D
Drahé taxi sice je, ale když ušetřím jen na pojistkách za auto nějakých 25tis. ročně, tak za to můžu chvíli jezdit ;-)
Dovolil bych si nesouhlasit s tím, že za pohonné hmoty nic nedáš. Já mám rozhodně větší spotřebu tekutin na kole než v autě a pak už je to jen o ceně. Auto taky nejezdí jen na vodu.( podotýkám, že rozhodně nepoužívám jako pohonné hmoty na kolo pivo a jiné alkoholové pochutiny.)
nu dobrá, já na kole ale používám čistou pramenitou vodu z naší studánky, která je zdarma ;-) takže opravdu nic za to nedám :-D
Já mám řidičák, ale nemám auto. Řidičák používám výhradně k vození babičky s dědečkem na chalupu a zpátky dědovým autem, tak si udržuju řidičskou kondici. Pro osobní potřebu mám jen to kolo. Do doby před asi 2 lety jsem kolo používal jen na výlety, potom jsem to jednou zkusil i po Praze a zjistil jsem kupodivu, že mě nikdo nezavře do blázince, když místo přecpaného autobusu zvolím jízdní kolo ( i když někteří lidé se tváří, jak kdyby mě do toho ústavu na severu hlavního města chtěli strčit). Zalíbilo se mi to, o každé cestě zvažuji, zda by nešla podniknout na kole. Důvody k použití hromadné dopravy jsou v podstatě jen dva - špatné počasí nebo že by kolo zůstalo dlouho bez dozoru a někdo by mi ho mohl štípnout.
Nakonec bych rád ještě zmínil, že jsem 100% ně přesvědčen o tom, že kolo bylo původně vynalezeno jako dopravní prostředek. Aby chodci poněkud prodloužilo krok. To vnímání kola coby sportovního
náčiní přichází až o dost desítek let později.
Tak to máš dobrý, že všechno zkoušíš plánovat i na kole, ve městě to je určitě praktičtější, pokud je k tomu počasí. Já bydlím na "venkově" s 2200 obyvateli, což je už vlastně menší městečko. A tak tu kolo vlastně používám pořád, do obchodu, na úřady, do vedejšího města, prostě na všechno. A je to moc fajn vědět, že mi spoj neujede :-D
Já jsem začínala (krom dětských kol) na mtb, na výletech s otcem. Pak jsem však už na střední odjela do 90km vzdáleného města a zjistila, že vlakem cesta trvá 3,5hod, na kole 4,5 hod. Tak jsem začala mnohem častěji sedat na kolo a to jako dopravní prosředek. Tehdy jsem teprve cyklistice propadla naplno. Pořídila jsem si i "araba" pro commuting v rámci města. Na výšku jsem přesídlila do Brna. První čtvrtletí jsem si pořídila šalinkartu, pak už ne. Na kole jsem se dostala všude rychleji, věci jsem vyřizovala mnohem pružněji. A tak jsem zbylých 6 let jezdila v každém počasí na kole (jen na ledě jsem se párkrát vysekala tak, že jsem začala mítsty užívat i mhd). Problém Brna jsou chybějící stojany, které úspěšně nahrazují odpadkové koše - ovšem i těch je po Brně poskrovnu.
Kolo se pak stalo i tématem mé diplomky.
Z Brna jsem se nakonec odstěhovala do Delftu (Nizozemsko), kde to bez kola vlastně ani nepřichází v úvahu. Zde je kolo ten hlavní dopravní prostředek. Lidé zde i nakoupí třeba v Ikei a pak tu skříňku odvezou na kole. Můj přítel se na kole kompletně přestěhoval v rámci města. Ke stávajícímu vozovému parku (5 různých kol) jsem si pořídila i skládačku, neboť se buďto za rodinou nebo za prací dostávám do jiného města. Skládačka, krom toho že je skladná, mě ve vlaku v NL nic nestojí (tuším i v D je to to samé). Předpokládám, že v ČR zabalená do pytle by byla také jako zavazadlo. Jen v buse je to v ČR rozdílné. Nezabalenou skládačku (velikostně je asi 75x65x25 cm) jsem vezla vždy na vzdálenost 30km celkem třemi autobusy. První si účtoval 14Kč za kolo (a musela jsem si vyslechnout, že se mu tam už nevejde kočárek a že mě raději nevezme; vzal mě, žádný kočárek nenastoupil), druhý 5Kč za zavazdlo a ve třetím jsem neplatila vůbec nic ;-)
Takže mám kolo hlavně jako dopravní prostředek, teprve na druhém místě je to mé nejoblíbenější sportovní náčinní. Vzhledm k tomu, že v NL nejsou kopce, kde bych mohla lyžovat a ani zde nesněží :-(
Ano máš pravdu, v Holandsku je kolo běžnou součástí všedního života a prakticky všichni tam na něm jezdí více či méně často. ale na rozdíl od nás, tam mají pro tento účel perfektně vybudované zázemí, jako cyklisté se tam všude dostanou bez obtíží, do centra, na nákupy, do školy a za prací, jsou tam totiž STEZKY a cyklisté tam mají prakticky snad přednost větší než chodci.
Nějakou dobu po tom, co jsem si pořídil lehokolo, jsem se začal dopravovat vlastní silou. Momentálně si nevzpomínám, kdy naposledy jsem jel nějakým MHD. Tuším někdy na podzim když jsem byl opravdu pořádně nachcípnutý. Těžko říct, jestli kolo používám častěji tak nebo onak, protože na něm rád jezdím i pro radost kdykoliv mám na to čas. Řekl bych, že je to asi půl na půl, cca 2-3 tisíce km ročně ve městě jako doprava sebe nebo něčeho, stejně tolik potom jako rekreace. Řidičák na auto mám, ale nemám čím jezdit (hodně lidí už mi řeklo, že za to co vrazím do lehokola by si pořídili auto, ale to neudělám) a nechybí mě to. S autem jsou akorát vysoké provozní náklady, otrava s parkováním a strach že se něco stane. Na kole má člověk taky strach, ale prakticky jen o sebe, to je snazší.
Jirko, já lehokolo ještě ani nevyzkoušel, takže nevím, jaké to je, ale celkem si myslím, že na silnicích určitě více nebezpečnjší než klasické kolo, protože Tě řidiči méně vidí... Ale je super, že jej využíváš maximálně! to je potřeba...
Podle mě je to naprostá pitomost, ale už jsem to vysvětloval tolikrát, že mě to přestává bavit. Většina lidí si myslí že lehokolo je větší než obyčejné kolo (a občas i je). Vypadá tak snad jen zblízka když stojí opřené o zeď? To těžko, vypadá tak pořád. Ze všech lidí co u nás jezdí na lehokole (přičemž ležatí mají roční nájezd v řádu tisíců km, pořizují to jen lidi co to myslí vážně) jsem kolizi s autem měl jen já. Krom toho teď už vozím osvětlení takového druhu, že jsem asi v Brně jediný cyklista, kterého přehlédnout nejde. Právě proto, že už jsem srážku zažil, a je to hnusný. Mimochodem doktor v nemocnici si nedůvěřivě prohlížel údaj o "rychlosti čelního nárazu cca 37km/h" co mu napsal saniťák, teprv když jsem mu ukázal fotku toho na čem jsem seděl, vypadlo z něj "Tak proto jste naživu" - jet hlavou napřed, už jsem tu nemusel být.
Sorry za tu prudkou reakci, ale tyhle hloupé předsudky už mě fakt unavujou.
Jiří, nezlob se, nemyslel jsem to špatně, díky za vysvětlení, třeba bhdu mít možnost takové kolo vyzkoušet...
U mě to bylo tak, že jsem nejprve prodal auto a teprve poté jsem zakoupil kolo. Kolo využívám nejen ke sportu a zábavě, ale od jara do podzimu mi slouží jako dopravní prostředek po štatlu.
Ve městě mi auto nechybí, když občas potřebuji, mám možnost si jej půjčit. Chybí mi, pokud jde o dopravu mimo hranice města.
Kolo je u mne jednoznacne preferovany dopravni prostredek, ale casto jedu i autem. Nemyslim, ze se nekdy dostanu do stavu, kdy auto nebudu potrebovat.
Osobne si ale davam pozor, abych autem jezdil smysluplne a ne automaticky jako vetsina lidi.
Realne to vypada tak, ze se do prace dopravuji 1-3x tydne na kole (Kladno - Praha, cca. 35km) a zbytek jezdim autem, vyjimecne autobusem. Kdybych auto nepotreboval k praci, tak jezdim asi stale. Cesta na kole je sice o 30minut delsi, ale citim se po dojezdu mnohem lepe nez kdyz vylezu z auta, coz ten cas bohate kompenzuje ;-)
Co je trochu problem je pohyb po Praze. Jezdim na slusnem kole a to nechci nechavat stat ve meste. Takze po praze vede vetsinou MHD nebo nohy. Mnoho kolegu prekvapuje jak daleko a jak rychle se da dojit pesky :-)
tak své slušné kolo natři na růžovo ;-)
to pokládám za uchýlárnu :-D
Nejak mi unika, jak to pomuze. Drahe kolo zustane drahe i po prebarveni. Ruzova kola maji dle meho smysl pokud to jsou mestska kola
naprosto souhlasím a mimochodem, na růžovém kole bych se cítil jako "teplouš" promiňte mi to vyjádření
a co světle modrou? :-)
no to nevím, jsem velký fanda značky Kelly's takže nemám důvod jej natírat na jiné než originální barvy. Raději každého nakopám, co by mi na něj makal a měl snahu jej ukrást, takže sirénky a řetězy :-D
Mam kolo, ridicak i auto, a myslim ze mohu rict ze kolo do maxima vyuzivam. Krom vyuziti jako sportovni (a oblibene a casto pouzivane) sportovni nacinni na nem jezdim do skoly, na vselijake brigady, na chatu (ostatni jedou s vecma autem a ja na kole) a vubec na vsecko kdyz se potrebuju nekam dostat. Za extrem povazuji potrebu dostat se na tyden do Manchesteru - jel jsem autobusem do Londyna a z nej pak 320km na kole (a za tyden obracenym smerem zpet). Auto vyuzivam pouze v pripade kdy na kole neuvezu vsecky veci co potrebuju vzit sebou (prevoz pocitacu - u me velmi casty, velke nakupy apod). Pocasi u me pri rozhodovani moc velkou roli nehraje. Snih ci led je zajimavym zpestrenim jizdy, dest beru jen jako vodu ktera uschne, nejsu z cukru a nerozpustim se. Do zimy se oblecu. Mnohem vetsi roli nez pocasi hraje obcasna lenost. Vetsinou se mi na kole jet chce, bavi me to a jsem rad ze muzu kolem a ne autem, ale obcas resim zda tu lenost prekonam a budu slapat (coz se mi v dane chvili moc nechce) ci zda se povezu autem. Dost u tohoto dilema prihlizim k cene benzinu za cestu, ta me vetsinou posle do sedatka.. I tak ale auto v par pripadech zvitezi na ukor kola (hlavne kombinace lenosti s pocasim - sem nevyspany, unaveny, a venku prsi a je zima - v takove kombinaci kolo vetsinou prohrava). Mhd vyuzivam pouze k jizdam do- a z- hospod, pres den do skoly jsem jel tenhle skolni rok jednou ci dvakrat a to jeste kvuli tomu ze jsem nemel kolo ani auto doma. A v cem vidim pri dopravovani se kolem nejvetsi problem? Asi parkovani kola. Ve skole to je vicemene v pohode, ale kdyz potrebuju ve meste neco vyridit, neni to uplne snadne. Casto to delavam tak ze pockam az se me tech veci co potrebuju vyridit nashromazdi vic a pak to bud resim v den kdy jedu autem nebo kolo zaparkuju u rodicu v praci (blizko centra) a obehnu to pesky. A co se tyce tvoji obavy ze prestanes jezdit kdyz si poridis auto tak zalezi na tvem odhodlani jezdit na kole. Kdyz je hezky pocasi, je snadny nechat doma auto a jet kolem. Ale jak sem psal, kdyz ses unaveny, prsi a podobne, je opravdu mnohem pohodlnejsi vzit to autem, a myslim si ze hodne lidi kvuli autu jezdi na kole mnohem mene nez by jezdili kdyby auto nemeli.
mám kolo jen jako radost ... jezdím na výlety, když je pěkně a mám náladu tak zajedu do práce a většinou zvládám nutné cestování do okruhu 10km když je na to čas. ale abych jezdil všude na kole tak na to nemám většinou náladu a ani čas :-)
k tomu přetírání - chlapeček má mít kolo světlemodré, , děvčátko růžové a já přešudlím kolo na špinavě šedo-rezavo-hnědo. Takový je v zastavárně neprodejný.
Mno, já mám řídičák, v rámci práce řídím auto velmi často. Ale nikterak mně neláká si pořídit motorové přibližovadlo svoje a raději se přepravuju kolmo. Ono je to taky dáno tím, že bydlím ve městě, tudíž kam potřebuju se dostat, tam se v drtivé většině dostanu na kole, případně mhd.
Takže je to na Tobě, určitě pořízení řidičáku a ježdění autem není cesta do pekel. Záleží na tom, jak rád jezdíš na kole...