Dnes jsem jel ze Spořilova do Modřan a zkracoval jsem si cestu pres cyklotrasu v dynamické mapě značenou jako "Doporučená nebo prověřovaná" z cyklostezky ÚJ-BR z Krče k domovu důchodců na kopci nad krčí. Tahle cyklotrasa vede přes ulici Sulická, ale problém je, že jestli jsem neměl vlčí mlhu, tak je tam dole na křižovatce s ulicí Matkam značka jednosměrky v protisměru (takovy to červeny kolo s bilym pruhem). Blby je, že je to docela prudky stoupani
<a href="http://wgp.praha-mesto.cz/tms/html/wgp_cv/index... uprostřed</a>. Na druhou stranu sem tam dnes v podvečer (tedy v dopravní špičce) potkal jediné auto, které navíc jelo velmi pomalu. Tahle cestička je docela dost velke přibližovadlo, ale zase tam porušovat predpisy... kurijozní na tom ale je, že z opačného směru sem jednosměrku značenou neviděl a na křižovatce s Lhoteckou tam je normálně trojuhelník.
Myslim, že jsem někde viděl něco napsáno že snad by se mělo dát na kole jezdit v obou směrech v jednosměrkách, ale teď už jsem to nenašel a nejspíš to bylo jen v souvislosti s nějakou konkrétní jednosměrkou kde to výslovně dovoluje značka, nebo tak něco. Stejně by to ale bylo fajn, kdyby se jednosměrkama na kole dalo jezdit i v protisměru, protože kolo se autu docela jednoduše vyhne. Jaký je na to váš názor?
Ja touto zkratkou jezdim pravidelne. Je to skoro nepouzivana silnicka mezi stromy kde se da zhluboka dychat pri stoupani smerem na Libus. Zrovna tak jezdim na Novodvorskou zkratkou pres les kde zaver stoupani je jiz chodnikem. Proste dulezitejsi je pro me co dycham a jak jsem ohrozovan dopravou. Predpisy jsou az na druhem miste za mym zdravim.
Včera na mě řvali městský policajti, když sem je potkal na Starým Městě (já jel v protisměru, oni správně, vynořili se náhle, na to nešlo reagovat). Jeli v takovým malým autíčku. Ale opravdu jen řvali, pokutu sem nedostal, neboť sem ani nepřibrzdil. Doslovný přepis: "V protisměru, voe!!! Tě sundám z toho kola!!!" Konec záznamu.
\"Stejně by to ale bylo fajn, kdyby se jednosměrkama na kole dalo jezdit i v protisměru...\"
Projel jsem na kole Bavorsko a velkou část Rakouska a přesně takto to funguje prakticky ve VŠECH jednosměrkách i ve městě a nikde se to nezdá jako problém (značka zákaz vjezdu jednosměrka s dodatkovou cedulí Radfahren frei). U nás to problém je, policie takovou místní úpravu prakticky vždy zamítla.
Když ono tam ale určité nebezpečí je. Třeba v tom centru Prahy sice jednosměrku projedu, ale rozhodně se necítím bezpečně. Ty ulice jsou leckde opravdu tak úzké, že musím zastavovat, abych se vyhnul s autem ve správném směru, všechna auta parkují a vyjíždějí proti tobě, NIKDO TĚ V PROTISMĚRU NEČEKÁ. Musí se jet hodně pomalu a být připravený "uskočit". Je to problematické - plošně tohle legalizovat.
Máš pravdu, řidiči to nečekají a bude pár let trvat, než si zvyknou. Proto bych raději než plošnou legalizaci viděl postupnou, ale masovou (třeba několik desítek ulic ročně), podpořenou vodným značením (piktokoridor?) a osvětovou kampaní (třeba dát v příslušné ulici řidičům za okno leták). Jenže u nás se to radši zatrhne rovnou.
Vážení,
bydlím v jednosměrce, kde parkujeme kolmo k chodníku, takže při vyjíždění si hlídám provoz zleva - zejména autobusy a když chci vyjet a z druhé strany se řítí potmě neosvětlený cyklista, tak co, to Vám připadá bezpečné ? Kdo to odnese - myslím zraněním ? Já ne !
Nemluvě o jízdě po chodníku, přes přechody pro pěší, na červenou ! Já z toho budu mít trauma a vy skončíte v nemocnici ! Tak co ?
A jak souvisí jízda cyklistů v jednosměrce s neosvětleným cyklistou nebo jízdou po chodníku nepo na červenou? Nechápu...:-()
Doporucuju hlidat si obe strany. U nas se casto clovek muze setkat s chodcem hned za zadkem parkujiciho vozidla (sice maji chodnik na druhe strane ulice, to je ale straaasne daleko, takze radsi chodi primo po silnici) a neni vyjimkou narazit i na auto v protismeru. Takze pri vyjizdeni plati stejna pravidla jako na krizovatce, nespoleham se na jednosmerku a davam prednost tam kde mam.
(Jinak neosvetleny cyklista za tmy je zlo, to plne souhlasim.)
Neosvětlený cyklista je sice k vzteku, ale není náhodou v zákoně uvedeno, že prioritně řidič motorového vozidla je povinen si zajistit bezpečnost při couvání?!?
Samozrejme, proto s sebou vzdycky nosim policejni pasku, nejdriv z kazde strany ulici uzavru a pak teprve vycouvavam.
Tebou umístěná páska nemá oporu v zákoně, a kdokoliv ji může podlézt.
Naproti tomu zákaz vjezdu v jednom směru oporu v zákoně má, a samozřejmě tam idiota v protisměru nikdo neočekává.
Apropo neosvětlený cyklista i za bílého dne, třeba v lesním úseku, může být nebezpečný (tedy hlavně sobě). Myslím, že i na to by měl zákon pamatovat.
Když jsem teď jel autem lesníma úsekama na Bunč, tak po vjezdu do lesa jednak vidíte prd oslněni předtím sluncem a do toho protijedoucí cyklista ve sjezdu řezající zatáčku + tmavé oblečení na sobě - no viděl jsem ho na poslední chvíli...
Myslíte, že by i cyklisté měli mít povinnost ve dne svítit? Alespoň ve tmavých úsecích cest?
já nesouhlasím s poviností. za chvíli pak bud epovinností blikat a svítit uplně u všeho, protože, co nebude blikat a svítit bude neviditelné. Já bych naopak svícení aut přes dne zakázal...
Jinak na to o čem mluvíš, zákon samozřejmě pamatuje:
"přizpůsobit jízdu technickým vlastnostem vozidla , klimatickým podmínkám a stavu povrchu vozovek."
Ke svícení za dne bych jen poznamel, že teď při debatě nad novelou silničního zákona zaznělo, jak je velký přestupek, když auto ve dne nesvítí, protože pak není vidět.
Okamžitě mě napadlo, není vidět stejně jako nejsou vidět chodci a cyklisté.
no právě proto....
V Rakousku denni sviceni zrusili, ze se statisticky neprojevilo na nehodovosti. Osobne ale denni sviceni v nekterych situacich vitam (treba stridani slunicka a stinu), protoze vidim protijedouci auto driv. Uvitala bych taky, kdyby se chodcum doporucovalo, pouzivat potme na silnici reflexni vestu nebo baterku.
no, to je právě ono. nedřív se uzákoní svícení cyklistům, pak chodcům. nejdřív se uzákoní helby cyklistům, pak chodecký... Jak to skončí?
Zákazem vycházení bez světel o síle 200 lumenů do kazdý strany a bez oblečení z reflexních materiálů ve dne v noci a bez a helem a chráničů páteře a všech kloubů?
Mě se prostě nelíbí ten princip, že se těm silnějším a nebezpečnějším (rozuměj auta) musí přizpůsobit všichni ostatní. Proč? Proč by se neměli naopak řidiči aut omezit, aby se chránili ostatní? Proč omezovat ostatní před nebezpečím od řidičů?
pro mne je to jako princip zkrátka nebezpečné. Četl jsme pár takovejch úžasnejch sci-fi a řítíme se tam jak na skluzavce a já bych je reálně zažívat prostě nechtěl...
Ja nechci zadne sviceni chodcu uzakonovat. Ja jen chci, aby si uvedomili, v jakem okamziku je ma ridic sanci videt bez svetla a kdy se svetlem ci vestou, a podle toho se chovali. Chodec, ktery neni ridic, si tohle sam od sebe vetsinou neuvedomi. Jde jen o to, aby lidi zbytecne nezneprijemnovali zivot druhym, kdyz to neni nutne.
ale oni nikomu neznepříjemňují život... Chodit je normální!
Auto svtí fakt na velkou dálku, stačí přizpůsobit rychlost. A tvými slovy neznepříjemňovat život těm druhým.
Ale tohle přeci není problém dopravy. To je celkový zcela perverzní přístup k životu a jeho rizikům. Všechno musí být blbuvzdorné, obložené molitanem, nejedovaté ... cokoli, ať to stojí co to stojí, hlavně že to bude "bezpečné"
Chodcum se to doporucuje. Alespon nam to uz rikali na zakladce.
V rámci rovnoprávnosti by měli mít stejné povinnosti a práva jako řidiči. Včetně svícení.
Já jsem pro to, aby jakékoliv svícení bylo dobrovolné. Samozřejmě za předpokladu neoslňování, tedy žádné stroboskopy, čelovky a podobné paskvily.
Jsem proti povinnemu sviceni ve dne a to i pres to, ze ja pres den blikam a v noci svitim...
"...po vjezdu do lesa jednak vidíte prd oslněni předtím sluncem..."
Ridic musi jet tak, aby byl schopen zastavit na vzdalenost, na kterou vidi! Tohle rika zakon jasne, takze pokud vidis prd a jedes do zatacky 90 (nebo vic), pak evidentne porusujes zakon a mel bys nest dusledky.
Nam v autoskole vtloukali do hlavy, ze i kdyby za zatackou lezel na silnici opilec, tak ho proste nesmime prejet.
To ze to nedavno policajtum proslo, jeste neznamena, ze je to v poradku. Tezko muzete chtit, aby mela osvetleni i lesni zver nebo padajici stromy... i kdyz stromy by motoristi nejspis vykaceli komplet.
Netvrdim, ze ja vzdy vsechno dodrzim, ale vadi mi ridici, kteri si silnici pletou se zavodni drahou. Proc by se vsechno melo prizpusobovat jen jim?
bod.
Zakaz vjezdu neni absolutni zakaz, nektera vozidla tam maji povoleno vjizdet, procez normalni ridic samozrejme ocekava, ze v protismerce neco jet muze.
Do jednosmerky v protismeru? Ktera (neni-li oznaceno u vjezdu dodatkovou tabulkou)?
ješte ai nepotkal sanitku nebo policajty v jednosměrce v protisměru ?
už jsem dělal místo i sanitce, která jela po kruháku v "protisměru"
je pravda, že takový auta aspoň blikaj, občas i houkaj (to ale né taky bohužel vždycky - i když by se to v křižovatkách a podobnejch situacích asi mělo)
Kdyz neco takoveho jede jednosmerkou, tak nejake ty zvukove efekty spusti. Prece nebude zbytecne riskovat, kdyz pak bude vinikem pripadne nehody on?
A pravdepodobnost setkani se sanitkou je podstatne nizsi, nez s neosvetlenym cyklistou. Navic sanitku tak snadno neprehlidnes, i kdyby ani nehoukala a dokonce ani nesvitila. Vetsi pohybujici se predmet je lepe videt.
Pokud se nepletu, tak pravo prednostni jizdy se odviji pouze od modreho majaku a zvukove efekty jsou jen nepovinny bonus. Takze i kdyz jen modre blika a nehouka, tak prednost ma a spoustu ustanoveni muze ignorovat.
Ale jinak samozrejme souhlas.
Ingnorovat sice může ale pořád je povinen dbát potřebné opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a pokud nedá předbost mebo někoho vezme v protisměru apod, pořád nese vinu.
Ano, to zvukové znamení tam má pro případ, že příjíždí odněkud, kde ho nikdo nečeká, a tudíž se tam nedívá. Například jednosměrkou v protisměru.
Jistě, ale ona vozidla vozidla (říká se jim "s právem přednosti v jízdě") na sebe na rozdíl od cyklisty dostatečně upozorňují.
Normální řidič to může očekávat, ale nelze po něm vyžadovat, abý příkladně při couvání ze šikmého stání (v jednosměrce) koukal současně na obě strany. Z prostého důvodu: většina lidí není vybavena očima na temeni hlavy.
To nejsou jenom vozidla s pravem prednosti v jizde, je to tez kterekoliv vozidlo, jemuz to zrovna na miste povoli policista. Naposledy videno u nas v ulici, odtahovka mohla projizdet i protismer.
Odtahovka aspoň bliká, je to pořádně velké auto, a jede krokem.
Na rozdíl od debilů, co to pustí na žiletce i šedesátkou z kopce protisměrem příkladně kolem našeho baráku. Až se tam někdo z nich zabije, bude to jen logický důsledek jeho blbosti a bezohlednosti, jen doufám, že to nebude o mé auto, pže určitě není pojištěnej a já bych se musel o náhradu škody tahat s jeho pozůstalejma.
Jsem rad, ze u vas odtahovka blika a jede krokem. U nas neblika a jednosmerky projizdi co nejrychleji, prece aby toho vice stihla odtahnout.
Jednosměrky _v_protisměru_ projíždí co nejrychleji? Člověče, kde žiješ? V Carmageddonu? :-)))
Tak zrovna projizdeni protismerek co nejrychleji mam vysledovano, ze dela vetsina mistnich ridicu, nejspise tam zafunguje myslenka "kdyz uz hresim, tak co nejrychleji, at me u toho nenacapa policajt" ;)
Ziju na Vinohradech, vyborne misto na bydleni, priroda na dosah (Olsanske hrbitovy), placek pro deti na cyklojezdeni i s rampou (u Sporitelny), aktivni mestaci (pri odtahovani parkujicich) a zaroven rozumni lide, co o vikendu v noci nechaji cloveka unaveneho z baru poradne vyrvat v ulicich, obcas i poskakat po autech. A odtahovky, to je pane samotny dabel, stromek autem procesou, pod okny v noci zaduni a nekolkrat do roka maji rojeni, najednou jsem jich u nas napocital pet (kryci nazev "cisteni ulic").
Tak to máš krásný, když ti to tak vyhovuje. Mě zas vyhovuje Bystrc.
Les přes silnici, na dálnici 5 minut, do centra 15, do Prahy hodina a půl, což se 2x týdně k zákazníkovi dá v pohodě. Zaparkovat se tu dá, a když ne, MP nechá za stěračem akový ten lísteček, co řidič nikdy nenajde, a nijak zbytečně nebrání promlčení. Při blokovém čištění je tu dost náhradních ploch, do 300m od baráku zaparkuju, a většinou nemusím ani na trávu.
Pár kroků na tramvaj a od nočního autobusu, do práce jedu na kole po lesní pěšině, pak nepoužívanou asfaltkou (Údolí oddechu), a pak až na posledního půl km neustále po cyklostezce podél řeky. V okolí půl kilometru asi tři dětská hřiště s pískovištěm, prolízačkama a houpačkama, to nejbližší sousedí se zahrádkou hospůdky:o)
Tak nevim - Vinohrady projizdim kazdou chvilku a auta v protismeru nepotkavam. A to jezdim kteroukoliv denni a nocni hodinu. Rocne natocim kolem 30.000 km.
Ja potkala auto v protismeru vcera v Pelleove v Dejvicich, ale byla to spis vyjimka. Vetsinou to delaji ridici hlavne pri vyjezdu z parkovaciho placu a nechteji objizdet blok.
Shodou okolnosti jsem ted Dejvicemi nekolikrat projizdel a z tech aktualnich vykopavek byla i GPSka tak zblbla, ze mi nakonec rekla, ze v blizkosti moji pozice nejsou zadne silnice.
8-)
Občas najet do protisměru není nic složitého. Mě se to kdysi povedlo zde:
http://www.mapy.cz/#x=16.603284&y=49.162952...
V bodě A jsem nedával pozor, v bodě B jsem potkal auto, jehož řidič divoce blikal a gestikuloval, a v bodě C mi to došlo:-/
Neosvetleny cyklista by potreboval naplacat na zadek, posadit za volant a poslat nekam, kde je spousta neosvetlenych cyklistu. Pravidelne jich spoustu potkavam za husteho sera mezi Roztokama a Prahou jedouc na kole osvetlena a s reflexni vestou.
Neosvětlený cyklista by zasloužil pokutu. Ale jak to souvisí s jednosměrkama?
A pritom nic nebrani policii takove pokuty rozdavat. Za jizdu bez svetel ve tme a za alkohol by se mely davat pokuty bez ohledu na typ vozidla.
Urcite by to bylo uzitecnejsi nez plasit s voziky na deti.
S problemem jednosmerek to podle me vubec nesouvisi. :)
Na kole jezdím od dob "prcka". Vždy jsem si myslel, že mi ta blikačka a ubohá odrazka stačí. Nebo jsem si taky bláhově myslel, že auto má světla a když na mě posvítí, tak mě přeci musí vidět. Ale fofrem jsem změnil názor, když jsem si udělal řidičák (poměrně pozdě - cca v šestadvaceti).
Je se divím, že si to spousta cyklistů (velká většina z nich jezdí i autem) neuvědomí....
Velmi přesně pak ale poznáš, který chodec nebo cyklista jezdí také autem a která slepice se jen nechá vozit manželem a zkušeně mu kecá do řízení :o)))
1. neosvětlený cyklista v noci je debil a porušuje dopravní pravidla. Nijak to ovšem nesouvisí s jednosměrkou...
2. Cyklista na chodníku nemá co dělat, pokud tam nevede cklostezka atd. Nijak to ovšem nesouvisí s jednosměrkou...
3. když vyjíždíš, je tvou povinností si hlídat všechny strany a ne jen jednu.(může tam jít pěší, může couvat někdo jiný, kdo vyjíždí vedle tebe a je zakrytý dodávkou atd. atd. atd.) Zkrátka nikde není psána vyjímka, že když jsi v jednosměrce můžeš se dívat jen na jednu stranu a jestli to děláš jinak, porušuješ dopravní pravidla. Opět to nijak nesouvisí s jednosměrkou...
Takže asi tak uplně nechápu, co jsi tím vlastně chtěla říct...
Shrnu-li to, sdělila jsi nám, že porušovat pravidla v dopravě je špatné (naprosto souhlasím!), když to dělají cyklisté a zároveň, že ty to za volantem automobilu děláš (nesouhlasím). Žádné z těch sdělení nijak nesouvisí s tou jednosměrkou.
Bydlíš v jednosměrce. Víš, že tam jezdí cyklisté. Víš, že cyklisté bývají neosvětleni. A i přes to se dle toho jako řidič nezařídíš (vyjíždět opatrně, pomalu, nejdříve "vystrčit" světla atd) a chováš se stylem "cyklista pojebaný, nemá tam bez světel co dělat, tak co bych si na něj dával bacha"... Toleranci to chce josefínko. Když je někdo blbec, neznaméná to, že se jako blbec budu chovat i já.
Když někdo jede jednosměrkou v protisměru a ještě snad dokonce potmě, je to vskutku zmetek pojebaný. Dávat na (za) někoho takového pozor není výraz ohleduplnosti a tolerance ale ústupek drzosti a akceptace vychcanosti.
Takže raději někoho sejmu, zabiji a pak se tam jako machr Viktor postavím a prohlásím krávovinu, jakou jsi tu prohlásil. Ano...pozábíjejme se tu a dokazujme si, kdo je větší machr....
Mě lidský život lhostejný není. I když je to život blbce, který tam nemá co dělat. A mě to jedno otočení nebolí a neublíží. To raději pak z toho auta vyběhnu a tomu cyklistovi dám přes držku. Ale přijde mi docela drsný trest ho sejmout...Jen kvuli tomu, že je blbec...
Ten odkaz nefunguje, ale tady je jiný: http://mapa.prahounakole.cz/misto/626/
Jednosměrky pro cyklisty spolehlivě fungují třeba v Kroměříži. Jsou tam označené nejen značkami, ale i cyklopruhem na silnici. Je jich tam hodně... Je to fajn, protože řadu míst by bylo nutné složitě objíždět. Je ale nutné, aby to řidiči věděli (viz ta značka + označení pruhem na vozovce). Nevím ale, zda by bylo dobré to paušálně povolit předpisem (pak by s tím řidiči prostě počítali všude), spíš asi záleží na místní situaci.
A proc to maji ridici vedet predem? Kolo je uzke, ve vetsine jednosmerek se s autem v pohode vyhne, tam kde to nejde, uhne proste ten, co tam zrovna ma mezi parkujicima autama misto (nedavno jsem takhle autem uhybal ja, cyklista tam zrovna zadne misto nemel, ja autem v uzke ulicce jedu primerene rozhledove situaci, takze neco kolem 20-30 km/h, proste casu na vyhnuti se bylo az az).
No s timhle asi narazim, tady je to jen same "tohle zakon povoluje a tohle teda ne", mne treba vubec nevadi cyklista na chodniku, kdyz jede tak, ze nikoho neohrozuje ani neomezuje, navic jeste neprekazi ve stoupani na silnici, za to mu patri podekovani a ne pokuta.
Přesně tak, tak je to správně, a nic bych na tom neměnil. Ať si zkrátí cestu prázdnou jednosměrkou nebo po chodníku, ale nemá tam co dělat, a tomu přiměřeně se má chovat.
Kolo a jedoucí kolař není zase tak úzký jak si myslíš. A pokud je někde vozovka jen na jeden jízdní pruh, tak není možné proti němu pustit volně cyklisty dokud nebude jasně dané kdo a jak se má v takové chvíli chovat.
Ja si to nemyslim, ja to vim - prece jenom na kole se pohybuju od sveho detstvi, tak jsem si za ty desitky let uz stacil vsimnout, jak je kolo pri jizde uzke ;)
A za sebe musim rict, ze je mi i jasne, jak se chovat v jednosmerce. Pokud to nekdo zapomnel, tak je to hned na zacatku Zakona o provozu na pozemnich komunikacich:
§ 4 Při účasti na provozu na pozemních komunikacích je každý povinen
a) chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní, ...
To je sice hezký, že ty víš jak se máš chovat, ale jsou tisíce jiných co to neví a pro ně musí být vyznačený a určený způsob jízdy. Věř, že bez vyznačeného pruhu pro cyklisty v protisměru bude mít naprostá většina řidičů a cyklistů na 3 m vozovce hodně velký problém se porovnat. Auta většinou jezdí prostředkem a spíše vlevo než vpravo a kolaři po krajnicích taky moc nejezdí. Většina aut potřebuje víc než 2 metry a cyklista potřebuje taky víc než 1 m prostoru. takže při běžném způsobu jízdy se nevejdeš. Nějaké upozornění být musí.
Cestou do prace mam 3 jednosmerky s povolenou protismernou jizdou cyklistu. V jedne je cyklopruh, jedna je za uradem vlady, kde hlida policie a jezdi tam jen parkovat urednici a jedna je za Kampou smerem Ujezd, kde neni zadny pruh, ale skoro nic tam nejezdi a je dost siroka na vyhnuti se auta a kola.
Pak mam cestou za Roztylama ulici s obousmernym provozem, kde parkuji po stranach auta a kolo s autem se tam nema sanci vyhnout. V teto ulici potkavam bezne auta a proste uhne ten, kdo to ma jednodussi. Nekdy ja a nekdy auto. Je to dost krpal a tak me tam casto daji prednost, kdyz funim do kopce, abych nemusela zastavovat.
Osobne nevim, proc by mel byt problem, aby to v jednosmerkach fungovalo tak jako v te uzke ulici s obousmernym provozem.
Když se nemá šanci vyhnout auto s kolem, jak to dělají dvě auta, to couvají nebo se přetlačují ?
Pokud je dost místa, tak to jít může a také to jde, ale když není dost místa pro jeden směr, těžko tam pustit někoho v protisměru, nevím který úředník si tohle riziko vezme na sebe v případě nějakého maléhu.
Jedno auto pocka na kraji ulice nebo zajede ke strane v miste, kde nikdo zrovna neparkuje.
Taky bydlim v ulici, ktera je dlouha kilometr a se zatackama, jsou tu i pasaze dlouhe pres 100 m, kde se auta nevyhnou, takze nekdo musi couvat, kdyz se tam potkaji 2 auta. A takovych ulic znam vic a nikde jsem nenarazila na problem s uhybanim si. Proste kdyz clovek jede do uzke obousmerne ulice, tak jede opatrneji.
Třeba tady v Olomouci je jednosměrka, kde v protisměru nejezdím, i když je to tam povoleno. Ulice je úzká, je to do zatáčky, parkuje se tam a před protijedoucím autem musím uhnout na chodník. Ne vždycky je tam zrovna nájezd. Radši to kilometr objiždím jako rovnocenný účastník provozu. Nerad se někam cpu s pocitem, že jsem tam na obtíž, pokud to tedy jde. Přestože k tomu ještě svítím. Pořád. Ne proto, že by se to muselo, ale kvůle sobě. Jestli tím někoho činím neviditelným, tak asi tohle - prostě má smůlu.
kde?
Bystrovanská - Libušina.
Prijde mi, ze jednosmerky jsou dvou zasadnich typu:
1) Male uzke ulicky nekde v obytnych ctvrtich, jako na Starem meste a na Vinohradech v Praze. V takovychto mistech mi pausalni povoleni prujezdu cyklistu v protismeru prijde zadouci. Pokud to tam cyklista nezna, nema sanci bez neumerne velke zajizdky najit jednosmerkama cestu a rozumni ridici tam rozhodne 50 nejezdi. Na tom Starem meste jsou stejne ulice plne chodcu, takze tam i auta jedou krokem a cekaji, az chodci uhnou, tak proc by tam nemohl mit cyklista stejne pravo jako chodec? Existuje spousta uzkych ulic s obousmernym provozem, kde se 2 auta vyhnou jen na par mistech, a taky se s tim da zit.
2) Velke ulice usmernujici prujezd mestem jsou take casto jednosmerky (kazdy smer vede jinou ulici), ale tam rozhodne cykliste v protismeru nemaji co delat.
Z toho mi vyplyva, ze pokud by se zakonem povolil obecne prujezd cyklistu v protismeru, musel by se u silnic 2. skupiny instalovat vsude zakaz vjezdu cyklistu.
Kazda jednosmerka (tam kde to je potreba) sa uz teraz da zobojsmernit pre cyklistou jednoduchou vymenou znaciek B02 (zakaz vjezdu vsech vozidel), ta sa pouziva pre zakaz vjazdu do jednosmerky za znacku B11 (zakaz vjezdu vsech motorovych vozidel). Takto to maju krasne vyriesene v Amsterdame, kde znacku B02 snad ani nepouzivaju.
Tak jasne, ze vymenou znacek nebo pridanim dodatkovych tabulek to jde udelat, ale znacky stoji prachy. Pokud nebudou cyklisti prudit na uradech s pozadavkama na zobousmerneni konkretnich ulic, nikdo se s upravou znaceni namahat nebude.
A jak jsem psala vys, zobousmernit to pro cyklisty zakonem (coz by bylo mozna levnejsi a bez zmeny znaceni) neni vhodne.
V některých městech to jde, někde se nic neřeší.
Asi otázka osvícenosti radnice a toho "pruzení na úřadech" jak píšeš.
Ale používají, ale tam pak nesmí ani ta kola.
Taky si myslim, ze existuje pomerne dost jednosmerek, ktere muze cyklista snadno objet opacnou jednosmerkou o ulici vedle a kde by protismerny pohyb byl nesmyslem, zvlast kdyz je ta jednosmerka viceprouda...
Se znackou zakazu vjezdu cyklistu bych byl opatrny, videl jsem, jak to vypada, kdyz se to prezene... pred par lety jsem nebyl schopny dostat se na kole legalne do jednoho mesta, vsude zakazy cyklistu a pry tam nekde byla schovana cyklostezka, kterou jsem proste nenasel...
Z meho pohledu je rozumne reseni, kdy pravidla a znacky plati pro vsechny stejne a tam kde to dava smysl se cyklistum opacny smer povoli dodatkovou tabulkou.
Na druhou stranu chapu, ze s dodatkovyma cedulkama muze byt problem, pred nekolika lety jsem psal starostovi dotcene obce, ze znacka zakaz vjezdu vsech vozidel (cerveny kruh) na znacene cyklotrase je dost nesikovna, vysledek nula, znacka je tam porad, takze clovek bud musi jet po frekventovane silnici nebo si pripadat jak zlocinec, kdyz projizdi nesmyslny zakaz...
Když "oni měli na mysli", chtěli aby tam nejezdila auta, ty přece když jedeš na kole tak to je v pořádku, tam přece můžeš :-))
Prostě neznalost a blbost některých úředníků je neodhadnutelná.
V diskusi ještě nezazněla informace o tom, jak to vyřešili Francouzi. Měli na to tedy dvouleté přechodné období, ale tuším už někdy od jara tam platí, že pro cyklisty jsou průjezdné VŠECHNY běžné jendosměrky.
(K tomu ale předpokládám, že tam budou platit přiměřené omezující podmínky, jako třeba že se to dá negovat patřičnou zákazovou značkou, na jejichž osazení byly právě ty dva roky).
Občas také jedu jednosměrkou v protisměru - třeba v Karlíně. Kdysi tam byla cyklostezka, dnes už vyznačená není, ale než odbočovat doprava na ten frekventovaný hlavní tah, raději to opatrně projedu s vědomím, že mne tam nemusí šofér čekat a u křižovatek hodně zpozorním a zvolním.