Ahoj chtěl jsem se poptat. Včera mě (ještě rozjařeného po vydařené cyklojízdě) zastavili na sídlišti Písnice městští strážníci s tím, že jedu na kole po chodíku, tedy porušuji předpisy, že mi hrozí pokuta 100 až 1000,- kč, kterou by mi někteří z nich i udělili, oni však jsou hodní a jenom mi domluví...Nevěděl by někdo podle jaké vyhlášky, nařízení, předpisu (či kýhošlaka buzerace) se nesmí jezdit po chodníku. Navíc jsem jel po naznačené cyklotrase (aspoň v tom směru byla žlutá šipka...). Znamená to tedy, že cyklista musí po chodníku kolo vodit (tedy i malé děti a babičky...) jsem z toho trochu jelen, nicméně mi to pokazilo krásný dojem z celého dne. Díky za reakce.
Je to celkem jednoduche. V zakone 361/2000 Sb.
je uvedeno §53 odstavec 2:
Jiní účastníci provozu na pozemních komunikacích než chodci nesmějí
chodníku nebo stezky pro chodce užívat, pokud není v tomto zákoně
stanoveno jinak.
Z toho jasne plyne, ze na chodniku nema cyklista co delat.
Navic v §2 je uvedeno:
h) nemotorové vozidlo je vozidlo pohybující se pomocí lidské nebo
zvířecí síly, například jízdní kolo, ruční vozík nebo potahové vozidlo,
takze cyklista jede na nemotorovem vozidle a pro vozidla je urcena silnice. Vyjimkou je pokud je znacena stezka pro chodce a cyklisty, ale o tom tu je jina diskuze
Kam patří dětský kočárek? Mezi ruční vozíky? nebo kam. Takový kočárek pro dvojčata to už je nějaká šíře. Nebo záleží na nákladu?
Kočárek samozřejmě patří na chodník. Ostatně kolo taky, ovšem cyklistou vedené...
A když povezu dítě v ručním vozíku tak taky musím na silnici abych náhodou neporušila vyhlášku?
Omlouvám se, ale otázky typu "kudy s kočárkem""jestli po silnici" atd mi přijdou fakt stupidní. Jestli jste maminka a nevíte kudy se pohybovat s kočárkem, tak Vám radím, zůstaňte radši doma ať tomu drobečkovy neublížíte. A Vám pane, co máte svatou trpělivost odpovídat na tyto kraviny, Vám přeji, aby Vám ta trpělivost zůstala i nadále, jelikož se najdou tací, kteří by klidně s kočárkem jezdili po silnici. Dost hrozné !!!!!
S kocarkem je to jasne, viz §2j) "chodec je i osoba, která tlačí nebo táhne sáňky, dětský kočárek, vozík pro invalidy nebo ruční vozík o celkové šířce nepřevyšující 600 mm, pohybuje se na lyžích nebo kolečkových bruslích anebo pomocí ručního nebo motorového vozíku pro invalidy, vede jízdní kolo, motocykl o objemu válců do 50 cm3, psa a podobně" no a chodniky jsou pro chodce, ze jo.
Jinak jestli tomu dobre rozumim, tak po chodniku muze na kole jet i dite mladsi 10i let, viz §58 (2) "Dítě mladší 10 let smí na silnici, místní komunikaci a veřejně přístupné účelové komunikaci[1] jet na jízdním kole jen pod dohledem osoby starší 15 let; to neplatí pro jízdu na chodníku, cyklistické stezce a v obytné a pěší zóně."
Ahoj Valdo, strážníci měli samozřejmě pravdu. Po chodníku se jezdit nesmí, je to proti předpisům o pravidlech silničního provozu. Výjimkou je, pokud po chodníku vede cyklostezka (modrá kulatá značka s kolem nebo kolo namalované přímo na chodníku). Tedy nikoli že je chodník v trase značené cyklotrasy.
Bohužel stav pražské dopravy způsobuje i to, že když nechceš riskovat život při jízdě podle předpisů (mezi auty na vozovce), "musíš" se uchýlit na chodník. Je to porušení předpisů a strážníci za to pokutu dát mohou. Strážníci sami nemůžou za to, že cyklostezky v Praze nejsou. Ale právě tyhle absurdity vedou spoustu lidí (včetně mě) k tomu, že jezdíme na cyklojízdy. Jedním z jejich cílů je, kromě toho, že jsou fajn, dát jasně najevo těm, kdo na magistrátu o dopravě rozhodují, že je nás docela dost, kdo chceme jezdit po městě podle předpisů a přitom bezpečně. A když budeme mít cyklostezky, nebudeme muset porušovat předpisy jízdou po chodníku, abychom nepřišli o život :(
Díky všem už je mi to jasnější, jen mě zaráží, že po značený cyklotrase se nesmí jezdit na kole...Apropos účel cyklojízd je mi jasnej, jen mě to udivilo, tak jsem chtěl vědět jak se to má z formální stránky věci.
To je úplně normální, třeba na Praze 1 mají na cyklotrasách specialitu (Kampa, Klárov a pár dalších míst) - značku "stezka pro chodce a pro cyklisti" a o dva metry dál, v jednom případě i na jednom sloupu, "zákaz vjezdu" s doplňkovou tabulkou "mimo povolení MČ Praha 1". Při této úpravě smí na Kampu už několik let vjet jen cyklista s povolením a "modré majáčky". V Karlíně je zase "jednosměrka v závěrném směru" s dodatkovou tabulkou "mimo MHD a posypová vozidla" a žlutá směrovka cyklotrasy Vídeň - Praha na jednom sloupu. Takže pokud si na kolo nenamontuješ sypač, po této trase také nesmíš....
Na Kampě snad ne, tam je právě dodatková tabulka "Cyklistům vjezd povolen". U vjezdu do parku ve směru ze Smíchova na Klárov. Tím nevylučuji, že tam nějaké jiné značky, které si odporují, zůstaly.
Nikoliv. Při jízdě od Smíchova Nejdříve cedule Pěší zóna s dodatekem "mimo kola" (taková velká obdélníková) a o dva metry dál na jiném sloupu Zákaz vjezdu s dodatkem mimo povolení MČ P1. A v ostatních směrech je to stejné.
No, to je možný. Tak asi vycházím z toho dodatku "mimo kola". Z něčeho jsem usoudil, že tam kola projíždět mohou, a to se mi zdálo rozumné. Jiná věc je, že pokud to člověk neví, tak se k tomu vjezdu těžko dostane, nic ho tam ze silnice nenavede. Ale podívám se tam.
Je tam značka Zákaz vjezdu s dodatkovou tabulkou "Mimo <jízdní kola> a vozidla s povolením ...". To <jízdní kola> je znázorněno piktogramem bicyklu. Takže je tam to, co jsem tam viděl před rokem, výslovné povolení pro vjezd jízdních kol. Za tím je potom modrá značka Stezka pro chodce a cyklisty.
Byls tam někdy vůbec? Ty se na značky moc nedíváš, co.
Při jízdě od Klárova je to ale tak, jak říkáš, ten obrázek kola u povolení není. Možná maj jen jeden a každej den ho přehazujou jinam. :')
původně tak byla značená celá Kampa. Podle všeho to vypadá, že to úředníkům po několika letech došlo a postupně v rámci obměny dopravního značení to dávají do pořádku. A je také možné, že na smíchovské straně je ta úprava už delšé dobu - po čase jsem začal podobné ptákoviny ignorovat a jezdit "podle ducha nařízení".
Já to s čistym svědomim považuju pro kola za průjezdné, i když si značky třeba odporují. Taky tam člověk spíš dává pozor na rojnice turistů, proto možná pokaždý registruje trochu jinou směs značek. :')
Z cyklojizdy jsem jel taky pres Libus a Pisnic ale na polici jsem nenarazil. Asi to byla nahoda. Protoze na Libusi je rozkopana silnice a auta se snazi projet pres sidliste Pisnice, policie tam bude hlidkovat a buzerovat. Libus se samozrejme neda projet po silnici ale po chodniku jo. Sam tam budu jezdit po chodniku dokud to neopravi :o)
Já myslím, že v tom mají policajti sami trochu "hokej"...
jel jsem po silnici na koloběžce - za vodícím proužkem na odstavném pruhu. Za silnicí byl metr zelený pruh a potom chodník. V onom odstavném pruhu stáli policajti a když jsem je objížděl, křičeli na mě, že "teda dávám dětem pěkný příklad" a "že mám s tím jít na chodník". Mě se nechtělo moc zastavovat a dávat se s nimi do řeči a oni mě evidentně stíhat nechtěli. Kde je tedy rozdíl? Ta koloběžka je zhruba stejně dlouhá jako kolo ?
Koloběžka je pokud vím z hlediska předpisů jízdní kolo, stejně jako tandem, tříkolka, myslím, že i skateboard atd. Naproti tomu např. člověk na kolečkových bruslích je chodec.
Jasně, že po chodníku se jezdit nesmí. Ona je ale otázka, co je a co není chodník, když ta komunikace není žádnou značkou označena. Existuje značka "stezka pro chodce", "stezka pro chodce a cyklisty" a "stezka pro cyklisty". Přitom stavební řešení takovýchto komunikací je většinou prakticky totožné. Takže když tam žádná značka není, tak z toho normální účastník provozu těžko pozná, že je to chodník (tedy stezka pro chodce). Zvlášť, když to vede někde středem trávníku či parku (tedy není to klasický chodník po straně vozovky).
A jistě není nikde napsáno, že tam kde není značka je chodník, to by pak musela být "chodníkem" drtivá většina silnic a různých účelových komunikací. Ono je to někde v nějakých katastrálních mapách, co je co, ale jak to mám v terénu poznat? (a chodník X nechodník není jediný případ, jsou i jiné sporné případy týkající se přednosti v jízdě, které se v terénu nepoznají).
Tohle je zajímavé - ve zmíněném zákoně není chodník definován, asi celkem logicky, protože chodníků označených značkou moc nenajdeme. Zkusil jsem si vygooglovat "Chodník je" a zde mám výsledek:
"Chodník je stavebně upravená komunikace nebo část veřejného prostranství, určená pro pěší" (vyhláška města Přerova).
Jinak nic,
nakonec jsem našel alespoň radu právníka, i když v jiné souvislosti (s parkováním) http://www.autoweb.cz/pravni-poradna/questions...
<i>Současná právní úprava neobsahuje definici chodníku, lze však vyjít ze staré dopravní vyhlášky, která chodník definovala jako "pozemní komunikaci, která je určená především pro chodce a která je zpravidla oddělena od vozovky výškově nebo jiným způsobem...".</i>
Takže možná tak.
Jo, takže z toho plyne, že např. přes retardéry se nesmí jezdit, jelikož jsou výškově odděleny. Takže vystoupit z auta, přes retadrér přetlačit a za retardérem zase nastoupit do auta.. Stejně tak na většině cyklstezek se nesmí jezdit, protože začínají obrubníkem. Naopak hodně "chodníků" začíná nájezdem pro vozíčkáře, takže výškově odděleny nejsou. No a z asfaltové ulice nesmím do dlážděné ulice odbočit, protože je tato zřejmě chodníkem odděleným od vozovky "jiným způsobem".
Já se řídím zásadou, že když není značka, ale vypadá to jako chodník, tak jedu, ohleduplně, za chodcema zpomalím na jejich rychlost, oni ale stejně většinou uhnou. S případným policajtem bych se hádal (zatím nebyla příležitost, z kola mě zatím sundávali akorát na silnici pro mot. vozidla a v pěší zóně, kde byly značky a jednoznačně jsem tam opravdu jet neměl).
Já po chodníku jezdím pokud je na vozovce neúnosný provoz a chodník zeje prázdnotou. Jediná vyjímka je chodník upřed Izraelskou ambasádou. Tam jsou stále policajti. jednou na mne hulákal jak se mi jezdí po chodníku ,logická odpověď zněla dobře. Za dva dny na to mi zastoupil cestu a donutil mě slízt s kola. Je ale fakt že ten chodník není bůhví jak široký a i když na něm je chodců pomálu tak již orgán nedráždím a radši jedu po silnici a na chodník najíždím až za ambasádou. Podle mne je lepší se občas dopustit přestupku než být mrtvý vzorňák.
Chodník před Izraelskou ambasadou je něco jiného. Jednou jsem si to tam švihal svých dvacet, když na mě vystartoval pozorný civil z ochranky. Takže jsem to raději hlava-nehlava střihnul na silnici, aby mě ten chlap třeba hned nezastřelil.
To je zajímavý, když ve Sněmovní parkovala na chodníku vládní limuzína i s řidičem, neměl se po mojí výzvě k odjezdu. Když jsem požádal policistu z ostrahy, aby mu domluvil odbyl mě. Teprve když jsem auto začal olepovat samolepkami "neparkuj na chodníku" a začal se s řidičem dohadovat policista zakročil - nejprve zavolal nadřízeného a potom chtěl doklady. Po mě. Nakonec řidiči řekl: raději zaparkujte někde za rohem, oni jsou to blázni a mohli by Vám s tím něco udělat....
Dvojí metr. co jiného by se na to dalo říct. A to jsi mě připoměl -když letos stoupla Vltava tak Libeňský most byl uplně zatarasen automomobilama. Auta stála na chodnících a v druhé řadě na komunikaci. Vyvezli je tam z autobazarů co jsou pod mostem. Na jednu stranu je chápu že si ochraŇují svůj majetek , ale je to soukromý majetek a policistu tam bylo jak máku. Takže na jedné straně při ochraně soukrimého majetku se zabere chodník a to dlouhodobě a nejspíše i s požehnáním policie a na straně druhé když já jedu po chodníku, abÿch si ochránila svuj nejcenější majetek (život)tak je to špatné.
Mě povídali na odboru dopravy, že dle vyhlášky se v pěší zóně lze pohybovat na kole, pokud se cyklista pohybuje v rychlostech srovnatelných s pěším proudem.
Vozidlo (auto), pokud chce vjet do pěší zóny dostane na základě oprávněných důvodů povolení - cyklista samozřejmě ne. Jinými slovy jízda v pěší zóně není zakázána!
fakt? A to platí jen v Praze, nebo všude? A z které vyhlášky/zákona to plyne?
V Praze je to povoleno dodatkovou značkou.
Prazsti policiste jsou nastesti vcelku rozumni, alespon pokud clovek jede po chodniku slusne, tak jej moc nebuzeruji (bodejt, je to lepsi nez kdyby se kolo motalo na silnici). Teda jednu pokutu za jizdu po chodniku uz na konte mam, ale to bylo v Krnove, o pulnoci a na liduprazdnem namesti (no jo, male mesto, policiste tam nemaj do ceho pichnout ;)
To mas pravdu, nemam s policajtama v Praze zadne problemy. Obcas chodnik, obcas po kraji pomalu jednosmerka apod.
Ale toto dle textu byli MPci. A ty uz jsem videl i buzerovat messengra na mopedu, kterej ho uvazal ke znacce na zakazu zastaveni.
Proste nejhorsi je srazska s blbcem.
Nemůžu si pomoct, ale přijde mi to čuňárna. Ač na kole sám jezdím, když vidím cyklistu na kole na chodníku, nejradši bych ho z toho kola srazil.
Ve všech zemích v západní Evropě se může jezdit na kole po chodníku. Neznám moc případů kdy cyklista způsobil vážný úraz pěšímu na chodníku. Naopak mrtvých cyklistů na silnicích je dost. Pokud jedu na kole po chodníku opatrně, tak mi nějáký buzerující děda komunista může políbit zadnici...
fakt? Slyšel jsem, jak někdo platil v Německu za jízdu po chodníku dost mastnou pokutu.
Asi to neplatí univerzálně na všech chodnících v úplně celé Evropě. Celou Evropu jsem projel na kole křížem krážem a nikde jsem na chodníku nikomu nevadil, ani policii. Někdy na mě troubili, když jsem jel po silnici a nevšiml jsem si, že kousek dál je stezka, ale např. po Anglii se lidé prohánějí celkem bezohledně po chodnících a na chodce používají zvonek.
Většinou si všude uvědomují, že cyklista na chodníku je menší zlo než na rušné nebo nepřehledné silnici, kde je při kontaktu a automobilem většinou cyklista vážně zraněn. Víte někdo o chodci, kterého vážně zranil cyklista??
Psal jsem tu už, že jsem byl v Berlíně pokutován 10€ za jízdu na chodníku a nebyl jsem sám, co nám to napařili. George v tom nemá pravdu. V Německu jsou docela přísní ale féroví policajti a je to tak dobře. Od té doby na chodníku nejezdím.
V Německu (co jsem viděl na cestě od východu na západ) je na drtivé většině chodníků značka, která jasně říká, co to je. Většinou "stezka pro chodce a cyklisty" nebo "stezka pro chodce" s dodatkovou tabulku "mimo cyklisty".
Záleží na tom kde a jak jede. Vezmi si třeba spojnici MFF Trója - Prosek. Máš dvě legální možnosti (pokud nehodláš jet přes Kobylisy) - jet ulicí V holešovičkách nebo Povltavskou. Obojího se bojím (zejména když jedu o půlnoci z labu domů, umělci překračující 100 nejsou vyjímkou, při srážce šance na přežití kolem 2% ) a to o mě kamarádi tvrdí že jsem magor. Takže i když jsem otrlý jedu po chodníku (obvykle Povltavskou). Ovšem vím, že tam nemám co dělat, takže když míjím chodce jedu prakticky krokem (je to hodně úzké). Tohle je otázka citu a vyježděnosti a trvá hodně let než se to člověk naučí.
Mám pocit jokoby jsme se znali, když jsme jako děti jezdili po chodníku ( Brandýs n/L) tak nás pravidelně honil dědek s holí a občas se i do zad trefil. Ale ty bys musel být jeho vnuk takže asi né.
Po chodníku jezdím z výše uvedených důvodů. Pokud tam jsou chodci nebo psi, jedu krokem. Kromě dědulů co nadávaj na celý svět nikdo problémy nemá. Jednou mě policajt domluvou upozornil, že po chodníku se ještě nemůže (že by očekávaná změna v zákonech?)
Až mě uvidíš, tak to zkus!!
Nazdar, kdy se ukážeš na cyklojízdě?
"Chodci jsou nedotknutelní - mají před námi vždy přednost. Proto nejezdíme po chodnících, pokud jsou na nich chodci, na přechodech je necháváme přejít."
"Nejezdíme po chodníku - to je jediné místo, kde se chodci v současné mohou cítit jakž takž bezpečně, a my jim nechceme toto bezpečí brát."
"Mezí, za kterou ale nehodláme ustoupit je nenásilí, ohleduplnost a jízda po chodníku, na kterém jsou chodci."
(Tak co - odkud jsou to citáty? Hádejte! :')
Cyklista jede v pudu sebezáchovy po chodníku, aby ho nesrazilo auto.
Kudy má jít chudák chodec v pudu sebezáchovy, aby ho na chodníku nesrazil cyklista?
Slovo chodník je od slova chození, ne jezdění. nejednou kolem mě na chodníku profrčel cyklista, co jel 5x rychleji, než chodci, mezi kterými "bravurně" kličkoval a ohrožoval tak všechny. Když jde člověk s tříletým prckem a okolo jěj někdo takto projede, přeji mu z celého srdce, aby tu pokutu dostal a aby až vjede na silnici, okolo něj podobným způsobem projížděla auta.
Mám dotaz kudy mám jet když jedu od Tanciciho domu k Narodnimu divadlu po nabrezi. Vede tam cyklostezka, ale ta je po chodniku a naplavka je zavrena (chtel jsem si pomoci alespon od vysehradu k manesu). Tak kudy silnice nebo chodnik znacenej jako cyklostezka ! diky PS: jedna se o Prahu :)
Ta cykloztezka vede uprostřed chodníku???
Pokud chodci používají cyklostezku jako chodník, mělo by se s tím něco dělat. Minimálně vyhradit pruh pro pěší.
Pokud vím, tak od Tančícího domu k Národnímu divadlu žádná cyklostezka NEVEDE. Žlutě značená turistická cyklotrasa tě k jízdě po chodníku neopravňuje, to by tam musela být kulatá modrá značka. Můžeš jet po silnici, jako všechna ostatní vozidla. Nebo můžeš kolo vést a jít po chodníku jako všichni ostatní chodci. Ale cyklostezka (tedy stezka pro cyklisty či chodce a cyklisty ve smyslu zákona o provozu na pozemních komunikacích) tam prostě není. Chodník je pro chodce, pro vozidla je silnice. Je to tak těžký pochopit?
Ja to chapu ale ta cyklotrasa vede po chodniku ty zlute cedulky jsou na chodniku ne na silnici.
S tou cyklotrasou má myslím Žovka pravdu a i pro auta máš značky umístěná na chodnících (aspoň ve městech. Ale v čem se mýlí je to, že chodníky jsou jen pro chodce a silnice pro auta. Je celkem dost chodníků kde naprosto legálně vjíždějí auta. Parkování na chodnících, při vjíždění do průchodu ... A je také bohužel dost časté to, že na chodníku jsou zaparkována auta a chodec se tam již nevejde natož pak chodec s kočárkem nebo cyklista vedoucí kolo. Zářný přiklad je v ullici U ELEKTRY. Takže zase privilegia pro jednu skupinu i když bohužel né jediná. Pro pomalu jedoucí auta se dělají jízdní pruhy proč asi, (že by zdržovala ty rychle jedoucí? ale pro ještě pomalejší cyklisty se pruh nepostaví. On ten cyklista asi tolik těm autům nepřekáží že?)
A když máš značenou turistickou trasu "po žluté" a ty značky jsou na stromech, tak skáčeš jako tarzan po stromech?
Ta cedulka je jenom umistena na strome, ptz proc tam davat sloupek jako na chodniku. Takze zadnej Tarzan jen cyklista na chodniku.
Prioste tam vede cyklotrasa a hotovo ja tam jezdim pravidelne z prace cyklistu je na tom chodniku jak much tak to proste je a bude dokud neopravi naplavku u Manesa je to tak tezky pochopit????
Muj text:
Dobrý den,
rád si obzvláště v letních měsících vyjedu na kole, ale trápí mne jeden nesoulad zákonné normy s mým často nutným chováním a rád bych proto navrhl změnu zákona pro příští novelu o pozemních komunikacích.
Jde o to, že podle mých informací podle současného zákona cyklista jako řidič nemotorového vozidla nesmí používat chodník. Znamená to například to, že třeba nesmím ani jet po lese, protože cesty jsou také chodníky, pokud mi to není explicitně umožněno označením chodníku jako cyklostezky.
Bydlím v Praze na sídlišti v Modřanech a přímo vedle paneláku máme les. Kdyby mne ale v tom lese potkal nějaký strážník městské policie na kole, dostanu tučnou pokutu i když je to naprostá hloupost. Jediný argument proti tomuto zákazu je potenciální ohrožování chodců cyklisty, ale to lze přeci řešit omezením rychlosti cyklistů na 15 možná i 10 km/h. Stejně jsem ještě neviděl cyklistu, který by po chodníku jel rychleji a už vůbec jsem neviděl nikoho chodce ohrožovat.
Při takové rychlosti jste s kolem schopni zastavit téměř na místě a slušně požádat chodce zda bych ho mohl předjet. Na druhou stranu pokud bych se choval striktně podle zákona a hned jak vyjdu z paneláku kolo dovedl na silnici a od té doby až dolu k Vltavě kde je cyklostezka jel po silnici, mám zhruba 50% pravděpodobnost že mne nějaký řidič rozjetý hezky z kopečka na úzké ale frekventované silnici přes sídliště sejme z leva z nějaké ulice i když bych měl mít přednost (pro všude stojící automobily jsou křižovatky na sídlišti velice nepřehledné).
I kdyby to auto jelo po sídlišti předpisově 30km/h (což řidiči ani po zavedení bodového systému nerespektují, protože v obytné zóně jim nikdo rychlost měřit nebude) pořád mám velkou pravděpodobnost, že skončím pod koly auta a před vahou vahou mě žádná cyklistická helma neuchrání.
Proto radši když si mám vybrat jestli pojedu po silnici, nebo po chodníku, který vede vedle silnice, raději volím ten chodník. Raději přijdu o peníze, než o život. Obzvláště v Praze je to tvrdá realita.
Při použití inlite bruslí platí totéž, jen je to ještě více do očí bijící - představte si, že by inline bruslaři skutečně toto nařízení zákona respektovali a místo po chodníku by jezdili po silnicích.
Navrhoval bych tedy povolit cyklistům (a inlite bruslařům) využití chodníku v případě:
* nepřekročí li při takové jízdě rychlost 15 km/h (tachometr na kole má dnes již každý, kolečkoví bruslaři tuto rychlost téměř nemají šanci
překročit)
* při přiblížení se k chodci ze zadu na sebe slyšitelně upozorní (pomocí zvonku, klaksonu nebo slovním projevem)
Doufám, že můj návrh přispěje k snížení zbytečných zranění a úmrtí cyklistů a inline bruslařů.
Josef Hajas
Je pravda ze s tema bruslarema sem pozdeji zjistil ze podle vyhlasky jsou to chodci, coz mi v odpovedi dnes potvrdili:
VĚC:
Podnět k umožnění jízdy cyklistů po chodníku - sdělení
Platná právní úprava provozu na pozemních komunikacích považuje za řidiče cyklistu, nikoli však bruslaře na kolečkových bruslích. Podle § 2 písm. j) zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, je osoba, která se pohybuje na kolečkových bruslích považována za chodce. Platí pro ni tedy § 53 a násl. uvedeného zákona o chůzi, přičemž lze zdůraznit zejména § 53 odst. 8 podle kterého nesmí osoba, pohybující se na kolečkových bruslích na chodníku nebo na stezce pro chodce, ohrozit ostatní chodce.
Jízda na kole po chodníku v lese je nepřípustná pouze v případě, že se jedná o pozemní komunikaci, takto vymezenou v katastru nemovitostí. Pokud nejde o pozemní komunikaci, pak samozřejmě taková jízda zakázána není.
Vzhledem k tomu, že chodníky jsou určeny k pohybu chodců, kteří jsou často méně pohybliví a byli by tedy méně schopní reagovat na podstatně rychlejší pohyb cyklistů, nebylo by vhodné jízdu na chodníku paušálně povolit. Na frekventovaných chodnících by totiž i při rychlosti 15 km/h často docházelo ke střetům a také zraněním. Za mnohem vhodnější řešení proto považujeme zřizování stezek pro cyklisty nebo stezek pro chodce a cyklisty v místech, popřípadě jízdních pruhů pro cyklisty, kde to místní podmínky umožňují. S takovým požadavkem je však třeba se obrátit na místně příslušné orgány, kterými jsou v Praze úřady městských částí.
JUDr. Pavla Horká
ředitelka odboru
agend řidičů
Poridte si spray a sablonu a v miste sveho bydliste, kde casto jezdite po malo frekventovanych chodnicich nastrikejte na asfalt znacku pro chodce a cyklisty. Je to nejrychlejsi zpusob. Pokud se to MPikum nebude libit, tak to budou muset resit, a o to nam jde. Treba na tech mistech udelaji stezku oficialne :-)
Jo, to je dobrý, pruhy pro cyklisty jsem chtěl malovat už jako dítě na 4m široký chodníky na našem sídlišti :). Někdy jsem si říkal, že by to chtělo partičku lidí, dodávku s míchačkou a třeba pokoutně udělat nájezdy na některé nepříjemné obrubníky, rozdělit některé "mixed" pěšocyklostezky podélnými čarami, případně vyasfaltovat nějaké vyježděné pěšiny apod. Říkal jsem si i, že bych na takový drzý podnik i finančně přispěl :)
Ale pozor: Značka, která není umístěná oficiálně, není právně platná, z toho by mohly být potíže (=načapají vás tam a platíte symbol nesymbol).
Ja nechapu jak muzou straznici nekoho pokutovat. Mestskymu straznikovi se proste nezastavuje, statni policie tohle neresi. Mestaci na mne pokrikujou pravidelne, obcas mi i zastoupi cestu, ale zatim jsem vzdycky hodil mysku z zmizel z dohledu :-)
Co k tomu říci. Jsi špatně vychovaný. Muže zákona se poslouchá, to je autorita. Když jsem byl loni v létě strážníkem MP sesazen z kola na pěší zóně na Zlatém kříži (dole na Václaváku), cítil jsem se dost trapně. Nejsem rád, když na mě policajti řvou, připadám si jak buhvíjakej darebák. Proto tady taky takovéhle věci řešíme, že by snad neškodilo dát cyklistům trochu víc práv než řidičům automobilů.
No ale nic si z toho nedělej, takovejch lidí jako ty je dneska plno. Viz CzechTekk 2005. Když jsem pročetl všechny ty články o tom, nechápal jsem moc, o co jde, protože já bych takovou akci pravděpodobně opustil po pěti minutách na první výzvu mužů zákona.
V tomto případě ses neměl cítit jako darebák, ale měls toho strážníka seřvat na tři doby co že si to na Tebe otvírá hubu, když se tam na kole jezdit smí. Ať je tak laskav a nejprve si zjistí stav dopravního značení. (za tento a mnoho dalších pomníčků můžeme děkovat panu Malému, kdysi PČR dnes odbor dopravy MHMP)
To je na stížnost na výkon služby! Všechny pěší zóny v Praze 1 mají povolenou jízdu na kole, takže policajt byl flink a neschopa. Nejjasnějším důkazem je s ním dojet ke značce a zeptata se ho, co to tam je za doplňující piktogram (je tam kolo)...
Ještě se mi nestalo, že by mě na kole MP stavěli předepsaným způsobem - stavěcím terčíkem nebo za snížené viditelnosti kýváním červeným světlem ve výšce hrudníku. Na nějaké řvaní a pobíhání za mnou nereaguju, i muži zákona by se měli chovat podle předpisu a ne jako choleričtí důchodci.
Krome jizdy na kole provozuju bojove sporty a diky nim znam osobne nekolik \\\"muzu zakona\\\". Nechci generalizovat, ale ti z clenu mestske policie, ktere znam pro mne autoritou rozhodne nejsou a nebudou. To ze dostali do rukou neprimerenou moc je jednou z nejvetsich chyb soucasneho dopravniho zakona.
Jeste jednou opakuji - me ignorovani se tyka mestske policie. Pokud bych mel nekdy konflikt se statni, tak reaguji jako poslusny obcan. To se vsak nestalo, nebot dopravaci si nepotrebuji odreagovavat mindraky na buzerovani cyklistu.
Ten projev příslušníků MP z letošního srpna na Starém Městě byl opravdu přinejmenším zvláštní. Už jsem se tu s tím i někde "chlubil". Doslovná citace: "V protisměru, vole! Tě sundám z toho kola!" Konec citátu. Pokyn k zastavení to nebyl, tak jsem jel dál.
Jestli poslouchat autority, když jsou špatné zákony - to asi nevyřešíme. To už řešej filosofové od dob Sokrata.
Děláte si legraci, ale když jsem to nedávno četla, za co všechno může cyklista dostat pokutu, tak se asi budu hlídat, protože by mi na ty přestupky nestačila výplata a bylo by to řádově v deseti tisících. Když nechtěně spadnu a zraním se, zaplatím; když jedu po chodníku a přechodu - což běžně dělám v určitých úsecích, kde nejsou lidé - zaplatím; nemám světlo a houkačku - zaplatím; po jednom pivu, což je levnější než kofola - nafoukám a zaplatím..... atd. Asi se nedá nic dělat. Ale že mě počítají za motorové vozidlo a nesmím do jednosměrky a zákazu vjezdu - na to jsem teda koukala....
že bych měl mít na kole houkačku, to jsem ještě neslyšel :-)
Jasne znejici zvonek byval jako povinna vybava, stejne jako blatniky a kryt retezu. V posledni novele uz se ale nevyskytuji. (Vyhl MDCR c. 341/2002 priloha 13).
Za sebe musím teda ještě k tématu uvést, že sám po chodnících vůbec nejezdím rád. Je to pomalé, zdržují vás chodci, obrubníky, na křižovatkách nemáte přednost. Ale pokud mám cestovat po ulici jako je třeba Legerova, Úvalská, Černokostelecká apod., tak co si počnu. V prostoru pro vozidla bych nepřežil.
Po chodniku jezdim kdyz mi silnice z nejakeho duvodu vadi (hodne aut, kocici hlavy, uzka silnice, zdrzuju) a soucasne je chodnik liduprazdny. I tak ale jedu pomalu. Myslim, ze situace smeruje k tomu, ze by cykliste mohli byt pusteni s nejakymi podminkami na chodniky. Je k tomu jeste musi nekteri trochu moralne dozrat aby se chovali ohleduplne. Jeste je prilis mnoho nebezpecne zdivocelych jezdcu na kole.
Na chodníku v zástavbě se vůbec nedá jezdit rychle. Chodci jsou strašně nevyzpytatelní. Najednou ti udělá bez varování vlevo vbok... Pokud jsou tam východy z baráku, pak je přiměřená pouze rychlost chůze. Radši mám pruhy pro cyklisty normálně na vozovce, v hlavním dopravním prostoru. Ty chodníky jen kde je minimální provoz chodců. Ale pak by to taky chtělo ty chodníky opatřit sjezdy a nájezdy, aby se nemuselo na začátku a konci zastavovat (to chybí např. na Libeňském mostě, hodně cyklistů zůstává na vozovce (nevyužívá stezku)právě kvůli tomuhle).
Neco humoru - budte radi, ze resime jenom cyklisty:
http://www.youtube.com/watch?v=v84gCk-TDF0
(Sofia, Bulharsko)