Jen málokdy se vám stane, aby na vás na ulici mladíci pokřikovali „Máte hezký kolo!“ S Gocycle si na to velmi rychle začnete zvykat. Tohle kolo z budoucnosti je jednoduše designový skvost. Technicky se jedná o skládací elektrokolo, přesto se brání zařazení do jakékoli škatulky. Jednoduše Gocycle.
Gocycle je dvacetipalcové jízdní kolo s podstatným bonusem, jímž je výkonná elektrická výpomoc. Bicykl vůbec nebudí dojem elektrokola, přesto na první pohled zaujme vlastně vším: Dokonale lehkým tvarem rámu, zcela zakrytým převodem, jednostranným zavěšením kol s neviditelným elektromotorem v předním závěsu, odpruženou zadní nápravou či „formulovými“ koly. Nezapře se tu designérský rukopis Richarda Thorpa, který navrhoval vozy McLaren. Kolo přímo provokuje svou vizuální lehkostí, tenkostěnností podsedlové trubky či nepřítomností oboustranné vidlice. Při bližším pohledu potěší kvalitní dílenské zpracování (snad s výjimkou řídítek).
Na to, že se jedná o elektrokolo, je hmotnost celého kola překvapivě nízká: lehce přesahuje 16 kilogramů, což je výrazně méně než u řady klasických městských kol. Pro srovnání, váha okolo 25 kg není u elektrokol žádnou výjimkou. Gocycle se při jízdě chová spíše jako klasické kolo s tím, že jezdci pomáhá při šlapání elektromotorem o výkonu 250 W.
Kolo má velice dobrou nastavitelnost: pohodlně se na něj posadí stopadesáticentimetrová dívenka, i skoro dvoumetrový habán.
Když prvně sednete na Gocycle, první dojem je, že pojedete na celkem solidní skládačce. Dvacetipalcová kola, nízký rám, kolmá řídítka, to vše evokuje možnost spakovat kolo do většího batohu. Rozjezd bez motoru představu skládačky jen potvrdí. Vlivem extrémně lehkých kol jsou jízdní vlastnosti podobné spíš bicyklu na šestnáctipalcových kolech.
Pro pomoc elektrického pohonu pak stačí stisknout tlačítko na řídítkách a několikrát otočit šlapkami: Motor se k vaší námaze přidá zprvu neznatelně, nakonec ale převezme většinu vašeho úsilí a to dokud nedosáhnete pětadvacetikilometrové rychlosti – pak se zčásti odmlčí jen proto, aby vám umožnil tuto zákonnou maximální rychlost pohodlně udržovat.
Kolo je vybavené dvěma režimy. Kromě pomoci, kterou si jezdec sám dávkuje stiskem tlačítka, může Gocycle fungovat jako pedelec – motor se automaticky spouští šlapáním do pedálů.
To, že motor běží, poznáte poměrně snadno: vydává docela výrazný zvuk, rozhodně hlasitější než u běžných elektromotorů v nábojích kol. Je to způsobené rychloběžným motorem, který má rychlejší otáčky než motory na ostatních elektrokolech. Výsledná rychlost je dosažená zpřevodováním motoru na planetovou převodovku.
Pokud chcete být ekonomičtí, zapínáte motor jen cestou do kopce. Při jízdě po rovině pak stačí krátký „boost“ pokaždé, když máte dojem, že kolo netáhne. Zapnete si výpomoc na deset vteřin a ztracené tempo je zpět. V tom je toto kolo skvělé.
Do kopců pak kolo především pomáhá. Nepřevezme veškerou vaši váhu na sebe, udrží ale výrazně vyšší rychlost a běžná stoupání vám umožní překonat s nepoznanou lehkostí.
Motor je nastaven tak, aby se rozeběhl až, když kolo jede rychlostí 3,5 kilometru v hodině. Pomalejší reakci kola pozná jezdec především při opakovaném zastavování a opětovném rozjíždění. Prakticky to znamená, že při rozjezdu v křižovatce se musíte nejprve pořádně opřít do pedálů, abyste získali rychlost srovnatelnou s rozjíždějícími se automobily.
Při nízkých rychlostech pod 10 km/h je výkon motoru poměrně slabý. Pomoc motoru se vypočítává na základě frekvence šlapání. Pokud si tedy jezdec podřadí a udržuje dostatečně rychlou frekvenci, kolo reaguje živěji a motor vydatně pomáhá i ve strmém stoupání. Pokud ovšem jedete na nejtěžší převod „na těžko“, může se motor do kopců trochu dusit. Chce to jednoduše trochu cviku, díky kterému se jezdec naučí předvídat potřebu řazení dopředu. Pokud je motor vypnutý, Gocycle díky své lehkosti reaguje jako běžné skládací kolo na dvacetipalcových ráfcích.
Pomoc motoru je podmíněna držením tlačítka na levé straně řídítek. Možná skutečnost, že kolo bylo vyvinuto ve Velké Británii způsobila, že tlačítko není u provozně výhodnější pravé ruky. Městský cyklista potřebuje velmi často ukazovat vlevo a tlačítko na levou ruku znemožňuje současně signalizovat a využívat pomoci elektromotoru. Dlouhodobé držení tlačítka pak unavuje prsty, především v rukavicích.
Motor nezabere ihned, ale až poté, co několikrát šlápnete. Tato vlastnost je poněkud nepříjemná v tom, že se musíte naučit předvídat a mačkat tlačítko o sekundu dříve, než kdy potřebujete pošťouchnout – asi jako když exponujete u staršího digitálního fotoaparátu. Na to se dá zvyknout. Horší je, že na rozbitých ulicích, kde kolo dost divoce poskakuje, často na okamžik tlačítko pustíte. Trestem je výpadek pohonu na další tři otáčky šlapek, kdy můžete v kopci ztratit rychlost.
Gocycle je osazen 9,5 Ah NiMH baterií, která je ukrytá v rámu kola. Dojezd Gocycle není příliš oslnivý, výrobce uvádí 13–32 km. Dá se říct, že hodnota odpovídá. Na naší testovací třicetikilometrové horské trase (+300 m, z toho +200 m na posledních pěti km) se ke konci slabost baterií už výrazně projevovala. V případě extrémního vybití baterie se začne kolo hlasitě ozývat a dožadovat okamžitého nabití. Nicméně ani zmíněným náročným výjezdem jsme baterii do tohoto stavu nedostali.
Aby nedošlo k předčasnému snížení kapacity nebo dokonce zničení baterie, doporučuje výrobce mít kolo v dobíječce prakticky vždy, když na něm zrovna nejedete. Baterii velmi vadí i několikahodinové ponechání ve vybitém stavu. Z toho vyplývá prakticky nutnost vozit dobíječku s sebou, kdykoliv jedete dál než na nákup.
I když Gocycle lze složit, přece jen se liší od ostatních skládaček. Elektromotor pomáhá překonání stoupání a delších vzdáleností, a tak se skládatelnost kola hodí prakticky hlavně při přesunu automobilem nebo případně při cestování letadlem. Kolo lze sice bez použití nástrojů složit do přepravního obalu, trvá to ale déle a bez obalu kolo nepřenesete. Oproti skládačkám, které složíte během několika vteřin před dojetím a nastoupením do tramvaje, je Gocycle spíš „snadno rozložitelné“ kolo. V porovnání s jinými bicykly v této kategorii je ale triviální demontáž zavěšených kol. To je velmi příjemné například při defektu.
Použité kotoučové brzdy fungují velmi spolehlivě. Jistou nevýhodou je tvar brzdových páček, na které mají jezdci s kratšími prsty potíže dosáhnout.
Třírychlostní převodovka Shimano NEXUS nabízí vcelku slušný rozsah rychlostí. Při běžném používání i v kopcovitém terénu Prahy jsme ale první (nejlehčí) převod používali jen výjimečně. Naopak, třetí převod byl v permanenci skoro pořád a při rychlejší jízdě (nad 30 km/h) už nestačí nasazené rychlosti. Převodům by tedy neškodilo mírné posunutí dorychla.
Zadní vidlice je vybavena integrovaným odpružením. Společně se speciálně upravenými plášti z měkké směsi slušně utlumily otřesy z často rozbitých cest. Kolo se chovalo v tomto ohledu lépe, když bylo zatížené devadesátikilovým jezdcem.
Skvěle konstrukčně vyřešená je integrace lankového zámku do konstrukce kola, která zajistí, že kolo přivážete prakticky všude.
Výrobce uvádí omezení nosnosti kola na maximálně sto kilogramů včetně nákladu. To je pochopitelné s ohledem na celkem subtilní konstrukci celého bicyklu a zatěžování na hranici nosnosti kolu příliš nesvědčí. Také motor už má s těžkým jezdcem potíže. O Gocycle by proto měli uvažovat hlavně lidé, kteří váží do 80 kg.
Výrobce uvádí, že kolo není určeno pro jízdu v dešti, na sněhu nebo ledu. Tomu odpovídá také výbava kola. Pláště jsou hladké a rychlé a na zledovatělé nebo zasněžené vozovce mohou snadno podklouznout. Hlavní výhrady bychom měli k zadnímu blatníku, který dostatečně nechrání před postříkáním zad při jízdě v dešti nebo kalužích a na rozdíl od všech ostatních potenciálně problémových komponent jej není možné vyměnit.
Gocycle je designově krásný výrobek, splňující dokonale požadavky, které spadají do sféry jeho předpokládaného použití. Kolo je elegantní, lehké, a při rychlejší jízdě se chová přesně tak, jak byste od kvalitního elektrokola očekávali.
Nicméně, sféra použitelnosti Gocycle je příliš úzká na to, aby bylo kolo vhodné pro každodenní jízdu po městě. Omezující je především nemožnost jízdy za mokra. Na cestu do práce můžete vyrazit, pokud to máte do 10 km.
Gocycle je možné také doporučit na kratší výlety na dovolené, ať už automobilem, vlakem či v karavanu, kam se díky své skládatelnosti snadno vejde. Jako dopravní prostředek se bude dobře vyjímat i v uzavřených prostorách např. pro pořadatele výstav nebo pro rychlé přemístění ve velkých areálech.
Název: | Skládací elektrokolo Gocycle |
Baterie: | 9Ah NiMH |
Výkon motoru: | 250 W |
Rám: | Magflow® |
Hmotnost: | 16,2 kg |
Řazení: | 3 rychlosti , Shimano Nexus |
Brzdy: | Gocycle – mechanické kotoučové brzdy |
Velikost kol: | 20" |
Dojezd: | 16–32 km |
Cena: | 44 815 Kč |
Cena zahrnuje: | Odpružení zadní kyvné vidlice |
Nadstandardní vybavení (lze přikoupit): | Stojánek, držák na zavazadla, zámek zadního odpružení, sestavu šroubů znemožňující odcizení jednotlivých dílů, přepravní box |
Další informace: | www.citybikes.cz |
První česká publikace o elektrokolech – Elektrokola – nová dimenze cyklistiky