Scott Spark model 2022 je inovativní a hravé kolo s integrovaným tlumičem zadní stavby v rámu. Nabízí skvělé jízdní vlastnosti a plně nastavitelné odpružení. Spark 930 je kolo plné technických inovací, které potěší každého jezdce.
Když poprvé spatříte Scott Spark 930, napadne vás, že se nejspíš jedná o elektrokolo. Tomuto dojmu nahrává integrovaný a plně v útrobách rámu schovaný tlumič zadní stavby. Tento systém odpružení zadní stavby byl uplatněn právě na kolech Scott modelové řady 2022. Nápad je to výborný, i když manipulace s tlumičem při servisu a čištění bude asi trochu oříšek. Věřím ale, že si každý najde svůj ověřený grif a tento nedostatek bude smazán.
Rám u Sparka 930 je vyroben z karbonu HMF a zadní odpružená stavba je hliníková z materiálu Alloy 6011. Kolo je osazeno komponenty prověřené a oblíbené značky Shimano. Kolo nabízí převody 1×12 (kazeta Deore 10–51 zubů), o jejichž volbu se stará přehazovačka Shimano XT ovládaná z řídítek řazením Deore SL-m6100. Kliky jsou Shimano SLX FC (32 zubů).
Odpružení v tomto případě zajištuje značka FOX, a to jak na přední, tak zadní části kola. Osazená vidlice FOX 34 Float Rhythm Air Grip má tři stupně tvrdosti odpružení, které si můžete během jízdy nastavit ovládacím prvkem osazeným na levé straně řídítek. Vidlice pracuje se zdvihem 130 mm. Tlumič na zadní stavbě FOX NUDE 5T EVOL je stejně jako vidlice ovládán z řídítek. Nastavení tvrdosti tlumiče a vidlice probíhá současně, a sice pomocí již zmíněné páčky umístěné na řídítkách. Toto nastavení je možné ve třech módech. Při prvním z nich, kdy je páčka v základní poloze, jsou tlumič a vidlice plně otevřeny a pracují na maximum svých zdvihů, což je ideální pro jízdu v terénu. Dále je možnost částečného uzavření obou odpružení na cca 40 %, kdy je páčka v první pozici a nastavení ideální pro jízdu v terénu, např. při stoupání. Poslední poloha páčky Vám zajistí skoro úplné uzamčení odpružení, což je ideální pomocník pro jízdu po pevném a rovném povrchu silnice. Kolo je pak tuhé bez ztráty energie na odpružení.
Ráfky velikosti 29" jsou osazeny pneumatikami Schwalbe Wicked Will 29×2,4". Kolo je možné přestavět i na bezdušový systém, který ke kolu také dostanete. Další velice příjemná, a dnes již samozřejmá věc, je teleskopická sedlovka Syncros Duncan pro se zdvihem do 150 mm, ovládaná páčkou na řídítkách, která podstatně zpříjemní jízdu, neboť není nutné z kola sesedat a výšku sedla montovat pomocí nářadí. Vše funguje jedním pohybem prstu, kdy si sedlo spustíte níž, a už svištíte z kopce. Co se týká vedení všech lanek a hadiček, je viditelná snaha o maximální integraci do rámu tak, aby bylo zabráněno poškození vedení. Z tohoto důvodu je osazen atypický představec Syncros DC 2.0 Cable Integration.
Po seřízení a nastavení kola na mou výšku 180 cm (velikost rámu L), jsem vyrazil po asfaltové cestě směrem k lesu. Při úplném uzavření pružení se kolo přestalo pohupovat a sžírat mou energii, která teď mohla být předána plně do pedálů, a kolo tak vyrazilo mrštně vpřed. Kolo se chovalo jako klasický Hardtail a jel jsem doslova s větrem o závod. Prostě radost!
Po vjezdu do lesa jsem celý systém pružení odblokoval a spustil se z mírného kopce. Předpokládal jsem, že kořeny, kameny a jiné překážky dají kolu z kategorie XC pořádně zabrat, ale byl to omyl. Pružení fungovalo na 100 %, jízda byla bezpečná, kolo kopírovalo terén a já se cítil nad míru bezpečně a šťastně :-). Jediné, co mi kazilo ten úžasný pocit z jízdy, byly rány od kamení do karbonové spodní rámové trubky a zvuky ořechu při přerušení šlapání a přechodu na volnoběh. Tyto zvuky jsou poněkud nepříjemné a přechází od zadní kazety do celého kola.
Naopak při jízdě do kopce nastal čas vyzkoušet funkci částečného uzamčení tlumení. Rozdíl oproti plnému zámku je určitě znát a částečné pružení je tak ohleduplnější k pozadí jezdce v terénu.
Celkově splnil Scott Spark 930 model 2022 moje očekávání, které jsem měl při prvním uchopení řídítek. Kolo je to velice povedené, hravé, mrštné a plné technických inovací. Myslím si, že kdo Sparka zkusí, toho bude bavit.