reklama

Solární nabíjení

Foto: Autor

Současné elektrické hračičky, umí opravdu spoustu věcí.
Telefon kromě telefonování ještě naviguje, přehrává mp3, funguje jako rádio a lze se jím připojit téměř kdekoliv na internet, či může být on-line neustále, fotí a filmuje a umí jistě i spoustu dalších věcí, které neumím zase já.

Má to velmi stinnou stránku, navzdory všem reklamním báchorkám o „bateriích s prodlouženou životností", po pár hodinách ostrého provozu se na displeji mobilu objeví zpráva „baterie je téměř vybitá" a celý ten zázračný svět technologií se rázem změní v nepoužitelnou zátěž. Nábojové dynamo pomůže, ale pořád nestačí pokrýt moje enormní energetické nároky.

Už nikdy vybitý mobil!
Probleskávalo na mě z banneru propagujícího solární nabíječku.

Výrobků spousta, pravdivých informací a recenzí však žalostně málo, zkušenosti uživatelů víceméně rozpačité. Takže musím vyzkoušet sám.

Solární nabíječky pro mě jako uživatele jsou v zásadě dvojího druhu.
Solární nabíječky s vestavěným akumulátorem a solární nabíječky přímé. Vyzkoušel jsem obojí.

První volbou byla solární nabíječka se záložním zdrojem, 5000 mA/h (obr 2). Říkal jsem si, i když nebude fungovat ten solární článek zrovna efektivně, naakumulovaná energie by mě měla vystačit na dvě nabití mobilu, budu to používat jako externí baterii. Tak tahle volba nevyšla, nabito na „plný céres" ze zásuvky, telefon i tablet nenabíjí, ale vybíjí.
Zvládne tak led lampičku, ale zase tak, že se mi za měsíc nepodařilo ten krám vybít. Na více žravé spotřebiče nemá. Nemám dostatek přístrojů ani znalostí, abych dokázal posoudit, jestli konstrukce té nabíječky je aušusová, nebo jsem jen trefil na špatný kus.

Druhá volba.
Velmi podobná nabíječka, s vestavěnou baterií 1800 mA/h (obr 3). Nabíjí se buď ze sítě, nebo ze solárka, funguje. Nabitá na plnou kapacitu zvládne za 3 hodiny dobít můj mobil z téměř vybitého stavu na 100%. Pomocí USB se nabije za dvě, tři hodinky, ze solárního panýlku pak při ideálním umístění proti slunci asi za 16 hodin, tedy 2 dny. (Umístil jsem ten krám na terasu a poctivě ho natáčel proti sluníčku).
Údaje udávané výrobcem:
Solární panel: 0.77W, 5.5 V, max 140 mAh
Výstup: 5.6V, 600 mA.
Nabíjení ze sítě: 2-3 hodiny (potvzeno)
Nabíjení slunce: 10-14 hodin (nepotvrzeno, 16 hodin)

Solární brašna A-Solar AB203, interní baterie 2400 mAh (obr 4).
Brašna může sloužit jako příruční kabelka, aby šla nosit přes rameno je však potřeba vyměnit popruh. Ten co je k brašně dodáván, je krátký.
Údaje uváděné výrobcem téměř potvrzuji - kapacitu 2400 mAh ze sítě kolem 3 hodin, ze solárního panelu při optimálním nastavení na slunce zhruba 8 hodin (tedy nikoliv 4-6 hodin).


Solární panel - model YG-010, bez vnitřní baterie.
Udáváno - výstup 5.3V, 200 mA. Tahle hračka dobře funguje pouze na přímém slunci, pak se zdá, že dokáže nabít dvě tužkové baterie AA 1900 mAh za zhruba 15 hodin. Pokud je pod mrakem, či horší světelné podmínky, nedodává téměř nic, tedy nějaký proud, který by mě alespoň rozsvítil nabíjecí ledku. Chytře provedené outdoorové řešení nevyváží skutečnost, že to při zatažené obloze nedá skoro nic.

Zdá se, že účinnost solárního nabíjení je velmi závislá na správném nastavení úhlu dopadu na solární články. Při pokusu na terase to není žádný problém, horší to bude v terénu. Pro menší panel jsem použil držák na mobilní telefony na řídítka, lze poměrně snadno nastavit správný úhel, u větších solárních panelů to je už trochu složitější. Umístění solární brašny na přední nosič je zřejmě dané, druhý solární panel půjde zřejmě na spacákovou brašnu tak, aby byl panel pokud možno nastaven k slunci optimálně. Předpokládám, že převážně pojedu směrem na západ, snad to bude fungovat.


Tak tolik zatím k solárnímu řešení.
V „laboratorních podmínkách" terasy to vypadá, že by to mohlo fungovat.
V reálu uvidím, vyzkouším, napíšu.

Jedno však už vím zcela jistě.
Nevěřte obrázkům, kde má švarný zálesák umístěn solární panel svisle na batohu a prodírá se lesem k zářným výškám. Ten nedobije ani tužkovou baterii, natož chytrý mobil.

Jindra 19.4. 2013

Fotogalerie

19.04.2013 vložil/a: Jindra8526
karma článku: 3.95
Líbil se vám článek? Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé  [+]
Texty uveřejněné v sekci Blogy obsahují osobní názory autorů a nevyjadřují stanovisko redakce. Zveřejňování příspěvků v této sekci se řídí následujícími pravidly.

Být králem na cestě ... 6. NDR

Cestování
Budou to už dva měsíce, a stále jsem nedopsal své vyprávění o poslední části cesty.Nedokážu, jako třeba Peggy, sepsat to po pár měsících,…
04.10.2019
Jindra8526
(5.08)

Být králem na cestě ... 5. Do Hamburku

Cestování
Čas, který potřebuji k tomu, abych se ráno vypravil jsem za ty dva týdny v sedle dokázal zkrátit na půl hodiny. Večer zbytečně nekrámuji,…
24.08.2019
Jindra8526
(3.64)

Být králem na cestě ... 4. Holandsko

Cestování
Cesta z frankofonního Bruselu do holandských Flander vede prostě přes arabsky mluvící Střední východ. Přijede-li člověk po dálnici, nemá…
10.08.2019
Jindra8526
(5.34)
PR

Maďarsko, úchvatné výlety na kole a kde pohodlně sehnat dálniční známku

 (freepik.com)
Patříte-li mezi vášnivé cyklisty, jistě vám nemohlo uniknout, kolik krásných a pohodlných tras nabízí nedaleké Maďarsko. A pokud se rozhodnete právě pro Maďarsko dálniční známka vám značně ušetří čas i najeté kilometry. Pojďme se tedy podívat, co všechno lze očekávat a v závěru článku vám poradíme, kde nejlépe si maďarskou dál-niční známku opatřit.

Na dovolenou, na kole, na víno… Přichází období dovolených – užijte si ji na kole!

EuroVelo 13 (Niederösterreich-Werbung)
Chladný vánek ve vlasech, krása ubíhající krajiny. Nekonečnou idylu jemně ruší jen vlastní dech. Zní to neodolatelně? Pak vzhůru do sedla a hurá do Dolního Rakouska, kde na vás čeká šest skvěle připravených cyklistických poznávacích tras a objevte malý, dobrý hotel - skrytý klenot mezi hostinci. Prozradíme vám tajné tipy, které znají jen místní nebo je doporučují dobří přátelé.

Na kole za snem: Přeměň vášeň pro cyklistiku na vítězství

 (licence NATALIS/shutterstock.com)
Cyklistika je pro mnoho lidí více než jen koníček nebo způsob dopravy; je to vášeň, která přináší radost, zdraví a pocit svobody. Jak ale tuto vášeň přeměnit na skutečné vítězství? Tento článek vám ukáže cestu, jak dosáhnout svých cyklistických cílů a proměnit nadšení ve skutečné úspěchy, a to i s lehkým nádechem adrenalinu a rizika.

Spojte zábavu a pohyb: Cyklistika a hazard v jednom

 (licence NATALIS/shutterstock.com)
Kombinace zábavy, pohybu a adrenalinu je snem mnoha lidí, kteří hledají nové a vzrušující zážitky. Na první pohled se zdá, že cyklistika a hazard nemají mnoho společného, ale při hlubším pohledu zjistíme, že mohou být velmi dobře kombinovatelné. Obě aktivity spojuje vzrušení, soutěživost a dobrodružství.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

442 cyklistů (6 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11…
Peggy | 02.06.2024