reklama

Jak vyrobit vyndavací klíč Thule a porovnání s Aterou

Zámek Thule (vlevo) a Atera (vpravo)
Zámek Thule (vlevo) a Atera (vpravo)
Foto: Autor

Nahromadilo se mi doma vícero výbavy k autu od značky Thule a jeden od Atery a začal jsem uvažovat o sjednocení zámků na jeden klíč. Thule inzeruje tuto možnost a dokonce prodává sady stejných zámků, ve kterých je i speciální klíč, kterým se starý zámek vytáhne. Tak jsem se do toho trochu netradičně pustil.

Návodů, jak vyměnit zámek Thule je na internetu spousta. Je třeba si uvědomit, že pokud takový systém funguje, tak musí být všechny klíče vyrobeny ze stejné matrice (mají stejné podélné drážky), z čehož mi vycházelo že onen klíč musí být prostě nevybroušená matrice. Na obrázku tak opravdu vypadá.

Chtěl jsem se podívat, jak takový zámek vypadá, když se vytáhne, tak bylo potřeba obstarat si ten speciální klíč (dále jen vyndavací klíč). Koupit si přímo vyndavací klíč od Thule je příliš jednoduché (objednat na internetu, počkat 3 dny na balíček, zaplatit cca 100 Kč + poštovné). Protože jsem zvědavý, vydal jsem se jinou cestou - stavil jsem se do zámečnictví a koupil nevybroušenou matrici.

Doma jsem vzal nosič, odemčel zámek, zasunul jsem matrici a zámek nešel ven. Zklamání. Zámek jsem tedy vyndal lehkým podvodem, abych si prohlédl, kde je problém. Zároveň jsem to zkusil i na zámek od nosiče Atera (na 3 kola, dal jsem mu přednost před Thule zejména proto, že se vejde do kufru). Taky to nešlo. Opět jsem použil lehkého podvodu a už jsem měl oba zámky na stole. Vzhledově jsou stejné, klíče k nim jsou stejné, takže by člověk řekl, že když jdou sjednotit zámky k Thule, půjde to s Aterou. V následujících statích budu popisovat oba zámky současně, mám je i nafocené vedle sebe.

Zámky

Nejprve se podívejme na oba zámky. Poznáte je od sebe tak,že Thule je tmavší a je od vazelíny, na prvních dvou obrázcích je Thule vlevo a Atera vpravo. Thule je poctivě namazaný vazelínou, Atera vypadá suše. Oba zámky se na první pohled moc neliší, jenom ta část, která realizuje zamykání je trošku jinak tvarovaná. Oba zámky mají 5stavítkový systém (+ jedna větší západka, která drží zámek, aby nešel vytáhnout), ale Thule nemá jednu západku osazenou. Nevím, jestli to je nějaká chyba, nebo záměr.

Na dalším obrázku jsou zámky, když je zasunut správný klíč. Jak si všimnete, všechny západky zajedou do těla zámku, až na tu poslední velkou západku.

Na dalším obrázku jsem se značil naznačit, proč zámek nešel vytáhnout pomocí nevybroušené matrice. Jak podle zaraženého párátka zjistíte, klíč s k poslední západce dostane jenom špičkou, takže západkou nepohne.

Vzal jsem tedy pilník a klíč trochu opiloval, aby šel zasunout dál. Na dalším obrázku je vidět, že šel teď už západkou pohnul (tady se omlouvám za rozmazaný snímek, nechce se mi to fotit znovu). Zároveň si všimněte, že všechny západky, které trčely doleva teď vlevo netrčí, ale zase trčí vpravo. Až si ukážeme konstrukci pouzdra na zámek, uvidíme, že to tak je správně.

Na dalších 3 snímcích jsou zámky se zasunutým vyndavacím klíčem. Jak můžete vidět, u Thule je druhá strana posledního stavítka (tam, kde je opřené párátko) stejná jako ostatní, kdežto u Atery se díváte do podkovičky. Výsledkem je, že u zámku Atera se poslední stavítko nedá klíčem zasunout do těla zámku. Důsledkem je, že zámek Atera nevytáhnete. Přesněji řečeno, pokud máte přístup k druhému konci zámku, tak si pomůžete šroubovákem, ale zámek za zavírací páky (kterou se utahuje mechanismus na uchycení na kouli) ven nedostanete. Jak ho tam ve fabrice dali, tak tam bude napořád.

Klíče

Na dalších 2 fotkách je nafocený normální klíč a vyndavací klíč. Jak si všimnete, vyndavací klíč jsem trošku přibrousil, aby ta užší část byla trošku delší, měly by stačit tak 4 mm.

Pouzdra zámků

Nejprve s podíváme na nosič Thule. Na fotkách uvidíte páku rychloupínáku, v jejímž konci je zasazený zámek. Tvar prostoru pro zámek se dá popsat jako válcový s výčnělky ven, nebo naopak s výstupky dovnitř, jak kdo chce. Všimněte si toho, že 3 ze 4 výčnělků jsou ukončeny jakýmsi neúplným prstencem, kdežto 4. výčnělek tento prstenec nepřerušuje (na druhé fotce je dokonce zasunuto párátko, aby to bylo líp poznat). To je přesně místo kudy projdou všechna stavítka, když se do zámku dá vyndavací klíč.



Pokud jde o Ateru, je pouzdro podobné, ale prstenec je po celém obvodu, což má důsledky na kompatibility obou systémů.

Co jsem ještě zjistil

Počet různých zámků/klíčů
Někde jsem četl, že počet kombinací u Thule je 200, bohužel nedohledám zdroj. Můžeme ale zjistit maximální teoretické možství kombinací. Stavítek je 5. Pokud jsem se díval správně na klíče, tak jsou 3 druhy stavítek (odpovídající potřebnému vybroušení klíče v místě stavítka), což dává 3^5 kombinací, tj. nějakých 243. Některé kombinace asi není záhodno dělat (např. když klíč je na jednom stavítku maximálně zbroušený a na vedlejším je v plné šířce), takže těch 200 je uvěřitelná hodnota.

Kompatibilita systémů
Zámek Atera se dá strčit do Thule a bude fungovat (i když nevím, jestli nebude problém s větší zamykací částí, viz první obrázky). Ovšem nepůjde vyndat.

Zámek Thule do Atery ani nestrčíte. Může za to onen kroužek po celém obvodu pouzdra a poslední západka, která vždy trčí na jednu ze stran, viz fotky výše. Pokud by to někdo chtěl znásilnit, asi by pomohlo onen prstenec trochu proříznout a pak by to fungovalo jako u Thule se všemi pozitivními důsledky (sjednocení klíčů)

Otázka je, jak je to s kompatibilitou se zámky Hakr. Klíče jsou stejné, ale nemám doma nic od Hakru, abych si to líp prohlédl. Možná laskavý čtenář informaci doplní.

Bezpečnost
Po tom, co jsem viděl, jak jsou ty zámky malinkaté a slaboučké, bych rozhodně na zámek na nosiči nespoléhal. Dražší kola rozhodně buď hlídat, nebo připnout řetězem.

Druhá věc, kterou bych snad ani neměl zdůrazňovat je, abyste nenechávali volně ležet odemčené nosiče Thule. Vytáhnutí zámku trvá tak sekundu.

 

Shrnutí pro jedince s kratší pamětí

Pokud potřebujete vyndavací klíč Thule a z nějakého důvodu nemůžete/nechcete objednat originál, můžete si ho vyrobit sami.

V zámečnictví si kupte matrici k vašemu klíči Thule. Bohužel to nebude o moc levnější, než originál Thule, zámečníci snad neví, co za to chtít. Pilníkem zbruste zarážky po stranách tak, aby se tenčí část klíče prodloužila tak o 4 až 5 mm. (Blbě se to popisuje, prohlídněte si fotky výše). S troškou nadsázky stačí pilník na nehty, klasický pilník na železo je nejlepší. S přesností si nemusíte lámat hlavu stačí, když upilovaná část bude okometricky vypadat stejně jako zbytek klíče.

Klíč je hotov.

Poznámka

Tento text jsem vydal nejprve ve svém blogu na jiném serveru. Přepsal jsem ho i sem ve víře, že tady může být více lidem užitečný.

Fotogalerie

24.08.2013 vložil/a: tom.p
karma článku: 1.51
Líbil se vám článek? Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé  [+]
Texty uveřejněné v sekci Blogy obsahují osobní názory autorů a nevyjadřují stanovisko redakce. Zveřejňování příspěvků v této sekci se řídí následujícími pravidly.

PR

Maďarsko, úchvatné výlety na kole a kde pohodlně sehnat dálniční známku

 (freepik.com)
Patříte-li mezi vášnivé cyklisty, jistě vám nemohlo uniknout, kolik krásných a pohodlných tras nabízí nedaleké Maďarsko. A pokud se rozhodnete právě pro Maďarsko dálniční známka vám značně ušetří čas i najeté kilometry. Pojďme se tedy podívat, co všechno lze očekávat a v závěru článku vám poradíme, kde nejlépe si maďarskou dál-niční známku opatřit.

Na dovolenou, na kole, na víno… Přichází období dovolených – užijte si ji na kole!

EuroVelo 13 (Niederösterreich-Werbung)
Chladný vánek ve vlasech, krása ubíhající krajiny. Nekonečnou idylu jemně ruší jen vlastní dech. Zní to neodolatelně? Pak vzhůru do sedla a hurá do Dolního Rakouska, kde na vás čeká šest skvěle připravených cyklistických poznávacích tras a objevte malý, dobrý hotel - skrytý klenot mezi hostinci. Prozradíme vám tajné tipy, které znají jen místní nebo je doporučují dobří přátelé.

Na kole za snem: Přeměň vášeň pro cyklistiku na vítězství

 (licence NATALIS/shutterstock.com)
Cyklistika je pro mnoho lidí více než jen koníček nebo způsob dopravy; je to vášeň, která přináší radost, zdraví a pocit svobody. Jak ale tuto vášeň přeměnit na skutečné vítězství? Tento článek vám ukáže cestu, jak dosáhnout svých cyklistických cílů a proměnit nadšení ve skutečné úspěchy, a to i s lehkým nádechem adrenalinu a rizika.

Spojte zábavu a pohyb: Cyklistika a hazard v jednom

 (licence NATALIS/shutterstock.com)
Kombinace zábavy, pohybu a adrenalinu je snem mnoha lidí, kteří hledají nové a vzrušující zážitky. Na první pohled se zdá, že cyklistika a hazard nemají mnoho společného, ale při hlubším pohledu zjistíme, že mohou být velmi dobře kombinovatelné. Obě aktivity spojuje vzrušení, soutěživost a dobrodružství.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

498 cyklistů (9 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11…
Peggy | 02.06.2024