reklama

Báječné místo pro projížďku na kole

Po „úspěchu" cykloamerikanizačního blogu nabízím trochu jiný pohled na Mekku městské cyklistiky, na město Houten, tedy na první město postavené kolem kola a místo kde je cyklista král.
(na nakole též článek http://www.nakole.cz/clanky/764-houten-mesto-vymyslene-kvuli-cyklistum.html s malou poznámkou, u jedné z fotek, která mě inspirovala k tomuto článku).
Houten je město, kde se báječně projedete na kole ale také město ,kde si nekoupíte na každém druhém rohu kebáb a to i z důvodů, že místo je podstatně víc „původně-holandské" než nedaleký Utrecht .
Je to cykloměsto, kde se navzdory cyklistickým bajkám o zkulturnění měst cyklistikou, neposadíte se s přáteli před jednu z četných restaurací na předzahrádku, protože tam prostě žádné takové nejsou.
Monofunkční obytný satelit s úžasným cykloprovozem, kde ale marně hledáte kavárny nebo čajovny spojené s knihkupectvím a kde si nedáte vyčistit košili do malé provozovny na rohu, protože zde žádné provozovny čehokoliv nejsou.
Nenajdete zde ani taková místa jako je Bajkazyl na náplavce. Během projížďky na kole neuvidíte žádné malé řemeslné dílny a živé ulice se snadno dosažitelnými lokálními obchůdky a nepotkáte zde až na kino, žádnou kulturu. Podivné že?
Každý večer v 18,00 se místní centrální nákupiště zhasne a občané, kteří se chtějí bavit jinak než jízdou na kole a sledováním televize, zaparkují svá kola okolo nádraží nebo vemou auto a vyrazí do cca 10 km vzdáleného Utrechtu, který ještě kupodivu žije jako město.
Ono se není co divit, že jedou pryč. Houten to je architektura ve stylu holandských 70tých let, mixnutá norskou rybářskou vesničkou s nákupním centrem připomínající Diokleciánův palác, místo které na svých stránkách mezi architektonicky cennými budovami (4 kusy) uvádí benzínovou stanici :) a místo, které rezignovalo na skoro všechny funkce města až na tu cyklistickou a satelitně obytnou.
Diskotéka ? Tančírna? Divadlo? Klub ? Kavárna ? Restaurace? Knihkupectví s kávičkou ?Lokální pekařství? Zelinářství ? Řeznictví? Krejčí? Čistírna? Opravny kol? Obchod s křečky ? Hotely? Penziony?Turistický ruch ?Tržiště ? Nic.
Skoro to vypadá, že cyklistika vytlačila normální život.
Tohle skoro 50titisícove město není ani destinací pro turisty , tedy snad krom nadšených cyklodelegací z celého světa , které se zde vždy báječně projedou na kole :) a obdivují místní mimoúrovňová křížení pro kola, kde ovšem nejezdí davy cyklistů, které by mimoúrovňovost nějak potřebovaly.


V roce 1996, na základě plánů na rozšíření města a na přeložení (napřímení) některých cyklostezek, se vedení města rozhodlo vykácet 6500 z původních a z části i nově vysázených stromů, a to v návaznosti na výstavbu, tedy v horizontu asi deseti let. „Gemeente Houten 1996 : Licht op Groen" plán byl vytvořen i s ohledem na obavy uživatelů obrostlých cyklostezek ohledně možné kriminality ( ta je však obecně v Houtenu velmi nízká a podstatně nižší než v Holandsku a to i díky uzavřené sociální struktuře , určité nedostupnosti pro jisté vrstvy obyvatel a výrazné převaze původního obyvatelstva nad přistěhovalci).
Plán kupodivu nevzbudil žádnou velkou pozornost, bylo několik nepříliš navštěvovaných diskusí , původní architekt města se pohádal s novou radnicí a ekologické organizace se, s odkazem na možný dopad na další cykloměsta, přímo odmítly do diskuse zapojit. ( mě z toho zní něco jako „ to cykloměsto je tak krásný, že ho necháme kácet stromy jen aby si nevířila myšlenka, že cyklistika může být i neekologická „).
Představte si, že by u nás v Újezdě nebo Klánovicích někdo řekl, že pokácí v okolí 6500 stromů během příštích deseti let, protože je potřeba založit/přeložit cyklostezky, přistavět cykločtvrť nebo zvýšit bezpečnost cyklistů :). Moc by mě zajímalo, jestli by se z původních podpisářů (včetně mě) proti golfovému hřišti, kteří by také asi byli proti kácení stromů kvůli cyklistice, nestali v očích některých lidí najednou zpátečníci, kteří jsou proti moderním způsobům městské dopravy ?:)


Přes všechno šťourání, kterého jsem se vůči Houtenu dopustil se mi tenhle koncept příměstského sídliště vlastně docela líbí, zejména proto , že navzdory převládajícímu předkládanému názoru je to celkem normální satelit na přespávání a každý dům v Houtenu je dosažitelný autem a dokonce si ho tam lze zaparkovat. Nedalo by moc práce předělat Klánovice a Újezd na něco podobného, ve své podstatě jen pokácet několik stovek stromů v okolí nádraží na parkoviště pro 3000 kol a pár tisíc na okruh pro auta, zdvojnásobit až ztrojnásobit počet zastavujících vlaků a  zavřít všechny lokální provozovny čehokoliv v obou obcích :) SMAJLÍK SMAJLÍK SMAJLÍK!


Ale teď už zase vážně. Malé shrnutí 41 procent cest je v Houtenu na kole, 21 procent cest je pěšky a 38 procent cest je auty. To je s ohledem na počet cest auty v Praze, Amsterodamu nebo Vídni na čisté cykloměsto docela překvapivý výsledek , že :) ? Takový nějaký normální, že ?

 
Použité zdroje : nakole.cz, různé cykloblogy, wikipedia, stránky města Houten, sociologický průzkum Alterra Green World Researche - Communicating Urban Growth and Green Utrecht-Houten v rámci programu „City of tommorow and cultural heritage"

Ps : fotky vkládat nebudu, je jich docela dost názorných v nákoláckém  článku (link v úvodu)

04.07.2012 vložil/a: újezďák
karma článku: 4.8
Líbil se vám článek? Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé  [+]
Texty uveřejněné v sekci Blogy obsahují osobní názory autorů a nevyjadřují stanovisko redakce. Zveřejňování příspěvků v této sekci se řídí následujícími pravidly.

Proč některá evropská cykloměsta začínají připomínat americká automěsta?

Ostatní
Původně jsem jen chtěl přeložit tenhle link pro zajímavý pohled na problematiku dopravy http://www.newworldeconomics.com/archives/2010…
23.06.2012
újezďák
(4.8)
PR

Maďarsko, úchvatné výlety na kole a kde pohodlně sehnat dálniční známku

 (freepik.com)
Patříte-li mezi vášnivé cyklisty, jistě vám nemohlo uniknout, kolik krásných a pohodlných tras nabízí nedaleké Maďarsko. A pokud se rozhodnete právě pro Maďarsko dálniční známka vám značně ušetří čas i najeté kilometry. Pojďme se tedy podívat, co všechno lze očekávat a v závěru článku vám poradíme, kde nejlépe si maďarskou dál-niční známku opatřit.

Na dovolenou, na kole, na víno… Přichází období dovolených – užijte si ji na kole!

EuroVelo 13 (Niederösterreich-Werbung)
Chladný vánek ve vlasech, krása ubíhající krajiny. Nekonečnou idylu jemně ruší jen vlastní dech. Zní to neodolatelně? Pak vzhůru do sedla a hurá do Dolního Rakouska, kde na vás čeká šest skvěle připravených cyklistických poznávacích tras a objevte malý, dobrý hotel - skrytý klenot mezi hostinci. Prozradíme vám tajné tipy, které znají jen místní nebo je doporučují dobří přátelé.

Na kole za snem: Přeměň vášeň pro cyklistiku na vítězství

 (licence NATALIS/shutterstock.com)
Cyklistika je pro mnoho lidí více než jen koníček nebo způsob dopravy; je to vášeň, která přináší radost, zdraví a pocit svobody. Jak ale tuto vášeň přeměnit na skutečné vítězství? Tento článek vám ukáže cestu, jak dosáhnout svých cyklistických cílů a proměnit nadšení ve skutečné úspěchy, a to i s lehkým nádechem adrenalinu a rizika.

Spojte zábavu a pohyb: Cyklistika a hazard v jednom

 (licence NATALIS/shutterstock.com)
Kombinace zábavy, pohybu a adrenalinu je snem mnoha lidí, kteří hledají nové a vzrušující zážitky. Na první pohled se zdá, že cyklistika a hazard nemají mnoho společného, ale při hlubším pohledu zjistíme, že mohou být velmi dobře kombinovatelné. Obě aktivity spojuje vzrušení, soutěživost a dobrodružství.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

452 cyklistů (6 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11…
Peggy | 02.06.2024