Byl to tedy dnes docela zvláštní den pro Prahu - již minimálně týden jsme byli masírováni tím, že díky stávce totálně zkolabuje doprava v Praze, všichni místo do metra, vlaků a jiných prostředků MHD sednou do osobních aut a ve spolupráci s mnohatisícovým davem rozezlených odborářů Prahu totálně ucpou. Skutečnost však byla zcela jiná.
Ráno jsem vyrazil, jako skoro každý den nezávisle na odborářích, na kole do práce a očekával jsem, že budu s potěšením předjíždět auta na totálně ucpané Evropské - opak byl pravdou - Evropská úplně prázdná, zato na cyklostezce daleko více cyklistů - až jsem se začínal bát, protože na kolech vyrazili "sváteční jezdci" u kterých se občas nedalo moc předvídat, jak se s vámi chtějí vyhnout a vůbec se různě divně motali. V práci - pohoda - moje kancelář (sice v 16. patře, ale s okny na Evropskou) i při zcela otevřených oknech nebyla rušena obvyklým dopravním hlukem.
Ještě absurdnější situaci zažila moje dcera, která dnes odjížděla na soustředění do Jindřichova Hradce a měla už od pondělí hrůzu z toho, jak se tam dostane. Naštěstí jsme se včas telefonicky ujistili u provozovatele JHBus, že oni nemají důvod stávkovat a pokud se do Prahy probojují, tak že pojedou. Skutečnost byla taková, že dcera dojela z domova poloprázdou tramvají na Florenc a odtud jeli autobusem až do Jindřichova Hradce 4 účastníci orienťáckého soustředění, dva další cestující no a pak ještě řidič.
No, ale abych se vrátil k tomu o čem jsem se snažil říct v úvodu - i všechna média informovala o nárůstu počtu cyklistů v Praze - jaký ten nárůst opravdu byl? To jsou údaje, které se dají docela lehko zjistit - stačí se podívat na stránky automatického sčítání cyklistů a hned můžeme srovnávat kolik lidí jelo dnes a na tom stejném místě před týdnem - alespoň pro tři místa uvedu konkrétní čísla (mimochodem v Podolí počet sečtených ve skutečnosti překročil číslo 10 000 - hodinu systém nefungoval):
místo 9.6. 16.6.
Praha - Podolí 1122 9883
Rohanské nábřeží 714 5885
Vršovická 292 2266
Celkově zaznamenaly detektory za dnešní den celkem více než 47 tis. průjezdů cyklistů. Musíme samozřejmě uvažovat, že většinou byl cyklista zaznamenan po cestě tam i po cestě zpět, na druhou stranu je mnoho cyklistických tras, na kterých sčítání není, přesto velmi střízlivý odhad je, že dnes v Praze použilo kolo 30-50 tis. lidí.
Myslím si, že by dnešní čísla měla být impulsem pro zastupitelstvo hlavního města Prahy k výraznější podporu cyklistické dopravy (nejen rekreační cyklistiky) v Praze - například tím, že v rámci letní rekonstrukce tramvajové trati na Smetanově nábřeží se již do této trasy nevrátí individuální automobilová doprava. Některé další požadavky vyslovili ve své tiskové zprávě také Pražští zelení, i když nad některými z požadavků musí člověk trochu kroutit hlavou - např. požadavek na zachování "Rámusáku" těsně vedle nově budovaného mostu, který bude mít v obou směrech cyklopruhy a chodníky, či požadavek na stavbu cyklostezky Zbraslav - Jarov, která má být vedena paralelně s relativně málo používanou silnicí třetí třídy.